Népszabadság, 1990. április (48. évfolyam, 77-100. szám)

1990-04-24 / 95. szám

12 NEPSZABADSAG - SZOLGALTATÁS 1990. április 24., kedd INGATLANPIAC150000 forint négyzetmétere: van ilyen? Felújításra szorult — porig lerombolták A tőzsdén megmosolyogják azt, aki szakértelem nélkül ját­szik az értékpapírokkal. A la­kások adásvételénél viszont — ami nálunk az átlagállampol­gár számára az élet legnagyobb beruházása — mindenki szak­értőnek hiszi magát, holott nemcsak jogilag kell körülbás­tyázni a szerződést (lásd: cik­künk két hét múlva megjelenő mellékletünkben), hanem tudni kellene azt is, hogy mit ve­szünk. A hangsúly e szón van: kellene. Szakértőnkkel, Juhász Ist­vánnal (Ingatlanpiac, Adat­bank) e héten épp az ezzel kapcsolatos lehangoló tapasz­tala­tokról beszélgettünk. A fő­városi lakásállománynak tud­valévően mintegy harmada igazában jelentős javítások nélkül nem is lenne lakható. Egy olyan piacon, ahol bármi­féle lakás mind nehezebben hozzáférhető, sokan épp arra vadász­nak, hogy a hirdetésben felújításra szorulóként megje­lölt ingatlant fogjanak ki, meg­felelően mérsékelt áron, és az­tán házilagosan hozzák helyre azt, ami helyrehozható. A bök­kenő csak az, hogy amit fel­újításra szorulóként jelölnek meg, az sokszor gyakorlatilag helyrehozhatatlan. Egy főváro­si ügyvéd, aki egyébként in­gatlanokkal foglalkozik, a kö­zelmúltban örvendezve mesél­te, hogy milyen kedvező áron jutott hozzá Buda legszebb ré­szén egy felújításra szoruló házhoz. Gyakorlatilag telek­áron, noha persze tapétázni kell, a födémre is ráfér a cse­re... Pár héttel később meg­volt a szakemberek verdiktje: nincs értelme sem tapétázni, sem födémet cserélni, egyetlen dolgot lehet csinálni a stati­kailag is javíthatatlan házzal: porig lerombolni. A telekáron megszerzett alkalmi vételből így lett normális vétel: a te­lekár reális volt... Nem egyedi esetről van szó. Sok a hasonlóképpen javítha­tatlan ház, miközben azok, amelyeket csaknem újszerű­ként hirdetnek meg, gyakran több százezres, milliós felújí­tásra szorulnak. Ami annál kockázatosabb, mennél hosz­­szantartóbb, tudniillik az építő­anyagok áremelkedése nehe­zen számítható ki előre. A fel­újításra szorulóként meghirde­tett házak közül egyébként a legnehezebb azokat eladni, amelyeknél az ár ötmillió fe­lett van. A Németvölgyi úton (igaz, a forgalmas úthoz, a vil­lamossínekhez közel) van olyan épület, amely több mint egy éve nem kel el. Akinek ugyanis nyolcmillió forintja van — ennyi az ár —, az már nem akar felújítással vesződni. A piac figyelemre­­­méltó trendjei a korábban is jelzet­teknek az eddiginél is jóval markánsabb kifejeződését je­lentik. Világszínvonalú ingat­lanokat a város legelegánsabb részein az ideérkező nyugati üzletemberek számára szinte bármilyen áron megvásárol­nak. A Rózsadomb környékén egy villalakást, amely nem is nyugat-európai, hanem ameri­kai normák szerint volt beren­dezve (szauna, úszómedence stb.) olyan áron adtak el a kö­zelmúltban, amely a piac igen edzett megfigyelőit is meglepi, ötszáz négyzetméter 78 millió forintért, ez 150 ezer forint fe­letti négyzetméterenkénti árat jelent... A hétköznapibb igények pia­cán, mint szakértőnk elmond­ta, erőteljes érdeklődés mutat­kozik a garzonlakások iránt. Minden eddiginél nehezebb la­kótelepi panellakást eladni (kivéve Gazdagrétet, Kárpát utcát). Az eladók azonban in­kább egy évig is várnak, de nemigen viszik le az árat négy­zetméterenként 25 ezer forint a­lá. Persze valójában az inflá­ció