Népszabadság, 1989. november (47. évfolyam, 259-284. szám)

1989-11-25 / 280. szám

VITÁNYI IVÁN: A MUSZÁJKOMPROMISSZUM VÁLASZ A TÉTOVÁZÓKNAK Sokakat azért nem elégített ki az MSZMP—MSZP októberi kongresz­­szusa, mert még gyökeresebb válto­zást akartak, mindenekelőtt „homo­gén reformelkötelezett, „radikális” irányítást, amely „tiszta” emberekből áll. Olyanokból, akik az elmúlt év­tizedekben semmivel sem sározód­­tak be. Egy ilyen párt úgy dobhat­ta volna le magáról elődeinek — az MSZMP-nek és általában a bolse­vik típusú pártalakzatoknak — min­den örökségét, mint csirke a tojás­héjat, ezért egyívású partnerként il­leszkedhetett volna be a jelenlegi el­lenzéki pártok közé. Az érvelés megvesztegetően logi­kusnak és következetesnek látszik. Véleményem szerint azonban még­sem az, mert olyan ügyekben is át akarja vágni a gordiuszi csomót, amelyekben pedig mégiscsak kibo­gozni kellene. Látványos radikaliz­musa mögött annak a bolsevik szemléletnek az igézete sejlik fel, amely a kérdéseket odáig akarja egyszerűsíteni, amíg egyetlen aktus­sal megoldhatóvá nem válnak. Akik így gondolkoztak, most csa­lódottak. Úgy gondolják, hogy nem tehetnek mást: vagy kívül maradnak, vagy radikális reformpártot alapíta­nak. Az etika oldaláról Vannak, akik etikailag ítélik meg azt, hogy sokan éppen őközülük he­lyezkednek tagadó álláspontra a szocialista párttal szemben. Ne ta­gadjuk el, ebben is van valami. Ha valaki vállalta az MSZ­MP-t, elfo­gadta az általa nyújtott tisztsége­ket és hivatalokat, nem érezte, hogy besározódik, ha nevét adja az el­múlt 33 évhez, most ugyan miféle erkölcsi alapon teszi az etikai mér­cét olyan magasra, hogy annak az új párt már nem tud megfelelni? Ha volt erkölcsi bátorságuk arra, hogy a reformokat követelve köz­reműködjenek a régi párt szétveré­sében, miért állnak félre akkor, amikor a követelések nagyobb­­ ré­sze teljesült, miért nem vállalják a felelősséget az új párt felépítésé­ben? Valóságos kérdések ezek, de úgy gondolom, hogy mégsem etikailag kell őket megközelíteni. Elég lélek­tani magyarázatot találhatunk ar­ra, hogy valaki egyszerre úgy érez­ze: elege van, nem tudja folytatni. Nem lehet normákat szabni arra, hogy ez mikor következhet be — ha most, akkor most. A tettet nem is lehet csak a szándék oldaláról megítélni, a következmény értéké­ről pedig a történelem fog dönteni. Moralizálás helyett tehát vizsgáljuk meg inkább a kérdés racionálisan megközelíthető érdemi részét. Itt van például a „tisztaság” köve­telménye. Olyan embereket kíván­nának összegyűjteni, akik az elmúlt évtizedekben mindvégig elutasítot­ták a hatalommal kínálkozó komp­romisszumot, ezáltal „hitelesek” ma­radtak. Az ő csapatukból kellett vol­na — úgymond — összeállítani a homogén vezetőséget. Ebben a követelményben van egy igaz­sag: ne kapjanak az új párt­ban szerepet, különösen pedig ve­zető funkciót azok, akik az általuk elkövetett súlyos hibákkal csődbe juttatták az országot, mint ahogy azok se, akik most is ragaszkodnak a sztálini pártállam koncepciójához. A követelmény érvényesítésének azonban van egy mértéke, amit a magyar viszonyok objektív alakulá­sa szab meg. A kongresszus egyik szállóigéjévé vált, amit Pozsgay Im­re mondott a reformszövetség egyik összejövetelén: Luther Márton nem mondhatta, hogy volt katolikusok­kal nem dolgozom. Olyanok voltak a magyar viszonyok, hogy kisebb­­nagyobb mértékben mindannyian „katolikusok” voltunk. Magyarul: a legtöbb ember megkötötte a maga kompromisszumát, az is, aki tudta, hogy alkut köt, az is, aki ideológiát csinált hozzá. Élni akartak, lehetőség szerint és a tisztesség határai közt jól élni, gyarapodni, gyereket nevel­ni. Jól tették, mert a nemzetnek va­lóban arra van szüksége, hogy tag­jai éljenek és gyarapodjanak. Nem tartom jogosnak, amikor