Népszabadság, 1990. június (48. évfolyam, 127-152. szám)

1990-06-26 / 148. szám

6 NÉPSZABADSÁG - VILÁGTÜKÖR 1990. június 26., kedd BONNI ÉS BERLINI TUDÓSÍTÓNK SOROZATA Volt egyszer egy NDK Július 2-án életbe lép az NSZK és az NDK gazdasági, valuta- és szociális uniója, s ezzel a német egyesülés feltartóztathatatlanul szá­guldó vonata egy rendkívül fontos csomópon­tot hagy maga mögött. Amit egy évvel ezelőtt a világ szinte elképzelhetetlennek tartott, va­­ lósággá lett. A német egység politikai érte­lemben is pusztán idő kérdése. Bonni és ber­lini tudósítónk ma kezdődő sorozata történel­mi visszapillantással és kulisszatitkok megvi­lágításával arra keresi a választ, miért omlott össze egy ország. 1. Egy gondolat mint fantomkép Több mint két esztendeje már, hogy cikkre készülvén a „forró témának” számító né­met egységről, felkerestem az egyik — csodák csodája — még Bonnban is népszerű NDK-s kollégát: mondaná el tömören, mi is a hivatalos fölfogás er­ről a szocialista német földön. Meglepetését nagy önuralom­mal leplezve, egy tréfával ütötte el a dolgot. — Tudja, valahogy úgy va­gyunk ezzel, mint a Loch Ness-i szörnnyel. Időről időre fölbukkan a mélyből, vagy legalábbis látni vélik. Most azonban már hosszabb ideje nem hallat magáról, s föl­merülése nincs is a világpo­litika napirendjén — vála­szolta. Az idő tájt NDK-s szemüve­gen át valóban úgy festett a dolog, mint egy elmosódó fan­tomkép. Két teljes generáció nőtt fel úgy, hogy a német egység mint beszédtéma is bűnnek számított. S ha valaki legyűrte félelmét, még mindig ott maradt a célszerűség kér­dése: mi értelme lett volna szót vesztegetni rá, hisz épp­oly befolyásolhatatlannak tűnt, ■mint mondjuk a nap mozgá­sa. Két állam, két nép A tegnapi NDK ismereté­ben még leírni is elég külö­nösnek tetszik, hogy a szocia­lista német állam kezdetben az egyesülés elszánt hívének mutatkozott. Wilhelm Pieck, az NDK első elnöke nem sok­kal az államalapítás után, 1949 novemberében még így nyilat­kozott: az NDK soha nem fogja elismerni Németország megosztását. A két munkáspárt kényszer­­házasságából létrejött uralko­dó párt, az NSZEP — a maga sajátos interpretációjában per­sze — az 1960-as évekig a né­met egység szószólójaként je­lent meg a közép-európai po­litikai porondon. 1952 júliusá­ban, az NSZEP második kong­resszusán határozatban adták tudtul a programot: „A bonni vazallus rezsim bukása az előfeltétele Németország egy­sége helyreállításának.” Alig négy esztendővel ké­sőbb Walter Ulbricht, az NSZEP főtitkára konföderáci­ós jellegű államszövetséget indítványozott, azzal a felté­tellel, hogy a szocialista vív­mányok mindörökre érinthe­tetlenek maradjanak. Gondo­latát a következő pártkong­resszus ugyancsak határozat­gyűjteményébe foglalta. Ak­kortájt tehát az egyesülés nemhogy tilos eszme lett vol­na, hanem egyenesen az NDK nemetközi propagandájának tengelyében állt. Ez is, miként az NDK foko­zatos, de végérvényes­­ állás­pont-módosulása is szorosan összefüggött a nagyhatalmak háború utáni stratégiai szem­benállásával, amelynek fóku­szában mindenkor Németor­szág állt. Hitler ellen közösen győzedelmeskedni tudtak, Jal­tában és Potsdamban kialakí­tották az új világrendet, meg­vonták az Odera-Neisse-ha­­tárt, létrehozták a megszállási övezeteket. Ám