Népszabadság, 1988. augusztus (46. évfolyam, 182-208. szám)

1988-08-17 / 196. szám

KÖZGAZDASÁG ÖT-HÉTEZER ÁLLAMPOLGÁRT KÉRDEZNEK MEG A személyi jövedelemadózás próbája Tájékoztató az APEH-ben „Az adózók szempontjából jó adórendszer nincs, legfeljebb elviselhető!” — ezzel az örök­becsű kijelentéssel kezdte teg­napi sajtótájékoztatóját Sütő Dezső, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke. A túlzott népszerűségnek nem örvendő APEH ugyanis szeret­né legalább a komfortérzet­ein­ket javítani, s ezért most ön­kéntes próbára szólít fel ben­n­ünket. Nyilvánosságra hoz­ták a személyi jövedelemadó­­bevallás tervezett nyomtatvá­nyát, azzal a szándékkal, hogy — még az érdemi­­kitöllté­s előtt — a lakosság megismer­hesse, és a szakértők is levon­hassák a kellő tanulságokat. Az APEH elképzelései sze­rint munkatársaik — és az ér­dekképviseleti testületek szak­emberei — szeptember fo­lyamán mintegy öt-hétezer olyan állampolgárt keresnek fel a próbaívvel, akiknek több forrásból származik a jö­vedelme, tehát jövő év feb­ruár végéig el kell készíteni­ük személyi jövedelemad­ó-be­vallásukat. A feltérképezendő kör nagyjából­­megkísérli „be­mérni” a jövendő adózási ré­tegek arányait, így a repre­zentáció kiterjed a fő mun­ka mellett egyéb jövedelem­mel,­­rendelkezőkre, a­z egyéni és­­társas vállalkozókra,­­illet­ve a mezőgazdasági kisterme­lőkre. A próbaív­­kitöltése önkén­tes, és semmilyen­ — utólagos — adózási és ellenőrzési kö­vetkezménye nem­­lehet, az APEH a benne foglalt­­adato­kat titkosan kezeli. Viszont nagyon remélik, hogy akik rá­llk­a­lkozn­ak a beval­lásminta kitöltésére, valós adatokat ír­nak be, mert különben az egész vizsgálódás értelmét ve­szíti. A „próbafutam”-nak ugyanis -alapvetően -két célja van: szeretnék, hogy az ál­lampolgárok megismerjék a nyomtatványtervezetet, és megtanulják helyes kitöltését. Ugyanakkor az adószakértők is okulhatnak a próbakitöltés tapasztalataiból­, hiszen kide­rülhet, hogy az mennyire ért­hető, kezelhető, milyen fogya­tékosságai vannak. A próbaki­­tölltők véleményén kívül szí­vesen veszik a többi állam­polgár érdemi megjegyzését is. A különféle lakossági ál­láspontok figyelembevételével — valamint azoknak a módo­sításoknak az átvezetésével, amire a parlament október eleji ülésszakán kerül majd sor — véglegesítik a nyomtat­ványt. A tájékoztatón az újságírók cs­­szemügyre vehették — az első látásra kissé­­bonyolult­nak tűnő — bevallásgumi-túra­­táblázatot. A 10 oldalnyi ív­hez ennél több kitöltési útmu­tató társul, de nem kell­ el­rettenni: a­­lényeg mindössze két lap — az adóallapokat tar­talmazó nyomtatványok — ki­töltése lesz. Természetesen a nyomtatványtervezet teljeskö­­rűen­­tartalmazza mindazokat a lehetséges eseteket, amelyek a törvény szerint a jövede­lemadózás szempontjából elő­fordulhatnak, de az adózók­nak csak az általuk végzett tevékenységből származó jöve­delmekről kell bevallást ké­szíteni. Az egész tehát pofon­­egyszerű , de azért nem árt alaposan­­tanulmányozni az út­mutatót, és persze az se baj, ha valós adatokat tüntetünk fel. Aki mégis úgy érzi: bi­zonytalan, kérheti adószakér­tő segítségét is. A pénzügyi tárca döntése alapján ilyen tanácsadói tevékenységet 