Népszabadság, 1984. január (42. évfolyam, 1-25. szám)

1984-01-06 / 4. szám

6 TISZAMENTI VEGYI MŰVEK, SZOLNOK ! Még nem mindenütt, de már sok új töltősúllyal kerül a boltokba . A régi töltősúly és ár: Tomi Sztár 400 gramm 17,80 Ft Tomi Super 350 gramm 14,50 Ft­­ Tomi Sztár 2500 gramm 111,— Ft Tomi Brill 2000 gramm 91,50 Ft Tomi Super 2000 gramm 60,— Ft Tomi Mát 3000 gramm 127,- Ft Tomi Skála 2500 gramm 103,- Ft helyen Tomi mosószer család. Az új töltősúly és ár: 600 gramm 26,10 Ft 450 gramm 18,30 Ft 3000 gramm 132,— Ft 2800 gramm 125,- Ft 2400 gramm 94,50 Ft 3300 gramm 139,— Ft 3000 gramm 122,- Ft NÉPSZABADSÁG 1984. január 6., péntek FARAGÓ JENŐ SOMOGY MEGYEI CIKKSOROZATA A szocialista közgondolkodás 3. Munka, életmód A közgondolkodás mai állapotát vizsgáló egyik csoport üzemekben, termelőszövetkezetekben, értelmisé­giek között kereste a választ arra a kérdésre, hogy miként változtak a felfogások, a magatartásformák a szocialista életmód, morál területén. A megyei pártbizottság természe­tesen nem hagyhatta figyelmen kí­vül az összehasonlításnál, az értéke­lésnél azokat a változásokat, ame­lyek Somogy megye gazdaságában, társadalmában mentek végbe a leg­utóbbi, az 1971-es vizsgálat óta. Gyors ütemben fejlődött az ipar, fel­gyorsult az urbanizáció, új munka­helyek létesültek, számszerűen gya­rapodott és eközben átrétegződött a lakosság. A mezőgazdasági nagyüze­mek stabilizálódtak, jelentős szere­pet kaptak a szolgáltatások, az ide­genforgalom. A műveltség, a szakis­meretek színvonalának növekedésére jellemző, hogy a felsőoktatásban végzettek aránya a kétszeresére nőtt és két és félszeresére a szakmunká­soké, jóllehet, még mindig sok a csak betanítást igénylő munkahely. Hogy a pozitív változásokat bizo­nyos késéssel követte a tudat fejlő­dése, a szocialista értékrendek meg­­gyökeresedése, ez természetes. De az ,már nem, hogy a késés túl van az el­fogadható mértéken, és ennek meg­felelően a kelleténél alacsonyabb a tudati fejlődés színvonala. Ez a je­lenség — állapította meg a pártbi­zottság — „munkánk gyengeségére, egyenetlenségére utal”. Hogy hol, miben mutatható ki az elmaradás, ezt Paál László, a tanító­képző főiskola szociológiai-marxista tanszékének a tanára által irányí­tott kutatócsoport tárta fel a vizsgá­latok során. Munkahelyi demokrácia A szocialista demokrácia érvénye­sülését vizsgálva nyomban egy el­lentmondással találkoztak. Nevezete­sen azzal, hogy miközben az országos politika hatására Somogyban is nyílt, őszinte légkörben tárgyalnak, vitat­koznak a valamikor kényesnek tar­tott témákról is, a szocialista demok­rácia érvényesülési lehetőségeiről sokan kedvezőtlenül nyilatkoznak. Még mindig sok a formalitás, a ri­tuális elem a demokrácia fórumain — állítják —, mert oda gyakran már eleve eldöntött témákat visznek, és ez jellemző a párt- és a tömegszer­vezetekre egyaránt. Így azután cse­kély a lehetőség a döntésben való részvételre, és ez is oka annak, hogy a fórumokon nem mindig a legráter­mettebb, hozzáértő emberek szólal­nak meg. A­mi pedig a végrehajtást illeti, itt gyakran találkozni érdekte­lenséggel, felelőtlenséggel, vagy „az érdekellentétek, olykor meg az ér­dekszövevények, összefonódások há­lójában elvesznek az okos gondola­tok, a jó javaslatok” — olvastuk a munkacsoport jelentésében. De ugyanott olvastunk arról is, hogy olyan helyeken, mint például a Tex­tilművek, ahol komolyan veszik a munkahelyi demokráciát, a legne­hezebb helyzetekben is, kizárta törzs­­gárda, tulajdonos módján viselkedve vállalja a létszámhiányból eredő je­lentős áldozatokat. Ahhoz, hogy a dolgozók maguké­nak érezzék a munkahely gondjait, jobban kellene bízni bennük, de nem ünnepélyes kinyilatkoztatásokkal, hanem azzal, hogy