Népszabadság, 1993. március (51. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-13 / 61. szám

1993. március 13., szombat NÉPSZABADSAG - HÉTYEGE H umanizmus hatarok nelkiil Nem is oly reg, a nemzetek kepzelt kulcsönos egyeterteseben arrol gyoz­­kodtu­k egymast, hogy eleg okunk van egyu­tt ü­nnepelni barmelyikü­nk in­­nepet - marcius idusa vitathatatlanul ezek koze tartozik. Csakhogy idő­­kbzben sok minden elveszett el negyvennyolcas elodok - bizony kbozos elo­­dok - demokratikus oroksegenek kbzos vallaldsabol... Ha tul sokat adunk a mdssagra, a sajatossagokra, a nemzetiseg meghatarozasara vagy korulha­­taroldsara, ha mar nem akarok beszelni a hatarfogalom tulzottan gyakori hasznalatdrol altalaban. Nem feltem ezen az i­nnepi napon a polgarokat, inkabb a politikusokat feltem, ne vezesse oket megint tevutra a „kizdrdlagossag’’ a nemzeti hata­­rokon belu­l es kivi­l, mert marcius 15-e az utodoknak elsosorban az igazi egyenloseget­­ allampolgari es nemzeti, tulajdonkeppen emberi egyenlose­­get hivatott megőrizni; annak figyelmeztetojeve kellett volna lennie, hogy a szabadsag oszthatatlan, hogy egyesek szabadsaga mások, azaz mindenki szabadsaga is, hogy a szabadsagot, de az ilyen ünnepet sem tulajdoníthatja magáénak egyetlen csoport, párt vagy politikai iranyzat sem. A tortenetiseg a politikaban általaban nem tesz jo szolgalatot, hisz a poli­­tikanak - a multra valo hivatkozasok helyett - a jovobeni racionalis szan­­dekokra kell orientalodnia, igy hivatott - es nem maskepp - egyesiteni minket. Amig a tarsadalomban hianyoznak az igazi politika alapjai, a tor­­tenelmi politizalas konnyen tett hodit, es konnyen kihasznalhato valami fiktiv egyesitesre. A nemzet, a szabad nemzet eszmeje termeszetesen nemes es szep, nem szabad ellenfelkent a napi politizalas eszkozeve tenni, mely eroszakot ko­­vet el a multon szemelyes vagy partpolitikai celok erdekeben, es nem sza­bad igy ellenfeleket gyartani itthon, de fokent nem a szomszedos nemzete­­ken belu­l. Mert a szabadsag alma a legegyetemesebb es legembersegesebb almok egyike; ezert marcius tizenotodiket is a legigazibb emberiesseg ha­­gyomanyanak tartom. A hatarok nelkü­li humanizmus hagyomanyának. Dr. Rudolf Chmel, a Szlovak Koztarsasd­g budapesti nagykovete A magyaroknak nem sokat hozott 1848 - m­ondja a Sorbonne professzora Parizsi tudositonk Jean Berenger torteneszprofesszort, a Sorbonne Egyetem tanarat kerdezte az 184­8-as parizsi forradalomrol es annak euro­­pai hatasarol. - Hol volt tulajdonkeppen a forradalom bolcsoje? Olaszorszagban, ahol az európai forradalmi esemenyek a leghamarabb kez­­dődtek vagy Párizsban, amely a forrada­lom ideáit szü­lte? - Azt hiszem, mindenféle nemzeti sovinizmus nélkü­l mondhatom, hogy ez a bolcso Párizsban ringott, hiszen az inditást az 1848-as esemenyekhez az 1789-es forradalom adta. A nagy francia forradalomban fogalmazód­­nak meg azok a követelesek - a de­­mokrácia, a nemzeti burzsoázia esz­meje, a szabadsag, a jogi egyenloseg -, amelyek az 1830-as évektol kezdve egyre több európai országban talál­­nak visszhangra, s amelyek 1848-ban tömegeket visznek az utcara. - Ezek szerint hasonlosagot lat az 1789-es francia forradalom es az 1848. februari pari­zsi forradalom kozott? - A hasonlosag elsosorban abban áll, hogy mindketto alapvetoen meg kivanta valtoztatni a rendszer jogi alapjait és tarsadalmi