1990- ig a könyvszakértők is végez­hetnek, azt követően csupán a vizsgázott adótanácsadók. Képzésük a­­következő hónap­ban indul meg. Megkérdeztem az APEH el­nökét: mennyiben jogos azok­nak a munkavállalóknak a pa­nasza, akik csupán egy for­rásból, a vállalatuktól, szövet­kezetüktől jutnak jövedelem­hez, ám tevékenységük idény­jellege, vagy az eltérő teljesít­mények, illetve időszakos ki­fizetések miatt a jelenlegi adó­előleg-levonási szabályok al­kalmazásával hátrányba ke­rülnek. (A jogszabályok sze­rint ugyanis minden ilyen ki­fizetést 12-vel kell szorozni, így — adott esetben — többet vonnak le a jutalomból, mint amennyi a kifizetés összege.) Kiderült: erre az anomáliá­ra már a jogszabályalkotók is rádöbbentek, ezért az őszi Or­szággyűlésen — feltehetően — módosítják a jelenlegi előleg­­számítási rendet. Úgynevezett göngyölített módszert — azaz: a ténylegesen kifizetett jöve­delem adójának arányosítását — fognak alkalmazni, ami, sajnos, ismételt adminisztráci­ós többletterhet jelent majd. Rákérdeztem arra­­is: ha vita van az adóelőleg körül, azt mi módon lehet tisztázni? Az adó­szakértők elmondták: 1989. ja­nuár 30-ig a munkáltatók kö­telesek közölni dolgozóikkal, hogy mennyi a jövedelmük, il­letve mennyi adóelőleget von­tak ile­­tőlü­k. (E fontos adat birtokában tölthetik ki mind­azok, akik ezenkívül még más jövedelemmel­ is rendelkeznek, az adóbevallásukat, amit 1989. február végéig kell benyújta­niuk.) Ha a munkavállaló úgy látja, hogy munkáltatója a kárára tévedett, vagy vala­milyen okból kevesebb adót vont le, a különbséget a kö­vetkező bérkifizetéskor köteles számára megfizetni, vagy le­vonni. Az önbevallásos alapon, adózók visszatérítési igényét az APEH a benyújtásitól szá­mított harminc napon belül vizsgálja felül. Az adóhatóság az SZJA végelszámolását a munkáltatókkal a jövő év áp­rilisában végzi el, de termé­szetesen folyamatosan kapja az adóelőlegeket. Az eddig befolyt összeg alapján állítot­ta Sütő Dezső, hogy az ere­detileg tervezett 58 milliárd forint körüli személyi jövede­lemadó mértéke­­irreális. A tervezési hiba részint adódhat abból, hogy a szakemberek­nek — lévén ez az első ilyen esztendő — becsült adatokból kellett kiindulniuk. Származ­hat a tévedés abból is, hogy 1987 folyamán nagyobb bér­kiáramlással számoltak, mint ami eddig — időarányosan — bekövetkezett. A kezdeti visz­­szatartás, óvatoskodás után ma már havi ötmil­liárd fo­rint körüli SZJA folyik be a költségvetésbe, így a várható bevétel 51 milliárd forint kö­rül alakulhat. Végül a tájékoztató részve­vői­­elmedi­tálhattak azon , va­jon mennyibe is fog kerülni egy ilyen „bevallási garnitú­ra”. Mivel az adóbevallás kö­telező, az lenne a tisztessé­ges, ha ingyen kaphatnánk meg, ám a magas ,nyomdás költségek és papírárak mel­lett már akkor is „jól járunk”, ha fejenként 10 forint körül megússzuk. B. K. A svéd személyi jövedelemadóról Amikor tavaly bejelentették, hogy bevezetik — pontosab­ban: az önálló vállalkozók mel­lett a bérből és fizetésből élők­re is kiterjesztik — a szemé­lyi jövedelemadó-kötelezettsé­get, sok humorista írta, illetve mondta, hogy „sikerült össze­kötnünk a bangladesi munka­béreket a svéd jövedelemadó­­rendszerrel”. Ezúttal