Népszabadság, 1984. január (42. évfolyam, 1-25. szám)

1984-01-14 / 11. szám

helyszíni jelentés 1984. január 14., szombat A Talbot gyári munkások harsáról A francia televízió bemondója a Talbot gyári mun­­kások helyzetével kezdi az esti híreket. A Ver­sailles-i prefektusi palotában a kormány képvi­selői, a Peugeot-Talbot személyzeti igazgatói és a szakszervezet között megszületett a megegye­zés. Az 1905 elbocsátott ügyét úgy, ahogy azt a CGT kérte, esetről esetre vizsgálják meg. Egy ré­szük átképző tanfolyamra­ megy, egy részük el­sőbbséget kap a munkaközvetítő hivatalokban sorbaállók között az álláshoz jutásban. Aki pedig önként vállalja, hogy hazatelepül, később meg­állapítandó segélyt kap ahhoz, hogy hazájában újrakezdhesse életét. Ezerkilencszázöt család fellélegzett és reménysugárhoz jutott. Mi is történt Poissyban, a Talbot gyárban, miért került az itteni sztrájk az ország figyelmének közép­pontjába? Yves Bongiorno, a gyár egyik CGT- titkára és Jacques Saint-Amaux me­gyei titkár ad tájékoztatást. A Talbot autógyár tünetcsoport­jában a gazdasági világválság, kü­lönösen a nyugat-európai országok ipari válságának sok tényezője meg­található. Az 1970-es évek közepén az olajválság, az energiaválság, va­lamint a piacok telítettsége miatt az autógyártó iparban új helyzet kelet­kezett, amely az autógyárakat új stratégiára késztette. Még olyan nagyvállalatok is, mint a Volkswa­gen, sem tudták elkerülni a súlyos­, csaknem bukással fenyegető problé­mákat. A világcégek három síkon reagáltak. Először is új modellek sorával jelentek meg a piacokon, hogy visszahódítsák a vásárlókat. Másodszor új gyártástechnológiával, főleg ipari robotok nagyarányú be­vezetésével tették termelékenyebbé üzemeiket. Harmadszor pedig kímé­letlen létszámcsökkentési politikába kezdtek. Ezzel együtt mind nagyobb mértékben falták fel a kisebbeket és a gyengébbeket. Az amerikai Ge­neral Motors 1979-­ben kétszázezer alkalmazottat bocsátott el. A Fiat 38 ezer munkahelyet szüntetett meg 1978 óta, a Chrysler pedig 74 ezret. A Peugeot-csoport az utóbbi négy évben külföldi leányvállalatait is fi­gyelembe véve 60 ezerrel csökken­tette a létszámot. Ez a hatalmas csa­ládi vállalat ráadásul olyan üzletpo­litikába bocsátkozott, amelyet a vál­ság elhúzódása keresztezett. Először egyesült a Citroennel, azután meg­vásárolta a Chrysler európai gyárait, köztük a Sáncát, a poissyi­­autógyár­ral. Stratégiájának tengelyében már akkor az állt, hogy e sokféle már­kát, sokféle típust, motort jelentő gyárakat specializálja, és alárendeli a Peugeot-i­gényeknek. Ennek követ­keztében e gyárak — köztük első­sorban a Simca-utód, a Talbot — egyáltalán nem, vagy alig kapott korszerűsítési beruházást. Miközben a japán Lissan­­például a robotizá­­lással elérte, hogy egy alkalmazott­jára 41 jármű előállítása jutott, az amerikai Chryslernél 16,5, az olasz­­Fiatnál 11,­­addig a Peugeot-nál csu­pán 6,8. Ezen belül a Talbot-nál még ennél is kevesebb. A Peugeot vesz­teségei így 1983-ra meghaladták a kétmilliárd frankot. Yves Bongiorno sorra veszi azokat a tüneteket, amelyek csalhatatlanul mutatják, hogy az igazgatóság nem modernizálni,, hanem megszüntetni akarta a Talbot-t mint márkát és mint konstruktőrt. Először is 1978- tól 1982 júniusáig a gyárból elbocsá­tottak 11 ezer embert. Ezzel együtt évről évre növekedett az úgyneve­zett technikai leállás. 