Népszabadság, 1993. március (51. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-13 / 61. szám

1993. március 13., szombat NÉPSZABADSAG - HÉTYEGE Igen Tisztelt Keresztapa! Bocsanatot kerek e tolakodo megszolitasert, de meg nem isme­­rem a helyeset. On mar biztosan nem Nagysagos, de nem tudom eldonteni, hogy Meltosagos-e, avagy Kegyelmes. Tavol alljon tolem harminc tisz­­teletlenseg. Semmikeppen se sze­­retnem felbosziteni, hiszen tu­dom, hogy most is meleg csaladi feszkeben gyerekek, tan mar uno­­kák koreben tolti a hetveget. Ma meg el kell dontenie, hogy vala­­melyik jotekonysagi bajt tiszteli meg vagy a szombat estet birodal­­mi ellenorzo bejarassal tolti. Tu­dom, nehez. A kurvaknak meg a jatekosoknak, az egesz alvilagnak szi­ksege van az On meltosdlgara, tekintetere es kegyelmere. Vegye ugy, hogy egy vagyok a kicsik kozu­l, akik tisztelettel bar, de aggodni mereszelnek. Mert rossz ebben a varosban, ahol mar nem az a baj, hogy kifosztanak minket, hanem az, hogy teljesen. Egy kuldnos szerencsejatekot játszunk ebben az orszagban. Mindenki ugy hagyja az utcan a kocsijat, hogy vagy ellopjak, vagy nem. A szakertok bevalljak: a legeslegjobb, a legcselesebb vinnyogo is legfeljebb husz md­­sodperces fejtorest okoz az On de­­rek szolgainak. Ha munkaba menet feluton eszunkbe jut, hogy elfelejtettü­k bezarni a lakas ajtajat, mar vissza se fordulunk. A rendoroktol tud­­juk, teljesen mindegy. A legrafi­­naltabb ajtozat, biztonsagi beren­­dezes is csak arra jo, hogy egy-ket percet veszitsen az On csaladjabol az, aki megtiszteli szereny hajle­­kunkat. Sehol, semmifele biztositek nincs. Vedtelenek es kiszolgaltatot­­tak vagyunk valami sorscsapas­­nak, amely Kegyelmesseged kepe­­ben telepedett erre az orszagra. Pedig lehetne ez maskepp is. Egy eve sincs, hogy nyaron egy olasz varosban voltam. Olyan, mint Siofok. A szallodaban ker­­deztem, hova tegyem az autot, hogy ne lopjak el. A tulajdonos fia azt mondta, hogy akar nyitva is hagyhatom barhol, mert a varos a maffia ellenorzese alatt áll, es csak a bolond magyarok lopnak neha, mert ezt nem tudjak. Nekem errol az mereszel az eszembe ferkozni, nem lehetne-e, hogy Nagymeltosagod rendet te­­remtsen ezen a kornyeken. Ugya­­nis azt gondolom, hogy nem lesz felviragzas, ha ez igy megy to­­vabb. Es akkor lap se lesz. Kegyelmesseged hamarosan a politikai elet jelentos szereploje lesz. A fiuk, a csaladtagok is ott lesznek mindenhol a posztokon meg a hatterben. Fel kellene keszi­­teni oket arra, hogy a hatalom vi­­selesehez, kiszolgalasahoz is mel­­tosag kell. Nem eleg tudni, melyik a halkes, nem eleg abbahagyni a suksukolest. Nemcsak modort, tartast is kell kovetelni minden szolgatol. Mar most se szabad me­­gengedni peldaul azt, hogy betores utan összetorjek a lakasokat, amelyekben nem leltek semmit. Ezzel az autolopkodassal is az a baj, hogy mar olyan pitidhner az egesz. Raadasul jobban be kellene mar epulni a biztositokba, mert azok is a hasznalhatatlansagig le­­targizalodtak. Jajgato, nyomoru­­sagos kis hivatalocskak lettek, amelyekrol minden eszunkbe jut, a biztonsagot kiveve. Nem is zavarom tovabb meltat­­lan levelemmel. Semmit se aka­­rok, csak jelezni batorkodom, ugy velem, ha mar egyu­tt kell elnunk, mindenki jobban jarna, ha leg­­alabb ön rendet teremtene. A mi szerencsetlen rendoreinkre ugya­­nis nem szamithatunk. Azt gondolom, akkor lesz melto­­saga