Népszabadság, 1988. július (46. évfolyam, 156-181. szám)

1988-07-01 / 156. szám

2 AZ IPARI SZERKEZETÁTALAKÍTÁS AZ ORSZÁGGYŰLÉS ELŐTT (Folytatás az 1. oldalról.) Nyitott Király Zoltán javaslatainak túlnyomó többsége iránt is, azonban a nagymarosi építkezés leállítását az illetékes parlamenti bizottság is elutasította. Egy ilyen intézkedés hazai gazdasági következményei és a nemzetközi szerződés megsértésé­ből eredő következményei nagy ká­rokkal járnának. Végül kérte az Országgyűlést, fo­gadja el az előterjesztett törvényja­vaslatot. Az elnöklő, Horváth Lajos az ügy­rend szerint megkérdezte Király Zoltántól, kér-e külön szavazást ja­vaslata elbírálására? Az igenlő vá­laszt követően a testület a különsza­­vazás elrendeléséről döntött. Az Országgyűlés Király Zoltán javaslatát 38 igenlő szavazattal és 18 tartózkodással elutasította, nem tartva indokoltnak a külön­­szavazást. Ezután az elnök arra tett indít­ványt, hogy a kormány álláspontját ismerve az illetékes országgyűlési bizottságok vizsgálják meg Király Zoltán javaslatainak megvalósítha­tóságát, megalapozottságát. A meg­állapításokról a bizottságok tegye­nek jelentést. Javaslataikat az Or­szággyűlés ülésszakán terjesszék elő. Az Országgyűlés e javaslatot nyolc tartózkodással elfogadta, majd ha­tározathozatal következett, és az Or­szággyűlés az 1987. évi költségvetést négy ellenszavazattal és tíz tartóz­kodással törvényerőre emelte. Ab ipari minisster besaámolója A Minisztertanács munkaprogram­­ja — kezdte beszédét Berecz Fri­gyes — a stabilizálás és a kibonta­kozás legfontosabb feladatává tette a gazdasági és ezen belül az ipari szerkezet átalakítását. Ez az igény egyúttal azt is kifejezi, hogy a kor­mány — ugyanúgy, mint a közvé­lemény — elégedetlen az ipar tel­jesítményével. Az állami vállalatok mintegy három százaléka képes világszínvonalú termékek gyár­tására, 12 százaléka többé-kevés­­bé lépést tud tartani a verseny­ben, további ötven százalékuk számottevő támogatás nélkül is elboldogul, a fennmaradó 35 százalékot kisebb-nagyobb mér­tékben támogatni kell. Ez utóbbiak körén belül kialakult egy évek óta veszteséges, egyre re­ménytelenebb helyzetbe kerülő cso­port, amelyhez 1987-ben öt nagy-, közel ötven közepes és kisvállalat tartozott. Együttes éves veszteségük meghaladta a kétmilliárd forintot, az ipar összes nyereségének 2,2 szá­zalékát. A különféle költségvetési tá­mogatások összege az Ipari Minisz­térium által felügyelt iparban a 195 milliárd forintos befizetéssel szem­ben meghaladta az ötvenmilliárd fo­rintot. Az ipari miniszter megállapította: a szocialista építés kezdetén hi­bát követtünk el, lemásoltunk egy minden országban követhetőnek nyilvánított irányításfej­lesztési mo­dellt, s ma már azt is kimondhat­juk, hogy nemcsak a másolás volt h­iba, a modell sem volt hibátlan. Kettős nyomás alatt A magyar iparpolitika formálása során elkövetett hibák közé tartozik az i­s, hogy a korábbi téves iparpo­litikai döntések miatt túlméretezet­té vált a kitermelőipar. Az exporton belül túl nagy lett az alacsony fo­kon feldolgozott, sok esetben csak veszteséggel eladható áruk aránya. A feldolgozóipar így kettős nyomás alá került, nemcsak a beruházá­si lehetőségei váltak szűkebbé, de hozzá kellett járulnia az ala­csonyan feldolgozott termékek exportjának támogatásához is. Az 1977-ben az ipari szerkezet fejlesztésére és 1978-ban az egyen­súly helyreállítására hozott KB-ha­­tározatok rámutattak ugyan ezekre a hibákra, ám a­­gyakorlatban is­mét tévesen válaszoltunk a kor ki­hívására. Ellenkező végletbe átesve, újabb téves döntések kockázatától rettegve, a beruházást azokon a te­rületeken is korlátoztuk, amelyeken egy-egy bátor