Népszabadság, 1992. november (50. évfolyam, 258-282. szám)
1992-11-19 / 273. szám
1992. november 19., csütörtök NÉPSZABADSÁG - KULTÚRA Cousteau a Dunáról TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE A Év elején tett távolságtartó, szinte diplomatikus véleményét feladva Jacques-Yves Cousteau a tudományos újságírók hét végén befejeződött első világkonferenciáján Tokióban kijelentette: a bősi erőmű posztsztalinista emlékmű, amelynek szörnyű hatása lesz a régió ökológiai állapotára. Cousteau kapitány elmondta, a Duna elterelése agresszió a környezet ellen, amelyet meg kell szüntetni, bár megjegyezte, a károk megszüntetéséhez az eredeti állapot esetleges visszaállítása esetén is igen hosszú idő lenne szükséges. A világhírű francia kutató megerősítette, év végén mutatja be Párizsban azt a három filmet, amelyet forgatócsoportjával a Jacques-Yves Cousteau 1910- ben született, francia tengerkutató, a víz alatti kutatómunka úttörője. 1957 óta a monacói Oceanográfiai Múzeum vezetője. A környezetvédő mozgalom vezető személyisége, jelentősek mélytengeri és sarkvidéki útjairól készített ismeretterjesztő filmjei. Az utóbbi években a világ nagy folyóinak környezeti problémái is foglalkoztatják. Ennek keretében előbb az Amazonason, most legutóbb pedig a Dunán tett több hónapos expedíciót. ” A folyón végighaladva készített. - A Duna sok tekintetben új feladat elé állított korábbi expedícióimhoz képest - válaszolta kérdésemre a Japánban is láthatóan nagy tiszteletnek örvendő tudós. - Nemcsak közvetlenül a folyót tanulmányoztuk, hanem az egész Duna-medencét, amely a kontinens egyharmadát teszi ki. A munkát egyébként a francia csoport három „forró pont” kivételével befejezte. A deltatorkolat, a bulgáriai Kozlodujban lévő veszélyes állapotúnak minősített atomerőmű és a bősi erőmű továbbra is a kapitány érdeklődésének előterében marad. Ez utóbbival kapcsolatban Cousteau megerősítette, részt vesz az Európai Közösség által, a bősi vízi erőmű üzembe helyezése és a Duna elterelése miatt felállított héttagú bizottságban. S hogy milyen álláspontot képvisel majd a testületben, megmutatta azon a fogadáson, ahol szinte „leiskolázta” a csehszlovák követség jelen lévő műszaki kérdésekkel foglalkozó titkárát. A 31 ország 165 tudományos, környezetvédelmi és egészségügyi kérdésekkel foglalkozó újságírója előtt egy neves amerikai sajtótanácsadó szakember, Jacques G. Richardson is kiemelten foglalkozott Bős ügyével. Felhívta a jelenlevők figyelmét, hogy a szlovákok egyoldalú lépése a következő évek egyik legnagyobb európai ökológiai katasztrófáját idézheti elő. Az UNESCO által szervezett tanácskozáson első ízben találkoztak a világ minden régióját képviselő tudományos újságírók. A sajtóban egyre nagyobb jelentőségűvé váló szakterület a műszaki-tudományos haladás eredményeinek a közvélemény felé való közvetítésében igen fontos szerepet vállal. E munka helyzete, elismertsége az adott ország mindenkori fejlettségének pontos tükrét mutatja. A konferencia záródokumentuma hitet tesz az információk szabad áramlása mellett, továbbá felhívja a figyelmet a harmadik világban és a volt kommunista országokban érzékelhető veszélyes tendenciára, amely a népszerű tudományos sajtó elsorvadását, eredményezheti. Palugyai István KÖNYVEK PIZSAMÁBAN Családmenti történelem ✓ Jim Jakes: Észak és Dél Hazájában színről színre lehetett látni az 1932-es születésű