Népszabadság, 1989. július (47. évfolyam, 153-178. szám)

1989-07-01 / 153. szám

89. július 1., szombat NÉPSZABADSÁG - KÜLPOLITIKA - ÁLLÁSPONT Budapesten az ausztrál miniszterelnök (Folytatás az 1. oldalról.) A tárgyalóasztalnál helyet­­lalt Németh Miklós, Bényi­zsef, Melega Tibor ,kereske-­lmi miniszterhelyettes, Mo­­i László és Juhár Zoltán, erre Robert Hawke, M. H. Gdld államtitkár, a Kabinet Adó vezetője, R. A. Wool­­tz külügy- és kereskedelmi­nisztériumi államtitkár, A. Hollway, a miniszter­nek titkárságának vezetője, ilamint Douglas Alan Towa­­nd. Az MTI értesülése szerint Kmeth Miklós fejlődőnek, ■oblémamentesnek ítélte Ka­­jik és Ausztrália politikai infarktusait. Kiemelte, hogy két ország nemzetközi fa­­rmokon is hasznos együtt­­működést folytat emberi jo­­, környezetvédelmi és le­­terelési kérdésekben. A­­kor­­mányfő kitért az ötödik földv­­iszen élő magyar etnikum­sszekötő szerepére. Sürgette­z 1988-ban aláírt konzuli megállapodás ausztrál ratifi­­álását. A gazdasági kapc­la­itokat jónak ítélte, s han­­oztatta: az utóbbi időszak­ban alkotott magyar törvé­nyek egész sora, a piacgazda­ság fokozatos kiépítése új táv­latokat nyithat az együttmű­ködésben. Németh Miklós leszögezte: a kormány ösz­tönzi a magyar vállalatok ausztráliai beruházásait, ugyanakkor várja az ausztrál vállalatok közreműködését a hazai távközlési, mezőgazda­­sági, élelmiszer-ipari és ide­genforgalmi beruházásokban. Javasolta: a két ország kössön megállapodást a ket­tős adóztatás kizárásáról, il­letve a beruházásvédelemről, s Ausztrália részesítse vám­­kedvezményben Magyaror­szágot. Reményét fejezte ki, hogy Ausztráliának a CO­­COM-hoz történt csatlakozá­sa nem befolyásolja a két or­szág együttműködését. Szólt arról is, hogy jövő év első fe­lében a kapcsolatok fejlesz­tésére magyar gazdasági és műszaki napokat rendeznek Ausztráliában. Robert Hawke elmondta: reméli, hogy a konzuli meg­állapodást nemsokára ratifi­kálják. A gazdasági kapcso­latokat méltatva szólt a Cairn­­si csoport eredményes mű­ködéséről, amely a mezőgaz­dasági­­világkereskedelem fej­lesztését tűzte célul. Kilátás­ba helyezte: kormánya tanul­mányozni fogja a kettős adóz­tatást kizáró, illetve a beru­házásvédelmi egyezmény meg­kötésének lehetőségét. Meg­jegyezte: a két ország között már ma is elégséges a bi­zalom a beruházásokhoz. Az általános vámpreferen­cia-rendszert ugyancsak 1991— 1992-ben vizsgálják felül, Hawke mégis ígéretet tett ar­ra, hogy a Magyarországgal kapcsolatos döntést igyekszik előbbre hozni. A COCOM- lista kérdésében elmondta: Ausztrália azért csatlakozott ehhez, hogy kedvező hatást gyakoroljon annak működé­sére. E részvétel nem befo­lyásolja a két ország együtt­működését. Ezután Németh Miklós hazánk belső helyzetéről, a politikai egyeztető tárgyalásokról tá­jékoztatta vendégét. Ezt követően Pozsgay Imre államminiszter kereste fel szállásán az ausztrál kormány­főt­. Straub F. Brúnó, az Elnöki Tanács elnöke az Országház­ban fogadta a vendéget, majd délután Nyers Rezső, a Ma­gyar Szocialista Munkáspárt elnöke és Grósz Károly, az MSZMP főtitkára a Központi Bizottság székházában talál­kozott az ausztrál miniszter­­elnökkel. A megbeszélésen mindkét fél üdvözölte a kap­csolatok fejlődését, s egyetér­tettek abban, hogy a gazdasá­gi együttműködés előmozdítá­sa érdekében szükség