az On hatalmanak, ha a bol­­dog viragzasbol es nem a vegetalo tenyeszetbol szed haracsot. Es ak­kor lesz itt viragzas, ha megszu­­­nik a felelem. Ha mi kimereszke­­di­nk magunkból, az idegenek pe­dig kezenk mereszkednek. Csak egyetlen pelddt meg, aztan tovabb nem elek vissza a tü­relme­­vel. Itt jart egy arab kolto. Mielott elment, megkerdeztem, mikor jon legkozelebb. Majd, ha rend lesz. Az meg elviselhetd, mondta, hogy kirabolták a lakásai. Az is, hogy elloptak a rokkantkocsijat. De hogy az utcán raadasul a skinhea­­dek is megvertek, ez sok. Ha rend lesz, vissza­jon. Bejrúltban lakik ez az arab em­ber az ev hosszabbik feleben, Jou­­ram. Maradok egyre melyebbre hajlo tisztelettel, a remenykedo: Andrassew Ivan R­eggel a felesegem remü­lten all a szoba kozepen, s azt mondja, hogy ismet lehallgatnak. Vagy megőru­lt. Figyeljek csak, maradjak csendben, egy ido utan tavoli eles si­­polast kell hallanom... Tenyleg! Hogy megbizonyosodjunk, átmegyü­nk a szomszed szobaba is hallgatozni, az­tan megint vissza. Csakugyan, ne­­hany masodperc utan bejon. Vala­­honnan a telefon kornyekerol. Az asszony nemikepp megnyugszik, hogy nem dilizett be, engem azonban torkon ragad a mar szinte elfelejtett, ismeros remu­let: megint kezdodik. Nem tudhattam bizonyosan, hogy lehallgatnak, a sejtes egyszer csak megjelent, mondhatnám, a levego­­ben, a felelemmel együ­tt, aztan ott maradt, mintegy felfü­ggesztve a fe­­jem felett. Csak jelen volt, mint ez a távoli sipolo hang a telefon iranyá­­bol. Egy haver mondta, hogy őt le­­hallgathatják, eleinte tulajdonkep­­pen nem is hittü­nk neki. Na persze, pont teged, mert te olyan fontos vagy nekik. Aztan az egesz valahogyan megragad az ember fü­leben. Az, hogy lehallgatas. Egy ido utan mar eleg volt egy akarmilyen kattanas a ke­­szu­lekben, egy bugas vagy egy szet­­kapcsolas - minden azert van, mert lehallgatnak. Eleinte az ember meg­­alazottnak erzi magat, bele-bele­­acsarkodik a keszu­lekbe, hogy a jo edes anyatok, aztan mind ritkabban, mert nem tortenik semmi. Csak to­­vabbra is bekovetkeznek ugyanazok a kattanasok, sercenesek es a meg­­magyarazhatatlan szetkapcsolasok. Egyszer aztan azon kapom magam, hogy meggondolom, mit mondok... Szornyű­seges felismeres az, amikor az embernek szembesü­lnie kell a sa­jat felelmevel. Amikor kiderü­l, hogy valamikeppen legyozetett, engedte besettenkedni az agyaba, a szivebe, a velejebe a felelem csatornain­at az esztelenseg morzeit, s azok betalaltak pont oda, ahova cimeztettek a meg­­rettento szandek­oltal. Ez volt a cel: a megfelemlites. Akkor tudtam, hogy beugrottunk, amikor eloszor rajtakaptam magun­­kat a tu­nteto kivonulason a kolozs­vari konzulatusrol. Eleinte mindenki berakta az ott tarhalt folyoiratokat, konyveket a taskajaba, a zsebebe, amikor azonban felszolitott a kultur­­intezmenyek kerubja, hogy irasban szamoljunk be rola, mit muveltü­nk odabent, milyen iromanyokkal fer­­toztek a lelkü­nket, nos, akkortol mindenki tü­ntetoleg a mellere szori­­tott egy Kortarst, Uj Irast, Nagyvila­­got, s ugy vonultunk ki az Attila uti konzulatusi epu­letbe. Ebbol aztan tudhattak volna a szemben levo haz­­bol minket figyelok, hogy feli­nk. Nyolcvanhetben, kozvetlenu­l az el­­so Ceausescu-ellenes brassoi tü­ntete­­sek utan felhivott az ujvideki Magyar Szo titkarnoje a szerkesztosegben, hogy jon Sebestyen Imre, tudositani akar az itteni esemenyekrol. Ok