Népszabadság, 1990. december (48. évfolyam, 282-305. szám)
1990-12-01 / 282. szám
4 NÉPSZABADSÁG - HAZAI KÖRKÉP 1990. december 1., szombat FÉRFIAK IS KAPNAK ÖZVEGYI NYUGDÍJAT jövőre 50 milliárd privatizációból A csütörtöki kormányülés módosította többek közt az özvegységi nyugdíj szabályait, fontos döntéseket hozott a vagyonpolitikai irányelvekről, és bizonyos önkormányzati hatáskörökről. A kormány foglalkozott egyes társadalombiztosítási rendelkezések módosításával, abból kiindulva, hogy a nyugdíjrendszer gyökeres felülvizsgálása és újraszabályozása még korai. Az Alkotmánybíróság az idén áprilisban megsemmisítette az özvegyi nyugdíjra vonatkozó szabályozást, mert az megkülönbözteti a férfiak és a nők jogait. Az új szabályozás szerint a házastárs halála esetén a túlélő házastárs, tehát nemcsak az özvegy nő, hanem az özvegy férfi is jogosult nyugdíjra, nyolc hónapon keresztül, és az özvegyi nyugdíj mértéke az elhunyt bruttó nyugdíjának 60 százaléka lesz. Eddig ez 50 százalék volt. Az öregségi nyugdíjra jogosító szolgálati idő január elsejétől 20 évre emelkedik. A kormány javasolja, hogy a kiugróan magas nyugdíjak keletkezésének megakadályozására változzék a nyugdíjalap kiszámításának módszere, így a tízezer forintot meghaladó havi kereset esetén a tízezer forinton felüli részt sávonként a mostaninál erőteljesebben csökkenő mértékben vennék figyelembe. Az 1991. évi vagyonpolitikai irányelvek tervezetét dr. Csépi Lajos, az Állami Vagyonügynökség ügyvezető igazgatójaismertette. Tekintettel az érdemi összefüggésekre, a vagyonpolitikai irányelveket a kárpótlási törvénytervezettel együtt lehet csak tárgyalni. Az irányelvek szerint piacorientált tulajdonosokra van szükség, akik magántulajdonosok, önkormányzati, illetve intézményi tulajdonosok lehetnek. Nem követhetősem areprivatizáció, sem pedig az állami tulajdon valamiféle szétosztása, hanem a piac törvényeit figyelembe vevő privatizáció a célravezető. Ellenérték nélkül 1991-ben csak a társadalombiztosítás juthat állami vagyonhoz. Az irányelvek új elemi, hogy intézményesíti a vevői kezdeményezésű privatizációt. A rövid időn belül nem privatizálható vagyonrészek kezelésére az állam szerződéseket fog kötni a jövőbeni vagyonkezelőkkel. Azirányelvek új eleme, hogy vagyontárgyak körét, amelyeknek feltehetően hosszabb távon állami tulajdonban kell maradniuk; ilyen az öt nagy kereskedelmi bank, a hagyományos természetes monopóliumok köre legalább 50 százalékos tulajdonlás mértékéig és a mezőgazdaság biológiai alapjait előállító mezőgazdasági üzemek köre. A privatizáció állami bevételeinek sorsáról a kormány ülésén vita volt. A bizonytalan előrejelzés szerint 1991- ben 40-50 milliárd forint bevétel várható, aminek mintegy 85 százalékát az államadósság törlesztésére kell fordítani. A többi bevételből a foglalkoztatási alapot lehet bővíteni, a vállalkozásfejlesztési alapítványokat lehet gazdagítani, rossz gazdasági helyzetű vállalatok átszervezésére lehet fordítani, és abból kell tőzsdei intervenciós alapot létrehozni. Ezután László Balázs helyesbítette előző napi, az MTI-nek adott tájékoztatását az önkormányzati hatáskörök megosztásáról. Mint elmondta, a kormány ülésén vita volt arról, hogy a gyámügyi és ifjúságvédelmi feladatokat önálló szervezetek, vagy az önkormányzatok lássák-e el. Amikor informálta a távirati irodát, még nem volt döntés, és hibásan mondotta, hogy árvaszékek alakulnak. Az ifjúságvédelmi és gyámügyek az önkormányzatok hatáskörébe fognak tartozni. Döntött a kormány arról is, hogy részvénytársasággá alakítja az OTP-t. Ennek során a sportfogadási tevékenységet állanti monopóliumként megtartja, a többi szervezetet pedig a jövő év során privatizálja. Ezt megerősítette dr. Verebélyi Imre belügyminisztériumi államtitkár, aki a szóvivői tájékoztatón bizonyos