Népszabadság, 1993. március (51. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-13 / 61. szám

20 NÉPSZABADSAG - HÉTVÉGE 1993. március 13., szombat A „En modern Magyarorszagot akarok...” Mit jelent es mit nem jelent ma magyarnak lenni? Milyennek kellene lennie a modern Magyarorszagnak? Ezt kerdeztem Beke Katatol, Annus Jozseftol, Vasarhelyi Miklostol, Fekete Sandortol, Szabo Magdatol es Meszoly Miklostol. Ki-ki eddig eletutja, ne­veltetese, vermerseklete szerint valaszolt. .......................................... Beke Kata - Magyarnak lenni minden korban termeszetes allapotot jelent. Az ember elsosorban ember, s csak masodsorban tartozik ahhoz a nemzethez, amelybe szi­letett. Ez tobbek kozött kultúrát, gondolkodasmodot jelent. A kivonatos változata ma az lenne, hogy magyar voltunkat egyre termeszetesebb álla­­potnak fognánk fel. Sajnos sok olyan jelenség tapasztalható, amely ezt nem teszi lehetové. Jo szandeku emberek at­tol az egyszerű­ ténytol, hogy magyarok, melyen meghatodnak. Mintha az ege­­szet most fedeztek volna fel. Harcias erzelmek dulnak. Mindez veszedelmes. Mi europaiak vagyunk Szent Istvan óta, ezert nem is nagyon kedvelem a Megyü­nk Europaba szlogent. Ugyanis Europaban vagyunk, annak szerencset­­lenebbik felen, pontosabban kozepen. Az europaisag es a nemzeti mivoltunk Szent Istvan ota egyu­ttjaro es terme­szetes dolgok. A magyar kulturat nem lehet elvalasztani a latin nyelvtol. Ma­­gyarnak lenni tehat termeszetes allapot es feladat. Szechenyivel mondom: ma­­gyarnak lenni nemcsak feladat, nem­­csak kotelesseg, hanem paratlan el­­meny. Nagyon veszelyes, ha ezt a ter­meszetes allapotot erdemnek fogjuk. Egykori tanarom azt mondta, hogy a vallasos es a nagyon vallasos ember kozott annyi a kulonbseg mint a ma­­dar es a jdmadar kozott.... A magyar es a magyarkodb kozott is ez a külonbseg. Meg lehet érteni ezeket a kitörese­­ket, hiszen évtizedeken keresztü­l tilos volt a nemzeti erzes es az egeszseges nemzeti identitas. A hetvenes evek ve­­gen elemeztem, hogy az egyes tortene­­lemkonyvekben mikent fojtottak el, amire bü­szke lehet az ember. Egyéb­­ként minden népnek vannak a törte­­nelmében olyan szakaszok, amelyekre bü­szke lehet. Mindig mulatok, amikor azt hallom, hogy „nagyon derek, igaz magyar ember”. Ezt leszoktam fordí­­tani. „Nagyon derek, igaz afgán”. „Nagyon derek, igaz francia, olasz, stb”. Egy globalizalddd vilagban per­­sze nagyon fontosak ezek a szinek. Egy szo mint szaz, nem szenzacio az, hogy magyarok vagyunk. Azt gondolom, hogy a modern Ma­gyarorszagnak olyannak kellene len­nie, mint minden civilizalt allamnak, amely kulturat es joletet tud biztosita­­ni polgarai szamara. A modern Ma­gyarorszagnak ekozben magaban kel­lene hordoznia a nemzeti mult, a nem­zeti sajatossagok tiszteletet. Egeszseges nemzettudat elkepzelhe­­tetlen az anyanyelv tisztelete es uram­­bocsa’ ismerete nelkul. Hol szorakoz­­tat, hol pedig felhaborit - lelkiallapot