Népszabadság, 1983. november (41. évfolyam, 258-282. szám)

1983-11-06 / 263. szám

10 NÉPSZABADSÁG 1983. november 6., vasárnap AZ EMBARGÓFEGYVER CSŐDJE Az utóbbi időben a politikai szóhasználatban ismét megszaporodott az em­bargó, a gazdasági szankció kifejezés. Carter elnök elrendelte a Szovjetunió el­len a gabonaembargót, s hasonló intézkedést jelentett be Reagan elnök is a Szibériát Nyugat-Európával összekötő gázvezetékre, megakadályozva, hogy ame­rikai cégek, sőt ezek nyugat-európai leányvállalatai berendezéseket szállítsanak a Szovjetuniónak. Gazdasági szankciókat léptettek életbe a fejlett tőkés orszá­gok Lengyelországgal szemben, sőt a legutóbbi időben az amerikai kormányzat megtiltotta az ország vállalatainak, hogy Nicaraguából cukrot vásároljanak. Mind többet hallat magáról a még hidegháborús években alapított COCOM, amely tilalmi listákat állít fel azokról az árukról, amelyek nem exportálhatók a szocia­lista országokba. Mindez azt jelzi, az imperialista erők egyre gátlástalanabb politikai és gaz­dasági harcot folytatnak nemcsak a szocialista országok, hanem minden olyan ország ellen, amelynek politikájával ilyen vagy olyan okból nem értenek egyet. A gazdasági eszközök, az embargófegyver bevetése persze korántsem új keletű. Az Októberi Forradalom győzelme után Szovjet-Oroszországnak nemcsak az in­tervencióval kellett megküzdenie, hanem, ahogy akkor nevezték, a nyugati ha­talmak „kereskedelmi elszigetelési” politikájával is. Az azóta eltelt hatvanhat esz­tendő azonban egyértelműen bizonyítja: ha átmeneti nehézségeket okozhat is, az embargófegyver rendszerint csütörtököt mond, sőt nemegyszer visszafelé sül el. Tekintsük hát át e szankciópolitika legnagyobb kudarcait 1917-től napjainkig. Az üzlet az üzlet Alig egy hónappal az Októberi For­radalom győzelme után az Egyesült Államok egyik legelső reagálása az volt az eseményekre, hogy 1917. no­vember 24-én kinyilvánította Szov­­jet-Oroszország gazdasági bojkottját. Az amerikai lépést aztán követte a többi európai­­kapitalista ország ha­sonló intézkedése. Noha az amerikai kormány 1920-ban formálisan meg­szüntette a Szovjet-Oroszország elle­ni kereskedelmi tilalmat, ezzel egy időben pénzügyi bojkottot kezdett: megtiltotta a szovjet arany megvá­sárlását és a hitelnyújtást, amely az akkori viszonyok között gyakorlatilag Szovjet-Oroszország gazdasági boj­kottpolitikájának új formában való további folytatását jelentette. A profitérdek azonban hamarosan kikezdte a kereskedelmi elszigetelés politikáját. Még el sem csendesedtek az intervenciós fegyverek, amikor Anglia már a blokád feloldását java­solta. Ezzel gyakorlatilag elismerte a Szovjet-Oroszországgal való árucsere jelentőségét, minthogy be kellett lát­nia, saját jól felfogott érdekében nem nélkülözheti az oroszországi piacot. A szovjet vezetés persze korán átlátta az ellenfél táborában támadt ellenté­teket, amelyeket a hatalmas piacért való marakodás szült, s érthetően ki is használta azokat. 1921 márciusá­ban, még a hivatalos diplomáciai el­ismerés előtt, kereskedelmi megálla­podásokat kötött Angliával, május­ban Németországgal, szeptemberben Norvégiával, decemberben Olaszor­szággal. S 1922-ben bekövetkezett az első igazi gazdasági és diplomáciai siker: Szovjet-Oroszországot meghív­ták a Genuában rendezett nemzetkö­zi gazdasági és pénzügyi konferenciá­ra. Mi több, még tartott a konferen­cia, amikor Rapallóban Szovjet- Oroszország és Németország felveszi a diplomáciai kapcsolatokat, s ezzel politikailag és gazdaságilag