a szövetségesi szellem abban a történelmi pillanatban csődöt mondott, midőn az egységes Németor­­szág-politikát meg kellett vol­na teremteniük. A rohamosan eltérő nagy­hatalmi érdekek hálójában aztán a német kettéosztottság is betonkeménységűvé állan­dósult. A sztálini politika nem teljesen illogikus kiszámítha­tatlanságainak egyike volt az az 1952-es jegyzék, amelyben — az utak látható, gyorsuló elválásának közepette — Moszkva felajánlotta az újra­egyesülést. Ennek feltétele az összes megszálló csapatok ki­vonása, Németország semlege­sítése és egy békeszerződés lett volna. Ebben az időben még mind­két német állam inkább külső szemlélője volt az őt érintő folyamatoknak is, mintsem aktív alakítója. Ám a hihetet­len gyorsasággal talpra álló NSZK kezdte önálló partnerrá kinőni magát a nyugati szö­vetségi rendszeren belül. Di­namizmusával párhuzamosan gubózott be az NDK, s vett lépésről lépésre búcsút az össznémet szemlélettől. Habár 1965-ben még állam­­titkárságot hoztak létre Kelet- Berlinben az össznémet ügyekre, a lassú szemléleti módosulás, a két állam , két nép teória mindinkább teret nyert. E folyamatot paradox módon csak gyorsította a Willy Brandt vezette szociál­demokraták hatalomra kerü­lése Bonnban. Velük ugyanis bekövetkezett a két német ál­lam egymás mellett élése té­nyének elismerése. Noha a brezsnyevi szocialista világ­renden belül az NDK játék­tere minimális, függősége ab­normális volt, mégis a szer­ződések politikája, az európai enyhülés, a kirajzolódó helsin­ki folyamat révén Kelet-Ber­­lin magabiztossága is növeke­dett, pozíciója szilárdulni lát­szott. „Legyetek óvatosak” Az NDK -nak történelméből fakadó sok előnye és néhány hátránya volt a hajdani ke­let-európai szocialista orszá­gokkal szemben. Az utóbbiak közt a legsúlyosabb az önálló gyökerekből táplálkozó belső identitás hiánya volt. Amíg a magyaroknál, a lengyeleknél állam, nép és nemzet magától értetődően, az új rendszer vi­szonyai közt is egybeeső ka­tegóriák voltak, az NDK-ban ez az alapkérdés megoldha­tatlan maradt. A belső nem­zeti öntudat, a nemzetfogalom — egyedüliként a világon — csak a szocialista rendszer specifikumán nyugodhatott, és a kelet-berlini vezetés óvato­san irányt is vett erre az 1970-es évek második felétől. Hogy az ebben rejlő lehető­ségeket, a tényleges tenden­ciákat végzetesen túlértékel­ték, erre a hirtelen összeom­lás önmagáért beszélő tanúbi­zonyság. Tény, hogy az 1980-as évek­től­ kezdve kiteljesedett az elhatárolódás az NSZK-tól. Minthogy a nemzettudat csak­is a szocializmushoz kötődhe­tett, az újraegyesülés egyet­len összefüggésben vetődött fel (úgy is elméletileg csu­pán) : ha a szövetségi köztár­saságban győzne a szocialista rend. Érick Honecker, az elsodort szocializmus talán legtragiku­sabb vezető figurája 1981-ben bocsátotta útjára szállóigévé lett, a valóságtól tökéletesen elrugaszkodott üzenetét: „Ami­kor ma bizonyos emberek Nyugaton nagynémet fráziso­kat pufogtatnak, s úgy tesz­nek, mintha a két német ál­lam egyesülése inkább a szí­vükön feküdne, mint a pénz­tárcájuk, akkor a következőt szeretném nekik mondani: le­gyetek óvatosak. Egy szép na­pon a ti ajtótokon is kopog­tat a szocializmus. És ha a nap eljön, amikor az NSZK dolgozói hozzákezdenek a szö­vetségi köztársaság