Népszabadság, 1989. január (47. évfolyam, 1-26. szám)

1989-01-10 / 8. szám

6 A párt „panaszirodái” Nógrád megyei tapasztalatok Az MSZMP­­megújulási törekvé­seinek egyik központi gondolata: ügyintéző pártból politizáló párttá kell formálódnia. Tartalmi, szerve­zeti és felfogásbeli változások igé­nye húzódik meg a tömör fogalma­zás mögött. Ez a tény önmagában hordja néhány részkérdésben a fél­reértés veszélyeit is. Bizonytalan­ság tapasztalható például abban, vajon szükség van-e egyáltalán — s ha igen­, az eddigi vagy valami­lyen más formában — panasziro­dákra a megyei, a városi pártbi­zottságokon vagy akár az MSZMP Központi Bizottságában. (Ezek kis létszámú apparátusa a párttagok és a pártonkívüliek közérdekű beje­lentéseinek, javas­latainak, az ál­lampolgárok panaszügyeinek inté­zésével, indokolt esetben kivizsgá­lásával foglalkozik.) Erről beszél­gettünk Dercsics Miklóssal,­­az MSZMP Nógrád Megyei Bizottsága első titkárával és Plachy Péter sal­gótarjáni városi első titkárral. Bizalmi kapcsolat :A megyei statisztikából kitűnik, hogy az utóbbi három esztendőben levélben és személyesen mind többen kérik a pártbizottság taná­csát, segítségét. Évente mintegy há­romszáz esetben várnak intézkedést az emberek.­­ Van-e valamilyen különös oka annak, hogy éppen a közelmúltban tűzte napirendjére ezt a témát a me­gyei párt-végrehajtó bizottság, ami­kor sokasodnak a társadalmi fe­szültségek, nagyobb nyilvánosságot kapnak a visszásságok, sérelmek? — A kérdéssel­­szorosan összefüg­gő okot nem tudok említeni — vá­laszol Devcsics Miklós. — Úgy lát­juk, hogy a megyében kielégítő a törvényesség helyzete, az állami in­tézményeket a korábbinál is gondo­sabb, lelkiismeretesebb ügyintézés­re ösztönzi — egyebek között — a bővülő nyilvánosság. A témát azért tartjuk igen fontosnak — és tekint­jük át rendszeresen —, mert úgy gondoljuk, hogy a párt és a lakos­ság közötti bizalmi kapcsolatról van szó. Nemcsak panaszokkal kere­sik meg a pártbizottságot. Sokan el­mondják, megírják közérdekű javas­lataikat az ésszerűséget szolgáló öt­leteiket, legyen szó a párt belső éle­tének kérdéseiről, vagy társadalmunk számos gondjáról. Ami az egyé­ni kérelmeket illeti, az objektív té­nyeken alapuló megoldás keresése, a személyes kapcsolat, a humánus segítőkészség azt jelenti, hogy nem vagyunk közömbösek az emberek gondjai iránt. Bárhogyan alakítjuk is politikánkat, ennek a jövőben is így kell lennie.­­ Tudjuk, a társadalmi feszült­ségek egy része éppen abból kelet­kezett, hogy a párt beavatkozott rá közvetlenül nem tartozó kérdések eldöntésébe, megoldásába. Ezzel át­vette mások munkáját. — Nem állítom, hogy ilyesmi ná­lunk soha nem­ fordult elő. Azon­ban ha így volt, ez a feladat félre­értéséből, hibás módszerek alkal­mazásából adódott. A végrehajtó bizottság egyik célja most éppen, az volt, hogy félreérthetetlenül, a leg­határozottabban tisztázza, milyen ügyekben és hogyan kell a pártbi­zottság testületeinek, tisztségvise­lőinek, apparátusának fellépnie. — A vita azt a gyakorlatot erősí­tette meg, — veszi át a szót Plachy Péter —, amely eddig is tisz­telet­­beli, tartotta az állami, a gazdasá­gi, a társadalmi szervezetek jog- és hatáskörét, amely óvakodott at­tól, hogy kisajátítsa, befolyásolja az állampolgárok ügyeinek intézé­sével kapcsolatos döntéseket és teendőket, ösztönözte egyúttal az­­illetékeseket, hogy szorítsák vissza az eljárások bürokratizmu­sát, gyorsítsák