Népszabadság, 1989. április (47. évfolyam, 77-100. szám)

1989-04-08 / 82. szám

Emberi jogok. E szópár a világnak ezen a felén sokáig csúnya dolgokat jelentett. Olyasmit, amit politikusok — és nyomukban a hűséges és fegyelmezett tömegtájékoz­tatás — rendre az ideológiai ellenség propagandafogásai közé sorolt. Durván beavatkoznak belügyeinkbe — har­sogtak, és időről időre stílusosan visszavágtunk, nálatok pedig verik a négereket... Tény, hogy hosszú időn át emberi jogi ügyekben Keleten és Nyugaton egyaránt szívesebben sepertek a másik fél portája előtt, mint ott­hon, és a por, amely így felszállt, kölcsönösen rontotta a látási viszonyokat. Ez pedig — szinte magától értető­dően — tovább nehezítette az objektív önvizsgálatot. Szépen hangzó deklarációk sehol sem képesek helyet­tesíteni a tényeket, legfeljebb ideig-óráig szép látszatot kelthetnek. Minden jog annyit ér, amennyit megvalósí­tanak belőle. A szocialista országokban sajnos évtizede­ken át járhatott kéz a kézben a felsőfokú humanizmus papíron deklarált ígérete és a felháborító jogtiprás tár­sadalomnyomorító gyakorlata , és e szomorú diszkre­panciától mind a mai napig nem sikerült teljesen megsza­badulni. Ám vitathatatlan, hogy szavak és tettek ezen a téren is korábban remélni sem mert gyorsasággal kö­zelítenek egymáshoz, és ennek nyomán az emberek kez­denek megint szabadabban lélegezni. De hol van még a Kánaán?! A szocialista országok gyakorlatának sok­félesége ezen a téren is tetten érhető: menekültáradat és másként gondolkodók csoportos bebörtönzése, a mo­nolitikus pártállam rövid politikai és gazdasági pórázán tartott tömegek kisebb-nagyobb csapatainak természe­tes mozgolódása jelzi, hogy hosszú még az út a hőn áhított szocialista jogállamiság paradicsomi állapotáig. De a szabad szovjet választások, a lengyel hatalom és ellenzékének megállapodása, vagy a pluralista demok­rácia felé tett első hazai lépések biztatást adhatnak másoknak is. Az emberi jogokat persze — sajnos van rá példa — lehet strucc módjára továbbra is szigorú belügynek tekinteni, de végső soron minden államnak a nemzetek közössége előtt kell — ebben a kérdésben is — meg­felelni. És ezen ítélőszék előtt nemcsak megfelelni, de megbukni is lehet. L. P. MENEKÜLTKÉRDÉS EURÓPÁBAN Az emberi jogok megtartása nem belügy Beszélgetés dr. Somogyi Ferenc külügyminisztériumi főosztályvezetővel A hazánkban kibontakozó demok­ratizálódási, megújulási folyamatok­kal összhangban sor került az em­beri jogi, humanitárius kérdésekben korábban képviselt álláspontunk és gyakorlatunk felülvizsgálatára. Vall­juk, hogy a nemzetközi szerződések­ben vállalt kötelezettségek betartá­sa, illetve az általánosan elfogadott emberi jogi normák tiszteletben tar­tása két olyan sarkalatos kérdés, mellyel az egyes országok a nemze­tek közössége előtt számadással tar­toznak. Erről, s ezen belül i­s első­­sor­ban a menekültkérdésről beszél­gettünk dr. Somogyi Ferenccel, a Külügyminisztérium nemzetközi szervezetek főosztályának vezetőjé­vel. — A diplomáciának alighanem évszá­zadok óta használt terminológiája a menekültügyi kérdés. Milyen változá­sokon ment át ez a fogalom, s hogy értelmezhető napjainkban? — Valóban, a történelem során már hosszú ideje súlyos gondokat okoz a menekültek ügye, és a nem­zetközi közösség az adott feltételek között igyekezett is erre a problé­mára reagálni. Első lépésként a Nép­­szövetség 1921-ben létrehozta a Me­nekültügyi Főbiztosság intézményét. Később a második világháború