Népszabadság, 1983. március (41. évfolyam, 50-76. szám)

1983-03-05 / 54. szám

1983. március 5., szombat NÉPSZABADSÁG 5 INTERJÚ Jettifty Rtichárddal, tus 3MTV elnökével A televízió gondjairól, terveiről Fél évszázada, Hogy a világon megjelentek az első televíziók, s ha­zánkban is több mint 25 éve kezdett tért hódítani az új eszköz. Földünkön immár 460 millió készülék üzemel, s csaknem másfél száz állami és több ezer magántársaság kínálja programjait. Magyarországon hárommillió tévé működik a kétmillió 850 ezer előfizető otthonában. Ennyit az adatokról, amelyek csak a tévé által kiváltott szélsőséges vélemények alátámasztására alkalmasak, van, aki alábecsüli, kárhoztatja, s van, aki túlzottan nagy szerepet tulajdonít neki. Milyen is hát a Magyar Televízió belülről? - erről beszélgettünk Nagy Richárddal, a Magyar Televízió elnökével. — Évei számát tekintve a hazai televíziózás nagykorúnak tekintendő. Mégis sokan úgy vélik, hogy a tévé még ma is inkább házi mozi, semmint a tömegkommunikáció leg­hatékonyabb eszköze.­­ Jelenleg a világon minden nyolc-tíz lakosra jut egy készülék, ami már önmagában is jelezheti: a tévé világméretekben is kilépett a házi mozi szerepköréből, bár én ezt a funkciót sem becsülném le. Magyarországon is a hetvenes években következett be az alapve­tő fordulat. A készülékek tömeges elterjedése mellett ekkor jött létre az a műholdas közvetítő világhá­lózat, amelynek mi is része va­gyunk. Az MTV tagja az Interví­­ziónak, s előfizetőként a nyugati hálózatnak, az Eurovíziónak is. Ezekben az években vált totálissá a műsor- és információcsere. Na­ponta három-négy órás hírprogra­mot kapunk mi is Brüsszelen, il­letve Prágán át, így hát elszige­teltségre nem hivatkozhatunk mentségként, ha a hírszolgáltatá­sunkat bírálják. Másrészt évente 120 forgatócsoportunk dolgozik a világban, híradóznak, a külpoliti­kai rovatnak dolgoznak, önálló ri­port- és dokumentumfilmeket ké­szítenek. Látható: olyan mérték­ben kapcsolódtunk be a világ hír­hálózatába, hogy az események megtörténte után néhány perccel már sugározni tudjuk a felvétele­ket. Korábban ez 12 óra volt! Gondunk inkább azzal van, mi fér bele a három híradó 65 percébe. Rengeteg eseményt kényszerűen ki kell hagynunk. Ami azonban két­ségtelen: a magyar tévénéző a vi­lágon történt bármely fontosabb eseményhez, érdekesebb informá­cióhoz azonnal hozzá tud jutni. A tényszerű hírközlésre törekszünk IMMlMMMMMNMMNRMMMMNMNRMMMMmMNMNMMi — Sajátos ellentmondás. A válogatás kény­szere s a nézők véleménye: a híradókban gyakran túl sok időt foglalnak el a helyi érdekességű tudósítások. — Ez a kritika teljesen jogos. Igyekszünk elérni a tényszerű hír­közlést, a lakosságra bízva a té­nyek értékelését, s persze építünk ebben más tömegkommunikációs eszközökre is. A sajtó kommentá­­lási lehetőségeire például. Nálunk A Hét vállalkozhat ugyanerre, nem beszélve más műsorokról, a Panorámától a politikai fórumo­kig. Szeretnénk növelni a híradók adásidejét is, de itt már általános műsorszerkezeti problémákkal kell szembenéznünk. — Milyen ez a műsorszerkezet ma? — Jelenleg az összadásidő 26 százaléka politikai tájékoztatás — vita, gazdaságpolitikai információ —; 51 százaléka szórakoztató tí­pusú műsor — film, színház, tévé­játék, zene —; 11 százaléka gyer­mek- és ifjúsági műsor —; 10 szá­zaléka sportprogram, két százalé­ka reklám. A szerkezet évek óta