valóban számít a szavuk a döntésekben. Ezzel szem­ben gyakran tapasztalni, hogy hiány­zik a vezetőkből az igény a demok­ratikus­ vezetési gyakorlatra. A mun­kahelyi tájékoztatás nem mindig őszinte, és gyakran eltitkolják a hi­bákat, a bajokat. Ezért mondták sok helyütt: „Egy vezető megbízatása csak addig tartson, amíg élvezi a dolgozók bizalmát." Az éremnek persze van másik ol­dala is: még mindig tapasztalni, hogy a bírálók sokkalta nagyobb energiát fordítanak arra, hogy fel­tárják, elmondják azt, ami rossz, és aránytalanul kevesebbet arra, hogy elemezzék, számba vegyék, mit és hogyan kellene, lehetne tenni a hi­bák kijavításáért, előrehaladásunk meggyorsításáért. A kollektivizmus gyengülése közösségi tudat, kollektivista ma­gatartás — változatlanul jellemző Somogy megye dolgozó társadalmá­ra. Ám a megnehezült életfeltételek hatására fokozatosan háttérbe szorul a közösségi magatartás, érzés- és tu­datvilág. Ennek oka nem az, hogy bárki is tudatosan hátat fordítana a szocialista társadalom eme érté­keinek. Az életnívó megtartása — sokszor akár csak az elemi szükségle­tek biztosítása is — túl sok időt és energiát köt le. A kutatócsoport tag­jai olyan véleményt is feljegyeztek, miszerint „mérgező hatással van az anyagiérdek-centrikusság”. Vannak, akik így vetik fel a kérdést: „Vajon a céljaink változtak meg, vagy csak átmenetileg kell vállalni olyan fe­szültségeket, amelyek abból ered­nek, hogy sokan nem a főmunkahe­lyen, a főmunkaidőben adják erejük, képességeik javát, hanem azon kívül, sokszor méltánytalanul magas jöve­delmek ellenében?” „Jobban élünk, de kevesebbet be­szélünk egymással” — figyelemre méltó ez a vélemény, amelyet a szo­cializmusképet, a szocialista érték­rendet vizsgáló csoport tagjai más szavakkal így fogalmaztak meg: „Nehezebbé vált a szocializáció” vagy „sokkalta több humánumot igé­nyelnek az emberi kapcsolatokban, kivált azok, akiknek megnövekedtek egyéni gondjaik, magányosak, idő­sek, és szorongatott helyzetükben se­gítségre van szükségük.” Megnyugtató, hogy a vizsgálatot végzők ennek ellenére is tapasztal­ták, hogy sokan vállalkoznak té­rítés nélkül különmunkákra, az áldo­zatvállalásra, a társadalmi munká­ra. Ám az ezek ellen ható tenden­ciákra most nagy figyelmet kell for­dítani, mert a közösségi magatartás­­formák gyengülése más területen is tapasztalható. A munkahelyi kultu­rális, sportélet elveszti vonzerejét — állapították meg. A gondok ilyen őszinte bevallása egy megyei pártbizottság részéről már önmagában is választ ad sokak kételyére: nem a céljaink változtak meg, hanem a feltételek. A közösségi tudat, érzésvilág, a kollektivista ma­gatartás fejlesztése változatlanul cél A pártbizottság ilyen programot adott a párszervezeteknek: segítsék elő olyan közélet kialakulását, olyan közösségek megszervezését, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy a dol­gozók minden, az előrehaladásunk­ra vonatkozó elképzelésüket, törek­vésüket szocialista értékteremtő, köz­hasznú cselekvéssel valósítsák meg. Számba kell venni és terjeszteni kell az e téren fellelhető, már bevált me­gyei tapasztalatokat. Politikamentesen ? Miközben a nyílt szembenézés a nehézségekkel, a politikai realizmus növelte a párt tekintélyét, tapasztal­ható — kivált értelmiségi körökben —, hogy a demokratikus jogokat a hibák puszta szóvá tételére szűkítik le. S mert minden nehézség, hiba végső soron a politika nyakába varr­ható, egyesek úgy vélik, hogy a poli­tika hagyj­a el a gazdaság, a kultú­ra terrénumát, azon a címen, hogy az itteni területeken kizárólag szak­mai feladatokról van szó. Ha elfo­gadnánk e nézetet, máris százezreket rekesztenénk ki a közhasznú politi­kai, társadalmi tevékenységből a munkahelyeken, a közéletben. Az