Népszabadság, 1987. augusztus (45. évfolyam, 180-204. szám)

1987-08-01 / 180. szám

1987. augusztus 1., szombat HEPSZABABIAC ­ HÉTVÉGÉN AZ UTAKON A nyári hétvégék már hosszú esztendők óta hatalmas próbatételt jelentenek, a közlekedésben. A főútvonalakon — főként az idegen­­forgalom szempontjából jelentős utakon: az autópályákon, a 2-es, a 10-es, a 11-es és a 70-es főúton — rendkívül nagy a zsúfoltság, leg­főképpen a víkend kezdetének és befejeződésének óráiban. Az utak ellenőrzését végző rendőrök is fokozottan készülnek ezekre a napok­ra, az autópályákon állandó a jelenlétük, s ott vannak más utak for­galmas csomópontjain is. A földi járőrkocsis és motorkerékpáros szol­gálatot kiegészíti a légi ellenőrzés, amely nagy segítséget jelent, hi­szen bármilyen intézkedést igénylő esemény történik a forgalom­ban, rádió-összeköttetéssel irányíthatják a helyszínre az utakon szol­gálatot teljesítőket. Gyorsan kaphatnak értesítést a mentők, s kérhe­tik , ha szükséges — a sérült gépkocsik elszállítását. Munka­tár­sainknak volt alkalma földön és levegőben végigkísérni egy hétvége forgalmát, s megismerkedni általában a péntek délutántól vasárnap estig, hétfő hajnalig tartó időszak közúti közlekedésének sajátossá­gaival. A közlekedésbiztonság szakembe­rei a nyár, az igazi idegenforgalmi szezon beköszönte előtt minden esz­tendőben fölhívják figyelmünket, hogy az elkövetkező időszakban nö­vekvő forgalomra, így fokozott bal­esetveszélyre számíthatunk az uta­kon. Sajnos, a statisztikai adatok évekre visszamenően igazolják: szükségesek az intő, figyelemfelkel­tő szavak. A nyári hónapokban nemcsak a forgalom, hanem a köz­úti balesetek száma is növekszik. Érthető tehát, hogy az illetékes szer­vek egyik legfontosabb feladatuk­nak tekintik a közúti közlekedés ellenőrzését, s ebben mind jelentő­sebb szerepet szánnak a korszerű módszereknek. A hetvenes évek kö­zepe táján megkezdte munkáját az Országos Rendőr-főkapitányság Út­­ellenőrző Parancsnoksága, majd megjelentek a frekventált utak fö­lött a rendőrségi helikopterek, eze­ken közlekedési szaktisztek teljesí­tenek szolgálatot. Dr. M. Tóth Károly rendőr őr­nagy, az útellenőrző parancsnokság vezetője péntek délelőtt a budai Fényes Elek utcában található köz­pontjukban a falra kitett ábra előtt magyarázza, hol találhatók meg a 217 kilométernyi autópályán és a 96 kilométeres autóúthosszon alosztá­lyaik. Vagyis a bázisok, ahonnan el­indulnak a járőrkocsik, a motoro­sok, hogy ellenőrizzék a forgalmat, s ha kell, segítsenek. Egy másik táblázaton naprakészen kivetítve látható, hol történt baleset, milyen kimenetellel. Az idei első félév ada­tai nem mutatnak rossz képet: ápri­lis kivételével minden hónapban kevesebb baleset történt, mint ta­valy a hasonló időszakban. Hat hó­nap alatt összesen 91 baleset történt, négy követelt emberéleteket. Annak azonban már kevésbé lehet örülni, hogy júliusban — a riportkészítés napjáig — 71 balesetet jegyeztek föl, közte három halálos kimenetelűt. A táblázaton a napok mellé hú­zott strigulák azt igazolják, hogy a hétvégi forgalomban — főként pén­teken — több a baleset. Veszélye­ket rejt még a vasárnap és a hétfő. — Sokan