Népszabadság, 1989. június (47. évfolyam, 127-152. szám)

1989-06-20 / 143. szám

8 NÉPSZABADSÁG - GAZDASÁG 1989. június 20., kedd „Nem ministrálok ott, ahol miséztem” EZT MONDJA HORVÁTH EDE Horváth Ede, a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója ,sokat tudó ta­núja és cselekvő részese a magyar ipartörténetnek és a politikának. Törekvései ritkán voltak szinkronban­­a hivata­los gazdaságpolitikával. A Rá­ba eredményei azonban — melyek között sokan nagyará­nyú állami támogatást sejte­nek — mindig megvédték őt a félreállítástól­. Sőt odáig me­részkedett, hogy az 1968-as, félbemaradt gazdasági reform néhány elemét a Rábában a gyakorlatba ültette át. Vajon most milyen a Rába vezérigazgatójának közérzete? Hogyan éli meg a változáso­kat? Templomi perselyezés? — Ismerem az utóbbi hóna­pokban elhangzott néhány felszólalását, nyilatkozatát. Nem mondhatnám, hogy biza­kodó, optimista hangot ütött meg. Mindenekelőtt tehát azt kellene tisztázni: történtek-e olyan gyökeres változások a gazdaságban, az iparban, me­lyeket — hogy úgy mondjam — önnek „meg kellene élnie”. — Az utóbbi egy-két év gazdasági intézkedései­­kimon­dottan rontották a gazdaság esélyeit. Az ország helyzete válságos, a gazdaság a por­ban hever. Nincs gazdasági program, nem látom a kibon­takozás irányát. A világpiac­cal lépést tartani, csak úgy le­het, ha fejlesztünk. Tudja, mekkora a Rába fejlesztési alapja a három-négy évvel ko­rábbihoz képest? Éppen a fe­le. Akkor, amikor a nyu­gati gazdaságban konjunktú­ra van! Ez nagy lehetősége­ket kínál, de csak a műsza­kilag felkészült, rugalmas, fejlesztésre kész vállalatok tudják kihasználni. Ha körül­néz a világban, láthatja, hogy minden előrelátó ország ret­tenetes ütemben fejleszt. Na­gyon sok helyen adókedvez­ményt kapnak a fejlesztő vál­lalatok. Nálunk viszont külön­féle elvonásokkal büntetik az előretekintő, hosszú távon gondolkodó cégeket. — Mondjon erre egy példát. — Amit most elmondok, az több éve történt, de az eljá­rás szelleme ma is ugyanaz. A Rába építkezni kezdett a saját pénzéből. Megtudta ezt a pénzügyi kormányzat, s utó­lag kivetett ránk 170 millió fo­rintot, ha van pénzetek fej­lesztésre, legyen adóra is. Er­re leállítottam az építkezést. Kijöttek ,a minisztériumból, megnézték. Nem folytatod? !Nem. Így nem! Akkor a mi­niszterelnök-helyettes közve­títésével elkezdett velem al­kudozni a pénzügy: jó, jó, ne fizessetek 170 milliót, de va­lamit adjatok, mert szegény a költségvetés. Mi ez, temp­lomi perselyezés? Végül is megállapodtunk 5 millióban, hogy mi se károsodjunk na­gyon, meg a­­minisz­térium presztízse is megmaradjon. Én nem az adó ellen va­gyok! Tudom, hogy egy nor­mális országban nem az ál­lamnak kell eltartania a vál­lalatokat, hanem a vállalatok­nak az államot. Erre van az adó. Csak, tudja, azt nem ta­pasztalom, hogy az állam tel­jesítményekre ösztönözne, no­ha a legjobb üzemektől tud­ja a legnagyobb összegeket be­söpörni, de mégsem becsüli meg a teljesítményeket. Ha ez így folytatódik, lassan oda jutunk, hogy megéri tönkremenni, a szanálás a leg­nagyobb létbiztonság. Veszp­rém környékén mostanában szanáltak egy vállalatot, az igazgató 1 millió forint pré­miumot kapott. — És a politika? — A politikában valóban sok érdemi változás történt. Eze­ket én fontosnak, szükséges­nek tartom. A gazdaságot azonban bűnösen elhanyagol­ták. Katasztrofális a káderpolitika — Én azt gondolom, nem baj, ha a politikai reformok lépéselőnyre tettek szert. Az 1968-­as mechanizmus bukása is azt mutatja, hogy felszaba­dult politikai közeg nélkül a gazdaságot megújító törekvé­sek eleve halálra vannak ítélve. — Igen ám, csak, tudja, hol a