Népszabadság, 1993. január (51. évfolyam, 1-25. szám)

1993-01-09 / 7. szám

16 PÁRIZS-DAKAR-RALI Autó (Párizsi tudósítónktól) Ha fékezel, fogságba estél. Ez volt a Párizs-Dakar autós rali legutóbbi versenynapjának aranyszabálya, amit legfeljebb a mezőny fele tudott szem előtt tartani. A többiek viszont az első fékezésnél beásták magu­kat a homokba, úgyhogy a csü­törtöki futamot - az afrikai szakasz harmadik napján - le kellett fújni. Algériában jár immár a mo­torizált sivatagi karaván, ahol szerdán kellett befutniuk a Be­ni Unif és El Golea közötti 951 kilométeres távot. Hogy ki mérte ki ilyen nagyvonalúan ezt a szakaszt, nem tudni pon­tosan, de hogy életében nem ült sivatagi körülmények között volánnál, az holtbiztos. A fel­adat ugyanis olyannyira telje­­síthetetlennek bizonyult, hogy a szerda reggeli 146 rajtolóból aznap éjjel legfeljebb százan érkeztek meg El Goleába, s volt olyan versenyző, aki huszonöt órás autózás után, rémisztő si­vatagi tévelygést követően csak csütörtökön hajnalban „esett be” a célba. Emiatt kellett le­fújni a reggelre tervezett har­madik szakasz rajtját. Gilbert Sabine, a rali főren­dezője igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, miszerint ez volt a Párizs-Dakar legnehezebb szakasza: „Elismerem, 951 ki­lométer ilyen körülmények kö­zött emberfeletti teljesítmény, ám technikailag csak így volt megoldható ez a szakasz. De túl vagyunk a nehezén. Aki ezeket a homokdűnéket megmászta, már szinte Dakarban érezheti magát...” Nem mindenkit sikerült azonban könnyűszerrel megvi­gasztalnia. Ari Vatanen, a Cit­roen pilótája, a Párizs-Dakar régi motorosa például szikrá­kat szór, s nem a leghízelgőbb hangon beszél a szervezőkről. Szerinte alaposan túlméretez­ték ezt a távot, ráadásul a po­csék terepviszonyok egyszerűen megették a gumikat. Vatanen 250 kilométerenként elfogyasz­tott négy Michelint, s az örökös szerelés miatt több mint hét­órás hátrányba került az autós mezőnyt vezető Mitsubishi Ae­­roval szemben. Ha már az élen álló kocsit említettem, azt is illik elárulni, hogy a szintén francia Saby- Sérieys duó Mitsubishijével tíz óra alatt „futotta le” ezt a sza­kaszt, azaz csaknem száz kilo­méteres óránkénti sebességgel autózott a homokdombok kö­zött. Teljesítményükhöz hozzá­ragaszthatnánk a hihetetlen jelzőt, ha nem tudnánk, hogy van valaki, aki őket is megver­te majdnem három órával. Ez pedig az ugyancsak francia Pe­ter Hansel, aki 7 óra 6 perc 9 másodperc alatt ért célba. Igaz, ő nem négy, csupán két keré­ken hajtott Yamaha motorke­rékpárján, s a jelek szerint ilyen terepviszonyok között minden kerék órákban mérhető hátrányt jelent. Szuperlatívuszokban lehet csak beszélni az Albiero-Vi­­nante kettős által vezetett ka­mionról, a Perliniről is, amely az előbb említett szakaszon sok-sok könnyű fajsúlyú autót megelőzve hatodik lett, s össze­sítésben is a hetedik helyen áll. A két kamionpilóta elmondta, hogy sokkal jobb helyezést is elérhettek volna az algériai si­vatagban, ha a homokdűnéken felmelegedett kerekekből nem kell minduntalan a levegőt ki­engedniük. Legalább egy órát vesztegettek el ezzel a művelet­tel. A legnagyobb figyelemmel kísért autós vetélkedőn tehát biztosan vezet a Mitsubishi, s több, mint egyórás hátránnyal követi a két Citroen. Szakem­berek szerint a Mitsubishi elő­nye annak köszönhető, hogy bár szintén Michelin gumikkal hajt, a kerekei szélesebbek, s ezért ritkábban szorul gumi­cserére a Citroennél. Az autók között egyébként - a tavalyi Párizs-Fokváros-rallihoz ha­sonlóan - idén is jól állja a sa­rat - azaz a homokot-- a