az ügyintézés mene­tét, határozottan lépjenek fel a pro­tekciózás, a jogtalan előnyök köve­telése és más nemkívánatos jelen­ségek ellen. A beavatkozás törvényt sértene . Akkor hát a bejelentők és pa­naszosaik ügyintézője-e a párt, vagy csupán afféle lelki-klinikai szolgál­tatást nyújt? — Nehéz lenne erre igennel vagy nemmel felelni — folytatja Devcsics Miklós. — Abban nincs bizonyta­lanság,­ hogy vállaljunk-e vagy sem kijáró szerepet. Panaszosain­kat mindenekelőtt arról­­tájékoztat­juk, hogy ez nemi a mi dolgunk, a beavatkozással törvényt sértenénk. Megtartjuk a közérdekű bejelenté­sekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi I. törvény rendelke­zését, amely szerint, ha a közérdekű bejelentést, illetőleg javaslatot nem az elintézésre hivatott szervhez jut­tatták, el, azt nyolc napon belül oda át kell tenni, s erről értesí­teni kell a bejelentőt. Mégis igazi, hogy a hozzánk fordulók ezt nem tekintik intézkedésnek. Mi ta­nácsot adunk, hová fordulhatnak jogorvoslatért, hol lehet fellebbez­ni, ha nem tartják igazságosnak a döntést. — Ugyancsak nem mellékes — hangsúlyozza Plachy Péter —, hogy felhívjuk az illetékesek figyelmét az olyan esetekre, amelyeknél alapo­san feltételezhető, hogy a bejelen­tőt a munkahelyén vagy másutt hát­rány vagy retorzió érte. A korrek­ció, az elégtétel megadása, az eset­leges kártérítési igények érvényesí­tése ilyenkor,is az érintett szerveze­tek vagy felügyeleti hatóságaik­nak a feladata. Tapasztalatunk sze­rint az állampolgárok többsége meglehetősen tájékozatlan jogai ér­vényesítésének törvényes lehetősé­geit illetően, s így már a megfelelő tájékoztatás is kézzelfogható segít­ség az ügyek rendezésében. — Mindez aligha változtat azon, hogy a bonyolultabb ügyek sokáig elhúzódnak, az illetékesek gyakran visszaélnek az állampolgárok türel­mével. — Ez valós gond. A pártbizottság a konkrét ügyintézés menetein­ mégsem avatkozhat be. Vannak azonban más, közvetett lehetősége­ink — állítja Devcsics Miklós. — A bejelentések, panaszok nyilván­tartása, az ügyek tartalmi elemzé­se jellemző képet ad az állami és egyéb intézmények működésének színvonaláról. Fontos politikai fel­adatunk, hogy az ismétlődő, tipikus ügyintézési hibákra, egyes esetek­ben a joghézagokra vagy a szabályok avultságára felfigyeljünk, s ezeket elvi alapon, politikai érté­keléssel az érintett szervezetek tu­domására hozzuk. Ez munkánk új vonása, mi így értelmezzük azt a követelményt, hogy politizáló párt­ként kell harcolnunk a törvényessé­gért. A párttagság érdekképviselete? — A közvéleményben olyan hie­delem is él, hogy a párttag beje­lentők, panaszosok ügyeire a párt­­bizottságok nagyobb figyelmet for­dítanak. Igaz ez? — Nem igaz! — állítják határozot­tan beszélgetőpartnereink. — A leg­nagyobb gonddal ügyelünk arra — mondják —, hogy semmiféle meg­különböztetés ne történjék pártta­gok és pártonkívüliek között. A párttagságnak ilyen ügyekben nem érdek-képviseleti fóruma a pártbi­zottság. Nemcsak pártonkívülieknek, ha­nem párttagoknak is nemet mon­dunk, ha elvtelen beavatkozást vár­nak tőlünk. Érdekes, hogy az érin­tettek részéről ennek is gyakran negatív visszhangja van. Ezt azon­ban vállaljuk. Szorgalmazzuk, hogy a jogorvoslati fórumok jobban mű­ködjenek, hogy senkit ne marasztal­janak el, amíg a bíróság vétkes­nek nem mond ki valakit. Fontos­nak tartjuk, hogy az állampolgári érdek és a törvényesség összhang­ja a