statusat. Bar 1789-ben Franciaorszagban mar nem lehetett feudalizmusrol beszelni, de az allam berendezkedese tovabbra is a foldbirtokos rendszeren alapult. A pa­­rasztok meg kotelesek voltak adot fi­­zetni, bar foldesuruk mar nem feltet­­lenü­l volt nemes. Europa mas tajekain - foleg Magyarorszagon - a helyzet persze más volt. Nehany kisebb re­­formtól eltekintve a magyar paraszt meg jobbágysorban elt, s a ’48-as sza­­badsagharc ezt a statust volt hivatva megvaltoztatni. Magyarorszagon a szabadsagharcnak ezért volt olyan hatalmas népi tamasza, mert szabad­sagot igert a parasztnak, aki ura lehe­tett sajat foldjenek. Ugyanezt a lehe­­toseget az orosz paraszt csak evtize­­dekkel kesobb kapja meg. Tarsadalmi szempontbol tehat sok a hasonlosag a ket forradalom kozott. Az 1848 feb­­ruarjaban tortentek valojaban az 1789. juliusi esemenyek folytatásának tekinthetők. Letrejon egy ideiglenes kormány, amely a burzsoázia erdekeit kepviseli, amely kezdetben talán még a kiraly szimpátiaját is elnyerte. Lajos Fülop, aki fiatal korában a francia forradalom tisztjeként harcolt, soha­­sem volt a forradalmarok ellen, s lelke melyen a francianal sokkal moder­­nebb angol polgari berendezkedest tartotta idealisnak. Azaz az alkotma­­nyos monarchiat. A forradalmi eseme­nyek azonban hamar tulleptek az o el­­kepzelesein, kulönösen Parizsban ra­­dikalis fordulatot vettek, s mind ero­­sebbe valt a munkasok elegedetlense­­ge. Ekozben Guizot vezetesevel - aki korának talan legnagyobb tortenesze volt - egy konzervatív reflexekkel megvert liberalis burzsoá kormany uralkodik, amely visszautasítja a for­radalom egyik legmarkansabb kovete­­leset, a valasztojog kiszelesiteset. Ez a követeles egyebkent szinte minden europai forradalomban fellelheto, a magyar szabadsagharcnak is egyik alappillere. Lajos Fülop azonban ra­­gaszkodik a cenzusos, azaz a megha­­tarozott vagyonösszeghez kotodo va­lasztojog fenntartasahoz, ami­­ a ko­­rabeli sulyos gazdasagi valsag által kivaltott haborgassal tetezve - robba­­nashoz vezet. Februar 24-en Parizs­ban tomegek vonulnak az utcara, s a katonak - amint ez kesobb a huszadik szazadban gyakran es sokfele megis­metlodik - inkabb szimpatizalnak a tü­ntetokkel, mintsem eroszakot alkal­­maznának velü­k szemben. Lajos Fü­­­löp, aki jól ismeri az 1789-es eseme­nyek tortenetet, s akinek apját akkor lefejezték, jobbnak látta, ha Angliába menekü­l. Magyarorszagon persze né­­mileg más a helyzet, hiszen a fő ellen­­ség kü­lföldi. A Bécsben szekelő Habs­­burg-kormány ellen egyertelmubb a mozgositas, s kezdetben a hadsereg retorziojatol sem kell tartani, hiszen Magyarorszagon olasz garnizon allo­­masozik, amely az elso idoben zavar­­talanul szemleli az esemenyeket, nem avatkozik be. - Melyek a ’48-as párizsi forradalom fobb szakaszai? - Ideiglenes kormany alakul, amely eroteljes burzsoá jelleget mutat. Kez­detben a mersekelt reformok hivei - ü­gyvédek, tanarok, torteneszek ü­lnek a kormanyban -, urai a helyzetnek, de aztan a sulyos gazdasagi válsag hata­­sara az esemenyek radikalis fordula­tot vesznek. Meg az is elofordul, hogy a parizsi varoshazara vords lobogot akarnak kitu­zni. Az ismetlodo tü­nte­­tesek es felvonulasok hatasara, meg­­akadalyozando, hogy a forradalom szocialista jelleget oltson, a kormany vegu­l bevetette a hadsereget, es ke­­meny retorziokkal elfojtotta a forra­­dalmat. Késobb a masodik koztarsa­­sag már konzervativ burzsoa jelleget oltott, ahol érvényesu­l az altalanos valasztojog, s ahol a parasztok a szo­cialista forradalomtol valo félelmü­k­­ben tomegesen szavaznak a helyi no­­tabilitasokra. S ahol rovid idon belu­l Louis-Napoleon Bonapartét valaszt­­jak koztarsasagi elnokké, aki nem sokkal kisobb csaszarra koronaztatja magat, elbucsuztatvan ezzel a maso­dik koztarsasagot is.