Népszabadság, 1988. szeptember (46. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-03 / 211. szám

1988- szeptember 3., szombat NÉPSZABADSÁG KÖZÚTI NAPLÓ Iskolakezdés Szeptember van. Ha az önállósulás jegyében né­hány iskolában csak hét­főn gyűlnek is össze elő­ször a gyerekek, a leg­több iskolában már megkezdődött a tanítás. Elhangoztak az első intel­mek a tanulás, a céltudatos munka jövendőt formáló szerepéről, a kö­zösségi hajlandóságok fontosságá­ról, s a sürgősen elfelejtendő gyer­meki képességről, a rendetlenségről. Az életnek vagy az iskolának ta­­nulunk-e kezdettől fogva? Voltam már néhány tucatnyi ünnepélyes tanévnyitón, alig különböztek egy­mástól, ha csak abban nem, hogy a Himnuszt, amit valaha mindenki fújt, újabban már az énekkarok sem mindenütt éneklik, hanem hangszó­ró sugározza a lemezzenét. Aztán egy-­két vers, és­ köztük az ünnepi beszéd arról, hogy gyerekek, előt­tetek az élet. Arról­ azonban, hogy városainkban egy-egy iskolába bi­zony bajos eljutni reggelente, még soha nem szólt egyetlen ünnepi szó­nok sem. Meglehet, eszükbe sem jut, s ha mégis, nem tartják oda­­illőnek. Külföldön máshogy vélekednek. Például Svájc nagyobb településein aszerint iskolázzák be a gyerekeket, hogy lakóhelyükről melyik közelít­hető meg a legkönnyebben, és ezen nem kizárólag a földrajzi távolsá­got, hanem a zavartalan közlekedést értik. Tanulság legyen ez számunk­ra is: gyerekeink számára soha ne a legrövidebb, leggyorsabb utat ke­ressük meg a m­ otthonunk és az is­kola között, hanem közlekedési szempontból a legegyszerűbbet, a legkönnyebbet, a legbiztonságosab­bat. Jó néhány országban ezt az „optimumszámítást” a pedagógusok vállalják magukra. A helyi körül­mények ismeretében a kiválasztott közlekedési útvonalról aztán tájé­koztatják a szülőket is. A tanítás, igaz, nemegyszer ráfér a felnőttekre, a szülőkre is. E mun­kában partnere az iskoláknak az­ Országos Közlekedésbiztonsági Ta­nács, illetve annak valamennyi te­rületi szerve. Az ott dolgozó szak­emberek tanácsai mindenképpen megszívlelendők. Elsőnek rögtön az, hogy a gyerekeknek a valóságban kell megtanítani a legjobbnak tar­tott útvonalat, amelyen aztán szülői felügyelet nélkül, egyedül is el lehet jutni az iskolába. A fővárosban na­gyon sokan, de talán vidéki városa­inkban is jó néhányan tömegközle­kedési járművel teszik meg az ott­honról vezető utat, mert az iskola messze van. Még a legjobb szándék mellett is előfordulhat, hogy jára­tok kimaradnak, áramszünet van, leszakad a troli vezetéke. Azaz hiá­ba indul el a nebuló rendes időben, csak elkésik. A kényszerűen elfe­csérelt perceket aztán futással pó­tolja be a gyerek. Fut egyik jár­műtől a másikig, megállóhelytől az iskoláig. Némi közlekedési gyakorlattal is ham­ar belátni, hogy a futás, az ide­geskedés növeli a gyerek veszélyez­tetettségét. Közlekedési szakemberek azt „súgják” a szülőknek, hogy az ilyen helyzetek megelőzésére adja­nak gyereküknek dátum nélküli iga­zolást arról, hogy indokolt volt a késés. Nem rossz tanács. Jó pszi­chológusra vall, önbizalmat ad a kisiskolásoknak és önálló döntésre szorítja őket. S hogy mit mondok én? Legyen toleráns az iskola, pon­tosabban a pedagógus, aki szakmá­jánál, hivatásánál fogva is kitűnő gyermekismerő. Beszélgessen el jó előre a késés lehetőségéről is