Lada Samara. Az orosz kocsi nyergé­ben ugyan két spanyol ül, de ez mit sem von le a Samara telje­sítményéből, amely negyedik­ként teljesítette az eddigi leg­pokolibb szaharai szakaszt. Seres Attila Pokoli órák a sivatagban Mansell: vissza a Ferrarihoz? A csábítás trükkje: tízmillió font (Londoni tudósítónktól) Csábítóan magas, tízmillió fontos rekordajánlatot tett a Ferrari Nigel Mansellnek a Forma-1 legutóbbi világbajno­kának, ha 1994-re hajlandó ve­lük szerződést kötni. Ez az összeg több, mint amennyit a múlt évi, összetettben elért győzelméért kapott. A gáláns ajánlat azt bizo­nyítja, hogy Mansell változat­lanul az első számú sztár az autóversenyek világában. Mint emlékezetes, a brit világbajnok korábban a Ferrari-team tagja volt, és Olaszországban nagy népszerűségre tett szert - N­. Leonénak, Oroszlánnak becéz­ték -, ám két évvel ezelőtt ki­vált a csapatból, mert képtelen volt együttműködni Alain Prosttal. A Fe­rrari azóta is több ajánlattal ostromolta. A talán legismertebb For­­ma-1-es istálló jelenleg átme­neti állapotban van, jelentős változtatásokat eszközöltek, és sok brit szakembert szerződtet­tek a formatervezéstől egészen a csapat igazgatásáig. Mansell - akit pillanatnyilag csak egy­éves szerződés köt a Paul New­­man filmsztár nevével fémjel­zett IndyCar csapathoz - cso­dálkozását fejezte ki, hogy még mielőtt elkezdődtek volna a versenyek, ilyen nagystílű ajánlatot kapott. (Amerikában évi hárommillió fontot keres, amit reklámszerződésekből megduplázhat.) Egyelőre azon­ban a számára szokatlan, ová­lis pályákra koncentrál az ari­zonai Phoenix-ben. Az IndyCar-futamok az ausztráliai Surfers Paradise versenypályán rajtolnak már­cius 16-án, és októberig tarta­nak. A tizenhat eseményre töb­bek között Kaliforniában, Ka­nadában, Arizonában kerül sor, részben hírhedten nagy sebes­ségű pályákon. A magyar kábeltévénézők ta­núi lehetnek Mansell fellépé­seinek, mert a Screensport mű­holdas állomás másfél millió fontért megvásárolta az Indy­­Car-versenyek közvetítési jo­gát. A Forma-1 vezetői pedig máris aggódnak, hogy sok néző fordul el a versenyektől, ha nem ismétlődik meg a Man­­sell-Serma párharc... Egyébként könnyen lehet, hogy Mansell hamarosan brit ellenfelet kap az IndyCarban. Martin Brundle, aki sem a Be­­nettonnal, sem a Williamsszel nem tudott megállapodni, most Tom Walkinshaw-val, a Lola Ford tulajdonosával tárgyal. Brundle mellesleg 1990-ben győzelemre segítette a skót tu­lajdonos autóját a huszonnégy­­órás Le Mans-versenyen. R. Hahn Veronika KASZPAROV KIHÍVÁSA A CÉL Köszönet Fischernek Sakk (Londoni tudósítónktól) Vasárnap kezdi meg páros mérkőzését Nigel Short, Nagy- Britannia mostanáig legerő­sebb sakkozója a holland Jan Timman ellen. A tét: a győztes a nyáron kihívhatja a világbaj­noki címvédőt, Garri Kaszpa­­rovot. Short lehet az első brit sakk­milliomos, mert ha eljut Kasz­­parovig, vereség esetén is 1,25 millió font üti a markát, nem beszélve a vonzó reklámlehető­ségekről. Más a helyzet, ha el­vérzik Spanyolországban, ak­kor mindössze 50 ezer fonttal a zsebében távozhat. A korábbiaknál lényegesen magasabb díjazást a világbaj­nokjelöltek Bobby Fischernek köszönhetik, aki Jugoszláviá­ban majdnem 2,25 millió fontot nyert. Florencio Campomanes, a FIDE elnöke - aki ellenezte Fischer Szpasszkij elleni páros mérkőzését - állítólag úgy fel­háborodott a rekordösszegtől, hogy ragaszkodott hozzá: a hi­vatalos világbajnokságon leg­alább 3,3 millió fontot ossza­nak szét. Február 8-áig kell dönteni a helyszínről, ám eddig csak ne­gatív hírek érkeztek, hiszen a FIDE