Népszabadság, 1988. április (46. évfolyam, 78-102. szám)

1988-04-30 / 102. szám

1988. április 30., szombat NÉPSZABADSÁG Nyugati békemozgalmak a NATO-döntésről ( BRÜSSZELI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) A NATO a Varsói Szerződésre hi­vatkozva ürügyet keres nukleáris arzenálja korszerűsítésére és fejlesz­tésére — hangsúlyozta a nyugat­európai békemozgalmak összekötő bizottságának vezetősége. A NATO-tagországok hadügymi­nisztereinek a nukleáris tervező cso­port keretében szerdán és csütörtö­kön Brüsszelben tartott tanácskozá­sával párhuzamosan ugyancsak a belga fővárosban üléseztek a nyu­gat-európai békemozgalmak össze­kötő bizottságának vezetői és a bé­kekutató intézetek képviselői. Az összekötő bizottság brit és belga tag­ja a sajtó képviselői előtt úgy nyi­latkozott, hogy a békemozgalmak teljesen hamisnak tartják azt az ál­lítást, amely szerint a Szovjetunió és szövetségesei modernizálják had­felszerelésüket a rakétaegyezmény óta. A NATO erre való hivatkozása csak ürügy saját fegyverzetének fej­lesztésére. F. F. Reagan—Mulroney megállapodás ( WASHINGTONI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) Befejezte hivatalos washingtoni látogatását Brian Mulroney. A ka­nadai miniszterelnök megszerezte Reagan elnök hozzájárulását ame­rikai atomreaktorokkal felszerelt brit (vagy francia) atom-tenger­alattjárók megvásárlásához. A tengeralattjáró-üzlet minden idők legnagyobb kanadai katonai vásár­lása, értéke 6,5 milliárd dollár. Ka­nada indoklása szerint azért kíván­ja megvenni a tengeralattjárókat, mert aggódik az északnyugati átjá­ró feletti szuverenitása miatt. A Ka­nada északi szigetei között kanyar­gó vízi út fokozott amerikai tenger­alattjáró-tevékenység színhelye. Nem történt ugyanakkor előrelé­pés a savas esők kérdésében, amely a két ország között hosszabb ideje az egyetlen feszültséget okozó kér­dés. K. A. Mitterrand és Chirac vitája Helyenként személyeskedésig fa­juló, éles hangú televíziós vitát foly­tatott csütörtök este a francia tele­vízió képernyőjén az elnökválasztás két, még versenyben levő jelöltje, Francois Mitterrand és Jacques Chirac. A két és negyed órás vita során a hivatal­ban levő elnök, Mitterrand sürgette a leszerelés folytatását, kü­lönös tekintettel az Európában tá­rolt hagyományos fegyverzetre. Chi­rac ezzel szemben ellenezte az Euró­pában levő nukleáris fegyverzet to­vábbi csökkentését, viszont támo­gatta azt az elképzelést, hogy az Egyesült Államok és a Szovjetunió folytassa atomfegyver-készletei csök­kentését. A szóváltás a belpolitikai kérdé­sekben volt a legélesebb a két jelölt között. A bevándorlókkal kapcsolat­ban Chirac — a szélsőjobboldali Le Pen híveinek kegyeit keresve — teátrális taglejtések kíséretében na­cionalista húrokat pengetve követel­te a bevándorlás megfékezését. Mit­terrand — elismerve, hogy a beván­dorlók számát mérsékelni kell — le­szögezte, hogy nem hajlandó a be­vándorlók elleni boszorkányüldözés­re. (MTI) Saját gépet lőtt le Angolában a kubai légvédelem ( HAVANNAI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) A kubai honvédelmi minisztérium pénteken közleményben jelentette be, hogy a hét elején az Angolában állomásozó kubai csapatok légelhárí­­tása Tchamutete város közelében ra­kétával lelőtte egyik saját szállítógé­pét. Az AN—26-os fedélzetén 26 sze­mély tartózkodott, valamennyien éle­tüket vesztették. A szerencsétlenség során meghalt többek között Fran­cisco Cruz Bourzac, a haditechnikai fejlesztésért és a fegyvergyártásért felelős kubai