hatáskörök szétosztásáról adott információt. Mint elmondta, a kormány két ülésén is foglalkozott a témával, arra törekedvén, hogy a hatásköröket az önkormányzati törvény szellemének megfelelően javasolhassa szétosztani. A kormány javaslatát egyébként hétfőn kapják meg a képviselők. A javaslat szerint a döntéseket az apparátusok készítik elő, és hajtják végre, a döntéshozó azonban a testület — az önkormányzat —, illetve a polgármester. Az önkormányzatokat a kormány szeretné bevonni az államigazgatási ügyek intézésébe is. Ahol ehhez nincsenek meg a személyi feltételek, ott a kormány fizeti az alkalmazandó szakemberek bérét. Ha a kistelepülések körjegyzőségeket alakítanak, a kormány szintén állja az ahhoz szükséges béreket. Nem hoz létre a kormány szabálysértési hivatalokat sem; a szabálysértési ügyeket is a helyi jegyzői hivatal fogja intézni. Nem lesz viszont önkormányzati szerv a Köjál, amely az önkormányzati beruházásokat is ellenőrzi, hanem független népegészségügyi és tisztiorvosi szolgálatként fog működni. A megyei kereskedelmi felügyelőségek utódjaként fogyasztóvédelmi felügyelőségek működnek majd, és létrejönnek a megyei közlekedési felügyeletek is. Szintén az önkormányzatoktól függetlenek lesznek az egészségügyi és az oktatási szakfelügyeletek, illetve szaktanácsadói intézmények. A kormány ezt a javaslatát sürgőséggel terjeszti a parlament elé azzal a kéréssel, hogy arról december 22-ig döntsön annak érdekében, hogy január elsejétől az új jogszabályoknak is megfelelően működhessenek a hivatalok, az önkormányzatok. Gál Zsuzsa Vége a számháborúnak? (Folytatás az 1. oldalról.) Idén 25 milliárd forint volt. Ugyancsak újdonság, hogy a törvényjavaslat elkészítői valamennyi államikiadást és bevételt tételesen sorolták fel, ezáltal a képviselők mindenhez részletesen hozzászólhatnak. Persze ez azt is jelenti, hogy valószínűleg túlságosan elhúzódik majd a törvényjavaslat vitája, és egyelőre valószínűtlennek tűnik, hogy a parlament házbizottságának szándéka szerint még az idén sikerül határozni a jövő évi költségvetésről. A Pénzügyminisztériumnak — valószínűleg az IMF itt tartózkodó küldöttségének nyomására, s engednie kellett korábbi elképzeléseiből, amelyek mintegy 100 milliárd forintos hiányt prognosztizáltak jövőre. Szinte órák alatt döntött a kormány arról, hogy az agrárexport-támogatásokat tízmilliárd forinttal, az exportösztönzést általában és a külföldi befektetések támogatását pedig ötmiliárd forinttal csökkentik az eredeti tervhez képest. Ugyancsak kevesebb lesz az idegenforgalmi, területfejlesztési és kereskedelmi alap, valamint a pártok, társadalmi szervezetek és költségvetési hivatalok állami támogatása. A belügyi és a közlekedési tárca beruházásaira és a lakossági üdülésekre is kevesebb pénz jut majd. Az egészségügyi dolgozók és a pedagógusok megkapják a kormány által korábban megígért béremelést, aminek ellentételezését a hazai szénhidrogén-termelés során keletkező bányajáradék és a jamsburgi építkezésből származó földgáz értékesítése utáni bevétel szolgál. A költségvetés bevételeinek kétharmadát egyébként az adótörvények szabályozzák. Jövőre a személyi jövedelemadóból például az idei 55 milliárddal szemben 132 milliárd forinttalgyarapodik az államkassza. 1990-ben a lakossági adót teljes egészében a tanácsok kapták meg, jövőre az önkormányzatok és a költségvetés fele-fele arányban osztozkodik a lakossági adóbevételeken. Ezzel szemben azonban 100 milliárdról 184 milliárd forintra nő az önkormányzatok normatív támogatása. 