1978-ban még hét nap, a következő évben tíz nap és 1981-ben már 59 nap technikai leállás, vagyis részleges munkanél­küliség volt. Jóllehet a gyár mérnö­kei ezekben az években alkották meg a kitűnő Samba, a Horizont, a Solara típusokat, mégis 1983-ban, amikor ezek gyártása már javában folyt, 31 nap technikai leállást szá­moltak össze. Ezalatt tervszerűen húzták ki a talajt a Talbot kereske­delmi hálózata alól is. Négyszáz­­nyolcvannyolc Talibot eladási bizo­mányosból mostanig csak 305 ma­radt meg Franciaországban. A többi részben külföldi kocsik eladásába kezdett. Közben a választékból tö­rölték a nagy kvalitású Tagora tí­pust, és megszüntették a Murena sportkocsi gyártását. A Peugeot tár­saság mindinkább részegységek, se­bességváltók, főtengelyek, indítómo­torok gyártásával bízta meg Poissyt. — Elképzelhető — mondja Bon­giorno —, hogy ez a folyamat mi­lyen hatást váltott ki a mérnökök­ből és a technikusokból, akik nagy és értékes autógyártási tapasztala­tokkal rendelkeznek.­­— De hogyan érinti mindez az embereket? Miért fajulhattak tett­­legességig, sőt a gyár rendőri meg­szállásáig a dolgok? — kérdezem­. Saint-Amaux veszi át a szót, aki ugyancsak közelről követte az ese­ményeket. — A Peugeot—Talbot konfliktus — mondotta — már 1983 elején elkezdő­dött, amikor kiszivárgott, hogy hét­ezer embert akarnak elbocsátani. A kormány mereven ellenállt, és az igazgatóság lecsökkentette a tervet négyezerre, majd 2900-ra. Novem­berben a vállalati­­bizottsági ülésen a CGT elfogadhatatlannak minősítette a tervet, és leleplezte, hogy a lét­számcsökkentés ellenére is az igaz­gatóság napi 900-ról 800 gépkocsi gyártására akarja csökkenteni a ter­melést. November végén figyelmez­tető sztrájkot tartottak, amelyhez a CFDT is csatlakozott, és kérték az igazgatóságot, hogy tárgyalások út­ján rendezzék az ügyet. A Peugeot azonban szárazon és­­kihívóan eluta­sította, hogy tárgyaljon az elbocsá­tásokról. December 7-én­ megkezdő­dött a sztrájk. A vasasszakszervezet főtitkára, André Sainton felhívta a kormány figyelmét arra a veszélyre, amelyet a Peugeot-igazgatóság ma­gatartása felidézhet. A kormány ke­zébe vette az ügyet, és Beregovoy, a szociális ügyek minisztere és Jacques Ralite munkaügyi miniszter tárgyal­tak a Peugeot—Talbot igazgatóság­gal. Hosszú vita után megállapodás született a kormány és az igazgató­ság között, hogy a tervezettnél ezer­rel kevesebb embert, összesen 1905 dolgozót bocsát el az­­üzem. A CGT kéri, hogy ezután az igazgatóság ül­jön le velük, és tárgyalja­­meg az el­bocsátások szociális feltételeit. Peugeot-ék ismét rideg nemmel fe­lelnek, és január 2-ig technikai le­állást rendelnek el. A CGT-nek az az álláspontja, hogy ezer munkahely megmentése az adott helyzetben­ megfelelő bázis a megállapodások­hoz, és többet aligha lehet elérni. Tárgyalni kell viszont az elbocsá­tások feltételeiről. Azon az alapon, hogy a távozók vagy átképzésben részesüljenek, vagy segítsék őket új munkához. Vagy pedig — bevándor­lók esetében — hazatelepülési se­gélyt kapjanak,­­hogy hazájukban új egzisztenciát teremthessenek. Akkor a CFDT szakszervezet (a szocialista párthoz közel álló szervezet) meg­makacsolja magát, és követeli, hogy „egyetlen elbocsátást sem szabad megengedni, tovább kell sztrájkol­ni”. A CGT-nek van ugyan észrevé­tele a kormány és az igazgatóság egyezményével kapcsolatban, de helyteleníti a CFDT maximalizmu­­sát, és óvatosságra inti a munkáso­kat. Nemhiába, Peugeot-ék máris lesújtanak. Másnap 1905 felmondó­levelet kézbesít ki a posta. Nyolcvan százalékát a bevándoroltak: marok­kóiak, szenegáliak, törökök, spanyo­lok, jugoszlávok kapják. Általános kétségbeesés az érintett családoknál, és izgatott hangulat a gyárban, ame­lyet a sztrájkolók még mindig meg­szállva tartanak. A CGT, élén And­ré Sa­inton vasasfőtitkárral és No­váil Trebellel küldöttséget­ meneszt Mauroy