Népszabadság, 1991. november (49. évfolyam, 256-281. szám)

1991-11-01 / 256. szám

1991.­­ 1., péntek NÉPSZABADSÁG - KÜLPOLITIKA - ÁLLÁSPONT Új államot kell teremtenünk Interjú a grúz parlament elnökével Grúzia függetlenségi törek­véseiben számít a világ or­szágai, köztük hazánk segít­ségére is, de megérti, hogy a diplomáciai kapcsolatok fel­vétele csak egy folyamat ré­sze­­lehet — nyilatkozta a Népszabadságna­k adott inter­jújában Akaki Asatiat­i, a grúz parlament hivata­los lá­togatáson Magyarországon tar­tózkodó elnöke. — Elnök úr! Mennyiben volt mostani utazásának a célja Grúzia diplomáciai elismerésének előmoz­dítása? — Mostani ■látogatásom cél­­ja elsősorban a kapcsolatfel­vétel, ezen belül is a parla­­ment­közi kontaktusok meg­alapozása volt. A parlamen­tek közötti kapcsolatok idővel az államközi kapcsolatok alapjaivá válhatnak. Természe­tesen szeretnénk a diplomá­ciai elismerést, de nem sie­tünk, ez egy hosszabb folya­ma­t eredménye lehet. Láto­gatásomnak számunkra szim­bolikus értéke is van, hiszen fogadtak minket egy olyan szabad, független állam kép­viselői,, amely ország szintén a szovjet birodalom elnyomá­sa­ alatt élt. — A világ azonban, úgy tűnik, egyelőre nem igazán akarja elis­merni a független grúz államot. .. — Grúzia idén áprilisban deklarálta függetlenségét, úgy gondoljuk, a világ nem siet, hiszen először jött Kelet-Eu­­rópa, aztán a Baltikum, és a világnak az a meggyőződése, hogy ennek a folyamatnak fo­kozatosnak kell lennie. A mai napiig egyedül Románia is­merte el Grúziát, vélhetően azért, hogy ,n­e csak egyedül Moldávia függetlenségét fo­gadja el. Természetesen en­nek azért nagyon örültünk. Először persze Moszkvával kell rendezni viszonyunkat, de kívánatos volna, ha a világ országai valamilyen módon támogatnának miniket törek­véseinkben. — A politikai függetlenség azon­ban nem elválasztható a gazdasá­gi önállóság kérdésétől. Ismert tény, hogy Grúzia gazdasága igen nagy mértékben függ a volt Szov­jetuniótól, főleg Oroszországtól.­­ Én ezt így nem monda­nám: a politikai, illetve a gaz­dasági önállóság az két külön dolog. Teljes mértékben a vi­lág egyetlen országa sem ön­álló gazdaságilag. Vegyük csak Oroszországot: óriási gazdasá­gi erőforrásaik vannak, de ők is függenek néhány dologban például Grúziától. Egymásra vagyunk utalva. A politikai függetlenség előremozdíthatja a gazdasági önállóság ügyét is, hiszen egy szuverén ál­lam könnyebben köthet gaz­dasági szerződéseket más or­szágokkal. Ugyanakkor ezen­ a téren is történt már előrelé­pés: nagyon jó kapcsolataink vannak Törökországgal, Ör­ményországgal, Azerbajdzsán­nal vagy éppen az orosz üz­leti körökkel is.­­ Térjünk át a grúz belpolitika kérdéseire. Dél-Oszétiában valósá­gos háború folyik, ön szerint ho­gyan lehetne véget vetni a vér­ontásnak? — Ezt a háborút mi ,ne­m úgy értékeljük, hogy ez a grúzok és az oszétok közötti háború volna. Ez Tbiliszi és Moszkva küzdelme a grúz te­rületekért. Az oszétokat arra használják fel, hogy diiszkre­­ditálják a Grúz Köztársasá­got. Ott valójában bandák harcolnak egymás ellen, ame­lyek már azt a fáradságot sem veszik, hogy nacionalista jel­szavakkal takarózzanak. Az oszétok öltik a grúzokat, a grúzok ölik az oszétokat, nincs még semmiféle törvényes ha­talom. A háttérben persze Moszkva áll: ők bújtatták fel az oszétokat, és miivel most egyértelműen mégsem állnak mögöttük, az oszétok becsap­va érzik magukat. Abbáziával sikerült megoldanunk a kér­dést, de az oszét területek stratégiailag fontosak Moszk­vának. Reméljük, hogy Jelcin más ember, és az oroszorszá­gi általános demokratizáló­dással ez a kérdés is megol­dódik. — A hajdan egységes grúz ellen­zék az utóbbi hónapokban egymás ellen fordult, és nem ritkák