változatlan, részint mer­t nem nőtt az adásidő, s részint mert próbál­juk fenntartani ezeket a közön­ség által általánosan elfogadott arányokat. A tévé 87—90 órát su­gároz hetente a két programban. A szomszédos országok adásideje hetente 120—130 óra, így ők ma­gától értetődően könnyebben tud­nak a műsorszerkezeten belül mo­zogni. Mi nehezebben, mert az el­térésekre már csak technikai­anyagi okokból sincs túl nagy le­hetőségünk. — Az adásidő is anyagi kérdés s a techni­ka is az. Ez utóbbit illetően: mennyire hat a gazdasági recesszió a televízióra? — A világban s a nálunk is érezhető­ gazdasági nehézségek érintik a tévét is. A tévé persze mindig is megkapta s ma is meg­kapja a kormányzattól a szüksé­ges pénzt, főként, ami a forint­költségeket illeti. S tudni kell, hogy a szocialista országok tele­víziói közül fennállása óta a mai napig — jósolni persze nem me­rek, hogy még meddig — egyedül az MTV-nek van bevételi többle­te. Adódik ez az előfizetési díjak­ból, a műsorexportból, a reklám­­bevételekből, önmagunkat tartjuk fenn s működtetjük tehát, de a nyersanyagárak emelkedését, a berendezések drágulását nem tud­juk azonnal követni. Ezért a jövő­ben sajnos kevesebb műsort va­gyunk kénytelenek „gyártani”. A technikával kapcsolatban főként devizális gondjaink vannak. A te­levízió nagyon drága, ha azt mon­dom, hogy egyetlen perc adásidő 7500 forintba kerül, de ez az ol­vasónak talán nem sokat mond. Berendezéseink 95 százaléka — hasonlóan a szocialista országok televízióihoz — nyugati gyártmá­nyú, csak tőkés devizáért besze­rezhető. A monopolhelyzetben le­vő nyugati cégek — a konkurren­­cia ott sem túl nagy — annyit kérnek a gépekért, a nyers­anyagért, az alkatrészért, ameny­­nyit akarnak. Az árak az eszkö­zök modernizálódásával sem csök­kennek. Devizát pedig — érthető módon — nem kapunk, nem is kaphatunk többet, az import le­hetősége a jövőben esetleg még csökkenni is fog. Fennmarad az egyenlőtlen technika — Elavul tehát a tévé technikai felszere­­léset — Remélem, erre nem kerül sor. De fennmarad az egyenlőtlen fejlettség. Van olyan közvetítőko­csink, amelyet már háromszor „le­írtunk”, de még működik Az egyik stúdiónkat — 17 éve mű­ködik — kétszer is „leírtuk” a könyvelésben, de még használjuk. Filmkameráink nagy része papí­ron már használhatatlan, de dol­gozunk velük. S e korszerűtlen be­rendezések mellett ott vannak a legmodernebb színes videó-beren­dezések is. Azt mondják: a kara­ván együtt haladását a leglassúbb teve határozza meg. Nálunk ezek a lassú tevék a régi berendezések. S ez nem valamiféle „magyar be­tegség”, a világ majd’ minden té­véje hasonló gondokkal küszkö­dik. Műszaki gárdánk felkészült­ségét dicséri, hogy ezzel a techni­kai rendszerrel is képesek va­gyunk nemzetközi színvonalú, mi­nőségű képanyagot a képernyőre vinni. A devizális korlátok miatt azonban számolnunk kell azzal, hogy, ha átmenetileg is, de vala­melyest gyengül majd egy-egy műsorunk minősége. Ami pedig az általános színvonalat illeti, ezt csak szigorú belső takarékosság­gal, normarendszerrel le­het fenn­tartani. Ez utóbbinak a művészeti alkotók nem örülnek, de még min­dig jobb így sugározni, mint még egy adásnapot kihagyni, mert már ez is felmerült... — Takarékosság itt is. A laikus mégis gyakran úgy látja, túl sokan dolgoznak a tévénél. — Ezt valóban erősíti a látszat, hiszen a tévé munkaterületei rendkívül zsúfoltak. A