1991-ben a nemzeti jövedelem három százalékkal, az export öt százalékkal csökken, ezen belül a KGST-országokba irányuló kivitel 25-30 százalékkal mérséklődik. A kelet-európai kereskedelemben az áttérés a dollárelszámolásra pedig 14 százalékos cserearányromlást jelent majd Magyarország számára. Király Péter kincstári optimizmussal fejezte be tájékoztatóját, a Pénzügyminisztérium szerint ugyanis 1992- ben már nem csökken tovább a lakossági fogyasztás és a nemzeti jövedelem, három év múlva pedig már növekedés várható. Cs. K. K. Lesz kőolaj, földgáz Az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt megtette az első intézkedéseket a jövő évi kőolajellátás érdekében: decemberi szállítással, de már januárra 550 ezer tonna nyersanyagot rendelt a Szovjetuniótól és a mediterrán térségből, összesen mintegy 150 millió dollár értékben. Antal Lajos kereskedelmi igazgató bejelentette, hogy várhatóan még az idén aláírják a szovjet illetékesekkel azt a szerződést, amelynek értelmében jövőre kétmillió tonna kőolaj érkezik a Barátság vezetéken. Ugyancsak jó hír a jövő évi energiaellátás szempontjából, hogy a napokban aláírják a jövő évi szovjet földgázszállításokról szóló megállapodást. Eszerint 1991-ben 5,190 milliárd köbméter földgáz érkezése várható. A magyar igény ugyan hatmilliárd köbméter volt, de a csökkentett menynyiség egyelőre nem okoz gondot, mert az első negyedévben 1,3 milliárd köbméter földgáz érkezik, s ebben az időszakban ez elegendő lesz. (MTI) A NAZARETH Ifjúságvédelmi és Keresztyény Ismeretterjesztési alapítvány, amelynek célja az egyetemes keresztény kultúra értékeinek, a Biblia igazságainak a megismertetése, felekezetektől független evangéliumi családi folyóiratot indított „HÁZUNK NÉPE" NAZARETH ALAPÍTVÁNY címmel. A lap feladatának érzi, hogy — közvetítse Isten mindannyiunk felé irányuló szeretetét: — tanításaival segítséget adjon az emberi együttélési problémák megoldásához; — bemutassa a keresztyén életvitelt, családmodellt; — válaszokat adjon lelki, szellemi olvasói kérdésekre. A lap szerkesztősége szeretettel várja mindazok jelentkezését, akik készek megrendelni a december közepén megjelenő családi folyóiratot, illetve társadalmunkért, a családokért érzett felelősségből egyéni érdekeltség alapján vállalják a lap terjesztését. A jelentkezéseket december 5-ig a következő címen várja a szerkesztőség: 1118 Budapest, Alsóhegy u. 38. A parlamenten nem múlik A pénzügyminiszter személyének feltételezett változásáról az Országgyűlés eddig semmilyen hivatalos információt nem kapott — mondotta a szokásos pénteki sajtótájékoztatóján Szabad György, aki szerint a költségvetési tárgyalásokon a kormányt minden bizonnyal a pénzügyminiszter képviseli. Az Országgyűlés elnöke azt is bejelentette: a házbizottság csütörtöki ülésén megállapodás született arról, hogy mindent megtesznek a költségvetés ez évi elfogadtatása érdekében, és ezzel az ellenzéki pártok is egyetértettek. A kormány ígéretéhez hűen átadta a költségvetésről szóló törvényjavaslatot az Országgyűlésnek, így a több mint ezer oldalas „csomagot” tegnap és ma a képviselők is kézhez kaphatták. Szabad György azt is elmondta, hogy a törvényhozói munka egyszerűsítésére több ésszerűsítő, időtakarékosságot eredményezhető javaslat is született. A házelnök szavai szerint „a szabadság és az önkorlátozás sajátos egyensúlyát valósították meg azért, hogy a Magyar Köztársaságnak december 31-ig elfogadott költségvetése legyen”. Ennek érdekében egy csoportban tárgyalják az adótörvényeket és ugyancsak egy csoportban a költségvetési, illetve a hozzá kapcsolódó más javaslatokat. A zökkenőmentes törvényhozás érdekében a pártok vezérszónokokat állítanak majd, akik frakcióik egyeztetett álláspontját ismertetik az általános vitában. Ez persze nem jelenti azt, hogy bárki az eltérő véleményét ne fejthesse ki. A vitában, a módosító javaslatok elbírálásában a „végső szó” kimondása a költségvetési bizottságot illeti meg, amely testület a költségvetés elfogadásáig egyfajta „csúcsbizottságként” működik. A bizottsági munka zavartalansága érdekében nem növelik a