Népszabadság, 1992. november (50. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-02 / 258. szám

NÉPSZABADSÁG • 1992. november 2., hétfő SZOCIALISTA NAPILAP • 50. évfolyam, 258. szám 48 ÓRÁVAL A VÁLASZTÁS ELŐTT Nincs biztos befutó (Washingtoni tudósítónktól) Bush amerikai elnök immár csaknem telje­sen ledolgozta Clinton demokrata párti elnök­jelölttel szembeni hátrányát. Negyvennyolc órával a választások előtt egyszerre két közvé­lemény-kutatás is (a CNN és az ABC televízió­ké) hárompontnyi rést mutat ki közöttük, és ez már a statisztikai hibatáron belül van, úgy­­­hogy a finis gyakorlatilag fej fej mellettinek tekinthető. A fejleményben része van annak az erőteljes hitelrontási kampánynak, amellyel a Bush-tá­bor­­ a hét végén még a maga idején népszerű Reagan elnököt is bevetve - Clinton személyes és politikai szavahihetőségét támadja, de hoz­zájárul Perot texasi milliárdos harmadikkénti jelenléte is. Perot a szavazótábor 15-18 száza­lékát vonzotta magához, ami Bushé mellett ár­tott Clinton pozícióinak is. Egyelőre nem tudni, milyen hatással lesz az a három botrány, amely az utóbbi napokban a Bush-tábor és személy szerint az elnök hitelét is kikezdte. (Folytatás a 2. oldalon) Kampányfinis vonaton (Bush) és gyalog (Clinton) MTI KÜLFÖLDI KÉPSZOLGÁLAT Bőst nem lehet érzelmi kérdésként kezelni Beszélgetés Hannes Androsch osztrák üzletemberrel Hannes Androsch a ’70-es évek osztrák politikai életének legragyogóbb csillaga, akiből azután hullócsillag lett, ma üz­letemberként is sokat mereng politikai kérdéseken. Hajdani, megbocsáthatatlannak tekintett pénzügyi tranzakciói ellenére a világ egyik legkiválóbb Kelet- Közép- Európa-szakértő­jének tartják, akit páratlan kapcso­latrendszer köt a befolyásos ke­let-európai döntéshozókhoz. A vele folytatott beszélgetéskor is tüntettek néhányan bécsi iro­dája előtt, a Global 2000 kör­nyezetvédő szervezet aktivistái Androschban látják megteste­sülve mindazt a ROSSZAT, amit Bős jelképez. - Tényleg, miért ment bele ebbe a vitatható projektumba, miért tette kockára a magyarok önnel szemben megnyilvánuló régi keletű jóindula­tát? - Én meg annak örvendez­nék, ha Magyarországon nem manipulálnának személyemmel kapcsolatban. Ha őszintén elis­mernék, hogy Hannes And­rosch nélkül ugyanúgy megépül Gabcikovo, mint vele együtt. A vízlépcsőkomplexum elkészült, muszáj üzembe helyezni, és ezt a magyar szakemberek, sőt a politikusok éppúgy tudják, mint jómagam. Egyelőre sem­milyen szerepem sincs, mert Szlovákiához elvi jellegű me­gállapodás fűz, részt veszek a szlovákiai vízgazdálkodás fej­lesztésében. Konkrét megbízást finanszírozásra vagy más jelle­gű közreműködésre Gabciko­vával kapcsolatban nem kap­tam. - De ha kap, akkor ugye elvállal­ja a megbízást? - Természetesen. Most elte­kintve attól a ténytől, hogy üzletember vagyok és nem kö­zömbös számomra, mennyit keresek, ez ügyben mégis csak két fő dolog lebeg a szemem előtt. Az egyik: ennek a tér­ségnek minden, egyre nyo­masztóbb gondjára a gazdasá­gi felvirágzás elősegítése a vá­lasz. Az európai békét veszé­lyezteti, ha hagyjuk tovább süllyedni, szegényedni ezt a régiót, a volt kommunista or­szágokat. A fellendülés