Népszabadság, 1983. augusztus (41. évfolyam, 181-205. szám)
1983-08-10 / 188. szám
1983. augusztus 10., szerda NÉPSZABADSÁG Tavaly kevesebb közúti baleset történt Huszonnégyezer sérültből másfél ezren életüket vesztették A Központi Statisztikai Hivatal közzétette 1982 közúti baleseteiről szóló adatait. Tavaly több mint 18 ezer közúti közlekedési baleset történt hazánkban, 24 ezren megsérültek, s közülük másfél ezren életüket vesztették. Viszonylag kedvező jelenség, hogy a legutóbbi 15 év alatt tavaly történt a legkevesebb baleset. Ugyancsak 1982-ben sérültek meg a legkevesebben a tizenöt esztendő összehasonlítása szerint. Meg lehet figyelni, hogy a legtöbb baleset a nyári hónapokban, illetve szeptemberben és októberben történik; januárban és februárban feleannyi a balesetek száma. Ugyancsak hosszú évek tapasztalata, hogy Pest megyében a legtöbb a közúti baleset; a sorban után Borsod-Abaúj-Zemplén megye, illetve Bács-Kiskun megye következik. A múlt esztendőben ezekben a megyékben 1608, 1373, illetve 1214 baleset fordult elő. Az összes közúti baleset negyede a fővárosban történik. A statisztikákból kitetszik, hogy ez a szám az utóbbi öt év során fokozatosan csökkent: míg 1977-ben 5242, addig tavaly 4060 baleset történt Budapesten. A balesetek legnagyobb részét, több mint 40 százalékát személygépkocsi okozta. Háromezer esetben gyalogosok, csaknem 2000 alkalommal pedig kerékpárosok idézték elő a szerencsétlenséget. Járművek összeütközéséből adódott a baleseteknek több mint 40 százaléka, gyalogost ütöttek el az esetek csaknem 30 százalékában. Szomorú adat, hogy több mint 1200 14 éven aluli kisgyermeket gázoltak el gépjárművel, közülük 44-en halálos sérülést szenvedtek. Szomorú tény, hogy az esetek igen nagy százalékában — csaknem 900 alkalommal — a gyermekek maguk voltak okozói a balesetüknek. Ittasan okozták az összes baleset csaknem 19 százalékát, a legtöbbetPest, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén, valamint Bács-Kiskun megyében. Több mint 4000 esetben a nem megfelelő sebesség miatt következett be a baleset; az elsőbbség meg nem adása következtében csaknem 3400. A szabálytalan irányváltoztatás is sokszor okozott bajt. A statisztikákból kiderül az is, hogy mely napokon, sőt milyen napszakban történik a legtöbb baleset. Budapesten hosszú évek óta a péntek a legveszélyesebb nap; ekkor történik a balesetek igen nagy része. Vidéken a péntek és a szombat egyaránt a veszélyeztetett napok közé tartozik. Kitetszik az adatokból, hogy amíg a fővárosban a vasárnap, addig vidéken a kedd a legcsendesebb nap. A legtöbb baleset — ez országos jelenség — a délutáni órákban történik. (MTI) Járdán gázolt egy teherautó a fővárosban Súlyos baleset történt a fővárosban. Tokaji Zoltán 19 éves üllői gépkocsivezető Budapesten, a XV. kerületi Felszabadulás útján teherautóval felhajtott a gyalogjárdára, és elütött három gyalogost. Kóczián Erika 17 éves budapesti tanuló életét vesztette, a másik két gyalogos könnyebben megsérült. A vizsgálat eddigi megállapítása szerint Tokaji figyelmetlenül vezette a teherautót. Arendőrség őrizetbe vette a gázoló gépkocsivezetőt, jogosítványát bevonta, és szakértő bevonásával megkezdte a vizsgálatot. Tragikus baleset történt a Csongrád megyei Rúzsa községben is. Pólyák Imre 54 éves pusztamérgesi segédmunkás lovas kocsijával az úttestről letérve kanyarodás közben felborult. A baleset következtében a lovas kocsi utasai, Pólyák Imréné 46 éves háztartásbeli és Pólyák Zoltán hatéves pusztamérgesi lakosok életüket vesztették. A vizsgálat eddigi adatai