baj? Egyetlen politikai re­form sem teremti meg auto­matikusan a gazdasági meg­újulást. Mi meg mintha eb­ben az álomban ringatnánk magunkat, ölbe tett kézzel várjuk, hogy a nyugati tőké­sek dollármilliók formájában helyünkbe hozzák a kibonta­kozást. A politikai reformok na­gyon sok felesleges tehertől meg tudják szabadítani a gaz­daságot. Elsöpörhetik a jelen­legi bürokratikus gazdaságirá­nyítást. Gyö­keresen átala­kíthatják ka­tasztrofális ká­derpolitikánkat. A politikai reformok hoz­zásegíthetik a társadalmat ah­hoz, hogy gaz­dasági kérdé­sekből ne lehes­sen politikai kérdéseket csi­nálni. A koráb­bi állapot ugyanis tart­hatatlan. Ha leállítottam a Rábában egy gazdaságtalan termék gyár­tását, máris kérdőre von­tak a politika képviselői. Mit akar? Munkanélküliséget? Ne zavarja az embereket. Ők ezt tudják gyártani, ezt szokták meg. Miért tanulnának újat? Előfordult, hogy a profilvál­tás miatt a megyei pártbizott­ság meg akarta vonni tőlem a­­bizalmat. Szerencsémre részt vett a testületi ülésen egy iparpárti reformer — Focik Jenőnek hívják —, s az ő­­tekintélye, felkészültsége védte meg az igazamat. — Gondolom, azért K.B- tagsága is nyújtott önnek né­mi védettséget. Egyébként a hatvanas évek végén, s a het­venes években az a hír járta, hogy fontos gazdaságpolitikai kérdésekben ön különvélemé­nyét hangoztatta a Központi Bizottságban A demokratikus centralizmus gyakorlatának és a nyilvánosság hiányának kö­vetkeztében erről hivatalosan nem szereztünk tudomást. — Nem én jelentkeztem a Központi Bizottságiba, hanem hívtak. Megtiszteltetésnek vete­­tem. Hazudnék, ha lazít állíta-­ nám, hogy hátrányom szárma­zott belőle. Legfeljebb annyi, hogy szem előtt voltam. Ren­geteg ismerősre tettem szert, s ez előnyökkel járt. Kivétele­zést azonban — bárki bármitt mond — soha nem élveztem. Lecsukták a munkatársaimat Ami a különvél­eményit ille­ti: az én meglátásaimat több­nyire radikálisnak­­tartották. Az említett profilváltásért a KB plénumán róttak meg. Egyszer ki is hagytak a testü­letből. Mindezt nem érdem­ként említem, cs­ak a pontos­ság­ kedvéért. Sok példát hoz­hatnék arra, hogyan marad­tam alul nézeteimmel a Köz­ponti Bizottságban. Aminek egyetértő részese voltam, azt vállalom, de mást ne kérje­nek rajtam számom. Azért mégiscsak a Rába volt az a vállalat, amelyik 1968 után is­mert a reformok szellemében dolgozni. Jórészt ennek kö­szönhető, hogy nyereségesen termelünk, kedvezőek a pia­caink, termékeink iránt a tő­kés országokban is van, sőt egyre növekszik az érdeklő­dés. — Nyilván az ön politikai funkciójának, szerepének is köszönhető, hogy a Rába ak­kor még szentségtörőnek szá­mító gazdasági törekvéseit el­tűrték, tudomásul vették, sze­met hunytak fölötte. — Nem vették tudomásul, napi kemény harcokban kel­lett elfogadtatni az igazunkat. Gondolja el: a hatvanas, het­venes években még bizonyta­lan jövőjű szerencsejátékos volt az, aki a hivatalos gaz­daságirányítás ellenére mert tenni valamit. Ebben az idő­ben közvetlen munkatársaim börtönben is ültek. Akkor va­lóban hasznát vettem a KB- tagságomnak, hiszen közben­járásomra engedték őket sza­badon. — Miért csukták le őket? — Olyan, baráti országokból származó motorokat akartak ránk erőszakolni, melyek nem voltak piacképesek. M­i pedig makacsul ragaszkodtunk kor­szerű termékek licencvásárlá­sához. Ebből az ügyből egye­sek politikai kérdést csinál­tak. Milyen jogon merjük állí­tani, hogy a nyugati­­technoló­gia fejlettebb, hogy a nyugati motor jobb, mint a szovjet vagy a csehszlovák? A versenytárgyaláson a leg­jobb ajánlatot a MAN-cég tet­te, természetesen vele kötöt­tünk szerződést. Rövidesen le­tartóztatták néhány