gépek által el nem foglalt szabad munkaterü­letből 0,88 négyzetméter jut egy emberre! Sokan vagyunk? A tévé­nél ma 3200 ember dolgozik, kö­zülük az alkotók ezren lehetnek — a többi a műszaki, termelési, szol­gáltató személyzet. A nemzetközi társaságokhoz viszonyítva nálunk a legmagasabb az egy főre jutó műsorperc. Bár az igaz, hogy egy­­egy programra néha túl sok em­bert mozgatunk s takarékosabbak is lehetnénk, ha a jelenlegi meg­kötöttségek lazulnának. Ha pél­dául gépkocsivezető is kezelhetné — egészen, pontosan: tarthatná — a világosítóberendezéseket. De azt is tudni kell, hogy a tévé egye­di műsorokat gyártó nagyüzem. Minden műsort külön kell forgat­ni, újra és újra, külön stábokkal: 130 filmet forgatunk egy évben! Ilyen körülmények között, ekkora létszámmal kell olyan kulturális értékeket létrehoznunk, amelyeket az ország közvéleménye, s túl ezen, a világ is számba vesz, elis­mer s elvár tőlünk. N­­­ánygazdálkodás a személyiségekkel - Excel elérkeztünk a műsorok színvonalá­hoz s a szerkesztés egyenetlenségeihez. Egy-egy gyenge filmmel, sorozattal „letud­ják” a szombat, vasárnap estét, máskor bőven van miből válogatni. Nem jut elég pénz új produkciókra, mégis kevés a fel­újítás. Mivel magyarázza ezt? — Az új produkciókról csak annyit: a szerzőkön is múlik, mi­lyen lesz egy-egy tévéjáték, film. S bármennyire is sokan dolgoznak nekünk, még mindig kevés a kíná­lat, túl nagy az étvágyunk. A mű­sorszerkesztésről el kell monda­nom: csak az utóbbi években kezdtük el a programigazgatóság megszervezését. Feladata lesz — mert még nem épült ki teljesen —, hogy egészében átlássa a műsort. Amit a közönség nem láthat, vagy­is, hogy túl sok a kényszerpálya, a lejáró jogdíjak, a színészegyezte­tés akrobatamutatványai, a szink­ronizálás bonyodalmai, a labor­munkák elhúzódása, a már emlí­tett „lassú tevék” okozta problé­ma. S kétségkívül igaz, hogy a szerkesztő ítélete nem biztos, hogy megegyezik a néző véleményével. A programszerkesztőség kiépülé­sével lehetőség nyílik majd arra, hogy egy-egy csoport vigyen vé­gig egy heti programot a gyártás­tól az utólagos értékelésig. Ez sem lesz azonban biztosíték arra, hogy teljesen kiküszöböljük a ma még gyakran tapasztalható átfedéseket. Ami az archív filmeket illeti, ezek pontos tervek alapján kerül­nek vetítésre, szó sincs kapkodás­ról. Állíthatom: e téren sincsenek túl nagy kiaknázatlan lehetősé­geink. • — A hatvanas években — meglehet, a gye­rekcipő szorításában — kiváló előadásokat sugároztak. Nem kényelmesedett el a té­vé? — Ez valóban allergiás poontja a munkánknak. Kevés a tévés sze­mélyiség, azaz az olyan műsorve­zető, aki, megfelelő miliőt tud te­remteni az élőhelyszínen s egy­szerre a képernyőn is. A meglevő — a közönség, a kritika szerint is kiváló — egyéniségeket pedig kép­telenség annyiszor foglalkoztatni, ahányszor szükség lenne a mun­kájukra. Érezve a közönség igé­nyét is, szeretnénk növelni az élő­adások idejét, számát, mert ezek minden élő bakijukkal együtt is kedveltek. Tény azonban, hogy nincs elég rátermett fiatal műsor­vezetőnk, akire egy-egy adást épí­teni lehetne. Néhányat közülük elront a képernyős hírnév mámo­ra. — Ezek szerint „hiánygazdálkodást" foly­tatnak? — Így van. Nem nagy a kínálat az alkalmasokból. Sértődés ne le­gyen: gyakran az kerül képernyő­re, aki van. Ezen persze igyek­szünk segíteni. Indítottunk tanfo­lyamot, s