honvédelmi miniszter­­helyettes, Jorge Izquierdo Quinomes ezredes, valamint több magas rangú légelhárító és politikai tisz­t. A közlemény szerint a gép érkezé­sének időpontjában a kubai légelhá­rítás — ellenséges berepülés veszé­lye miatt — fokozott harckészültség­ben volt. Bár az AN—26-os a meg­adott időpontban és útvonalon érke­zett, az egyik üteg ennek ellenére rakétát lőtt ki a kubai katonai szál­lítógépre. Nagy Csaba 3 IPARUNK JELENE ÉS JÖVŐJE ÍRTA: BERECZ FRIGYES Szenvedélyesek, szókimondóak az országos pártértekezletet megelőző viták. Sokféle véleményt — köztük egymásnak ellentmondóakat is — hallhattunk arról, milyen hibákat követtünk el, s arról is: milyen utat követve juthatunk ki nehéz helyze­tünkből. Ám abban mindenki egyet­ért, hogy csakis a gazdaság — és ezen belül elsősorban az ipar — versenyképességének gyors növelé­sével állítható meg a teljesítmények romlása, stabilizálható az egyensúly, s csak a kormány munkaprogram­jának következetes végrehajtásával valósítható meg a kibontakozás. De vajon valóban van-e még le­hetőségünk a felzárkózásra? Szava­toljuk-e, hogy a múlt évben kidol­gozott és elfogadott programunk szerint dolgozva végre valóban meg­kezdjük a gazdasági teljesítmény nö­velését? Vagy ez az ígéretünk is csak fogadkozás marad, s mi tovább­ra is mind távolabbról követjük a műszaki-gazdasági fejlődést? Mitől megalapozottabb mostani nekikészü­­lődésünk? Verseny­képességü­nk A legdöntőbb feladatunk: olyan nagy és tartós aktívumot kell elér­nünk a konvertibilis piacokon, amely lehetővé teszi felhalmozódott adóssá­gunk folyamatos, ésszerű csökkenté­­sét, s még egyebekre — így például az importverseny erősí­tésére, s társadalmunk más céljai­ra— is juttat elegendő devizát. Amíg képesek vagyunk legalább egy-egy szűk termékkörben a legjobb telje­sítményre, addig helyzetünk alakulá­sa nem visszafordíthatatlan. Jobban működő gazdaságban a kezdetben szerény siker is kiteljesedik, míg el­lenkező esetben a nagy teljesítmé­nyek is elsorvadnak. Az ipart az utóbbi években érő szigorú bírálatok ismeretében alig hihető, hogy még vannak ilyen ki­emelkedő, az egész gazdaság kimoz­dítására alkalmas piaci teljesítmé­nyek is. Pedig vannak. A népgaz­daság múlt évi, 4,7 milliárd dollár­nyi tőkés exportjának 65 százalékát az ipar szolgáltatta, ennek 70 száza­léka került a fejlett gazdaságú or­szágok piacaira, s 21 százalék (650 millió dollár értékű áru) talált vevőt minden követelménynek megfelelve, azaz gazdaságosan, kifogástalan minőségben, tartós partnerkap­csolatok útján, igényes készpénz­zel fizető piacokon. Igaz, mindössze 21 elismert iparvállalat 59-féle ter­mékcsoportjából tevődik össze a vi­­tathatatlanul sikeres áruk köre. Kor­szerű fényforrások, közúti járművek és fő egységeik, műszaki gumiáruk és csapágyak, alumínium hengerelt áru és gépi megmunkáló központ, felsőruházat és hűtőszekrény, feldol­gozott vegyi termék és gyógyszerek, mechanikai műszerek és elektronikus berendezések találhatók közöttük. Ez arra mutat, hogy több szakterületen ma még megvan a lehetőségünk a piaci eredmények növelésére. A sikeres vállalatok teljesítménye először elismerésre késztet: lám­m ilyenre is képesek vagyunk! De rög­tön ezután kérdéseink is felvetőd­nek. Hogyan érték el? Miért csak az ipari tőkés export hatodával érik el? S a leglényegesebb: miként le­hetne növelni, általánossá tenni a kivételes teljesítményeket? Jlogoran szűkíthető a technikai rés? Ennek a szerteágazó termékkör­nek ismerjük közös jellemzőit. Nincs jelentős technikai rés