Népszabadság, 1983. augusztus (41. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-10 / 188. szám

1983. augusztus 10., szerda NÉPSZABADSÁG Tavaly kevesebb közúti baleset történt Huszonnégyezer sérültből másfél ezren életüket vesztették A Központi Statisztikai Hivatal közzétette 1982 közúti baleseteiről szóló adatait. Tavaly több mint 18 ezer közúti közlekedési baleset tör­tént hazánkban, 24 ezren megsérül­tek, s közülük másfél ezren életüket vesztették. Viszonylag kedvező je­lenség, hogy a legutóbbi 15 év alatt tavaly történt a legkevesebb baleset. Ugyancsak 1982-ben sérültek meg a legkevesebben a tizenöt esztendő összehasonlítása szerint. Meg lehet figyelni, hogy a legtöbb baleset a nyári hónapokban, illetve szeptemberben és októberben törté­nik; januárban és februárban fele­annyi a balesetek száma. Ugyancsak hosszú évek tapasztalata, hogy Pest megyében a legtöbb a közúti baleset; a sorban után Borsod-Abaúj-Zemp­­lén megye, illetve Bács-Kiskun me­gye következik. A múlt esztendőben ezekben a megyékben 1608, 1373, il­letve 1214 baleset fordult elő. Az összes közúti baleset negyede a fő­városban történik. A statisztikákból kitetszik, hogy ez a szám az utóbbi öt év során fokozatosan csökkent: míg 1977-ben 5242, addig tavaly 4060 bal­eset történt Budapesten. A balesetek legnagyobb részét, több mint 40 százalékát személygép­kocsi okozta. Háromezer esetben gyalogosok, csaknem 2000 alkalom­mal pedig kerékpárosok idézték elő a szerencsétlenséget. Járművek összeütközéséből adó­dott a baleseteknek több mint 40 százaléka, gyalogost ütöttek el az esetek csaknem 30 százalékában. Szomorú adat, hogy több mint 1200 14 éven aluli kisgyermeket gázoltak el gépjárművel, közülük 44-en halá­los sérülést szenvedtek. Szomorú tény, hogy az esetek igen nagy szá­zalékában — csaknem 900 alkalom­mal — a gyermekek maguk voltak okozói a balesetüknek. Ittasan okozták az összes baleset csaknem 19 százalékát, a legtöbbet­­Pest, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén, valamint Bács-Kiskun megyében. Több mint 4000 esetben a nem megfelelő sebesség miatt következett be a baleset; az elsőbbség meg nem adása következtében csaknem 3400. A szabálytalan irányváltoztatás is sokszor okozott bajt. A statisztikákból kiderül az is, hogy mely napokon, sőt milyen nap­szakban történik a legtöbb baleset. Budapesten hosszú évek óta a pén­tek a legveszélyesebb nap; ekkor történik a balesetek igen nagy része. Vidéken a péntek és a szombat egy­aránt a veszélyeztetett napok közé tartozik. Kitetszik az adatokból, hogy amíg a fővárosban a vasárnap, ad­dig vidéken a kedd a legcsendesebb nap. A legtöbb baleset — ez orszá­gos jelenség — a délutáni órákban történik. (MTI) Járdán gázolt egy teherautó a fővárosban Súlyos baleset történt a főváros­ban. Tokaji Zoltán 19 éves üllői gép­kocsivezető Budapesten, a XV. kerü­leti Felszabadulás útján teherautóval felhajtott a gyalogjárdára, és elütött három gyalogost. Kóczián Erika 17 éves budapesti tanuló életét vesztet­te, a másik két gyalogos könnyeb­ben megsérült. A vizsgálat eddigi megállapítása szerint Tokaji figyel­metlenül vezette a teherautót. A­­rendőrség őrizetbe vette a gázoló gépkocsivezetőt, jogosítványát be­vonta, és szakértő bevonásával meg­kezdte a vizsgálatot. Tragikus baleset történt a Csong­­rád megyei Rúzsa községben is. Pó­lyák Imre 54 éves pusztamérgesi se­gédmunkás lovas kocsijával az út­testről letérve kanyarodás közben felborult. A baleset következtében a lovas kocsi utasai, Pólyák Imréné 46 éves háztartásbeli és Pólyák Zol­tán hatéves pusztamérgesi lakosok életüket vesztették. A vizsgálat ed­digi