továbbra sem mondunk le a riporterek, műsorvezetők ke­reséséről. Nem könnyű dolog ez, s nem valamiféle tévés mánia: le­het valaki a világ legjobb színé­sze, önmagát feltaláló személyi­ség, ha adott esetben „meghal” a képernyőn. — A tévé munkájának is legfontosabb mércéje a közvélemény. Hogyan ismerik meg önök­­ önmagukat? — Vannak tömegkommuniká­ciós panelfelméréseink, amelyek minősítenek. Aztán a beérkező le­velek: ötvenezret dolgozunk fel, válaszolunk meg s építünk be mű­sorainkba évente. S hát itt van a sajtó kritikája. E vélemények az esetek nagyon nagy részében egy­másnak teljesen ellentmondanak, s így képtelenek az alkotót a he­lyes irányba vezetni. Kénytelenek vagyunk ezt így elfogadni, bár hasznosítani kevésbé tudjuk. Igé­nyeljük a kíméletlen bírálatot, de ha lehet, ne úgy, hogy a kritikus egyenesen a készülék kikapcsolá­sára buzdítson. Ez nem méltó sem hozzánk — remélem —, sem pe­dig a bírálóhoz. Sokat merítünk a közönségtalálkozókból, s rendsze­resek a gyakran igen éles hangú belső alkotói viták, értékelések. Minden hónapban kritikusok, párt­munkások, tudósok, tévés szak­emberek mérlegelik az utóbbi négy hetet. Visszajelzés tehát van bőven. A szerkesztésnél nagyobb szerepe lehetne a válogatásnak, de az igazság az, hogy nincs tartalé­kunk. A híreket kivéve nincs sze­­lektálási lehetőségünk, amit le­gyártottunk, az gyakorlatilag kép­ernyőre kerül. A tartalék az im­portprogram lenne, amellyel kap­csolatban gyakran megjegyzik, hogy érdektelenek a magyar né­zőknek. De hát abból kell válogat­nunk, ami van, ami anyagilag, ideológiailag, esztétikailag hozzá­férhető, elfogadható, ami közel áll a magyar kultúrkörhöz. — Az utóbbi időben — sok néző észrevéte­leit tolmácsolva — mintha megszaporodott volna a sajtóban a televízió egy-egy műso­rának, programjának bírálata. Mi erről a véleménye? — Mint már korábban utaltam rá, a világ egyetlen televíziójánál sem képes egy-két ember vala­mennyi műsort előzetesen áttekin­teni, átvenni és értékelni. Ennek következtében törvényszerű, hogy a Magyar Televízió tíz főszerkesz­tőségének és 35 önálló szerkesztő­ségének meg kell adni azt a jogot, hogy politikai, ideológiai és eszté­tikai szempontból saját maga bí­rálja el az elkészült műsorait. A tévé évente több mint hétezer mű­soregységet gyárt, s ezt figyelem­be véve az elkövetett hibák ará­nya ezrelékekben fejezhető csak ki. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy az ilyen jellegű hi­bák országos méretű visszhangot váltanak ki. Példaként említhetem csupán az utóbbi hetekből a má­sodik magyar hadseregről szóló sorozat első két részét, A Hét né­hány adásának kommentárját, a Lóden-show-t vagy legutóbb a Va­sárnap délután című műsorban el­hangzott egyik riportot, amelyek országosan negatív kritikát váltot­tak ki. Említettem már, hogy a te­levízión belül rendszeres műsorér­tékelés folyik. Mi — összhangban a nézők leveleiben olvasható kri­tikai észrevételekkel — minden alkalommal, amikor az indokolt, megindítjuk a fegyelmi vizsgálatot a felelős szerkesztőkkel szemben annak kiderítésére, hogy milyen okok vezettek a hibás műsorok su­gárzásához. Tájékoztatásul el­mondhatom, hogy elkövetett té­vedéseik mértékének megfelelően éppen a legutóbbi napokban bo­csátottunk el egy osztályvezető­helyettes szerkesztőt és egy szer­kesztő-riportert. Az említett és más hibák is felhívják a figyelmet a televízió