munka­társamat. Rohantam a fűhöz-fá­­hoz, azt a választ­­adták: bi­zonyíték ugyan még nincs rá, de ezeket az embereket meg­vesztegették. Bejelentkeztem Kádár elvtársihoz, azonnali fo­gadott. Nála tudtam meg, hogy most már tárgyi bizonyí­téka is van a vesztegetésnek. Az egyik m­unka­társaim laká­sán, a házkutatás során talál­ta­k egy NSZK-ból származó termoszt. Nem viccelek, s az ér­téke két és fél márka volt. Mondtam Kádár elvtárs­nak: ha ez bűn, akkor éra sok­szorosan bűnös vagyok. Ezt az öltönyt, amiben most itt ülök, az NSZK-sban vásárol­tam a rnapidíjamiból, s ez jó­val többe került két és fél márkánál. Tehát vagy hasza kell engedni a törvénytelenül lecsukott munkatársaimat, vagy nekem is a börtönben a helyem. Estére szabadak volta­k a kollégáim. Nem kell az alibi — Merné-e vállalni egy tő­kés gyár igazgatását? — Egyszer azt találtam mon­dani Grósz elvtársnak: ha Burgenlandban lenne a Rába, nekünk semmi bajunk sem volna. A mi társadalmunkban nehezebb irányítani egy gyá­rat, mint a kapitalista orszá­gokban. A tőkés? Ügyel rá, hogy legyen hasznja, hogy jód­roegi tudja fizetni az embereit, versenyképes maradjon, talál­jon piacot. Hgen egyszerű az élete. Úgyhogy én merném vállalni, pontosabban, mertem vedni és vállalni egy tőkés gyár igazgatását. Azért beszélek múlt időben, mert az én ko­romban egészen mást önszán­tából már nemigen kezd az ember. — Ön föladta a végszót, ha nem haragszik, élek is vele, és megkérdezem: mikor akar nyugdíjba menni? — Én nem megyek nyugdíj­ba. Ha ekkora életritmusvál­tásra kényszerítene a­ sorsom, biztosan­ meghalandan­ék ön­magaimmal. De nehogy­­ azt higgye, hogy ragaszkodom a vezérigazgatói székhez. Amíg a vállalati tanács milkodrhas­­nak talál a beosztásomra, ad­dig vállalom ezt a munkát. Nagyon remélem, nem más­nak kell figyelmeztetnie, ha szellemileg vagy fizikailag el­fáradnék, s lesz erőm időben felállni a vezérigazgatói szék­ből. Nyugdíjba viszont akkor sem megyek, de alibi állást sem foglalok el. Nem leszek mondjuk szaktanácsadó a Rá­bában, hiszen világéletemben szerettem magam végrehajta­ni azt, amit elképzeltem. És egyébként sem leszek minist­­ráns ott, ahol „miséztem”. Tudomásul veszem, ha vége a „misének”. Lehet, hogy fel­függesztem a vezérigazgatói nyugdíjaimat és elmegyek esz­tergálni. Ezt többször elmond­tam már, mindenki hitetlen­­kedve fogadta. Pedig én nem találok benne semmi furcsát vagy kivetnivalót. Hajba Ferenc A PROGNÓZIS PROGNÓZISA Mi legyen az adóssággal? Ami nálunk most van az adósságválság, vagy adósság­­csapda? Miért kerültünk ebbe a helyzetbe és ki is az oka en­nek? Van-e kiút egyáltalán a csapdaszituációból? Megol­­dás-e a kormányzat és ellen­zéke által ajánlott piacgazda­sági modell? A kérdéseket még lehetne sorolni. A Prognózis közgaz­dászcsoport legújabb tanulmá­nyában a mostani társadalmi­­gazdasági válság okait elemzi, a kiút dilemmáit tárgyalja. Ami az elmúlt húsz év­­me­chanizmusreformjait és hatal­mi harcait illeti, az értékelés nem nagyon különbözik a ma általánostól. Az, ami joggal kelthet érdeklődést, az a jövőt illető eltérő nézőpont. A Prog­nózis szerint a bajok egyik forrása, hogy az évtized ele­jén a korábbi ágazati minisz­tériumi túlhatalmat felváltot­ta a funkcionális főhatóságok aránytalanul megnövekedett szerepe. Ezeknél a szerveknél ráadásul az „elméleti” vonal győzött, a problémák gyakor­lati megközelítését a „teore­tikus” megoldások váltották fel. Ennek példája — így a szakértők —, az árhivatal ál­tal szorgalmazott, 1980-­ban bevezetett kompetitív árrend­szer, amely alapjaiban változ­tatta meg a jövedelmezőségi viszonyokat. Az elemzés szerint baj van az elmélettel önmagában is, márcsak