szerint Pólyák a lovas kocsit ittas állapotban, figyelmetlenül hajtotta, a rendőrség őrizetbe vette. (MTI) Összeütközés a Felszabadulás téren Súlyos közlekedési baleset történt vetkeztében kigyulladt utasát egy tegnap délután a fővárosban. A Fel- rendőrjárőr mentette ki, a tüzet is a szabadulás téren összeütközött két, vltotta el Mindkét jármű vezetője segymással szemben haladó személy , ...... . . . . gépkocsi. Az Erzsébet-híd felé ha megsérült, és az anyagi kár jeladó Lada 1200-as a karambol jelentős. A karambol után. BOROS JENŐ FELVÉTELE Jelentős víz- és környezetvédelmi beruházások Zala megyében A Zala megyei tanács végrehajtó bizottságának tegnapi ülésén a Balaton vízvédelme érdekében hozott hosszabb távú intézkedési program időarányos megvalósításáról tárgyaltak. A testület elé került jelentés megállapítja, hogy a jól koordinált előkészítés alapján meggyorsult a kisbalatoni védőrendszer 21 négyzetkilométer kiterjedésű első szakaszának építése. Balatonmagyaród és Zalavár között már a védő erdősávokat telepítik. A helyszíni tapasztalatok szerint a töltés és a zsiliprendszerek építői az eredeti tervhez képest előnyben vannak, így egy évvel korábban, már 1984-ben megkezdődhet a terület elárasztása. Ez az előny egyben azt is jelenti, hogy a védelmi rendszer második szakaszának építéséhez is egy évvel korábban kezdhetnek hozzá a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság irányításával. Az előkészületek megkezdődtek, s a munkákkal előreláthatóan 1987-ben végeznek. A nagyszabású víz- és környezetvédelmi beruházás eredményeként összesen százmillió köbméteres tározórendszer alakul ki, amelyben hónapokon keresztül pihen a Zala folyó vize, s a szennyező anyagoktól megtisztulva jut a Balatonba. A testület megállapította: a Keszthelyi hegységben a terveknek megfelelően szüntetik meg a tájromboló kőbányákat. A hegyek oldalán ejtett sebeket fokozatosan begyógyították. Az elképzelések szerint 1985 végéig további öt bányában szüntetik meg a kőfejtést. (MTI) Augusztus végére zavartalan lesz a Thököly út forgalma (Munkatársunktól.) Hónapok óta nem kevés bosszúságot okoznak Budapest egyik főútján, a Thököly úton közlekedőknek az útfelbontások. Különösen csúcsforgalomban lassul le, reked meg itt a gékocsisor, akadályozva ezzel a környék egyéb útvonalain igyekvőket is. Az útfelbontás azért vált szükségessé, mert a főváros egyéb részeihez hasonlóan földgázt vezetnek be a környező lakásokba. Mint Blazsovszky Lászlótól, a Fővárosi Gázművek üzemeltetési részlegvezetőjétől megtudtuk, április 1- től június végéig a Thököly út páros oldalán dolgoztak a szakemberek, s a jelenlegi munkák, amelyek július elsején kezdődtek, a másik oldalon, a Baross tér és a Hungária körút közötti szakaszon folynak. A régi, öntöttvas vezeték földgáz szolgáltatására nem alkalmas, ezért kemény polietilén csövet húznak bele. E módszer előnye, a szemmel láthatóan sok bontás ellenére, hogy csak a házaknál és a keresztutcas bekötéseknél kell megnyitni az úttestet. Az arra járók közül többen szóvá tették, hogy időnként csak alig néhány dolgozót látnak az egy kilométeres hosszúságú munkaterületen. A szakember elmondta, hogy esetenként ötvenen is dolgoznak itt, a munka jellegétől függően hol többen, hol kevesebben. A bontásoknál, a földmunkákhoz nagyobb létszám szükségeltetik, míg az árkokban folyó szereléseket kevesebben is el tudják végezni. A végső határidő augusztus 31., de várható, hogy néhány nappal korábban adják át a forgalomnak ezt a szakaszt. Hév nélküli HÉV Feltehetően a HÉV minden eddigi negatív