Népszabadság, 1987. január (45. évfolyam, 1-26. szám)

1987-01-08 / 6. szám

1987. január 8., csütörtök LÉLEKSZÁM, NAGYOBB AKTIVITÁS Jobb ügyintézés Baranyában (Megyei tudósítónktól.) A Baranya megyei tanácsok mun­kájának személyi feltételeiről tár­gyaltak a minap a megyei párt-vég­­rehajtói bizottság ülésén. Megállapí­tották, a legutóbbi választások ked­vezően hatottaik a községi tanácsok tisztségviselőinek összetételére. Az újonnan megválasztott, jórészt ma­gasabb végzettségű 35 tanácselnök a tapasztalatok szerint közmegelé­gedésre végzi munkáját; szervező- és irányítótevékenységük körülte­kintőbb, nyilvánvalóan igyekeznek rászolgálni a választók bizalmára. Az átszervezéssel egy időben végrehajtott létszámcsökkentés és az ennek eredményeképpen felsza­baduló bér felosztása jó hatással volt a személyi állomány javának megtartására. A testületek immár eredményesebben teljesítik irányító és ellenőrző szerepüket. Javult a vezetők felkészültsége is, növekedett a felsőfokú végzettségűek száma, körültekintőbb lett az ügyintézés. Ez azért is fontos, hangsúlyozták a megyei vb-ülés felszólalói, mert a tájegység 77 községi és öt városi tanácsa meglehetősen nagy munkát­­végez. Kétségtelen azonban, növe­kedett a községi vezetők és az ap­parátus felkészültsége. Ez azért is fontos, mert Baranya községeiben nemhogy csökkent volna, hanem éppen ellenkezőleg, növekedett a lélekszá­m, tapasztalhatóan felérté­kelődőben a kis­települések rangja. Az ott élők ugyanis mind nagyobb hajlandóságot mutatnak a végleges letelepülésre, s ennek nyomán igé­nyesebb munkát várnak a közigaz­gatásban közremű­ködőktől­ is. Örvendetes, hogy a személyi vál­tozások nyomán a községi tanácsok vezetése dinami­kusabbá lett. Nőtt a kezdeményezőkészség, tekintélyük megszilárdult. Az új tisztségviselők­re, persze, jellemző a járatlansággal összefüggő , nagyobb óvatosság. A körültekintés és a felelősségteljes munkavégzés azonban találkozik a lakosság egyetértésével. KÉTMILLIÓ RÉVE, ZÖMMEL EXPORTRA Munkában a nádkombájnok a Hortobágyon (Megyei tudósítónktól.) Megkezdődött a nádaratás a Hor­tobágyon. Az itteni állami gazda­ság erdő-, vad- és nádgazdasági ágazata ezt a munkát tulajdonkép­pen már decemberben elindította, de akkor még Kecskemét és Oros­háza környékén aratott. Az üzem ugyanis a Dunától keletre levő or­szágrész nádtermését kezeli, vágja és forgalmazza. Január elejétől tehát a puszta — azonkívül pedig Nagykáta körzete — van soron. A nád kilencven százalé­kát az a tíz SEIGA kombájn arat­ja le, amelyet Dániában szerkesz­tettek, nyugatnémet motor és svéd szivattyú felhasználásával. A kéthar­mad részben külpiacra kerülő nád felhasználói is majdnem ugyanezek az országok: hagyományos vásárló az NSZK, Dánia és Hollandia. A fő­ként szívóssága miatt becsült sziki nádból hétvégi házak tetőzete ké­szül, de nádszövetként­­és pallóként is használják. A szocialista országok közül a legtöbbet importáló NDK- ban kertészeti takarót készítenek belőle. A decembertől előreláthatólag áp­rilis közepéig tartó aratáson a nád tizedét kézi aratók vágják le ha­gyományos eszközeikkel, a tojóval, vagy a gyalázkával. Az ezzel fog­lalkozó száz ember részben a Hor­tobágyi Állami Gazdaság, részben a fagyszünetet tartó építőipari cégek munkája, vagy a hideg időszakban elfoglaltság nélküli tsz-traktoros. Az idei termés nagyjából azonos a tavalyival, azaz kétmillió úgyne­vezett termelői kéve. Ám jobban meg kell dolgozni érte, mint leg­utóbb, hiszen az aszály a halasta­vak, zsombékok, vadvíz-összefolyá­sok mentén is megtette a hatását: ritkább lett a nád, kevesebbet mar­kol egy-egy fogásra az ember és a gép. A terméskiesést azzal ellensú­lyozzák, hogy most