tanítvá­nyaival, és ha majd netalán bekö­vetkezik a „baj”, gondolom, el tud­ja dönteni, hogy a megkéső gyerek igazat mond-e. Akad sok kisfiú, kislány, aki ke­rékpáron, robogón megy iskolába. Csak az tegye, akiről szülei, taná­rai is megállapították: ura a kétke­rekű járműnek. Aki viszont kívül a lakott helyen, az országúton kény­telen közlekedni — de ez vonatko­zik a gyalogosokra is — feltétlenül erősítsen táskájára, ruházatára fényvisszaverőt. Mind több kis tanulót visz autón iskolába a szülő. Csak a hátsó ülésen utazzon a gyerek. A felnőtt viszont soha ne álljon kocsijával az iskola elé meggondolatlanul, például az összegyűlő kocsik miatt a második sorba. Ha nincs hely, menjen tá­volabb, és parkoljon le azon az ol­dalon, amelyiken az iskola van, a gyerek pedig mindig a járda felőli sajtón szálljon ki vagy be. Befejezésül pedig: aki tanítás vé­geztével megy el az iskolába a gye­rekéért, soha ne a suldkapuval át­ellenes járdán várja őt. A kisgyere­kektől ugyanis nem várható, hogy körültekintők és higgadtan előrelá­tók legyenek. Elég, ha megörülnek édesanyjuknak, édesapjuknak. Ne akarjuk, hogy átrohanjanak a ko­­csiúton. Fejér Gyula Tudományos tanácskozás a Politikai Főiskolán Az Anschluss és a müncheni egyezmény (Tudósítónktól.) Tegnap az MSZMP Politikai Főis­koláján befejeződött az 1938 már­ciusában bekövetkezett osztrák An­schluss és az ugyancsak ötven évvel ezelőtti müncheni négyhatalmi egyezmény okaival és következmé­nyeivel foglalkozó tudományos ta­nácskozás. A kétnapos eszmecserén a felszólalók — köztük a csehszlo­vák Jan Galandauer, a prágai Mar­xizmus—leninizmus Intézet és Win­­fried S. Garscha, az Osztrák Ellen­állás Dokumentációs Levéltára mun­katársa — elemezték az 1938-as év végzetes eseményeihez, Ausztria be­kebelezéséhez és Csehszlovákia szét­­darabolásához vezető külpolitikai fejleményeket, az agresszív hatal­mak törekvéseit, a nyugati demok­ráciák és a Szovjetunió, valamint az európai kis államok külpolitikai lé­péseit, a munkásmozgalom világ­központjainak és nemzeti osztagai­nak állásfoglalásait, kommunista, szociáldemokrata és szélsőbaloldali irányzatainak kapcsolatait, egymás­hoz való viszonyulásukat. Részlete­sen vizsgálták a munkásmozgalom és más Hitler-ellenes erők korabeli programjait és tetteit, s vita bon­takozott ki egyebek között a nem­zeti kérdésnek a munkásmozgalom­ban való szerepéről, a néptömegek békevágyának a nagyhatalmak kompromisszumaira gyakorolt ha­tásáról, a kis államoknak az agresz­­szió elleni védekezésben meglévő le­hetőségeiről. Szót kaptak a fél év­századdal ezelőtti események szem­tanúi is. A tanácskozás Erényi Ti­bornak, a Párttörténeti Intézet igaz­gatóhelyettesének zárszavával feje­ződött be. Trónbeszéd Mi, a magunk félkegyelméből Első szkizofrén, népünk érdekében hatalmunk felét jobbik felünknek adjuk át, és megengedjük, hogy ezután együtt viseljük fejeinken a koronát! Nem igaz, hogy korunkban mindenekfelett uralkodik az erkölcstelen birtoklási vágy! Egyetlenegy sem akad, aki gyakorolni kívánná az utolsó éjszaka jogát!