azt hittek, hogy ez csak igy megy. Nyil­­vanvalo, hogy lehallgattak a beszel­­getest, mert Imi kedelyesen ujsagolta: mar a hatarnal raalltak, s azota se szabadul a kiserettol. Sarokhazban lakom, a Rakoczi ut es az Enescu ut­­ca sarkan. Ebed utan a felesegem megsugta, hogy mindket oldalrol fi­­gyelnek egy-egy Daciabol. Azok­­ban a napokban egyszeruen kepte­­lenseg volt tolunk telefonalni. Imi a setateri Sport Szalloban lakott, napi hatvan dolla­­rert, ennyiert kel­­lett elviselnie, hogy este elalszik a villany, es meg sem gyul tobb­ e, tusolas kozben hordu­l egyet a csap, es nem jon belole semmilyen viz, a sotet folyo­­son valaki neki­­megy, majd surd bocsanatkeresek utan eltu­nik, reg­­gel aztan hiaba keresi a jegyzetfü­­­zetet. Harom evel ez­­elott, a decemberi esemenyek utan l­elkes mu­egyete­­mistak poloskat­­lanitottak a szer­­kesztosegben, a lakasomon azon­ban nem talaltak semmit. Csalo­­dottnak, majd­hogynem sertodottnek ereztem ma­gam. Megnyugtattak, hogy a polos­­kai modszer igencsak koltseges, ám nemcsak igy, hanem a kozponttal is le lehet hallgatni. Szinte meg­­konnyebbü­ltem, hogy meghagyott a ketelyeimben, mit is kezdenek ma­­gammal, volt es eljdvendo felelmeim­­mel, ha kideru­lne, hogy feleslege­­sek...? Hat nem driilet? A felesegemmel korbejarjuk a la­­kast, lehasalok, bebujok az agy ala, mind nyilvanvalobb, hogy a tompa, de eles bugas valahonnan a telefon kozelebo­­jon. Korbefulelem a fala­­kat, a heverot, a fotelt, az agynemű­­­tartot, amelyen a telefon all, s mellet­­te az elemes szovjet ora, meri a mer­­hetetlen idet, jelzi a mulandosagot... Az ora, amelyben kimerü­lbben az elem, s abbol jon a tompa, eles nyi­­korgas. Szótlanul nyujtom at az asszonynak, aki sapadtan, kialvatla­­nul nez ram, szomoruan, szinte meg­­rendulten, s csak annyit mond, hogy „driilet”. Tobbe nem beszelü­nk rola, csak egesz nap emesztjü­k a sajat gondolatainkat, az ido is kodosit, fel­­homalyban botorkal a vilag, felo, hogy elteved. Profik dolgoznak oda­­kint azon, hogy ebren tartsuk ben­­nü­nk a felelmeket. Ugy alkonyattart az asszony, mintegy bocsanatkeroen kezd magyarazkodni: hallotta, hogy alak­okat gyu­jtök telefonon a szobor­­gyalazas ellen, s azt hitte... Este beallit Peter. Husz ev utan la­­togat haza Ausztriabol. A masodik pohar roman vodka utan mar ugy gondolkodik, mint egy frissen mani­­pulált belfoldi: az osztrakok lehall­­gatjak a kü­lfoldieket, plane a politi­kai meneki­lteket, amilyen o... Hova bujhatnal a sajat tudathasa­­dasod elol? A vilag vizumkenyszerrel ovja ma­gat tolu­nk. A legkozelebbi hataron a hatosagok megfizettetik a tartalyban a nem letezo benzin ketszaz szazale­­kat, esetleg negyszazat - nem lenne eleg ra a havi fizetesem! De hat ez kit erdekel? Van ennek eleje es vege? Ha van, akkor az az eletü­nk. Orban Ferenc O­rü­let A­ zok es ezekA­z ember valtozik. Ku­llnosen forradalmas idokben. Mint a mostani erdekes korban. Harom eve meg ezek voltam, mara azok lehettem. Statusbeli ku­lonbseg ez, valami folyamatosan nem stimmel velem. Akkoriban kezdtek neveket kisbett­­­vel inni, tobbes szamban. Ugy, ahogy most irja a szerzo a rokonszenves Ma­gyar Narancsban. A kisbeti­s, tobbes szamu irasmod - hajdujanosok, be­­rendteivanok stb - jelzi a helyi erteket. Az, aki igy szol valakirol, ezzel mar eleve rogziti: nem szemelyisegrol, egyeni produkciorol beszel, hanem je­­lensegrol. Sot, a