testületi döntésekben is érvé­nyesüljön. Túl kell jutni azon a di­lemmán, hogy például a tanács az állampolgár vagy a törvényesség képviselője legyen. Az intézmény­­rendszer reformjának, a demokrati­zálódásnak akkor van értelme, ha ezek az érdekek nem válnak kü­lön, hanem mindinkább egybees­nek. E folyamat ösztönzése egyik legfontosabb politikai feladatunk. — Hol tart ez a folyamat? — Ha ebből a szempontból vizs­gáljuk a nagyszámú , lakáspanaszt, az államigazgatási szervek működé­sével, határozataival kapcsolatos be­jelentéseket, a munkaügyi témájú leveleket, a nyugdíjasok észrevétele­it, kiderül, hogy igen sok a tenni­valónk. Elemzéseinkben és döntése­inkben meg kell jelenniük e jelzé­sek tanulságainak, mert ez a jövő formálásának fontos politikai ele­me. — Köszönöm a beszélgetést! Kovács György Attila NEM VÁLTOZTAK LÉNYEGESEN AZ ARÁNYOK Az OMFB a műszaki fejlesztési alap felosztásáról Eső után köpönyeg — mondhat­nánk az Országos Műszaki Fejlesz­tési Bizottság tegnapi ülésének napi­rendi pontjai alapján. Három tűzte ki ugyanis célul 1989. évi tervezet megvitatását. Tétényi Pál akadémikusnak, az OMFB elnökének az elnökletével ülé­sező testület először a központosított műszaki fejlesztési alap idei felosz­tási tervéről tárgyalt. Ha figyelem­be vesszük, hogy az Országgyűlés csak tavaly novemberi ülésén alko­tott törvényt az alapról, képzési és felhasználási rendjéről, példás gyor­saságúnak nevezhető az OMFB ja­vaslatának elkészülte. A tervezetet nézve azonban kiderül, nem volt túl nehéz a dolguk, hiszen a felosztási arányok csupán elenyésző mértékben módosíthatók a jelen ötéves tervben. A felhasználást ugyanis a tárcák ko­rábbi kötelezettségvállalásai már meghatározták. Az idei kilencmilliárd forintos alapból a Minisztertanácsnak készí­tett OMFB-tervezet szerint — az 1989. évi költségvetési törvény­nek megfelelően — ötszázmillió ke­rült az Országos Tudományos Kuta­tási Alaphoz (OTKA). Az így csök­kentett központi alap szétosztására tett OMFB-javaslat a legtöbbet (41,9 százalékot) az Ipari Minisztériumnak juttatja. Azt követi az OMFB 27,8, a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Mi­nisztérium 11, a Közlekedési, Hírköz­lési és Építésügyi Minisztérium 9,4, a Kereskedelmi Minisztérium 3,2 százalékkal. Az OTKA 1,9, a Magyar Tudományos Akadémia 0,6, a Szociá­lis és Egészségügyi Minisztérium 0,5, a Környezetvédelmi és Vízgazdálko­dási Minisztérium 0,58 százalékra ja­vasolt. Az OMFB 1989. évi tanulmány­­készítési tervének határozati javas­latát heves viták után hozták meg. Az 1988-ban bevezetett módszernek megfelelően az OMFB ezúttal is a műszaki fejlesztés stratégiai kon­cepciójának kidolgozását tűzte ki cé­lul. Javaslatai között szerepel négy, a későbbiekben is államilag irányí­tott, vagy legalábbis erősen befolyá­solt műszaki fejlesztési feladatokat feltáró tanulmány elkészítése. A töb­bi között a népgazdaság elektronizá­lásával, a hazai biotechnológia ku­tatásának és fejlesztésének stratégiá­jával, a népgazdasági, valamint a műszaki fejlesztés infrastruktúrájá­nak fejlesztésével összefüggő felada­tok kidolgozása. Ezeken kívül idő­szerűsége miatt javasolták az Euró­pai Közösség 1992-re tervezett közös belső piacának létrehozásával kap­csolatos hazai műszaki fejlesztési teendők meghatározását. Végül az OMFB folyamatos feladataként tart­ja a műszaki fejlesztés társadalmi­gazdasági feltételrendszere fejleszté­sének