Népszabadság, 1991. március (49. évfolyam, 51-75. szám)

1991-03-01 / 51. szám

J • n­a­p • 32 oldal — Ára: 9,50 Ft NÉPSZBADSÁG 1991. március 1., péntek SZOCIALISTA NAPILAP XLIX. évfolyam, 51. szám ROMÁNIA Egységes, oszthatatlan nemzetállam Románia szuverén, egysé­ges, független és oszthatatlan nemzetállam — ezt a megfo­galmazást fogadták el a ro­mán képviselőház és a szená­tus tagjai alkotmányozó nem­zetgyűlésként tartott szerdai együttes ülésükön. A két ház ebben a minőség­ben két hete ült össze először, ez volt a második munkanap­ja. A román állam meghatáro­zásán kívül az alkotmányter­vezet téziseinek szerdán elfo­gadott első pontja kimondja még, hogy Románia államfor­mája köztársaság. Az alkotmánytervezet első tézisét 279 szavazattal 12 elle­nében, 78 tartózkodással fo­gadták el. A parlament két háza előtt mondott beszédet szerdán An­­ders Björck, az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének svéd elnöke, aki a román tör­vényhozás meghívására érke­zett az országba. Látogatását új szakasz kezdetének nevez­te a két parlament közeledé­sében. Anders Björck a politikai pluralizmus kérdéseiről szólva kijelentette: az Európa Tanács parlamenti közgyűlése a kü­lönleges meghívotti státus megadásával fejezte ki bizal­mát abban, hogy Románia jó úton halad. Megemlítette ugyanakkor: egyetlen kormány sem lehet biztos abban, hogy sokáig megállja a helyét erős ellenzék nélkül. Az Európa Tanács parla­menti közgyűlésének elnöke Bukarestben találkozott Ion Iliescu államfővel és Petre Román miniszterelnökkel, va­lamint a parlament két háza állandó irodáinak tagjaival. Ez utóbbi találkozón kijelen­tette: az Európa Tanács nem szándékozik beavatkozni Ro­mánia belügyeibe, egyetlen ki­vétellel, ezek az emberi jogok, amelyek Európában nem ké­pezhetnek belügyet. PRÁGÁBAN SEM LESZ TANÁCSKOZÁS Budapest kérte a KGST-halasztást A KGST feloszlatására ter­vezett, február 27-re meghir­detett budapesti csúcsértekez­let előkészítése nem volt elég jó, ezért a magyar kormány kérte elhalasztását. A Die Presse című bécsi na­pilap csütörtöki tudósítása szerint ezt Jeszenszky Géza külügyminiszter jelentette ki abban a beszélgetésben, ame­lyet előző nap tett munkalá­togatása és Alois Mock oszt­rák külügyminiszterrel tartott megbeszélése után folytatott osztrák és német újságírókkal. A Die Presse szerint Je­szenszky különösen a KGST utódszervezetéről kidolgozott terveket minősítette nem elég konkrétaknak. Feltétlenül tisz­­tázandónak tartja, hogy a ke­leti gazdasági közösségből mi­lyen kötelékeket kell megőriz­ni. Hozzáfűzte: Magyarország kétoldalú alapokra akarja he­lyezni az eddigi KGST-part­­nerekkel való gazdasági kap­csolatait. Jeszenszky Géza a horvát rendőrségnek történt magyar fegyvereladást ismét üzleti műveletnek mondta, amelyről ő ugyan tudott, de nem vol­tak iránta kételyei. Hangoz­tatta, hogy nincs szó — mint Belgrádban állítják — vala­miféle „Budapest—Zágráb ten­gelyről”. A magyar kormány nem részesíti előnyben egyik vagy másik délszláv nemze­tet. Leszögezte: sosem tette azt az egyik magyar újság ál­tal neki tulajdonított megál­lapítást, hogy Horvátország szuverén állam — írja a Die Presse. Egy másik bécsi újság, a Dér Standard munkatársa ki­emeli a miniszter szavait, mi­szerint, ha Szlovénia vagya Horvátország hivatalosan ki­válna a jugoszláv államból, akkor Magyarország önálló or­szágokként való elismerésük­ről konzultálna a szomszédos államokkal. Csütörtökön Prágában hi­vatalosan közzétették: egyes tagállamok kormányainak ál­láspontja egyelőre nem telje­sen világos a jövőbeni együtt­működés módjait és formáit illetően , ezért a prágai esz­mecserét nem sikerült meg­szervezni. (MTI) * ■ ' ,, - " . At~iwr. <. sy.HÉ&M. C 1991 JANITÁR\ 9 -• . Wj>. ** * f ■ • ■<' stitiMMn ■-'* At«jrOR<^/.BB«i.i-:r • •••»«*••** *» •*• 1001 ' A«: 45»| n 1771 l$-v>1 300 ** FEBRUÁR oitbeW'u,^ Atsni. ,n«^u'''an: ^ —'i ^3/J£. wr* | "‘ Ara: 450 H ttMai 30|t Ft --■ ,11 m -■ ’-■ -■ ' - , M ui ' , • ...