_____ Bizalmaskodás „Miniszterem! Mit tudna tenni annak érdekében, hogy ne tompuljon tovább a mindenütt amúgy sem beretvaéles értelem, és az üzletekben ne öntsön mindent el az alkohol, tovább zuhogva a tátongó árréseken?!” Egy furcsa testület eredményként azt jelenti, hogy a megszokott döntéseihez felhasznált energia szinte semmi! A „Szedd magad!” mezőgazdasági akció sikere után a „Tedd magad!” megszervezésén gondolkodnak egy uborkafán megvalósítható, hivatali változatán! A fiam nyakas kis­kamasz, nálam korábban ébred, s már nem hiszi el nekem a legkedvesebb mesémet: „A napocskát a kiskakas, a kiskakast viszont apuci kelti fel!” Kegyeletsértés Fafej fejfáján böngészgetem az állítólag hiteles adatot. Attól eddig élt. Ez az, amit kétségbe vonok! BORBÉLY TIBOR 7x1 11 Egy időszerű politikai gondolkodó­ ­. Százhetvenöt esztendeje született Eötvös József© A mai­­köztudat Eötvös Józsefet mint regényírót s legfeljebb mint mi­nisztert ismeri,­­ ha ismeri. E tevé­kenységi formák valóban Eötvös leg­fontosabb működési területeihez tar­toztak. A reformkorban megjelent három regénye a magyar széppróza három úttörő alkotása volt. A kar­thauzi (1839—1841) lírai szenvedé­­lyességű vallomása a jövő regényé­nek készült: a polgári átalakulás előtt álló magyarság holnapját vizs­gálta a júliusi monarchia kijózanító francia társadalmában. Olyan pol­gárosodást jelölt ki modellül, amely­ből kiküszöbölhetőnek vélte az igaz­ságtalanságokat, az osztályönzés kö­vetkezményeit. Az igazságtalanság elleni küzde­lem — Eötvös életművének központi hajtóeleme — tovább fokozódott A falu jegyzőjének (1845) a kor neme­si társadalmát szatirikusan leleple­­ző-megbélyegző lapjain. Benne az író a jelent térképezte fel, annak mi­előbbi megváltoztatása végett: fel­háborodott és felháborodásra kész­tető látleletet nyújtott a hazai feu­dalizmus egészéről, a jobbágyság helyzetétől a megyei urak ugyancsak tarthatatlan kiváltságaiig. Harma­dik klasszikus értékű regényében, a Magyarország 1514-ben (1847) lap­jain pedig Eötvös a múltba kalau­zolta el az olvasót, a­ jelen történel­mi gyökereivel vetett számot. A pa­rasztháború rémét idézte osztálya elé, hogy választásra késztesse azt mindössze esztendővel az 1848-as forradalom előtt. A közfelfogás helyesen ítél akkor is, amikor úgyszintén értékeli Eöt­vös művelődéspolitikai tevékenysé­gét. Két ízben — 1848-ban és 1867- ben — volt Magyarország kultusz­­minisztere, s mindkét alkalommal maradandót alkotott. Törvényjavas­lataival valósággal megalapozta a hazai közoktatást. 1848. július 24-én a népképviseleti országgyűlés elé terjesztett javaslata állami feladat­tá tette a tankötelezettség biztosítá­sát, az iskolák állítását. Kimondotta a tanszabadság elvét, az oktatás in­gyenességét, közössé nyilvánította a népiskolát az összes bevett vallásfe­lekezetű gyermek számára, ugyanak­kor biztosította a felekezeteknek mindenütt külön iskola létesítését, amennyiben azt legalább ötven gyer­mek igényli. Ugyancsak előremuta­tó volt a javaslatnak az a pontja, amely a magyar nyelvű oktatást nem erőltette, hanem a tanítás nyelvét a helyi lakosok többségének óhajához igazította. E javaslatok az akkori kö­rülmények — többek között a meg­kezdődött szabadságharc viszonyai — következtében nem válhattak va­lóra, de nem egészen két évtizeddel később testet öltöttek az 1868: XXXVIII. törvénycikkben, a népis­kolai törvényben. A községi, illetve állami iskola, azaz a világi népok­tatás megteremtése, az állami taní­tóképzők létesítése, a nemzetiségi is­kolák felállítása, utóbb a