elutasította Los Angelest és Torontót. Mindenesetre, ha Short legyőzi Timmant, és megfelelő szponzorokat talál­nak. London feltétlenül szóba jöhet a világbajnoki páros mér­kőzés helyszíneként. R. H. W. Hétvégi sportműsor SZOMBAT Kézilabda: Női BEK-nyolcad­­döntő, első mérkőzés: Vasas-Anka­­ra (török), Fáy utca, 11. - Kosárlab­da: Női bajnoki mérkőzések: MTK-BSE, Hungária krt., 16., PVSK-Szarvas, Pécs, 17. - Röplab­da: Férfi Szuper Liga-mérkőzés: Papíron SC-Mladost Zagreb (hor­­vát), Szeged, 11. - Vívás: Budapest Bank Kupa Junior Világ Kupa-via­dal, női tőr, Nemzeti Sportcsarnok, 8 és 16. - Vízilabda: LEN Kupa-elő­döntő, első mérkőzés: Újpest-Duis­­burg (német), Komjádi uszoda, 18.45. VASÁRNAP Kézilabda: Női IHF Kupa-nyol­­caddöntő, első mérkőzés: DVSC-Di­­jon (francia), Debrecen, 10.­­ Vívás: Budapest Bank Kupa junior Világ Kupa-viadal, kard, női párbajtőr, Nemzeti Sportcsarnok, 8 és 16. TELJES MAGYAR sikerrel zá­rult a Nemzeti Sportcsarnokban a Budapest Bank Kupa junior férfi párbajtőr Világ Kupa-viadal: a győ­zelmet Fekete Attila szerezte meg, Imre Géza lett a második, Totola Gábor pedig - a svéd Nilsson társa­ságában - a harmadik. A KÖRCSARNOKBAN rendezik szombaton és vasárnap a tizenegy éves korú futballpalánták számára kiírt Solidus Kupát. A Grand Grand Prix-sorozat második torná­ján tizenhat csapat vesz részt. HASTINGS: A kilencedik forduló után továbbra is a mezőny élén áll Polgár Judit a FIDE XIII-as kate­góriájú sakkviadalán. A magyar já­tékos az orosz Barejevvel holtver­senyben vezet 6,5 ponttal. BÉCS: Az Osztrák Labdarúgó Szövetség pénteki ülésén döntött a közelmúltban elhunyt szövetségi kapitány, Ernst Happel utódjáról. Az előzetes várakozásoknak megfe­lelően a harminckét éves Herbert Prohaskát bízták meg a válogatott irányításával. NÉPSZABADSÁG - SPORT 1993. január 9., szombat INGYENES OLIMPIA 2000-BEN? Nagyvonalú ausztrálok (Sydneyi telefonjelentésünk) A 2000. évi nyári játékok rendezésére pályázó Sydney olimpiai szervezőbizottsága be­jelentette, hogy amennyiben a NOB az ő városuknak ítélné az eseményt, fedezné az összes részvevő sportoló, edző és kísé­rő utazási költségeit. Sőt, nem­csak a repülőjegyeket fizetnék, hanem a szállást, az ellátást, beleértve a helyi közlekedési díjakat is. Előzetes kalkulációk szerint az utazási költségek átvállalása harminckilencmillió ausztrál dollárt tesz ki, ennyi pénzből 15 000 embert lehetne vendégül látni. Az olimpiai küldöttség utaz­tatása sosem olcsó mulatság, s főképp nem, ha a helyszín a vi­lág legtöbb országától megle­hetősen távol esik. Éppen emi­att ajánlotta fel a szervezőbi­zottság a költségek átvállalá­sát, bízva abban, hogy így min­den ország képviselteti majd magát Ausztráliában. Sydneyben egyébként úgy tervezik, hogy a sportolók és edzőik csupán néhány száz mé­teres távolságra lennének el­szállásolva az események szín­helyétől, egy teljesen új olim­piai faluban, amelynek neve: Homebush Bay. A faluban két­ezer-ötszáz lakás épül, s nem hiányoznak a szociális intéz­mények, az üzletek, a szórako­zóhelyek sem. Mindenesetre az „utazási csomag” egyelőre nem több öt­letnél. A részletes költségvetési terv kidolgozásában komoly se­gítséget nyújt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is, felhasz­nálva a barcelonai tapasztala­tokat. Az aggodalmak tehát a drága ausztrál olimpiával kap­csolatban várhatóan fölöslege­sek. A részvétel mindenki szá­mára „megfizethető” lenne. Antal Éva U. S. CUP ’93 Világbajnokok randevúja Labdarúgás Chicago, január 8. Ha lassan is, de alakulgat a nyári nagy futballtorna