is csődöt mond az elszigetelés. Az embargófegyver tehát már az első bevetésnél csütörtököt mondott. Ahogyan Lenin 1920 novemberében megfogalmazta: .. kivívtuk ma­gunknak azokat a feltételeket, ame­lyek lehetővé teszik, hogy fennma­radhassunk a tőkés hatalmak mellett, amelyek most kénytelenek kereske­delmi kapcsolatokra lépni velünk. E harc folyamán kivívtuk magunknak a jogot az önálló létre.” A tragikus hiba „Úgy gondolom, hogy csak nyer­hetünk, és semmit sem vesztünk a Szovjetunió és az Egyesült Államok közötti hosszan tartó és szoros együtt­működésben, nemcsak most, hanem a háború után is. Minden másfajta for­dulat csak tragikus hiba lehet mind­két ország számára, nem több s nem kevesebb.” Aki ezeket a szavakat mondta, nem más, mint E. Statte­­news, a „kölcsönbérleti” program igazgatója, a nyilatkozat időpontja pedig 1944. De még három év sem telt el, s bekövetkezett a tragikus hi­ba: az Egyesült Államok minden ma­gyarázat nélkül megszüntette azok­nak az áruknak a Szovjetunióba tör­ténő exportját, amelyeket még az 1945-ben kötött szovjet—amerikai hi­telegyezmény alapján szállítania kel­lett volna. A gazdasági blokád köre aztán a népi demokratikus országok létre­jöttével tovább bővült. Az amerikai kongresszus 1949-ben elfogadta a ki­vitelről szóló törvényt, amely lehető­vé tette a hatóságok számára, hogy „a nemzeti biztonság” címén akármilyen áru kivitelét megtiltsák az Egyesült Államokból. Ám a diszkriminációs kísérletek nemcsak az amerikai ex­portot érintették, hanem alaposan megnehezítették a szocialista orszá­gokból származó áruk eladását is, ami önmagában is gátat szabott a vásárlásoknak. A kongresszus hatá­rozata alapján Washington egyolda­lúan felrúgta az 1937-ben kötött szov­jet—amerikai kereskedelmi megálla­podást, valamint a Bulgáriával, Len­gyelországgal, Magyarországgal és Romániával kötött egyezményeket is. A következő lépésben pedig meg­szüntették a legnagyobb kedvezmény elvének alkalmazását a szocialista or­szágokra. Ennek következtében pél­dául a Kelet-Európából származó vil­lamos berendezésekre ötször akkora vámot állapítottak meg, mint a többi ország hasonló termékeire. Több gép­ipari berendezésnél a szorzó kétsze­res, a szeszes italokra négyszeres, a dohányra kétszeres lett. A hidegháború éveiben az Egyesült Államok minden erővel igyekezett el­érni, hogy a vele szövetséges orszá­gokra is hasonló blokádpolitikát kény­­szerítsen. A nevezetes Bottle-törvény például előírta­, hogy valameny­­nyi nyugati országtól meg kell tagad­ni az amerikai segélyeket — ne feled­jük, a Marshall-terv időszakában va­gyunk —, ha azok „stratégiai árukat” hajlandók eladni a szocialista orszá­goknak. Annak eldöntése pedig, hogy mi stratégiai és mi nem, amerikai kez­deményezésre és irányítás alatt létre­hozták 1950-ben a NATO mellett működő speciális konzultációs cso­portot, amelynek a kivitel ellenőrzé­sének koordinálása lett a feladata. Ez a szerv volt az azóta meglehető­sen kétes hírnevet szerzett COCOM. S az eredmény? A blokádpolitika alapvető célját, a szocialista országok fejlődésének megakadályozását, sta­bilitásának megbontását — s ezt az amerikaiak éppúgy elismerik, mint szövetségeseik — nem sikerült elérni. Hiszen éppenséggel gazdasági fejlő­désünk kényszerítette a tőkés orszá­gokat a hidegháború évei után az enyhülés kibontakozásának időszaká­ban a felismerésre, hogy a bojkott folytatása politikailag is, gazdasági­lag is zsákutca, sőt gazdaságilag ép­penséggel a bojkottot meghirdetők érdekei ellen is való. Vagyis ahogyan