Népszabadság, 1993. január (51. évfolyam, 1-25. szám)
1993-01-09 / 7. szám
16 PÁRIZS-DAKAR-RALI Autó (Párizsi tudósítónktól) Ha fékezel, fogságba estél. Ez volt a Párizs-Dakar autós rali legutóbbi versenynapjának aranyszabálya, amit legfeljebb a mezőny fele tudott szem előtt tartani. A többiek viszont az első fékezésnél beásták magukat a homokba, úgyhogy a csütörtöki futamot - az afrikai szakasz harmadik napján - le kellett fújni. Algériában jár immár a motorizált sivatagi karaván, ahol szerdán kellett befutniuk a Beni Unif és El Golea közötti 951 kilométeres távot. Hogy ki mérte ki ilyen nagyvonalúan ezt a szakaszt, nem tudni pontosan, de hogy életében nem ült sivatagi körülmények között volánnál, az holtbiztos. A feladat ugyanis olyannyira teljesíthetetlennek bizonyult, hogy a szerda reggeli 146 rajtolóból aznap éjjel legfeljebb százan érkeztek meg El Goleába, s volt olyan versenyző, aki huszonöt órás autózás után, rémisztő sivatagi tévelygést követően csak csütörtökön hajnalban „esett be” a célba. Emiatt kellett lefújni a reggelre tervezett harmadik szakasz rajtját. Gilbert Sabine, a rali főrendezője igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, miszerint ez volt a Párizs-Dakar legnehezebb szakasza: „Elismerem, 951 kilométer ilyen körülmények között emberfeletti teljesítmény, ám technikailag csak így volt megoldható ez a szakasz. De túl vagyunk a nehezén. Aki ezeket a homokdűnéket megmászta, már szinte Dakarban érezheti magát...” Nem mindenkit sikerült azonban könnyűszerrel megvigasztalnia. Ari Vatanen, a Citroen pilótája, a Párizs-Dakar régi motorosa például szikrákat szór, s nem a leghízelgőbb hangon beszél a szervezőkről. Szerinte alaposan túlméretezték ezt a távot, ráadásul a pocsék terepviszonyok egyszerűen megették a gumikat. Vatanen 250 kilométerenként elfogyasztott négy Michelint, s az örökös szerelés miatt több mint hétórás hátrányba került az autós mezőnyt vezető Mitsubishi Aeroval szemben. Ha már az élen álló kocsit említettem, azt is illik elárulni, hogy a szintén francia Saby- Sérieys duó Mitsubishijével tíz óra alatt „futotta le” ezt a szakaszt, azaz csaknem száz kilométeres óránkénti sebességgel autózott a homokdombok között. Teljesítményükhöz hozzáragaszthatnánk a hihetetlen jelzőt, ha nem tudnánk, hogy van valaki, aki őket is megverte majdnem három órával. Ez pedig az ugyancsak francia Peter Hansel, aki 7 óra 6 perc 9 másodperc alatt ért célba. Igaz, ő nem négy, csupán két keréken hajtott Yamaha motorkerékpárján, s a jelek szerint ilyen terepviszonyok között minden kerék órákban mérhető hátrányt jelent. Szuperlatívuszokban lehet csak beszélni az Albiero-Vinante kettős által vezetett kamionról, a Perliniről is, amely az előbb említett szakaszon sok-sok könnyű fajsúlyú autót megelőzve hatodik lett, s összesítésben is a hetedik helyen áll. A két kamionpilóta elmondta, hogy sokkal jobb helyezést is elérhettek volna az algériai sivatagban, ha a homokdűnéken felmelegedett kerekekből nem kell minduntalan a levegőt kiengedniük. Legalább egy órát vesztegettek el ezzel a művelettel. A legnagyobb figyelemmel kísért autós vetélkedőn tehát biztosan vezet a Mitsubishi, s több, mint egyórás hátránnyal követi a két Citroen. Szakemberek szerint a Mitsubishi előnye annak köszönhető, hogy bár szintén Michelin gumikkal hajt, a kerekei szélesebbek, s ezért ritkábban szorul gumicserére a Citroennél. Az autók között egyébként - a tavalyi Párizs-Fokváros-rallihoz hasonlóan - idén is jól állja a sarat - azaz a