me­nekültproblémáinak kezdeti kezelé­sére­­alakult az UNRRA, 1943-­ban. Ennek helyébe lépett a második vi­lágháborút követően egy — ENSZ- közgyűlési határozat értelmében lét­rehozott — nemzetközi menekült­­ügyi szervezet, amelynek tevékeny­sége 1949-ig tartott. Fő feladata a világháború utáni helyzet menekült­­ügyi problémáinak megoldása volt. Megszűnése után, még 1949-ben az ENSZ közgyűlése elhatározta, hogy újra létrehozza a Menekültügyi Fő­biztosság intézményét. A főbiztos hi­vatala genfi székhellyel 1951-ben kezdte meg működését. Jelenleg is Genfiben van az intézmény központ­ja, mintegy háromszáz főnyi appará­tussal és a világ ötven pontján mű­ködik területi vagy regionális iro­dája. Mivel a menekültügyi kérdés rend­kívül összetett, egyetlen fogalomba, vagy az irányelvek rendszerébe szo­rítani e problémakört igen nehéz, vagy éppenséggel lehetetlen. A me­nekültek fogalmát a legutóbbi és máig érvényben levő konvenció is úgy definiálja, hogy: „menekültek­nek kell tekinteni mindazokat a sze­mélyeket, akik hazájukon kívül tar­tózkodva megalapozottan tarthatnak attól, hogy faji, vallási, vagy nem­zetiségi okokból, illetve meghatáro­zott társadalmi csoporthoz való tar­tozásuk, politikai meggyőződésük miatt hazájukban üldözni fogják őket, és akik ettől való félelmükben hazájukba nem tudnak vagy nem akarnak visszatérni.” Ez a menekült­fogalom értelmezésének mindig is vezérelve volt, ugyanakkor az idők során tartalma számottevően meg­változott. Míg korábban egy megle­hetősen széles értelmezés volt az uralkodó, s az előbb felsoroltakon kívül a gazdasági helyzet, az életfel­tételek javításának szándéka is az elfogadott indítékok között szerepelt, mostanában egyre inkább a mene­kültügyi kategória szűkebb értelme­zése került előtérbe. — Milyen jelentősebb nemzetközi egyezmények szabályozzák a menekült­ügyi kérdést? — A menekültügyi kérdés széle­sebb értelemben része az emberi jo­goknak. Ily módon közvetve az Em­beri Jogok Egyetemes Nyilatkozata, illetve az emberi jogokkal kapcso­latos más nemzetközi konvenciók is a menekültkérdést szabályozó egyez­mények sorában említhetők. A leg­konkrétabb viszont az 1951-ben alá­írt konvenció a menekültek státusá­ról. Ez a szerződés azóta érvényben van, ami bizony a nemzetközi egyez­mények történetében is meglehető­­sen hosszú idő. Nyilván ezért, no és a kérdés rendkívüli komplexitása miatt is látszik indokoltnak a prob­léma újraszabályozása. A konvenció rendelkezéseinek, illetve egyes pont­jai finomításának, kiigazításának igé­nye több ízben fel is merült már, a részes államok azonban minded­dig nem tudtak a jelenleginél jobb megfogalmazást találni. — Hány ország írta alá a genfi kon­venciót? — Tudomásom szerint utoljára Magyarország csatlakozott, mi pe­dig a 104. államként írtuk alá az egyezményt. — A szocialista országok közül ki szerepel még a társult államok között? — Jugoszlávia és Kína. — Hogyan jellemezhető az európai országok menekültügyi gyakorlata? Melyek kontinensünk főbb célországai, s mire kell számítaniuk a menekültek­nek? — Általános európai gyakorlatról beszélni meglehetősen nehéz, hiszen ennek a kérdésnek a kezelése — bár összhangban van a nemzetközi normákkal — végső soron a belső joghatóság körébe tartozik. Az egyes országok jelentős kérdésekben ma­guk határozzák meg gyakorlatukat. Az mégis elmondható, hogy célor­szágonként elsősorban a fejlettebb gazdaságú és a nemzetközi mércével is magas szociális biztonságot nyúj­tó államok jönnek számba, így el­sősorban a skandináv országok, az NSZK, a többi nyugat-európai or­szág, valamint speciális helyzeténél fogva Ausztria vonzza a leginkább a menekülteket. Gyakorlatuk azonos vonása, hogy az utóbbi években egy­re csökkenő mértékben fogadnak be menekülteket, s a menekültügyi kon­venció fentebb idézett kritériumát egyre szűkebben értelmezik. Ez töb­bek között abban nyilvánul meg, hogy az érvényes útlevéllel külföld­re érkezőket csak kivételes esetben tekintik menekülteknek.