mellőz­zük a bangladesi és a magyar munkabérek közötti „párhuza­mot”, és maradjunk csak a ma­gyar és a svéd személyi jöve­delemadó összehasonlításánál. Tudjuk, hogy Svédországban magas az életszínvonal, ezért sokan gondolják, hogy a fize­tések is nagyok, már csak azért is, mert az árak is meglehető­sen magasak. A nettó jövedel­mek Svédországban egyáltalán, nem magasak. Mitől olyan ma­gas akkor az életszínvonal? A svédek jó minőségű lakások­ban vagy villákban laknak, megerőltetés nélkül tudnak venni Volvót vagy SAAB-ot, esetleg olcsóbb japán kocsit; kollégáim túlnyomó többségé­nek várt hétvégi háza, általá­ban a több ezer tó valamelyi­kének, vagy egy ten­geröbölnek a partján; van evezős vagy motorcsónakjuk, többeknek vi­torlás jachtja. Mindezek meg­szerzéséhez egy svédnek mi­nimális készpénzre van szük­sége. Kölcsönt mindenre lehet kapni, a bankok számára ele­gendő garancia egy állás. Azt hiszem, úgy lehetne összefog­lalni, hogy Svédországban nem sok pénzt lehet keresni, hanem jólétet, kényelmes életmódot és létbiztonságot. Mindezt per­sze, nem lehet kivinni az or­szágból, ezért annak, aki kül­földi munkavállalása alatt sok pénzt akar gyűjteni, nem Svéd­ország az ideális hely. Az adók­­két részből állnak: kommunális (durván: megyei vagy helyi) és állami adóból. A kommunális adó néhány ez­relékes különbségektől elte­kintve 30 százalék körül van mindenütt. Ez százalékosan független a fizetés nagyságától és ebből az is következik, hogy a minimális adó Svédország­ban 30 százalék. A másik rész az állami adó, amely erősen progresszív, 3000 korona évi jövedelem alatt nincs állami adó, efölött erősen emelkedik, felmegy egészen 70 százalékig. A teljes adó maximum 90 szá­zalék lehet. Az adó nagyfokú progresz­­szivitásának jó néhány követ­kezménye van. Tagadhatatlan, hogy úgyszólván teljesen kiöli a többletmunka iránti lelkese­dést, mert bármilyen túlmun­kából szerzett pénzt az állam alaposan megcsapol. Ennek il­lusztrálására az úgynevezett marginális adó fogalmát szok­ták használni, amely durván az emelkedő adógörbének a deriváltja, és százalékban ki­fejezve általában jóval maga­sabb, mint maga az adó az adott pontban. Más szavakkal kifejezve, ez az az adó, ame­lyet 100 korona fizetésemelés esetén ebből a 100 koronából kell fizetni. Hogy a progresszív adók mi­lyen időtlenségekre tudnak ve­zetni, arra példa a következő eset. Adót minden jövedelem után, tehát ajándék és öröklés esetén is kell fizetni. Meghalt egy meglehetősen gazdag ál­lampolgár, aki 300 millió ko­rona örökséget hagyott maga után. Erre az összegre már a 90 százalékos maximális adó érvényes, amit fel lehet úgy is fogni, hogy az örökösök nyer­tek 30 millió koronát (ez eddig nézőpont és vérmérséklet kér­dése). Csakhogy a hivatalos eljárás szerint a befizetendő adót — jelen esetben 270 mil­lió (!) koronát — a halál nap­ján állapítják meg és jegyző­könyvezik, befizetni azonban csak később kell, mert maga a vagyon csak körülbelüli két­hetes ügyintézés után áll az örökösök rendelkezésére. Ese­tünkben az örökség részvé­nyekben feküdt, amelyek érté­ke a halál napján 300 millió volt, de két hét alatt több mint tíz százalékot esett. Az örökség akkor 260 millió koronát