kisbetu­s szemelyne­­vek eltu­ntetik az egyes megnevezettek kulonds es sajatos erenyeit es bi­neit, kozos jelkeppe emelik oket. Aki meg­­nevez, igy erzekelteti: a kisbetusok nem szemelyek, akikkel 6 nem vitat­­kozik. A feltorekveshez ellenseg, szep, kerekded ellenseg kell, akitol undo­­rodni lehet, akit elegendo megnevezni maris kezdodhet az ot perc gyulolet. A vitaig nem sullyedu­nk. A Narancs irasabol azt veszem ki: bantja a szerzot, hogy most csak utal­­kozni tud. Mert a kisbetusoknek talan ugyanaz a velemenyuk sok-sok dolog­­rol, mint neki. Tehat nem zuzza szet Berend T. Ivan eletmu­vet, valamely tanulmanyat, leleplezve a szerzo teve­­deseit, mai ertekeleset. Nem, ő csak azt mondja: ez a szerzo funkciokat tiltött be, partban volt, hiteltelen. Egyebkent ez elterjedt modszer na­­lunk. Hasonlit a Peto-ü­gyhoz. Az SZDSZ elnoke ellen szi­lei uru­gyen folyik most hecckampany. Nem az el­­kepzeleseit biraljak, nem a politikaja­­val vitatkoznak. A papa van teriteken. Emitt az apa, ott a celba vett szemely sajat multja a tema. Ku­lonbseg van a ketto kozott, ami koros: a tisztak ker­­lelhetetlensege. Ismerem ezt az erzest. Egyesek azt mondjak: elkezdodott a valasztasi kampany, kijelolik az el­­lensegeket. A ketfrontos harc jobb, mint a fronttalan, tobb ellenseg ko­­zott tisztabbak az arculatok. Tehat a harcos liberalisnak el kell magat kü­­­lonitenie, s az sem art, ha megint kommunistazasban eloz. Talan vala­­kinek eszebe jutott az emlekezetes eszdeesz­lozung: Aki nincs velu­nk, az velu­k van! (Vizsgalta-e szocialpszi­­chologus, milyen hatasa volt ennek a kijelentesnek a valasztoi dontesekre 1990-ben?) A politikai kizaras akkor kulbnosen nehez, ha a kizarando ak­­tualis tenykedese, programj­a nem ad alkalmat a polemiara. Ezert marad velü­nk a mult. Persze ezt a multat be kell vallani! Igazan jo dolga csak annak van, aki­nek nincs multja, s lehetoleg a szü­leit sem ismeri. Lelencgyerek lesz majd az idealis politikus az elkovetkezo fordu­­loban. Addig viszont a mai jelenlevok­­nek kell tisztazniuk dolgaikat. Aki az MN szerzoje szerint azok, az valoban gondolja vegig: mennyiben hiheto el az a fejlodesi folyamat, amin­d a sajat tu­­domasa szerint keresztu­lharcolta ma­gat? Szamit-e meg, hogy reformernek tudta magat, konfliktusba kerü­lt pro­­lidikis megyei titkarokkal, ideologiai perzekutorokkal, agitpropos cenzo­­rokkal es parasztnyuzo funkcikkal? Mennyiben hiheto az egyes volt embe­­rek es intezmenyek transzformacioja? Kü­lönösen akkor, ha, mint a nagy­­nagy tobbseg a rendszer levaltasaig megusztak nyilvanos osszeü­tkezesek nelku­l. Ismertek a hatalom vedte ben­­soseget, s ugyan sokszor rebellisnek ereztek magukat, de szakitasig nem ment a dolog. Micsoda szerencseju­k volt a negyeknek, hogy egy lapult agyu testu­let annak idejen meg utolja­­ra velu­k gyakorolta a hatalmat! Ertem en az azokozo publicistat. Magam is ereztem igy, amikor eloadta valaki, hogy milyen modon­ állt ellen annak idejen magas funkciokban, mi­­kozben a vilag csak azt tudta rola: hű­segesen szolgalt embereket es me­­chanizmusokat. Rossz ezzel szembe­­nezni egy ilyen valakivel, mert arra kenyszerit, gondoljam vegig, mennyi­­re hiteles akarmi, amit itten irok ko­­molyan demokraciarol, piaci raciona­­litasrol, s kivaltkepp a sajtoszabad­­sagrol. Mert a magyar ujsagiro-tarsa­­dalom nagyobbik resze valoban jol megvolt a hatalommal szabadsag hia­­nyaban is. Uzengetett az ujsagiro, voltak athallasok, sokat mondo hall­­gatasok, de mas? A szamizdatokat nem ujsagirok irtak. Az onkontroll annyira eros volt, hogy ma mar faj emlekezni ra. (1982-ben elmentem Varsoban bemutatkozni D. P.