műso­ra. Az Egyesült Államok váro­saiban szuperklasszis váloga­tottak lépnek majd gyepre, volt világbajnokok - Brazília, Ang­lia, Németország - igyekeznek egymás és vendéglátóik életét megkeseríteni. Az U. S. Cup ’93 programját az Egyesült Államok-Brazília csata nyitja június hatodikén, a színhely a New Havenben lévő Yale Bowl lesz. Rá három nap­ra az amerikaiak folytatják a sort, Angliával mérkőznek Foxboro városában. Tizedikén brazil-német rangadó lesz, egyelőre bizonytalan helyszí­nen, 12-én pedig Brazília Ang­liával csatázik Washingtonban. Június 13-án az amerikaiak a németekkel játszanak - hogy hol, arról sincs még döntés -, az esemény zárótalálkozóját 19-én Németország vívja Angliával Detroitban. Ezt a mérkőzést a Pontiac Silverdome-ban, fedett létesítményben rendezik. A gyep természetes lesz, különle­ges módszerrel telepítik majd a csarnokba. Márkus Újpest Nemzetközi teremtornán vett részt Passauban az Újpesti TE. Az UTE a csoportmérkőzése­ken először a házigazdák együttesét győzte le 1-0-ra, majd két amatőrcsapat ellen 4- 1-re, illetve 3-2-re nyert. Az újpestiek így csoportgyőztes­ként a Krems ellen léptek pá­lyára és­­ az MTI jelentése sze­rint „némi bírói ármány követ­keztében” - 2-1-es vereséget szenvedtek. A harmadik he­lyért megrendezett találkozón ismét nyert az UTE, a Bohemi­­ans Prágát fektette két vállra 5- 3 arányban. A magyar csapat így 500 márkával lett gazda­gabb - hangzik a távirati iroda jelentése.* Semmi kétség, megérte Pas­­sauba utazni. Túl azon, hogy rangos ellenfelek társaságában készülhettek az újpestiek, még egy kalap pénzt is kasszíroztak. Szakmailag szinte felbecsülhe­tetlen, mennyit tanulhatnak játékosaink két amatőrváloga­tottól, nem is beszélve a jó nevű Passauval szembeni sikerről. Mi több, ha nincs a bírói ár­mány, még a Kreml is a ma­gyar henger áldozata lett volna. S mindezt teremben, vagyis parkettán: ennél jobb felkészü­lést a tavaszi - nagypályás, fü­ves - idényre el sem tudnánk képzelni. Ilyen diadalmenet után jól jön az anyagi elismerés, irigy ember az, aki sajnálja a fiúktól a devizát. Tizennégyen voltak Passauban, vagyis - ha a veze­tők nagyvonalúan lemondtak a szupergázsiról - fejenként 35 márka és 71 pfenning jutott. Azért ennyivel már lehet vala­mit kezdeni. Még az is elképzel­hető, hogy a játékosok sem vet­ték fel a prémiumot, ebben az esetben egyben maradt az öt­száz márka, s ez már jó kis in­dulótőke egy majdani gyarapo­dáshoz, amelyből klasszis fut­ballistát lehetne igazolni Új­pestre. Ha sokat járnak január­ban Passauba, előbb-utóbb összegyűlik a pénz. Igaz persze az is, hogy az eh­hez hasonlóan bravúros szerep­lés nincs előre garantálva... NAGY VÁLTOZÁSOK, NAGY TERVEK Honvéd az első vonalban Az elmúlt esztendő nem úgy sikerült a Bp. Honvéd számára, ahogy azt sportolói, vezetői tervezték. Az igaz, hogy két párbajtőrvívó, Horváth Mari­anna és Nagy Tímea révén sze­reztek felnőtt világbajnoki cí­met is, de az év legfontosabb versenyén, a barcelonai nyári olimpián aranyérem nélkül ma­radtak. A nyári ötkarikás játé­kokon csak a cselgáncsozók teljesítették túl a célt, hiszen ők a remélt két-három ponttal szemben hetet gyűjtöttek. A kajak-kenusok és a sportlövők minimálisan maradtak el a vá­rakozástól, a többi szakosztály képviselői viszont csalódást okoztak. A visszaesés okait a vezetők abban látják, hogy csaknem fe­lére csökkent a klubot képvise­lő olimpikonok száma: 1988- ban Szöulban még 43, 1992-ben Barcelonában viszont már csak 23 sportoló indult harcba az egyesület képviseletében. Ugyan­akkor kevés saját nevelésű sportolóból