Népszabadság, 1983. május (41. évfolyam, 102-127. szám)

1983-05-19 / 117. szám

1983. május 19., csütörtök NÉPSZABADSÁG A HÉT FILMJEI A TELHETETLEN MÉHECSKE Fesztiválok jönnek-mennek, szinte minden hétre akad egy, mégis nehéz szabadulni a miskolci filmfórumon látott-hallott élményektől. Már csak azért is, mert az észak-magyarorszá­gi iparvárosban megrendezett rö­­vidfilm-seregszemlén fölfedezhettük Macskássy Gyula munkáinak nyo­mait. Az egyik leghíresebb és legis­mertebb magyar rajzfilmes több mint egy évtizede halott, alkotásai­nak azonban — tiszteletből — kü­lön vetítést szenteltek az egyik pe­remkerületi művelődési házban. S ami legalább ennyire fontos: Mis­kolcon az is kiderült, hogy szívós munkával mit haladt meg a har­mincas-negyvenes években. Fogal­mazhatnám úgy is, hogy segítségével mivé lett a hazai rajzfilmgyártás. Az emlékkép, ami hirtelen bevil­lan, egy dokumentum-összeállításból való. Néhány esztendeje, egy padlá­son celluloid szalagokat találtak, a harmincas évek legelején alapított híradó-magánvállalkozás tudósítá­sait. A miskolci lapszerkesztő meg a Németországból frissiben hazatért operatőr sorra-rendre fölvette a helybéli társaság nevezetes esemé­nyeit, a fél évszázada történteket Té­nyi István rendező hatásos és el­gondolkoztató riportba szervezte. Azokat a képeket is beválogatta, amelyek felekezeti bálokat hoztak szemközelbe. Felvonulnak az álru­hás fiatalok, akik felerészben fan­táziaruhákat viselnek, felerészben pedig — meglehetősen fantáziátla­nul, az akkori divatnak hódolva . Miki egérnek öltöznek, összehason­lító kultúrtörténeti adatok nem áll­nak rendelkezésemre, de gyanítom, bárhol föllelt art­hív felvételek ha­sonló divatról árulkodnának. Walt Disney kedves, bár uniformizált fi­gurái világszerte hódítottak, termé­szetesen hatottak az animátorokra is. Ettől a hatástól kellett függetlení­tenie magát Macskássy Gyulának, ennek az örökségnek az árnyékában kellett megteremtenie — Kassowitz Félix, Szénásy György és Halász Já­nos (a mai John Halas) segítségével — a magyar nemzeti rajzfilmgyár­tást. A kísérletnek már a félered­ményei is izgalmasak, a folytatás, a kiteljesedés azonban az ötvenes évek legelejére nyúlik át. Macskássy Gyu­la — Fekete Edittel együtt — film­re vette A kiskakas gyémánt félkraj­cárja című mesét, ez volt az álla­mosított filmgyártás legelső animá­ciós vállalkozása. S mert a történe­ti jelentőségű mozidarab része annak az összeállításnak, amelyet A telhe­tetlen méhecske címmel most mu­tatnak be a három-hat éves gyere­kek számára, érdemes róla szólani. A mese alapmotívumait aligha kell ecsetelni, ismerjük mindannyian a bátor kakas meg a gonosz király párharcát. Feltűnő viszont, hogy a jól megrajzolt, következetesen vé­giggondolt rajzfilm mennyire ma­gán hordja a kor bélyegét. Mintha illusztrációkat kapnánk a korabeli osztályharcszemlélethez: a szegény néprétegeket jelképező kiskakas többször is megbosszulja magát az uralkodó osztályon. Úgy tetszik, Lú­­das Matyi története elevenedik meg a vásznon, a kakas is háromszor bosszulja meg magát a potrohos, Döbrögire emlékeztető uralkodón. Mindez, persze, a felnőtt néző ideo­lógiatörténeti reflexiója. Minőségi el­lenőrrel láttam a filmet, ötéves kis­fiúval, aki elsősorban a történet sod­rát, az ötletes figurákat érzékelte. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy­ Macskássy Gyula művészete manap­ság ugyanúgy élvezhető, mint har­minc esztendeje. Lényegében erről árulkodik a Pe­ti-sorozat négy darabja is, amelyek szintén belekerültek az összeállítás­ba. A hatvanas évek első harmadá­ban készült rajzfilmek — a Peti és a csodaautó, a Peti és a gépember, a Peti és labdája, a Peti és kutyája — hasonlóképpen vonzó látványok. Mai szemmel nézve az a feltűnő bennük, hogy a köznapiság és a (kozmikus) jövőt sejtető fantázia zökkenőmente­sen kapcsolódik egymáshoz. Aligha­nem ez az a közelítésmód, amelynek (■évén a köznapokban élő kisgyerek könnyűszerrel átlendíthető a képze­let birodalmába. S amit akkor, ép­pen húsz esztendeje, Macskássy Gyu­la csak sejtett és sejtetett, az mos­tanában köznapi bizonyosság. El­képzelhető tehát, hogy a legifjabb mozilátogatók vaskos realitásnak fogják fel a robotember vagy a több­éltű autó kalandjait. A címadó telhetetlen méhecske gátlástalanul röpköd a nyári erdő­ben, mézet gyűjt a közös kaptárba, ide kicsit magának is. Rajtaveszt, mert a nála is agyafúrtabb ragado­zó becsapja, kisemmizi. A méhtársa­­dalom azonban megkeresi, megmen­ti, megmagyarázza neki, hogy rosz­­szul cselekedett, amikor a „hiva­talos” munkáját csak ímmel-ámmal végezte, s inkább a maga hasznát kereste. A telhetetlen méhecske két évtizede készült, nem mondanám, hogy a mellettem és körülöttem ülő gyerekek a filozófiáját is értették, de töredelmesen bevallom, bennem na­gyon mai és nagyon időszerű publi­cisztika érzetét keltette. Valószínű­leg azért, mert Macskássy Gyula, a magyar rajzfilmgyártás egyik úttö­­rője pontosan tudta: a gyerekek meg a szülők együtt ülnek a moziban, il­lő mindkettőjükre hatni. Zöldi László Védett városrész Csongrádon (Megyei tudósítónktól.) Falu a városban. Zegzugos utcács­kák, vert falú, nádfedeles házak, ab­lakokban pirosló muskátlik. Valami­kor halászok, kubikosok lakták — most 70—80 esztendős unokák söprik az udvart, öntözik a virágágyásokat, őrzik az egykori otthon berendezé­seit, az istállók múzeumi értékű szer­számait. Csongrádon a belvárost 1976 óta óvják a műemlékek sorsával törő­dök. Úgy mondják: az egykori ha­lászfalu Tihany és Hollókő után az ország harmadik legértékesebb népi építészeti együttese. Igaz, a település­­szerkezet és a lakóépületek védelmét már 1969-ben elhatározták, ám a jó szándék megvalósításához hiányzott az anyagi támogatás. A házakat csak később lehetett megvásárolni, s a múltra emlékezve a mai kor igé­nyei szerint lakhatóvá tenni. Most húsz épület élvez műemléki védettséget, és tanácsi rendelet gon­doskodik a Rókus tértől a Körösto­rokig terjedő terület oltalmáról. A megüresedett épületek sem marad­nak kihasználatlanul. Az egyikből műteremlakást, a másikból vendég­­fogadót, a harmadikból múzeumot szeretnének kialakítani a város ide­genforgalmára gondolok. A csongrá­diak remélik, hogy ezentúl nemcsak a Ködös-Tiszazug, hanem a turiszti­kai városrész is vonzani fogja tele­pülésükre a turistákat. A védett házsorok: BÁNHALMI JÁNOS FELVÉTELEI A feltalálás feltalálója Horváth Árpád. Edison Chaw szerint kétfajta tudós van, ‘'­7 az egyik, aki a semmiről tud mindent, a másik, aki mindenről tud valamit. A sarkított mondás egy­felől a specialistára, korunk tudomá­nyának jellemző képviselőjére, más­felől a polihisztorra, egy eltűnőben levő fajtára vonatkozik. Különösen hiányzik az utóbbi a tudományos ismeretterjesztésben. Szerencsére vannak még olyanok, akik sok mindenről tudnak valamit. Közéjük tartozik Horváth Árpád is. Ez a „valami” nála rendszerint egy egész könyvnyi. Már egy egész köny­vespolcot elfoglalnak Horváth Ár­pád népszerű ismeretterjesztő köny­vei a technika történetének legkü­lönfélébb területeiről: órákról, autók­ról, muzsikáló