műszaki szín­vonaluk, illetve a világpiac által támasztott legmagasabb követelmé­nyek közt; magas színvonalú, tartó­san egyenletes a minőségük; világ­piaci áron is jövedelmező a termelé­sük. Tehát ezeket kellene az ipar­ban általánossá tenni a piaci telje­sítmény növelése céljából. De csök­­kenthető-e egyidejűleg a műszaki el­maradás minden ipari szakterüle­ten? Erre válasz csak a tények is­meretében adható. A technikai rés azzal az idővel jel­lemezhető, amely a színvonalkülönb­séget megszüntető fejlesztőmunká­hoz szükséges, változatlan feltételek mellett. Ez az idő az ipart leginkább meghatározó gépipar termékeinek ma mindössze öt százalékánál ki­sebb, mint öt év, 75 százalékánál 6— 15 év közötti, 20 százalékánál pedig 16 év vagy még több. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy az elérendő csúcsteljesítmény nem végleges, megmerevedett szint­je a technikának, hanem továbbra is gyorsan fejlődik — egyes szakmák­ban gyorsabban —, akkor látható: rendkívül nagy feladat áll előttünk, s nem indulhatunk el s nem halad­hatunk egyszerre minden lehetséges úton. A műszaki fejlesztés gyorsításához összpontosítani kell szellemi és anya­gi erőinket, változtatni kell a ku­tató-fejlesztő munka feltételeit. Fel kell ismernünk: nem egyszerűen a költségráfordítások aránya a fon­tos. 1980—1987 közt a kutatásra és fejlesztésre a nemzeti jövedelem 2,3 —2,6 százalékát fordítottuk, s a nö­vekedés hét év alatt 50 százalék volt. Ezek az arányok megközelítik a fej­lett országokét — s ez talán meg­nyugtatja a gazdaság tervezőit. De ez egy kis ország igen szerény jö­vedelmére vetül, s ezért a fejlesz­tésre fordított összeg csak töredéke az áttöréshez szükséges pénznek. A tapasztalatok szerint a kirob­banó, tartós piaci siker feltétele a a szellemi és anyagi javak „kri­tikus tömegének” elérése a kuta­tási és fejlesztési ráfordításokban. Ennek nagysága a feladattól, és nem az ország vagy költségvetése méretétől függ. A mi jelenlegi körül­ményeink közt csak kevés cél mögé összpontosíthatjuk ezt a kritikus tö­meget. De ez az egyedül járható út­ja a kibontakozásnak, nem pedig a kevés eszköz egyenletes szétterítése, valamiféle rosszul értelmezett mél­tányossági elv alapján. Nemcsak a technikai rés szűkítése, de a minőség javítása, az önköltség csökkentése szempontjából is meg­határozó szerepe van a fejlesztés és gyártás eszközei mennyiségének és színvonalának. A fejlett országok, illetve hazánk eszközfejlesztési, lehe­tőségei között igen nagyok a különb­ségek. Egy 1982-es adat szerint az NSZK-ban (forintra átszámítva) egy ipari dolgozóra vetítve a gépi beru­házások 350 ezer forintot, nálunk csak 58 ezret tettek ki. Az utóbbi hat-nyolc évben az egyensúlyra törekvés a legfőbb gaz­dasági cél, amelynek alá van rendel­ve minden egyéb tevékenység — az iparfejlesztésé is — költségeinek az­­alakulása. Mint ahogyan az előre lát­ható volt, az ipar eszközállománya romlásnak indult: ma csak három­négy százaléka éri el a legkorsze­rűbb színvonalat. A teljesen amorti­zált gépek aránya pedig 31 százalék. Miként lehet a romló folyamatot a pénzforrások további apadása mel­lett megfordítani? Csak a legkörül­tekintőbb iparfejlesztési politikával. Kezdetben csak néhány szakma egy­két termékcsoportjának átlag feletti eszközfejlesztésére vállalkozhatunk, ám azzal a céllal, hogy az ezek ál­tal elért, évről évre növekvő ered­ményből mind több szakma fejlődési feltételeit javíthassuk meg. Mind a technikai rés az eszközállománnyal kapcsolatos megfontolásaink alap­ján arra a