felelősségére, arra, hogy az itt végzett munka különösen nagy figyelmet igényel. A tévedé­sek lehetőség szerinti teljes kikü­szöbölése mind a műsorok készí­tőitől, mind pedig a programátve­vőktől az eddigieknél is nagyobb fegyelmet és politikai érettséget követel meg. — Sokat javíthat a színvonalon a műsor­csere. Milyen ma az MTV helyzete a világ tévépiacán? — 1981-ben hatvan műsort ad­tunk el 4443 percben, húsz ország­nak. 1982-ben 44 műsort, de 4700 percben, 21 országnak. Nem rossz eredmény ez, főként, ha hozzá­vesszük a harminc percnél rövi­­debb programokat, amelyeket ta­valy ősztől önállóan exportálha­tunk. Kétségtelen, hogy még több lehetőségünk van az exportra, ezek feltárását megkezdtük. Te­kintélyünket ezeken az alkotáso­kon kívül a nemzetközi megbízá­sok alapján készített műsoraink is növelik. Ilyen volt legutóbb az UNEP felkérésére forgatott Bio­szféra-sorozat, amelyet az ENSZ Környezetvédelmi Szervezete min­den tagországnak ajánlott. Kilép­tünk a nemzetközi piacra, bár gyakran egyoldalú ez a viszony. Mi évente kétezernél több hír­blokkot veszünk át az Eurovízió­­tól, ők tőlünk 11—15-öt vásárol­nak mindössze, miközben állan­dóan kritizálnak bennünket. A helsinki „harmadik kosár” elfoga­dása ellenére elzárnak bennünket saját nézőik elől. Kevés kivétel az olyan, mint például a francia Antenne—2, ahol már önálló es­tünk is volt. A magyarázat? Az egyik nagy nyugati társaság kép­viselője mondta el „félelmeiket” egyszer. Még a kulturális anyago­kat is rostálják, mert ha a hír­adóikban bennünket ócsárolnak, utána nem vetíthetnek egy Bar­tók-műsort, Jancsó-filmet. A né­zők azonnal észrevennék: nem le­het olyan elmaradott, sötét ország az, ahol ilyen is van ... — És az Intervízió? — Itt közvetlen műsorcsere fo­­lyik. Átadunk-átveszünk évente 70 ezer percnyi műsort, a legtöbbet a Szovjetuniótól s az NDK-tól. Ez a mennyiség állandóan növekszik, annak megfelelően, ahogy bővíte­ni tudjuk feldolgozó-, szinkronizá­ló kapacitásunkat. Többre lenne szükség már csak azért is, hogy jobban megismerhessük a szocia­lista országok életét. A kapcsola­tok tovább fejlődnek, bár a játék­filmek cseréjében már korántsem ilyen jó a helyzet. Nincs lehetőség az adásidő növelésére —■—~-------Krrrr­miTrmmnmiinniiiniiMMMwi — Beszéljünk most a tervekről. Másfél éve ön azt nyilatkozta, hogy jelentősen átala­kítják a műsorszerkezetet, s külön dél­előtti, délutáni, esti és éjszakai műsorsá­­vot hoznak létre. Mi valósult meg ezekből az elképzelésekből? — Akkor még nem tudtuk, hogy a gazdasági nehézségek ennyire érinteni fognak bennünket. A ter­veket csak részben sikerült meg­valósítani, hiszen nem tudunk ele­gendő szórakoztató programot gyártani, illetve külföldön vásá­rolni. Elsősorban pénteken és szombaton törekszünk a több sá­vos műsorszolgáltatásra, de a töb­bi napokon nincs lehetőség az adásidő növelésére, mint ahogy a közeli években a hétfői sugárzást sem tudjuk bevezetni. Ez utóbbi kétszázmillió forintba kerülne. A terveknek megfelelően halad vi­szont a színes adások arányának növelése. Jelenleg 83 százalékban színesen gyártunk, a főidőben 67 százalékban így sugárzunk. Ez is kényszerpálya — a többletköltsé­gek ellenére —, hiszen az egész világ átáll, s gyakran már drá­gább egy fekete-fehér berendezés, mint egy színes. Két-három éven belül már csak az archív anyagok maradnak fekete-fehérek. Bár az MTV