kerdese­­, ha valaki „hazaffy”, de nem egyezteti az alanyt es az allitmanyt, vagy nem tudja, hogy az aki es az ami kozott mi a ku­ldnbseg. Vagy a hol ker­­desre -ba, -be ragot a hova kerdesre pedig -ban, -ben ragot hasznal. Az anyanyelv helyes hasznalata a nemzeti tudat egyik legfontosabb resze. A nemzet nyelveben es nem frazisaiban el. A nep-nemzeti gondolat a maga klasszikus formajaban nem azt jelen­­tette, amit a mai popularis valtozat. A mai nep-nemzeti gondolat elsosorban erzelmi es lehet, hogy nem serto szan­­dekkal, megis sokszor sert, ahogyan ezt Laczko Miklos tdrrendsz is kifej­­tette nemrég. Nekü­nk, magyaroknak eletkerdes az, hogy jó viszonyban legyü­nk a szomszédainkkal. Nemcsak azért, mert határainkon tul magyar kisebb­­ségek élnek, hanem azért mert mi va­gyunk kevesebben. Nagyon sokat ár­­tanak azok, akik Szlovákiárol mindig ugy beszelnek, hogy csak az ott elo magyarsagot emlitik, de a szlovaksa­got nem. Ugyanigy Romaniaban. Na­gyon keveset tudunk egymas tortenel­­merol, irodalmarol. Nem lehetü­nk a szomszedaink elleneben magyarok. Annus Jozsef - Utassy Jozsef azt kerdezi: miert ne lehetnek magyar, ahogyan holland a holland vagy dan a dan? Úgy akarok magyar lenni a tovabbiakban is, mint ahogyan eddig voltam. Olyan terme­­szetesen, mint ahogy holland a holland vagy dan a dan. Tudjuk, hogy ez ná­­lunk ez nem olyan egyszerű­. Amikor nemrég Kisujszallason jártam a népi politizalas eselyeivel foglalkozo konfe­­rencian azt mondtam: ha Adyt tekint­­jü­k vezerlo csillagunknak, akkor nem tevedhetü­nk el. Egy Nagy Laszlo pa­­rafrazissal azt mondhatnam, hogy la­­tok egy csillagra akasztva egy eszmet. Ady bü­szke, de önkritikus magyarsaga all kozel hozzam. A mindent befogado es soha nem gyulolkodo magyarsag. Ady publicisztikajaban nem talalni egyetlen gyu­lolkodo sort sem, annal tobb a bajainkkal valo szembenezes. Ady jo pelda a modernizaciora is. En modern Magyarorszagot akarok. A ket vilaghaboru kozotti nepi mozgalom, amely gazdasagi elmeletet szinte a nagybirtok felosztására szű­kítette le, éppen emiatt hianyos. Az volt ennek a hibája, hogy ezt nem kapcsolták ö­ssze a modernizacioval. A magyar ne csak arra legyen bü­sz­­ke, hogy a magyar, hogy a tortenelem során mi mindent tett e nép. Nem sza­­bad elhallgatni vesztes csatainkat. Az idos Feja Geza mondta, hogy a Ven, csataveszto Dembinszkynek is szobrot emelü­nk, milyen sü­ket nep vagyunk... A modern Magyarorszagnak a szom­­szedaihoz fu­zdold viszonyat illetoen el tudom fogadni a nepi mozgalom alap­­allasat. Nemeth Laszlo tejtestveriseg­­elmelete szerint a nepek tengereben egyedü­l vagyunk, de velü­k egyu­tt not­­tü­nk fel. Ha akarjuk, ha nem, egyu­tt kell elnü­nk. Ez a jolvo. A mostani de­­zintengracio szerintem meg fog for­­dulni. Sajnos nem egy ev múlva. A ne­pek ujra keresik majd az osszefogas lehetoseget. Bármilyen furcsa is, azt tippelem, hogy elsokent a szlovakok kozelednek majd. Most meg a csehek­­tol tortent