egyesek emiatt morális zűkszavakkal a né­pet is megítélik, megróva az em­berek tömegeit amiatt, hogy éltek a lehetőséggel, és ahelyett, hogy el­lenálltak volna, inkább belehelyez­kedtek a ne politizálj, építkezz langymelegébe. Rehabilitálni kell a népet az ilyen­féle koncepciós perek ítéletei alól. A nép helyesen csele­kedett, amikor a politika elvont tör­vényei helyett az élet törvényeit vá­lasztotta. Ha körülnézünk az újonnan szer­veződött és az újjászervezett — ma még ellenzékinek nevezett — pár­tokon, kétféle embert találunk so­raikban és vezetőik között. Az egyik — kisebb — csoport kétségtelenül szembehelyezkedett a hatalommal, és hosszú, nehéz harcokat folytatott vele. Minél nagyobbakká válnak azonban e szervezetek, annál töb­ben lesznek bennük azok, akik a 60-as, 70-es, sőt 80-as években is jól meg tudták kötni a maguk komp­romisszumait. Jó néhányan MSZMP- tagok voltak, mások más megoldást találtak, de nem mentek száműze­tésbe, s a belső ellenzékiség glóriá­ját sem vonhatjuk mindegyikük fe­je köré. A társadalom java része nagyon is jól tudja a mértéket, amelyben a kritérium nem a kompromisszum léte vagy nem léte, hanem az, hogy ki mire használta fel, megtette-e ke­retei közt a magáét, és amikor mód­ja nyílt rá, túl tudott-e lépni rajta. Milyen egység lehetséges? Akik az MSZMP reformszárnyá­ban szerveződtek és most a Magyar Szocialista Párthoz csatlakoztak, az elmúlt évtizedekben szükségszerűen a kompromisszumok útját járták, és így jutottak el a mai felismerésekig. Rögös és hosszú volt ez az út, ke­servekkel és bukásokkal­ terhes. Szolgálatot vállaltak és tisztségeket viseltek (kisebbet-nagy­obbat), életük egyes szakaszaiban a legtöbben még azonosulni is megpróbáltak. Új bort szerettek volna önteni a tömlőkbe de ha zúgolódva is, elfogadták, hogy csak a régi tömlő áll rendelkezésük­re. A tapasztalat és a lehetőség győz­te meg őket arról, hogy ez most már nem lehetséges: új tömlő kell. Az új tömlőt azonban nem lehet megrendelni és várni, amíg valaki elkészíti, leszállítja, és nekünk csak az a dolgunk, hogy­­szépen beletölt­­sük a pompásan kiforrt termést. A hasonlat itt megszakad: ahogy az új tartalom is csak a régiből születhet, az új forma, az új keret sem jön létre szűznemzéssel, magunknak kell alakítanunk. A lehetőség még meg­van, nem jobban, mint bármikor azelőtt. Aki eszmeileg változatlanul a demokrácia és a szociális igazság egységében gondolkozik, az nem utasíthatja el ezt a lehetőséget! Az a réteg, amely az MSZMP- ben a reformokért való harcot vál­lalta, korántsem volt egységes. A nagy és általános eszmék tekinte­tében még valamennyire létezett egy közös álláspont, a módszerek és taktika dolgaiban azonban már alig-alig. Csodálkozhatunk rajta? Hogy valamely társadalmi szerve­zet, párt viszonylagosa­n megállapo­dottá váljék, elvei és gyakorlata te­kintetében egyaránt konszolidálód­jék, ahhoz közös harcokban kiko­vácsolt elmélet és évek során fel­halmozódó hagyományok, végső so­ron — idő­­kel. Ideje azonban az MSZMP demokratikus szárnyénak kevésbé volt, mint bármely ellen­zéki szervezetnek. Aki benne élt a reformkörök, majd a reformszövetség alakulásá­ban és kongresszus alatti működé­sében, tapasztalhatta, hogy a meg­kívánt egységnek legfeljebb csak körvonalai alakultak ki. Sok volt a kiforratlanság az improvizáció, a még fel nem dolgozott szenvedély. És ez nemcsak hogy nem lehetett másként, de volt benne valami na­gyon jó is,­­mert a formálódó de­mokrácia közvetlensége nyilvánult meg benne. Hiba volna azonban a közvetlenséget összetéveszteni a kompromisszumoktól való mentes­séggel. Olyan, időt élünk (egyébként mindig, de most különösen), ami­kor ez lehetetlen volna. Valójában arról kell vitatkoznunk, és arról is vitatkoztunk, hogy aki hogyan akar­ja a