John Jakes családregényét képernyőn. Sikerült részleteit azonban el lehet képzelni a könyvből is, ami nálam egy írónak jó pontot jelent. Amellett, hogy tisztesen törekszik az érzékletességre, még van egykét becsületes (a múlt századi) regénycsináló tulajdonsága. Veszi a fáradtságot ahhoz, hogy oldottan adagoljon idevaló tudnivalókat korabeli dolgokról és alakulásokról, intézményekről, szervezetekről, eljárásokról, kereskedelmi- és pénzügyekről, valamint a mindennap használati tárgyairól, eszközeiről, beleértve a vasúti sínek alakját és vegyi összetételüket, illetve a nemegyszer fülsiketítően szóhoz jutó fegyverek típusait, hatékonysági mutatóikkal együtt. Irodalmár-vonzódásúakat külön elégedettséggel töltheti be, hogy a megfelelő helyeken tájékoztatást kaphatnak tőle azon idők echte amerikai olvasmányairól. Felvilágosításának köszönhetően értesülhetnek hitelesen arról, hogy egyes nagyformátumú szellemek - Emerson, Thoreau, Burke - és igazi írók - Hawthorne, Poe, Whitman, Longfellow - valóban előzményei a mai amerikai kultúrának. Még akkor is, ha ez a rokonság nem kifejezetten ütközik ki annak eltömegesült mostani formáin, ízlésficamain. A megközelítőleg Galsworthy vagy Martin Du Gard famíliatablóira - no meg a kikerülhetetlen Margaret Mitchellre - hajazó Jakes-krónika erényeihez tartozik ezenfelül az igyekvő háttérrajz és a kor politikai közhelyeinek föl-fölvillantása; igaz, némiképp a történet folyamatosságának rovására. Maga a história (mely 1982- ben trilógiaként teljesedett ki az USA-ban) meglehetősen kimódolt alapötletre épül. A két család, amelyről benne oly rengeteg (kötetenként vagy 900 oldalnyi) szó zuhog, ugyanis kétfajta vagyonosodási (marxisták úgy mondták: tőkefelhalmozási) irányzatot képvisel. A skót felföldi származék Hazard-ok a szabad vállalkozás hívei, megvalósítói. Az 1842-ben induló és 1861-ben, háborús előszelek közt záruló cselekmény idején menő vasgyáruk van Pennsylvániában. Üzemük ügyeivel időnként - számunkra is - kimerítően foglalkoznak. A másik, a Main-család francia eredetű. Délen élnek, Karolinában. Rizst ültetnek, s ezzel kereskednek. Kicsikét kínos érzelmekkel fogadják Harriet Beecher-Steve asszony humanista művét, bizonyos Tamás bátyja kunyhója alcíműt. Nem mintha nem lennének emberbarátok. Inkább attól szoronganak, hogy ültetvényeiken spéci él nem szabad munkások dolgoznak éhbérért, mint Hazard éknál. Hanem? Sszsz - rabszolgák. Velük pedig amiatt nem tudnak emberbarátkozni, mert embereknek semmiképp sem tekinthetik őket. A kiélezett helyzetekre fogékony író - ki egyébként oly termékeny, hogy dolgozik Allan Payne, illetőleg J. A. Y. Scotland álneveken is - ilyen drámai szituációban nem tehet mást, mint hogy összehozza a két - szögesen ellentétes világnézetet és pénzszerzési metódust megtestesítő - család egyegy tagját a híres és West Point-i katonai akadémián egymással, meg az Egyesült Államok második nagy történelmi fordulópontjával, a polgárháborúval, Észak és Dél között. Koncepciója amúgy nem nagyon erőltetett. Mindkét, később ellenséggé lett tábor tisztjeit ténylegesen West Point-on képezték, így hát előfordulhatott, hogy (Jókaitól lopott kifejezéssel) mintegy baradlayzni (kőszívűen egymás ellen küzdeni) voltak kénytelenek. A csináltság attól uralkodik el, mind disszonánsabbul, a kanyargós mesében, hogy a szerző szerelmi szálakkal gubancolja össze az elvi és fizikai