ku­lonvalas mamoraban el­nek, de majd azt nezik, hogy kihez ko­­zeledhetnenek. Nekik felenk, nekü­nk pedig felejuk kell kozeledni. Illyessel szolva, vigyazo szemü­nket most ne Pa­­rizsra, hanem megint Pragara, Buka­­restre es Belgradra vessu­k! Illyes ido­­szeru­... Vasarhelyi Miklos - A „magyarnak lenni” fogalma nem kopott el, ez ma is ervenyes epp ugy mint szaz evel ezelott. A magyar szobor szu­letett kepzodmenyek koptak el. Mint peldaul a „magyarsag” vagy a „magyarsagtudat”, a „magyarsagkoz­­pontu”. Nem veletlen, hogy nem lehet leforditani őket idegen nyelvre... Ez erzekelteti az ilyen szavak tartalmat­­lansagat es ertelmetlenseget, ami saj­nos gyengitette, kompromittalta ma­­ganak a magyarnak a fogalmat. Vannak olyanok, akik ugy erzik, hogy ok es csakis ok hatarozhatjak meg, hogy ki a magyar, mi a magyar. Mostanaban egy csaknem szazotven eves vita folyik. 1848-49 idejen nem volt vita a kerdes ertelmezese koru­l, mert vilagosak voltak a frontok. A ki­­egyezes utan mar keshegyre mend vita folyt: a Kossuth-partiak nem tekintet­­tek „jo magyarnak” azt, aki belement a kiegyezesbe. A kiegyezespartiak pe­dig felelotlennek neveztek a magyar­­sagrol retorikaban gondolkodokat... Ady annak idejen felsorolta, hogy kiknek nem magyar. Aki a valodi progresszio melle állt, azt ugy probal­­tak elintezni, hogy nem tekintettek magyarnak. Ma is igy van: a szazadelo es a ket haboru kozötti idoszak rossz hagyomanya folytatodik, amikor a ke­­reszteny-nemzeti iranyzat csak onma­­gat tekintette nemzetinek, igazi ma­­gyarnak, igazi keresztenynek. A velü­k szemben állok, a liberálisok, a szocial­demokratak vagy az illegalitasban le­­vo kommunisták szerintü­k nem voltak „igazi magyarok”. Ma úgy intezik el azokat, akik nem értenek egyet a ha­­talmon levok nézeteivel, hogy ők „nem magyarok”. A modern Magyarorszag szamara egyetlen modell van: a modern nyu­­gat-europai, észak-europai államok. Harmadik ut nincs. Az allitolagos har­­madik ut megalapozatlan, amelyet azért vetnek be, hogy zű­rzavar kelet­­kezzék. A „magyar ut”, mint olyan egy kü­lfoldi szamara nevetseges dolog, ami nem jelenti azt, hogy nem hatperc. Amikor vilagosak a frontok, akkor nem meru­lnek fel ilyen ak­eoriak. 1956-ban nem volt „magyar ut”. Ma­gyar az, aki magyarnak vallja magat. Fekete Sandor - Nezzek el nekem, hogy a komoly es mindig idoszeru­ kerdest, hogy „Mi a magyar?” elmeleties megvalaszolasa helyett valamilyen modon a gyakorlat oldalarol kozelitsek ehhez az drdk vi­­tahoz. Van egy es mas tapasztalatom, amit m­ost megkockaztatnek eldadni. Eloljaroban azert utalnom kell arra, hogy hitem szerint magyar voltam 1944-ben, amikor szembeszegü­ltem az orszagveszto nyilas hatalommal, ’56- ban is a magyarsag nemzeti erdekeit hittem vedelmezni a szovjet interven­­ciok elleneben. Aztan tizegynehany evig hianyoztam a kozeletbol, de ’68- tol kezdve ismetelten szembeszalltam a nemzeti nihilizmus teoretikus es gyakorlati