okán az ár akkor is csök­kent, ha az egy évvel ezelőtti­hez ragaszkodnak. Más szóval a lakótelepi panelről elmond­hatjuk, hogy az egyetlen la­kástípus, amelynek ára, mivel stagnál, valójában mérséklő­dött ... A vevőnek itt köny­­nyebb dolga van, mint egy ház esetében a műszaki állag fel­derítésénél: a szomszédok el­mondják, milyen a falak hang­­szigetelése, ázik-e a tető, és azt is, milyen gyakran van szük­ség rovar- és patkányirtásra. (A XV. kerület némely lakóhá­zában sokkal sűrűbben,­ mint az olvasó gondolná.) AUTÓPIACSikk a Mazda, sok a Volvo Ötajtós Samara ötszázezerért­? Annak a tendenciának foly­tatódása, erőteljesebbé válása határozza meg a piacot, amely­ről már volt alkalmunk beszá­molni: a kevéssé használt, új­szerű nyugati kocsik iránti ér­deklődés tovább élénkül. Erről számoltak be beszélge­tésünkben szakértőink, az Autó Néró Kft. vezetői, Molnár Ist­ván és dr. Kostenszky Kázmér. A bizonyítékok, amelyeket e trend erősödésére felhoztak, kézzelfoghatóak: a cég tele­peit, ahol főleg ilyen kocsikat tartanak, s ahol korábban jó néhány hétig álltak az autók, a folytatólagos mobilitás jel­lemzi: alig győzik utánatölteni a készletet. Mint az adatokból kitetszik, a reális vásárlóerőt képviselő közönség élénken ér­deklődik a 600 ezer és másfél millió forint közötti árkategó­riában levő autók iránt. Íme, ízelítőül néhány üzletkötés va­lódi ára, ami azért figyelemre­méltó, mert az újsághirdeté­sekben megjelenő kínálati árak néha a lehető legnagyobb mértékben félre­vezetőek. Új Opel Kadett dízel 940 ezer, húsz hónapos, ám igen keveset futott Golf turbó dízel egymil­lió, egyéves Golf dízel pedig 800 ezer forintért cserélt gaz­dát. A vevők között nemcsak magánszemélyek vannak, ha­nem igen sok szövetkezet, kft. is, olyan cégek, amelyek nem­rég új Ladát vásároltak volna, most presztízsokokból is („Megnézem a kocsit, meg­mondom, milyen a céged.”) szívesebben vásárolnak akár némileg használt Golfot, Ka­­dettet. Általában annál a vevőré­tegnél, amely rendelkezik a megfelelő anyagiakkal, mind­inkább szerepet játszanak — a választékbővülés következté­ben is — a divatszempontok. Vannak sikkantók­ ilyennek — és ennek megfelelően mások­hoz képest némileg túlérté­keltnek­­ tartják a szakem­berek a valóban igen szép Mazda 323-at. Egy ötajtós, 1,6- os, injektoros változatért nem­rég 1,4 millió forintot kértek, és végül 1,15 millióért adták oda­, ami más, hasonló típusok­kal szemben még­­mindig te­kintélyes összeg. Ugyancsak sikk-kocsi a Honda Civic: egy másfél literes, injektoros CRX (luxuskivitelű) variánsa 1,6 millió forintért kelt el. Ha vannak­­sikk-kocsik, ak­kor van túlsó véglet is, amely iránt némi — az árakban is ki­fejeződő — ellenszenv mutat­kozik. Ide sorolják a Volvót, amely pedig a legtartósabb autók egyike. Igaz viszont — s ez a hazai vevő számára nem közömbös — olyan autó, amely az átlagnál jóval többet fo­gyaszt. És senki sem várja, hogy a benzinárak egy hely­ben fognak maradni. A szabadpiacon értékesített új szocialista autók ára to­vábbra is igen magas, és itt is­mét a fogyasztói inflációs vá­rakozás játszik szerepet. Egy új típusú, ám nem egészen új Moszkvicsot egy vidéki gazdáll­kodóegység vezetője 330 ezer forintért vett meg. (Pedig az új Moszkvicsról a szakembe­reknek meglehetősen lehango­ló a véleményük.) A magán­forgalomban beérkező új Sko­da Favoritok 400—420 ezer fo­rintért kelnek el, ezek viszont igen jó minőségű autóknak ígérkeznek. A keleti kocsik kö­zül meglepően megélénkült az érdeklődés — az ismert és e hasábokon is taglalt konstruk­ciós hiányosságok ellenére — a Lada Samara ötajtós válto­zata iránt, amelyeket a szeren­csés tulajdonosok jelentős fel­árral adnak tovább. 