­­ Hogyan viszonyulnak a menekült­­ügyi kérdéshez a szocialista országok? Egymás közötti kapcsolatukban felme­rült-e a múltban ez a probléma? — A szocialista országoknak az öt­venes években komoly fenntartásaik voltak a Menekültügyi Főbiztosság tevékenységével szemben. Emiatt ed­dig nem tartottak vele kapcsolatot. Bár azt meg kell mondani, hogy 1956- ban a Magyarországról eltávozottak visszatelepítésében, illetve más or­szágokban történő letelepedésük elő­mozdításában a Menekültügyi Fő­biztosság komoly szerepet játszott, és tevékenysége során kapcsolatot teremtett az akkori illetékes magyar szervekkel. Az utóbbi időben mind több szocialista ország mutat érdek­lődést a Főbiztosság tevékenysége iránt, olyannyira, hogy néhányuk delegációja megfigyelőként részt vett az intézmény végrehajtó bizottságá­nak ülésén. Ami a szocialista orszá­gok egymás közötti viszonyát illeti, itt a menekültkérdés a maga klasz­­szikus formájában a közelmúltig nem merült fel. — A genfi konvenció aláíróinak kell-e tagdíjat fizetniük? — Nem. A menekültüggyel kap­csolatos adminisztratív költségeket az ENSZ rendes tagdíjából fedezik, míg a programok, tehát a tevékeny­ség érdemi részének finanszírozása önkéntes adományokból történik. — Az utóbbi időben jelentősen módo­sult hazánk korábbi, az emberi jogi, humanitárius kérdésekben képviselt álláspontja. Mivel magyarázható ez? — Az alapvető ok az, hogy a ha­zánkban kibontakozó demokratizá­lódási, megújulási folyamatok igé­nyelték az emberi jogi, humanitá­rius kérdésekben korábban képvi­selt álláspontunk és gyakorlatunk felülvizsgálatát. Hiszen mindaz, amit a jogállamiság megteremtéséről, az emberi tényező újraértékeléséről mondunk, az szükségszerűen kapcso­lódik az emberi jogi és humanitárius kérdésekhez való viszonyunkhoz is. Ennek megfelelően az e témával foglalkozók — köztük a Külügymi­nisztérium — már két-három évvel ezelőtt felvetették, hogy vizsgáljuk felül az emberi jogi, humanitárius kérdésekben érvényesülő egyetemes mechanizmushoz, egyes konkrét megállapodásokhoz való viszonyun­kat, az ezekkel szembeni fenntartá­sainkat. Ennek eredményeként több, megítélésem szerint fontos lépésre került sor. Alapvetőnek említeném, hogy megváltoztattuk az emberi jo­gi, humanitárius kérdések helyéről vallott felfogásunkat, mégpedig olyan mértékben, hogy ezt a kér­déskört is a korszerűen értelmezett, átfogó nemzetközi biztonság részé­nek tekintjük. Ezért úgy véljük, hogy a nemzetközi szerződésekben önként vállalt kötelezettségek betartása, il­letve az általánosan elfogadott nem­zetközi emberi jogi normák tisztelet­ben tartása olyan kérdések, amelyek­kel az egyes országok a nemzetközi közösség előtt számadással tartoznak. Ez a másik fontos eleme megválto­zott álláspontunknak, tehát hogy el­fogadjuk a nemzetközi egyezmények­hez kötődő, az egyezmények ellenőr­zésére hivatott mechanizmusok lét­­jogosultságát, sőt hatékony működé­sük mellett szállunk síkra.