van az ausztrál vállalkozók érdeklő­désének felkeltésére. A ma­gyar vezetők — tájékoztatva országunk helyzetéről —, ki­emelték, hogy az MSZMP szé­les körű kapcsolatépítésre tö­rekszik az Ausztrál Munkás­párttal. Robert Hawke el­mondta, hogy Ausztrália ér­deklődéssel és jóindulattal fi­gyeli a magyar társadalomban végbemenő folyamatokat, üd­vözli a magyar külpolitika kezdeményezéseit a széles kö­rű nemzetközi együttműködés megteremtésére. (MTI) H­a az MSZMP veszít, csak magát okolhatja Németh Miklós interjúja a Le Figaróban A magyarországi reformfolym­­atot semmi sem állíthatja meg, s a megújuló MSZMP derűlá­­óan tekint a szabad választások elé — jelentette­­ki Németh Mik­lós miniszterelnök a Le Figaro című francia lapnak adott nyi­latkozatában. Németh Miklós kifejtette, hogy az MSZMP mélyreható átalakulásban van és a reform hívei egyre erősebbek a párt­ban. „Ez azt jelenti, hogy mire eljönnek a választások, képes lesz felvenni ellenfelei kihí­vását. A kommunisták a győ­zelem jó esélyével állnak majd ki a pástra.” A pártelnökség tagja rámutatott a magyar és a lengyel politikai helyzet kü­lönbségeire:­­ nálunk senki sem akar előzetes megállapo­dásokat kötni a parlamenti mandátumok elosztásáról, ná­lunk nem olyan mély válság előzi meg a választásokat, mint ami Lengyelországban volt a szükségállapot beveze­tése óta. Végül: ma még min­dig a mi pártunk a legszerve­zettebb politikai erő, amelyre hallgatnak a tömegek Mind­ezen tényezők figyelembevéte­lével, ha a párt veszít a vá­lasztásokon, csak magát okol­hatja érte... De személy sze­rint meggyőződésem, hogy megújult és reformista pár­tunk teljes nyugalommal néz­het a választások elé. És ha betakarítjuk például a szava­zatok 40 százalékát, akkor jó helyzetben leszünk a koalí­cióhoz. Külpolitikai helyzetünkről és törekvéseinkről szólva a ma­gyar kormányfő elmondotta, hogy egy olyan kis ország ese­tében, mint Magyarország, nem elegendő kinyilvánítani a semlegesség vágyát. — Meg­győződésem viszont, hogy le­hetséges lesz eljutni a semle­gességhez a katonai tömbök fokozatos megszüntetése ré­vén. — Utalt Fiduard Sevard­nadze szovjet külügyminiszter ama előrejelzésére, hogy 1995- ig vagy 2000-ig minden kül­földön állomásozó csapattes­tet hazavisznek. Hozzátette, hogy magyar részről a lehető leghamarabb szeretnénk a ki­vonulást, de természetesen mindez a két katonai tömb közti tárgyalások tétje is. Németh Miklós kifejezte azon meggyőződését, hogy Gorbacsov képes lesz végére járni reformjainak. Az meg­lehet, hogy nem tudja folytat­ni az eddigi ütemben, mint két-három éve. Ha most kissé lassított, az éppen azért van, mert levonta a tanulságot Hruscsov hibáiból. De a Szov­jetunióban lehetetlenné vált más politika. Hát Magyaror­szágon ? — tette fel erre a kér­dést a francia újságíró. — Te­gyük fel, mint ön mondja, hogy a reform egy szép na­pon elakad a Szovjetunióban. Ez a megrekedés biztosan kedvezőtlen lenne a magyar reformnak is. De ez még nem állíthatja le a magyar refor­mot. Magyarországon többé nem lehet mást csinálni — hangzott a válasz. Az interjúban a magyar miniszterelnök tragikus test­vérharcnak minősítette 1956- ot. — Akkoriban még nem le­hetett tisztán látni, hogy bi­zonyos fejleményeket a nem­zetközi kommunista mozga­lom pillanatnyi érdekeinek függvényében irányították. Ma ez már