az erőszakos közjátékok sem. Mi en­nek az oka? — Nincsenek demokratikus hagyományaink. Magyarország ebből a szempontból sokkal szerencsésebb volt nálunk, hiszen önök csak negyven évig éltek a kommunizmus alatt. Grúziában sokan azt gondolják, hogy ha valaki másképp vélekedik, mint ők, akkor azt csak ököllel lehet meggyőzni az igazunkról. Nem létezett a többpártrend­szer, a parlamentarizmus sem. Az az ellenzék, amelynek fegyver van a kezében, az már nem ellenzék: ezek pucs­­csisták, akik erővel akarják akaratukat érvényre juttatni. Nem állítom, hogy nálunk már demokrácia volna, és semmi­lyen hibát nem követnénk el, de még meg kell tanulnunk a dolgokat, hiszen semmilyen tapasztalatunk sincs. A szov­jet rendszer alatt törvényes­ség nem létezett, most egy új államot kell megteremtenünk. — Ön hogyan értékeli Gamsza­­hurdia elnök személyét, hiszen őt mostanában, nem minden alap nélkül, egyfajta tekintélyelvű ve­zetés kialakításával vádolják? — Én nehezen tudnám ob­­jektíven értékelni az elnök személyét, hiszen egész éle­temben úgy tekintettem rá, mint a hazánk szabadságáért küzdő hősre. Úgy érzem, megérdemli, hogy most ő áll­jon a grúz állam élén. Ter­mészetesen, mint minden em­ber, ő is hibázhat, annál is inkább, mivel Gamszahurdija nem tapasztalt politikus, ere­detileg bölcsésznek tanult. Az azonban nem tisztességes do­log, ha az ebből származó hi­báit propagandacélokra hasz­nálják fel. Szalai Zoltán : Grúzia nem csatlakozik a Szovjetunió volt szövetséges köztársaságainak gazdasági közösségéhez döntött egybe­hangzóan az ellenzék és a kormányzó többség Tbiliszi­ben a grúz legfelsőbb tanács ülésén. A határozat szerint a szerződés aláírása Grúzia szu­verenitásának csorbítását je­lentené. (MTI) GÖNCZ­ GALVIN A válságövezet határán vagyunk A közép-európai térség, Eu­rópa biztonsága, Magyarország és a NATO kapcsolatairól, va­lamint együttműködésének le­hetséges formáiról volt szó azon a megbeszélésen, amelyet Göncz Árpád köztársasági el­nök folytatott csütörtökön John R. Galvin tábornokkal, a NATO európai szövetséges haderőinek főparancsnokával a Parlamentben. A köztársaság elnöke emlé­keztette beszélgetőpartnerét arra, hogy Magyarország nem válságövezet, hanem a válság­­övezet határán van, gondos­kodni kell arról, hogy ne is váljék azzá. Éppen ezért szük­ség van olyan válságkezelő programok és mechanizmusok kialakítására, amelyek lehető­séget teremtenek a térségben bekövetkező bármilyen fejle­ményekre való rugalmas rea­gálásra. (MTI) PRECEDENS ABORTUSZÜGYBEN Új polgárjogi törvény Amerikában (Washingtoni tudósítónktól.) Bush elnök több vétója után az amerikai szenátus elsöprő, 93:5 arányú — kétpárti — többséggel fogadta el az új pol­gárjogi törvénytervezetet, amely a korábbinál egyértel­műbbé teszi a hátrányos meg­különböztetést tiltó, illetve kártérítéssel szankcionáló jog­szabály­aikat. A döntés politikai érdekessé­ge nemcsak az, hogy sikerült olyan kompromisszumot talál­ni, amelyet immár az elnök sem fenyeget vétóval (képvi­selőházi megszavazása a jövő héten várható). A honatyák ugyanis olyan törvényt készí­tettek elő, amely keresztülhúz­­ za a — konzervatív többségű — Legfelsőbb Bíróság több, az utóbbi két évben hozott hatá­rozatát. Egyelőre nem tudható, hogy ennek milyen hatása lesz az abortusz kérdésében kirobbant országos vitára. Clarence Tho­­mas legfelsőbb bírósági taggá való beiktatásával immár ki­alakult a művi vetélést alkot­mányos jognak minősítő ko­rábbi határozat felülvizsgála­tához szükséges abszolút több­ség. Kérdéses azonban, hogy a törvényhozás készen áll-e a fe­lülvizsgálattal szemben biztosí­tékot nyújtó abortusztörvény megalkotására. Serény Péter Ig wMMmMimm Kohl a közép-európai országok EK-tagságáért A