rekordját alulmúlta az a Békásmegyerről közlekedő szerelvény, amely tegnap reggel 7 óra 40 perckor indult, és a Margit-hídi megállót csak 8 óra 44 perckor érte el. A hivatalos menetidő 20 perc lett volna. Ez a HÉV azóta nem jó, amióta kész van. Emlékezetes, hogy a felújítási munkák idején milyen sokszor kérték az utazóközönség türelmét az újabb és újabb határidő-módosítások miatt. Az új, a jobb, a gyorsabb reményében az emberek mindezt fegyelmezetten tudomásul is vették. A végeredmény azonban — egyre inkább látható — az, hogy a felújítás befejezése óta a HÉV megbízhatatlanabb, mint annak megkezdése előtt volt. Mintha csak az lett volna az illetékesek célja, hogy a maguk sajátos eszközeivel hozzájáruljanak a békásmegyeri lakótelep népének szorosabb egységbe kovácsolódásához. Ugyanis annyit halljuk a sirámot, miszerint az új városnegyedek népe — ahogy mondják — el van idegenedve. Nos, egy-egy ilyen lassított eljárással zajló utazás során jócskán akad alkalma a lakosságnak összebarátkozni. Arról is kötelességem persze tájékoztatni az iletékeseket, hogy az ilyen ismerkedési reggeleken az utasok elsősorban a tömegközlekedést méltatják keresetlen szavaikkal. Olyanokat mondogatnak, hogy a tömegközlekedést itt még csak félig sikerült megvalósítani, amennyiben tömeg már van, ám közlekedés még nincs. Tegnap az is megfogalmazódott, hogy ezt a HÉV-et őszintébb helyeken nem is HÉV-nek neveznék, hanem üzemzavarnak. Rác T. János A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MAI MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 8.25: Solferinói emlék. Beszélgetés és dokumentumok a Vöröskereszt történetéről. I. rész. 8.54: Beszélni nehéz. 9.06: A New York-i Metropolitan sztárjainak felvételeiből. 9.45: Kis magyar néprajz. 9.50: Tarka mese, kis mese. 10.05: Gyermekeknek. 10.34: Válaszolunk hallgatóinknak. 10.49: zenekari muzsika. 12.45: Házunk tája. A Falurádió műsora. 13.00: Operaslágerek. 13.30: Dzsesszmelódiák. 14.29: Világirodalmi könyvszemle. 15.05: Winnetou. 6. rész. 15.35: Orosz Júlia operettfelvételeiből. 16.03: Zenekari muzsika. 16.49: Kritikusok fóruma. 17.05: Gyengélkedő gyógynövények. Riport. 17.30: A Tátrai-vonósnégyes felvételeiből. 13.15: Gondolat. 20.20: Wolfgang Windgassen operaáriákat énekel. 20.40: Nótaest. 21.30: Háttérbeszélgetés. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Francia madrigálok. 22.50: Kihaló mesterségek. Óváry Márta budapesti intarziakészítő. 23.00: Brahms: A-dúr szerenád. 23.38: Népzenekedvelőknek. Algériai hagyományos zene. 0.10: Táncdalok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Népi muzsika. Szt. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.35: Idősebbek hullámhosszán. 9.30: A debreceni dzsessznapok felvételeiből. A Club 88 együttes játszik. Szt. 10.00: Zenedélelőtt. Szt. 11.35: A Szabó család. 12.05: Népdalok. Szt. 12.35: Tánczenei koktél. Szt. 13.30: Rímek és ritmusok. Verssel, muzsikával kisdobosok között. 14.00: Operettrészletek. 14.35: Slágermúzeum. szt. 15.24: Fúvósátiratok. Szt. 15.50: Messziről — messzire. Művelődéstörténet felső tagozatosoknak. 16.35: Néhány perc tudomány. 16.40: Veszélyben. 17.10: Rockritmusban. Szt. 17.30: Ötödik sebesség. Szt. 18.35: Johann Strauss operettjeiből. 19.25: Intermikrofon. Szomszédolás sok zenével. 19.45: A Kajagoogoo együttes felvételeiből. Szt. 20.35: Válasz. 21.27: Nosztalgiahullám. Chuck Berry. 22.41: Népdalok. 23.20: zenés játékokból. 3. MŰSOR 9.00: A Berlini Filharmonikus Zenekar játszik. Szt. 10.30: Magyar művészek operafelvételeiből. Szt. 11.30: Fúvószene sztereóban. 