Népszabadság, 1992. szeptember (50. évfolyam, 206-231. szám)
1992-09-17 / 220. szám
32 NÉPSZABADSÁG - INGATLANPIAC 1992. szeptember 17., csütörtök Fővárosi lakótelepek: károk és árak Amióta a szocialista lakótelepek létesítése többé nem politikai kérdés, a lakókon kívül már a szakemberek is bevallhatják: elhibázott döntés volt a félmillió betondoboz egymásra dobálása, hiszen a panelnek kevés előnye, viszont annál több hátránya van. Ezek közül most csak a legnagyobbat(?) emeljük ki: a hatvanas-hetvenes évek szürke egyenházait minimum 25-30 évenként fel kell újítani, ami lakásonként több százezer forintos költséggel jár. A fejlett szocializmus eufórikus időszakában még úgy vélték, hogy magának az előregyártott elemeknek az életkora két-három évtized, aztán majd építünk újabbat, szebbet, tágasabbat, de külföldi példákon okulva a szakemberek kiderítették, hogy a betonfal akár száz évig elálldogálhat, viszont időnként a teljes épületgépészeti, szigetelési rendszert, a vizesblokkot és az összes vezetéket ki kell cserélni. Márpedig ez az „időnként” az ország legtöbb lakótelepe esetében a következő évtizedben köszönt be. Budapesten a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején már tízezrével épültek a betonlakások (Óbuda, Füredi út, Kelenföld, Újpalota stb.), s ezek jelenleg már jócskán „nagykorúak”. A lakosok ugyan időről időre felújítgatták a lakásokat és kijavították a legkellemetlenebb hibákat, de érthető módon nem nyúltak sem a lifthez, sem a csatornarendszerben, és a nyílászárókat és a födémszigetelést sem nagyon bolygatták. Márpedig éppen ez utóbbiak fáradtak el leginkább az elmúlt néhány évtized alatt, s elsősorban rájuk kell majd költeni a súlyos milliókat. Csak a viszonyítás kedvéért: a német szakemberek mintegy 300-400 milliárd(!) márkára becsülik a mienkhez hasonló minőségben épült hárommillió keletnémet panellakás felújítási költségét, ami még akkor is döbbenetes szám, ha figyelembe vesszük a két ország eltérő árarányait. A magyar szakemberek ennél jóval szerényebb becsléssel élnek: egy tízemeletes házban az egy lakásra vetített teljes felújítási költség „csak” 300-500 ezer forintot tesz ki, de a kisebb épületeknél sem lesz jóval kisebb a végösszeg. Mivel ezek a panelfelújítási munkák még sehol sem kezdődtek meg, a bérlőknek és lakástulajdonosoknak még van egy-két évük, hogy átgondolják: kinek fog „fájni” a fenti összeg. Nagy valószínűséggel azoknak, akik éppen bennlaknak, hiszen sem az államnak, sem az önkormányzatnak nem lesz pár száz milliárdja a felújításokra - és különben is: mi közük lesz azokhoz a lakásokhoz, amelyek egytől egyig magántulajdonban vannak...? A fenti levezetés persze sokaknak nem újdonság: nem véletlen, hogy az öregedő panellakásoktól még azok is szeretnének megszabadulni (akár áron alul is),akik netán rosszabb körülmények közé költöznek - nem szeretnék, ha „rajtuk maradna” az ifjúi báját vesztett betoningatlan. Ilyen szempontból is érdekes megvizsgálni a fővárosi lakótelepek árait: a presztízst és a kifizetett milliókat nemcsak a (budai) helyszín, a cseréptető vagy jó közlekedés határozza meg, hanem a lakótelep és ezen belül az adott ház életkora is. A főváros legdrágább lakótelepei egyértelműen azok, amelyek az elmúlt évtized során épültek (Pók utca, Kaszásdűlő, Gazdagrét). Az itteni 40-50 ezer forintos négyzetméterárakban a nívósabb helyszín és a minőségileg más és az emelt szintű lakásminőségen kívül az is benne van, hogy az itteni nyílászárók még épek, a liftek működnek, télen van fűtés - és majd csak a beláthatatlan jövőben lesz szükség egy újjáépítéssel felérő rekonstrukcióra. A szabálynak tulajdonképpen csak egyetlen kivétel mond ellent: a Kárpát utcai lakótelep, amelyet 1977-79 között építettek, de árait tekintve a második-harmadik helyen szerepel. A magyarázat persze egészen egyszerű: az Újlipótváros kellős közepén, néhány száz méterre a Nagykörúttól, s ráadásul a Margitszigettel szemközti Duna-parton nem lehet olyan szürke tízemeletes házat építeni, hogy az ottani lakások árai ne emelkedjenek „budai” magasságokba. De csináljuk meg az „ellenpróbát” is: milyen áraik vannak Budapest legöregebb lakótelepein, Kelenföldön, Óbudán, Újpalotán és a Füredi úton? A XV. kerületben egészen alacsony, 30-33 ezer forintos négyzetméterárakkal találkozhatunk, és a másik három helyszínen nem sokkal mehetnek az eladók a 35 ezer forint fölé - ez a fővárosi átlag. Pedig még csak