felté­tele és elősegítője az infrast­ruktúra fejlesztése. (Folytatás a 3. oldalon) A héten: javaslatok médiaelnökökre? (Munkatársunktól) Lapunk értesülése szerint a héten a miniszterelnök javasla­tot készül tenni a Rádió és az MTV új vezetőjének személyére. A múlt hét végén Göncz Ár­pád köztársasági elnök kezde­ményezésére és részvételével hatpárti tanácskozás folyt a to­vábbi tárgyalások lehetőségéről, ez azonban nem hozott ered­ményt. Úgy tűnik, a korábbi tárgyalásokon kitűzött október 27-i határidő elmúltával ez a forma nem éleszthető fel. Ha megtörténik a jelöltek előter­jesztése, a köztársasági elnök kinevezésüket, illetve elődjük felmentését akkor írja alá, ha a kulturális bizottság kétharmada igent mond az új médiavezetők­re. Ez azonban nem látszik va­lószínűnek. Az MTI vasárnap délután ter­jedelmes interjút közölt az Al­kotmánybíróság elnökével a médiaügyben eddig folytatott alkotmányjogi vitáról ezzel a címmel: „Szükségtelen és jogi­lag lehetetlen a határozatok ér­telmezése.” A testület egy év alatt háromszor foglalkozott a köztársasági elnök kinevezési jogkörével; negyedszer, a megfi­gyelők szerint, aligha teszi meg. KÉTSZÁZMILLIÁRDOS GATT-JOVO Ahonnan nincs visszaút Az Európai Közösség maast­­richti megállapodása után és az amerikai választások előtt Ma­gyarországra látogatott Arif Huszein, az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) vezérigazgató-helyet­tese, aki a GATT uruguayi for­dulójáról és Magyarország szervezetbeli szerepéről tár­gyalt a külgazdasági miniszté­riumban. - A GATT eddigi három tár­gyalássorozatán - mondta la­punknak Huszein úr -, elsősor­ban a vám jellegű akadályok lebontásában tudtunk előre lépni. Ezt a törekvésünket foly­tattuk a hat éve tartó és véle­ményem szerint hamarosan le­záruló uruguayi fordulón is. Most azonban minden korábbi­nál nagyobb jelentőséget tulaj­donítunk a szabadkereskede­lem előtt álló, nem vám jellegű korlátok lebontásának. Ez nem könnyű, hiszen bizonyos ipar­ágakat - de különösen a mező­­gazdaságot - még nagyon sok országban erős állami szubven­ciós bástyákkal védenek. Hogy ez mit jelent, azt hiszem, éppen itt, Magyarországon fölösleges elmagyaráznom. Nagyon jól lá­tom, hogy például az önök me­zőgazdasági termékei árban és minőségben helyt tudnának állni a nemzetközi versenyben, ha az európai országok és az Egyesült Államok nem támo­gatnák olyan hatalmas össze­gekkel saját gazdáikat.­­ Csak bátorítani tudom a magyar kormányt, hogy foly­tassa megkezdett reformjait. Magyarország lassan 20 eszten­deje tagja a GATT-nak, de most, a ’90-es évek elején a ke­reskedelmi gátak leépítésében az egyik legfontosabb, élen járó állammá vált. Módszereivel erősítheti a kelet-közép-euró­­pai térség gazdaságát, békéjét és biztonságát. Tudom, milyen gondokat okoz önöknek a gaz­daság szerkezeti átalakítása és az általánossá váló recesszió. Ennek ellenére sem szabad fel­adni a harcot. Meggyőződésem, hogy a GATT az uruguayi for­dulóval olyan mérföldkőhöz ér­kezett, ahonnan nincs többé visszaút. Ha sikeresen befejez­zük a tárgyalásokat, akkor az OECD-tanulmány szerint csak az uruguayi forduló hatására 200 milliárd dollárral bővülhet a