ért, de végzés volt arról, hogy 270 millló koronát be kell fi­zetniük örökösödési adó címén. Ez persze már nem vérmér­séklet kérdése. Az eset az egyébként tényleg halvérű své­dek között is feltűnést keltett. Az örökösök, akik már befi­zettek 260 milliót az államnak, de még további 10 millió adós­ságot örököltek, kérték az adósság méltányossági alapon történő elengedését, amihez az adóhivatal nagy nehezen hoz­zájárult, a szokásos „de ilyen máskor elő ne forduljon” kité­tellel. Rendszert, ugyebár, az ilyen engedékenységből még­sem lehet csinálni. Érdekes, hogy a svédek túl­nyomó többsége megszokásból szidja az adórendszert, igazá­ból nem boldogtalan miatta (300 millió koronát és az azzal járó gondokat azért elég keve­sen örökölnek). Azt, hogy az adók elveszik az ember kedvét a többletmunkától, inkább előnynek tartják. Ez az elv igazán becsülendő, hiszen a lé­nyege, hogy nyolcórai munká­val mindenkinek fenn­ kell tudnia tartani egy elfogadható életszínvonalat. Ez egyben mindenféle munkahelyi törté­nésnek, egymás taposásának is elejét veszi. A progresszív adózásnak, il­letve a magas adóknak pozitív hatásuk is van. A jövedelmek meglehetősen kiegyenlítettek, sokkal jobban, mint akár ná­lunk. Állíthatjuk, hogy a jó­módú és a „kis jövedelmű” kö­zött sokkal kisebb a különb­ség, mint Magyarországon (sze­gényt nem szabad írni, ez a fo­galom Svédországban nem lé­tezik) . (Pázsit Imre KFKI híradóban megjelent beszámolójából.) A személygépkocsi-állomány A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 1986 végén több mint másfél millió személygépkocsi volt az országban. A gépkocsiállomány meglehetősen öreg, amit jelez az, hogy több mint 3­5-e 7 évesnél idősebb volt. 1987-ben a személy­­gépkocsik száma 121 ezerrel gyarapodott. Az utóbbi kilenc év főbb népgazdasági folyamatai A Központi Statisztikai Hi­vatalban elkészült az a jelen­tés, amely a gazdaságpolitikai irányváltás éve — 1979 — óta eltelt időszak főbb népgazda­sági folyamatait elemzi. Az elmúlt kilenc évet a gaz­daságpolitikai törekvések, ezek eszközrendszere és az elért eredmények alapján három szakaszra — az 1979—1981, az 1982— 1984, valamint az 1985— 1987 közötti időszakokra—bon­tották. A fő figyelmet az 1985— 1987 között lezajlott folyama­tokra, és ezen belül is kiemel­ten az 1987-es évre irányítot­ták. Az 1979—1981 közötti idő­szakban az MSZMP KB 1978. novemberi „pályamódosító” határozata nyomán megkezdő­dött a külgazdasági egyensúly javítása. A dollárelszámolású adósságállomány öt év óta tar­tó gyors növekedése megállt. A nagymértékű javulásban azon­ban meghatározó szerepe volt az előző évek során felhalmo­zódott tartalékoknak, ezek ki­merülése után a javulás las­sult. A gazdaság pénzügyi hely­zetére az 1980. évi árreform nyomta rá bélyegét. A vállala­tok jövedelmét alapvetően az áremelkedésekből származó inflációs árnyereség határozta meg, a külgazdasági egyensúly stabilizálása ugyanakkor szi­gorú vásárlóerő-szabályozást követelt meg. Ezért kellett ál­landóan változtatni a szabá­lyozókat, ami csak részleges eredményeket hozott, viszont több kedvezőtlen következ­ménnyel járt. Az 1982-1984-es időszakban a gazdaságirányítás központi kérdésévé az ország fizetőké­pességének megőrzése vált, s ennek érdekében tovább foly­tatódott a restrikció. A meg­tett intézkedések a külső egyensúly javulásában látvá­nyos eredményeket hoztak. 