adatai szerint Pólyák a lovas kocsit ittas állapotban, figyelmetle­nül hajtotta, a rendőrség őrizetbe vette. (MTI) Összeütközés a Felszabadulás téren Súlyos közlekedési baleset történt vetkeztében kigyulladt­ utasát egy tegnap délután a fővárosban. A Fel- rendőrjárőr mentette ki, a tüzet is a szabadulás téren összeütközött két, vltotta el Mindkét jármű vezetője s­­­egymással szemben haladó személy­ , ...... . . . . gépkocsi. Az Erzsébet-híd felé ha­ megsérült, és az anyagi kár je­ladó Lada 1200-as a karambol je­­lentős. A karambol után. BOROS JENŐ FELVÉTELE Jelentős víz- és környezetvédelmi beruházások Zala megyében A Zala megyei tanács végrehaj­tó bizottságának tegnapi ülésén a Ba­laton vízvédelme érdekében hozott hosszabb távú intézkedési program időarányos megvalósításáról tárgyal­tak. A testület elé került jelentés meg­állapítja, hogy a jól koordinált elő­készítés alapján meggyorsult a kis­­balatoni védőrendszer 21 négyzetki­lométer kiterjedésű első szakaszá­nak építése. Balatonmagyaród és Zalavár között már a védő erdősá­­vokat telepítik. A helyszíni tapasz­talatok szerint a töltés és a zsilip­­rendszerek építői az eredeti tervhez képest előnyben vannak, így egy év­vel korábban, már 1984-ben meg­kezdődhet a terület elárasztása. Ez az előny egyben azt is jelenti, hogy a védelmi rendszer második szaka­szának építéséhez is egy évvel ko­rábban kezdhetnek hozzá a Nyu­gat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság irányításával. Az előkészületek meg­kezdődtek, s a munkákkal előrelát­hatóan 1987-ben végeznek. A nagy­szabású víz- és környezetvédelmi beruházás eredményeként összesen százmillió köbméteres tározórend­szer alakul ki, amelyben hónapokon keresztül pihen a Zala folyó vize, s a szennyező anyagoktól megtisz­tulva jut a Balatonba. A testület megállapította: a Keszt­helyi hegységben a terveknek megfe­lelően szüntetik meg a tájromboló kőbányákat. A hegyek oldalán ej­tett sebeket fokozatosan begyógyí­tották. Az elképzelések szerint 1985 végéig további öt bányában szünte­tik meg a kőfejtést. (MTI) Augusztus végére zavartalan lesz a Thököly út forgalma (Munkatársunktól.) Hónapok óta nem kevés bosszú­ságot okoznak Budapest egyik főút­­ján, a Thököly úton közlekedőknek az útfelbontások. Különösen csúcs­­forgalomban lassul le, reked meg itt a gékocsisor, akadályozva ezzel a környék egyéb útvonalain igyekvő­ket is. Az útfelbontás azért vált szük­­ségessé, mert a főváros egyéb ré­szeihez hasonlóan földgázt vezetnek be a környező lakásokba. Mint Blazsovszky Lászlótól, a Fő­városi Gázművek üzemeltetési rész­legvezetőjétől megtudtuk, április 1- től június végéig a Thököly út pá­ros oldalán dolgoztak a szakembe­rek, s a jelenlegi munkák, amelyek július elsején kezdődtek, a másik oldalon, a Baross tér és a Hungária körút közötti szakaszon folynak. A régi, öntöttvas vezeték földgáz szol­gáltatására nem alkalmas, ezért ke­mény polietilén csövet húznak bele. E módszer előnye, a szemmel látha­tóan sok bontás ellenére, hogy csak a házaknál és a keresztutcas beköté­seknél kell megnyitni az úttestet. Az arra járók közül többen szóvá tették, hogy időnként csak alig né­hány dolgozót látnak az egy kilomé­teres hosszúságú munkaterületen. A szakember elmondta, hogy eseten­ként ötvenen is dolgoznak itt, a mun­ka jellegétől függően hol többen, hol kevesebben. A bontásoknál, a föld­munkákhoz nagyobb létszám szük­ségeltetik, míg az árkokban folyó szereléseket kevesebben is el tud­ják végezni. A végső határidő au­gusztus 31., de várható, hogy néhány nappal korábban adják át a forga­lomnak ezt a szakaszt. Hév nélküli HÉV Feltehetően