szerkezetekről, űrha­józásról, térképekről, haditechniká­ról, híradástechnikáról, mozikról, hogy csak azokat soroljam fel, ame­lyek éppen eszembe jutottak. És mi­vel a technika — a társadalmi fejlő­dés egyik legfontosabb motorja — története a történettudomány leg­­mellőzöttebb területe — oktatásunk­ban sehol sem szerepel —, különösen elismerésre méltó Horváth Árpád hiánypótló tevékenysége. A szerző több tárgykör témasze­rű feldolgozása után újabban a tech­nikai alkotók életrajza felé fordul. Edison kétségtelenül a technika tör­ténetének egyik legnagyobb feltalá­lója, egyik legérdekesebb személyi­sége. A róla szóló irodalom éppen ezért nagyon nagy. Magyarul is je­lent már meg róla könyv, budapesti látogatása alkalmából, sok évtized­del ezelőtt. Legutóbb a pozsonyi Madách Kiadó adta ki Jilek, cseh­szlovák író regényesített életrajzá­nak magyar fordítását A tizenötmil­­liárd dolláros férfi címen. Horváth Árpád könyve elsősorban technikatörténeti munka. Inkább „Edison találmányai”, mint „Edison”. Sokat megtudunk a találmányok lét­rejöttéről, sőt azok tudományos-tech­nikai előzményeiről is, jóval keve­sebbet az emberről, aki alkotta őket. Edison a villanykörte, a fonográf, a villanytelep, a mikrofon feltalálója­ként ismert általánosságban, és nagy érdemei vannak több más területen, például az írógép, a mozi, a távíró tökéletesítésében. Horváth Árpád azonban nagyon helyesen mutat rá: Edison legnagyobb találmánya az volt, hogy „feltalálta” az ipari ku­tató-fejlesztő intézetet, ahol céltuda­tos munka folyik valaminek tökéle­tesítésén, olyasminek a befejezésén, aminek lehetősége a tudományos ku­tatás eredményeiből már előrelátha­tó. Ilyen szempontból nagyon hasz­nosak a könyvben található apró­betűs előzményismertetések (melyek helyenként a szerző sokoldalú isme­retei miatt túlzottak is). Ezekből ki­derül, hogy Edison nagyon is épített a tudományos eredményekre, s csak olyasminek a feltalálásába fogott be­le, aminek a sikere nagyon valószí­nűsíthető volt. A kutatás és fejlesztés tervezésé­nek, az eredmények hasznosításának páratlan tehetsége volt. Laboratóriu­ma alapításakor ezt tervezte: „Az a szándékom, hogy minden tíz napban egy kisebb, hathónaponként egy na­gyobb találmánnyal jelenjek meg.” Ezt nagyjából sikerült is megtarta­nia. Lehet tanulni tőle innovációs készséget. Igaz, hogy a saját pénzén, a saját kockázatára dolgozott. Mert vállalkozni, összesítve eredményeit, a világ fejlődéséhez páratlan módon járult hozzá, s ezen ő maga is párat­lanul meggazdagodott. A könyv minden rendű és rangú olvasónak bátran ajánlható. (Gondo­lat) Szabadváry Ferenc Vallomások az életútról Gyógyító tudósok A­kkor is érdekes a tudománnyal foglalkozó emberek életéről ol­vasni, ha az utókor valamiféle tör­ténelmi perspektíván átszűrve láttat­ja őket, de még érdekesebb, ha a tudós láttatja magát. Akár úgy, hogy elmondja munkás életének részleteit vagy egészét, akár azzal, ahogyan ki­emeli azt, amit fontosnak tart, és így megismerteti személyiségét. Jó az, ha az orvosegyetemi ifjúság meghallgat­ja ezeket a vallomásokat, és még jobb, ha ezek írásban is megjelen­nek, lehetővé téve, hogy az ifjúság széles rétegei megismerkedhessenek az orvostudomány legkiválóbbjainak sokszor kínkeserves, de legtöbbször felemelő életútjával. A Gyógyító tudósok című kötetben nagy hírű egyetemi tanárok valla­nak — kollégisták előtt — önmaguk­ról és korukról. Ezek a vallomások nyilvánvalóan éppúgy nem mentesek a szubjektivitástól, mint az utókor or­vostörténészeinek írásai, azonban mégis többet mondanak annyival, hogy az