témáját. Az OMFB a vita során aggasztó­nak ítélte a magyar gépipar — kül­piaci és egyéb tényezők hatásainak következtében­­kialakult — helyzetét. Megfelelő fejlesztése nélkül ugyanis a műszaki fejlődés is korlátozott. Ezért az ülés szükségesnek tartotta a gépipar helyzetének tanulmányo­zását, és a várható hatások követ­kezményeire való felkészítését. Új finanszírozási elvre, a pályáza­ti kritériumok és elbírálási rend mo­dernizálására van szükség — rövi­den így összegezhető az OMFB 1989. évi kutatási-fejlesztési finanszíro­zási tervezetéről folytatott vita. Azért már most is akadt újdonság , az idei egyedi kutatásokat, fejlesz­téseket bankszerű módszerekkel ter­vezik finanszírozni. A terv a koráb­bi évek gyakorlatához hasonlóan nyi­tott, amit ezúttal a központosított alap új rendje is indokol. Az OMFB ezért az új befizetőkre is figyelem­mel kíván lenni, ezt szolgálja a ma­gán- és vállalkozói szféra képvise­lőivel tervezett megbeszélésük is. Magos Katalin Kastély nevelőszülőknek Ma költözik be 180 négyzetméte­res, padlófűtésses­, frissen felújított új lakásába, az első két nevelőszü­lői csta­lád — akik gyermekeik mel­lé állami gondozottak felnevelését is vállalják — a Somogy megyei Bodrog­ község melletti egykori kas­télyba, pontosabban a kastély egyik, má­r felújított szárnyába. A koráb­ban termelőszövetkezet által hasz­ná­lt, lerobbant épületet már lebon­tás­ra ítélték, amikor a baptista egyház úgy döntött, hogy felújítja. A munkát a­ leendő lakók, a jelentke­ző hivatásos nevelőszülőkkel együtt végezték el. Az újjávarázsolás foly­tatódik, és hamarosan, további hi­vatásos nevelőszülői családok köl­töznek be az új szellemű intézmény­be. B. R. S. NEPSZABADSÁG 1989. január 10., kedd OLASZORSZÁG Baloldali egység felé? A pártkongresszusok időszaka kö­szönt­ Olaszországra. Várhatóan már­cius végéig valamennyi fontos poli­tikai erő megrendezi tanácskozását. A­­stratégiai irányok meghatározása, miként a szövetségi politika újra­fogalmazása ezúttal azért különleges jelentőségű, mert befolyásolhatja, hogy Itália mennyire korszerű in­tézményrendszerrel és milyen párt­­erőviszonyok közepette lép be az 1992-től egységesülő Nyugat-Európá­­ba. Kulcsszó mos­t Rómában, is a po­litikai, illetve a­z intézményes re­formok jelszava. Tanúsítja a beis­merését annak a fáziskülönbség­nek, amely a dinamikusan fejlődő gazdaság és a konzerválódott poli­tikai felépítményi rendszer között jelentkezik. Sorozatban immár ötö­dik éve látványosan eredményes mérlegett tud maga mögött a gazda­ság, különösen a­z olasz Észak zár­kózik fel mindinkább a legfejlet­tebb ny­ugat-európa­i­a­khoz. Beérik az 1970-es évitized végétől felpör­getett ipari struktúraváltás. A szo­ciális ár közismert, a mintegy há­rommillió munkanélküli gond­ja. Ugyanakkor a mérleg mégis a másik serpenyő felé billen a szinte hihetetlenül gyors társadalmi át­­rétegződéssel. A haladó értelmiségi napilap, a Repubblica a közel­múltban, (emelkedett fogalmazás­sal) „az emberiség történetének legnagyobb átalakulásáról” beszélt, amelyet a piaci mechanizmusok és az információáramlás energiáinak tulajdonít. Ütköző struktúrák Ezzel szemben áll a hagyomá­nyos, évtizedekre­­ visszanyúló párt­­(és következményében kormányza­ti) struk­túra. Csaknem félszáz ka­binet kevesebb mint ötven év alatt. Az erőviszonyok miatt De Mita ke­reszténydemokrata pártfőtitkár ta­valy tavasszal sem térhetett ki az ötpárti koalíció