valamivel na­gyobb területen aratnak, mint más­kor. A Hortobágyon megkezdődött a nádaratás, bánhalmi János felvétele NÉPSZABADSÁG Statisztika az építőiparról A Statisztikai Kiadó Vállalat gondozásában megjelent az 1985. évi Építőipari Statisztikai Évkönyv, amely az építőipari kivitelező és ter­vezőszervezetek, a magánépítkezé­sek és a kisszervezetek fejlődését ismerteti. Az adatsorokból kitűnik, hogy 1980 óta jelentős átrendeződés történt az ágazatban a kisszerveze­tek, a magánépítkezések, az építő­ipari m­agánkisipari és a gazdasági munkaközösségek javába. A náluk foglalkoztatottak aránya az ágaza­ton belül húszról 36 százalékra emel­kedett, ugyan­akkor erőteljesen apadt az állami építőipari vállala­tok és a szövetkezetek dolgozói min­k száma. Az építés gazdaságosságát, szer­vezettségét és technikai feltételeit 1985-­ben negyven hazai kutatási és műszaki-fejlesztési eredmény — kö­zöttük 24 szabadalom — megvásár­lásával­ és bevezetésével javították. Meghonosítottak továbbá k­ét kül­földi technológiai eljárás­t is. Ezek­kel együtt 14 külföldi licencet al­kalmaznak. (MTI) Szerencsés karambol Ritka szerencsével végződött ka­rambol történt tegnap délután a debreceni füzesabonyi utat keresz­tező vasúti síneken. Fehérvári An­tal a Debreceni Volán Vállalat pótkocsis­ Skoda teherautójával, ak­kor hajtott a sínekre, amikor éppen odaért, a Debrecenből Füzesabony felé haladó személyvonat. A gön­gyöleget és szénsavpalacikákat szál­lító gépkocsin a vezető mellett két rakodómunkás is ült. A vonat pon­tosan a pótkocsi összekötő rúdját kapta el, s mind a teherautót, mind pedig a pótkocsit nagy erővel mesz­­sze el­taszította­ magától. A gépko­csi, a vezetőjével és a mellette ülő két rakodómunkással együtt az árokba borult, de egyikőjüknek sem történt semmi baja. A baleset okát a rendőrség szakértők bevonásával vizsgálja. (MTI) A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MAI MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 8.20: Miről ír a Társadalmi Szemle új száma? 8.30: Edit Piai énekel. 9.00: Cimarosa: A hiszékeny. Egy­felvonásos vígopera. 10.05: Diákfélóra. 10.35: Muzsika gyerekeknek. 10.50: Balettzene. 11.33: A kelletlen leány. 3. rész. 12.45: Külpolitikai könyvespolc. 13.00: vonósnégyesek. 13.40: Elkerült útvesztők. 14.10: A magyar széppróza századai. 14.26: A diadalmas asszony. Részle­tek Csajkovszkij—Klein daljáté­kéból. 15.00: Attrakció-kávéház. Arkagyij Arkanov elbeszélésének rádió­változata. 15.28: Hétszínvirág. 16.05: Révkalauz. 17.00: Olvastam valahol. 17.20: Mi a titka? 18.00: Népdalfeldolgozások. 19.15: Hangalbum. Veres Péter. 20.15: Nóták. 20.52: Lemezmúzeum. 21.40: Értelem: Tudomány és morál. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Olasz madrigálok. 22.50: Ordas Iván jegyzete. 23.00: Operaest. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Tárogatómuzsika. Szt. 8.20: A Szabó család. 8.50: Tíz perc külpolitika. 9.05: Napközben. Szt. 12.10: Fúvószene. Szt. 12.30: A népművészet mesterei. 13.05: Nosztalgiahullám. Szt. 14.00: Lelátó. 15.05: Néhány perc tudomány. 15.10: Operaslágerek. 15.45: Törvénykönyv. 16.00: Könnyűzene. Szt. 17.08: A Synapsis együttes hangver­senye. Szt. 17.30: Segíthetünk? 18.30: Slágerlista.­­Szt. 19.05: Operettkedvelőknek. Szt. 20.00: Poptarisznya. Szt. 21.05: Rádiószínház. Csőd. 21.35: Alpár Géza nótáiból. Szt. 22.00: Tegnap, ma, holnap. 23.20: Reggae ritmusok. Szt. 3. MŰSOR 8.12: Zenekari muzsika. Szt. 9.10: Magyarán szólva. 9.25: Népdalfeldolgozások. Szt. 10.00: Három évszázad olasz kamara­­muzsiikája.. Szt. 10.48: Jan Garbarek együttesének hangversenye Budapesten. II. rész. Szt. 11.43: Beethoven-művek. Szt. 13.05: Prizma. 