közép- és dél-európai országok számára lehetővé kell tenni a teljes jogú tagságot az Európai Közösségekben, ameny­­nyi­ben az érintett államok teljesítik a felvétel politikai és gaz­dasági feltételeit — jelentette ki Helmut Kohl német kancel­lár. Úgy vélekedett, hogy a Magyarországgal, Cseh-Szlovákiá­­val és Lengyelországgal kötendő társulási szerződések az első komoly lépést jelenthetik ezen az úton. (Bonni tudósítónktól.) Magyar miniszterhelyettes Szlovákiában Ma lép hivatalba a szlovák oktatási miniszter gazdasági ügyekkel foglalkozó helyettese, Tóth János, akit a Független Magyar Kezdeményezés nevű mozgalom jelölt erre a posztra. (MTI) Brüsszel hazahívja az ejtőernyősöket Franciaország után Belgium is úgy döntött, hogy vissza­vonja ejtőernyőseit Zaire-ból, ahova a több mint egy hónappal ezelőtt kitört zavargások nyomán a tízezer fős belga kolónia hazatérésének biztosítása végett küldte őket. A brüsszeli kor­mány szerint a belgák hazatelepítését követően a legrövidebb időn belül hazatér a Zaire-ba vezényelt mintegy 900 ejtőer­nyős. (MTI) Magyar szakértő balti tanácsai Dan Quayle amerikai alel­­nök és a három balti ország miniszterelnökének jelenlété­ben a héten nemzetközi bizott­ság alakult, amelynek célja, hogy független szakértők ta­nácsaikkal segítsék Lettország, Litvánia és Észtország gazda­ságának átalakítását. Az ame­rikai és nyugat-európai szak­emberekből álló testületben Kelet-Közép-Európából az egyetlen tag Tardos Márton közgazdász, magyar ország­­gyűlési képviselő. (MTI) COCOM: itt a lista vége? A kelet-európai országokkal kapcsolatos új kereskedelmi törvénytervezetet hagyott jóvá szerdán az amerikai képviselő­ház. A tervezet, amely üzleti kö­rök nyomására született, a Kelet-Európába irányuló — el­sősorban távközlési és számí­tástechnikai berendezés- és szoftverexport - ellenőrzési rendszerének könnyítését ké­szíti elő, s egyúttal újabb egyezményeket vetít előre a COCOM-bizottság számára. Az egyik pont értelmében az Egyesült Államok akár java­solhatja is Magyarország, Len­gyelország és Cseh-Szlovákia törlését a COCOM-listáról. (MTI) Egyiptom: piac és iskola Ne csak a Nyugattól akar­junk mindent elsajátítani, ha­nem forduljunk azokhoz is, akik a gazdasági reformokban jóval előttünk járnak. Még ha fejlődő országnak is minősül­nek — így összegezhető dr. Mohamed Dakrouri profesz­­szornak, az egyiptomi parla­ment tervezési és költségvetési bizottsága elnökének a taná­csa. A nagy befolyású gazda­ságpolitikus, aki korábban ipari miniszter is volt, és az egyiptomi­ magyar baráti tár­saságnak alapító elnöke, a na­pokban járt hazánkban, és eb­ből az alkalomból exkluzív interjút adott a Népszabadság­nak. Dakrouri professzor hangsú­lyozta, hogy Egyiptom a Nasz­­szer-féle szocializmus útjáról tizenhat évvel ezelőtt tért át a gazdasági reformokra. Az azóta eltelt másfél évtized alatt ti­­zenkétmilliá­rd dollárnyi kül­földi tőke áramlott a legna­gyobb arab országba. Nyolc­százötven ipari beruházás va­lósult meg ennek a tőkének a segítségével, és négy új város született a fejlődés eredmé­nyeként. Dakrouri úr arra is felhívta a figyelmet, hogy ko­rábban a Nemzetközi Valuta­alapról és a Világbankról el­ítélően vélekedtek Egyiptom­ban, és a közvélemény tiltako­zott a szervezetek úgymond diktátuma ellen, de az évek során rá kellett jönniük, hogy e szervezetek tanácsai az or­szág javát szolgálták. A jövő heti egyiptomi Antall­­látogatás lesz a magyar kor­mányfő első útja egy fejlődő országba. A látogatástól Egyip­tomban azt várják, hogy új korszak kezdődik a két ország hagyományosan jó kapcsola­tainak történetében. Az idén az árucsere-forgalom értéke eléri a százmillió dollárt, a legfontosabb azonban az, hogy mi olyan