szükséges kompromisszumot megkötni. De ha így van, ne álmodozzunk nagyobb homogenitásról, mint amennyit már mag­unk ki tudtunk küzdeni magunknak. Ne álmodoz­zunk arról, hogy ráolvasással vagy paranccsal tudunk egységet terem­teni ott, ahol- .még­­nem forrtak ki a vélemények. Hiszen jól láthattuk — éppen a kongresszuson —, hogy ilyesfajta homogenitás már három vagy négy ember között is nehezen jön létre, még kevésbé tartós — hogyan várhatnánk tehát el egy na­gyobb létszámú testülettől, sőt egy egész párttól? És arra sincs sem­mi garancia, ha még újabb pártot alapítanak, abban varázsütésre el­múlnak a heterogenitást kiváltó okok. Rendezett sokszínűség Nem a régi értelemben vett egy­ségre kell törekednünk, hanem olyan sokszínűségre, ha úgy tetszik, heterogenitásra, amelyet jól meg­határozott és közösen gondozott alapelvek határolnak. És a rende­zett sokszínűség, korlátozott hete­rogenitás — ha működik — szer­vesebb és hatékonyabb egységet ké­pes teremteni, mint az erőszakos centralizmus. Az a megfogalmazás, amely szerint a párt­­platformok szövetsége, voltaképpen azt tartal­mazza. És ezt a jelen helyzetben több el­vi indok is megerősíti. Először. Az organikus fejlődéssel szemben kierőszakolt egység ismét magában hordozná a centralizmus felélesztésének lehetőségét, esetleg új formában. A jelen helyzetben ugyanis könnyen kialakulhat egy olyan elit,­­amely a saját magatar­tását normának kezdi tekinteni, és egyre inkább természetesnek veszi, hogy az övé a döntés joga. Mivel pedig a valóság azért változatlanul heterogén marad, szavát csak a centralizmus útján érvényesítheti. Másodszor. A reformpolitika ki­alakulása, az állami párt lebontása, a szocialista párt létrejötte a fo­lyamat, amely nem valósulhat meg egyszeri aktus útján. Csak kevesen voltak (ha egyáltalán voltak), akik mindig világosan látták: az embe­rek többségének idő kellett, hogy eljussanak a ma elfogadott követ­keztetésekre. Nem egyszerire tették, hanem tapasztalataiknak, elemző­­készségüknek és vérmérsékletüknek megfelelően eltérő ütemben. A re­form mai elkötelezett hívei közül még sokan másként beszéltek 1-2-5- 10 évvel ezelőtt. De ha így van, ak­kor azt is el kell fogadniuk, hogy mások esetleg őutánuk indulnak el az úton, vagy csak most fognak el­indulni. A jelen helyzetnek az felel meg, hogy elismerjük ezt a külön­bözőséget, és meglegyen a lehető­sége annak, hogy az egység­ — mindabban, amiben szükséges — szerves és természetes úton alakul­jon ki. Harmadszor. A Magyar Szocialis­ta Pártot az in kongresszus hozta létre, amelyet a Magyar Szocialista Munkáspárt szervezett meg. (A kongresszus előkészítését, a küldöt­tek megválasztását egyébként azok is szabályszerűnek és demokratikus­nak ítélték, akik most az MSZMP-t akarják visszaállítani.) A reform­­szárny szerepe ebben igen jelentős volt: a kongresszust az ő követelé­sére hívták össze, az alapdokumen­tumok — a program, az alapsza­bály — az ő elképzeléseit tükrözték. A kongresszus tehát a maximumát adta annak, amit az addig az MSZMP-ben intézményesült magyar szocialista mozgalom a válság meg­oldásában és a­­következtetések le­vonásában magából kitermelni ké­pes volt. Sőt talán azt is mondhat­juk, hogy a kongresszus még túl is ment ezen a maximumon,­­minden­esetre túllépett önmagán, azokon a határokon, amelyek összetételének statisztikai átlagából következtek volna. Maga a kongresszus is fej­lődött, szinte érezni lehetett, ahogy megnőtt a megújulásra való igény, ahogy az addig tétovázók is készek­ké váltak radikális reformok elfoga­dására, mindenekelőtt a pártállam lebontására. Eddig tudott eljutni. Nem jutott el egy olyan „radiká­lis”, „­tiszta” „reformpárthoz”, ame­lyet­­most néhányan­ szeretnének. Lehet ugyan azt mondani, hogy éppen ezt a realitást kellett volna