lépcsőzetes iskolai előrehaladás lehetősége az elemi iskolától a felsőoktatásig, vol­taképp a rohamosan kibontakozó polgári fejlődés szellemi fundamen­tumát hozta létre. Ha mást nem tett volna Eötvös, mint ezt, ennek révén is beírta volna nevét a magyar kul­túra halhatatlanjai közé. 2. Tett azonban ennél is jóval többet — politikusként, politikai gondolko­dóként, a centralista csoportosulás kiemelkedő személyiségeként. Mun­kásságának ezt az oldalát azonban mai köztudatunk kevéssé, szinte alig ismeri, bár eszméinek és reform­­programjának legnagyobb része — az akkori politikai intézményrend­szer gyökeres átalakítására vonat­kozóan — mit sem vesztett idősze­rűségéből. Eötvös társaival — min­denekelőtt legjobb barátjával, Sza­­lay Lászlóval, továbbá Trefort Ágos­tonnal, Lukács Móriccal, Csengery Antallal, Irinyi Józseffel, Madách Imrével, Szontágh Pállal, utóbb Ke­mény Zsigmonddal — olyan liberá­lis-demokratikus politikai koncep­ciót alakított ki, amelynek sok eleme mai alkotmányos, illetve tár­sadalmi gyakorlatunkban is felhasz­nálható. A centralista csoport az 1830-as évek végén, az 1840-es évek elején nem valaminő középutasság jegyé­ben jött létre (mint azt esetleg nevé­ből következtetni lehet), hanem a hatalom központosításának, a hata­lompolitikai szerkezet nagyfokú át­alakításának igénye alapján. A re­formot Eötvösék nem a feudalizmus valaminő korszerűsítéseként képzel­ték el, hanem az előjogok, a kivált­ságok lehetőleg teljes felszámolásá­val, a nemesség addigi társadalmi vezető szerepének kiiktatásával. Programjuk a reformkor utolsó sza­kaszában a legkiérleltebb, legpolgá­ribb jellegű és az egykorú európai helyzettel leginkább számot vető volt. Szemük előtt a jogállamiság, az egységes, mindenkire kiterjedő jog­rendszer megteremtése lebegett. Sza­vatolni kívánták a törvények ural­mát a társadalmi élet minden terü­letén, visszaszorítva az uralkodói abszolutista-önkényes, illetve a me­gyei rendeleti, ugyancsak önkényes jogalkotást. Erre szolgált két fő cél­juk, a felelős kormány és a képviseleti parlament: mindkettő a hatalom megosztását, önkorlátozá­sát, a túlhatalmi törekvések megaka­dályozását, ugyanakkor az emberi jogok, az egyén, az emberi szemé­lyiség (minden ember személyiségé­nek!) biztosítását szolgálta. Eötvösék csak olyan kormányzást ismertek el legitimnek, mely a kormányzottak­nak felelősséggel tartozik, mely azok által ellenőrizhető, azok igényeinek megfelelő, ellenkező esetben pedig bármikor leváltható. E célokat leg­inkább a parlament által kívánták elérni, melyet a tömegek akarata le­téteményesének tekintettek: az ad­digi rendi országgyűlést, a nemes­ség privilégiumainak intézményes megnyilvánulását polgári parlament­té, azaz valamennyi osztály és nép­réteg érdekeinek együttes szervévé kívánták változtatni. Hasonlókép­pen gyökeresen átalakítani kíván­ták a nemesség másik hatalmi egyeduralmi szervezetét, a várme­gyerendszert — a felelős kormány és a képviseleti parlament egyértel­mű volt ez utóbbi erőteljes korláto­zásával. Az egyéni emberi jogok szervezeti-intézményes biztosítását szolgálta náluk a hatékony jogvé­delem kialakítása, a jogszolgáltatás, a bíróság nagyfokú reformja, az es­küdtbíráskodás bevezetése is, amely által egyébként erőteljes kontrollt kívántak gyakorolni a közigazgatás