13.35: Bach: 127. kantáta. Szt. 14.00: Orosz szerzők műveiből. Szt. 15.00: Pophullám. Szt. 16.00: Rossini operáiból. Szt. 17.00: Diákfélóra. 17.30: Zenekari muzsika. Szt. 18.30: Román nyelvű műsor. 19.05: A Lipcsei Rádió énekkarának és szimfonikus zenekarának hang­versenye. Szt. 20.00: Opera-művészlemezek. Szt. 21.00: Cliff Richard összes felvétele. Szt. 21.40: Magyar előadóművészek. Szt. 22.17: Napjaink zenéje. Szt. TELEVÍZIÓ 9.15: Tévétorna. 9.20: Szia, Mami­ 9.50: Cervantes élete. Spanyol tévé­filmsorozat. IX/2. rész (ism.). 10.40: új Reflektor Magazin (ism.). 11.40: Képújság. 17.10: Hírek. 17.20: Toronyóra. Benedek István mű­sora. In 5. rész: Szerelem, há­zasság. 17.45: Sorstársaik. A pécsi körzeti stú­dió rehabilitációs magazinja. 18.05: Tévébörze. 18.15: Telesport. 18.40: Képújság. 18.50: Esti mese. Süsü, a sárkány kalandjai. Zenés bábjáték. IX/2. rész: Sárkányellátó vállalat (ism.). 19.30: Híradó. 20.05: A szerencselovag. NSZK—cseh­szlovák tévéfilmsorozat. vii/5. rész. 21.05: Panoráma. A külpolitikai szer­kesztőség világpolitikai maga­zinja. 22.05: A hét műtárgya. Orlai Petrich Soma: Petőfi Sándor képmása (Magyar Nemzeti Múzeum).­­ 22.10: Híradó. 22.20: Himnusz. 2. MŰSOR 17.25: Képújság. 17.30: Faluház. A szegedi körzeti stú­dió műsora. 18.00: Pannon Krónika. A pécsi­­kör­zeti stúdió információs és riport­magazinja Baranya, Somogy, Tolna és Zala megye életéről. 19.00: Tévétérna. 19.05: Az ellenállás nyolc nehéz éve. 19.25: Blue String. Deseő Csaba­­portré. 20.00: Bemutatjuk a Szeretlek, Quincy című portréfilmet. Francia film. 21.00: Híradó 2. 21.25: Csapajev. Szovjet film (1934, ff). 22.55: Képújság. Környezetvédő beruházások Komárom megyében (Megyei tudósítónktól.) Az ország legkisebb megyéje az ország legiparosodotta­bb körzete. Ez is indokolja, hogy mind­ több vál­lalat és intézmény érdeklődik: mi­ként részesülhetnének a megyei ta­nács által létrehozott Környezetvé­delmi Alap beruházási támogatásá­ból­. A támogatás elnyerését min­den esetben pályázat előzi meg. 1987-re a Tatabányai Hőerőmű Vál­lalat, Komáromi Vasöntöde, a Bá­bolnai Mezőgazdasági Kombinát, a Császári Községi Közös Tanács és a Nagyigmándi Nagyközségi Közös Tanács kért támogatást. A tatabá­nyai beruházási tervek a dorogi hő­erőmű 3. számú kazánjának korsze­rűsítésére vonatkoznak. A kazánba összesen 56 millió forintért építhet­nének villamos pernyeleválasztót, s ehhez a beruházáshoz 14 millió fo­rint támogatást kértek. A szigorú szakmai zsűri úgy döntött, hogy az idén 5 millió forintot folyósítanak, de a vállalat 1988-ban hasonló ösz­szegű­­támogatásra számíthat. Ami a Komáromi Vasöntöde kérését il­leti, ők 2,3 millió forintból (amiből a megpályázott támogatás 1,15 mil­lió) az olvasztómű környezetvéd­el­­mi berendezéseit kívánják kialakí­tani, pontosabban az azokhoz kap­csolódó hálózatfejlesztést befejezni. A kérésr­e a zsűri nemet mondott. Nyilván­ úgy vélték: a beruházást a vasöntöde önerőből is megvaló­síthatja. Bábolnán­ új szeméttelepet alakí­tanak ki. A tanács alapjából a 7 és negyed milliós beruházáshoz 3 millió forint támogatást kértek, amiből er­re az évre egy-, jövőre ugyancsak egymillió forintot­­megszavazott a bírálóbizottság. Császár község ta­nácsa a helyi általános iskola fűté­sét szeretné korszerűsíteni 1,7­­mil­lió forintból, s ehhez a vb 300 ezer forint támogatást kért. A támoga­tást 1987-ben megkapják, felhasz­nálhatják. Két Puli elindult Párizsba (Tudósítónktól.) December­­közepe óta — igaz, csak a gyárudvaron és Hódmezővá­sárhely belvárosában — fut a Pu­li, a Hódgép Vállalat­ francia piac­ra gyártott kisautója. Bár ez a jár­mű egyelő­re nem kerül belföldi for­galomba, mégis nagy szenzáció, hi­szen