ÁR­­DOS LÁSZLÓ — O. B. ETUDIO FELVÉTELE A trükkfotó a mai budapesti tömegközlekedés tari­faemelésének alkalmából készült. Persze mióta megízlel­­■tülk az árcsökkenés örömét, újra és újra erre várunk. Sajnos azonban most csak annyit sikerült megtudnunk, hogy hétfőtől azért még más meglepetésekre­­is számít­hatunk: emelkedik például néhány öblítő ára. Ajkunk­ra fagyhat a mosoly — drágább lesz a trisó. Valamint a fogkefe, a körömikefe is. SZÁZ ÓRA SZÁRAZON Öböl: lefegyverző tűzszünet Az öbölben elhallgattak a fegyverek. Bush amerikai elnök bejelentése nyomán a szövet­ségesek magyar idő szerint hajnali hatkor abbahagyták a támadást. Győzelmet hirdetve ugyan, de a megvert és min­den BT-határozatot, valamint a koalíció összes feltételét el­fogadó Irak is felhagyott a harccal. Egyes iraki egységek még lőttek, mert — feltehe­tően — kommunikációs rend­szerük megsemmisülése miatt nem jutott el hozzájuk a fegy­verszünet híre. Izraelben — bár az iraki ve­reséget önmagában még nem tartják a béke garanciájának — a lakosság már visszaszol­gáltathatja a gázálarcokat. A koalícióban részt vevő ál­lamokhoz hasonlóan Magyar­­ország is üdvözölte a háború felfüggesztését, s bejelentette: a magyar nagykövetség a le­hető legrövidebb időn belül folytatja munkáját. A magyar katonaorvosok egyelőre Szaúd- Arábiában maradnak. (Jelen­téseink a 2. oldalon.) Vége? MTI KÜLFÖLDI KÉPSZOLGÁLAT ELFOGADTÁK A KUPA-PROGRAMOT Kormánydöntés: szerződéses a biztosítás A kormány tárgyalási alap­ként csütörtöki ülésén elfo­gadta a Kupa Mihály pénz­ügyminiszter által beterjesz­tett négyéves gazdasági-politi­kai programot, amelynek cél­ja a gazdaság stabilizálása és a konvertibilitás kialakítása. A testület azonban úgy dön­tött, hogy legközelebbi ülésén ismét visszatér a témára, s addig a Pénzügyminisztérium képviselői — pénteken — egyeztethetik a programot az Érdekegyeztető Tanács részve­vőivel, észrevételeiket pedig a gazdasági kabinet szombati ülésén beépíthetik az anyag­ba, s a kormány a követke­ző csütörtöki ülésén már így foglalkozna a tanulmánnyal. A testület foglalkozott a kö­telező gépjármű-biztosítás­­i­­(Folytatás a 4. oldalon.) (Munkatársunktól.) Túl azon, hogy a kelet-eu­rópai elszámolási rendszer összeomlása, a terrorizmus veszélye, illetve a hazai fize­tőképes kereslet zsugorodása következtében válságban van a turizmus állami szervezete, az Országos Idegenforgalmi Hivatal vezetői válsággal is küzd: nincs kinevezett első embere. Tavaly augusztusban érke­zett haza madridi szolgálatá­ból Lengyel Márton, az OIH korábbi helyettes vezetője, aki mögött a szakma egységesen sorakozik fel, és akivel akkor sűrű tárgyalásokat folytatott Bod Péter Ákos ipari és keres­kedelmi miniszter. Noha Len­gyel Márton koncepciója a tu­rizmus fejlesztésére és szerve­zeti rendszerének megújításá­ra erősen felkeltette a minisz­ter érdeklődését, a külföldön is elismert szakértő kinevezé­se nem történt meg. Annak el­lenére sem, hogy Gellai Imre, az OIH elnöke december kö­zepén bejelentette lemondási szándékát. Ezt