említett nézetet tehát már­ ezért is vissza kell utasítani, túl azon, hogy nincs olyan társadalmi rendszer sem Nyugaton, sem Keleten, amelyben a politikának ne lenne meghatározó szerepe a gazdasági, a kulturális élet fő­ irányainak meghatározásában. A politikamentesség — és ez külön figyelmet érdemlő megállapítás — nem egyszerűen a politikai, ideoló­giai vonatkozások mellőzésében nyil­vánul meg, hanem az emberi ténye­zők figyelmen kívül hagyásában is. És erről sokan szóltak, amikor a munkahelyi vezetőkről mondtak vé­leményt. Különösen a fizikai mun­kások voltak kritikusak: szóvá tet­ték az emberi kapcsolatok mellőzé­sét, az együttműködési készség, a példamutatás hiányát, és ugyanak­kor a túlságosan is nagy türelmet, a kritikátlanságot azok oldaláról, akik­nek feladata a vezetők beszámolta­tása, végzett munkájuk értékelése, számonkérése. — Ha érvényes a ve­zetőkre a hármas követelmény, akkor ezeket kérjük is számon tőlük — mondották. A párttagok felelőssége És végül szóljunk a párttagságról, amelynek magatartása meghatározó mind a szocialista demokrácia, mind a szocialista életmód területén. A pártbizottság elé került jelentés e te­kintetben is kritikusan őszinte volt. Elismerte, hogy a „párttagok több­sége példát mutat a munkában, a közéletben, orientáló szerepet tölt be a közgondolkodásban. De vannak, akik e követelményeket a maguk számára nem tartják érvényesnek.” A nehézségek ellenére is tekintélyt élvez a párt a közvéleményben, a szavak és tettek egységéről, a nehéz­ségekkel kapcsolatos nyíltságról ki­alakított „jó szokását őrizze meg a párt” — mondották sokan. Mint aho­gyan dicsérték a párttagokat, akik „nem vágnak fel, valóban többet vál­lalnak magukra”, és akikkel szolida­ritást vállalva, „igen, mi, pártonkí­­vüliek úgy élünk, mintha párttagok lennénk” — ilyen véleményeket je­gyeztek fel a csoport tagjai. De e pozitívumok mellett azt is, hogy a párttagok egy részénél gond van a kiállással, a politika képviseletével, s az is előfordul, hogy a fórumokon, a nyilvánosság előtt hangoztatott ál­láspontok és a magánvélemények nem fedik egymást. — A párttagok­tól meg kell követelni, hogy ne csak ismerjék, hanem képviseljék a párt politikáját — fogalmazták meg az igényt. Az említett jelenségeknek, a miért­re adandó válasznak több összete­vője van. Ezek egyike, hogy gazda­sági kérdésekről, az új vállalkozási formák megítéléséről vita van a párttagok között is. A másik ok a hiányos felkészültség, esetenként pedig a tájékoztatás lassúsága. Egy további ok, hogy a felső szervek hatá­rozatait sablonosan dolgozzák fel, nem fordítják le, nem alkalmazzák a helyi körülményekre, nem határoz­zák meg, kinek mi a feladata. Mi mellett álljon ki akkor a párttag? És egy másik ok, amit a csoport így jegyzett fel: „Még mindig hallani, főleg értelmiségiektől, hogy a párton belüli kritikát sztaniolba kell csoma­golni, mert nem szeretik a vitatko­zókat.”* A bevezetőben is elmondhattuk volna, de a végére hagytuk azt, amit dr. Horváth Sándor, a megyei párt­­bizottság propaganda- és művelő­­dési osztályának vezetője mondott. Azt, hogy a Somogy megyei pártbizottság bár 12 esztendő múltán tűzte napirendre ismét a szocialista közgondolkodás témáját, valójában ez idő alatt sem szüneteltette az e területen végzett munkát. Több olyan részterületen vagy egyes ré­tegek helyzetét vizsgálva foglalko­zott a témával, amelyek időközben is lehetőséget adtak a számvetésre, az orientálásra. „A múlt év eleji országos ideológiai tanácskozás után úgy gon­doltuk, hogy kiindulási alapot kell teremtenünk egy, a szocialista köz­­gondolkodás további formálására alkalmas programhoz. Ehhez kellett egy „térkép" arról, hogy hol is tar­tunk, merre tartsunk” — mondta