féltik a forgalom biz­tonságát a gyorshajtóktól, különö­sen most, hogy június elsejével föl­emelték, illetve a sztrádákra és autóutakra visszaállították az 1979 előtti sebességhatárokat. — Az autópálya-közlekedésben nem kifejezetten a gyorshajtás okoz­za a legnagyobb veszélyt — véleke­dik M. Tóth Károly. — A személyi sérüléssel járó balesetek okait ele­mezve általában kiderül, hogy igen sokan elmulasztják a jobbratartási kötelezettséget, s ez a szabályszegés másokat ingerel újabb szabálytalan­ságokra. A GS-es piros Dacia vezetője, egy fiatalasszony, mintha az útellenőr­­ző parancsnokság vezetőjének sza­vait kívánná igazolni, meséli a Ba­latonhoz vezető útja „élményeit". A külső sávban hajtott, viszonylag egyenletes tempóban tehette, nem torpant meg sehol a kocsisor. Száz­tíz kilométerrel ment, s nem értette, miért halad mellette hosszan, a bel­ső­­sávban az a nyugati márkájú autó, hiszen vezetője besorolhatott volna akár eléje vagy mögéje is. De csak maradt. A Daciát csakhamar utolérte egy másik, nagy teljesítmé­nyű kocsi, s a belső sáv foglaltsága láttán a legnagyobb nyugalommal kihajtott a leállósávra, ott előzött. — Abban a pillanatba bal oldali szomszédom is észrevette magát — idézi a történteket a Daciás fiatal­­asszony —, s elindult vissza jobbra. Csakhogy a másik is igyekezett a normális, megszokott sávba. Haj­szál híján összecsattantak. Ha bele­gondolok, mit tehetek ilyenkor,­­én, a vétlen? Az elbeszélésből tudom: mindkét renitens autó magyar rendszámot viselt. M. Tóth őrnagy hosszú évek tapasztalataira hivatkozva mondja, hogy a külföldi ,,felségjelű" kocsik volánjainál ülők — való igaz — haj­­lamosak a gyorshajtásra, de nem mindenáron teszik. Vezetési stílu­sukra a partnerkapcsolat igénylése és megadása a jellemző. Sajnos igé­nyeiket nem mindig elégítik ki a hazai autósok. Láttuk például, ami­kor egy burgenlandi rendszámú Mercedes igyekezett a belső sávon — talán a százhúszasnál gyorsabb tempóval —, és utolérte azt a La­dát, amelyiknek vezetője éppen pe­dagógiai hajlamait élte ki az M 7-esen, csak nem hagyja, hogy ez az „ámokfutó" itt száguldozzon! Csodálkozhatott is vendégünk, miért is kell neki lassítania, hiszen az autópálya-közlekedés egyik legfon­tosabb szabálya, hogy engedjük a gyorsabb kocsikat, s a belső sáv egyébként sem a tartós haladásra hivatott. Félreértés ne essék: nem tartjuk követendő példának a gáz­pedál mindenároni nyomását, de a sebességhatárok túllépéséért senki „civil" nem büntetheti közlekedő partnereit. Ez a rendőrség dolga. Az útellenőrző parancsokság székesfehérvári alosztályán — az M 7-esen közlekedők a 63-as kilo­méternél látható, piros téglás épü­letben találhatják őket — teljesít szolgálatot Peresztegi Ferenc rendőr főtörzsőrmester. Motoros a javából — mondják róla parancsnokai —, ő meg kesereg: autós járőrszolgálat­ba osztották be, jó öreg — BMW- motorkerékpárja ugyanis végképp „nyugdíjba vonul". — Húszéves volt — mondja —, de a társammal, Gilicze József rendőr zászlóssal nagy gonddal karbantar­tottuk, sokáig senki meg nem mond­ta volna a korát. Volt úgy, hogy fotó jelent meg rólunk a megyei lapban, azzal a szöveggel: munkában