következtetésre jutunk: sorsdöntő a fejlődési utak kiválasz­tása. Kockázat n­élkü­l? Vajon elkerülhetjük-e teljes biz­tonsággal az újabb tévedéseket? Nyilván nem. Kockázatmentes utak már nem nyílnak előttünk. Arra kell tehát törekednünk, hogy iparfejlesz­tési döntéseink kockázata elviselhe­tő legyen. Ennek két fontos feltétele van. Az egyik: minden ismeretet, minden mértékadó véleményt ve­gyünk figyelembe a döntéshozatal­kor. A másik: bizonyosak lehessünk abban: az érdekeltek utólag is vál­lalni fogják a közösen hozott dön­tés következményeit. Erre az utób­bira azért van szükség, hogy kiik­tathassuk a jövőnket formáló erők közül a félelmet az ésszerű kocká­zatvállalástól. Csak első hallásra tetszik ellent­mondásosnak, ha az iparfejlesztés egyik jövőbeni útjaként több ipari tevékenység visszafejlesztését jelöl­jük meg. A szellemi, az anyagi és a pénzforrások felszabadítása céljából ugyanis vissza kell vonulnunk min­den olyan területről, ahol egyrészt a jövedelmezőség nagy erőfeszítéssel sem érhető el, másrészt a termelés leállításával vagy csökkentésével ke­letkező foglalkoztatási és ellátási gondok megoldása más úton keve­sebbe kerül, mint ha a veszteséges termelést továbbra is fenntartjuk. A stabilizációs időszak legszéle­sebb — legkisebb kockázattal járó — útvonala azonban a meglevő erők és eszközök nagyobb ráfordítás nélküli átcsoportosítása jövedelmezőbb ter­mékek gyártására, emellett piacok megszerzésére, foglalkoztatási gon­dok megoldására. Ez egyben lehető­séget ad a szervezettebb munka, a hatékonyabb vállalkozói formák ki­alakítására, a rejtett belső erőfor­rások feltárására és bevonására is. Nagy figyelmet érdemelnek azok a vállalatok, amelyeknek ma is van jelentős, tartósan jövedelmező kon­vertibilis piacuk. Nagyon valószínű, hogy kedvezőbb fejlődési feltételek mellett ezek a vállalatok képesek a leghamarabb a piaci teljesítmény jelentős javítására. Ha az egész ipar­ra nézve egyelőre nem is oldható meg a pénzügyi szabályozók által emelt korlátok lebontása, a legjob­baknak ezt lehetővé kellene tenni, hiszen akadálytalan fejlődésükkel a költségvetés is nagyobb bevételre tenne szert, mint amennyit a korlá­toknak az eltávolításával — látszólag — veszítene. Az ipar mai szerkezetében „fehér foltok” is vannak. Bizonyos techno­lógiák — amelyek pedig szüksége­sek lennének a szerkezetváltáshoz — teljesen hiányoznak. Dönteni kell: alapítsunk-e új vállalkozásokat, vagy segítsük-e a meglevőkben új tech­nikák telepítését, netán in­kább az import kapuját nyissuk szélesebbre. Új vállalatok építése, új technoló­giák meghonosítása ugyanis rendsze­rint költséges, az új termelési ágak­ról hozott döntések a legkockázato­sabbak, ezekhez kell a legtöbb isme­ret és tapasztalat. Döntéseinket meg­könnyíti, ha nagy valószínűséggel ismerjük a hazai és a szocialista or­szágbeli piacok jövőbeli igényeit is, és így minden piacon egyidejűleg törekedhetünk ráfordításaink meg­térülésére. Változik a belföldi kérésiér szerkezete A belföldi piacon — gazdaságunk általános helyzete miatt — a követ­kező években nem számolhatunk a kereslet növekedésével. Ám vannak olyan áruk, amelyekből a hazai piac nem telített, a kereslet viszont a mostani pénzszűkében is igen nagy. Ilyen például a lakás — és minden olyan iparcikk, amely annak építé­séhez, a berendezéséhez szükséges, a személygépkocsi, a telefon, s újab­ban a műholdról sugárzott tv vétel­technikája. A termelői keresletben pedig minden olyan áru, amely a piaci sikerekre alkalmas végtermé­kekhez szükséges, vagy