Népszabadság, 1993. április (51. évfolyam, 76-100. szám)

1993-04-15 / 87. szám

10 A TB BEFEKTETÉSI SZABÁLYZATA A vagyont viták közben is működtetni kell(ene) Tegnap újabb vitafordulót tartott a gazdasági kabinet a tb vagyonhoz juttatásáról. Ám ezzel még mindig nem lezárt a kérdés: kapjon-e egyáltalán vagyont a társadalombiztosítás és ha igen, pontosan hogyan. Ennek ellenére indokolt bemu­tatni a vagyonkezelés egyik lényeges kellékét, azt a szabály­zatot, amelyet ugyan m­ég nem fogadtak el, mégis jól jelzi az útkeresés irányát. A vita, amelyre utaltunk, igazából akörül forog, hogy vajon a tb alkalmas-e vagyonfogadásra, nem ér­demesebb-e egy profi vagyonkezelő szervezetre bízni ezt, s a vagyonnak csupán az osztalékát átadni, esetleg még a va­gyonnal járó kockázatot is átvállalva a tb-alapoktól? A vagyonjuttatás immár két és fél éves huzavonájának eb­ben az újabb fordulójában az ellenérdekelt oldalon a pénz­ügyi tárca, a privatizációs köz­hivatal, illetve a „profi” va­gyonkezelő szervezetek, az Ál­lami Vagyonügynökség (ÁVÜ) és az Állami Vagyonkezelő Rt. (ÁV Rt.) foglalnak helyet. Ők rendelkeznek ma még azzal a vagyonrésszel is, amelyet a tb­­alapoknak át kellene adni. És ha ez megtörténik, ezzel saját vagyonkörüket csökkentik vagy esetleg saját megszűnésü­ket siettetik. Mindennek fényében tekint­sük át vázlatosan a társada­lombiztosítás két felügyelőbi­zottságának befektetési és va­gyonkezelési szabályzatát. Ez a vagyoni kört négy részre osztja: az alapok törzsvagyonára, az ezeknek juttatott vagyonra, az eddig megszerzett tulajdon ho­zamából felhalm­ozott vagyon­ra, illetve a kölcsönzött forrá­sokra. Másrészt felsorolja a tartalékokat: ebbe a körbe tar­tozik a likviditási tartalék, a tartós befektetések és azok ho­zamának tartaléka, a járulék fejében átvett vagyon és a felhalmozódott járuléktartozá­sok is. A tb befektetéseinek összeté­telét körvonalazó lista már pontosabban rajzolja ki, mi is lehet az a vagyoni kör, amellyel az alapok számolhat­nak. E portfóliólista érdekes­sége, hogy ezt a biztosítókra és pénzintézetekre nézve mindig az állam alakítja ki, megszab­va ezzel az állam működéséhez szükséges stabil befektetői kört is. A vagyoni körbe ezért első helyen az állami értékpa­pírok, az ÁVÜ, az ÁV Rt. és a Magyar Befektetési és Fejlesz­tési Rt. (MBF Rt.) tulajdonából való részesedés, az állami tu­lajdonra vonatkozó ígérvé­nyek. Ezeken túl jönnek az üz­leti befektetések, a tőzsdén jegyzett részvények, kötvények és kereskedelmi papírok, a banki részvények, a zárt körű vállalati részvények, a bankbe­tétek, bankok által kibocsátott értékpapírok, a készpénz, az ingatlanok és más ingóságok, bejegyzett jelzálog, hitel, köl­­csönelőleg. Mindezek kezelésére a tb szervezete jogosult. A szabály­zat szerint teljes körű illetékes­sége a felügyelőbizottságoknak van. A két bizottság külön-kü­­lön hozná létre az elkülönített vagyon szakmai döntéseinek előkészítésére a 6-8 fős befek­tetési és vagyonkezelési taná­csot (BVT). Ezek 3-3 tagját a bizottságok delegálják, 3-5 tagját pedig a bizottságok a szakértők köréből kérnék fel e tevékenységre. Ők azonban a döntéseknél nem rendelkezné-­ nek szavazati joggal. A