tevékenysége fölött is. Céljuk az volt, hogy ne létezhessen Magyarországon személy, aki nem tarthat igényt a jog védelmére, s olyan sem, aki fölöt­te állhat a jognak, a törvényeknek. Eötvöseiket egyebek között az kü­lönböztette meg az ellenzék többi csoportjától — amellyel egyébként a polgári átalakulás főbb céljai te­kintetében együtthaladtak —, hogy egy egységesülő nemzeti társadalom kereteiben képzeljék el a jövőt. Az­az olyan egységként, amelyben a közügyekben minden állampolgár­nak megvan a beleszólása, ahol a po­litikában, a társadalmi tevékenység­ben semminő előjog nem érvénye­sülhet, ahol az előrejutásban, az em­beri és közösségformáló boldogulás­ban egyedül a képesség, a munka, a teljesítmény a döntő. Ezt biztosította volna számukra a községi önkor­mányzat rendszere, azaz a „közsé­gek népelvű rendezése”, amely amel­lett, hogy lehetetlenné tette volna a „tekintetes vármegye” nemesi rend­szerének további fennállását, egy­szersmind előmozdította volna a nép­tömegek bevonását saját ügyeinek intézésébe, a „rólunk-általunk” elv érvényesülését, a valódi közakarat megnyilvánulását. A községi önkor­mányzat intézményét Eötvösék a de­mokrácia alapiskolájának szánták, az egyéni és a közösségi tevékeny­ség egészséges kölcsönhatása garan­ciájának, a szabadság és egyenlőség elvei gyakorlati keretének, a közér­dek elve elterjesztőjének, az állam­­polgári öntevékenység kibontakozta­­tójának. A demokrácia újabb pillérének az egyesülési jog érvényesülését szán­ták. A szabadság feltét­ele volt számukra az, hogy az egyéneknek természetes joguk legyen személyes vagy csoportérdekeik kifejezésére kisebb-nagyobb szervezetekben tö­mörülni, helyeslésüket vagy ellen­érzésüket a központi intenciókkal kapcsolatosan nyilvánítani, képessé­geik kifejtésére intézményes lehető­ségekre szert tenni. Az „associatio”, az egyesülési jog egyben az állam­­hatalom korlátozásának, illetve bár­minemű önkény megelőzésének újabb lehetőségét nyújtotta, nem szólva a gazdaságilag elnyomottak szervezett összefogásának esélyéről, amellyel a centralisták orvosolni kí­vánták a kapitalizmus visszásságait. S ha az egyesülési jog egymagában erre elégtelen is, nem feledkezhetünk meg arról, hogy az idehaza sarjadó munkásosztály számára szervezett jogvédelmet nálunk először a cent­ralisták kínáltak. 3. Csupa korszerű idea, magasrendű szellemiség, eszmei-ideológiai prog­rammá szervesülő koncepció — mi az oka mégis annak, hogy Eötvösék politikai gondolatai már korukban sem ragadtak magukkal tömegeket, az utókortól pedig megközelítőleg sem kapták meg mindmáig a meg­illető méltánylást? Ennek összetevői közül ragadjuk ki a két legfontosabbat. Az első: európaiságuk. Az idehaza naciona­lizmussal olyannyira átitatott kor­ban a centralisták Európa, sőt a nagyvilág távlataiban, annak fejlő­désében és haladásában gondolkod­tak, a nemzet fogalmával egyenér­tékű volt szemükben az emberiségé, a progresszióé. Pontosabban szólva a nemzet hasznára igyekeztek for­dítani mindazt, amit az egyetemes emberi haladás korukban társada­lomszemléletben, politikai elvekben, intézményrendszerben felhalmozott. Ellenfeleik másolással, utánzással, a nemzeti eredetiség hiányával vádol­ták őket. Az kétségtelen, hogy ren­geteget merítettek a felvilágosodás és a liberalizmus világhorizontú