homokot-- a Lada Samara. Az orosz kocsi nyergében ugyan két spanyol ül, de ez mit sem von le a Samara teljesítményéből, amely negyedikként teljesítette az eddigi legpokolibb szaharai szakaszt. Seres Attila Pokoli órák a sivatagban Mansell: vissza a Ferrarihoz? A csábítás trükkje: tízmillió font (Londoni tudósítónktól) Csábítóan magas, tízmillió fontos rekordajánlatot tett a Ferrari Nigel Mansellnek a Forma-1 legutóbbi világbajnokának, ha 1994-re hajlandó velük szerződést kötni. Ez az összeg több, mint amennyit a múlt évi, összetettben elért győzelméért kapott. A gáláns ajánlat azt bizonyítja, hogy Mansell változatlanul az első számú sztár az autóversenyek világában. Mint emlékezetes, a brit világbajnok korábban a Ferrari-team tagja volt, és Olaszországban nagy népszerűségre tett szert - N. Leonénak, Oroszlánnak becézték -, ám két évvel ezelőtt kivált a csapatból, mert képtelen volt együttműködni Alain Prosttal. A Ferrari azóta is több ajánlattal ostromolta. A talán legismertebb Forma-1-es istálló jelenleg átmeneti állapotban van, jelentős változtatásokat eszközöltek, és sok brit szakembert szerződtettek a formatervezéstől egészen a csapat igazgatásáig. Mansell - akit pillanatnyilag csak egyéves szerződés köt a Paul Newman filmsztár nevével fémjelzett IndyCar csapathoz - csodálkozását fejezte ki, hogy még mielőtt elkezdődtek volna a versenyek, ilyen nagystílű ajánlatot kapott. (Amerikában évi hárommillió fontot keres, amit reklámszerződésekből megduplázhat.) Egyelőre azonban a számára szokatlan, ovális pályákra koncentrál az arizonai Phoenix-ben. Az IndyCar-futamok az ausztráliai Surfers Paradise versenypályán rajtolnak március 16-án, és októberig tartanak. A tizenhat eseményre többek között Kaliforniában, Kanadában, Arizonában kerül sor, részben hírhedten nagy sebességű pályákon. A magyar kábeltévénézők tanúi lehetnek Mansell fellépéseinek, mert a Screensport műholdas állomás másfél millió fontért megvásárolta az IndyCar-versenyek közvetítési jogát. A Forma-1 vezetői pedig máris aggódnak, hogy sok néző fordul el a versenyektől, ha nem ismétlődik meg a Mansell-Serma párharc... Egyébként könnyen lehet, hogy Mansell hamarosan brit ellenfelet kap az IndyCarban. Martin Brundle, aki sem a Benettonnal, sem a Williamsszel nem tudott megállapodni, most Tom Walkinshaw-val, a Lola Ford tulajdonosával tárgyal. Brundle mellesleg 1990-ben győzelemre segítette a skót tulajdonos autóját a huszonnégyórás Le Mans-versenyen. R. Hahn Veronika KASZPAROV KIHÍVÁSA A CÉL Köszönet Fischernek Sakk (Londoni tudósítónktól) Vasárnap kezdi meg páros mérkőzését Nigel Short, Nagy- Britannia mostanáig legerősebb sakkozója a holland Jan Timman ellen. A tét: a győztes a nyáron kihívhatja a világbajnoki címvédőt, Garri Kaszparovot. Short lehet az első brit sakkmilliomos, mert ha eljut Kaszparovig, vereség esetén is 1,25 millió font üti a markát, nem beszélve a vonzó reklámlehetőségekről. Más a helyzet, ha elvérzik Spanyolországban, akkor mindössze 50 ezer fonttal a zsebében távozhat. A korábbiaknál lényegesen magasabb díjazást a világbajnokjelöltek Bobby Fischernek köszönhetik, aki Jugoszláviában majdnem 2,25 millió fontot nyert. Florencio Campomanes, a FIDE elnöke - aki ellenezte Fischer Szpasszkij elleni páros mérkőzését - állítólag úgy felháborodott a rekordösszegtől, hogy ragaszkodott hozzá: a hivatalos világbajnokságon legalább 3,3 millió fontot osszanak szét. Február 8-áig kell dönteni a helyszínről, ám eddig csak negatív hírek érkeztek, hiszen a FIDE