azonos téma ellenére meny­nyire sokféle és mégis mennyire egy­szerű a húsz önvallomás. Sokféle, mert az előadó elveitől, illetve ön­magának a középpontba vagy peri­fériára helyezésétől függően van, aki szinte csak mestereiről vagy tanít­ványairól szól, van, aki szerényen háttérbe húzódva csak a szakterüle­téről emlékezik meg, mintha alko­tóként nem is vett volna részt annak fejlesztésében. Van, aki „csak” a tu­­dományos tevékenységéről, van, aki teljes életéről tájékoztat, mert az utóbbi a tudománnyal szorosan össze­fonódott, előzményeit és következmé­nyeit tekintve egyaránt. Egynemű a kötet azért, mert a benne szereplő minden személyiség munkás életével tette magát el nem feledhetővé. Törő professzor írja, hogy „a munka öröme van olyan ér­ték, mint a munka értéke”. Az itt sze­replők mindegyikének örömet szer­zett a munka, és ez az örömmel vég­zett munka értéket is termelt a tu­domány és annak haszonélvezője, mindannyiunk számára. De ez az ér­ték nemcsak a tudományos eredmé­nyekkel mérhető. A szerzők kivétel nélkül tanárok, oktatók, akiknek ke­ze alatt orvosgenerációk nőttek fel, és akiknek ezen tevékenysége a ma élő orvosok nagy része számára meg­határozó jelentőségű volt. Magyarországon megbecsülik a tu­dományt. Mégis sokakban az a tévhit fészkel, hogy a mi tudományunk ki­sebb értékű, mint a külföldé. Ez nincs így, bizonyítják a kötetben levő sze­rény és reális megjegyzések, melyek az adott tudós helyét határozzák meg egy-egy felfedezés létrejöttében. Külön méltatást érdemel a könyv stílusa: az előadási mód jellegzetes­ségeit (az ismétléseket, a beszédfor­dulatokat, az anekdotákat) nem tö­rölték. Ez a stílus a maga közvet­lenségével növeli a személyiségről alkotott kép kialakításának lehetősé­gét. A Jahn Ferenc kollégium igazgató­nője (a könyv szerkesztője: dr. He­­vesné Terstyánszky Edit) hasznos munkát végzett mind az ifjúságot nevelő esték megszervezésével, mind e kötet megszerkesztésével. (Miner­­va) Dr. Csaba György Fiatal művészek találkozója Budapesten (Munkatársunktól.) Szinte minden művészeti ág ifjú képviselője részt vesz július 22—24- én a fiatal művészek találkozóján a Budapest Sportcsarnokban, a Nép­stadion-kertben és a Körcsarnok­ban. Tegnap a KISZ Központi Bi­zottság székházában Kovács Jenő, a KISZ KB titkára, Markó Iván, a Győri Balett művészeti vezetője, Szolnoki Tibor, a Rock Színház mű­vésze és a fiatal képzőművészek, iparművészek és fotóművészek stú­diójának képviselői sajtótájékoztatót tartottak. Elmondták: Ennek a ta­lálkozónak nemcsak az a célja, hogy a különböző művészeti ágak műve­lői műhelylégkört teremtve találkoz­zanak egymással; szeretnék elérni, hogy művészeti törekvéseiket, alko­tásaikat, vallomásukat a békéről is­merje meg a közönség. A különböző kiállításokon az ér­deklődők láthatják a fiatal művé­szek alkotásait. A találkozó idején felállított alkalmi sátrakban, nép­­művészeti, iparművészeti, grafikai alkotásokat, kis példányszámban ké­szült fotókat és posztereket — ön­költségi áron — vásárolni is lehet. Július 22-én bemutatkoznak a KISZ amatőr ösztöndíjas együttesei, látha­tóak lesznek a Balázs Béla Stúdió, a TV KISZ Stúdió filmjei. Július 23-án a gyerekek birtokba vehetik a Népstadion kertjében a fiatal nép­művészek és iparművészek tervei szerint épített gyermekjátszóteret. Július 24-én, vasárnap délelőtt többek között a Ki mit tud? döntő­jébe jutottak, délután az ifjúsági kabaré, a Jeszenszky dzsesszbalett és a Színművészeti Főiskola előadásai között válogathatunk. A háromnapos találkozón minden este telt házra lehet számítani a Bu­dapest Sportcsarnokban, ahol a Győ­ri Balett mutatja be Izzó planéták című műsorát. A Rock Színház Farkasok című előadásával a Körcsarnokban szere­pel. A Győri Balett, a Rock Színház előadásaira, valamint egyes koncer­tekre jegyeket az Express Ifjúsági és Diák Utazási Irodákban, a Szín­házak Központi Jegyirodájában és az Ifjúsági Rendező Iroda jegypénz­táraiban lehet kapni június közepé­től. A találkozó egységes belépődí­ja naponként 20 forint. 