mérnökei, technikusai még előbb járnak, kísérleteik alapján reményünk van arra, hogy néhány éven belül megoldjuk a régi feke­te-fehér filmek utólagos színesíté­sét is. Ez akár világszabadalom is lehet, mint ahogy — nem árulok el szakmai titkot — sikeres kísér­leteink folynak az elektronikus képkombinációval és a hagyomá­nyos készülékekkel is fogható tér­hatású adások kidolgozásával is. Persze mindez még a jövő. Ami már most érzékelhető: a legna­gyobb változást, egy újabb televí­ziós technikai forradalmat a köz­vetlen sugárzású műholdak meg­jelenése hozza. A közeli években Nyugat-Európa néhány országa megkezdi az ilyen adást. Az MTV, mint az Intervízió tagja, ez év kö­zepére dolgozza ki műholdas prog­ramját, amelyet — reményeink és terveink szerint — a Szovjetunió által pályára állított műholdon bérelt csatornán át fogunk sugá­rozni. 1986-ban vagy 1987-ben ez lenne az MTV harmadik program­ja. Persze ehhez meg kell még ol­dani a vételre alkalmas készülé­kek és parabolaantennák gyártá­sát — amelyre alkalmas a magyar ipar — és tömeges elterjesztését. Hasonló jövő előtt áll a kábeles tévézés, s a Teletex, a Képújság is, amelyet az Intervíziótól kapott megbízás alapján dolgoztunk ki. A kísérletek másfél évig tartanak, s ha a magyar ipar a jelenlegi nyolcszáznál több dekódert tud piacra dobni — a többit már be­építik az új készülékekbe —, ak­kor hasznosulhat a Teletex-szol­­gáltatás is. ■ÍMMMMNMNMMMMMMMMHNNHMMMNNMNI Jó programokat kell nyújtanunk a néző megnyeréséért — A technikai jövőn túl milyen társadalmi feladatok várnak a tévére? — Ha megindul a közvetlen műholdas sugárzás — ez még évek kérdése —, akkor a nyugati adók e kihívására csak egy módon vá­laszolhatunk: olyan minőségű nemzeti programot kell nyújta­nunk a lakosságnak, hogy a nyu­gati adók csak mint lehetőség, esetlegesség jöhessenek számítás­ba a képernyő elé ülőnek. A hang­súly a színvonalon, s nem csupán az adásidőn van. A leghatéko­nyabb tömegkommunikációs esz­köz a tévé, de én magam azzal a véleménnyel értek egyet, amely szerint csak a megfelelő társadal­mi önmérsékletet tanúsító prog­resszív televíziónak van létjogo­sultsága. A képernyő súlyos „ve­szélyforrás”, ha arra gondolunk, hogy nálunk például három-négy órát is eltöltenek a készülékek előtt naponta. A tévé az emberek mindennapi életének része lett, ám bármennyire is tagadnánk, a műsorok utóhatása sajnos na­gyobb, mint amennyit megérde­melnének. Fizikailag és szellemi­leg egy-egy csatornán hetente 60— 65 óra az, amely még elviselhető és követhető. S csak olyan műsor­­szerkezettel, amely a lehető legki­sebb károkat okozza az emberek társadalmi és magánéletében. Na­gyon nagy a tévések erkölcsi fe­lelőssége, mert olyan eszköz van a kezükben, amelynek alkalmazá­sa patikamérlegelést kíván meg: a kis hibát is óriásira tudja felna­gyítani, s a pici sikert is hatal­masra képes dagasztani. S hogy a televízió megtalálja igazi helyét, ahhoz tudni kell: a tévé a többi kommunikációs eszköztől elvonat­koztatva, egyedül, nem létezhet. Csak akkor teljesítheti feladatát, ha az újságokkal, a rádióval, más kommunikációs intézményekkel szorosan együttműködik. Ha he­lyes munkamegosztásban segíti a lakosságot, nézett hozzá az infor­mációkhoz, saját életének jobb, alaposabb megismeréséhez. S ezt a feladatot a technikai fejlődés minden eddiginél fontosabbá te­szi. Talán a legfontosabbá. Friss Róbert

Next