miniszterelnökhöz, tiltako­zik az ellen, hogy az igazgatóság semmibe veszi a szakszervezeteket, és újabb hármas tanácskozást köve­tel. Ezalatt a dolgozók a gyárban szervezik meg a karácsony estét, és jóakaratuk jeléül felajánlják, hogy az üzem megindításáig száz új gép­kocsit gyártanak. Közben azonban más erők is ak­cióba lépnek. A CFDT a végsőkig való sztrájkra buzdít. A Peugeot­­igazgatóság és a francia politikai jobboldal viszont a sztrájkolók el­len mozgósít. Éjszaka a gyár előtti­­parkolóban személygépkocsik lob­bannak lángra. A CLS nevű, magát szakszervezetnek tituláló egyesülés, amelyet még a Citroen urai alapí­tottak és pénzeltek, s amely sztrájk­törő kommandóival tette hírhedtté a nevét, készülődésbe kezd a sztrájko­lók megrohanására. E kommandókat egy gyarmati hadseregben szolgált ejtőernyős ezredes kezdte kiképezni, és „speciális szolgálatot” szervezni belőlük a Peugeot-mál. A Talbot-beli helyzetet a végsőkig bonyolította, hogy a CFDT maxima­listái ellen fellépő és az izgatott hangulatot csillapítani akaró CGT aktivistáit a CFDT sztrájkolói meg­támadták. Sebesültek vannak, vér folyik. Norah Trebel társaival együtt ott van az összeütközésben, és meg­győző szóval igyekszik megvilágíta­ni a helyzetet, óvni a munkásokat a provokációktól. Hiába. Január 2-tól 6-ig folynak az összecsapások. CSS- legények és a gyári rendészek vas­­darabokkal, drótkötelekkel támad­nak a baloldali szakszervezetekre, a sebesültek száma csakhamar 55-re emelkedik. A sarokba szorult CFDT a rendőrséget hívja. A kormány öt rohamrendőr-századot vezényel a helyszínre, akik az összecsapásokban könnygázgránátot is használnak, majd kiürítik az üzemet. Norah Trebel és társai a CLS és a gyári milícia kommandóinak fenyegető sorfalai között, de méltóságukat meg­őrizve távoznak.­­Amire senki sem gondolt, bekö­vetkezett. A baloldali kormányzás harmadik évében karhatalmi erők tartják megszállva az ország egyik nagyüzemét... — Igaz-e — kérdezem —, hogy a Talbot gyári ügy főként „bevándor­lók ügye”, hiszen többségük­­mégis­csak bevándorló. — Nos, akkor hallgasson meg egyet közülük — mondja Bongior­­no. — Itt van Fray és Gui Abdal­­lah, az egyik CGT-titkárunk a gyár­ban. A­bdallaih sovány, negyvenhez közeledő, hallgatag ember. Tizenhét éve jött Franciaországba, azóta dol­gozik a Talbot-nál a motorszereldé­ben. Gyermekei már itt születtek, francia iskolába jártak, nem is tud­nak arabul. A magafajta embernek valóságos tragédia lenne. Nincs töb­bé elhelyezkedési lehetőség. Haza­térni? Hiszen se állás, se lakás nem lenne. És miután 17 év alatt integ­rálódott a francia társadalomba, ho­gyan illeszkedjen vissza a másikba, amelyben még nagyobb a munka­nélküliség?! Különben is, tizenhét évet dolgozott ennek az országnak. És különben is, aki azt mondja, hogy a Talbot-ügy a bevándoroltak ügye, az elfeledkezik róla, hogy a francia autómárkák becsületét és jó hírét azok az emberek teremtették meg, franciák és külföldiek együtt, akik ezekben a gyárakban dolgoznak. Miért kellene belenyugodniuk abba, hogy most, amikor már nincs szük­ség rájuk, eldobják őket, mint egy használt tárgyat? Ezért követeli a CGT, hogy az elbocsátottak ügyét esetről esetre vizsgálják meg. Az ügy még nem zárult le, legfel­jebb a Talbot gyári harcok egyik fejezete. Sok-sok ember harca a munkáért, megélhetésért, az emberi méltóságért, még keményen folyta­tódik. Rózsa László Yves Bongiorno és Jacques Saint-Amaux. Speciális rendőrség a gyárudvaron. CGT-nagygyűlés az üzemben. Tüntető munkások a gyárkapuban. Részletek a sok sebesültet követelő verekedésből. Gondterhelt arcú munkások a jövőre gondolnak.

Next