a HÉV minden eddigi negatív rekordját alulmúlta az a Bé­kásmegyerről közlekedő szerelvény, amely tegnap reggel 7 óra 40 perc­kor indult, és a Margit-hídi megállót csak 8 óra 44 perckor érte el. A hi­vatalos menetidő 20 perc lett volna. Ez a HÉV azóta nem jó, amióta kész van. Emlékezetes, hogy a fel­újítási munkák idején milyen sok­szor kérték az utazóközönség türel­mét az újabb és újabb határidő-mó­dosítások miatt. Az új, a jobb, a gyorsabb reményében az emberek mindezt fegyelmezetten tudomásul is vették. A végeredmény azonban — egyre inkább látható — az, hogy a felújí­tás befejezése óta a HÉV megbízha­tatlanabb, mint annak megkezdése előtt volt. Mintha csak az lett vol­na az illetékesek célja, hogy a ma­guk sajátos eszközeivel hozzájárulja­nak a békásmegyeri lakótelep népé­nek szorosabb egységbe kovácsolódá­­sához. Ugyanis annyit halljuk a sirá­mot, miszerint az új városnegyedek népe — ahogy mondják — el van idegenedve. Nos, egy-egy ilyen las­sított eljárással zajló utazás során jócskán akad alkalma a lakosságnak összebarátkozni. Arról is kötelességem persze tájé­koztatni az iletékeseket, hogy az ilyen ismerkedési reggeleken az uta­sok elsősorban a tömegközlekedést méltatják keresetlen szavaikkal. Olyanokat mondogatnak, hogy a tö­megközlekedést itt még csak félig sikerült megvalósítani, amennyiben tömeg már van, ám közlekedés még nincs. Tegnap az is megfogalmazó­dott, hogy ezt a HÉV-et őszintébb helyeken nem is HÉV-nek nevez­nék, hanem üzemzavarnak. Rác T. János A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MAI MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 8.25: Solferinói emlék. Beszélgetés és dokumentumok a Vöröske­reszt történetéről. I. rész. 8.54: Beszélni nehéz. 9.06: A New York-i Metropolitan sztárjainak felvételeiből. 9.45: Kis magyar néprajz. 9.50: Tarka mese, kis mese. 10.05: Gyermekeknek. 10.34: Válaszolunk hallgatóinknak. 10.49: zenekari muzsika. 12.45: Házunk tája. A Falurádió mű­sora. 13.00: Operaslágerek. 13.30: Dzsesszmelódiák. 14.29: Világirodalmi könyvszemle. 15.05: Winnetou. 6. rész. 15.35: Orosz Júlia operettfelvételeiből. 16.03: Zenekari muzsika. 16.49: Kritikusok fóruma. 17.05: Gyengélkedő gyógynövények. Riport. 17.30: A Tátrai-vonósnégyes felvéte­leiből. 13.15: Gondolat. 20.20: Wolfgang Windgassen opera­áriákat énekel. 20.40: Nótaest. 21.30: Háttérbeszélgetés. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Francia madrigálok. 22.50: Kihaló mesterségek. Óváry Már­ta budapesti intarziakészítő. 23.00: Brahms: A-dúr szerenád. 23.38: Népzenekedvelőknek. Algériai hagyományos zene. 0.10: Táncdalok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Népi muzsika. Szt. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.35: Idősebbek hullámhosszán. 9.30: A debreceni dzsessznapok fel­vételeiből. A Club 88 együttes játszik. Szt. 10.00: Zenedélelőtt. Szt. 11.35: A Szabó család. 12.05: Népdalok. Szt. 12.35: Tánczenei koktél. Szt. 13.30: Rímek és ritmusok. Verssel, muzsikával kisdobosok között. 14.00: Operettrészletek. 14.35: Slágermúzeum. szt. 15.24: Fúvósátiratok. Szt. 15.50: Messziről — messzire. Művelő­déstörténet felső tagozatosok­nak. 16.35: Néhány perc tudomány. 16.40: Veszélyben. 17.10: Rockritmusban. Szt. 17.30: Ötödik sebesség. Szt. 18.35: Johann Strauss operettjeiből. 19.25: Intermikrofon. Szomszédolás sok zenével. 19.45: A Kajagoogoo együttes felvéte­leiből. Szt. 20.35: Válasz. 21.27: Nosztalgiahullám. Chuck Berry. 22.41: Népdalok. 23.20: zenés játékokból. 3. MŰSOR 9.00: A Berlini Filharmonikus Zene­kar játszik. Szt. 10.30: Magyar művészek operafelvéte­leiből. Szt. 11.30: Fúvószene sztereóban. 