Horváth Sándor. A térképet, amelynek elkészítésé­ben több mint százan működtek köz­re, most kezébe veheti a megye egész párttagsága. S mert meglehetősen tarka, eligazodni rajta csak az tud, aki nemcsak a kiindulási pontot is­meri, hanem a célt is, amelynek el­érését szenvedélyesen akarni is kell. Faragó Jenő (Vége.) Ázsia középpontján Tuva, ahol a tajga ajándékait aratják le A jurta — a birkapásztorok fa­rácsra épített kerek nemezsátra — évszázadok óta változatlan Tuvában, a Szovjetunió e kis autonóm köztár­saságában, amely a Bi­­hem és a Kaa­hem találkozásánál terül el, ott, ahol e két folyó egyesüléséből a mongol határ közvetlen közelében a Jenyiszej ered, s ahol Ázsia föld­rajzi középpontja van. A jurta hagyományos berendezési tárgyainak szigorúan megszabott he­­lye sem változott, s a sátor ajtaja to­vábbra is csak délre­­ nyílik. A jur­ta körül azonban már változik a kép: a lovak mellett ott látható a sok ló­erős Volga vagy a Niva gépkocsi. Ezek azt is jelzik, hogy egyre többen költöznek vissza a birkapásztorko­dásból szép jövedelmet ígérő jurtá­ba. Romantikus, lelassított életritmu­sú, csendes világ ez. A pásztor lak­helye minden járható úttól távol, a méregzöld cirbolya- és vörösfenyő­ből álló tajga, valamint a szibériai erdő határán áll. Az őszi estén, a mintegy 1000 méter magasságban el­terülő, hegyek által körülvett fenn­síkon a szeptember is hideg, a sá­tor közepén álló csikókályha mele­ge már kellemes. A bejárattal szem­ben álló két díszes ládára petróle­umlámpát állítottak, s a tetőrács mellé fémlapot tűztek, hogy a lám­pák füstje ne kormozza a sátor bel­sejét. A meleg félhomályban az asztalon nemzeti ételekből álló lakoma fo­gadja az érkezőket, a külföldi újság­írókat s a helybeli vezetőket. A jur­tában ősi szokás szerint fehér étel­­lel — többnyire tejes, sós teával — fogadják a vendégeket, s a ház asz­­szonya — ma már csak szokásból, nem babonából — az ajándékba ka­pott ételekből tűzre vet egy csöppet. Van itt jóízű, cseppet sem száraz, de nem is faggyúl főtt birkahús, szá­razon pirított, egész apró tarhonyá­ra emlékeztető tésztaféle, a parme­­zán sajthoz hasonló szárított túró, tejföl, és a jurta büszkesége, a bir­ka kifőzött ereinek vérrel újra fel­töltéséből kialakuló helyi ínyencség, a han. Az új időknek megfelelően persze mindemellé ma már vodka is került, továbbá apró, édes, a helyszí­nen termett görögdinnye. A házigazda, a sötét bőrű, ferde szemű Szalcsak Bolaj-pol csobán, az­az birkapásztor halkan mesél mun­kájáról, tízgyermekes családjáról. A gyerekek közül a legnagyobb már dolgozik, a legkisebb most jár első osztályba. A Kaa-hem járás központ­jában, Szalag­szepben levő bentla­kásos iskolában, a többiekkel együtt szakmát is szerez, mire elvégzi a ti­zedik osztályt. A pásztor és felesége nem kis büszkeséggel mesélte, hogy a Kaukázusban töltik jutalomüdülé­süket, s addig legnagyobb fiuk vi­gyáz a nyájra. A Kaa-hem — azaz a Kis-Jenyi­­szejről elnevezett — járás és a szom­szédos Buren-hem járás Tuva leg­gazdagabb mezőgazdasági területe: sok ezer hektáron terem itt gabona, jó esztendőkben 3 tonna körül hek­táronként — s a két járás nem egész 30 000 főnyi lakossága 70 000, birkát, 20 000 marhát gondoz. Van itt szá­mos óvoda, több bentlakásos iskola, Szalag­szepben mozi, a másik járá­si központban nagy kultúrház mű­ködik. Jól fejlődik a mezőgazdaság, kü­­lönösen az állattenyésztés és a zöld­ségtermesztés, s jövedelemgyarapító tapasztalatokat szereztek a brigád­rendszerrel és a háztájival. ősszel az itteniek — akárcsak Tu­vában szinte mindenki — a tajga ajándékait igyekszik learatni: a gombát, a kökényt, a piros és kék áfonyát, amelyeknek sűrű színfolt­jai már hófoltok között tarkállanak az erdő aljában, s