12.05: Bécsi klasszikus muzsika. Szt. 13.36: Lassus: V. bűnbánati zsoltár. Szt. 14.17: Magyar tájak dalaiból. Szt. 14.40: Jurij Mazurok operaáriákat énekel. Szt. 15.10: Kamarazene. Szt. 16.00: Gershwin-művek. 16.49: Kodály: Székely nóta. Szt. 16.53: Öt földrész zenéje. Ecuador. 17.00: Händel-művek. Szt. 17.37: Reflektorfényben egy operaária. Muszorgszkij: Hovanscsina — Mária jóslata. 18.15: Magnósok, figyelem! Szt. 19.05: Glenn Gould zongorázik. 20.11: Zenekari muzsika. Szt. 21.00: Bartók: A kékszakálú herceg vára. Egyfelvonásos opera. szt. 22.00: Idegosztály, avagy a főorvos macskája. Kőváry Ernő Péter novellája. 22.26: Kamarazene. Szt. TELEVÍZIÓ 8.00: Tévétorna (sz.). 8.05: Szünidei matiné (sz.). 10.05: Delta (sz.). 10.30: Bírói tévedés. Spanyol tévéjáték (sz.). 11.25: Shirley Bassey műsora (sz.). 12.10: Képújság. 16.20: Hírek. 16.25: A modern szobrászat mesterei. Angol filmsorozat. 2. rész (sz.). 17.25: A nyelv világa (sz.). 18.10: Képújság. 18.20: Reflektorfényben. Az Osztrák Televízió könnyűzenei műsora (sz.). 19.10: Tévétorna (sz.). 19.15: Esti mese (sz.). 19.30: TV Híradó (sz.). 20.00: Jogi esetek (sz.). 20.45: Hívj a messzeségbe! Szovjet film (sz.). 22.15: Apokrif ikonok. A pécsi körzeti stúdió műsora (sz.). 22.45: TV Híradó 3. (sz.). 2. MŰSOR 17.30: Atlétikai VB. Közvetítés Helsinkiből (sz.). 20.30: Pajzán históriák. A József Attila Színház előadása felvételről. A szünetben : 21.50: TV Híradó 2. (sz.). 20.10: Képújság. Véget ért a béri nemzetiségi olvasótábor A Duna menti Bár községben tegnap bezárta kapuit a nemzetiségi nyelvművelő tábor, ahol a nyár folyamán százhúsz szerb-horvát, illetve német ajkú gyerek töltött tíz-tíz napot. A nemzetiségi településeken élő kisdiákok irodalmi anyanyelvükkel és népi hagyományaikkal ismerkedtek, s ösztönzést kaptak arra is, hogy ápolják tájnyelvüket, és őrizzék sajátos helyi szokásaikat. A tábor lakói találkoztak a nemzetiségi szövetségek vezetőivel és a hazánkban élő nemzetiségi írókkal, költőkkel. Érdeklődésüknek megfelelően irodalmi, színjátszó, riporteri, honismereti és hagyománykutató szakcsoportban dolgoztak szakemberek irányításával. Nemzetiségi közművelődési intézményeket is felkerestek. A Duna mellékén 1976 óta szerveznek délszláv, illetve német olvasótábort; az országban ez a legrégibb nyári találkozósorozata a nemzetiségi gyermekeknek. (MTI) Magyar gyógyszer Venezuelában Új magyar gyógyszer gyártását kezdték meg Venezuelában. A Novex Rt. által értékesített eljárással olyan gyógyszer nyerhető, amely a korábbi, hasonló termékeknél lényegesen hosszabb ideig képes a gyomor túlzott savmennyiségének közömbösítésére. Az Antacid retard elnevezésű új készítményt a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Gyógyszerészeti Intézetében dolgozták ki, és jelenleg már az Egyesült Államokban, Nagy- Britanniában, Kanadában és Ausztráliában adtak rá szabadalmat. Elsőnek a venezuelai Polinac C. A. gyógyszergyárral kötött licencszerződést a Novex. A gyártásról további cégekkel folynak a tárgyalások. (MTI) Korszerű edények Bonyhádról Exportra is szállítanak (Megyei tudósítónktól.) A Bonyhádi Zománcárugyár évente csaknem hatmillió edényt készít. A géppark modernizálása lehetővé tette, hogy változzék a termékszerkezet: a gyár fokozatosan leállt a korszerűtlen, nem gazdaságos edények gyártásával, s helyüket elfoglalták a korszerűbbek, a szebbek, a háziasszony számára jobbak. Ezek a termékek már figyelembe veszik az energiahasznosulást, kiképzésük igyekszik a főzést könynyebbé tenni, a vastagabb acéllemez pedig megnehezíti az