gondolkodóitól, mindenekelőtt He­geltől és a francia restauráció tör­ténetíróitól (Guizot-tól a két Thier­­ry-ig, Mignet-től Thiers-ig, Ville­­main-ig, Barante-ig), a francia libe­ralizmus más kiválóságaitól, például Constant-tól, Tocqueville-tól, továb­bá a Hegel nyomán formálódó né­met jogtudomány prominens szemé­lyiségeitől (többek közt Ganstól, Mit­­termaiertől), az angol és az amerikai szabadelvűség vezérképviselőitől, Benthamtól John Stuart Millig, Franklintól Jeffersonig. Mindezt azonban alkotó módon, a hazai szük­ségszerűségeknek megfelelően végez­ték. A másik kifogás ellenük ennél is súlyosabb: a nemzeti függetlenség ügyének elhanyagolása. A centralis­ták valóban nem kívánták bolygatni a Habsburg-birodalomba való bele­­tartozásunk ügyét. Jobban mondva: hazánk jövőjét egy alkotmányos Ausztriával való államszövetség ke­retében képzelték el. Az ország ön­állóságát ők is akarták, a teljes füg­getlenségtől viszont tartózkodtak. Ebben nem valaminő „hazafiatlan­­ság” vezérelte őket, hanem a nem­zetközi erőviszonyok és a hazai álla­potok mérlegelése. Ausztriától való teljes elszakadásunkat mindenek­előtt azért nem kívánták, mert fél­tek a cárizmustól, az „északi ko­­lossz”-tól, é­s ezt az aggodalmukat 1849 tavasza, a cári csapatok inter­venciója teljességgel igazolta. Hason­lóképpen tartottak attól, hogy a Habsburg-birodalom széthullása ese­tében az ország területe zsákmányá­vá válik a nemzetiségeknek. Trianon ismeretében aligha lehet cáfolni ag­godalmukat. (Az imperialista béke­kötésben természetesen nagymérték­ben közrejátszott az is, hogy a dua­lista korszak kormányai nem tartot­ták be az Eötvös József és Deák Fe­renc által 1868-ban megalkotott nemzetiségi törvényt, az akkori Európa legtürelmesebb nemzetiségi törvényét.) Nem gondolták reálisnak a centralisták az elszakadást azért sem, mert tudták: a nagyhatalmak­nak szükségük van az európai egyen­súlyrendszerben Ausztriára, függet­lenségünket ennek következtében nem támogatnák — mint ahogyan 1848—1849-ben nem is támogatták. Emellett az alkotmányos monarchiá­vá átváltoztatni vágyott birodalom ellensúlyt képezett szemükben az államhatalmat gyakorló hazai ne­messég jelentős részének maradisá­­ga, provincializmusa, feudalizmushoz ragaszkodása ellenében. Végül, de nem utolsósorban: Bécs nemcsak a Habsburgokat jelentette számukra, hanem műveltséget, polgárosultsá­­got, civilizációt, Európához tartozást is — előképét mindannak, amelynek megvalósításáért a centralisták fel­lépése előtt Széchenyi megindította a reformkor küzdelmeit. 4. Napjainkban, amikor ugyancsak modernizációval, a politikai intéz­ményrendszer halaszthatatlan átala­kításával vagyunk elfoglalva, gyak­ran halljuk a panasz szót a demok­ratikus hagyományok, a megfelelő politikai előzmények hiányáról. Hol­ott van ilyen örökségünk: Eötvös Józsefék, a centralisták, tágabban a reformkor kezdeményezései. Változ­tatva a változtatandókat, építenünk kellene rájuk. Fenyő István 4* Az évforduló alkalmából koszorú­­zási ünnepséget rendeztek Budapes­ten, a róla elnevezett téren álló szob­ránál. Szíjártó István, az Eötvös Kollégium igazgatój­a emlékbeszé­dében felidézte az állambölcselő nagyságát, munkásságának mara­­dandóságát. Ezután elhelyezték a szobortalapzatnál a tisztelet és az emlékezés virágait.

Next