500—520 ezer forintot kérnek érte, és körülbelül 480 ezerért el is tudják adni. A szakemberek ezt „keleti sikkautónak” is ne­vezik, s azt jósolják, hogy a szabadpiaci árak még jobban emelkedhetnek, elérhetik a fél­milliót is. Van azonban egy „de” is. Amit említettünk, elsősorban budapesti jelenség. Azok, akiknek van ennyi pénzük, de vidéki rossz utakon kell közle­kedniük, továbbra is inkább a 2105-ös és 2107-es típusokat ke­resik, tudván, ezek helytállnak ott is, ahol a Samara, akár há­rom, akár öt ajtóval, hamar szétrázódik... H. N. F. Merkur-pillanatkép A Merkúr budapesti öv és Röp­­pentyűl utcai telepe között nincs jelentős különbség, sem kínálat­ban, sem árakban. Mindkét tele­pen ugyanannyi — 70-80 — külön­böző szocialista gyártmányú gép­kocsi áll. Többségben a Ladák és a Daciák, kisebbségben a kétüte­műek. A közhiedelemmel ellentét­ben nagy a kereslet a használt Daciák iránt. A maximált fogyasztói ár az oka annak, hogy nem találunk a telepeken sem újabb Lada típuso­kat, sem négyütemű Wartburgot. A rubelelszámolású kocsiknál ren­deletben szabályozzák a maximált árat, és ennél drágábban a Mer­kúr nem értékesítheti azokat. MERKUR, ÖV UTCA Típus Gyártási év Ar Lada 1200 1983 110 ezer 1200 1979 98 ezer 1500 1981 125 ezer 1500 1984 180 ezer 1600 1987 252 ezer Dacia TLX 1989 217 ezer TLX 1989 200 ezer 1988 186 ezer 1985 136 ezer Polski Fiat 1981 120 ezer 1260 1982 70 ezer 1985 109 ezer 1986 130 ezer Trabant 1987 160 ezer Limousine 1982 70 ezer Skoda 120 1982 110 ezer 1982 104 ezer 1986 180 ezer MERKÚR, RÖPPENTYŰ UTCA Típus Gyártási év Ar Lada 1200 kombi 1981 110 ezer 1200 1979 110 ezer 1200 1983 130 ezer 1600 1978 120 ezer Niva 1988 300 ezer Niva 1985 200 ezer Polski Fiat 126p 1986 130 ezer 1987 150 ezer 1984 100 ezer Trabant Limousine 1987 82 ezer Volga 3102 1989 405 ezer Volga GS24 1985 190 ezer kombi 1986 230 ezer Nyugati autók, nyugati kiszolgálás, nyugati árak Citroenek forintért Budapesten Eddig már több mint két­száz Citroent adott el a Lézer Kft. forintért, s az üzlet to­vábbi felfutását reméli. Ahhoz képest, hogy a kereskedelmi akció csupán tavaly novem­berben kezdődött, ez valósá­gos „repülőrajt”. A Gödöllői Gépgyár, a Tech­nika Külkereskedelmi Válla­lat és a Lézer Kft. ideális munkamegosztásban bonyo­lítja az üzletet: az első termeli az ellenértéket képező árut, a középső végzi a külkereskedel­mi tevékenységet, a harmadik pedig a marketingért és a ha­zai kereskedelmi munkáért fe­lel. A magyar vevő pedig fo­rintjáért — jóllehet valódi nyugati áron — nyugati autót és kiszolgálást kap. Feltéve, ha éppen Citroenre vágyik. A Lézernél mindent elkö­vetnek, hogy így legyen. Ka­talógusukból előre ki lehet vá­lasztani a különböző motoro­kat, színkombinációkat és az extra szerelvényeket. A vevő­nek azonban be kell fizetnie előlegként a vételár 80 szá­zalékát, s amennyiben a kft. által vállalt három hónapos határidőn belül a forint veszít értékéből a nyugati valutákkal szemben, netán a gyár jelent be áremelést, azaz mind a vá­sárló zsebe bánja. (Igaz vi­szont, hogy a feltüntetett árak­ban már benne foglaltatik a vám és az áfa is.) Az első szállítmány, amely tizenhét kocsit tartalmazott, december végén érkezett az országba és januárban került átadásra a Magyar Honvédség