felújítása elől, s noha Bettino Craxi szocialista ve­zető támogatását élvezve a kor­mányzás szilárdnak ígérkezik, el­méletben továbbra sem zárható ki, hogy a minipártok válságot robbant­sanak ki. A tervezett reformok kö­zül egyet már megvalósítottak, korlátozták a törvényhozásban a titkos szavazást a kormányzati munka hatékonyabbá tétele érde­kében. Ki nem, mondva is a cél: ha­sonulás a nyugat-európai formák­hoz, egy esetleges — k­ét avagy há­rom fő erőre alapuló — váltó­­gazdálkodás feltételeinek megte­remtésével. Lehetőségként kínálko­zik a parlamenti részvétel ötszá­zalékos záradékának bevezetése, ez halálos csapást jelentene a mos­tani minipárto­kra­. A felszín hátte­rében, a valóságos társadalmi moz­gások a meghatározók, a szociális szerkezet átalakulása, amely ha ma még földrengésszerű változást n­em is, de egyértelmű erőátcsoportosu­­lást már elindított. A pártkongresszusok sorozata ka­rácsony előtt megkezdődött a libe­rálisok tanácskozásával. Ez a hosz­­szú múltra visszatekintő párt a leg­utóbbi választásokon alig szárnyal­ta túl a két­­százalékot. Belső csa­ták osztják meg­, az utóbbi időben megerősödött az a szárny, amely a kitörést a válságból jobbfelé képze­li el. Velük szemben, diadalmasko­dott Altissimo főtitkár azzal, hogy (a nyugatnémet FDP mintájára) li­berális-demokrata összefogásra tett kezdeményezést. A felhívás szólt elsősorban a kormánykoalícióban ugyancsak részt vevő republikánu­soknak, illetve az ellenzéki radiká­lisoknak s, részben az olasz­ Zöl­deknek is. A liberálisok és a repub­likánusok egy ízben már, az, 1984- es Európa-parlamenti választások alkalmával, közös listán indultak. Ez akkor kudarchoz vezetett. Al­­tissimóna­k alighanem mégis igaza van, hogy az idő nem a kis, lai­kus pártoknak dolgozik. A kiút, ha összefogva kínálnak — a­ jelenlegi olasz helyzetben —, negyedik pólust (a keresztény demokraták, a szocia­listák és a kommunisták mellett) a balközép és centrista polgári réte­gek számára. Furcsa, de nem meglepő, hogy az ötpár­ti koalícióban részes liberális Altissimo, illetve az ellenzékben lévő OKP főtitkára, Occhetto ugyanazt a veszélyt látja körvona­lazódni a De Mitai—Craxi kettős taktikájában. Meghatározó kor­mányzati szerepkörükben, illetve a tervezett intézményes reformokkal a saját javukra, tehát a DC és a PSI térnyerésére próbálják szűkíte­ni a politikai pluralizmus játékte­rét. A laikus kis pártok összefogá­sára tett javaslat nem választható el egy másik mozzanattól sem. Bet­tin® Craxi január elsején megis­mételte ősz végi felhívását a szo­ciáldemokratákhoz, hogy a PSI-be való beolvadással állítsák helyre az egységet. Az időpont nem véletlen. Craxi szocialista pártja mind ma­gabiztosabb, néhány év alatt jelen­tős s­zavaz­atnyereségre tett szert az OKP rovására. Ha a PSDI négy­­százalékos táborát is maga mögött tudná, akkor a következő választá­sokon a DC után akár Itália máso­dik pártjává is válhat. Ebből adó­dik, hogy a szocialista—szociálde­mokrata egység helyreállítása, nem csupán önmagában lenne jelentős­, hanem az olasz baloldalon is új fel­tételeket teremtene, legalábbis ki­egyenlített lenne a választói bázis oldaláról a PSI és az OKP erővi­szonya. Platformtisztázás Antonio Cariglia, a PSDI főtitká­ra ma még védi az önállóságot, s azt ismételgeti, nem adja pártját Graxinnak. A történelmi újraegye­sülés gondolatát azonban ő sem utasíthatja el egyértelműen, a döntés a