döntéssel időben el­indított fejlesztéssel megnövelhettük volna a versenyképes árualapot, s így hozzákezdhettünk volna az adós­ságnövekedés megállításához, majd csökkentéséhez. Továbbra is ritka kivétel maradt a kockázatot is vál­laló gazdálkodói kezdeményezés. A legtöbb kormányzati és vállalati in­tézkedés csak az egyensúly rövid tá­vú­­javítását, az életszínvonal meg­alapozatlan megőrzését szolgálta. Így többet fogyasztottunk, mint amennyit termeltünk. A gazdaságpolitikának ez a gya­korlata csak arra adott lehetőséget, hogy néhány évvel elodázzuk a sú­lyos egyensúlyhiány következménye­it. A rövid távon látszateredményt elérő intézkedések, a túlzott import­szigorítás és jövedelemelvonás, a pénzforrások szűkítése, egyre na­gyobb feszültségeket keltett a gaz­dálkodók feladatai és lehetőségei közt, lehetetlenné téve a távlati fej­lesztési célok követését. Emellett az egyensúlyjavulás átmeneti sikere rö­vid idő után újra megtorpant, mert a kezdeti eredményeket túlértékelve, idő előtt akartuk liberalizálni a gaz­daságot. Emiatt­­ismét romlani kez­dett a gazdaság egyensúlya. Az egy­mást követő szigorítások a vállala­tok tartalékait felemésztették, a gaz­daságot elerőtlenítették, emiatt egy­re közelebb sodródtunk egy olyan kátyúhoz, amelyből már igen nehéz önerőből kiemelkedni. Az egyensúly felborulásának ál­landó veszélye ellenére is lépéseket tettünk a­­tartósan,­­súlyosan veszte­séges termelőtevékenységek további fenntartására. Központi döntésekkel, amelyeket politikai, érdekvédelmi, ágazati minisztériumi és vállalati erők is sürgettek, több mint ötven­­milliárd forint összegben engedtünk el adósságot,­­illetve juttattunk pénzt az úgynevezett „válságágazatoknak”, miközben a „húzó ágazatok” válla­latai egyre kevesebbet fordíthattak a fejlesztésre. A­­továbbiakban az ipari minisz­ter a jövő feladatairól szólva az­t hangsúlyozta,­­hogy a szerkezetátala­kítást el lehet és el kell kezdeni, de nem lehet befejezni. El kell sajátí­tanunk a gyors­­igazodást, az új és­gondolások és eljárások alkal­mazásának a képességét. Ez a fel­adat számunkra azért rendkívüli és ellentmondásos, mert eltérően a ná­lunk sokkal fejlettebb gazdaságú or­szágoktól, az övékéhez képest jóval kevesebb forrás áll rendelkezésünk­re az ipari szerkezetváltás megindí­tásához, ám náluk sokkal gyorsab­ban kell végigvinni, ha valaha is fel akarunk zárkózni a teljesítmé­nyükhöz. Ezt egyetlen ország sem képes önmagára hagyatkozva meg­oldani. A siker ezért azon múlik, mi­ként tudunk hatékonyabban beépülni a világ­gazdaságba, hogyan kapcsoljuk fejlődésünket a másokéhoz, s hogyan tudunk érdekeltséget kel­teni abban, hogy velünk a kölcsö­nös előnyök alapján az eddiginél jóval nagyobb arányban működje­nek együtt. De a beruházásokba is­ másként kell befektetnünk a pénzt, mint ed­dig. Az ipari szerkezetváltás ma már nem gyáróriások építését jelenti, ha­nem a meglévők megújítását, több­nyire a létszám és a létesítménymé­­rete­k csökkenése mellett, továbbá a kutatás, a fejlesztés, a gyártás és a piaci munka ismeretanyagának és eszközrendszerének gyökeres átala­kítását. Ennek pedig előfeltétele az ismeretek mélyreható átformálása és a tudásszint gyors, jelentős növelése. Kell-e vezetni? A szerkezetváltással kapcsolatban fel kell tenni a kérdést: milyen erők, milyen módon vezéreljék a menetét? Egyáltalán: kell-e vezetni? A kor­mánynak is választania kell: irányí­tani vagy inkább szabályozni akar-e? Sokan nyomatékosan követelik: dol­gozzuk ki a szerkezetváltás részletes programját, határidőkkel, felelősök­kel, vagyis vállaljuk az irányítást. Mások úgy látják, az a legcélsze­rűbb, ha nem avatkozunk be a rész­letekbe, még a szabályozás