Népszabadság, 1990. április (48. évfolyam, 77-100. szám)
1990-04-24 / 95. szám
12 NEPSZABADSAG - SZOLGALTATÁS 1990. április 24., kedd INGATLANPIAC150000 forint négyzetmétere: van ilyen? Felújításra szorult — porig lerombolták A tőzsdén megmosolyogják azt, aki szakértelem nélkül játszik az értékpapírokkal. A lakások adásvételénél viszont — ami nálunk az átlagállampolgár számára az élet legnagyobb beruházása — mindenki szakértőnek hiszi magát, holott nemcsak jogilag kell körülbástyázni a szerződést (lásd: cikkünk két hét múlva megjelenő mellékletünkben), hanem tudni kellene azt is, hogy mit veszünk. A hangsúly e szón van: kellene. Szakértőnkkel, Juhász Istvánnal (Ingatlanpiac, Adatbank) e héten épp az ezzel kapcsolatos lehangoló tapasztalatokról beszélgettünk. A fővárosi lakásállománynak tudvalévően mintegy harmada igazában jelentős javítások nélkül nem is lenne lakható. Egy olyan piacon, ahol bármiféle lakás mind nehezebben hozzáférhető, sokan épp arra vadásznak, hogy a hirdetésben felújításra szorulóként megjelölt ingatlant fogjanak ki, megfelelően mérsékelt áron, és aztán házilagosan hozzák helyre azt, ami helyrehozható. A bökkenő csak az, hogy amit felújításra szorulóként jelölnek meg, az sokszor gyakorlatilag helyrehozhatatlan. Egy fővárosi ügyvéd, aki egyébként ingatlanokkal foglalkozik, a közelmúltban örvendezve mesélte, hogy milyen kedvező áron jutott hozzá Buda legszebb részén egy felújításra szoruló házhoz. Gyakorlatilag telekáron, noha persze tapétázni kell, a födémre is ráfér a csere... Pár héttel később megvolt a szakemberek verdiktje: nincs értelme sem tapétázni, sem födémet cserélni, egyetlen dolgot lehet csinálni a statikailag is javíthatatlan házzal: porig lerombolni. A telekáron megszerzett alkalmi vételből így lett normális vétel: a telekár reális volt... Nem egyedi esetről van szó. Sok a hasonlóképpen javíthatatlan ház, miközben azok, amelyeket csaknem újszerűként hirdetnek meg, gyakran több százezres, milliós felújításra szorulnak. Ami annál kockázatosabb, mennél hoszszantartóbb, tudniillik az építőanyagok áremelkedése nehezen számítható ki előre. A felújításra szorulóként meghirdetett házak közül egyébként a legnehezebb azokat eladni, amelyeknél az ár ötmillió felett van. A Németvölgyi úton (igaz, a forgalmas úthoz, a villamossínekhez közel) van olyan épület, amely több mint egy éve nem kel el. Akinek ugyanis nyolcmillió forintja van — ennyi az ár —, az már nem akar felújítással vesződni. A piac figyelemreméltó trendjei a korábban is jelzetteknek az eddiginél is jóval markánsabb kifejeződését jelentik. Világszínvonalú ingatlanokat a város legelegánsabb részein az ideérkező nyugati üzletemberek számára szinte bármilyen áron megvásárolnak. A Rózsadomb környékén egy villalakást, amely nem is nyugat-európai, hanem amerikai normák szerint volt berendezve (szauna, úszómedence stb.) olyan áron adtak el a közelmúltban, amely a piac igen edzett megfigyelőit is meglepi, ötszáz négyzetméter 78 millió forintért, ez 150 ezer forint feletti négyzetméterenkénti árat jelent... A hétköznapibb igények piacán, mint szakértőnk elmondta, erőteljes érdeklődés mutatkozik a garzonlakások iránt. Minden eddiginél nehezebb lakótelepi panellakást eladni (kivéve Gazdagrétet, Kárpát utcát). Az eladók azonban inkább egy évig is várnak, de nemigen viszik le az árat négyzetméterenként 25 ezer forint alá. Persze valójában az infláció okán az