ételek lekozmálását. A múlt év slágere a Pannon edénycsalád volt, amely jelenleg két fazonban készül: egyenes és gömbölyű kivitelben. A géppark most lehetővé tette egy minden eddiginél több tagból álló új edénycsalád kifejlesztését: az Univerzál háromféle magasságban készül, s a teljes készlethez kereken harminc edény tartozik. A tervezők asztalán már készülnek az úgynevezett elektroedények tervei is, melyek speciálisan villanytűzhelyekre valók. Mindehhez pedig még csak annyit: az üzem tervezői, szakemberei figyelemmel kísérik a vásárlók igényeit, s az új termékek kialakításánál messzemenően figyelembe veszik ezeket az észrevételeket. Természetesen ez az egyik titka annak, hogy a bonyhádi gyár termékei keresettek az üzletekben. A világon eddig öt gyár készített acélteflont, a bonyhádi a hatodik. Próbálkozásukat siker koronázta, hiszen a különböző teflon párolóedényekből, illetve szeletsütőkből idén már több mint százezret gyártanak Bonyhádon. Sikernek nevezhető az is, hogy a mintegy félmilliárdos évi árbevétel tíz százalékát tőkés vevők fizetik. Az itt készült edények ismertek Angliában, Franciaországban, Hollandiában és az NSZK-ban, de jut belőlük a szomszédos Ausztriába, sőt a távolabbi Libanonba is. 9 A TÁRGYALÓTEREMBŐL A lopott pénzből akartak ügyvédet fogadni A Pesti Kerületi Bíróság Kállainé dr. Horváth Ibolya büntetőtanácsa ítéletet hirdetett Éles József budapesti lakos és társai bűnügyében. Éles József gépkocsivezető a Volán 1. számú Vállalatnál dolgozott. Illiás Istvánnal együtt állandó éjszakai műszakot vállaltak, s gyakran megfordultak a Fogarasi úton lévő Hétvezér bisztróban is. Itt barátkoztak össze Virtyó György szállítómunkással, s hamarosan kiderült: mindhárman voltak már büntetve különböző bűncselekményekért. De a közös múltról nem a büntetés, hanem az jutott eszükbe, hogy hárman többre jutnának. Élesnek volt autója, s hamarosan együtt indultak „beszerző körútra”. Két hét alatt öt peremkerületi családi házba törtek be, s maguk is meglepődtek azon, milyen sok a könnyelmű ember, mennyien tartanak otthon nagy összegű készpénzt. Mindössze egy címről távoztak üres kézzel, a többi lakásból összesen 345 ezer forint értéket vittek el. A szerencsesorozat mégis gyorsan véget ért: a XIV. kerületi Miskolci utca egyik házából el kellett menekülniük, mert a szomszédok észrevették őket. Már arra sem volt idejük, hogy beugorjanak az autóba, amely a ház előtt maradt. Tudták, hogy a rendszám nyomán gyorsan elfogják őket, ezért igyekeztek a zsákmányt biztonságba helyezni. Nliás elmondta a történteket egy munkatársának, a 25 éves Szabó Zoltánnak. ő is többször volt már büntetve, ezért Illiás úgy gondolta, számíthat megértésére. Szabó vállalta is, hogy az Illiás munkahelyi öltözőszekrényébe rejtett pénzt továbbítja egy közös ismerősnek, akinél biztosan nem keresi majd a rendőrség. Az előrelátó Illiás mindenesetre kikötötte, az ügyvéd költségét is ebből a pénzből kell fedezni. Ám az elővigyázatosság nem sokat segített: hamarosan az egész társaság rendőrkézre került. A bíróság a többszörösen visszaeső Virtyó Györgyöt négyévi fegyházra, Illiás Istvánt háromévi börtönre, Éles Józsefet kétévi és nyolchónapi börtönre ítélte. Az orgazda Szabó Zoltán büntetése ezúttal nyolchónapi börtön, egyúttal elrendelte a bíróság a vele szemben korábban kiszabott, de próbaidőre felfüggesztett kétévi szabadságvesztés végrehajtását. A vádlottakat kötelezték az okozott kár megtérítésére, s mert a lopásokhoz Éles autóját használták. Éles Józsefet egy évre eltiltották a gépjármű-vezetéstől is. Sz. K.