1983— 1984-ben olyan mértékű konvertibilis elszámolású kül­kereskedelmi aktívumot sike­rült elérni, ami az áruforgal­mon kívüli fizetések pozitív egyenlegével együtt elegendő volt a korábban felvett hite­lek állandóan emelkedő kamat­terheinek fedezésére, vala­mint az adósságállomány sze­rény mértékű csökkentésére is. Az egyensúlyjavulás azonban a struktúra átalakulása, a haté­konyság növekedése helyett is­mét elsősorban az import 1982. évi jelentős csökkentéséből és 1983—1984. évi szinten tartá­sából adódott, az export növe­kedésének üteme — a támoga­tások fokozása ellenére — az 1980—1981-es évekhez képest alig változott. Az import mér­séklése az energiahordozókon kívül leginkább a gépek és be­rendezések behozatalát érin­tette. A változatlan összetételű konvertibilis export erőltetése, a korszerű technika importjá­nak visszafogása elmélyítette a gazdaság strukturális feszült­ségeit. Az 1985—1987 közötti idő­szak legfőbb jellemzője, hogy a gazdaságban nem követke­zett be az a pozitív fordulat, amivel az MSZMP XIII. kong­­resszusa, illetve ennek nyomán a VII. ötéves terv számolt. A termékkibocsátás jóval kisebb mértékben növekedett, mint a felhasználás. Konvertibilis adósságállományunk több mint kétszeresére nőtt, áruforgal­munk egyenlege ismét passzív­vá vált. Exportunk a három év során mindössze öt százalékkal bővült, míg importunk növe­kedése megközelítette a 20 szá­zalékot. 1987-ben bekövetkezett a gazdaság élénkülése, a bruttó hazai termék növekedési üteme 3,4 százalékos volt. A dinami­kus növekedés azonban több negatív következménnyel járt együtt. A bruttó hazai termék (GDP) előző évhez mért több­lete folyó áron 135 milliárd fo­rint volt. Ennek kétharmad részét — 90 milliárd forintot — elvitte a fogyasztás növekmé­nye. További 36 milliárd forin­tot kötött le a felhalmozási többlet, mindössze kilencmil­­liárd forint jutott a belföldi források növekményéből az egyensúly javítására. Ez az összeg lényegesen kisebb, mint amennyire a külföldi adósság­terhek fedezéséhez szükség lett volna. A kereskedelmi bankok meg­alakulásával­­nagyobb teret kaptak a gazdaságirányítás­ban a pénzügyi elemek. A kez­deti nehézségek, a megfelelő ismeretek és tapasztalatok hiá­nya miatt a pénzintézetek még nem voltak képesek a jövedel­mek szabályozásában az elvárt szerepet betölteni. A vállalati eredmények 1987- ben — pénzintézetek nélkül — 18,9 százalékkal nőttek a ma­gas bérkiáramlás ellenére is. A vállalatok jövedelemnö­vekményének több min­t 70 százaléka 1987-ben is áremel­kedésből származott, ebben az évben a vállalati jövedelmek 65,3 százalékát vonta el az ál­lami költségvetés az 1986. évi 61,3 százalékkal szemben. (MTI) Külső felületekre, valamint erősen igénybe vett t árja vásár­lóit aa ^ Az Alföldi Tü­zép Vállalat ajánlja: A 17X17X2 cm-es hullámos felületű, csúszásgátló, fehér és fekete színű. p r | ^ ■ a a , A 9,5X20X1.8 cm-es sima felületű, *55^. Iliin valló maztalan térburkoló. Fél,*k «„***„. I ^ 1J / valamint a kiskőrösi, a makói és a szentesi telepen. Vallala^!

Next