­­ Az 1848-as francia forradalom buka­­sanak - s talan a tobbiekenek is - az lehe­tett az egyik oka, hogy a varos, a polgarsag forradalma volt. Az akkor meg a lakossag tobbseget kitevo parasztsagot ezek az elvek nem tudtak mozgositani.­­ Igy igaz. Mig az elso, az 1789-es forradalom kovetelesei egybeestek a parasztsag erdekeivel, s ezert tomege­­sen tamogattak azt, ezuttal a polgarok erezhettek maguk­nak a forradalmat. A parasztok inkabb aggodalommal te­­kintettek a ’48-as forradalomra, fértek a varosi munkassagtol, a manufak­­turaktol. Nem szovetsegest, inkabb ri­­valist lattak a polgarsagban. A pa­rasztsag a hagyomanyoknak megfele­­loen konzervativ volt, de az egyhaz is a forradalom ellen tüzelte. A forrada­lom tehat a varosi burzsoazia es az er­­telmiség belü­gye maradt, s mivel a munkassag ekkor még nem kepviselt szervezett politikai erot, elfojtasa sem okozott kü­lönösebb gondot. - Milyen konzekvenciakat lehet levonni a ’48-as europai forradalmakból? - Ami Franciaorszagot illeti, ez a forradalom nem hozott nagy dolgo­­kat. Ezzel szemben Közép-Europa­­ban, Németorszagban, a Habsburg­­monarchiaban is kü­lönösen Magyar­­orszagon a tarsadalmi haladast jelen­­tette, mert a feudalis viszonyok fel­­szamolasához vezetett. Abbol a szem­pontbol Franciaorszag szamara mégis jelentos volt, hogy az orszag e nagy tarsadalmi krizis utan a modernizacio fele fordult es atesett az ipari forra­dalom idoszakan. De elobb meg jott egy kemeny neomonarchista rezsim, amely kegyetlenu­l leszamolt a forra­dalom főszereplőivel. Seres Attila Mar nem annyira tabu Marcius tizenotodike a kornyezo orszagok iskolaiban Az 1848—49-es forradalom es szabadsagharc óta eltelt masfel evszazad sem volt elegendo ahhoz, hogy a tortenelmi esemenyt torteneszi targyilagossaggal tanítsak a szomszedos orszagok isko­­laiban. A legutobbi demokratikus átalakulas eredmenyekent vala­­melyest javult a helyzet, nagyobb az oktatas szabadsaga. Ez deru­l ki a tudositoinktol kapott jelentesekbol, szü­kseges karpataljai tankonyvek egyelore csak a XVIII. szazadig ke­­szu­ltek el. A XIX. és XX. szazad esemenyeit feldolgozo kiadvany meg nem hagyta el a nyomdat, bar meg­­jelentetese folyamatban van. A tan­­anyag minosege 4s mennyis4ge teljes m4rtekben a pedagogus tudasatol, hozzaallasatol fu­gg. A forrasok megvalasztasaban 4s az anyag keze- 14s4ben is teljes szabadsagot elvez­­nek. A magyar tort4nelem oktatasat ot eve vezettek be Karpatalja magyar tannyelvu­ iskolaiban. Ezt megelozoen legfeljebb osztalyfonoki oran es a magyar irodalom orakon volt leheto­­seg bovebben kiterni a magyar tort4­­nelem XIX. szazadi jeles esemenyeire. Ism4telten a pedagogustol fuggott te­hat, hogy Petofi, Jokai, Arany mun­­kassaganak vazolasaval parhuzamo­­san futotta-e tudasabol es akaratabol az adott korszak tortenelmi hattere­­nek bemutatasara. Lev4n, hogy az lijkor tortenete moszkvai kiadvany (magyarul fordi­­tasban jelent meg) az ukran, az orosz, a roman