megnyilvanulasaival, ke­­sobb az Uj Tü­korben kello rendszeres­­seggel kinaltam tiltakozasi alkalmat egy pesti kovetseg attaseinak, amikor cikkek sorozataban vagy szindarab­­ban a roman sovinizmus kihivasaira valaszoltam. De mar ebben az ido­­szakban is szi­ksegesnek latszott elha­­tarolodnom a magyarsagot es a soven magyarkodast osszeteveszto abrando­­soktol, akik a nemzeti let korlatai ko­­zott vergodo testvereink rovasara rendszeresen visszafoglaltak Erdelyt. E szupermagyarok egy resze egyeb­­kent tu­zes hazafisagat remeku­l ossze tudta egyezetni azzal, hogy egy szovjet diplomata titkos szovetsegesekent ke­­szü­lddött a magyar tömegkommunika­­cio „faji megtisztitasára”. A diplomata tu­lbuzgott, s vaskosan ü­gyetlennek bi­­zonyult, amikor Illyes Gyulát is meg akarta nyerni terveinek. Minek utána Moszkva visszahivta őt, s a nagy nem­zeti tisztogatas elmaradt. Ha valamit elore lehetett látni, azt biztosra vehettem, hogy a felsüilt szer­­vezok alkalomadtan majd ujra ak­­ciozni kezdenek, legfeljebb nem a szovjet tanacsadok kezeit szorongatva, inkabb szovetsegest keresve a horthys­­ták tuleleivel. Igy is Ion. A rendszer­­valtas sodraban­­ hogy Szabo Dezso remek szatirajanak cimevel eljek, be­­kovetkezett a „Feltamadas Makucs­­kan”. A sivar, de tettleges repriz a na­cik es a nyilasok ellen ku­zdo ellenal­­lok emleket orzo utcatablak rettenthe­­tetlen bator atmazolasaval kezdodott, majd a masodik vilaghaboru tortene­­tenek atirasaval folytatodott. Egy idos hadfi, aki korabban szerette ellenallo erdemeit emlegetni, hirtelen ujra raeb­­redt, hogy honvedsegü­nk hajdan, bar a naeik szovetsegesekent, voltakeppen honmento, igazsagos haborut viselt a Donnal. Tu­stent akadtak tudos tamo­­gatoi, ez csak termeszetes. Aztan buz­­gon alakult egy magyarsagvedo egye­­su­let is, megvizsgalando hogy a fekte­­len sajtoszabadsag kozepette kinek az irasai sertik a „magyarsag” szellemet, erdekeit, miegymas. Amig Goebbels arra torekedett, hogy o mondja meg, hogy a ki a zsido, uj­ mely­ bosz ma­­gyarjaink ki fogjak nyilatkoztatni, hogy ki a nem jo magyar. Itt-ott az Ige megtestesu­leserol is erkeznek hirek, nemi magyarsagvizsgalo akeiok alkal­­mabol... Nehany evel ezelott meg azt hit­tem, hogy a csomorig emlegetett „Eu­­ropa-háznak” mar a szuterenjába szo­­rult minden olyan mitosz, melynek je­­gyeben annak idejen irtottak az ellen­­allas embereit. Sajna, tevedtem: meg a „fenyes Nyugaton” sem pusztult el tel­­jesen a sovinizmus es a fajelmelet vi­­rusa, ennel fogva itt, os keleten, meg kevesbe lehett­nk derulatok. En az esemenyeket befolyasolni nem tudom, teoriak gyartasaval mar nem foglalko­­zom, ezert legfeljebb masokat emle­­keztethetek a Kolto t­zenetere: „Orzok, vigyazzatok a strazsan.” Ezt mar ma­­sok is citalgattak, keves eredmennyel. Szabo Magda - Magyarnak lenni azt jelenti, hogy annak szulettem, amit vallalok. A ma­­gyarkodas mar igeformajanal fogva is azt mutatja, hogy az valami mas. A magyarkodas - ku­lsoseg. Szegeny Sze­­chenyi, ha megjelent cilinderben, nyu­­gati diítezekben, akkor kinos feltu­nest keltett. A ku­lsoseg plusz-minusz nem szamit. Magyarnak egyetlen korszak­­ban sem jelentett mast, mint , hogy az a magyar, aki vallalja azoknak a sor­­sát, akik tisztaban vannak vele, a szu­­­letes kijelol az ember szamara egy or­szagot, ahol el, megadja neki az anya­■.O , , f..jUra l/ir, . .. . nyelvet, megadja neki azt a talajt, amely az utolso percig a legismerosebb marad a szamara. Ugyanakkor ez a fold várhat tole valamit. Elvárhatja azt, amire az ember maximalisan ke­­pes, es ami nem iranyulhat nemzete el­len, sem a nemzetet kepezo emberek ellen. Magyarnak lenni termeszetes. Csak egyfelekeppen tudok fogalmazni: minden orszagnak vannak oriasi es kevesbe szerencses pillanatai. Ha ve­­gig gondoljuk a magyar tortenelmet, majdnem hogy magyar jellegzetesseg: az egyikü­nk igy gondolja a haza sor­­sat, a masikunk ugy gondolja. Ez meg rendben is volna, ha bizonyos: mind­­ketto azert gondolkoznek egymastol elteroen, hogy a vegeredmeny egyre jobb legyen. Induljunk ki abbol, hogy mindegyik velemenyt, viszonyulast abszolut joszandek, a haza vedelme es emelesenek vagya vezerli. Abban a pillanatban, amikor helyi es szemelyes tusakban felmorzsolodik a jo szandek lehetosege, amikor nem elvek , hanem szimpatiak es antipatiak esataznak egymassal, akkor az egesz elkepzeles ugy kerul veszedelembe, hogy annal jobban mar nem lehet veszelyeztetni. Ha valaki teljesen ellentetes allaspon­­tot kepvisel, mint én, abból indulok ki, hogy megprobalom meggyozni arrol: teved. Ha nem tudom meggyőzni, ak­kor kenytelen vagyok utjára hagyni, egesz addig, amíg azt nem látom, fel akarja gyujtani a házamat. Azt már nem szeretem... Annak idején, amikor én voltam egy bizonyos csoport szá­mara Magyarorszag veszelyeztető te­­nyezoje - nagyon jól felfogtam. Csak, ha egyszer valaki megtanulta, hogy mit jelent kiszemelt áldozatnak lenni, az megtanul figyelni, es mindent meg­­tesz azért, hogy ha olyan pozicioba ke­­rü­l, nehogy azt kövesse el, amit ő elle­­ne elkövettek. Az ember vigyaz. Pusztan azert, mert utaltak az any­jai, hiaba hordoztak vegig a veres kar­­dot a tatarjaras idejen, az urak nem mentek el Bela kiraly megsegitesere. Azt mondtak, a kiraly a merani no gyereke. Meg szerencse, hogy az or­szagnak „csak” a fele pusztult el. Azt nem neztek meg, hogy Bela azonos-e az edesanyjdval. IV. Bela tortdnel­­mü­nk egyik legnagyobb alakja, mert nulla bazisrol, killso segitseg nelku­l azzal a a koncepcioval cpitette ujra Magyarorszagot, hogy mindenkinek a segitseget elfogadta. Hangsulyozom: mindenkiet. Azert allt hozzam kozel ez a darabom, mert en lattam egy ujja­­epitest. A vesztett haboru utani Ma­gyarorszagot nem a megalazottsag ter­­helo pozaban lattam, hanem a legjobb pillanataban. „Nekem meg van, neked nincs, de elfelezzu­k, es akkor neked is lesz.” Ez tortent. Gyonydr­i euforiaban eltu­ik, s abban