sokkal világosabb — mondotta. Befejezésül arról beszélt, hogy vannak bizonyos egyetemes értékek, amelyeket a Nyugattal közösen vallunk és tisztelünk. Ezt nyíltan ki­mondjuk, akkor is, ha a mi reformunk lényegileg magyar lesz és semmi köze egy nyu­gati reformhoz. A szabadság­­jogokat pedig megkülönbözte­tő jelzők nélkül valljuk. Bécs: döntés az EGK mellett Az osztrák parlament csü­törtökön felhatalmazta a kor­mányt arra, hogy tárgyaláso­kat kezdjen a Közös Piachoz történő csatlakozásról. A testület azonban több fel­tételt is szabott, így például nem szenvedhet csorbát az or­szág semlegessége, meg kell őrizni az elért szociális vív­mányokat, fenn kell tartani a környezetvédelmi normáikat, amelyek sok esetben szigo­rúbbak a közös piaciaknál, s nem szenvedhet sérelmet a közvetlen demokrácia elve sem. Brüsszelben arra számíta­nak, hogy­­két héten belül megérkezik Bécs felvételi ké­relme. (Reuter) Tokió bízik a magyar reformokban ( tokiói tudósítónktól ) Japán üdvözli a kelet-európai térség egyes országaiban - köztük Magyarországon - vég­bemenő reformfolyamatokat, de aggódik, hogy a túl gyors refor­mok destabilizálhatják a politi­kai helyzetet a térségben - je­lentette ki az MTI és a Népsza­badság tudósítójának kérdésére válaszolva Vatanabe Taizo, a külügyminisztérium szóvivője. Japán abban érdekelt, hogy a reformok zökkenőmentesen haladjanak, hozzák meg ered­ményüket, s ne váltsanak ki semmilyen ellentétes reakciót, s ne okozzanak belső bizony­talanságot. Amit Japán tehet, az talán nem túl sok — mond­ta Vatanabe. Arra ösztönzik az érintett országokat, hogy kevésbé függjenek a külvilág­tól, és maguk találjanak meg­oldást problémáikra, reform­­törekvéseik megvalósítására, elkerülve az erőszak alkalma­zását. A japán kormány kinyilvá­nította: bízik a magyar gaz­daságban és abban, hogy az ország megőrzi hitelképessé­gét. A szóvivő elmondta, hogy sok magánvállalat kéri ki a minisztérium tanácsát: merje­­nek-e üzletekbe belevágni? Magyarország esetében a hi­vatalos szervek ösztönzik a vállalatokat és igyekeznek meggyőzni az üzletembereket, hogy nyújtsanak segítséget, egyebek között a vállalatveze­tés, a piaci munka, az érték­kalkuláció nemzetközi normái­nak az elsajátításához. Ezt ösztöndíjak nyújtásával a to­kiói kormány is támogatja. Kormányforrásokra hivat­kozva pénteken egyébként a Kyodo hírügynökség világ­­szolgálata tudni vélte: Tokió fontolóra vette, hogy az Ex­port-Import Bankon keresztül hiteleket nyújtson hazánknak. A tudósítás szerint Japán kü­lönböző lépéseket tervez a ke­let-európai reformtörekvések támogatására, amelyekkel a kelet—nyugati gazdasági kap­csolatok bővítését kívánja előmozdítani. Ezeket a terve­ket — a Kyodo szerint — Unó Szószuke miniszterelnök a pá­rizsi tőkés­ csúcstalálkozón ter­jeszti elő. Trom András Négy elszámolási változat Beck Tamás a szovjet—magyar árucseréről ( MOSZKVAI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) Moszkvában pénteken nem­zetközi sajtóértekezletet tartott Beck Tamás magyar kereske­delmi miniszter. Elmondta: to­vábbra is tanulmányozzák a ke­reskedelmet új alapokra helye­ző elszámlásirendszer-változatot, amely a legjobban megfelelne a két államnak. A magyar mi­niszter beiktatta tisztségébe dr. Ambrus János miniszterhelyet­test, az új moszkvai magyar ke­reskedelmi főtanácsost. A négy elszámolási változat: 1. Készpénzdollár-elszámolás. 