stb. tannyelvű­ iskolak tanu­­loi is kapnak egy orat a magyar sza­­badsagharc megismeresére. Az 1990- ben megjelent tankonyv nagy rovid - a szakemberek véleménye szerint se­­matikus, a gyerekek szamara nehdz­­kes nyelvezeti­ - bekezdest szan erre, Engels és Marx szavaival kommen­­talva az esem4nyeket. A szellemis4­­get jelzi, hogy a szerzok elmarasztal­­jak Kossuth kormanyát, mert „nem óhajtott egyenjogusagot adni a szer­­beknek, a horvatoknak és a magyar foldbirtokosok altal elnyomott mas nemzetis4gieknek”. A veres4gben ve­­lem4nyü­k szerint kozrejatszott „a fo­­parancsnok is tobb magas rangu tiszt arulasa”. Az ominozus tankonyv a szabad­­sagharc illusztralasakent kozli Kos­suth Lajos es Petofi Sandor arckdpolt. Koszeghy Elemer Azelott meg emliteni sem lehetett tankonyveinkben ezt a Petofi-verset. A X-es tankonyvekben pedig megta­­lalhato az egesz vers. A tdrtdnelemkonyvekben a marcius 15-én elfogadott nevezetes 12 pontrol csak altalanos 4s sommas emlit4s tdr­­t4nhetett, az altalanos korszakjellem­­z4sben, a diktatura koranak megfele­ 16 „ideologiai korit4ssel”. Persze, r4gen is tanara valogatta, ki hogyan oldotta meg a tantervekben meglevo 4s a tantervekbol hianyzo targyi ismeretek megtanitasat. Ma is tobbnyire egyeni batorsagukon, ra­­termettsegu­kon, tudasukon 4s peda­­gogiai hozza4rt4su­kon mulik sok minden ebben a tekintetben is. Mi pedig tervezgetve tessu­k a reg­­ota esedekes tanu­gyi reformot, az uj tanu­gyi torv4nyt, amelyrtol azt varjuk, hogy lehetov4 teszi a tort4nelem, az irodalomtort4net ideologiai csonkita­­sok nelku­li, targyszeru­ es szabad ta­­nitasat. Mag Peter AUSZTRILA Nehany mondat erejeig az osztrak tankonyvekben is szo esik a magyar szabadsaghare tortenelmileg prog­­ressziv voltarol, jollehet e hare c4lja az Ausztriatol valo fu­ggos4g felsza­­molasa volt. Es az itteni tankonyvek a szabadsagharc leveloirol megalla­­pitjak, hogy „uj abszolutizmust” ve­­zettek be. Vagyis ne higgye senki, hogy Auszt­­riában az elmult évtizedekben bárki­­nek is eszébe jutott a Ferenc József-­ kort - akár annak a múlt századvégi fejezetét is - úgymond tárgyilagosab­­ban kezelni, mint ahogy mi tettü­k ed­­dig. Nem, Ferenc József itt - mégha portréit nem tavolitottak is el sehon­­nan, mert a tort4nelmi eml4kekhez aktualpolitikai megfontolasokbol sem nyulnak, m4g Sztalin eml4ktablaja­­hoz, a Karl Marx lakonegyed nev4hez 4s Europa talan legnagyobb szovjet hosi eml4kmű­csoportjahoz sem - tor­­t4nelmileg inkabb amolyan reakeios szemelyis4gkent vagyon abrazolva az iskolakban. 1848 t4majaval egyelore nem kivannak mask4nt foglalkozni a nemr4g letrehozott magyar tannyelvű­ iskolaban, a burgenlandi Felsooron sem. Zentai Peter csehorszag es szlovAkia A csehorszagi altalanos iskolai es gimnaziumi tankonyvekben terme­­szetesen emlites tortenik a XIX. sza­­zad derekan Europan v4gigsopro for­radalmi hullamrol, felsoroljak az erintett varosokat, igy Pestet is, de a magyar marcius 15-4t 4s a rakovetke­­zo esemenyeket csak par sorban tar­­gyaljak, azt is - 14v4n szo meg cseh­­szlovak kiadasu­ konyvekrol - a szlo­­vak-magyar kapcsolatok akkori ala­­kulasanak ismertetesevel. Szlovakiaban ezt a t4mat elteroen kozelitik meg a szlovak es a magyar tannyelvu­ iskolak. Az elobbiekben - a csehekhez hasonloan - termeszetesen beleagyazodik az europai esem4nyek soraba, de mar kulon emlitik a forra­dalom