ár akkor is csökkent, ha az egy évvel ezelőttihez ragaszkodnak. Más szóval a lakótelepi panelről elmondhatjuk, hogy az egyetlen lakástípus, amelynek ára, mivel stagnál, valójában mérséklődött ... A vevőnek itt könynyebb dolga van, mint egy ház esetében a műszaki állag felderítésénél: a szomszédok elmondják, milyen a falak hangszigetelése, ázik-e a tető, és azt is, milyen gyakran van szükség rovar- és patkányirtásra. (A XV. kerület némely lakóházában sokkal sűrűbben, mint az olvasó gondolná.) AUTÓPIACSikk a Mazda, sok a Volvo Ötajtós Samara ötszázezerért? Annak a tendenciának folytatódása, erőteljesebbé válása határozza meg a piacot, amelyről már volt alkalmunk beszámolni: a kevéssé használt, újszerű nyugati kocsik iránti érdeklődés tovább élénkül. Erről számoltak be beszélgetésünkben szakértőink, az Autó Néró Kft. vezetői, Molnár István és dr. Kostenszky Kázmér. A bizonyítékok, amelyeket e trend erősödésére felhoztak, kézzelfoghatóak: a cég telepeit, ahol főleg ilyen kocsikat tartanak, s ahol korábban jó néhány hétig álltak az autók, a folytatólagos mobilitás jellemzi: alig győzik utánatölteni a készletet. Mint az adatokból kitetszik, a reális vásárlóerőt képviselő közönség élénken érdeklődik a 600 ezer és másfél millió forint közötti árkategóriában levő autók iránt. Íme, ízelítőül néhány üzletkötés valódi ára, ami azért figyelemreméltó, mert az újsághirdetésekben megjelenő kínálati árak néha a lehető legnagyobb mértékben félrevezetőek. Új Opel Kadett dízel 940 ezer, húsz hónapos, ám igen keveset futott Golf turbó dízel egymillió, egyéves Golf dízel pedig 800 ezer forintért cserélt gazdát. A vevők között nemcsak magánszemélyek vannak, hanem igen sok szövetkezet, kft. is, olyan cégek, amelyek nemrég új Ladát vásároltak volna, most presztízsokokból is („Megnézem a kocsit, megmondom, milyen a céged.”) szívesebben vásárolnak akár némileg használt Golfot, Kadettet. Általában annál a vevőrétegnél, amely rendelkezik a megfelelő anyagiakkal, mindinkább szerepet játszanak — a választékbővülés következtében is — a divatszempontok. Vannak sikkantók ilyennek — és ennek megfelelően másokhoz képest némileg túlértékeltnek tartják a szakemberek a valóban igen szép Mazda 323-at. Egy ötajtós, 1,6- os, injektoros változatért nemrég 1,4 millió forintot kértek, és végül 1,15 millióért adták oda, ami más, hasonló típusokkal szemben mégmindig tekintélyes összeg. Ugyancsak sikk-kocsi a Honda Civic: egy másfél literes, injektoros CRX (luxuskivitelű) variánsa 1,6 millió forintért kelt el. Ha vannaksikk-kocsik, akkor van túlsó véglet is, amely iránt némi — az árakban is kifejeződő — ellenszenv mutatkozik. Ide sorolják a Volvót, amely pedig a legtartósabb autók egyike. Igaz viszont — s ez a hazai vevő számára nem közömbös — olyan autó, amely az átlagnál jóval többet fogyaszt. És senki sem várja, hogy a benzinárak egy helyben fognak maradni. A szabadpiacon értékesített új szocialista autók ára továbbra is igen magas, és itt ismét a fogyasztói inflációs várakozás játszik szerepet. Egy új típusú, ám nem egészen új Moszkvicsot egy vidéki gazdállkodóegység vezetője 330 ezer forintért vett meg. (Pedig az új Moszkvicsról a szakembereknek meglehetősen lehangoló a véleményük.) A magánforgalomban beérkező új Skoda Favoritok 400—420 ezer forintért kelnek el, ezek viszont igen jó minőségű autóknak ígérkeznek. A keleti kocsik közül meglepően megélénkült az érdeklődés — az ismert és e hasábokon is taglalt konstrukciós hiányosságok ellenére — a Lada Samara ötajtós változata iránt, amelyeket a szerencsés tulajdonosok jelentős felárral adnak tovább. 