vált klasszis az el­múlt négy évben, illetve kevés jó nevű versenyzőt tudtak iga­zolni. Ráadásul a legjobbak kö­zül néhányan befejezték pálya­futásukat, mások pedig új egye­sületet választottak. A klub szervezeti átalakítása megosz­totta a vezetés figyelmét, s ez nem hatott pozitívan a sporto­lók olimpiai felkészülésére sem. Többek között erről is szó esett azon a sajtótájékoztatón, amelyet az egyesület vezetői tartottak tegnap délután a Pénzügyőr SE Pasaréti úti ét­termében. A jelenlévők kiemelték, hogy 1992 a megújulás éve volt a klub életében. A korábbi el­nökség helyét igazgatótanács foglalta el, ezt a legfőbb irányí­tószervet a szakosztályok igaz­gatói, az ügyvezető elnök és a Honvédelmi Minisztérium kép­viselője alkotják. Az egyesület elnökének Kelemen József ve­zérőrnagyot, a HM helyettes ál­lamtitkárát választották meg, az ügyvezető elnöki posztra ki­írt pályázatot pedig Kunszt Gábor nyerte meg, s így négy éven át ő láthatja el ezt a tiszt­séget. Elhangzott, hogy az idén még nehezebb anyagi helyzetben lesznek, csökken a minisztéri­um támogatása, s várhatóan az OTSH, valamint a MOB is ke­vesebbet ad a korábbinál. Kunszt Gábor szerint ez összességében mintegy ötven­millió forintos kiesést jelent. Ennek azonban nem feltétlen következménye, hogy a szak­osztályoknál is rosszabbodnak a feltételek, hiszen azok saját erőből szerezhetnek további tá­mogatókat. Éppen a sajtótájé­koztatón jelentették be például azt, hogy a vívók a jövőben a Bp. Honvéd-Kim színeiben ver­senyeznek. Nem feledkeznek meg az utánpótlásról sem. A szakosz­tályok a fiatalok felkészítésére, versenyeztetésére meghatáro­zott összeget kapnak, s érde­kükben létrehoztak egy alapít­ványt is, amelynek legfőbb tá­mogatója a XIII. kerületi ön­kormányzat, az Általános Ér­tékforgalmi Bank és a Honvéd Aranyérmeseinek Baráti Köre. Kunszt Gábor ügyvezető el­nök reményét fejezte ki, hogy a Bp. Honvéd versenyzői a jövő­ben is sikeresek lesznek, s az egyesületi rangsorban vissza­­szerzik az első helyet, amelyet tavaly - az olimpiai eredmé­nyek alapján - az UTE érde­melt ki. NÉPSZABADSÁG EÖTVÖS PÁL, elnök, főszerkesztő KERESZTY ANDRÁS, felelős szerkesztő KARCAGI LÁSZLÓ, TAMÁS ERVIN, főszerkesztő-helyettesek DANISS GYŐZŐ, FRISS RÓBERT, TRIPOLSZKY LÁSZLÓ, lapszerkesztők BERKÓ PÁL, GYENES LÁSZLÓ, VERES MÁRIA, segédszerkesztők ROVATVEZETŐK: Gazdaság: BOSSÁNYI KATALIN, hazai tudósítások: FALUS GÁBOR, hír és információ: VAJDA PÉTER, külföld: ZALAI ISTVÁN, kultúra: VÖRÖS T. KÁROLY, olvasószolgálat: FÁBIÁN PÉTER, érvek, vélemények: MIKLÓS GÁBOR, sport: JAKAB JÓZSEF, fotó: RÉDEI FERENC. Kiadja a Népszabadság Részvénytársaság Felelős kiadó: DR. BREITNER MIKLÓS vezérigazgató Ügyvezető igazgató: LENGYEL L. LÁSZLÓ Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest III., Bécsi út 122-124. Telefon: 168-6880 Telefax: 168-9098 Hirdetési ügyekben telefax: 188-9567 A Népszabadság Rt. levélcíme: 1960 Budapest Terjeszti a Magyar Posta, az Extra Hír, a Passz Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (Helir) Budapest XIII., Lehel utca 10/A 1990, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a Helir 219-98636 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy hóra 330, negyedévre 990, fél évre 1980, egy évre 3960 Ft. Szedés: Népszabadság Fényszedő Kft. Nyomás: Szikra Lapnyomda. Felelős vezető: DR. CSÖNDES ZOLTÁN vezérigazgató INDEX: 25 001 ISSN 0133-1752 BP.­­ ISSN 0237-3777 VIDÉK • A mai lapszám külpolitikai szerkesztője: PÓCS BALÁZS, belpolitikai szerkesztője: SOÓS KÁLMÁN, grafikai szerkesztője: HAAS JÁNOS

Next