2. Klíringdollár-elszámolás. 3. Finn módszer. 4. Modernizált transzferábilisrubel-elszámo­­lás. A szakértők tovább foglal­koznak a kérdéssel. Jó lenne 1991 körül az áttérést megva­lósítani — mondta Beck Ta­más, hozzátéve, ez a téma na­pirenden volt Katusin szovjet külgazdasági miniszterrel való megbeszélésén. Jelenleg 366 millió rubel ma­gyar aktívum van a kétoldasú kereskedelemben. Ez ,­­yar részről nyújtott ugyan ,tora összegű kamatmentes­é­­lnek felel meg. — Ahhoz n ne­k va­gyunk elég gazdag, ,így ilyen hitelnyújtást megenged­hessünk magunknak — tette hozzá, jelezve, a magyar fél keresi az utat a többlet meg­szüntetésére. Nem az a prob­léma, hogy a magyar külke­reskedők nem találnak megfe­lelő árukat a szovjet piacon, hanem az, hogy a kívánt szov­jet cikkekre (járművek, hűtő­ládák, tévék, faáruk, kerékpá­rok, sporteszközök) a házigaz­dák nem adnak kiviteli enge­délyt. A magyar külkereske­delmi munka szerkezeti átren­dezésével is igyekszenek a többletet leapasztani, mégpe­dig a szovjet tagköztársaságok­ban vevőként és eladóként is közvetlenül lépnek fel. (Ki­kapcsolva Moszkvát mint a bü­rokratikus akadályok egyik forrását.) Megszüntetik az ed­digi piackutató munkaformá­kat, a zajos, protokolljellegű, egyszeri nagy felhajtással járó vásárokat. Szükség lenne a szovjet— magyar vegyes vállalatok szá­mának gyarapítására, a reális dollár—rubel szorzó kialakítá­sára, a KGST-ben az alapvető változásokra. D. P. Fáradó ki­jár­ók? Véget ért ismét egy hosszú ülésszak. Kifáradóban van a Parlamentből tudósító újságíró, megviseltek a kép­viselők is. Ha valaki, hát — a hivatásos apparátusok mellett — ők, a törvényhozók szenvedik meg, élik át legjobban ezt az átmenetinek nevezett időszakot. A mai képviselőket ugyanis még egy többé-kevésbé régi elkép­zelések alapján összehívott Országgyűlésbe választották, ám mai feladatuk nagy, egy alapvetően más államszer­vezet, más szerepű parlament elveinek kidolgozása. Sőt a kiszélesedett — helyi és országos — politikai közvé­lemény azt várja tőlük, hogy már most úgy lépjenek fel, mint ahogy azt hagyományos parlamenti demokrá­ciák törvényhozói tennék. Hallgatom a képviselői megnyilatkozásokat: a mai parlamenti tagok többsége — úgy tetszik — szakmáját választaná a hivatásos képviselőség helyett. A munka ma is akkora, hogy az profi politikus, saját apparátus­sal, megfelelő anyagi háttérrel sem végezné el könnyen. Ezért aztán tisztelet-becsület a sokat dolgozó képviselők­nek. A kemény munka azonban most és itt nem elegen­dő érv. Az, sem meggyőző sokaknak, hogy 1985-ben már nem „egyből választottunk” a népi demokratikus elvek szerint, s a mai képviselők erre jogosan hivatkoznak. Különösen azok, akik, ugye, nem hivatalos jelöltként nyerték el a mandátumot. Az Országgyűlés elnöke azt mondotta: a parlamen­tet nem lehet leváltani. Rímel ez Brechtnek a népről mondott szentenciájára, ám a párhuzam kissé hibás, mert ha a parlamentet nem is, de egyes képviselőket bizony vissza lehet hívni. (Sőt ha minden igaz, akkor a parlamenti tagok harmadának lemondása az egész törvényhozás feloszlatását vonná maga után). Nem tudom, hogy országosan volna-e szervezve a visszahívások sorozata, avagy csupán helyi kezdeménye­zésekről van szó. Nehéz erről véleményt mondani, mert miért