harma­dik testület a befektetési és va­gyonkezelő főcsoport (a BVF), amely már ma is létezik a tár­sadalombiztosítás szervezeté­ben, s amely a napi működést szervezi, irányítja. Végül vegyük sorra a va­gyonkezelés elveit és módsze­reit. Az igazi viták alapja ép­pen ez a fejezet. A működő va­gyon kezelésének általános szabályai között szerepel, hogy a döntéseket vagy a választott önkormányzati tisztségviselők, vagy az igazgatási apparátus valósíthatja meg. Ezzel kizár­ják - amit az ÁVÜ, illetve az ÁV Rt. most nagyon szorgal­maz­­, hogy a tb-vagyon keze­lője valamilyen külső cég le­gyen. A kezelés módszerét a va­gyon tulajdoni hányada szerint osztályozták. Az első csoport a 10 százalék alatti, a második a 10-25 százalék közötti, a har­madik a 26-50 százalék közöt­ti, a negyedik pedig az e feletti. A módszer aszerint változik, hogy elég-e a piaci viszonyokat figyelni, például a 10 százalék alatti tulajdoni hányadnál, hi­szen itt a tb nincs döntési hely­zetben. Más módszerek is sze­­rephez juthatnak a 25 százalék feletti, úgynevezett minősített kisebbséget biztosító vagy a többségi tulajdont nyújtó va­gyonrészeknél. Ezekben az ese­tekben nyilván helyet kell kap­nia a tb-nek az igazgatótanács­ban, véleményt kell nyilváníta­nia üzletpolitikai és fejlesztési kérdésekben is. Más szabályok vonatkoznak az ingatlanok kezelésére. A BVT döntene az ingatlanokkal kapcsolatos, 50 millió feletti beruházásokról, a 25 milliót meghaladó vásárlásról vagy eladásról, az ingatlanok hasz­nosításáról. Az értékpapírokat 100 millióig a főcsoport, afelett a tanács kezelné. A vagyon nagysága és jelen­tősége már önmagában is indo­kolja, hogy a társadalombizto­sítás vállalkozási stratégiát dolgozzon ki. Ezt a munkát a BVT végzi, külső szakértők be­vonásával. Az eddigiekben ismertetett befektetési és vagyonkezelési szabályzatot a gazdasági kabi­net átdolgozásra visszaadta, ám ismételt benyújtását terve­zik a felügyelőbizottságok. Rege Sándor r A Ma­gyar KuraNc­ LEGÚJABB SZÁMÁBÓL Salman Rushdie írása: négy év halálra ítélve # Ki lesz a Fidesz Trockija? Fodor Gábor-interjú Egy világbirodalom titkai: * Amway # Sally Potter (az Orlando alkotója) a Narancsnak­­ ! NÉPSZABADSÁG - PIAC -­GAZDASÁG 1993. április 15., csütörtök BÚTORIPARI PRIVATIZÁCIÓ Miért nem kiabáltak az olaszok? A bútoripari privatizációs gyorsmérleg szerint eddig a gyárak 15 százaléka kelt el, s a termelésben 20 százalékos a külföldi részvétel aránya. A hajrá azonban csak most kezdődik: az év vé­gére az ipar kétharmada - magyar és külföldi­­ magánkézbe ke­rül, s általánossá válik a közepes üzemméret. A jövő fejlődése szempontjá­ból az a legfontosabb, hogy a külföldiek korszerű gépeket hozzanak, és kimozdítsák a holtpontról a magyar gyárt­mányfejlesztést - véli Csaplár Gábor, a Royal Bútorker Rt. ve­zérigazgatója, a Port-csoport igazgatósági tagja, aki egyben a Magyar Gazdasági Kamara alelnöke is, így van kellő isme­rete ahhoz, hogy az ipar egészé­be tudja helyezni a bútorgyár­tás átalakulását. A szakember cáfolja azt az állítást, hogy a hazai termelőket bármilyen módon fenyegetné a liberalizá­ció, hiszen az import aránya ma csupán 12 százalékos, szemben a nyugat-európai