tapasztalatoknak va­gyunk a birtokában, amelyek­kel Magyarország csak most ismerkedik — hangsúlyozta a professzor, rámutatva, hogy az egyiptomi szakemberek készek átadni tapasztalataikat. Konkrét üzleti lehetőségek­re is felhívta a figyelmet dr. Dakrouri. Szerinte ugyanis a most csődbe jutó magyar ipar­­vállalatok között biztosan több is akad olyan, amelyik a közel­­keleti térség országaiba még exportálhatná a Magyarorszá­gon, illetve Európában már nem versenyképes árucikke­ket. Arra is lát lehetőséget, hogy magyar konzervtöltő gép­sort üzemeltessenek Egyip­tomban, és a magyar paradi­csompürét konténerben szál­lítsák az észak-afrikai ország­ba kiszerelésre. Traktor-össze­szerelésre is igény lenne Egyiptomban, amihez a szere­lőszalagot és az alkatrészeket adhatná Magyarország. Egyip­tomi részről ugyanakkor első­sorban a magyarországi vegyes vállalatokat finanszírozó ban­kokba fektetnének szívesen tőkét — mondotta el a profesz­­szor, aki szerint a hivatalos csatornák mellett a legfonto­sabb a közvetlen együttműkö­dés kiépítése lenne. Trom András Csak gesztus? Kigyulladtak a gyertyáik a temetőkben, a régi és a friss hantokon, és fények lobbantak egy nagy ábrándért is. Hisz’ így utóbb akár fátumasként is értelmezhető, hogy éppen halottak napján, 1956. november elsején deklarál­ta a Nagy Imre-kormány az ország semlegességét. Ama csütörtökön, este nyolckor felhangzott a Kos­suth rádióban a mártír miniszterelnök kissé rekedtes hangja: „Magyarország népe! A magyar nemzeti kor­mány, a magyar nép és a történelem előtti mély felelős­ségérzettől áthatva, a magyar nép osztatlan akaratát ki­fejezve, kinyilvánítja a Magyar Köztársaság semlegessé­gét.” Akik hallották, ma is megborzonganak a pillanat nagyszerűségétől. Mert ez volt­­a forradalom Rubiconja. Ak­kor is, ha tudjuk: a megszállás nem erre volt ellen­lépés. Az elvtársi tankok már korábban megindultak, sor­sunk a nagyhatalmak érdekszövetsége és a szovjet—jugo­szláv—kínai paktum szellemében már november elseje előtt eldőlt. Igaz, a történelmi emlékezet csalóka. S még inkább az a mindenkori hatalomé. Mai birtokosai — akik szíve­sen tekintik magukat ’56 igazi, már-már kizárólagos örö­köseinek — a történelmi pillanat drámai főszerepét most éppen szívesebben osztanák a „mégiscsak kommunista” miniszterelnök helyett például Tildy Zoltánra, a semle­gesség harcos képviselőjére. Ám szerencsére élnek még a „statiszták”, a külügyi titkárság akkori munkatársai, akik tanúsíthatják, hogyan utasította őket N. I. a semlegességi dokumentum megfogalmazására, s miként javított azon még saját kezűleg, mielőtt a kabinet elé vitte. A koalíciós kormány elé, amely e kérdésben mindvégig egységes volt. A kezdeményezés elsőbbségének elvitatásán túl tán — itt és most — inkább az erkölcsi-politikai kontinuitás sajátos értelmezésén lehetne gondolkodni. Esetleg fel­idézni, hogy még a monori és a lakitelki találkozó­kon, majd később valamennyi — másra kormányzóvá, il­letve ellenzékivé váló — párt programjában jelen volt, a szuverenitás követelése mellett a semlegességé is. Mint ahogy 1990 májusában még erre a — politikai? jogi? er­kölcsi? — státusra utalt emelkedett hangvételű parla­menti székfoglaló beszédében a miniszterelnök is. Azután a kormány nemzeti megújhodási programjában már hiá­ba keresnénk. Mint ahogy nemigen hozta szóba azóta egyetlen számottevő politikai erő sem. Sőt, ha úgy vesz­­szük, „kihagyták” a nagy alkalmat, 1991. júniusának végét is, amikor az utolsó szovjet katona elhagyta az országot. Így foszlanak szét történelmi illúziók? Holott sem jo­gi, sem katonai akadálya a magyar semlegesség mostani kinyilvánításának — nincs. De sok értelme sincs! — dorongolják le tétova kérdé­seimet pártkörökben, ellenzéken