világkereskedelem a közeli jövőben. Regős Zsuzsa Az EK tervez, Binder végez? (Tudósítónk jelenti Pozsony­ból) A szlovák hírügynökség szombaton késő este rövid tényhírben jelentette, hogy be­fejezte munkáját és elküldte je­lentését Brüsszelbe az Európai Közösség Magyarország és Szlovákia szakértőiből álló há­romtagú helyzetfelmérő bizott­ság. A mintegy félnapos késéssel elfogadott dokumentum tartal­mát a legnagyobb titoktartás övezi. Mind a bizottságban résztvevő EK-megbízott Jens Christian Refsgaard dán hid­rológiai szakértő, mind pedig a két közvetlenül érintett fél képviselői - Bakonyi Péter, a budapesti Vízgazdálkodási Tu­dományos Kutató Központ egyik vezetője és Igor Mucha, a pozsonyi Komensky egyetem professzora - egyöntetűen el­zárkóztak a sajtó tájékoztatá­sától. Erre egyébként az EK határozott utasítása kötelezte őket. A bizottság feladata az adott helyzet felmérése volt a térségben, s mint a vita elhúzó­dása is jelezte, már a bősi víz­rendszer konkrét állapotának felmérése és rögzítése sem bi­zonyult egyszerű feladatnak, nem utolsósorban azért, mert a mederelzárással összefüggő munkálatok a tárgyalás alatt is folytak, sőt Július Binder beru­házásvezető kijelentette: bizo­nyos munkákat később sem hajlandó felfüggeszteni. Már­pedig - mint jelentettük - a Londonban elfogadott és ma­gyar részről már kormányszin­ten jóváhagyott megállapodás egyik sarkalatos pontja a bősi építkezés szüneteltetése. Az egyetlen hozzávetőleges tájékoztatás Dominik Kocin­gertől származik. A bősi épít­kezés szlovák kormánybiztosa szerint a jelentés azt sorolja fel, hogy milyen árvízvédelmi, ál­lagmegőrzési és hajózásbiztosí­tási munkákat kell folytatni és befejezni, illetve mit és milyen feltételek mellett lehet vagy kell felfüggeszteni. Kocinger jó kiindulópontnak minősítette a szakbizottsági jelentést a to­vábbi szakértői tárgyalások­hoz. A háromtagú helyzetfelmérő bizottság tevékenységéről a szigorú hírzárlat dacára a Népszabadság tudósítójának sikerült kiderítenie, hogy a szlovák mezőgazdasági minisz­térium pozsonyi székházában több napon át tárgyaló szak­emberek felkeresték a duna­­csúni folyamelterelés helyszí­nét is. (Folytatás a 3. oldalon) Varsóban a titkos záradék másolata (Varsói tudósítónktól) Oroszország átadta Lengyel­­országnak a Molotov-Ribbent­­rop paktumhoz fűzött titkos záradékok fénymásolatait. Az eredeti dokumentumokat, amelyekre az orosz államfői ar­chívumban bukkantak rá, csü­törtökön tették közzé Moszkvá­ban. Az 1939. augusztus 23-án aláírt német-szovjet megálla­podás titkos záradékban ren­delkezett a többi között Len­gyelország, valamint a balti ál­lamok felosztásáról. A fénymásolatokat - köztük a záradékot, valamint két Len­­gyelország-térképet Hitler és Sztálin aláírásával - a moszk­vai lengyel nagykövetségen nyújtotta át Szergej Sztankie­­vics, Jelcin orosz elnök politi­kai tanácsadója. (A jelek sze­rint a titkos dokumentumokat Borisz Jelcin - akárcsak a lengyel tisztek lemészárlását a II. világháborúban elrendelő katyni kivégzőparancsot Mihail Gorbacsov volt elnök el­len kívánja felhasználni, aki máris tagadni kényszerült, hogy tudott volna a szovjet el­nöki - korábban SZKP - archí­vumban található iratokról.) Ritecz Miklós A paktum eredeti szövege a moszkvai archívumban 4 KÖTELEZŐ BIZTOSÍTÁS Eltérő vélemények a díjemelésről ( Munkatársunktól) A kötelező gépjármű-fele­lősségbiztosítás díját átlago­san 19 százalékkal szeretnék növelni az üzletág biztosítói - erősítették meg illetékes forrá­sok egyik laptársunk korábbi értesülését. Az autós érdekvédelmi szer­vezetek egyelőre kételyeiknek adtak hangot a biztosítók által beterjeszett indítvány néhány állításával kapcsolatban. A biztosítóintézetek elsősor­ban az autózás növekvő költ­ségei miatt szeretnék a díjak „utánigazítását” az év végén esedékes felülvizsgálatkor a döntéshozóknál kieszközölni. Álláspontjuk szerint ugyanis a jövő évre prognosztizált autó- és alkatrész-áremelkedések követéséhez a jelenlegi díjak nem nyújtanak kellő fedezetet. Plusz költségként jelentkezik ugyanakkor, hogy 1993. január 1-jétől életbe lép Magyaror­szágon is az úgynevezett bo­­nus-malus rendszer, amikortól a biztosítottak éves díja az ál­taluk okozott károk függvé­nyében emelkedik vagy csök­ken. Az előzetes becslések szerint várhatóan többen részesülnek majd kedvezményben, mint díjszigorításban. A biztosí­tóknak tehát az ebből fakadó bevételkiesést is pótolni kel­lene. Az autós érdekvédelmi szer­vezetek - mint azt munkatár­sunk megtudta - egyelőre ta­­máskodva fogadták a biztosí­tók indítványát. Véleményük szerint - bár a konkrét szakér­tői számítások még nem ké­szültek el - a bonus-malus rendszer bevezetése nem jelent olyan költségnövekedést a biz­tosítóknak, amit a júliusi díj­emeléskor képződött tartalék­­alapból ne tudnának finanszí­rozni. Az inflációs adatokkal kap­csolatban pedig az a vélemény fogalmazódott meg: a kétkul­csos áfarendszer várható ha­tályba lépése könnyen felbo­ríthat minden előzetes inflá­ciós prognózist. A vita végére - az érdekeltek bevonásával - várhatóan a kö­telező felelősségbiztosítási bi­zottság november 19-i ülésén tesznek majd pontot. A végső szót pedig - legkésőbb decem­ber 31-ig - a pénzügyminisz­ternek kell kimondania. Ó. Sz. A. ­ A bankfelügyelet az államosításról A magyar bankok helyzete - a gazdaság jelenlegi állapotá­nak megfelelően - igen kedve­zőtlen - állapította meg az Álla­mi Bankfelügyelet beszámolója. A pénzintézetek minősített hiteleinek aránya az összes ki­helyezett kölcsönökhöz képest elérte a 21 százalékot. Ebbe a kategóriába azok a hitelek tar­toznak, amelyeknek visszafize­tése többé-kevésbé bizonytalan. A bankrendszer által nyújtott összes hitelek állománya jelen­leg 1270 milliárd forintra tehe­tő. Ebből a minősített hitelek összege 260 milliárd forintot tesz ki. Az első félévben jelentő­sen csökkent a pénzintézetek jövedelmezősége. Ennek hatá­sára a bankok egy része már nem tud eleget tenni a céltarta­lék-képzési kötelezettségének. A bankfelügyelet a kormány számára az úgynevezett pozitív válságkezelést javasolja,­­ame­lyet a legolcsóbb megoldásnak tart. Ennek első fázisa lehet a nehéz helyzetbe került pénzin­tézetek tőkeellátottságának ál­lami pénzből történő javítása, ami egyben államosítást is je­lent. Ezt követően kerülhet sor több év után az újbóli privati­zációra. (MTI)

Next