500—520 ezer forintot kérnek érte, és körülbelül 480 ezerért el is tudják adni. A szakemberek ezt „keleti sikkautónak” is nevezik, s azt jósolják, hogy a szabadpiaci árak még jobban emelkedhetnek, elérhetik a félmilliót is. Van azonban egy „de” is. Amit említettünk, elsősorban budapesti jelenség. Azok, akiknek van ennyi pénzük, de vidéki rossz utakon kell közlekedniük, továbbra is inkább a 2105-ös és 2107-es típusokat keresik, tudván, ezek helytállnak ott is, ahol a Samara, akár három, akár öt ajtóval, hamar szétrázódik... H. N. F. Merkur-pillanatkép A Merkúr budapesti öv és Röppentyűl utcai telepe között nincs jelentős különbség, sem kínálatban, sem árakban. Mindkét telepen ugyanannyi — 70-80 — különböző szocialista gyártmányú gépkocsi áll. Többségben a Ladák és a Daciák, kisebbségben a kétüteműek. A közhiedelemmel ellentétben nagy a kereslet a használt Daciák iránt. A maximált fogyasztói ár az oka annak, hogy nem találunk a telepeken sem újabb Lada típusokat, sem négyütemű Wartburgot. A rubelelszámolású kocsiknál rendeletben szabályozzák a maximált árat, és ennél drágábban a Merkúr nem értékesítheti azokat. MERKUR, ÖV UTCA Típus Gyártási év Ar Lada 1200 1983 110 ezer 1200 1979 98 ezer 1500 1981 125 ezer 1500 1984 180 ezer 1600 1987 252 ezer Dacia TLX 1989 217 ezer TLX 1989 200 ezer 1988 186 ezer 1985 136 ezer Polski Fiat 1981 120 ezer 1260 1982 70 ezer 1985 109 ezer 1986 130 ezer Trabant 1987 160 ezer Limousine 1982 70 ezer Skoda 120 1982 110 ezer 1982 104 ezer 1986 180 ezer MERKÚR, RÖPPENTYŰ UTCA Típus Gyártási év Ar Lada 1200 kombi 1981 110 ezer 1200 1979 110 ezer 1200 1983 130 ezer 1600 1978 120 ezer Niva 1988 300 ezer Niva 1985 200 ezer Polski Fiat 126p 1986 130 ezer 1987 150 ezer 1984 100 ezer Trabant Limousine 1987 82 ezer Volga 3102 1989 405 ezer Volga GS24 1985 190 ezer kombi 1986 230 ezer Nyugati autók, nyugati kiszolgálás, nyugati árak Citroenek forintért Budapesten Eddig már több mint kétszáz Citroent adott el a Lézer Kft. forintért, s az üzlet további felfutását reméli. Ahhoz képest, hogy a kereskedelmi akció csupán tavaly novemberben kezdődött, ez valóságos „repülőrajt”. A Gödöllői Gépgyár, a Technika Külkereskedelmi Vállalat és a Lézer Kft. ideális munkamegosztásban bonyolítja az üzletet: az első termeli az ellenértéket képező árut, a középső végzi a külkereskedelmi tevékenységet, a harmadik pedig a marketingért és a hazai kereskedelmi munkáért felel. A magyar vevő pedig forintjáért — jóllehet valódi nyugati áron — nyugati autót és kiszolgálást kap. Feltéve, ha éppen Citroenre vágyik. A Lézernél mindent elkövetnek, hogy így legyen. Katalógusukból előre ki lehet választani a különböző motorokat, színkombinációkat és az extra szerelvényeket. A vevőnek azonban be kell fizetnie előlegként a vételár 80 százalékát, s amennyiben a kft. által vállalt három hónapos határidőn belül a forint veszít értékéből a nyugati valutákkal szemben, netán a gyár jelent be áremelést, azaz mind a vásárló zsebe bánja. (Igaz viszont, hogy a feltüntetett árakban már benne foglaltatik a vám és az áfa is.) Az első szállítmány, amely tizenhét kocsit tartalmazott, december végén érkezett az országba és januárban került átadásra a Magyar Honvédség budapesti Irinyi