országok 30-35 százalékával. A külföldi­ek mozgásterét, bejövetelük fel­tételeit pontosan meghatározó privatizációtól sem kell tartani, mert az nemcsak tőkével, ha­nem a fejlődéshez szükséges technológiával is hozzájárulhat a gyártás korszerűsödéséhez. Mitől kell tehát félni? Attól például, ami Mátészalkán tör­tént, ahol az egyik legnagyobb olasz konyhabútorgyártó, a Sneidero jelent meg, mégpedig igen kecsegtető, kétmilliárd fo­rintos beruházási ajánlattal. A bökkenő csak az volt, hogy nem mérte föl a magyar piacot és a külföldi értékesítési lehetősége­ket. Emiatt aztán tönkrement a mátészalkai gyár, amelyet ides­tova már egy esztendeje kínál­nak másik, külföldi partnernek, de úgy tűnik, reménytelenül. Vajon miért nem kiabálnak az olaszok az itt elszenvedett vesz­teségeik miatt, mint tennék azt hasonló esetben a külföldi be­fektetők? A magyarázat kézen­fekvő - véli Csaplár úr. Tudniil­lik az olaszok kormányhitelt vettek igénybe ahhoz, hogy korszerű gépekkel szereljék fel a mátészalkai gyárat. Kiderült azonban, hogy a tranzakcióval a Sneidero nem a magyar, ha­nem saját, otthoni termelését újította fel, s ide 2-3 éves be­rendezéseit hozta. Ezek az átla­gosan 20 esztendős magyar fel­szerelésekhez képest valóban modernnek számítanak, de mégsem jelentenek optimális megoldást. A Bútorker vezér­­igazgatója abban látja a hibát, hogy a privatizáció meghirde­tett feltételei nem voltak elég pontosak. Természetesen szere­pelt közöttük a fejlesztés, ám a megfogalmazásnak úgy kellett volna szólnia, hogy a külföldi a legújabb eszközök behozatalá­val szolgálja ezt a célt. Az iparág helyzetét már évti­zedek óta figyelemmel kísérő szakembernek meggyőződése, hogy a bútorgyárak privatizá­ciójában eddig megjelent kül­földiek - másokkal ellentétben - nem akarják „lenyelni” a ma­gyar piacot. A befektetők több­sége a korábbi szövet- és alkat­részbeszállítók közül való, igen jó viszonyban volt és van régi­új partnereivel. A legrégebbi kapcsolatot az Ikea tartja fenn. A svédek a nyolcvanas évek közepén először Magyarorszá­gon jelentek meg, majd komoly termelői bázist hoztak léte Ke­let-Európában. Ma az Ikea-bú­­torok 60 százalékát ebben a térségben állítják elő. A külföl­dieknek a legsimábban idehaza a mohácsi Szekfával és a nagy­­kanizsai Trend Kft.-vel sikerült a privatizáció. A cseheknél és a szlovákoknál a folyamat még alig indult el, a lengyeleknél meg az új, belföldi tulajdono­sok okoznak gondot, akik leg­szívesebben teljesen ki akarnák túrni termelésükből a svédeket. A skandináv gyártókat nem túlzottan kedvelik a nyugat­európai gyártók, mert azok elő­írják együttműködő társuknak,, hogy milyen tervrajz szerint, milyen anyagokkal készítsék az északi ízlésnek megfelelő búto­rokat. Ezt a nyugatiak bérmun­kának tartják. A technikailag, technológiailag elmaradt ma­gyaroknak azonban éppen erre van szükségük. Ezért szeren­csés, hogy április elsejétől mű­ködésbe lépett a győri Cardo Bútorgyárban az izraeli Ami­­nach cég hazai beruházása, amellyel a hazai termelők meg­kapják a külföldi licencet, és tekintélyes mennyiségű, belföl­dön és Kelet-Európában igen keresett ágybetétet készítenek majd. A keleti eladási lehetősé­gektől kapott vérszemet az an­gol Sunderland is. A két évvel ezelőtt a Rubivhoz szegődött cég annak reményében vásárol­ta fel a magyar vállalat részvé­nyeit, s vált önállóvá, hogy ma­ga söpörje be a keleti eladások hasznát. Az angolok azonban hamar rájöttek, hogy túlságosan magas áraikkal nem boldogul­nak, ezért stratégiát váltottak. Régi kapcsolatai, tapasztala­tai okán pontosan azt tette, amit kellett, és így sikeresen működik a Kanizsa Trend Kft.