önmagában, közvetlenül is úgy eladható a pia­con, hogy emellett a hazai ellátást is megoldja. Szocialista partnereink kivétel nél­kül ugyancsak gazdaságuk megújí­tására törekszenek. Ezért beruházá­saik és lakosságuk ellátása céljából mindinkább csak korszerű, jó minősé­gű árut hajlandók megvenni. Emel­lett mind több olyan áruval rendel­keznek, amelyet konvertibilis piacon is eladhatnak. Mivel a KGST korsze­rűsítése vontatottan halad, az áru- és pénzviszonyok még nem váltak a piac jellemzőjévé, kialakulóban van a „kemény árut csak kemény áruért adunk” jellegű kapcsolat. A magyar gazdaság nem mondhat le arról, hogy lépést tartson ezzel az átalakulással. Emellett belső gazda­sági követelmény: a szocialista érté­kesítés legyen jövedelmező, az ipar pedig — tekintettel a kialakult ará­nyokra — importáljon jóval többet. Ma már kölcsönös igény a válla­latok közötti közvetlen kapcsolatok bővítése, kétoldalú, vagy harmadik piacot is megcélzó együttműködés kialakítása, közös vállalatok alapí­tása. Várható, hogy a vállalatoknak az árak meghatározásában is mind nagyobb döntési szabadságuk lesz, s ezúton oldódhatnak majd meg a bo­nyolult együttműködési szervezetek­ben eddig megoldhatatlannak vélt gondok. Minden olyan vállalkozás, amelyik képes jól illeszkedni mind a külső, mind a belső piacokhoz, minél na­gyobb mértékben képes közös gyár­tóbázist és termékválasztékot létre­hozni, annál esélyesebb lesz a jöve­delmező működésre, s ezáltal saját további fejlődése feltételeinek a megteremtésére. Az átalakítás forrásai Egy-egy nagyra törő iparfejlesz­tési elgondolás hallatán az első „ke­resztkérdés”: honnan lesz rá a pénz? A kérdés annyiban jogos, hogy a fej­lesztés, építés központosított forrá­sai valóban szűkösek. Jelenleg és a következő években aligha lesz a költ­ségvetésnek lehetősége az iparfej­lesztésre — bármennyire érdekelt is benne. Valójában azonban sok lekö­tött pénz van hazánkban, s még több lehetőség olyan intézkedések megté­telére, amelyek forrásnövelő hatással is járnak. Forrás a beruházásokra a legszűkösebb időszakokban is képző­dik, igaz, kevesebb az igényednél. Ez azonban részben ellensúlyozható az eddiginél körültekintőbb befekteté­sekkel. Sokat segíthetne, ha eltöröl­nénk a határt — vagy legalábbis bő­­vítenénk az „átjárás” lehetőségét — a beruházási keret és a fenntartási költségek közt. Mérlegelni kellene a fejlesztési hitelek kamatainak a mér­tékét, hiszen nem az a fő cél, hogy a bankok magas osztalékot fizesse­nek részvényeseiknek, hanem az, hogy az ilyen eszközök is a gazdaság élénkítését szolgálják. Sok lekötött pénz van mind a la­kosság, mind a vállalatok birtoká­ban betétként, kötvényként ala­csony kamat mellett, vagy ki nem használt álló- és forgóeszközök­ben. Gyakran tekingetünk a mien­­kénél jóval fejlettebb gazdaságú or­szágokra. Észre kellene vennünk, hogy elsősorban a pénzforgatás tu­dományában sokkal erősebbek. Ha csak 20—25 százalékkal tudnánk gyorsítani hazánkban a pénzforga­tást, az még akkor is csak fele, har­mada lenne a jól működő gazdasá­gokénak, de ezúton megkétszerezhe­tő­vé válnának a fejlesztési források. A társulási törvény kidolgozásával és a befektetési érdekeltség növelésével szélesre kell nyitni a lehetőségek kapuját a különböző pénztulajdono­sok társulása előtt. Kevesebb gon­dot okoz az esetleg így keletkező ve­szélyek elhárítása, mint a pénzfor­gatás lassúsága miatti tartós tőke­szűke. A forrásbővítés lehetőségei közt kell említeni mind a szocialista, mind a konvertibilis külföldi tőkét. A feltételek