nem is a „távol-pesti” kerületekben, hanem az elegáns Óbudán, Zuglóban és Kelenföldön építették fel a betondobozokat, ahol kiemelkedően jók a közlekedési és egyéb infrastrukturális feltételek. Az árak mégsem közelítik meg a Pók utcai vagy kaszásdűlői csúcsmagasságokat, ami igen nagy mértékben a kornak és a hozzá kapcsolódó é lelpusztulásnak a számlájára írható. Van természetesen „ellen-ellenpélda” is: hiába új, és kapott építészeti nívódíjat Káposztásmegyer, az iszonyatos távolságok miatt nem szívesen költöznek oda az emberek, és ez az árakban is tükröződik. Persze, ha a metrót az eredeti tervek szerint megépítették volna a telep központjában, szinte száz százalék, hogy most csak negyvenezer forint fölötti négyzetméterárakkal találkozhatnánk... Bogdán Zoltán „Ingatlanpiac” KÉR. LAKÓTELEP AZ ÉPÍTKEZÉS KEZDETE ÁRAK (E Ft/m2) III. Óbuda 1966 36 III. Kaszásdűlő 1987 45 III. Pók utca 1986 50 III. Békásmegyer 1974 33 IV. Káposztásmegyer 1987 32 IV. Újpest 1975 35 Vill. Szigony u. 1981 31 X. Kőbánya-Újhegy 1978 31 XI. Kelenföld 1965 37 XI. Őrmező 1976 40 XI. Gazdagrét 1984 41 XIII. Vizafogó 1981 41 XIII. Kárpát u. 1979 46 XIII. Béke-Tatai 1988 35 XIV. Jerney 1986 37 XIV. Füredi 1966 35 XV. Újpalota 1967 32 XVI. Centenárium 1973 33 XVII. Rákoskeresztúr 1975 31 XVIII. Havanna 1980 30 XIX. Kispest 1977 32 XX. Pesterzsébet 1978 30 XXI. Csepel 1974 29 XXII. Budafok 1975 30 A panelt egyre nehezebb eladni Lakások - előleg és kamat nélkül A „gulyáskommunizmusból” a „zsíroskenyér-kapitalizmusba” való áttérés nagymértékű polarizálást indított meg a középrétegekben: egyeseknek a napi létfenntartás is gondokat okoz, míg mások akár 30-50 ezer forintot is félre tudnak tenni havonta. Ez utóbbiakat ma már jó néhány, részletre árusító nyugati autós cég is célba vette, de terjedőben vannak azok az ingatlanklubok és -társaságok, amelyek különböző méretű és felszereltségű lakást kínálnak előleg nélkül és kamatmentes részletre. Az egyik cég egyelőre még csak Budapesten szervez ilyen akciókat, de ennek keretén belül a belvárosi garzonlakástól a budafoki és pestszentlőrinci sorházakig igen széles választékot tudnak kínálni - meglepően kedvező fizetési feltételek mellett. Hogy mást ne mondjunk: előleget egyáltalán nem kell fizetni, viszont készpénzként beszámítják a szociálpolitikai kedvezményt, az építési hitelt, a helyi támogatást és az ifjúsági takarékbetétet, sőt a régi lakást is. A maximum hat és fél évi várakozás során kamatot sem kell fizetni, csak háromszázalékos kezelési költséget. A másik cég két variációt kínál: vagy fizet valaki 25 százalék előleget, és akkor legkésőbb öt év múlva beköltözhet az általa kiválasztott lakásba, vagy nem, de ebben az esetben a várakozási idő fölmehet tíz évre. Az első változat a harmincnegyven évesek lakásgondjait enyhítheti, a második viszont a gyermekeiknek jelenthet megoldást. Kamat itt sincs, a több tízezres havi törlesztésen kívül csak a háromszázalékos kezelési költséget és a biztosítást kell fizetni. A választék itt már vidéki ingatlanokkal bővült: Budaörstől Pécsig, Szombathelytől Debrecenig lehet a lakások, családi és sorházak között választani. -b- EGY IDEÁLIS CSALÁDI AUTÓ mécs- fedveföcédium Férőhely: 5 személyes A MITSUBISHI Motors MITSUBISHI LANCER HB 1.5 GLXI-12V FELSZERELTSÉG: AKTÍV-PASSZÍV BIZTONSÁG: GARANCIA: — 90 LE-s befecskendezős motor — Központi ajtózár — Motorosan állítható, fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők — Emelhető vezetőülés — Állítható kormány (fel-le, előre-hátra) — Dönthető hátsó ülések — Hangszórók + antenna — Fordulatszámmérő, digitális óra — Katalizátor (3 utas, lambda-szondás) - Magasságában állítható első biztonsági övek - Hátsó biztonsági övek, gyerekzár - Szervofék - Energiaelnyelő gyűrődési zóna FOGYASZTÁS: 90 km/h mellett 5,5 1/100 km - 120 km/h mellett 7,5 1/100 km ólommentes benzin Csomagtér: a hátsó üléstámlák lehajtásával s a kalaptartó kivételével kombival vetekedő szállító járművé alakítható. A csomagtartó fedél a hátfalat is nyitja, így bőröndök behelyezése könnyebb. 1444 000,'^ U brit A **«#* [3%3| — 3 év vagy 100 000 km garancia — 3 év cseregarancia (visszavásároljuk és beszámítjuk egy új gépkocsi árába) — 3 év fogyasztási norma garancia — 8 év átrozsdásodás elleni garancia — A gépkocsi eladása esetén a garanciális jogok átszállnak az új tulajdonosra. LCQuist|^0l^udapest l^lkotóHitch^0-24^lefonn55-0402156-740T^axn56-3485 t/i á