­­ Azt mondhatjuk tehát, hogy ezt az álláspontváltozást nem a Romániából hozzánk érkező menekültek nyomása kényszerítette ki? — Nem. Határozottan állítom, hogy magának a koncepciónak a megváltozása a romániai menekül­tek megjelenésénél jóval korábbra tehető. Ennek írásos bizonyítéka, hogy a­­szocialista országok már 1986-ban az ENSZ közgyűlése elé terjesztettek egy javaslatot az át­fogó nemzetközi biztonság ügyében, és ebben kifejezetten jelezték, hogy a korábbi, elsősorban katonai as­pektusokra koncentráló biztonság­­politikai felfogással szemben egy komplex, átfogó megközelítést tar­tanak indokoltnak.­­ Milyen lépéseket tett a Külügy­minisztérium a menekültügyi kérdés­ben, és milyen további fejlemények várhatók ez ügyben? — Konkrétan a menekültügyi kér­désben már a Romániából hazánk­ba indult menekültáradat előtt fel­vetődött az ENSZ Menekültügyi Fő­biztosságának tevékenységéhez, il­letve a menekültügyi konvencióhoz való viszonyunk átértékelése. Ter­mészetesen az 1987 végén, 1988 ele­jén egyre nagyobb számban­ hozzánk érkező menekültek újabb aktualitást adtak ennek a kérdésnek, és valószí­nűleg fel is gyorsították a korábban indult folyamatot. Ennek keretében először 1988 nyarán vettük fel in­formálisan a kapcsolatot a Mene­kültügyi Főbiztossággal, majd több alkalommal, különböző szinteken tárgyaltunk az intézmény képvise­lőivel. Ezt követően került sor most februárban a Menekültügyi Főbiz­tosság ténymegállapító küldöttségé­nek magyarországi látogatására. A legújabb fejlemény a genfi intéz­mény technikai küldöttségének lá­togatása volt. Ami a jövőt illeti: együttműködésünk elvi, általános részében azt tervezzük, hogy a leg­utóbbi végrehajtó bizottsági üléshez hasonlóan már képviseltetjük ma­gunkat a Menekültügyi Főbiztosság tevékenységét szabályozó végrehajtó bizottság ülésén. Ami pedig a konk­rét együttműködést illeti: várako­zással tekintünk az elé, hogy a Me­nekültügyi Főbiztosság milyen kéz­zelfogható segítséget tud nyújtani a Magyarországra érkező menekül­tek fogadásának megszervezésében, másrészt a hazánkban maradni szán­dékozók minél gyorsabb beilleszke­désének előmozdításában, illetve a továbbutazni akarók ügyének rende­zésében. Úgy gondoljuk, hogy kap­csolataink szorosabbra fűzéséhez, koordinálásához szükség lesz a Fő­biztosság budapesti irodájának felál­lítására. Mi erre készek vagyunk. — Mlyen előnyei és hátrányai lehet­nek a menekültügyi konvencióhoz való csatlakozásunknak? — Minden nemzetközi egyezmény­hez történő csatlakozás előnyökkel és kötelezettségekkel jár. Csatlako­zásunk előnyei röviden úgy foglal­hatók össze, hogy az egyezményben való részességünk széles körben el­fogadott nemzetközi jogi alapra he­lyezi a menekültügyi kérdésben kép­viselt politikánkat és gyakorlatun­kat. Ugyanakkor előmozdítja a ha­zánkba érkező menekültek helyze­tének rendezését, státusuk meghatá­rozását. Másrészt körülhatárolja az illetékes magyar szervek kötelezett­ségeit. Lehetőséget biztosít arra, hogy szervezett formában igényel­jük a Menekültügyi Főbiztosság se­gítségét, ami egyaránt lehet szak­mai, technikai és pénzügyi jellegű. Ami a kötelezettségek oldalát illeti: általánosságban el kell mondani, hogy közöttük nincs olyan, ami a magyar érdekeket sértené. Van vi­szont egy pont, amelyik előírja, hogy a Magyarországra­ érkezőket semmi­lyen alapon, tehát a származási or­szágot tekintve sem szabad diszkri­­minálni. Úgy vélem azonban, hogy ez a pont nem lesz komoly konf­liktusoknak forrása, hiszen maga a konvenció ad lehetőséget arra, hogy egy jogszerű eljárás keretében meg­állapítsuk, kik