12.05: Bécsi klasszikus muzsika. Szt. 13.36: Lassus: V. bűnbánati zsoltár. Szt. 14.17: Magyar tájak dalaiból. Szt. 14.40: Jurij Mazurok operaáriákat éne­kel. Szt. 15.10: Kamarazene. Szt. 16.00: Gershwin-művek. 16.49: Kodály: Székely nóta. Szt. 16.53: Öt földrész zenéje. Ecuador. 17.00: Händel-művek. Szt. 17.37: Reflektorfényben egy opera­­ária. Muszorgszkij: Hovanscsina — Mária jóslata. 18.15: Magnósok, figyelem! Szt. 19.05: Glenn Gould zongorázik. 20.11: Zenekari muzsika. Szt. 21.00: Bartók: A kékszakálú herceg vára. Egyfelvonásos opera. szt. 22.00: Idegosztály, avagy a főorvos macskája. Kőváry Ernő Péter­­ novellája. 22.26: Kamarazene. Szt. TELEVÍZIÓ 8.00: Tévétorna (sz.). 8.05: Szünidei matiné (sz.). 10.05: Delta (sz.). 10.30: Bírói tévedés. Spanyol tévéjá­ték (sz.). 11.25: Shirley Bassey műsora (sz.). 12.10: Képújság. 16.20: Hírek. 16.25: A modern szobrászat mesterei. Angol filmsorozat. 2. rész (sz.). 17.25: A nyelv világa (sz.). 18.10: Képújság. 18.20: Reflektorfényben. Az Osztrák Televízió könnyűzenei műsora (sz.). 19.10: Tévétorna (sz.). 19.15: Esti mese (sz.). 19.30: TV Híradó (sz.). 20.00: Jogi esetek (sz.). 20.45: Hívj a messzeségbe! Szovjet film (sz.). 22.15: Apokrif ikonok. A pécsi kör­zeti stúdió műsora (sz.). 22.45: TV Híradó 3. (sz.). 2. MŰSOR 17.30: Atlétikai VB. Közvetítés Hel­sinkiből (sz.). 20.30: Pajzán históriák. A József At­tila Színház előadása felvétel­ről. A szünetben : 21.50: TV Híradó 2. (sz.). 20.10: Képújság. Véget ért a béri nemzetiségi olvasótábor A Duna menti Bár községben teg­nap bezárta kapuit a nemzetiségi nyelvművelő tábor, ahol a nyár fo­lyamán százhúsz szerb-horvát, illet­ve német ajkú gyerek töltött tíz-tíz napot. A nemzetiségi településeken élő kisdiákok irodalmi anyanyelvük­kel és népi hagyományaikkal ismer­kedtek, s ösztönzést kaptak arra is, hogy ápolják tájnyelvüket, és őrizzék sajátos helyi szokásaikat. A tábor lakói találkoztak a nemzetiségi szö­vetségek vezetőivel és a hazánkban élő nemzetiségi írókkal, költőkkel. Érdeklődésüknek megfelelően iro­dalmi, színjátszó, riporteri, honisme­reti és hagyománykutató szakcso­portban dolgoztak szakemberek irá­nyításával. Nemzetiségi közművelő­dési intézményeket is felkerestek. A Duna mellékén 1976 óta szer­veznek délszláv, illetve német ol­vasótábort; az országban ez a leg­régibb nyári találkozósorozata a nemzetiségi gyermekeknek. (MTI) Magyar gyógyszer Venezuelában Új magyar gyógyszer gyártását kezdték meg Venezuelában. A No­­vex Rt. által értékesített eljárással olyan gyógyszer nyerhető, amely a korábbi, hasonló termékeknél lénye­gesen hosszabb ideig képes a gyo­mor túlzott savmennyiségének kö­zömbösítésére. Az Antacid retard elnevezésű új készítményt a Semmelweis Orvostu­dományi Egyetem Gyógyszerészeti Intézetében dolgozták ki, és jelenleg már az Egyesült Államokban, Nagy- Britanniában, Kanadában és Auszt­ráliában adtak rá szabadalmat. El­sőnek a venezuelai Polinac C. A. gyógyszergyárral kötött licencszer­ződést a Novex. A gyártásról továb­bi cégekkel folynak a tárgyalások. (MTI) Korszerű edények Bonyhádról Exportra is szállítanak (Megyei tudósítónktól.) A Bonyhádi Zománcárugyár éven­te csaknem hatmillió edényt készít. A géppark modernizálása lehetővé tette, hogy változzék a termékszer­kezet: a gyár fokozatosan leállt a korszerűtlen, nem gazdaságos edé­nyek gyártásával, s helyüket el­foglalták a korszerűbbek, a szeb­bek, a háziasszony számára jobbak. Ezek a termékek már figyelembe veszik az energiahasznosulást, ki­képzésük igyekszik a főzést köny­­nyebbé tenni, a vastagabb acélle­mez pedig megnehezíti az ételek