rangjanak azesapasat B4csre, Pozsonyra es Pestre. A pozsonyi tort4­­netirok ramutatnak, hogy a targyalt idoszak a szlovak n4p szamara a nem­zeti eszm414s periodusa, ekkor mu­ko­­dott a XIX. szazad legtekint4lyesebb szlovak reformszem4lyis4ge, Ludovit Stur, aki nem csupan nyelv-, de nem­­zetmu­velo is volt. Vitaja Kossuthtal a szlovaksag torekv4seinek okairol 4s c4ljairol term4szetesen benne van a tankonyvekben, 4ppugy, mint annak emlit4se, hogy a tortenelemben elso iz­­ben ekkor szuletett meg e nemzet leg­­jobb politikai testü­leteként a Szlovak Nemzeti Tanacs, s ekkor publikalták elso politikai programjukat is, „A szlo­vak nemzet kívansagai” címmel. Meg­­allapitasaik szerint bár a magyar for­radalom Habsburg-ellenessege, a tar­­sadalmat liberalizalo szandeka poziti­­van ertekelendo, kifjezetten nemzeti jellege miatt azonban lehetetlenn4 valt az egyu­ttmukod4s a sajat programjuk szellemeben egyenjogusagra torekvo szlovakok 4s a magyarsag kozott. A magyar tannyelvű­ iskolakban még az 1989-es őszi fordulat elott ki­­adott tortenelemkönyvek vannak for­­galomban, amelyek szlovák megfele­­loinek szo szerinti fordítasai. Mivel azonban politikailag elavultak - ezt persze Pozsonyban elsorenduen a XX. századra vonatkoztatják -, az oktatá­­si tárca engedelyezte, hogy a tanarok akar az anyag 40 szazalekaban is el­­terhetnek a „lejart” szovegtol. A ma­­gukra ado pedagogusok (es ilyen a donto tobbseg) hazai forrasmunkak felhasznalasaval is r4szletesen tanit­­jak a diakoknak ’48 esemenyeit es ko­­vetkezmenyeit. Az ismeretek bovita­­sét az irodalomárak is segítik. Farkas József György UKRAJNA Az ukrajnai tanintézmények, s ezen belü­l a magyar tannyelvű­ iskolák az utobbi idoben mind nagyobb önállo­­sagot kapnak. Ennek eredményeként a pedagogusok a hivatalos tantervet is rugalmasan kezelhetik. A magyar torténelem oktatasához ROMANIA Romaniaban a mostani átmeneti korszak tankonyvei még az 1989 de­­cemberében letű­nt korszakban ké­­szü­ltek, de azokat hasznalják az isko­lákban ma is. A tantervek sem valtoz­­tak alapvetoen, sem a roman, sem a nemzeti kisebbségek nyelvén tanito, tehat a magyar tannyelvű­ iskolákban sem. A tankonyvek minden tannyelvű­ iskola szamara egységesek voltak, s azok ma is. Romanbol forditottak oket magyarra, nemetre, szerb-hor­­vatra stb. Ilyen koru­lmények kozott eltorzult az 1848-49-es magyar forradalom és szabadsagharc tanitasa.­­ Kü­lonosen tabu volt 1848. marci­us 15-e, az egesz magyar forradalom 4s szabadsagharc esemenytortenete, nemcsak a tankonyvekben 4s a tan­tervekben, hanem a tanitasban is - magyarazza Gyorfi Ibolya, a buka­­resti Pedagogiai 4s Tankonyvkiado magyar szerkesztoseg4nek vezetoje. Arrol szo sem lehetett, hogy marcius tizenötödike a magyar torténelem nemzeti ü­nnepnapjaként emlittessük. De a szigoru egykori tilalmak ellené­­re, a magyar 1848-49 emléke, persze, jelen volt a tankonyvekben, mégpedig ugy, ahogy azt a magyar irodalmi al­­kotások az azóta eltelt mintegy száz­­ötven 4v folyaman meg- 4s azordki­­tettek. Pedig szigoruan figyeltek ra, hogy a tankonyveinkbe bekeru­lt vo­­natkozo versek 4s prozai irasok csak az Erdely teru­leten lezajlott eseme­­nyekrol, tort4n4sekrol, illetoleg a ve­­li­k kapcsolatos tort4nelmi 4s iroda­­lomtort4neti személyekrol szoljanak. Ennélfogva, ha csak a tantervek altal eloirt­as a tankonyvekbe foglalt isme­­retekre hagyatkozott