elvetni, és teljesen elődről­ kezde­ni egy új párt szervezését. Ez az érvelés azonban egy illúzión épül: nem veszi tudomásul, hogy akárki akármilyen­­mozgalmat,­­pártot akar­na szervezni Magyarországon a szo­cializmus nevével, nem függetlenít­heti magát attól a múlttól, amelyet a Magyar Szocialista Munkáspárt (valamint elődei) és tagjai képvi­selnek. Ettől egyetlen új alakzat sem maradhat „tiszta”, még ak­kor sem, ha megtagadja. Nem lehet füg­getlen attól a hét- vagy nyolcszáz­ezer embertől sem, aki a pártot al­kotta és nevében tevékenykedett (még ha egyénenként keveset tett is). H­a nincs válasz arra, hogy a magyar társadalom­nak ez a ne­m el­hanyagolható rétege hogyan ,illesz­kedhet be szervesen az új viszo­nyokba, akkor ennek a­­rétegnek a perspektívátlansága — szervezettsé­ge csakúgy, mint szervezetlensége, öntudata csakúgy, mint zavara — súlyos, problémákat okozhat. A Magyar Szocialista Párt létre­jötte ilyen válasz (amit csak meg­erősít, ha az MSZMP-vel­­szemben ad alternatívát­. Akkor is, válasz, ha csa­k néhány tízezer ember írja alá. Ez a szám ugyanis még nőni fo­g, és érvénye különben sem a számoktól függ. Mindezen okoknál fogva tehát ki­mondhatjuk, hogy a Magyar Szo­cialista Párt valóban többféle komp­romisszum alapján­­született, de ezek történelmileg szükséges kompro­misszumok. A kongresszus csak az irányt jelölte ki, az utat még nem, még kevésbé tudta kikövezni. Mind­ez hátravan, és magának a párt­nak, de egészének és nem ilyen vagy olyan vezető testületének kell kikü­zdtetnie. A felelősség nagy. A magyar szo­cializmus sorsát nem valamiféle szőkébb pártszemponttal, hanem az egész nemzet ügyeként kell néz­nünk. Európához a­karunk felzárkóz­ni, nem feledkez­hetünk meg tehát arr­ól, amit az európaiság a politi­kai struktúrában jelent. Minden je­lentős nyugat-európai országban erős szocialista pártok­­működnek, a baloldal ezáltal meghatározó szere­peit tölt be a társadalom előreha­ladásában. Szerepük független attól, hogy ki van kormányon, az európai demokráciának éppen az a lényege, hogy a társadalom mozgását szabá­lyozó erők nincsenek egyértelműen egy kormány kezében. A skét- vagy többpólusú demokráciák igen mű­ködőképesnek bizonyultak, erejük és mértékü­k van egyszerre. A Szo­cializmusnak meghatározott és mel­lőzhetetlen szerepe van ebben a­­szerkezetiben: a szociális igazságot, az emberek millióinak boldogulá­sát képviselik, és biztosítják a de­mokrácia szellemében és keretei kö­zött. Nálunk is megvan a lehetősége egy ilyen európai demokrácia­­kiépí­téséinek. Éppen ezekben a hónapok­ban, a sztálini állam­párt és pártál­lam szétesésének idején tapasztal­hattuk, hogy élnek a szocializmus hagyományai is. Van, aki kevesli a pártba átigazolók számát, mégis, már a szervezés eddigi adatai is azt mutatják, hogy a szocialisták pártja a legnagyobb, mindenesetre a legnagyobbak közt van. A közeli hónapokban sok minden eldől, legalábbis néhány évre — de ezek egész további sorsunkat meg­határozó évek lesznek. Most dől el, hogy valóban föl tudtunk-e zárkóz­ni Európához. Történelmi felelősség terheli azokat, akik szívükben és eszükben a baloldal­­mellett kötelez­ték el magukat. Ahhoz, hogy a bal­oldal meghatározó ereje legyen a magyar demokráciának, erős szocia­lista pártra van szükség. Ha az előbb említett értelemben fe­lfogott baloldal erői ebben a veszélyes helyzetben a haragszomrádot játsszák, egymást vádolják és egy­mástól szerzett sebeiket nyalogat­ják, a lehetőség elvesz. Nem egy látszategységre invitálok, hanem egy olyan szövetségre, amely éppen­­a különbözőségek számbavételén ala­pul. Amely vállalja az eltérést, de éppen ezért és ezáltal ,tudja, hogy mikor van ideje és helye a közös cselekvésnek. És mikor­­tudná in­kább, mint ezekben a sorsdöntő hó­napokban !

Next