elutasította Los Angelest és Torontót. Mindenesetre, ha Short legyőzi Timmant, és megfelelő szponzorokat találnak. London feltétlenül szóba jöhet a világbajnoki páros mérkőzés helyszíneként. R. H. W. Hétvégi sportműsor SZOMBAT Kézilabda: Női BEK-nyolcaddöntő, első mérkőzés: Vasas-Ankara (török), Fáy utca, 11. - Kosárlabda: Női bajnoki mérkőzések: MTK-BSE, Hungária krt., 16., PVSK-Szarvas, Pécs, 17. - Röplabda: Férfi Szuper Liga-mérkőzés: Papíron SC-Mladost Zagreb (horvát), Szeged, 11. - Vívás: Budapest Bank Kupa Junior Világ Kupa-viadal, női tőr, Nemzeti Sportcsarnok, 8 és 16. - Vízilabda: LEN Kupa-elődöntő, első mérkőzés: Újpest-Duisburg (német), Komjádi uszoda, 18.45. VASÁRNAP Kézilabda: Női IHF Kupa-nyolcaddöntő, első mérkőzés: DVSC-Dijon (francia), Debrecen, 10. Vívás: Budapest Bank Kupa junior Világ Kupa-viadal, kard, női párbajtőr, Nemzeti Sportcsarnok, 8 és 16. TELJES MAGYAR sikerrel zárult a Nemzeti Sportcsarnokban a Budapest Bank Kupa junior férfi párbajtőr Világ Kupa-viadal: a győzelmet Fekete Attila szerezte meg, Imre Géza lett a második, Totola Gábor pedig - a svéd Nilsson társaságában - a harmadik. A KÖRCSARNOKBAN rendezik szombaton és vasárnap a tizenegy éves korú futballpalánták számára kiírt Solidus Kupát. A Grand Grand Prix-sorozat második tornáján tizenhat csapat vesz részt. HASTINGS: A kilencedik forduló után továbbra is a mezőny élén áll Polgár Judit a FIDE XIII-as kategóriájú sakkviadalán. A magyar játékos az orosz Barejevvel holtversenyben vezet 6,5 ponttal. BÉCS: Az Osztrák Labdarúgó Szövetség pénteki ülésén döntött a közelmúltban elhunyt szövetségi kapitány, Ernst Happel utódjáról. Az előzetes várakozásoknak megfelelően a harminckét éves Herbert Prohaskát bízták meg a válogatott irányításával. NÉPSZABADSÁG - SPORT 1993. január 9., szombat INGYENES OLIMPIA 2000-BEN? Nagyvonalú ausztrálok (Sydneyi telefonjelentésünk) A 2000. évi nyári játékok rendezésére pályázó Sydney olimpiai szervezőbizottsága bejelentette, hogy amennyiben a NOB az ő városuknak ítélné az eseményt, fedezné az összes részvevő sportoló, edző és kísérő utazási költségeit. Sőt, nemcsak a repülőjegyeket fizetnék, hanem a szállást, az ellátást, beleértve a helyi közlekedési díjakat is. Előzetes kalkulációk szerint az utazási költségek átvállalása harminckilencmillió ausztrál dollárt tesz ki, ennyi pénzből 15 000 embert lehetne vendégül látni. Az olimpiai küldöttség utaztatása sosem olcsó mulatság, s főképp nem, ha a helyszín a világ legtöbb országától meglehetősen távol esik. Éppen emiatt ajánlotta fel a szervezőbizottság a költségek átvállalását, bízva abban, hogy így minden ország képviselteti majd magát Ausztráliában. Sydneyben egyébként úgy tervezik, hogy a sportolók és edzőik csupán néhány száz méteres távolságra lennének elszállásolva az események színhelyétől, egy teljesen új olimpiai faluban, amelynek neve: Homebush Bay. A faluban kétezer-ötszáz lakás épül, s nem hiányoznak a szociális intézmények, az üzletek, a szórakozóhelyek sem. Mindenesetre az „utazási csomag” egyelőre nem több ötletnél. A részletes költségvetési terv kidolgozásában komoly segítséget nyújt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is, felhasználva a barcelonai tapasztalatokat. Az aggodalmak tehát a drága ausztrál olimpiával kapcsolatban várhatóan fölöslegesek. A részvétel mindenki számára „megfizethető” lenne. Antal Éva U. S. CUP ’93 Világbajnokok randevúja Labdarúgás Chicago, január 8. Ha lassan is, de alakulgat a nyári nagy futballtorna műsora. Az