azok, akik valóban megfelelnek a menekültstátus krité­riumainak. Nem tartom reálisnak azt a veszélyt sem, hogy csatlako­zásunk hírére nemcsak a környe­ző, hanem más országokból is tö­megesen érkeznének Magyarország­ra menekültek. Az mindenesetre tény, hogy csatlakozásunkat köve­tően sem kívánunk a kelet-európai országokból Nyugatra távozni szán­dékozó menekültek kivezető csator­nája lenni. — Köszönjük a beszélgetést. Seres Attila T­izenhárommillióan Telefoninterjú az ENSZ menekültügyi főbiztosának szóvivőjével Mohamm­ed Benatmar, az ENSZ menekültügyi főbiztosának szóvivője, a Genfiben székelő főbiztosság sajtó- és információs szolgálatának vezető­je. Az algériai diplomata immár hu­szonegy esztendeje foglalkozik a menekültek ügyeivel, s készségesen válaszolt a Népszabadság telefonon föltett kérdéseire. Mit tehet a főbiztosság a me­nekültekért? A főbiztosságnak alapvető funk­ciója az, hogy jogi védelmet nyújt­son a menekülteknek, akik általá­ban elveszítik hazájuk jogi védelmét és gyakran nem tudják igazolni do­kumentumokkal személyazonosságu­kat. A főbiztos tárgyalásokat kez­deményez a menedéket nyújtó or­szágokkal és megpróbálja elérni, hogy azok hivatalos okmányokkal lássák el a menekülteket. Ezután következik az a gazdasági segítség, amelyet a főbiztosság lehetőségeihez képest igyekszik megadni a rászoru­lóknak. A főbiztosság éves költség­­vetése már csaknem­­eléri az ötszáz­­millió dollárt. Jelenleg mely országok okozzák a legnagyobb gondot? A legrosszabb az Afganisztánnal kapcsolatos helyzet, hiszen mintegy ötmillióan menekültek el ebből az országból Pakisztánba és Iránba. Ez­után Afrikában Szudán, Etiópia és Szomália helyzete a legnehezebb. Természetesen foglalkozunk az Afri­ka déli­­részén kialakult helyzettel is, például a namíbiai menekültek­kel. Latin-Amerikában éppen most van folyamatban egy programunk, amely százötvenezer közép-amerikiai — guatemalaii, salvad­ori és nicara­­guai — menekültet érint. Nem em­lítettem még Indokínát, a vietnami „csónakos emberek” problémáját. M­ég sokáig folytathatnám, míg elju­tok a 13 millió menekültig. Hogyan jellemezné a nyugati or­szágok álláspontját a menekült­­kérdésben? A nyugati országok adják a me­nekültek támogatására fordított pénz nagy részét. Természetesen a nyugat­­európai országokban is létezik a me­nekültkérdés, hiszen mintegy nyolc­százezer­­ember élvez ilyen státust. Sajnos az utóbbi időben sok­­szigorí­tást vezettek­­be, hogy megakadá­lyozzák a menekültek­­számának to­vábbi gyors növekedését. A romániai magyar menekültek, számukat tekintve, még pusztán Európában sem képviselnek nagy ,horderejű problémát. Mi késztette a főbiztosságot arra, hogy kiter­jessze rájuk figyelmét? Először­­a magyar kormány hívta föl a főbiztos figyelmét a problémá­ra, , innen származtak első informá­cióink. Ezután több küldöttségünk is ellátogatott Magyarországra, hogy a hivatalos szervekkel megvitassa a kialakult helyzetet és felbecsülje a valóságot. Úgy véljük, hogy Ma­gyarország valóban egy olyan súlyos problémával áll szemben, amely megérdemli a nemzetközi közösség figyelmét. Ezért az a véleményünk, hogy együtt kell működnünk a ma­gyar hatóságokkal a menekültügyi probléma megoldásában. Szükség van a nemzetközi szolidaritásra. Meg vagyok győződve arról, hogy az 1951-es genfi konvenció és az 1957- es jegyzőkönyv aláírása Magyaror­szág részéről megkönnyíti majd a főbiztos számára a további lépések megtételét, és a további együttmű­ködést. Horváth Gábor

Next