plenáris ülések számát, hanem a hétfői, illetve keddi tanácskozási időt nyújtják meg. Ezért hétfőn 14 órakor kezdődik és várhatóan 20 óráig tart az ülés. Kedden is korábban, már kilenc órakor kezdenek a képviselők és szintén este nyolc óráig dolgoznak. A jövő heti napirendről szólva Soltész István elmondta: három mentelmi ügy is a T. Ház elé kerül. A mentelmi bizottság pedig ezúttal azt indítványozza, hogy két képviselőnek függesszék fel a mentelmi jogát. Mádai Péter (SZDSZ) és Kávássy Sándor (FKgP) képviselők ellen rágalmazás miatt kezdeményeztek eljárást, de egyiküket sem képviselői minőségben vádolják. K. J. T. Mit tanácsolna Antall Józsefnek? (Folytatás az 1. oldalról.) FEIL JÓZSEF, a Dél-Balaton Tsz elnöke: — Olyan minisztereket választanék, akik a gyakorlatból is ismerik a szakmát. Felkészült emberek és jó előadók legyenek, de pártpolitikai elkötelezettség nélküli vezetők. Nem tartom jónak, hogy pártelnökök üljenek a miniszteri székekben, mert az elkötelezettséget jelent. Előfordulhat alkalmasint, hogy saját szakmai véleményétől kell elállni, ha a pártfegyelem úgy kívánja. Szerintem a származást, a kort, a világnézetet nem szabad belekeverni a miniszterválasztásba. Igaz, fontos, hogy a kiválasztott illető szellemi erejének teljében legyen, hiszen a „túl idős” emberek már nem tudják az újat befogadni. MÁTHÉ GYÖRGY, szombathelyi vállalkozó, akinek nyolc szakmára van jogosítványa : — Elsősorban azt tanácsolnám, hogy a kormány átalakításakor szervezeti átalakításokat is hajtsanak végre, például a minisztériumokban. Jó lenne egy önálló tárca, amelyik csak a vállalkozókkal foglalkozik. Ha a vállalkozóktól is várják a gazdaság fellendítését, bármilyen döntés is születik érdekükben, jó lenne előtte a véleményüket kérni, mert ez a réteg hajlik a kompromisszumokra. Hajlandók vagyunk részt venni még jogszabályok előkészítésében, alkotásában is. Nehogy az legyen, mint eddig, hogy rólunk szól a törvény, de nem tudunk róla. PIRITYI OTTÓ, közgazdász: — Először is azt tanácsolnám a miniszterelnöknek, hogy ne döntsön elhamarkodottan, mert egy adott posztra való képességet nem lehet néhány hónap alatt bizonyítani. Bár az erre való alkalmatlanságot igen. Másrészt — véleményem szerint — aki még életében nem vezetett apparátust, annak ezt előbb alacsonyabb beosztásban kell megtanulnia, mert általában nem a szakma legkiválóbb képviselője a legjobb miniszter, hanem az a személy, akinek gyakorlata és tekintélye van, amellett még vonzó politikai egyéniség is. Végül: szerintem az elmúlt fél évszázad legjobb kormánycsapata a Németh Miklós-féle kabinet volt, ezért én a miniszterelnök helyében megfontolnám, hogy esetleg közülük is felkérjek valakit. MOLNÁR GYÖRGY, a salgótarjáni Madách Gimnázium igazgatója: — Profi kormányt kell csinálni, nem pedig darabszámra elosztani a pártok között a tárcavezetői posztokat. Mint pedagógus elsőnek az oktatási minisztert cserélném le. Méghozzá gyakorló pedagógusi tapasztalatokkal bíró, ugyanakkor valamilyen szinten már művelődésirányítási feladatkört is betöltő szakemberre. Valamennyi gazdasági jellegű minisztérium élére vállalkozó típusú, a külföld által is elismert válságmenedzselésre alkalmas szakembert tennék. Fontosnak tartom, hogy fiatal és agilis legyen egy miniszter. Horváth Balázs nem akar tovább helyettesíteni (Munkatársunktól.) A kormányhoz közel álló körökből úgy értesült a Népszabadság, hogy dr. Horváth Balázs belügyminiszter a kormányátalakítást követően már nem vállalja a kormányfő távollétében annak helyettesítését. De ez nem jelenti azt, hogy a belügyminiszter a lemondását fontolgatja. Sőta hírek szerint ő éppen azok közé tartozik, akiknek a dolgok jelenlegi állása szerint a legstabilabb aszékük. Értesülésünket megerősíteni látszik Für Lajos honvédelmi miniszter egy korábbi