PSDI közelgő pártkong­resszusától függi. Az olasz sajtó szerint megoszlik a Szociáldemok­raták vezetőségének véleménye, nyílt lázadás folyik Cariglia ellen. A főtitkár döntő érve, hogy az ösz­­szeolvadás előtt egyértelmű­en tisztázni kell a széles szociálde­mokrata platform céljait, alapel­ve­it. Erre szükség van­ az esetleges későbbi, teljes baloldali egységhez, hiszen a kommunista párt nehéz szakaszban van, most keresi az új utat, az alkalmazkodást a megvál­tozott társadalmi struktúrához. A házasság és a válás állandó dilemmája jellemezte a szocialis­ták és a szociáldemokraták történe­tét. A legrégebbi olasz pártot végig­kísérte a­z „eredendő bűn”, a ve­télkedő két lélek, hiszen már az I. In­ternacionálé időszakában létre­jött a maximalisták és a reformis­ták szárnya. A Mussolini-féle fa­sizmus törvényen kívül helyezte a pártot, ez vezetett el 1930-ban Pá­rizsban az újraegyesüléshez. Ám, a fasizmus bukásakor, a második vi­lágháború végeztével már ismét két felfogás érvényesült. Nenni a szo­cializmus európai térhódításában bízott, s ezért kés­z volt összefogni a kommunistákkal, míg Savagait úgy vélte, hogy Európa tartósan két részre szakad, 1947-ben a Palazzo Barberiniben, bekövetkezett a lát­ványos szakítás, amely alapvetően befolyásolta az olasz baloldal törté­netét. A PSI tízszázalékos párttá zsugorodott, a­ PSDI stabilan négy­százaléknyi választói bázissal szá­molhatott. Voltak elvetélt házassági próbálkozások (így 1956 kapcsán, majd az 1960-as, években, amikor a nyugati világban előtérbe kerültek a refor­vonalaik, Bramd­t, Kenne­dy stb.). Oraxi mostani javaslatá­hoz a feltételek valójában azóta ér­lelődnek, hogy a PSI 1981-­ben, pa­lermói kongresszusán — a nyugat­európai társadalmi változások alap­­ján — egyértelmű ideológiai fordu­latként szociáldemokrata progra­mot fogadott el. A reformista bal­oldalnak van csak jövője, mi, „szo­ciáldemokraták”, fogunk győzni — hirdette meg Bettino Craxi. Útválasztás előtt Esetleg már egy hónapon belül, a PSDI kongresszusától világos vá­lását kap az olasz politikai élet, hogy megtörténik-e az első döntő lépés a baloldali egység hely­reállítása útján. Ha igen, lenne a szociáldemokraták többségének vá­lasza, ez kényszerítően új állásfog­lalást igényelne az OKP részéről is. Az Olasz Kommunista Párt a ter­vek szerint március derekán tartja meg kongres­szusá­t. Elkészült az előzetes dokumentumtervezet, ám nem titok, hogy folytatódik a vita, egyebek között éppen a baloldali egység így a szocialista párttal ki­alakítandó viszony kérdéséről, amelynek hátterében, ebben az esetben, is — leegyszerűsítve — a radi­kalizmus és a reformizmus vá­­las­zútja áll. Róma, 1989. január. Ortutay L. Gyula Elmaradt a tisztújítás A Magyar Politikatudományi Tár­saság hétfőn, a Magyar Tudomá­nyos Akadémián tartotta meg 1988. évi közgyűlését. A társaság legmagasabb fóruma nem volt határozatképes az erede­tileg tervezett napirendhez, az évi beszámoló feletti vitához s annak elfogadásához, illetve a tisztújítás­hoz. Ezért a közgyűlést levezető el­nök, Huszár István, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának fő­titkára azt javasolta, hogy e fel­adatokat később, egy szakosztályi vitaüléshez kapcsolt közgyűlésen végezzék el a politikatudományi tár­saság tagjai. E bejelentést követően Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter tartott előadást Az alkotmányozás dilem­mái címmel. (MTI)

Next