szocialis­ta átalakításához, akkor a két német állam egyesülése is tö­kéletesen új módon vetődik majd fel. Hogy akkor miként döntünk majd, kedves elvtárs­nők és elvtársak, az iránt nem lehet kétség.” Mint annyi Honecker-idézet, ez is látványosan a fonákjáról valósult meg. A nyugati né­met álláspont, amely az NSZK létrejötte óta kisebb finomí­tások ellenére egyenes vonalú maradt, a ma élő nemzedékek számára hihetetlen fordulat­tal, de szóról szóra megvaló­sult. ,,A Német Szövetségi Köztársaság egyedül jogosult a német nép nevében beszél­ni” — közölte Konrad Ade­­nauer, az első bonni kormány nyilatkozatában. Doktrínahalál Ennélfogva a nyugatnémet álláspont lényegesen egysze­rűbbnek és következetesebb­nek bizonyult. Eszerint német földön létrejött egy másik ál­lam, amely nem demokratikus legitimáció eredményeként született. Nemzetközi jogilag tehát nem létezik! Az alap­­fölfogást 1955-ban külpolitika­ilag is intézményesítették az úgynevezett Hallstein-doktrí­­nával: a szövetségi kormány az NDK elismerését „barát­ságtalan aktusnak” tekintette, és senkivel nem óhajtott diplomáciai kapcsolatot ápol­ni, aki egyszersmind az NDK- val ilyen viszonyt tart fenn. Nos, ebből az alaphelyzetből következett, hogy az NDK-t az 1960-as évek végéig jószerivel csak a szocialista országok, il­letve néhányan szorosan hoz­zájuk kötődő, fejlődő világbe­li állam ismerte el. Egyedüli kivétel ez alól a Szovjetunió volt, amely természetesen az NSZK számára is megkerül­hetetlen, súlyánál fogva is szükséges diplomáciai part­ner volt. Csaknem egy évtizeden át érvényesült e gyakorlat, hogy aztán az 1960-as évek derekán széttöredezzen. Az NSZK tör­ténelmi előzményeken nyug­vó, hagyományos kelet-euró­pai érdekei előbb kereskedel­mi kirendeltségek, (lényegé­ben burkolt diplomáciai kép­viseletek) kölcsönös felállítá­sát kényszerítették ki. És az­tán 1967-ben Románia, nem­sokkal rá Jugoszlávia vette fel a diplomáciai kapcsolato­kat az NSZK-val, anélkül, hogy az NDK-val megszakí­tották volna azt. A Hallstein­­doktrína lényegében halott volt. Brandt politikája, a lassú menetelés a realitások felé elvezetett 1972 decemberében a két német állam alapszer­ződéséhez. Persze az alapfel­fogás ekkor is gyökeresen kü­lönbözött. Bonn csak a két né­met állam létét ismerte el, az egységes nemzetfogalomhoz ragaszkodott. Számára az NDK a nyugatnémet alkot­mányból adódóan nem volt és nem lehetett külföld, s ezt olyan szimbólumok is jelez­ték, mint az, hogy a nagykö­vetségek helyett állandó kép­viseletek működtek a másik államban. Kelet-Berlin előtt azonban ezzel megnyílt a nagyvilág. Néhány év leforgása alatt a földkerekség java része diplo­máciai kapcsolatra lépett ve­le, létezésének szükségességé­vel az angolok, a franciák és a hollandok éppannyira egyet­értettek, mint a magyarok, a lengyelek vagy a csehek. Úgy tűnt, az új európai politikai erőviszonyok euklideszi vi­lágképe megszilárdult, moz­díthatatlanná vált. Az NDK óvatosan megnyi­totta a zsilipeket, méghozzá annak ütemében, ahogy belső és külső pozíciója szilárdulni látszott. Sűrűbbé vált a né­metközi érintkezés, mind töb­ben utazhattak Nyugatra, a mindvégig rideg, poroszízű ke­letnémet határállomások átha­­tolhatatlansága jelképesen és valóságosan is oldódni kezdett. Habár az