innen és kormányon túlról is. Mi több, a miniszterelnök október 23-i ünnepi beszédéből egyenesen az tűnik ki, hogy idejétmúlt foga­lomnak keresgélek helyet. Hiszen az ország független, nem tagja egyetlen kato­nai szövetségnek sem. Viszont: múlhatatlan érdemeket szerzett a Varsói Szerződés lebontásában, majd pedig a három- és többoldalú együttműködések kialakításában. S miután tett néhány sikertelen kísérletet, hogy mégis szo­rosabbra fűzze kapcsolatait az Észak-atlanti Szövetség­gel, mára — az udvarias eltanácsolások láttán — ettől el­állt. Ezentúl „csak” politikai együttműködésre törekszünk a megújuló NATO-val, s álmodozunk egy átfogó össz­európai biztonsági ernyőről. Ám miivel a fejlett Nyugat nem óhajt többet garanciákat vállalni ismét kissé vérzi­vatarossá váló térségünkért, hát megelégszünk azzal is, ha a kollektív biztonság ködbe vesző képe helyett a regio­nális béketeremtéssel kecsegtetnek bennünket. Persze tehetséges, hogy ma már tényleg politikai nai­vitás a semlegesség óhajtása. Csak hát van a semlegesség értelmezésének — túl a jog- és katonapolitikán — érzelmi és főként morális tartalma, gesztusértéke és ekként ható­sugara is. Éppen azért, mert a Magyar Köztársaság jó­szomszédi viszonyra törekszik minden környező ország­gal, s mert katonai doktrínája hangsúlyozottan védelmi jellegű, nincs mit veszítenünk a semlegesség kinyilvání­tásával. Viszont nyerhetnénk vele némi bizalmat, s tán több megértést — a határainkon túl élő magyarok ér­dekében. Csak gesztus vagy egy kis ország nagy erkölcsi tőké­je lehet a semlegesség? Ezen az ismét elhantolt álmon tű­nődöm halottak napján. Bossányi Katalin Nyugtalan erő Megfontoltságot és higgadtságot sugalmaz a Minisz­terelnöki Sajtóiroda tegnapi közleménye a kisgazdapárti önszalámi taktikára reagálva. Leszögezi, hogy a kormány működését az FKGP állásfoglalása, minisztereinek visz­­szahívása nem érinti. A kormány úgy reagált, ahogyan egy felelős kormány­nak reagálni kellett. Más kérdés, hogy a Miniszterelnöki Sajtóiroda közleménye nem taglalhatja azt a dilemmát, melyet a kormánykoalíció nyugtalan ereje — a Kisgazda­­párt, pontosabban: e párt egy csoportja — felvet. A Kis­gazdapárt jelenlegi vezetése olyan időpontban kívánja sarokba szorítani Antall József miniszterelnököt, amikor közvetlen szomszédunkban polgárháború folyik, mene­kültáradat fenyeget, a költségvetés vitája jelentős politi­kai energiákat kíván, a nemzetközi porondon meghiúsuló garanciákért csatázik a külügy, folyik az EGK-hoz köze­ledés diplomáciai-adminisztrációs végjátéka. Mindezeket figyelembe véve, talán nem túlzás a meg­állapítás, hogy egyetlen parlamenti ellenzéki párt nem venné a bátorságot, hogy nyílt kormányválságra ösztön­ző manőverekbe fogjon. A kisgazdapárti kör felelőtlensé­gét méltán lehetne a szűkkeblű pártérdekek érvényesíté­sének morális mélypontjaként értékelni. De hát a politikát nem morálra mérik. A támadást a legkedvezőbb időpontban kell végrehajtani, a siker remé­nyében. Csak éppen az nem világos, hogy mit tekintene sikernek a hajdani történelmi FKGP lassan-lassan bot­ránypárttá süllyedő csoportja. Az álprogramokat felvo­nultató, mindig az aktuális indulatokat meglovagoló, egy­re inkább szabadcsapatra emlékeztető tömörülés módsze­resen és következetesen bizonyítja be, hogy alkalmatlan arra, amit egyetlen céljának tart: a hatalom széles körű megragadására. Antall József sűrű nemzetközi teendői közepette a belpolitikai küzdelmekben mindeddig kiváló taktikusnak bizonyult. Erre a képességére inkább politikai partnerei, mint ellenfelei­­körében volt igazán szükség. Úgy tűnik, ez a korszak lejáróban van. Most már tak­tika helyett stratégia is kell a jövőt illetően. Szigethy András

Next