az új, nagy teljesítményű rendőrmotor. Hát, olyan is volt a mi gépünk mindig, mintha új lenne. Szerettem vele dolgozni, tekintélyt parancsoló volt. Nem kellett külön intézkedés, elég volt, ha megjelentem vele az úton. A nagy forgalomban csak a motoros rendőr tud érdemben intéz­kedni amúgy is! — Hamarosan — bár az ígérthez képest kis késéssel — megérkeznek a Yamaha motorker­ékpárok. Gyor­sak, fürgék. Várja már őket? — Természetesen. Tizenöt éve va­gyok rendőr, s 1974 óta teljesítek motorosszolgálatot az M 7-esen. Minden jó gépet meg tudok becsül­ni, csak már legyen! De a BMW-t, amíg élek, nem felejtem majd. De már ismerkedtünk az újakkal is. Februárban kéthetes képzést kaptak a motoros rendőrök. Szükséges is az ilyen továbbképzés, hiszen per­cenként hatvan-hetven kocsi között cikázunk, nagy sebességgel, hogy jól teljesíthessük szolgálatunkat. Ha csak egy kisebb koccanást sikerül megelőznünk, már harminc kilomé­teres autósor kialakulását akadá­lyozzuk meg. És az autópályán ez fontos, hiszen az egyik legnagyobb veszélyt a nem várt lelassulás jelen­ti, ilyenkor rohannak egymásba a járművek. A levegőből minden látszik. A rendőrségi helikopter rövid időre megáll az MHSZ budaörsi repülő­terén, beszállunk. A hétvége haza­felé igyekvő forgalmára vagyunk kíváncsiak. Az időjárástól is függ, mikor indul haza a víkendezők ára­data. Ha beborul az ég, netán esik, lehűl a levegő, a csúcsforgalom nem néhány órában összpontosul, akár már vasárnap déltő­l lehet rá szá­mítani. A gépben óriási a zaj, gégemikro­­fonos fejhallgató nélkül nem értjük pilótánk szavát. Hegyi Ferenc rend­őr alezredes, a légirendészet mun­katársa a helikopter mozgásával s más egyéb jelzésekkel hívja föl fi­gyelmünket: nézzük az utat, mi tör­ténik. Pereszlényi Zoltán rendőr őr­nagy, az útellenőrző parancsokság helyettes vezetője, aki ezen az úton a közlekedési szaktiszt szerepét tölti be — ahogyan mondani szokás —, kézzel-lábbal magyaráz, majd pa­pírcetliken értekezünk egymással. Kezdődik a csúcs — tudjuk meg. Ez az a helyzet, amikor az Útin­­form a rádióadásokban közli: az útellenőrök az áthaladási csomó­pontokon percenként már harminc­negyven autót számlálnak meg. A maximum ötven gépjármű, ennél többet nem bír el egyik autópá­lyánk sem. Ahogyan a szakemberek mondják: ez még az eltűrhető szol­gáltatási szintje a sztrádáknak. Vagyis, csaknem másodpercenként követik egymást az autók. A kora esti forgalom ezen a va­sárnapon sem marad szenzáció nél­kül az M 7-esen: az idei nyár nem­­kívánatos jelenségének, a durrde­fektnek lehetünk szemtanúi. A Vol­ga vezetője és utasai ezúttal sze­rencsések, megússzák a balesetet anyagi kárral. A rendőrségi helikopter köröz az M 1-es fölött, és ellenőrzi a Duna­kanyarból bevezető utak forgalmát is. Lassan hazafelé indulunk, s remél­jük, az előttünk álló nyári hétvége sem szolgál semmi szomorú szenzá­cióval. Kívánunk jó utat, szerencsés megérkezést az országutak vala­mennyi vándorának. Borbás Katalin Motoros rendőr az M 7-esen. Munkában a trafipax. es vasarnap este. Péntek délután . boros­jenő felvételei Adatfelvétel a mentőautóban. Járőrben helikopter. Ha leáll a motor ...

Next