Egyesült Államok városaiban szuperklasszis válogatottak lépnek majd gyepre, volt világbajnokok - Brazília, Anglia, Németország - igyekeznek egymás és vendéglátóik életét megkeseríteni. Az U. S. Cup ’93 programját az Egyesült Államok-Brazília csata nyitja június hatodikén, a színhely a New Havenben lévő Yale Bowl lesz. Rá három napra az amerikaiak folytatják a sort, Angliával mérkőznek Foxboro városában. Tizedikén brazil-német rangadó lesz, egyelőre bizonytalan helyszínen, 12-én pedig Brazília Angliával csatázik Washingtonban. Június 13-án az amerikaiak a németekkel játszanak - hogy hol, arról sincs még döntés -, az esemény zárótalálkozóját 19-én Németország vívja Angliával Detroitban. Ezt a mérkőzést a Pontiac Silverdome-ban, fedett létesítményben rendezik. A gyep természetes lesz, különleges módszerrel telepítik majd a csarnokba. Márkus Újpest Nemzetközi teremtornán vett részt Passauban az Újpesti TE. Az UTE a csoportmérkőzéseken először a házigazdák együttesét győzte le 1-0-ra, majd két amatőrcsapat ellen 4- 1-re, illetve 3-2-re nyert. Az újpestiek így csoportgyőztesként a Krems ellen léptek pályára és az MTI jelentése szerint „némi bírói ármány következtében” - 2-1-es vereséget szenvedtek. A harmadik helyért megrendezett találkozón ismét nyert az UTE, a Bohemians Prágát fektette két vállra 5- 3 arányban. A magyar csapat így 500 márkával lett gazdagabb - hangzik a távirati iroda jelentése.* Semmi kétség, megérte Passauba utazni. Túl azon, hogy rangos ellenfelek társaságában készülhettek az újpestiek, még egy kalap pénzt is kasszíroztak. Szakmailag szinte felbecsülhetetlen, mennyit tanulhatnak játékosaink két amatőrválogatottól, nem is beszélve a jó nevű Passauval szembeni sikerről. Mi több, ha nincs a bírói ármány, még a Kreml is a magyar henger áldozata lett volna. S mindezt teremben, vagyis parkettán: ennél jobb felkészülést a tavaszi - nagypályás, füves - idényre el sem tudnánk képzelni. Ilyen diadalmenet után jól jön az anyagi elismerés, irigy ember az, aki sajnálja a fiúktól a devizát. Tizennégyen voltak Passauban, vagyis - ha a vezetők nagyvonalúan lemondtak a szupergázsiról - fejenként 35 márka és 71 pfenning jutott. Azért ennyivel már lehet valamit kezdeni. Még az is elképzelhető, hogy a játékosok sem vették fel a prémiumot, ebben az esetben egyben maradt az ötszáz márka, s ez már jó kis indulótőke egy majdani gyarapodáshoz, amelyből klasszis futballistát lehetne igazolni Újpestre. Ha sokat járnak januárban Passauba, előbb-utóbb összegyűlik a pénz. Igaz persze az is, hogy az ehhez hasonlóan bravúros szereplés nincs előre garantálva... NAGY VÁLTOZÁSOK, NAGY TERVEK Honvéd az első vonalban Az elmúlt esztendő nem úgy sikerült a Bp. Honvéd számára, ahogy azt sportolói, vezetői tervezték. Az igaz, hogy két párbajtőrvívó, Horváth Marianna és Nagy Tímea révén szereztek felnőtt világbajnoki címet is, de az év legfontosabb versenyén, a barcelonai nyári olimpián aranyérem nélkül maradtak. A nyári ötkarikás játékokon csak a cselgáncsozók teljesítették túl a célt, hiszen ők a remélt két-három ponttal szemben hetet gyűjtöttek. A kajak-kenusok és a sportlövők minimálisan maradtak el a várakozástól, a többi szakosztály képviselői viszont csalódást okoztak. A visszaesés okait a vezetők abban látják, hogy csaknem felére csökkent a klubot képviselő olimpikonok száma: 1988- ban Szöulban még 43, 1992-ben Barcelonában viszont már csak 23 sportoló indult harcba az egyesület képviseletében. Ugyanakkor kevés saját nevelésű sportolóból