eszközei­vel sem. Gazdasági reformjainkhoz általá­ban a szabályozás eszköze illeszke­dik, az irányítás csak kivételes esz­köz abban az esetben, ha a szabá­lyozás valamilyen tevékenységre nem hat elégséges mértékben. A továbbiakban Berecz Frigyes né­hány olyan tevékenységről szólt,­­amelyeknél a szerkezetátalakítás irá­nyítást is megkíván. Ilyen például az energiaipar, ahol a fő cél az ipari szerkezet átalakításával az indoko­latlan túlfogyasztás megszüntetése. Az energiatermelés növelésében fő­képp a Paksi Atomerőműre számít­hatunk, de hosszú távon importra is szükség lesz. Szólt a szénbányászat támogatásának megszüntetéséről és annak következményeiről, s utalt arra is, hogy 1991-től a vaskohászat­ban is csak jövedelmező tevékeny­ség folytatható, csak az önmagukat eltartani képes vállalatok maradhat­nak életben. A vegyipar, ezen belül is a gyógyszer- és a gumiipar ered­ményeinek ismertetése után részle­tesen beszélt a gépiparról, amelytől gazdasági helyzetünk jobbrafordítá­­sa végett a legtöbbet reméljük. Ma a hazai elektronikai berende­zésgyártás évenkénti értéke megha­ladja a 100 milliárd forintot, és ez­zel nagyrészt fedezi a hazai fizető­képes keresletet. Ám az elektroni­kának is gyenge pontja a hazai hát­téripar alacsony színvonala, emiatt a jövőben nem gondolhatunk arra, hogy majdnem mindent magunk gyártsunk. Nem lehetséges — nem is lenne előnyös — berendezkedni az önellátásra. De összemérhető felkészültségű part­nerekké kell válnunk azok szá­mára, akik hajlandók velünk együttműködve megoldani az elektronikai alkatrészgyártás kulcsfontosságú fejlesztését és gyártását. A kormány vállalkozik ezen a terü­leten a fejlődés segítésére. Hasonló a helyzet a személygép­kocsi-gyártásban is. A lakosság igé­nyei nőnek, a korszerű személygép­kocsi-gyártás fejlődésre készteti a technológiát, s szinte minden ipari szakma számára lehetővé teszi a be­kapcsolódást. De vajon az is indo­kolt-e — tette fel a kérdést Berecz Frigyes —, hogy egyszerre több tí­pusnak a gyártását fontolgassuk? Ez a kérdés ma még nem dőlt el. De többfélének a honosítására törek­szünk. A személygépkocsi-gyártást azonban, mivel húzóágazatnak szá­mít, csak akkor vezetjük be, ha jö­vedelmezően folytatható. A továbbiakban az ipari minisz­ter a szerkezetátalakítás foglalkoz­tatáspolitikai következményeiről szólt. Utalt arra, hogy a foglalkoz­tatási gondokat nemcsak a veszte­séges termelés felszámolása okozza. A­­technikai forradalom, a gazdasági hatékonyságnak a fejlett ipari orszá­gokéhoz való közelítése még roha­mosabban fogja csökkenteni az ipar létszámigényét. Ugyanakkor erőtel­jesen megnövekszik a magas fokon felkészült mérnökök, szakértők, szakmunkások aránya, csökken a be­tanított és segédmunkásoké. A tár­sadalomnak többféle lehetősége van a hatékony és közel teljes foglal­koztatás összeegyeztetésére. Ezek kö­zött az ipari miniszter legfontosabb­nak a piac céltudatos szélesítését említette. Ma például gyakori, hogy egy-egy dolgozó több munkakört is ellát a magasabb kereset miatt. Ha gazdasági eszközökkel, ezek között a bérreformmal feleslegessé tesszük a második munkaviszonyt, akkor több munkavállalónak juthat főállás. A foglalkoztatás harmadik eszközeként említette a miniszter az új üzemek építését az ipari szövetkezetek, a he­lyi ipar, a magánvállalkozások meg­telepedői lehetőségeinek erősítését. A munkanélküliség ellen hathat a szociálpolitikai intézményrendszer átgondolt módosítása is, például a rugalmas nyugdíjkorhatár bevezeté­sével, a gyermeküket nevelő anyák nagyobb időkedvezményével, a fia­talok tanulóidejének megnövelésé­vel. Kiemelten foglalkozott Berecz Fri­gyes a szolgáltatásokkal, amelyek­nek