­­ben megjelent német Steinhof. Lassan befejeződik a Balaton Bútorgyár privatizációja, s fo­lyamatban van a miskolci Avas Bútorgyáré. A Zala Bútorgyár dolgozói pedig jobbnak látták, ha az MRP (a munkavállalói résztulajdonosi program) nyúj­totta lehetőséget választják. Bár a külföldi kereskedők a magyar bútorok árainál jóval többért kínálják portékáikat, mégis meg tudnak élni a honi piacon, s persze közben kelet felé kacsingatnak. A jól ismert Michefeit, Tutto Mobili, a Kikka Möbel mellett azonban újabbak is meg kívánnak jelen­ni a térségben. Kelet-Európá­­ban például először Magyaror­szágon próbál szerencsét a hí­res francia Jacques Parisot, mert úgy véli, nálunk hamaro­san nőni kezd a fizetőképes ke­reslet, s a vállalkozás feltételei itt a legjobbak a térségben. Regős Zsuzsa Sorozatunk előző részében kitértünk a­­vállalatvásárlás­hoz használt kölcsönök eseté­ben a biztosíték szükségessé­gére. Nem szóltunk azonban az erre a célra leginkább hasz­nálható kölcsönfajtáról, az E- hitelről. Anélkül, hogy bő lére eresztenénk a dolgot, el kell mondanunk, hogy ez a köl­csönfajta a német gazdasági csoda egyik „csodafegyveré­nek” mintájára készült. Akko­riban a német kisegzisztenciák létrehozása érdekében dolgoz­ta ki a nevének kezdőbetűjéről híressé vált E-hitelt Erhard úr, német pénzügyminiszter. A konstrukció egy állami kamat­­támogatást élvező, hosszú fu­tamidejű és kedvező türelmi idő mellett nyújtott kölcsön­fajta volt. A kölcsön fedezete pedig a későbbi fellendülés alapján befolyó magasabb adóbevételből törlesztett jegy­banki kölcsön (államadósság). A magyar E-hitel és az Er­­hard-féle német E-hitel között a hasonlóságot az teremti meg, hogy a magyar E-hitel forrása is az állam adóssága a Magyar Nemzeti Bank felé. Ebből ered az E-hitel legmeglepőbb sajá­tossága. A jámbor vállalatvásárlót az E-hitellel való tervezgetése so­rán a leginkább az hökkenti meg, hogy az E-hitel nem való­ságos pénz. Az E-hitel korláto­zott körben, korlátozott módon felhasználható speciális „vá­sárlási utalvány”. Mint minden utalvány csak úgy, csak olyan feltételekkel váltható be, aho­gyan a kibocsátó jónak látta. Az E-hitelnek nevezett vá­sárlási utalvány csak akkor használható fel, hogyha 1. az állami tulajdon képvise­letére jogosult szervtől (ÁVÜ, által), 2. állami tulajdonban levő vagyontárgyat - részvényt, üz­letrészt, gépet, ingatlant, bérle­ti jogot, vásárolunk, 3. úgy, hogy az eladásra jo­gosult állami szerv a befolyó „vételárat” (átadott utalványt) az államadósság törlesztésére fordítja. Az előzőekből következik, hogy nem teljesül az E-hitelnek nevezett vásárlási utalványunk felhasználásának e három fel­tétele akkor, amikor állami vállalat ad el megszorultságá­­ban ipartelepet, készletet, gé­pet, annak