-nek a Polityka foszerkeszto-helyettesenek. Azt kerdeztem a publicistatol, szerin­­te mikor rendezodik a lengyel hely­­zet? Vartam, ad valami optimista jos­­last a kibontakozasrol, a magyar ta­­pasztalatok hasznositasarol. P. vi­szont azt mondta (nem kerte, hogy kezeljem az egeszet maganbeszelge­­teskent): Uram, itt nem lesz semmife­le rendezodes, amig a lengyelek nem valaszthatnak maguknak szabad tobbparti valasztasokon parlamentet. Ezt az eretnekseget su­rgosen elfelej­­tettem, mert a belatas meg az ahhoz kepest szemlelete azt diktalta. Bizto­san volt sok batrabb kollega.) Tehat szinte ertem en, hogy a naran­­csos azokozik, nem akar elfogadni hi­­telesnek. Mert harom evel a nagy at­rendezodes utan a nyilvanossag, a sajtoszabadsag es a szereplok szeme­­lye meg mindig nagyon fontos. Va­­loszinu­leg nagyon kevesen ertik jol, mire megy ki min­­dez. Azzal nem er­­demes vitatkozni, akinek az agyat teljesen uralja a tortenelem ossze­­eskü­veses koncep­­cioja. Vannak su­­lyosabb es vannak enyhebb esetek. Peldaul egy politi­kus azt rajzolja ol­­vasoinak, hogy le­­tezik egy nagysza­­basu intellektua­­lis-penzü­gyi-poli­­tikai komplett, aminek latszolag ellenkezo celokat koveto reszesei ugyanannak a tit­­kos kozpontnak (peldaul szabadko­­mu­vesseg!) vannak alarendelve, s a cel a nemzeti gondo­­lat, a magyarsag elpusztitasa, ala­­vetese, koldussa tetele. Sokan van­nak, akik ezt elhi­­szik neki. A „centristak” kepesek azt allita­­ni, hogy letezik egy kommunista­­liberalis osszees­­ku­ves, a lapok, az elektronikus medi­­umok szandekosan nem tajekoztattak a kormany pozitiv lepeseirol, jo szan­­deku otleteirol a derek nepet, s ez az oka annak, hogy kedveltsegü­k oly gyatra lett. Megoldas: megszerezni a media folott a hatalmat, az vegre megfeleloen tajekoztat majd, es a ha­­latelt lakossag tudni fogja, hogy ok megerdemelnek tovabbi negy, nyolc, tizenketto stb. evnyi kormanyzast. Ezt nevezik a tarsadalom fele valo nyitasnak. Az azokozo nyilvan sejti, hogy nem errol van szo. De azt is tud­­ja, a mai helyzetben a kormányzat kudarcairol beszelni neki nem celsze­­rű­, ki tudja, milyen kombinaciok ala­­kulhatnak ki jovore. Inkabb mint hat. eng. moralfilozofus regisztert állít össze arrol, ki jogosult a helyzet elemzesere, kinek lehet velemenye, akar olyan is, mint oneki. Moral es hatalom viszonya regen volt annyira aktualis, mint manap­­sag. Itt az emberek allando tortenel­­mi inzultusoknak vannak kiteve, s aki elmult harminceves, annak mod­­ja volt osszegyujtenie a bevallani valokat. Van, aki nem ezt teszi, ha­nem hi­seget valt, s ma ugyanolyan elvhu, mint egykor. Van, aki nem cserelt vilagnezetet, hanem konnye­­den lemondott errol a luxusrol. A vi­­lagot egyedü­l jovedelemszempontbol nezi. Es vannak jo sokan, akik az or­­szaggal egyu­tt szenvedve valtoztak, es nem gazdat, nem lelkiismeretet csereltek nagyvonalu profikent. Es persze van, aki a maval veli igazol­­ni, amit valaha jot vagy igazolhatat­­lant tett. Akinek valamilyen multja van, az kompenzalja cselekedeteit, a velteket is. Vagyunk azok es ezek. Meg elhe­­tü­nk nehany evtizedet... Miklos Gabor 21

Next