ellentétekbe keveredő, miattuk vergődő személyeket. Ezektől a (ráadásul véletlen) találkoztatásokból eredő, kiagyalt bonyodalmaktól az egész elképzelés túl gépies, (futballnyelven nyilvánvalóan második szándékú) és esetlegesen variálható lesz. Ha viszont nem akarunk -már csak szórakozásunk érdekében sem - mindenáron előre átlátni az ürügy szülte ügyeskedésekben, akkor újfent elégedetten nyugtázhatjuk, hogy az ily módon magának szabad kezet manipuláló regénytermelő mily megbízhatóan találékony, ha jellegzetes kalandokat, érdekes mikrotörténeteket kell kiötlenie. Ráadásul a katonai iskola „faszagyerekes” durvaságait taglalva - beavatási baromkodás, altiszti önkény, fölöttesi rosszindulat - mintha volna valami személyes tapasztalata a szakszerű leírások megelevenítésére? Kevésbé képes atmoszférát teremteni (hja, Musil vagy Ottlik ezért erősebben megszenvedtek). Átlagos, kiszámítható a teljesítménye, mikor megpróbálja fölsorakoztatni azokat a nevelő hatású közös élményeket, melyekből később katona hőseinek (sajnos elnagyolt) jellemvonásai, belső tulajdonságai kellene, hogy kikristályosodjanak. A bensőségesség nehéz, lelki terepén általában is botladozik ez a dokumentáris ismeretközlésben példás író. Miközben fölös buzgalommal passzírozza bele mellékalakjai beszélgetéseibe az újságkivágat-ízű politikai nézeteket, vonzalmi választásaik, szerelmi kötődéseik, sőt szexuális vágyaik is valahogy mind szürkébben, sematikusan merülnek elő a szövegáradatból. Fáradhatatlanul lelkes, gyakorlatiasan izgalmas ellenben az úgynevezett akciós jelenetek fölvezetésekor. Szereplői élettől duzzadóan tudnak ölre menni (a szó átvitt értelmében). Szívesen párbajoznak, passzionátusan rebellióznak, kockázatosan indiáncsatáznak. Kedvvel eszelnek ki rafinált kínzásokat. E téren mutatkozik maradandóan korszerűnek a színvonalas bestsellerkerr megjelenítő tehetsége. Az egymás elleni erőszak úgy tetszik - nem csitul könyvszagúvá, történeti kutatások tárgyává az amerikaiakban. Akár déliek, akár északiak, a brutalitást azóta se regényekből gyakorolják, hanem egymáson. (Európa) Iszlai Zoltán A VIDÉKI SZÍNHÁZAK MŰSORA (november 19-től 25-ig) (H: hétfő, K: kedd, Szó: szerda, Cs: csütörtök, P: péntek, Szó: szombat, V: vasárnap. Az előadások - amennyiben külön nem jelöljük - 7 órakor kezdődnek.) Békés Megyei Jókai Színház: Cs: Antigoné (3). A vágy villamosa: Imádok férjhez menni (Makó, fél 8); P: Antigoné (3); A vágy villamosa; Imádok férjhez menni (Tótkomlós); Szó: Antigoné; A vágy villamosa; Imádok férjhez menni (Baja); H: Mohács (a Nagyváradi Színház előadása, 3 és 7); K: Piroska és a farkas (3); A vágy villamosa; Szó: Piroska és a farkas (3); A vágy villamosa. Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza, Dunaújváros; Cs: Miss Daisy; K: Macskajáték (a Székesfehérvári Vörösmarty Színház vendégjátéka, a Téli Esték-bérlet első előadása); Vitéz László újra itthon (a Kolibri Színház vendégjátéka, 9 és fél 11); Sze: Piripócsi krónika (gyerekeknek, 3 és 5). Budapesti Kamaraszínház, Közép-Európa Táncszínház: Cs: Hová, hová Hétrőlös? (Székesfehérvár, 3 és fél 6); Sze: Mesenincs királyfi (Gyöngyös, 10 és 2). Debreceni Csokonai Színház: Cs: Kalevala (Fazekas-bérlet); P: A sevillai borbély (Újházy-bérlet); Sze: Kalevala (Latinovits-bérlet); H: A sevillai borbély (Thúróczy-bérlet); Szó: Kakukkfészek (Ady-bérlet); Kölcsey Művelődési Központ: Sze: Hermelin (Bajor-bérlet). Egri Gárdonyi Géza Színház: Cs: Játék életre halálra (stúdióelőadás, bemutató); P: A tavasz ébredése (bemutató); Szó: A tavasz ébredése (5); H: Kaviár és lencse (Gyöngyös); Filharmóniai hangverseny; K: A tavasz ébredése; Szó: Játék életre halálra (stúdióelőadás, 5); Lili bárónő (Radnóti-bérlet). Győri Nemzeti Színház: Cs: Sybill (nyilvános főpróba); P: Sybill (bemutató); Szó: Sybill (Somlaybérlet); V: Cyrano de Bergerac (Gózon-bérlet, 3); Légy jó mindhalálig (10); H: Az Állami Hangverseny Zenekar előadása (fél 8); K: Sybill (Blaha-bérlet); Csókolj meg Alfréd (Budapest); Szó: Cyrano de Bergerac (Bajor-bérlet, 4). Kaposvári Csiky Gergely Színház: Cs: Szélkötő Kalamona (J-bérlet, fél 3); A kaukázusi krétakör (Komor-bérlet); P: Don Pasquale (Blaháné-bérlet); A kaukázusi krétakör (Szekszárd); Szó: My fair Lady; V: Yerma (stúdióelőadás, 3); K: Diótörő (Ady-bérlet); Szó: Diótörő (Madách-bérlet). Kecskeméti Katona József Színház: Cs: Pompadour (Kada-bérlet); P: Pompadour (Bessenyei-bérlet); Szó: Pompadour (Berky-bérlet) V: Pompadour (az Országos Nyugdíjas Egyesület részére, 11); Naplemente előtt (Latinovits-bérlet); K: Naplemente előtt (Gózon-bérlet); Szó: Naplemente előtt (Törzs-bérlet); Stúdiószínház: P: Születésnap; Szó: Születésnap. Miskolci Nemzeti Színház: Cs: Cyrano de Bergerac (Madách-bérlet); P: Cyrano de Bergerac (Vörösmarty-bérlet); Szó: Cyrano de Bergerac (Katona-bérlet); V: Cyrano de Bergerac (Déryné-bérlet, 5); Szó: Cyrano de Bergerac; Játékszín: P: Daliástól nyugatra (fél 8); Szó: Daliástól nyugatra (fél 8); Szó: Daliástól nyugatra (fél 8); Kamaraszínház: Cs: A kis herceg (5); P: A kis herceg (Ady Ifjúsági bérlet, 3); Szó: A kis herceg (3); V: A kis herceg (11 és 5); Szó: A kis herceg (3). Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház; Cs: Rokonok (Csiky-bérlet, 4); Rokonok (Bessenyei-bérlet); P: János vitéz (Gödöllő, fél 3 és 6); Versek és képek (a Kassai Thália Színház műsora, fél 4 és 7); Szó: Hegedűs a háztetőn; V: Születésnapi gála (Katherina Ensemble balettműsora); H: Cseresznyéskert (Kölcsey-bérlet, 4 és Szigligeti-bérlet 7); K: János vitéz (Újfehértó, 3 és fél 6); Szó: Jancsi és Juliska (Mátészalka, fél 11 és fél 2). Pécsi Nemzeti Színház: Cs: Pink Floyd 8 CO (Madách-bérlet); P: Pink Floyd 8 CO (Kisfaludy, Katona-bérlet); Szó: Don Pasquale (Uray-bérlet); V: Marica grófnő (3 és 7); K: Pink Floyd 8 CD (Csikybérlet); Szó: Marica grófnő (Szigligeti-bérlet); Stúdiószínház: Cs: Gyere Josephine (fél 8); Szó: Gyere Josephine (fél 8); Szó: Gyere Josephine (fél 8). Szegedi Nemzeti Színház -Kamraszínház: Cs: Kafkakafka (balett, Vaszy 1. bérlet); P: Utazás az éjszakába; Szó: Konyha (Radnóti 1. bérlet); V: Konyha (Csortosbérlet, 3); Konyha (Ady 2. bérlet); K: Kafkakafka (balett, Juhász-bérlet); Szó: Kafkakafka (balett, Jancsó-bérlet). Székesfehérvári Vörösmarty Színház: Cs: Hová, hová Hétrőlös? (a Közép-Európa Táncszínház előadása, 3 és fél 6); Játék a sötétben (Mohács); P: Ludas Matyi (a Honvéd Művészegyüttes és a Veszprémi Petőfi Színház előadása, fél 5); Szó: Godspell (a Nemzeti Színház előadása); K: Macskajáték (Dunaújváros); Pelikán terem: Cs: General Harmony énekegyüttes műsora); Szó: Disznójáték. Szolnoki Szigligeti Színház; Cs: Szeretlek cirkusz!; P: Rinaldo Rinaldini; Szó: A kisfiú meg az oroszlánok (10); Rinaldo Rinaldini; V: Szeretlek cirkusz! (3); K: A kisfiú meg