azért is, mert Ma­gyarországon a közgazdasági gondolkozásban uralkodóvá lett a monetarista gazdaságfi­­­lozófia. Egyébként — írják — a nyugati országok gazdasági eredményeit összehasonlítva kiderül: a következetes mone­­tarista politikát folytató tőkés álla­mok nem értek el kiugró eredményeket. „Sokkal inkább úgy tűnik, hogy az eredmé­nyek a megváltozott helyzet­hez megfelelően alkalmazkodó gazdaságpolitikán és nem az eszközrendszer megválasztá­sán múlnak.” A Prognózis szerint Ma­gyarországon a kormányzat hivatalos ideológiájává lett a monetarizmus, ezért vezették be az új adórendszert, amit ők eleve elhi­bázottnak tarta­nak. A kérdések kérdése azon­ban az adóssághelyzet, illetve, hogy van-e kiút a mostani ál­lapotból. A Prognózis elemzé­se szerint a világméretű adós­ságválság okát nem az eladó­sodott államokban kell keres­ni, hanem inkább a fejlett tő­kés világban. Az elemzés sze­rint az ipari országok az 1970- es években saját válságuk feloldására adták a hiteleket a fejlődőknek, majd pedig a kamatok égbeszökése tette visszafizethetetlenné az adós­ságtömeget. Ennek az oka pe­dig az Egyesült Államok gaz­daságpolitikája volt. Csapdahelyzet az is, hogy az eladósodott országoknak hely­zetük javítására termelésszer­kezetet kellene váltaniuk. Ez azonban nem megy együtt az adósság leépítésével. Ráadásul nincs hová exportálni, hiszen például Japán és az NSZK év­ről évre növekvő, óriási ex­­porttöbletet realizál. Az adósságprobléma megol­dására a Prognózis szerint a következő lehetőségek vannak hazánkban: 1. Szuperromán megoldás. Évi két-három milliárd dollár aktívumot elérve az évtized végére lehetne visszafizetni a mostani adósságot. Ez az ösz­­szeg azonos az időszak teljes felhalmozásával. Társadalmi­lag és gazdaságilag járhatat­lan út. 2. Csak a kama­tokat fizet­jük vissza és az évtized végé­re megmarad a mostani 17,5 milliárdos adósság. Ehhez évente másfél milliárd dollá­ros aktívumot kell produkál­ni, ami szintén „túl van az el­­viselhetőség határán”. 3. Lengyel megoldás. A fizető­­képtelenség bejelentése, soro­zatos átütemezések. A gazda­ság állandó bizonytalanságban van, képtelen a megújulásra. 4. Az adósok összefognak, hogy kényszerítsék a hitelező­ket az adósságok leírására. Ez a latin-amerikai országoknak nem sikerült, a hitelezők egyé­ni kedvezményekkel megbon­tották az ilyen egységet. (A Prognózis szerint azonban er­refelé kell keresni a megol­­dást.) 5. Az adósságterhek enyhíté­séért cserébe politikai enged­ményeket teszünk. Erre pél­da, hogy a kormányzat mo­st a liberális gazdaságfilozófia alkalmazását ígéri cserébe az adósságterhek csökkentéséért. A Prognózis szerint ez a meg­oldás nem engedi meg a de­mokratikus­­megoldást, kizárja a szociáldemokrata típusú, baloldali kormány­koalíciót és „állandósítja a pénzügyi dik­tatúra hatalmát”. 6. A rövid-középtávú adós­ságterhek csökkentéséért cse­rébe a demokratikus állambe­rendezés létrehozását ajánljuk fel. A közgazdász szerzők sze­rint a magyar nép ezt óhajt­ja, elutasítva minden diktatú­rát, mégha az „radikális re­­formmezben jelentkezik is.” Csupán a közgazdászcsoport alternatíváinak egy részét is­mertettük itt. Figyelemre mél­tóak azok a számításaik is, amelyek a gazdaság megújulá­si képességére, a külföldi tőke bevonásának esélyeire vonat­koznak. Úgy látják, hogy Ma­gyarországnak nem szabad ha­talmas mennyiségű működő­tőke beáramlására számítani, a tőkeforgalom ugyanis főként a fejlett ipari országok között valósul meg. .Adataik szerint nem igaz, hogy a jelenleginél nyitottabb gazdaságra van szükség, s az egyoldalú ex­portorientáció mellett helye van az importhelyettesítésnek is. M. G. ÚJ TESTÜLET, A MUNKAÜGYI TANÁCS Hátrányos helyzetűeket is Bizottságok, kollégiumok, tanácsok születnek és hullnak el már-már követhetetlen gyorsasággal. Most egyidejű­leg adhatunk hírt egy bizott­ság megszűntéről, s egy újabb létre­jöveteléről. Az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal kezdeményezésére befejezi működését a Bér- és Munka­ügyi Tanács, s lesz helyette Munkaügyi Tanács. A döntés hátteréről kérdeztük Jendro­­lovics Pált, az ÁBMH elnök­­helyettesét. — Mire szolgál a „cégtábla” cseréje? Miért szüntetnek meg egy bizottságot és hoznak lét­re helyette egy — nevében legalábbis — nagyon hason­lót? — Szándékaink szerint nem cégtá­blacseréről van szó, ha­nem koncepcióváltásról. A Bér- és Munkaügyi Tanács­ban azoknak a minisztériu­moknak, hivataloknak a kép­viselői ültek együtt, akik sok más döntéshozatali fórumon már megtárgyalták ugyanazo­kat a kérdéseket. Tehát érde­mi munkája és szerepe ennek a testületnek nemigen volt. A Munkaügyi Tanács tagjai­nak olyan érdekcsoportok, rétegek és régiók képviselőit szeret­nénk megnyerni, amelyek va­lamilyen ok miatt a munka­erőpiac perifériájára szorul­tak, s gondjaik megoldása sa­játos kezelési módot kíván. Ilyenformán szemléletében és összetételében a munkaügyi politika társadalmai kerekasz­talát teremtenénk meg. S lassanként mindegyik hátrányos helyzetű csoportnak megvan már a saját érdek­­képviselete. Miért gondolja, hogy hatásosabb munkát tud­nának végezni az önök segít­ségével? — Valószínűleg mi tudnánk hatásosabb munkát végezni az ő segítségükkel. A sikeres fog­­lalkoz­tatáspolitika nemcsak a hivatali elhatározáson múlik, hanem a társadalmi „legiti­máción” és szocializáción is. Bármilyen munkaügyi szol­gáltatási rendszert építsen is ki az államigazgatás, az érin­tettek nélkül nem tudja meg­oldani a foglalkoztatási prob­lémákat. Kell persze a köz­ponti pénz, és kell a kiépült intézményrendszer is, ám ezeknek optimális működteté­sét nem lehet központilag ve­zérelni, különösen íróasztalok mögül nem. — Milyen hatásköre lesz majd a Munkaügyi Tanács­nak? — Ez a fórum a különböző — területi, réteg- és csoport­— érdekek feltárása, össze­hangolása útján venne részt a kormány munkaügyi politi­kájának kialakításában, kon­zultatív és tanácsadó testü­letiként. A tanács tagjai meg­tárgyalják és véleményezik a foglalkoztatással összefüggő el­képzeléseket, állást foglalnak a munkaügyi politika megva­lósítását szolgáló eszközrend­szer fejlesztését érintő kérdé­sekben és a munkaügyhöz kapcsolódó társadalompoliti­kai, szociálpolitikai kérdéseik­ben, valamint javaslatot tesz­nek a Foglalkoztatási Alap felhasználására. képviselnek — Kiket gondolnak bevon­ni a tanács munkájába? — Minden olyan munka­ügyi és szociális problémával is foglalkozó testületet, ame­lyik hajlandó részt venni a munkában, és igényli a szak­mai segítséget. Már megke­restük, vagy hamarosan meg­keressük azokat a társadalmi szervezeteket, amelyek külön­böző rétegek érdekeit képvi­selik. Ezek között vannak az ifjúsági szervezetek, a cigány­szövetségek, a szegényeket tá­mogató alap, a nőtanács és a megváltozott munkaképessé­­­gűeket tömörítő egyesületek. Olyan nyitott formára gondo­lunk, amelynek munkájába bárka, bármikor bekapcsolód­hat vagy kiválhat belőle. Együtt gondolkozásra, együtt­működésre hívunk mindenkit, a várható foglalkoztatási gon­dok enyhítésére, méltányos megoldások kialakítására, hogy senki ne érezze magát kiszolgálta­tottnaik. H. Sz. Egy tisztább természetért, Ngos/és a ruhák tisztaságáért a környezetbarát TOMI Forrás mosóporral. Tisza­nenti Vegyiművek Szolnok, Pf.: 1. 5007. Telefon: (56)-35-800. Telex: 23-658.­­Sy Fax: 36-732.

Next