vált klasszis az elmúlt négy évben, illetve kevés jó nevű versenyzőt tudtak igazolni. Ráadásul a legjobbak közül néhányan befejezték pályafutásukat, mások pedig új egyesületet választottak. A klub szervezeti átalakítása megosztotta a vezetés figyelmét, s ez nem hatott pozitívan a sportolók olimpiai felkészülésére sem. Többek között erről is szó esett azon a sajtótájékoztatón, amelyet az egyesület vezetői tartottak tegnap délután a Pénzügyőr SE Pasaréti úti éttermében. A jelenlévők kiemelték, hogy 1992 a megújulás éve volt a klub életében. A korábbi elnökség helyét igazgatótanács foglalta el, ezt a legfőbb irányítószervet a szakosztályok igazgatói, az ügyvezető elnök és a Honvédelmi Minisztérium képviselője alkotják. Az egyesület elnökének Kelemen József vezérőrnagyot, a HM helyettes államtitkárát választották meg, az ügyvezető elnöki posztra kiírt pályázatot pedig Kunszt Gábor nyerte meg, s így négy éven át ő láthatja el ezt a tisztséget. Elhangzott, hogy az idén még nehezebb anyagi helyzetben lesznek, csökken a minisztérium támogatása, s várhatóan az OTSH, valamint a MOB is kevesebbet ad a korábbinál. Kunszt Gábor szerint ez összességében mintegy ötvenmillió forintos kiesést jelent. Ennek azonban nem feltétlen következménye, hogy a szakosztályoknál is rosszabbodnak a feltételek, hiszen azok saját erőből szerezhetnek további támogatókat. Éppen a sajtótájékoztatón jelentették be például azt, hogy a vívók a jövőben a Bp. Honvéd-Kim színeiben versenyeznek. Nem feledkeznek meg az utánpótlásról sem. A szakosztályok a fiatalok felkészítésére, versenyeztetésére meghatározott összeget kapnak, s érdekükben létrehoztak egy alapítványt is, amelynek legfőbb támogatója a XIII. kerületi önkormányzat, az Általános Értékforgalmi Bank és a Honvéd Aranyérmeseinek Baráti Köre. Kunszt Gábor ügyvezető elnök reményét fejezte ki, hogy a Bp. Honvéd versenyzői a jövőben is sikeresek lesznek, s az egyesületi rangsorban visszaszerzik az első helyet, amelyet tavaly - az olimpiai eredmények alapján - az UTE érdemelt ki. NÉPSZABADSÁG EÖTVÖS PÁL, elnök, főszerkesztő KERESZTY ANDRÁS, felelős szerkesztő KARCAGI LÁSZLÓ, TAMÁS ERVIN, főszerkesztő-helyettesek DANISS GYŐZŐ, FRISS RÓBERT, TRIPOLSZKY LÁSZLÓ, lapszerkesztők BERKÓ PÁL, GYENES LÁSZLÓ, VERES MÁRIA, segédszerkesztők ROVATVEZETŐK: Gazdaság: BOSSÁNYI KATALIN, hazai tudósítások: FALUS GÁBOR, hír és információ: VAJDA PÉTER, külföld: ZALAI ISTVÁN, kultúra: VÖRÖS T. KÁROLY, olvasószolgálat: FÁBIÁN PÉTER, érvek, vélemények: MIKLÓS GÁBOR, sport: JAKAB JÓZSEF, fotó: RÉDEI FERENC. Kiadja a Népszabadság Részvénytársaság Felelős kiadó: DR. BREITNER MIKLÓS vezérigazgató Ügyvezető igazgató: LENGYEL L. LÁSZLÓ Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest III., Bécsi út 122-124. Telefon: 168-6880 Telefax: 168-9098 Hirdetési ügyekben telefax: 188-9567 A Népszabadság Rt. levélcíme: 1960 Budapest Terjeszti a Magyar Posta, az Extra Hír, a Passz Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (Helir) Budapest XIII., Lehel utca 10/A 1990, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a Helir 219-98636 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy hóra 330, negyedévre 990, fél évre 1980, egy évre 3960 Ft. Szedés: Népszabadság Fényszedő Kft. Nyomás: Szikra Lapnyomda. Felelős vezető: DR. CSÖNDES ZOLTÁN vezérigazgató INDEX: 25 001 ISSN 0133-1752 BP. ISSN 0237-3777 VIDÉK • A mai lapszám külpolitikai szerkesztője: PÓCS BALÁZS, belpolitikai szerkesztője: SOÓS KÁLMÁN, grafikai szerkesztője: HAAS JÁNOS