az enyhe buntudatban, hogy eletben maradtunk. Mi igen, mas nem. Vannak pillanatok, amikor Ma­gyarorszag meg tudja mutatni a leg­jobb arcat. Ma financialis csatavesztes tanui, atelei es harcosai vagyunk. Na­gyon ajanlanam a vesztett haboru uta­ni modellt. Az lenne a jo, ha a modern Magyarorszagon tolerancia lenne. Ne azt nezzuk már, ami elvalaszt, mert akkor a vegen az lesz a szempont, hogy te szoke vagy en meg barna, dontsu­k el, hogy melyik a bű­n. Meszoly Miklos - A mit jelent illetve mit nem jelent magyarnak lenni - jo kerdes - mert a kerdezet is rogtön leleplezheti, es a kerdeztetett is. Amolyan nemzeti tesztkerdesse puffasztottuk magunk­­ban, amire ha nem az eloírt modon va­­laszolunk, bukunk a KRESZ-vizsgan. Misszionarius vizsgabiztosokban pe­dig nincs hiany, maholnap tobb kozle­­kedesi ellenorbe botlunk, mint ahany - nos, igen... Egyre-masra onkentes es legalizalt vedegyletek, feljelentohiva­­talok borulnak felenk, hogy tisztaba tegyek az egy­ igaz magyar lelkü­nket, vagy a legintimebb alsonkat. Persze, humor is lehetne ebben, ha nem eles­­ben menne a jatszma. De ez a betegse­­gü­nk egyaltalan nem uj keletu. Mar Josika Miklos igy esik ketsegbe a Nap­­lojaban (epp e napokban jegyeztem ki magamnak)­­ „Tudjak-e onok, nagy id uraim, hol feszkel a mi fo­cibank? Ne­­zetem szerint nem ott, hogy nem sze­­retjuk a hazankat, mint inkabb szerel­­mesek vagyunk a hazaba... s bennü­nk mindazok a hibak megvannak, melyek a szerelmes emberben. Feltekenyek vagyunk, kisse dűzoek is, s a halva­­nyunkat annyira imadjuk, hogy lehe­­tetlen tisztan látnunk... folytonosan kijatszuk a kedvezo pillanatokat arra, hogy magunkat megszeretessük. Nem vagyunk termeszetü­nknel fogva hiu, tü­relmetlen nyugtalan nep, s megis az egesz vilag annak tart... A nemzet ele test, szive dobog, tü­deje mu­kodik - nem pihen soha - , innen van, hogy re­­tegei valtoznak, s vannak, amikor a tajtek s a sepro usznak felu­l. Mikor fe­­zorok es zsonglorok elfoglalnak min­den helyet, betoltenek minden i­rt, mi­kor a szajhosok es handabandameste­­rek t­lnek a kakastilon. - Ez volna a nemzet? - Tagadom!” Nem idoszerut­­len kerdes s remenyseggel gondolom, hogy mai valaszunk sem lehet mas. Meg ha riasztoan bukdacsolunk is most. Eppen egy eve faggatott marcius 15-e elott egy bajos francia ujsagirdlno, hogy­­mikeppen gondolom es erzem magamat magyarnak. Volt egy csopp gall frivolsag a kerdesben - mintha valami elszolason akart volna tetten emni. Nem tudtam szolgalni vele, csak a szokasos valaszommal: 1. mindenek­­elott embernek 2. aztan Meszoly Mik­­losnak 3. es persze hat magyarnak, ami vegre is kedvemre valo veletlen - vagy ha ugy jobban tetszik: áthagha­­tatlan allapotbeli kotelesseg. De nem tobb. Es a sorrend sem valtoztathato meg. Es egyik sem jatszhato ki a ma­­sikkal szemben. Ilyen ertelemben gon­dolom, hogy március 15-e nemzeti KRESZ-vizsga - lelkes misszionarius vizsgabiztosaink szamara... Pogonyi Lajos

Next