javításával és az ér­dekeltség hatásos növelésével meg­többszörözhető a tőkerészvétel, s ez­úton a korszerű technika és tech­nológia is könnyebben juthat el ha­zánkba. Ez utóbbinak az útját az importgazdálkodás egyszerűsítésével, az importköltségek elkülönítésének mérséklésével, majd megszüntetésé­vel is egyengetni kell. A Világbank­tól felvehető szerkezetfejlesztési hi­telek is egyszerre — és az eddigieknél hatékonyabban — szolgálhatják a technikai fejlődést és a gazdasági növekedést. Intézkedések, amelyek pénzt érnek Gyakran hallható, hogy fejlődé­sünk egyik akadálya a gazdasági re­form híveinek és ellenfeleinek a harca, miközben nem ismerhető fel világosan az ellentétek tábora. Ez csak akkor magyarázható meg, ha világosan látjuk: valóban létezik ilyen ellentét, de a „front” többnyi­re nem személyek közt, hanem az egyes személyek tudatán belül he­lyezkedik el, és sajátos kétarcúság­ként jelenik meg. Az állami felelős vezető például, aki elvben a szabad import apostola, de egy-egy tényle­ges engedélyezés ügyében hónapokig dönt; az a vállalatvezető, aki import­­versenyt követel, hogy az általa vá­sárolt áruk árát leszorítsák, de gaz­dasági rendőrségért kiált, ha vállala­tának készáruját állítják versenyeié; az a fizikai munkás, aki általában kiáll a teljesítményarányos bérezés mellett, de méltatlankodik, ha az ő teljesítményét találják kevésnek: mind-mind egy személyben a gaz­dasági reform híve és egyúttal el­lenfele. Az ipar teljesítményeit az állam ma is sokfajta eszközzel képes be­folyásolni. Ám ezekkel más-más ál­lami szerv rendelkezik. A kormány­zati munka javításának egyik leg­főbb lehetősége ezen eszközök kö­vetkezetes összhangjának a megte­remtése. Szólnunk kell az állam és a vál­lalkozás közti bizalom hiányáról, amely rövid távú gondolkodásra, tel­jesítmény-visszatartásra, tartaléko­lásra készteti a vállalatokat. Bár nem­egyszer megígértük és vállaltuk, hogy kiszámíthatóvá, tervezhetővé tesszük a jövőt, ezt az ígéretünket rendre megszegjük, pedig nincs min­dig olyan erős kényszerhelyzet, mint amilyennel a szigorítást indokoljuk. Állítható, többet veszítünk a válla­latok visszafogottsága miatt, mint amennyit a szigorítással nyerünk. Hogyan függ össze ez a három pél­da, s hogyan válhat pénzzé a velük kapcsolatos intézkedés? Ha a gazda­sági reformfolyamatnak sem elkülö­nült táborok, sem tudatunk korlátai nem vethetnek gáncsot, ha az ipar­­politikát érvényesítő eszközök egy irányba hatnak és egymást erősítik, ha állam és vállalat egymást segíti, akkor a gazdaság fejlődése plusz­­ráfordítások nélkül is meggyorsul­hat. Ha tehát valamilyen erő képes ezt a hatást elérni, akkor az pénz­ként hat. Okulva négy évtizedes fejlődésünk buktatóiból, nem hihetünk abban, hogy az emberek — felismerve a két­arcúság veszélyeit — azonnal megvál­toznak, s holnaptól másként gondol­kodnak és cselekszenek. Ezért úgy kell átalakítani a gazdaság — és ezen belül az ipar — tervezésével, irányításával, az eszközök elosztásá­val megbízott intézmények rendsze­rét, hogy abban s azáltal mind kisebb szerepe lehessen a személyes ténye­zőknek, s jobban érvényesülhessen a közös akarat. Ez elérhető az ipari­kereskedelmi tevékenységek mind nagyobb hányadának a törvényesí­­tésével, a sikeres gazdálkodás ered­ményeinek a törvényes védelmével. Ezen az úton járva hatalmas ener­giákat szabadíthatunk fel, s állítha­tunk az alkotóképesség, a segítő- és együttműködési készség szolgálatá­ba, s ezáltal közös érdekünk és cé­lunk: a gazdasági kibontakozás szol­gálatába.

Next