munkahelyteremtő szerepe igen jelentős. De utalt a fejlett tőkés or­szágok példájára is, amelyekben a hatékonyság a többi között éppen a jövedelmező szolgáltatások nagy aránya miatt is magas. Emellett, a szolgáltatás fejlesztése jótékonyan hat vissza az ipar hatékonyságára. Végső soron tehát ennyi lehetőséggel okosan élve a hatékony foglalkoztatás és a gya­korlatilag teljes foglalkoztatás távlatilag valóban összhangba hozható. A rövid távú és csak egyes térsé­gekben kialakuló foglalkoztatási gon­dok gyors kezelésére azonban még nem találtuk meg a megfelelő esz­közöket. A szerkezetátalakítás másik, kor­mányzati irányítást is igénylő kér­dése a környezetvédelem. Ennek leg­hatásosabb módja a megelőzés, olyan technológiák alkalmazása, amelyek nem veszélyesek. Előre meg kell ter­vezni a biztonságos védelmet, köl­csönösen szót kell értenünk a köz­véleménnyel, a nagy nyilvánosság előtt kell megkeresni a megoldást. A gazdálkodói környezet A továbbiakban az ipari minisz­ter azt hangsúlyozta, hogy szüksé­gessé vált egy új, az ipar fejlődését és a szerkezetváltást jobban erősítő gazdaságpolitika kidolgozása. A gazdasági reformok egyik fő célja, a versenysemlegesség nem valósítható meg azonnal. A tá­mogatások átmenet nélküli leépíté­sének összes következményét nem vagyunk képesek egyszerre vállal­ni. Ezek azonnali,­­teljes leépítése nem egyenlő versenyesélyeket, ha­nem csak másféle egyenlőtlenségeket teremtene. Ezért nagyobb esélyünk lehet a gazda­sági fejlődés fellendítésére, ha a gazdálkodói környezet megfe­lelő módosításával az átlagosnál nagyobb piaci teljesítményre ké­pes vállalatok fejlődési feltételeit tesszük lényegesen kedvezőbbé. De nem újabb támogatásokkal, egye­di kedvezményekkel, hanem a fej­lesztés eszközeihez való szabad hoz­záféréssel, például korlátozás nél­küli tőkés importtal. Azt, hogy mely vállalatok minő­süljenek az átlagosnál jobbnak, nem szabad felülről kijelölni, de nem lenne megfelelő a pályázati rend­szer sem. Kiválasztásnak kell érvé­nyesülnie. Amelyik vállalat támoga­tás nélkül is nagy jövedelmet ér el, jelentős és növekvő az exportja, ál­landó fizetőképes vevői vannak, nem reklamálják termékeit, az az egysé­ges adózási rendszer keretében automatikusan kapja meg az átla­gosnál kedvezőbb feltételeket. Pél­dául ilyen: a kiszámíthatóság, a va­­gyonérdekeltség és vagyongarancia, a fejlesztést ösztönző jövedelemsza­bályozási rendszer és hitelpolitika, a forint külső-belső konvertibilitása, a tőkebevonási és -behozatali lehető­ség. A gazdaság kiszámíthatóvá s a jö­vő tervezhetővé tételét már több al­kalommal is megígértük a gazdál­kodóknak, de eddig csak nagyon kevés történt ez ügyben. Ezért nyil­ván az attól való aggodalmunk fele­lős, hogy a vállalatok biztonságo­sabb fejlődéséért a költségvetés még nagyobb hiányával kell megfizet­nünk. Ebből a félelem szülte, bűvös körből csak akkor lehet kitörni, ha belátjuk: a magát biztonságban érző vállalat nyeresége — és így az adó­­befizetése — gyorsabban fog nőni, mert nem kényszerítjük teljesít­mény-visszatartásra, így a költség­vetés bevétele változatlan — sőt, később csökkenő — elvonási kulcsok mellett is nagyobb lehet, mint jelen­leg. Ha vállaljuk a kockázatot — ami igazán nem nagy —, hogy kezdetben legalább az előbbiekben meghatáro­zott követelményeknek megfelelő vállalatok számára több évre garan­táljuk a kedvezőbb feltételeket, ak­kor e szűk körnek a növekvő telje­sítményével a gazdaság egésze is ki­mozdítható lesz stagnáló helyzeté­ből, lehetővé téve, hogy később mind több gazdálkodó válhasson ér­demessé és alkalmassá a kedvezőbb feltételekre, s hogy végül kialakul­hasson egy valóságos versenyegyen­lőség is. Az így