volna a kozépis­­kolat (liceumot) elvegzo fiatal, soha meg nem tudhatta volna, hogy tulaj­­donkeppen mi is tortent 1848. marci­us 15-én. Ezen most ugy probalunk segiteni, hogy „menet kozben” elvég­­zett betoldasokkal hidaljuk at a tar­gyi ismeretek hianyat. A liceumok (a magyarorszagi gimnaziumoknak megfelelo fokozat) elso évének szami­­to IX. osztalyos magyar irodalomtor­­teneti tankonyvekbe beiktattunk egy hazagodtbo szovegreszt, s ebben már szerepel a korábban halalos bű­nnek számíto Nemzeti dalbol is egy idézet. HORVATORSZAG „A magyarok nem kivantak elis­­merni sem a horvatok, sem a Horvat­­orszagban 416 nemzetisegi kisebbseg nemzeti jogait. 1848-as magyar for­­radalomnak kettos jellege van: poli­tikai, a becsi udvar elleni onallosagi harc iranyaban; hoditos es hegemo­­nisztikus, a Magyarorszag es Horva­­torszag teru­leten 416 napek iranya­­ba.” Ezekkel a szavakkal jellemzi F. Potrebica es D. Pavlicevic A torte­­nelem v4ge cimű­, a horvat elemi is­kolak hetedik osztalyanak szant leg­­kijabb tankonyveben a ’48-as forra­dalom lenyeget. A tankonyv 1992- ben jelent meg, miutan az 1991-es és a valasztasok elotti kiadasokat ki­­vontak a hasznalatbol. Ez a sors érte az 1991-ben kiadott gimnaziumi tortdnelemkonyvet is, uj kozépisko­­lai tankonyv még nem jelent meg. A legujabb tankonyv kiemeli, hogy a forradalmi megmozdulas eredményeként a magyar orszaggyu­­­l4s eltorolte a jobbagysagot, kine­­vezte az elso felelos magyar kor­­manyt, megszervezte a honv4ds4get. A tovabbiakban a tankonyv leszdge­­zi: „A magyar liberalis nemesseg a b4csi centralizmus ellen harcolt n4­­pek szabadsaga4rt, a Karpatoktol az Adriaig terjedo Magyarorszagért. Az ert egyideju­leg megtagadta az osszes horvatok és mas nem magyar n4pek szabadsagat. A magyar hege­­monizmust legnyiltabban Kossuth Lajos nyilvanitotta, aki hangsulyoz­­ta, hogy sem Horvatorszag, sem a horvat n4p nem létezik. Igy a ma­gyar parlamentben kijelentette: „hol van Horvátorszag? A térképen nem talalom”. A tankonyv legújabb ki­­adásabol kimaradtak Kossuth és Pe­tofi képei is. Djordje Zelmanovic SZERBIA Marcius 15-et a szerbiai tortene­­lemtankonyvek - koztü­k a magyar nyelvuek - meg sem emlitik. A vaj­­dasagi magyar ajku tanulok - az ele­­mistak es kozepiskolasok egyarant - az evi tanterv soran mindossze 3-4 iskolai orán tanulhatnak nemzeti tortenelmü­krol. Igaz, annak kereten belul az 1848-as forradalomról is emlitest tesznek. A tankonyv a leheto legszuksza­­vubban targyalja a magyar szabad­­sagharcot. Magyarorszag forradalmi szerepet egyaltalan nem hangsulyoz­­za, csak a nepek forradalmarol be­­szel. Semmifele elemzes vagy magya­­razat nincs, csak a puszta tenyek kozlesere szoritkozik. Vegu­l is a pe­­dagogusokon mulik, hogy azon a ne­­hany oran a magyar tortenelembol mire es milyen szinten kepes megta­­nitani a diakokat. A vajdasagi magyar tanulok iroda­­lom tankonyveibol kimaradt a Pil­­vax Kavehaz, s az ahhoz fuzodo ese­­menyek ismertetese. Dr. Varga Zol­­tan tankonyvíro nehany evel ezelott az irodalmi szöveggyujtemenybe Jo­­kai-regenyreszletet tervezett, amit eppen marcius 15-e tajan tanithattak volna a tanarok. A koszmvii ember fi­­aibol kivalasztott forradalmi vonat­­kozasu idezet nem jelenhetett meg, mert Varga tanár ur könyvébol ki­­húztak. A Vajdaságban két éve megü­nne­­pelhetik a magyarok március 15-et. Varju Marta 19

Next