budapesti Irinyi János lakta­nyájának kocsiszínjében, ahol a Franciaországban tovább­képzett szerelők a garanciális javításokat is­ végzik. A vizs­gáztatott, rendszámmal ellá­tott és forgalmi engedéllyel átadott autókra a szokásos egyéves garancia jár, ám ki­lométer-megkötés nélkül. A karosszériára a Citroennél ha­gyományosan alkalmazott há­roméves garancia vonatkozik. A konszignációs raktár azon­ban egyelőre inkább csak a Lézernél vásárolt gépkocsikat látja el alkatrésszel. Április közepén a követke­ző jellemző árakat sikerült megtudnunk: a legolcsóbb Cit­roen, az AX 10 RE típus (ötaj­tós karosszéria, 954 köbcenti­méteres motorja 45 lóerős, végsebessége 145 km/óra, fo­gyasztása 90 kilométeres tem­pó mellett 3,9 liter, városi forgalomban pedig 5,6 liter benzin) 729 416 forintba kerül. Az AX-széria legdrágább tag­ja, a GT, 917 836 forintért kap­ható. Az egy kategóriával na­gyobb BX 14 TE 894 232, a BX 19 TZS kombi 1 529 465 forint. A C 15 jelű furgon ára benzi­nes motorral 637 123, dízellel 852 816 forint. A C 25 mikro­busz 2500 köbcentis motorral 1 433 670 forintba kerül. Varga Ferenc, a Lézer Kft. menedzsere szerint az ő vál­lalkozásuk versenyképes lehet, hiszen sokkal olcsóbban Bécs­­ben sem lehet hozzájutni a Citroenekhez, viszont aki ott vásárol, az összehasonlíthatat­lanul több gondot vesz a nya­kába. Horváth Gábor Eladjuk a Balatonudvari Kisiántelep, Kossuth u. 8. sz. alatti 110 m2 hasznos alapterületű, 4 szoba, hallos, 1983-ban épült üdülőnket Az ingatlannal kapcsolatban az alábbi telefonszámon lehet érdeklődni: 34-51-421- Vállalkozók figyelmébe! A Fővárosi Autótaxi Vállalat Teherautókölcsönző üzlet­ága Barkós 1000 típusú gépkocsijait lízing szerződésbe adja. Futamidő 36 hónap. Havi díj 12 500 Ft + 25% áfa. Plusz egy hónap befizetése után a gépkocsi a szerződő tulajdonába megy át. További részletes felvilágo­sítás kapható a 181-2550/40 és a 181-2347 telefonszámo­kon vagy személyesen Raczky József forgalmi csoportvezetőnél. Cím: Budapest XI., Priel­e Kornélia u. 45. Filoxi A Szentlőrinci Költségvetési üzem autókereskedése a nyugati személygépkocsik értékesítését új formában kezdte meg. Személygépkocsik a korábbi árakhoz viszonyítva 20-25 -kal olcsóbban vásárolhatók. Érdeklődni lehet a 70/71-006-os vagy a 71-163-as telefonon, illetve a 12-449-es telexen. Eladjuk a Hajdúszoboszló, Gábor Áron u. 111. sz. alatti , 120 m2 hasznos alapterületű, 3 szoba, hallos téliesített gázfűtéses, 1984-ben épült üdülőnket Az ingatlannal kapcsolatban az alábbi telefonszámon lehet érdeklődni: 34-51-421. Eladásra felkínáljuk az alább felsorolt gépkocsikat IFA W 50 L, L/SP típusú (rövid és hosszú platós) normál és ponyvázott kivitelben. IFA W 50 L/K, LA/K, LA/Z típusú billenős kivitelű (3 oldalra) főjavított, műszaki vizsgázott 1 év vagy 30 000 km garanciával. Tátra 148 L 3 típusú (billenős) középjavított, műszaki vizsgáztatott, 1/2 év vagy 10 000 km garanciával. Tátra 815 S 3 típusú (billenős) főjavított, műszaki vizsgáztatott, 1 év vagy 20 000 km garanciával. Tátra 138 fixplatós, pótkocsival, műszaki vizsgáztatva. Volkswagen transporter, 1 tonna teherbírású, 1600 cm3-es dízel motorral felszerelt, műszaki vizsgáztatott, Volkswagen mikrobusz 6-9 személyesig turbós kivitelben is (1600 cm5-től 2355 cm3-ig) műszaki vizsgáztatva. Érdeklődni lehet: Tiszántúli Autójavító Vállalat, Túrkeve, Szamosfalvi Sándor, ügyfélszolgálati irodavezetőnél. Telefon: (56)-34-457 Telex: 23-364 Telefax: (56)-34-601

Next