hazánkban 50 éve­­nem gyár­tottak személyautót. A kiskocsi fon­tosabb adatai: elsőkerék-s megha­jtá­­sú, független kerékfelfüggesztések­­kel. Egyhengeres, négy kilowattos, léghűtéses japán dízelmotort építet­tek bele. A jármű­­összsúlya üzem­képes állapotban 350 kilogramm. Fo­gyasztása száz kilométeren 2,5 liter gázolaj, maximális sebessége 45 ki­lométer. (Franciaországban jogosít­vány nélkül vezethető.) A bevásárlóautóba ketten ülhet­nek, csomagtere 300 literes. Auto­mata sebességváltója van, vezetőjé­nek tehát csak a haladási irányt (előre- vagy hátramenet) kell meg­választania. Az elkészült két tesztkocsi tegnap indult Párizsba, ahol a megrendelő két hónapig „vizsgáztatja”. A vá­sárhelyi vállalat az idén több száz kisautó gyártására készül fel. A két kisautó a gyárudvaron. ENYEDI ZOLTÁN FELVÉTELE A gázvezeték csapjának megrepedése okozta a prágai robbanást A gázvezeték öntöttvas csapjának hibája okozta a keddi gázrobbanást Prágában az Állami Tervbizottság épületében. Az intézmény közelében levő középnyomású vezeték csapján keletkezett repedésből a szivárgó gáz behatolt az épület alagsorába. A rob­banás következtében ketten életüket vesztették, öten könnyebben sérül­tek, ők az orvosi ellátás után haza­térhettek. Egy súlyos sérültet kór­házban ápolnak. A robbanás meg­rongálta az épület keleti szárnyát,­ főként az üzemi éttermet, a konyhát és a mellékhelyiségeket, s a légnyo­más következtében az épület nagy részében kitörtek az ablaküvegek. A tervbizottság tevékenysége szem­pontjából fontos objektumok — min­denekelőtt a számítóközpont drága berendezései, a telefonközpont, a hő- és áramközpont — sértetlenek ma­radtak. Röviddel a baleset után a helyszínre érkezett Lubomír Strougal csehszlovák kormányfő is. A szerencsétlenség következmé­nyeinek elhárítására bizottságot hoz­tak létre Svatopluk Potác miniszter­elnök-helyettesnek, az Állami Tervbi­zottság elnökének vezetésével. (MTI) ­ Átadás előtt a nemzetközi kamionparkoló (Munkatársunktól.) A közlekedési tárca kiemelt be­ruházásaként hamarosan dolgozni kezd Budapest határában, az M 5-ös autópálya bevezető szakasza mentén, a Nagykőrösi út és a Szentlőrinci út által határolt mintegy három hektár­nyi területen a régóta várt nem­zetközi kamionparkoló. A Fővárosi Tanács támogatásával megvaló­suló létesítménynek a Terminál Köz­lekedési és Szolgáltató Betéti Társu­lás a gazdája. A társulás tagjai: az Állami Fejlesztési Bank, a Hungaro­camion és a Fővárosi Garázsipari Vállalat. A telep közvetlenül a Hungaroca­­mion 2. számú telepe mellett van, az átutazó kamionosok tehát a műszaki segítséget onnan megkapják. A nem­zetközi kamionparkolóban egyébként több mint száz szerelvény fér el, és húsz-egynéhány személygépkocsi el­helyezésére is lesz lehetőség. A mint­egy hatvanmillió forintos költséggel megteremtett nemzetközi kamion­­parkolón lesz töltőállomás is, össze­sen 15 kúttal. A gázolajkimérők ja­nuár 15-én kezdenek dolgozni, míg a benzint adagoló kutak tavasszal. A töltőállomás a szomszédos telep­helyű magyar kamionokat is kiszol­gálja. A nemzetközi kamionkikötő éjjel-nappal nyitva lesz, beleértve a pénzváltót is. A kamionok személy­zetének pedig szolgáltatóépüle­tet rendeznek be. A beruházás lebonyolítója az Uti­­ber, tervezője az Uvaterv, kivitele­zője a Betonútépítő Vállalat. A be­ruházás mélyépítési műszaki átadá­sa decemberben megkezdődött. Az épületek elkészülte után várhatóan márciustól vehetik majd igénybe a kamionok a nemzetközi normáknak megfelelő szolgáltatásokat. Rövide­sen megszűnik tehát az az áldatlan állapot, hogy a külföldi kamionok fővárosszerte mindenütt parkoljanak. Szerviz az országúti hajóknak. MIKÓ LÁSZLÓ FELVÉTELE

Next