azt a kölcsönbérleti szerződés igaz­gatója már jóval korábban megfogal­mazta: tragikus hiba. Noha a hidegháború időszakát kö­vetően is történtek egyoldalú kísérle­tek a kelet-nyugati gazdasági, keres­kedelmi kapcsolatok befagyasztására — gondoljunk csak a hatvanas évek nevezetes amerikai acélcső-szállítási embargójára —, az enyhülés kibon­takozásának éveiben mégiscsak felül­kerekedik a józan ész, no és persze a kölcsönös gazdasági érdek. Nyilván­valóan ez a néhány éves csönd is köz­rejátszott abban, hogy akkora port kavart fel az újabb amerikai embar­gókísérlet. Nevezetesen Reagan el­nöknek az a tavaly június 18-án szü­letett döntése, hogy megtiltja minden amerikai technológiát felhasználó kő­olaj- és földgázipari berendezés bevi­telét a Szovjetunióba. „Elképesztő, hihetetlen, ami tör­tént. Péntek reggel megkaptuk ezt a parancsot, ezt a dekrétumot, ezt az ukázt. Képzelje el, hogy ugyanez tör­ténik, csak megfordítva: mondjuk, egy brit vállalat technológiai fölény­ben van, és átadja gyártási licencét egy amerikai cégnek, amely Argen­tínába akarja exportálni a brit licenc alapján gyártott terméket. Thatcher asszony tiltakozik, de az amerikaiak akkor is meg fogják mondani, hogy hova menjen, ha történetesen a jog is Thatcher mellett van.” A kiroha­nás nem mástól, mint a francia kül­ügyminisztertől származik, már az el­ső pillanatban jelezvén, hogy az ame­rikai döntés, amely a Szovjetuniót vette célba, végül is Nyugat-Európa számára volt igazán húsbavágó. Az évszázad üzletének is nevezett földgázügylet értelmében az NSZK, Franciaország, Olaszország, Hollan­dia, Belgium, Svájc, Ausztria a nyolc­vanas évek közepétől évente összesen 40 milliárd köbméter földgázt vásá­rol a Szovjetuniótól. A vezeték, a kü­lönböző kisegítő létesítmények fel­szerelésében — például a kompresz­­szorállomások építésében — az ere­deti megállapodás értelmében részt vesznek az amerikai és nyugat-euró­pai cégek is. Mégpedig ami a nyugat­európai szállítókat illeti, nem is kis összegekről volt szó, hiszen az ameri­kai embargó Nagy-Britanniát 200, Franciaországot 650, Olaszországot 900, az NSZK-t pedig 1200 millió dol­láros üzleti szerződéstől fosztotta vol­na meg. Érthető tehát a felháborodás kétszeresen is. Az amerikaiak — Nyugat-Európa szerint — önös ér­dekből durván beavatkoznak mások gazdasági belügyeibe, másrészt pedig az sem mellékes, hogy éppenséggel a tőkés világot sújtó recesszió mély­pontján a szovjet megrendelések em­berek százezreinek adtak munkát Nyugat-Európában. Ilyenformán a tőkés országok kö­zötti politikai, gazdasági érdekellen­tét hamar kikezdte az újabb ameri­kai embargós kísérletet. Elsőként a francia és a nyugatnémet kormány közölte: utasította cégeit, hogy az amerikai intézkedések ellenére te­gyenek eleget a Szovjetunióval szem­ben vállalt kötelezettségeiknek. Az embargó tehát már megszületésének pillanatában csődöt mondott, a törté­netnek azonban van egy másik, nem kevésbé tanulságos vonatkozása. Aho­gyan a hatvanas években a nagy át­mérőjű acélcső gyártására elrendelt embargó után is történt, a Szovjet­unió most is gyors fejlesztésbe kez­dett, s szinte pillanatok alatt kifej­lesztett olyan kompresszorokat, ame­lyeket eredetileg amerikai és nyugat­európai cégektől rendelt meg. (A hat­vanas évek acélcső-szállítási embar­gójának következménye az lett, hogy a Szovjetunió maga rendezkedett be a termelésre, s­ a hajdanvolt embar­gós termékeket ma már exportálja is.) Az idén májusban nyilvánosságra hozott amerikai kongresszusi jelen­tés pedig