le­­kozmálását. A múlt év slágere a Pannon edénycsalád volt, amely je­lenleg két fazonban készül: egyenes és gömbölyű kivitelben. A géppark most lehetővé tette egy minden ed­diginél több tagból álló új edény­család kifejlesztését: az Univerzál háromféle magasságban készül, s a teljes készlethez kereken harminc edény tartozik. A tervezők asztalán már készülnek az úgynevezett elekt­­roedények tervei is, melyek speciá­lisan villanytűzhelyekre valók. Mind­ehhez pedig még csak annyit: az üzem tervezői, szakemberei figyelem­mel kísérik a vásárlók igényeit, s az új termékek kialakításánál messze­menően figyelembe veszik ezeket az észrevételeket. Természetesen ez az egyik titka annak, hogy a bonyhádi gyár termékei keresettek az üzletek­ben. A világon eddig öt gyár készített acélteflont, a bonyhádi a hatodik. Próbálkozásukat siker koronázta, hi­szen a különböző teflon párolóedé­nyekből, illetve szeletsütőkből idén már több mint százezret gyártanak Bonyhádon. Sikernek nevezhető az is, hogy a mintegy félmilliárdos évi árbevétel tíz százalékát tőkés ve­vők fizetik. Az itt készült edények ismertek Angliában, Franciaország­ban, Hollandiában és az NSZK-ban, de jut belőlük a szomszédos Auszt­riába, sőt a távolabbi Libanonba is. 9 A TÁRGYALÓTEREMBŐL A lopott pénzből akartak ügyvédet fogadni A Pesti Kerületi Bíróság Kállainé dr. Horváth Ibolya büntetőtanácsa ítéletet hirdetett Éles József buda­pesti lakos és társai bűnügyében. Éles József gépkocsivezető a Vo­lán 1. számú Vállalatnál dolgozott. Illiás Istvánnal együtt állandó éj­szakai műszakot vállaltak, s gyak­ran megfordultak a Fogarasi úton lévő Hétvezér bisztróban is. Itt ba­rátkoztak össze Virtyó György szál­lítómunkással, s hamarosan kide­rült: mindhárman voltak már bün­tetve különböző bűncselekménye­kért. De a közös múltról nem a bün­tetés, hanem az jutott eszükbe, hogy hárman többre jutnának. Élesnek volt autója, s hamarosan együtt in­dultak „beszerző körútra”. Két hét alatt öt peremkerületi családi ház­ba törtek be, s maguk is meglepőd­tek azon, milyen sok a könnyelmű ember, mennyien tartanak otthon nagy összegű készpénzt. Mindössze egy címről távoztak üres kézzel, a többi lakásból összesen 345 ezer fo­rint értéket vittek el. A szerencsesorozat mégis gyorsan véget ért: a XIV. kerületi Miskolci utca egyik házából el kellett mene­külniük, mert a szomszédok észre­vették őket. Már arra sem volt ide­jük, hogy beugorjanak az autóba, amely a ház előtt maradt. Tudták, hogy a rendszám nyomán gyorsan elfogják őket, ezért igyekeztek a zsákmányt biztonságba helyezni. N­­­liás elmondta a történteket egy mun­katársának, a 25 éves Szabó Zoltán­nak. ő is többször volt már büntet­ve, ezért Illiás úgy gondolta, szá­míthat megértésére. Szabó vállalta­­ is, hogy az Illiás munkahelyi öltöző­szekrényébe rejtett pénzt továbbítja egy közös ismerősnek, akinél bizto­san nem keresi majd a rendőrség. Az előrelátó Illiás mindenesetre ki­kötötte, az ügyvéd költségét is eb­ből a pénzből kell fedezni. Ám az elővigyázatosság nem sokat segített: hamarosan az egész társaság rend­őrkézre került. A bíróság a többszörösen vissza­eső Virtyó Györgyöt négyévi fegy­­házra, Illiás Istvánt háromévi bör­tönre, Éles Józsefet kétévi és nyolc­hónapi börtönre ítélte. Az orgazda Szabó Zoltán büntetése ezúttal nyolc­hónapi börtön, egyúttal elrendelte a bíróság a vele szemben korábban kiszabott, de próbaidőre felfüggesz­tett kétévi szabadságvesztés végre­hajtását. A vádlottakat kötelezték az okozott kár megtérítésére, s mert a lopásokhoz Éles autóját használ­ták. Éles Józsefet egy évre eltiltot­ták a gépjármű-vezetéstől is. Sz. K.

Next