NDK súlyos ver­senyhátránya, fogyatékosságai, feszítő ellentmondásai inkább mélyültek, a nemzetközi elis­mertség talmi csillogása min­dent eltakart. Az illúziók oszlopára hama­rosan rákerült az elképzelhe­tetlennek hitt, díszes tető. Erich Honecker, az NDK ál­lamfője 1987 szeptemberében az NDK első államfőjeként Bonnba látogatott. Rendkívüli biztonsági és mindennél fé­nyesebb ceremoniális külsősé­gek közepette gördült be a konvoj a kancellári hivatal elé. Honecker idős kora el­lenére is magabiztos, méltó­ságteljes tartással szállt ki a kocsiból. Kohl kancellár mo­­solytalan, feszült, ünnepélyes arccal kezet nyújtott neki és azt mondta: „Üdvözlöm önt, főtitkár úr, a Német Szövet­ségi Köztársaság földjén.” Úgy tűnt, egy korszak zárul le vele, s adja át a helyét egy újabbnak. Bonn, 1990. június. Győri Sándor Következik: 2. HOSSZÚ, FORRÓ NYÁR. Honecker Bonnban, koccintás Kohl kancellárral — egy archív felvétel 1987 szeptemberéből. Mi a legjobb egy profi computernek? a... Higgadtan, pártérdekek nélkül Az RMDSZ főtitkára nyilatkozik a Népszabadságnak A mások baja felett közöm­bösen soha el nem sikló, se­gíteni mindig kész belga nép Nyugat-Európában az első volt, amely Ceausescu falu­romboló politikájával nyíltan szembeszállt. A bukaresti diktátor halála után szinte felmérhetetlen mennyiségű természetbel­i se­gítség indult útnak Belgium­ból Romániába. Most pedig a Romániában élő népek jogát védő belga bizottság többet kívánt tudni elsősorban a há­rommillió magyar sorsáról. Ezért meghívta Brüsszelbe az RMDSZ főtitkárát, Szőcs Géza szenátort. A magyar főváros­ban is jól ismert erdélyi költő, filozófus, publicista, politikus a brüsszeli katolikus Magyar Házban a hét végén tartotta meg beszámolóját, majd nyi­latkozott a Népszabadságnak. — Szenátor úr, az előadóterem­ben egy belga hallgató önt a tria­noni békével kapcsolatban kérdez­te. Érdekes lenne, ha álláspontját nekünk is megismételné. — A trianoni béke igazság­talanságát vagy érvényét vi­tatni most teljesen felesleges. Mi erdélyi magyarok nem a határok megváltoztatásáért, hanem magyarságunk megőr­zésének a jogáért harcolunk. — A Romániai Magyar Demokra­ta Szövetség a választások során igen komoly sikert ért el. Ön pél­dául a szenátus tagja lett. Nem gondolt az RMDSZ arra, hogy po­litikáját egy esetleges kormány­koalícióban jobban érvényesíthet­né? — Nem. A jelenlegi kor­mány eddig nem váltotta be az ígéreteit. De mi egyelőre az ellenzékkel sem tudunk, együtt lépni, mert nem formált tiszta képet magáról. Sok a roppant veszélyes, szélsőséges naciona­lista kísérlet. Talán a liberális párt áll hozzánk a legköze­lebb ... Addig is mi minden olyan elképzeléshez őszinte társak vagyunk, amely az iga­zi demokráciát szolgálja. — Napjainkban milyen segítséget vár az erdélyi magyarság a buda­pesti kormánytól? — Ha Magyarország olyan tekintélyes állammá válik, amelyet egészséges gazdasági élet és igazi demokrácia jel­lemez, akkor ebből a nemzet­közi elismerésből nekünk is jut, s így az erdélyi magyar­ság a híd szerepét töltheti be a demokratikus Románia meg­teremtéséhez. Ehhez arra is szükség van, hogy a minden­kori magyar kormány az er­délyi magyarság valós problé­máit higgadtan, pártérdekek nélkül vállalja fel. Brüsszel, 1990. június. Mécs László

Next