már kénytelen egyértel­műen elismerni, hogy az embargó mérlege határozottan negatívnak tű­nik. ..jóllehet a szovjet gazdaság se­bezhető ágazatai ellen irányulnak, kevés meggyőző eredménnyel jár­tak”. A szovjet földgázszállítások pe­dig az eredetileg tervezett időpont­ban megindulnak Nyugat-Európába. Gabona Cartertől Reaganig Az utóbbi évek embargótörténetei közül talán a legjellemzőbb — s ku­darcában is a legtipikusabb — a Szov­jetunió ellen irányuló gabonaembar­gó története. Az embargót 1980. ja­nuár 4-én még Carter elnök rendelte el, mellesleg annak ellenére, hogy hosszú éveken keresztül ígérgette, so­ha nem veti be az élelmiszerfegy­vert. Az események azután meglehe­tősen gyorsan peregtek. Január 11-én Washingtonban tartanak tanácsko­zást a tőkés világ vezető gabonaex­portőr országai. Az értekezleten Ausztrália és Kanada csatlakozik az amerikai embargóhoz, Argentína azonban közli, hogy nem működik közre a bojkottban. Tíz nappal ké­sőbb Brazília is bejelenti, nem kor­látozza gabonaexportját a Szovjet­unióba. Argentína és Brazília kiválása egy­szersmind az embargók történetében olyannyira jellemzően már az első pillanatban illuzórikussá tette, hogy az amerikai szankciók bármilyen for­mában hatásosak lesznek. Innen kezdve már csak az volt a kérdés, hogy az amerikai farmerek növekvő költségektől motivált nyo­mása mikor lesz akkora a Fehér Ház­ra, amikor is az adminisztráció kény­telen lesz — saját gazdasági és belpo­litikai érdektől vezérelve — beadni a derekát. Nos, ez az esemény kétség­kívül nem a legszerencsésebb idő­szakban következett be az ameri­kaiak számára, mert miközben az amerikai elnök szankciókat helyezett kilátásba saját szövetségeseivel szem­ben a szibériai gázvezeték kapcsán, ,a másik oldalon — a szövetségesek nem kis megdöbbenésére — bejelentette, hogy feloldja a Szovjetunió ellen irá­nyuló gabonaembargót. Sőt Reagan elnök, aki helyre akarta hozni az amerikai farmereknek okozott káro­kat, igencsak messzire ment el — a másik irányban: példa nélkül álló embargóellenes garanciákat nyújtott a Szovjetuniónak a gabonavásárlás­ban.* S mindehhez álljon még itt egy megjegyzés, G. Adler-Karlssoné, az embargópolitika egyik legtekintélye­sebb svéd szakértőjéé. „A kelet- nyugati kapcsolatokban az embargó­­politika vitathatatlanul igen jelentős irritáló tényező volt mindkét oldal számára, s az elmulasztott kereske­delmi lehetőségek a Nyugatot is pro­fittól fosztották meg. Azt azonban nem lehet kimutatni, hogy ez a poli­tika valamennyire is javította volna a Nyugat pozícióját a hatalmi harc­ban. Az embargópolitika magán a nyugati szövetségen belül is nyilván­valóan komoly nézeteltérések forrása volt, s az Egyesült Államok politikai hitele sokat veszített makacs kitartá­sa, valamint az akaratának keresztül­­erőszakolására használt nyers mód­szerek következtében.” K. Nyírő József A bakui olajkutak — amelyek korábban Rothschild angol milliomos kezé­ben voltak — a forradalom idején. Rájuk vonatkozott az egyik első alkat­rész-szállítási tilalom. A rapallói megállapodás részvevői: táskával a kezében Csicserin külügyi népbiztos, középen Kraszin külkereskedelmi népbiztos, mellette Wirth kancellár. Az embargó ellenére határidőre elkészült a szibériai gázvezeték, s ezzel lehetővé válik, hogy a tervek szerint megkezdődjön a gázszállítás. 1980. január 4.: Carter elrendeli a gabonaembargót. 1983. augusztus 25.: Patolicsev szovjet külkereskedelmi (jobb­ra) és J. Block amerikai mezőgazdasági miniszter aláírja a gabonaegyezményt.

Next