tulajdonítanék bárkinek sanda szándékokat. Egye­lőre azonban a visszahívásról döntő szavazáshoz elegendő a választópolgárok tíz százalékának az aláírása, s ennek a megléte is már sokak számára elég ahhoz, hogy lekö­szönjenek. Azt hiszem, nehéz lehet lelkiismeretes tör­vényhozói munkát folytatni ilyen fenyegetés közepette. Magam például bizonyos vagyok benne, hogy a kép­viselői interpellációk és kérdések mostani hatalmas szá­ma mögött is lehet egyfajta elhárító tevékenység: ne mondhassák róluk, hogy nem szólalnak fel, nem képvise­lik a helyi érdekeket. Igaz, ekkor még számíthatnak olyan megnyilatkozásra, amely a minap hangzott el. Az ellenzéki szóvivő sommásan csak helyi kijáróságra tar­totta alkalmasnak a parlamentet. Joga van így véle­kedni, de akkor meg mi az oka, hogy az általa képviselt csoportok a választások előrehozását helytelenítik? Szűrös Mátyás szerint ma csak az MSZMP és az MDF foglalkozik egyetértően a mihamarabbi választások gondolatával, a többi párt, előpárt és szervezet erre nem adja voksát. Attól tartok, még könnyen előfordul­hat az az állapot, hogy a parlament munkáját ellehetet­leníti a visszahívások okozta légkör, miközben az új választások kiírása ennek ellenére sem lehetséges. Félő, hogy a háromszögtárgyaláson nem egykönnyen állapod­nak meg az új választási törvényről. Az is lehetséges, hogy kényszerhelyzetben az ellenzék egyetértése nélkül kell választási szabályzatot alkotni, s kiírni a szava­zást. Az meg, ugye, nem lenne hiteles! Az Országgyűlés elnöke arra is figyelmeztetett, hogy normális törvényhozó tevékenység nélkül nincs stabil átmenet, nincs­­kormányzati munka. Ez olyan igazság, amelyen el kellene gondolkozniuk mindazoknak, akik való­ban kívánják a teljes értékű magyar parlamentarizmus mielőbbi megteremtését. Miklós Gábor Rekordösszegű­ amerik­ai adósság Csaknem 40 százalékkal nö­vekedett 1988 végére az Egye­sült Államok nettó külső adós­ságállománya az 1987-es év vé­géhez képest. Továbbra is erő­sen növekszik a külső adósság­­állomány, noha a kereskedel­mi deficit mértéke az elmúlt két évben csökkenő tendenciát mutatott. A világ legnagyobb adósának 1987 végén 378,3 mil­liárd dollár nettó külső tarto­zása volt, s ez 1988 végére 532,5 milliárd dollárra növeke­dett. Az Egyesült Államok 1982-ig a világ legnagyobb hi­telező országa volt, s 71 év után, 1985-ben fordult elő elő aő­ször, hogy ismét adósi pozíció­ba került. Sokan úgy vélik, hogy az eladósodás következ­tében az Egyesült Államok el­vesztheti ellenőrzését saját gazdasága felett. (AFP) Az MSZMP bővíti kapcsolatait a Szocialista Internacionáléval ÉRTÉKELÉS A STOCKHOLMI KONGRESSZUSRÓL A napokban fejeződött be a Szocialista Internacionálé XVIII. kongresszusa Stockholmban, ahol mint arról lapunk is beszámolt, most először megfigyelői minő­ségben az MSZMP is képvisel­tette magát. A küldöttséget Nyers Rezső vezette. Ő maga - mint június 22-i számunkban nyilatkozta is - nem tudott je­len lenni a tanácskozás végéig. Ezért arra kértük Demcsák La­jost, a küldöttség tagját, az MSZMP KB munkatársát, hogy röviden foglalja össze a cente­náriumi kongresszus eredményeit.