kialakított gazdál­kodói környezet működési szabályait — javasolja Berecz Frigyes — cél­szerű lenne egységes ipartörvényben rögzíteni. A továbbiakban az ipari miniszter beszélt a társulásokban rejlő lehe­tőségekről, valamint a szocialista országokkal folytatott együttműkö­dés modernizálásáról, utalt arra, hogy a gazdaság egészének fejlődé­séért, ezen belül a gazdasági szerke­zetváltás folyamatosságáért a kor­mánynak továbbra is felelősséget kell vállalnia, annak ellenére, hogy a szerkezetváltás fő mozgatóereje, hogy a piaci igényeket jövedelem céljából elvállaló gazdálkodói döntés lesz. Végezetül pedig az ipari minisz­ter nyomatékosan rámutatott, hogy megítélése szerint a szerkezetátalakítás munkájá­nak legfontosabb tényezője a dolgozó ember, akinek képessé­geiben sokkal több lehetőség rejlik, mint amennyi ma belőle hasznosul. Ezért azonban nem az egyén a fe­lelős. A kormánynak és a vállalati vezetésnek kell megteremtenie a ké­pességek jobb érvényesülésének fel­tételeit, a tanulási kedv felkeltésé­vel, a jó teljesítmények elismerésé­vel, az erkölcsi és anyagi ösztönzés hajtóerejének növelésével — mon­dotta végezetül Berecz Frigyes. (Folytatás a 3. oldalon.) Feszült figyelem és osztatlan érdek­lődés a képviselők arcán. Pillanat­­felvételek az ülésteremből. Maróthy László Bős—Nagymarosról A környezetvédelmi és vízgaz­dálkodási miniszter véleményére többen kíváncsiak voltak a bős­­nagymarosi vízlépcső ügyében el­hangzott képviselői javaslatok után. Maróthy László válaszolt a Népszabadság kérdéseire is. — Magam is kezdeményezője voltam, hogy a beruházás ügye ke­­rüljön az Országgyűlés elé. En­nek két alapvető oka volt. Az egyik, hogy a legrészletesebben, a legalaposabban tájékoztassuk a társadalmat a képviselőkön ke­resztül a beruházás állapotáról, az ezzel együtt járó előnyökről és hátrányokról. A­­másik ok, hogy felelősséggel döntsünk ebben a kérdésben. Jusson nyugvópontra az ügy. A minisztériumban elké­szültek azok az anyagok, amelye­ket mihamarabb beterjesztünk a kormány elé. Ebben megvizsgál­tunk több lehetőséget, több va­­riácóót, és mindegyikhez pontos számításokat mellékeltünk,, ame­lyek részletezik a meghozandó döntések anyagi és a nemzetközi szerződésekben vállalt következ­ményeit. A kormány ki fogja ala­kítani saját álláspontját, hogy melyik variációt támogatja. A nagyberuházás kérdése ősszel a parlament elé kerül, ahol az is­meretek birtokában döntenek majd a képviselők. — Milyen a készültségi foka je­lenleg a nagyberuházásnak? — Csehszlovák részről mintegy hatvanszázalékos, magyar rész­ről húszszázalékos. — Hogyan ismerkedhetnek meg a szükséges tervekkel, adatokkal, információkkal? — Minden bizottsággal együtt kívánunk dolgozni. Szervezünk a képviselők számára több cso­portban helyszíni szemlét, ami­kor végigjárjuk az érintett Duna­­szakaszt. — És ha valaki a képviselők kö­zül szeretne tájékozódni az oszt­rák vízerőműveknél? — Igyekszünk erre is lehetősé­get teremteni, annál is inkább, mert a kilenc, régóta működő osztrák dunai vízerőműnél sok h­atástani tapasztalattal rendel­keznek. — Bármilyen anyagot elkér­hetnek, megkaphatnak a képvi­selők, ha egyénenként fordulnak a minisztériumhoz Bős—Nagyma­ros ügyben? — Minden anyagot rendelke­zésre bocsátunk. — Személy szerint indokoltnak tartja-e független, külföldi szak­értők bevonását a munkába? — Már az újságok is közölték, hogy például a világhírű ameri­kai Bechtel-céggel tárgyalunk, hogy megvizsgálják a bős—nagy­marosi vízlépcső hatásainak mé­résére szolgáló hazai tervezésű ellenőrző rendszert. Hangsúlyo­zom ugyanakkor, hogy a magyar vízügyi szakértői gárda rendkí­vül magas tudományos kvalitású munkát végzett.

Next