mindenekelőtt a kedrovkát, a csak Szibériában honos cirbolyafenyő jóízű és hasznos mag­­vát. Egész családok vonulnak ki az egyébként szigorúan védett tajgába, hogy az engedélyezett időpontban „szüreteljenek”. A fenyőfákról — a fa törzsét ütögetve — háromméteres nyelű, nagy fejű fakalapáccsal ráz­zák le a tobozt. Ezt darálókon fel­aprítják, s eztán már csak meg kell szitálni a törmeléket, hogy tiszta fe­nyőmag kerüljön a zsákokba. A napraforgómagnál valamivel na­gyobb s kövérebb magvakat lehet rágcsálni nyersen vagy pörkölten, ügyes háziasszonyok tejszínszerű fo­lyadékot készítenek belőle. A tajga másik kedvelt gyümölcse a nálunk gyomnövényként ismert homoktö­vis, amelyet ma már nemesített for­mában termesztenek. Élénk narancs­­sárga, piros hegyű bogyói sűrűn bo­rítják a bokrok ágait. A tagja szőlő­jének is nevezik, mert erjesztve fa­nyar bort ad. Frissen rendkívül gaz­dag C-vitaminban s karotinban, magjából sebeket gyorsan gyógyító olaj készül. Tuvában télen nem gond az élel­miszer-tárolás, hiszen mínusz 40—50 fokot mérnek. Így teszik el a ho­moktövis bogyóját, a szibériai húsos derelyét, a pelmenyit. A pelmenyi alighanem a mirelit ősének tekint­hető. Eltevése családi esemény. A férfiak a húst darálják, fűszerezik, az asszonyok a tésztát gyúrják, s a csemegét dobozban vagy zsákban az udvaron tárolják. Forró vízben gyor­san megfő, s vajjal-tejföllel vagy hagymás, fokhagymás paradicsom­pürével tálalva ínyenceknek való fi­nomság. A tél közeledtével beköszönt a va­dászszezon. Tuvában megtalálható szinte minden értékes prémes apró­vad. Ezek prémje jó mellékjövedel­met biztosít. De az igazi, a rangos vadászat, az a medvék leterítése. Nem is akad itt valamit is magára adó vadász, akinek ne volna — iga­zi vagy vélt — medvekalandja. A tajga ajándékai, és ezen belül a szőrme, Tuva legfontosabb export­kincse: ennek fejében sok importált fogyasztási cikkekből álló szállít­mány egyenesen ide érkezik, s az üz­letek rendkívül jól ellátottak. Az ipart itt szinte kizárólag a kobalt- és az azbesztdúsító képviseli, s bár sok más értékes és jó minőségű ás­vány is található itt, e kincsek egy­előre tartalékban vannak. A mező­­gazdaság szinte kizárólag a helybe­liek ellátását szolgálja, mivel Tuvá­ban nincs vasút: a legközelebbi állo­más a Száján hegységben levő Aba­­kánban, Tuva fővárosától, Kiziltől mintegy 400 kilométernyire van. Ez a köztársaság legfőbb gondja, s a helybeliek úgy vélekednek, hogy megoldására nem is kerülhet sor mindaddig, amíg a BAM fel nem épül teljes egészében, így Tuva egy­előre őrzi aranyát, ezüstjét, sóját, ónját és többi kincseit. Tuva­­ fővárosa, a többnyire ap­ró faházakból álló Kizil — neve ma­gyarul annyit tesz: „Vörös” — a mostoha körülmények ellenére len­dületesen fejlődik. Kizil főterén szép épületben állandó színház működik tuvai és orosz társulattal, s a közön­ség kedvence az első tuvai nemzeti dráma, amelyet Viktor Kok­ool, az utolsó, 1975-ben elhunyt nagy sá­mán asszony fia írt, de a színház repertoárján külföldi és orosz klasz­­szikusok, kortárs szerzők egyaránt szerepelnek. Szovjetunió-szerte is­mertek a tuvai kőfaragók, akik zsír­kőből, vagy ahogy itt nevezik, „be­szélő kőből” faragják szépen stili­zált állatfiguráikat. Szalcsak Bolaj­ool pásztor jurtája előtt búcsúzik a vendégektől, a kül­földiektől s az egymással békésen élő, közösen dolgozó tuvaiaktól és oroszoktól. A földi fénytől, a környe­zetszennyezéstől nem zavart, tiszta éjszakában a jurta felett minden csillag látszik az égen, s szabad szemmel felfedezhetők a szputnyi­­kok. Horváth Júlia Az obeliszk talpazatán orosz, tuvai, türk és angol nyelvű felirat: Ázsia középpontja. Az egyik kizili iskola végzős növen­dékei. A SZERZŐ FEL­VÉTELEI

Next