nyilatkozata, mely szerint ő — mármint Für — nem kíván a miniszterelnök helyettesítője lenni. Tudni való azonban, hogy a Magyar Demokrata Fórum és a kormány közti „összekötői” feladatokat éppen Horváth és Für látja el. Az MDF- hez közel álló körök úgy vélik, ha a második Antall-kormányban egyikük sem vállalja a helyettességet, döntésüknek esetleg kihatása lehet az MDF vezetőségén belüli erőviszonyokra is. Ismereteink szerint Horváth Balázs a benzinblokád idején szerzett tapasztalatai miatt válik meg az amúgy csak megbízásos alapon — de jogilag nem — létező miniszterelnökhelyettesi funkciótól. Kiélezett helyzetben ugyanis — márpedig ilyenre az elkövetkezendőkben is lehet számítani — fizikai képtelenség egyszerre ellátni a kormányfői és a belügyminiszteri feladatokat. Horváth Balázs munkatársai elmondása szerint a blokád idején összesen nem töltött néhány óránál többet a saját hivatalában. Emlékezés Bibó Istvánra Göncz Árpád előadása Balatonfüreden (Megyei tudósítónktól.) A Széchényi Társaság meghívására tegnap Balatonfüredre látogatott Göncz Árpád. A köztársaság elnökét a polgármesteri hivatalban fogadták az önkormányzat tagjai, a Széchényi Társaság vezetői és a város jeles polgárai. Simon Károly polgármester rövid tájékoztatást adott a település múltjáról és jelenéről, majd átadta a vendégnek a város monográfiáját és a Borsos Miklós által készített „Balatonfüredért” plakettet. Ezután Göncz Árpád apró zavart okozott azzal, hogy a tervezett protokoll megváltoztatását indítványozta. Amikor ugyanis a polgármester felkérte, hogy ültessen fát füredi látogatása alkalmából, a köztársaság elnöke javaslatot tett az önkormányzatnak, hogy a fa Bibó István emlékét őrizze, akinek még sem szobra, sem emlékműve nincs Magyarországon. A testület a javaslatot egyhangú szavazással fogadta el. Délután Göncz Árpád a Tagore sétányon elültette az előkészített tiszafát. A város vezetőinek figyelmessége, hogy a fa neves indiai politikusok emlékférknük szomszédságába került, emlékeztetve rá: Bibó István és Göncz Árpád életének megmentéséért annak idején sokat fáradoztak az indiai politikusok a szovjet és a magyar vezetőknél. FM-minisiter: szerinte ő marad Minden ellenkező híreszteléssel szemben a Független Kisgazdapárt politikai bizottsága pénteki ülésén nem foglalkozott személyi kérdésekkel. A napirenden a két hét múlva esedékes nagyválasztmány előkészítése szerepelt. A politikai kérdések között szóba került a Hajdú-Bihar megyei szervezet aláírásgyűjtése is. (Mint korábban hírül adtuk, az FKgP Hajdú-Bihar megyei szervezete aláírásgyűjtésbe kezdett új parlamenti választások kiírásáért.) A tegnapi tanácskozáson a Hajdú- Bihar megyei vezetők elhatárolták magukat tettüktől, és önkritikát gyakoroltak. A tanácskozás végén Nagy Ferenc József pártelnök, földművelésügyi miniszter nyilatkozott a Népszabadságnak. Elmondta, hogy december 16. és 20. között terjesztik be a parlamentnek a földtörvényjavaslatot; ebben állapodtak meg Antall Józseffel a péntek reggeli találkozójukon. Megbeszélésükön szó esett koalíciós kérdésekről és személyi változásokról is. Nagy Ferenc József kijelentette: az FKgP továbbra is részese lesz a koalíciónak, és harcol azért, hogy minél előbb megszülethessen a földtörvény. Elmondta azt is, hogy a kormányban lehetnek személyi változások, de alapvető fordulatra nem lehet számítani. A tárcáktól elsősorban azok távoznak, akiknek pártfunkciójuk is van, s akikre ezért a párt igényt tart. Ez azonban nem vonatkozik rá, h a pártelnökre — szögezte le a miniszter. Végezetül azt hangsúlyozta, hogy a párton belüli személyi változások eldöntése a nagyválasztmány feladata lesz. A helyzet azonban korántsem aggasztó, a párt belső állapotát ismerve nem kerül sorkenyértörésre. A párt megtette első lépéseit afelé, hogy egységes legyen. * M. P.