ellenére, hogy az eladásra­­kerülő vagyontárgy állami tulajdonban van. Ennek oka az, hogy aki elad, az nem állami szerv (hanem a vállalati vezetés), a befolyó vételárból a vállalat igyekszik betömködni a vállalati büdzsé lyukait és az államadósság törlesztése bi­zony ilyenkor csak jámbor óhaj. Ugyanígy nem­ használha­tó az utalványunk akkor sem, amikor felszámolási eljárás so­rán „vernek dobra” vállalatot. Ennek meg az az oka, hogy csak látszat az, hogy az eladás­ra szánt vagyontárgy állami tu­lajdonban van, hiszen a felszá­molás alatt álló vállalatnál va­lójában minden a hitelezőké, így egyik feltétel sem teljesül, hiszen az eljárást lefolytató fel­számoló nem állami tulajdon eladására kijelölt szerv, hanem a bíróság által a hitelezők érde­kében eljáró szervezet, a befo­lyó árbevétel nem az állam­­adósság törlesztésére fordító­dik, hanem a hitelezők veszte­ségeit enyhíti. Az E-hitelnek nevezett utal­vány csak az ún. privatizációk során használható, így: - az előprivatizációnál, ami­kor üzleteket, boltokat „vág­nak le” a vállalatokról és azo­kat értékesítik; - állami tulajdonban levő részvények és üzletrészek érté­kesítésénél, azaz a vállalati pri­vatizációk alkalmával akár önprivatizációs („egyszerűsí­tett”) vagy ÁVÜ-s központosí­tott, (túl)bonyolított privatizá­ciós eljárás során, - vállalatoktól elvont va­gyontárgyak ÁVÜ, vagy az ÁVÜ bizományosaként eljáró szakértő általi értékesítésnél. Az E-hitel tehát az állami tulajdon meghatározott módon történő apasztásának gyorsítá­sát szolgálja. Azt az apasztást, ahol az állam közvetlenül jut bevételhez, és ezen a módon az állam adósságából magán­­adósság lesz. Ez a magyaráza­ta annak is, hogy ennek a köl­csönnek nevezett vásárlási utalványnak a kiváltására csak magyar (devizabelföldi) természetes személyek, illető­leg a kizárólag természetes személyek által alapított tár­saság (szövetkezet) jogosult. A magánszemélyek közvetlen és korlátlan felelőssége az egyik mércéje a hitelképességnek. Persze a valóságos hitelképes­ség kicsit más. Erről és a köl­csön konkrét feltételéről lesz szó a továbbiakban. Csillag István (Folytatjuk) : Mire jó az E-hitel? Az ll/ECO mindent tud a LIEVIyTIPOróL,és Ön? A Levantex forgalmazza Magyarországon az IVECO haszongépjárművek teljes típusválasztékát. Rendkívüli Levantex ajánlat: IVECO EUROCARGO 75E-14 7,51 össz gördülőtömeg, 6 +1 sebesség, 120 literes üzemanyagtartály, álló fűtés, pneumatikus vezetőülés, két hálóhelyes vezetőfülke. 1124 Budapest, Hegyalja út 148. Tel/Fax: 06-1 186-9299 Tel 06-1 185-7618 5000 Szolnok, Thököly út 83. Tel/Fax: 06-56 378-987 Tel: 06-56 375-200 A Skála Csarnok (Klauzál tér) azonnali belépéssel felvesz munkatársakat az alábbi munkakörökbe: -1 fő hús-csemege osztályvezető -1 fő tej-kenyér osztályvezető -1 fő hentes (lehet nyugdíjas is) Felvételi feltételek: - szakképzettség - gyakorlat Bérezés: megegyezés szerint Jelentkezni lehet: a Skála Csarnok titkárságán, a 122-8031 telefonszámon. MAR MATOL A TARTALOMBÓL: Új esély: a jelzálog Államosított privatizáció? Az orosz atomrulett Irodaboom Pesten Jön a FIDESZ? Újabb sztrádaígéretek Előfizetési információk: a 140-0730 telefonszámon.

Next