János laktanyájának kocsiszínjében, ahol a Franciaországban továbbképzett szerelők a garanciális javításokat is végzik. A vizsgáztatott, rendszámmal ellátott és forgalmi engedéllyel átadott autókra a szokásos egyéves garancia jár, ám kilométer-megkötés nélkül. A karosszériára a Citroennél hagyományosan alkalmazott hároméves garancia vonatkozik. A konszignációs raktár azonban egyelőre inkább csak a Lézernél vásárolt gépkocsikat látja el alkatrésszel. Április közepén a következő jellemző árakat sikerült megtudnunk: a legolcsóbb Citroen, az AX 10 RE típus (ötajtós karosszéria, 954 köbcentiméteres motorja 45 lóerős, végsebessége 145 km/óra, fogyasztása 90 kilométeres tempó mellett 3,9 liter, városi forgalomban pedig 5,6 liter benzin) 729 416 forintba kerül. Az AX-széria legdrágább tagja, a GT, 917 836 forintért kapható. Az egy kategóriával nagyobb BX 14 TE 894 232, a BX 19 TZS kombi 1 529 465 forint. A C 15 jelű furgon ára benzines motorral 637 123, dízellel 852 816 forint. A C 25 mikrobusz 2500 köbcentis motorral 1 433 670 forintba kerül. Varga Ferenc, a Lézer Kft. menedzsere szerint az ő vállalkozásuk versenyképes lehet, hiszen sokkal olcsóbban Bécsben sem lehet hozzájutni a Citroenekhez, viszont aki ott vásárol, az összehasonlíthatatlanul több gondot vesz a nyakába. Horváth Gábor Eladjuk a Balatonudvari Kisiántelep, Kossuth u. 8. sz. alatti 110 m2 hasznos alapterületű, 4 szoba, hallos, 1983-ban épült üdülőnket Az ingatlannal kapcsolatban az alábbi telefonszámon lehet érdeklődni: 34-51-421- Vállalkozók figyelmébe! A Fővárosi Autótaxi Vállalat Teherautókölcsönző üzletága Barkós 1000 típusú gépkocsijait lízing szerződésbe adja. Futamidő 36 hónap. Havi díj 12 500 Ft + 25% áfa. Plusz egy hónap befizetése után a gépkocsi a szerződő tulajdonába megy át. További részletes felvilágosítás kapható a 181-2550/40 és a 181-2347 telefonszámokon vagy személyesen Raczky József forgalmi csoportvezetőnél. Cím: Budapest XI., Priele Kornélia u. 45. Filoxi A Szentlőrinci Költségvetési üzem autókereskedése a nyugati személygépkocsik értékesítését új formában kezdte meg. Személygépkocsik a korábbi árakhoz viszonyítva 20-25 -kal olcsóbban vásárolhatók. Érdeklődni lehet a 70/71-006-os vagy a 71-163-as telefonon, illetve a 12-449-es telexen. Eladjuk a Hajdúszoboszló, Gábor Áron u. 111. sz. alatti , 120 m2 hasznos alapterületű, 3 szoba, hallos téliesített gázfűtéses, 1984-ben épült üdülőnket Az ingatlannal kapcsolatban az alábbi telefonszámon lehet érdeklődni: 34-51-421. Eladásra felkínáljuk az alább felsorolt gépkocsikat IFA W 50 L, L/SP típusú (rövid és hosszú platós) normál és ponyvázott kivitelben. IFA W 50 L/K, LA/K, LA/Z típusú billenős kivitelű (3 oldalra) főjavított, műszaki vizsgázott 1 év vagy 30 000 km garanciával. Tátra 148 L 3 típusú (billenős) középjavított, műszaki vizsgáztatott, 1/2 év vagy 10 000 km garanciával. Tátra 815 S 3 típusú (billenős) főjavított, műszaki vizsgáztatott, 1 év vagy 20 000 km garanciával. Tátra 138 fixplatós, pótkocsival, műszaki vizsgáztatva. Volkswagen transporter, 1 tonna teherbírású, 1600 cm3-es dízel motorral felszerelt, műszaki vizsgáztatott, Volkswagen mikrobusz 6-9 személyesig turbós kivitelben is (1600 cm5-től 2355 cm3-ig) műszaki vizsgáztatva. Érdeklődni lehet: Tiszántúli Autójavító Vállalat, Túrkeve, Szamosfalvi Sándor, ügyfélszolgálati irodavezetőnél. Telefon: (56)-34-457 Telex: 23-364 Telefax: (56)-34-601