­­ A tanácskozás történelmi évfordulóra esett: a II. Inter­­nacionálét 1889-ben alapítot­ták. A kongresszus azonban az új tennivalókra fordította fi­gyelmét. A legfontosabb ese­mény a Szocialista Internacio­­nálé új elvi nyilatkozatának elfogadása volt, amely az 1951- es dokumentumot váltotta fel. Ebben feldolgozzák az elmúlt negyven év fejlődését, a szo­ciáldemokráciát ért kihíváso­kat, vázolják a lehetséges vá­laszokat, a béke és a leszerelés problémáitól a világgazdasági kérdésekig. Most először dol­gozták ki a Szocialista Inter­­nacionálé álláspontját az em­beri jogokról és a környezet­­védelemről. A kongresszus fő jellemzője az a felismerés volt, hogy a globálissá váló politi­kai és gazdasági folyamatok csak nemzetközi összefogással oldhatók meg.­­ Volt-e szó arról, hogy a munkásmozgalom „reformista szárnya’’ ma milyen társadal­mi fejlődési modellt tart kö­vetendőnek? — Igen, ez az egyik lényegi kérdéskör volt. Abból indultak ki, hogy a szocializmus úgyne­vezett totalitárius szárnya —­ csakúgy, mint a fejlett tő­kés világban az újkonzerva­tív ideológia —, egyre in­kább csődbe kerül. Néze­tük szerint paradox módon ezt támasztja alá a né­hány szocialista országban megindult reformfolyamat is. Mindez szerintük a szociálde­mokrácia igazát bizonyítja a csaknem egy évszázados törté­nelmi vitában, hiszen az ő modelljük jól vagy jobban mű­ködik. A kongresszus egyhan­gúlag bizalmat szavazott a nyilatkozatban is kifejtett, kor­szerűsített demokratikus szo­cializmusnak. Ennek lényege olyan társadalmi modell, amelyben kiteljesedhetnek a szabadság, a demokrácia, a társadalmi igazságosság és a szolidaritás eszméi, érvénye­sülnek az emberi jogok és ki­bontakozhat az alkotóerő. A termelés és az elosztás folya­matait a társadalom demokra­tikusan ellenőrzi, óvják a ter­mészetet, megvalósul a társa­dalom belső békéje. Mindez persze nagyon szépen hangzik, de még távolról sem valóság, a svéd modell még nem általá­nos. Mindenesetre jelzi: a szo­ciáldemokrácia ilyen irányba kíván haladni. — Ennyire elméleti volt a tanácskozás, vagy foglalkoztak a részvevők a politika és a gaz­daság kínzó, napi kérdéseivel is? — Kétségtelen: ez a kong­resszus lényegesen többet fog­lalkozott ideológiával, mint az eddigiek. Talán az évforduló emelkedettebb hangulatában igazolni kívánta a szocialista mozgalom százéves folyamatos­ságát, sőt közvetlen kapcsola­tot vállalt a francia forradalom 200 éves eszméivel is. Konkrét problémákkal, így a konzer­vatív politika kihívásával nem foglalkoztak. — Hogyan fogadták az MSZMP részvételét, s hogyan alakulhat a párt kapcsolata a jövőben a Szocialista Interna­­cionáléval? — Az MSZMP-hez hasonló megfigyelői minőségben jelen volt még a LEMP, az SZKP küldöttsége, és ott voltak az olasz kommunisták is. A dele­gációnk iránti figyelem, meg­ítélésem szerint, pártunk nem­zetközi és hazai tevékenységé­nek szólt, annak a kísérletnek, amelyet a szocializmus gyöke­res megreformálására indítot­tunk. Meg szeretném jegyezni: igen kedvező hatást gyakorolt, hogy delegációnkat Nyers Re­zső vezette, akit külföldön is nagyra becsülnek. Ami a jövő­beni együttműködést illeti, sze­retnénk tovább mélyíteni kap­csolatainkat a Szocialista In­­ternacionáléval. Meggyőződé­sünk, hogy ebben nem fog meggátolni bennünket, hogy a Magyarországi Szociáldemok­rata Párt is erre törekszik. Ez megfelel pártunk azon politi­kájának, hogy bővítse viszo­nyát mindazokkal az erőkkel, amelyek a közös értékek, a kölcsönös előnyök alapján erre hajlandóak. 3

Next