7 KÖNYVEKRŐL Válaszúton az emberiség Frederic Vester: Az életben maradás programja L­assan egy évtizede már, hogy vi­­lágszerte korrekcióra szorul a terjeszkedő, mennyiségi szemléletű gazdasági fejlődés koncepciója. A gazdasági expanzió egész bolygónkon tapasztalható lassulásán kívül azon­ban rendületlenül folytatódik a ter­melőerők, a népesség és a munka­helyek koncentrációja. Az urbanizá­ciós folyamatok meggyorsultak, a ré­gebben csak a népesség kisebbik há­nyadát érintő igények társadalmi méretűvé váltak, tömegigénnyé szé­lesedtek. A gazdasági növekedés las­sulása arra szorítja az emberiséget, hogy az ember és természetes kör­nyezete kapcsolatát hatékonyabbá te­gye, rákényszerüljön a hetvenes évek előtt elképzelhetetlennek tartott kor­látozó intézkedések megtételére. Vi­lágossá vált, hogy a területileg, kö­zösségenként és személyenként létre­hozott és megtermelt értékek elosz­tásához új módszerek kidolgozására van szükség. Mindezekről a kérdésekről szólni lassan közhelyszámba megy, ám hogy mégis érdemes külön is felhívni a fi­gyelmet a neves bajor környezetvé­delmi szakember könyvére, azt az is indokolja, hogy sok újságcikk, film, rádió- és televízióműsor mel­lett ez az első átfogó környezetvédel­mi zsebkönyv, amely hazánkban is megjelent. A könyv megjelenését kö­szöntő öröm azonban korántsem tel­jes. Amióta Vester kézirata — 1972-ben — az NSZK-ban nyomdába került, bizony sok szennyvíz lefolyt tisztítatlanul a Rajnán és a Dunán. A német nyelvű kiadás évében ülé­sezett az első környezetvédelmi vi­lágértekezlet Stockholmban, s ter­jesztett elő fontos javaslatokat. A könyv megírása óta tudatosult mind nemzeti, mind nemzetközi tekintet­ben a környezetvédelem jelentősége. Olyan új fogalmak mentek át a köz­tudatba, mint a természeti erőforrá­sok ésszerű kihasználása vagy az energiatakarékosság. Világszerte nagyarányú erőfeszítéseket tesznek az anyagtakarékos technológiák ki­dolgozására és elterjesztésére. Ennek ellenére a természetnek és szűkebb­­tágabb környezetünknek elszennye­ződése szinte semmit sem csökkent. A környezetvédelmi eljárásokkal „súlyosbított” technológiák nem egy esetben 40 százalékkal is növelhetik a késztermékek árát. A gazdasági re­cesszió korában ezt az áremelést a fogyasztó aligha lenne képes elvisel­ni. Innen adódik az ördögi kör: a mai — lassan növekvő — fogyasztá­sunk érdekében sok esetben feláldoz­zuk a nem is olyan távoli holnap környezetét. A stockholmi értekezlet mottója ez volt: „A világon minden dolog között az ember a legértéke­sebb.” Az emberiség válaszúton van, kör­nyezetszennyezésének következmé­nyei az ezredfordulóra — egybehang­zó állítások szerint — szinte a nuk­leáris katasztrófák pusztító hatásával lehetnek egyenértékűek. Wester könyvének fejezetei végén a kiutat, az orvoslás módjait is fel­sorolja. Alighanem a könyv megírása óta eltelt évtized a műben leírtaké­nál radikálisabb gyógymódokat sür­get. Tőlünk függ, hogy unokáink is láthassák ne csak megőrzött városa­inkat, hanem élővilágunkat is — ben­ne az alkotó emberrel. (Gondolat) Bonta Miklós

Next