az oroszlánok (10); Sztálin és egyéb hangok (a Budapesti Kamraopera vendégjátéka); Sze., Rinaldo Rinaldini. Tatabányai Népház-Játékszín: K: Papírrepülő (az óvodás Gyermekszínház Bérlet 3. előadása, 10). Veszprémi Petőfi Színház: Cs: Ludas Matyi (Gyermekszínház H- bérlet, 3); Mesélj, Münchhausen (Nagykanizsa); P: Börtönmusical (Latinovits-bérlet); Ludas Matyi (Székesfehérvár, 4); Szó: Ludas Matyi (Gyermekszínház G-bérlet, 3); Börtönmusical (Blaha-bérlet); V: Ludas Matyi (Gyermekszínház K- bérlet, 3); H: Tartuffe (Németh-bérlet, fél 8); Ludas Matyi (Szekszárd, 1 és fél 4); K: Tartuffe (Szigligethybérlet, 3 és Kisfaludy-bérlet 7); Ludas Matyi (Ajka, 3 és 5) Sze: Ludas Matyi (Mosonmagyaróvár, 2 és 4); Börtönmusical (Gödöllő); Játékszín: A gondnok (fél 8). Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház: Cs: Idelenn (Keszthelybérlet); P: Idelenn (Zrínyi-bérlet); Mágnás Miska (Ajka); Sze: Idelenn (Latinovits-bérlet); Mágnás Miska (Celldömölk); H: Idelenn (6); Mágnás Miska (Siófok); K: Mágnás Miska (Siófok); Szó: Mágnás Miska. Film és dokumentum (Munkatársunktól) Dokumentumfilm a rendszerváltás után - ezzel a címmel rendeznek vetítéssel egybekötött szimpóziumot a Blue Box moziklubban csütörtök és szombat között. Mindenki itt lesz. Akár ezzel a szlogennel is hirdethetnék a rendezvényt. Többek között jelen lesz Klaniczay Gábor történész, György Péter esztéta, Kopátsy Sándor közgazdász és Kamarás István szociológus. Csütörtök délután mutatja be Elbert Márta és Upor Péter a Fekete Doboz Alapítványt, majd este hatkor az egyik leghíresebb dokumentumfilmet vetítik, Gyarmathy Lívia és Böszörményi Géza Európa-díjas alkotását, a Recsk 1950- 53-at. Pénteken kezdődik Kéri László előadásával a valódi szimpózium. Az ismert politológus most a Magyar Mozgókép Alapítvány dokumentumfilmes szakkuratóriumának elnökeként tart vitaindítót a dokumentumfilmek finanszírozásáról. Péntek délután újabb érdekes vita várható, mégpedig arról, hogy mennyire jelentkezik a hitelesség és a manipuláció a dokumentumfilmekben. További két előadás hallgatható ezen a délutánon: Berkovits György arról beszél, hogy művész-e a dokumentumfilmes, Schiffer Pál rendező pedig azt a kérdést veti fel, hogy kinek kell a dokumentumfilm? A záró napon Gerő András bevezetőjével kezdődik a szimpózium címével leginkább összecsengő vita. Arról cserélnek eszmét a részvevők, hogy segíti-e vagy hátráltatja a dokumentumfilmek készítését a pluralizmus és a piacgazdaság. Természetesen a reménybeli látogatóknak nem kell száraz, unalmas előadás-sorozatra számítaniuk, hiszen az előadásokat meg-megszakítják vetítésekkel. S akinek még ez is kevés, az látogasson el a Toldi moziba, a Balázs Béla Stúdió filmszínházába, ahol az elmúlt évtizedek dokumentumfilmjeit nézheti meg. Vita nélkül. IGEN, ÉRDEKEL A DANUBIUS HOTELS RÉSZVÉNY! A RÉSZVÉNYVÁSÁRLÁSRÓL A TELJES INFORMÁCIÓ BIRTOKÁBAN FOGOK DÖNTENI, KÉREM, KÜLDJÉK EL RÉSZEMRE A RÉSZLETES FELTÉTELEKET TARTALMAZÓ, INGYENES ISMERTETŐT. NÉV:____________________________________________ LAKÁSCÍM:______________________________________ A kitöltött és kivágott kupont bélyeggel ellátott borítékba helyezve, szíveskedjék a következő címre postázni: O & M Budapest Rt., 1091 Budapest, Üllői út 51. III. em. DANUBIUS HOTELS RÉSZVÉNY Ki szt oszt ki.Yi mi ktt ti sz a hirdetés még itt'i tekinthető eladási ajánlatnak kizárólag a figyelem 'elkelte". 11