követően még két emlí­tésre méltó esemény történt: a miniszter Schagrin Tamás helyettes államtitkártól magá­hoz vonta az idegenforgalom felügyeletét, és pályázatot írt ki a megüresedett vezetői poszt betöltésére. A pályázatra információnk szerint négyen vagy öten je­lentkeztek, Lengyel Márton nem volt köztük. Amikor fel­szólították, hogy pályázzon, kijelentette: a miniszter, ha akarja, pályázatnak tekintheti korábban átnyújtott koncep­cióját. Gellai Imre január 14-én volt bent utoljára hiva­talában, azóta az OIH mun­katársai teljes bizonytalan­ságban vannak, és csak talál­gatják, vajon ki lesz az új fő­nök, s milyen idegenforgalmi koncepció érvényesül. Nemcsak a vezető hiányzik ugyanis a szervezet éléről, ha­nem állami turisztikai straté­gia sincs. Pedig az utóbbi ki­alakítására, a kormány elé terjesztésére már számos kí­sérlet történt. — Mind a koncepció hiá­nya, mind a vezetői válság hátterében koncepcionális né­zeteltérések húzódnak meg — vélekedik Gellai Imre. — Mire alapozza ezt az ál­lítását? * — Tapasztalataimra. Néze­tem, amely szerint nálunk a turizmus a gazdasági fejlődés motorja lehetne, és az a véle­ményem, hogy az idegensor­(Folytatás az 5. oldalon.) Kettős válság a turizmusban Érint-e bennünket az amerikai recesszió? Beszélgetés Paul Marer professzorral Amerikában ma — a hábo­rú mellett — mindenki a gaz­dasági bajokról, a recesszió­ról beszél. „Nekünk legyen mondva?!” — gondolhatja a magyar olvasó. A Népszabad­ság washingtoni tudósítója megkérdezte Paul Marer köz­gazdászt, az Indianai Egyete­­tem tanárát, aki hazánkból származott az Egyesült Álla­mokba, és az amerikai—ma­gyar vállalkozói alap kurató­riumi tagjaként mindkét or­szág gazdasági viszonyait jól ismeri. — Valóban nekünk legyen mond­va? — Amerikában az embe­rek nem más országokhoz, ha­nem a saját előző helyzetük­höz viszonyítanak. Az ameri­kai gazdaság a saját megelő­ző helyzetéhez képest vissza­esésben van. — Mit jelent ez? » — Általában akkor beszé­lünk recesszióról, ha két egy­mást követő nőnapon át nö­vekszik a munkanélküliség, és csökken a termékkibocsátás. — Számunkra megfoghatatlan, csillagászati számok forognak Amerikában: háromszázmilliárd dollár fölötti deficit, kétezernyolc­­százmilliárd dolláros államadósság. Miből adódik ez? — Két fő okból. Az egyik, hogy Amerika fogyasztásori­entált, tehát pénzköltő, nem pedig­­megtakarító ország. Szeretünk többet költeni, mint amennyit termelünk. In­nen a deficit. Ezt azonban szerencsére nem azzal fedez­zük, hogy több pénzt nyo­munk. A világ finanszírozza a hiányunkat. Ez teszi­­a dol­got viszonylag — hangsúlyo­zom azonban, hogy csak vi­szonylag — fájdalommentes­sé. — A másik ok? — Ez a politikai felállás­ban keresendő. A republiká­nusok és a demokraták alap­vetően másként ítélik meg a kormány szerepét a gazdaság­ban. A republikánusok nagy része azt mondja: semmi szín alatt nem szabad emel­ni az adókat, mert az csak költekezésre ösztönözné a kor­mányt, tehát nem csökkente­né a deficitet. Ugyanakkor — politikai megfontolásokból — sem a republikánusok, sem a demokraták nem akarnak le­faragni a költségvetésből. Ez a politikai szempont, az adó­emeléssel szembeni „párt­ideológiai” alapállással páro­sulva, tarthatatlanul magas hiányhoz vezet. — Nem olyan ez egy kicsit, mint Magyarországon? Évekig mi is „hitelben” éltünk ... — Magyarország nagyobb arányban monetarizálta belső adósságát, mint az Egyesült Államok, s ez rontotta a hely­zetet, mert inflációs hatása (Folytatás a 3. oldalon.)

Next