Népszabadság, 1993. augusztus (51. évfolyam, 178-202. szám)
1993-08-17 / 191. szám
1993. augusztus 17., kedd Matávnyugdíjbiztosítás A Magyar Távközlési Rt. a közelmúltban hozta létre az első hazai, nyugdíjbiztosítással is foglalkozó hazai önsegélyező egyesületet. A szervezet két éve működik, de szolgáltatásai között csak július elsejétől szerepel a társadalombiztosítás. MUNKATÁRSUNKTÓL Szépe Lőrinc, az egyesület ügyvezetője lapunknak elmondta: a nyugdíjbiztosítás bevezetése mellett megtartották a munkavállalók segélyező egyesületének hagyományos szolgáltatásait. Szervezetük azonban nem a megszokott, elosztásos támogatási rendszerben működik, hanem a munkáltató és a munkavállaló közös befizetéseiből egy biztosítási szisztéma szerint támogatják tagjaikat. Háromféle nyugdíjbiztosítási módozatuk közül az első, mai árszinten havi 1660 forint kiegészítést nyújt. Erre, minden nyugdíjba vonuló, öt évnél hosszabb munkaviszonnyal rendelkező tag külön befizetések nélkül is jogosult. A garantáltnál magasabb nyugdíj-kiegészítést biztosít, ha a tagok bruttó fizetésüknek legalább a fél százalékát befizetik. Az így befolyó összeget a Matáv 3,5 százalékkal egészíti ki. Ugyanakkor a tagoknak lehetőségük kínálkozik, hogy egyéb megtakarításaikat is a nyugdíjszámlájukra fizessék be. A befizetett összeg döntő részét betétekbe, fennmaradó hányadát értékpapírokba és egyéb vállalkozásokba fekteti az egyesület. A Matáv önsegélyező egyesületének jelenleg 12 ezer tagja van. A várakozások szerint azonban, taglétszámuk hamarosan elérheti a huszonötezer főt is. Nyugdíjbiztosításuk ugyanis a legolcsóbb ezen a piacon, és a befizetett összegeket a dolgozók a cég elhagyása esetén is felvehetik. Mélyponton a kalászosgabona-termés Ötmillió tonnánál kevesebbet takarítanak be? ► FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az összesítést elemezve kiderül, hogy leginkább az alacsony őszibúza-hozamok - és nem a vetésterületek csökkenése - tehetők „felelőssé” a negatív rekord miatt. Idén hektáronként átlagosan 3,1-3,2 tonnát takarítottak be, szemben a nyolcvanas évek második felének 4,8-4,9 tonnás eredményeivel. A gabonatermés csökkenésének másik oka az őszi és tavaszi árpa gyenge hozama volt, míg a rozs és a zab az átlagot „produkálta”. A terméskiesést a búza vetésterületének - a tavalyihoz képest - növelése sem volt képes kompenzálni. Ugyanis hiába emelkedett egymillió hektár fölé a kenyérnek való vetésterülete, ha a vetőmag a bevetett területek számottevő részén nem az optimális időben került a földbe. Sok gazdaság még decemberben is vetett búzát, egyéb - főleg a pénzszűkéből eredő - agrotechnikai hibákról nem is szólva. Horváth György KALÁSZOS GABONÁK TERMÉSMENNYISÉGE ÉS TERMÉSÁTLAGA (a) A szántóföldről és egyéb helyről (kertben, más művelési ágban) betakarított összes termés. Megnevezés 1986-1990 1990 1991 1992 1993 (átlag) (előzetes) termésmennyiség 1000 tonnában (a) Búza 6261 6198 6008 3453 3100-3200 Rozs 222 232 223 136 121-135 Őszi árpa 692 910 979 834 780-832 Tavaszi árpa 416 448 568 889 632 Árpa együtt 1108 1358 1555 1723 1412-1464 Zab 135 163 135 147 104 Összesen 7726 7961 7921 5459 4737 4903 Idén is egymilliárd a cukoripar vesztesége Egyben privatizálják az öt állami gyárat A hazai cukoripar idén - csakúgy, mint tavaly - több mint egymilliárd forint veszteséget kénytelen elkönyvelni - tájékoztatta lapunkat Fábián Károly, a Cukor Terméktanács elnöke. Ugyanakkor a finiséhez érkezett a tizenegy gyárat tömörítő ágazat privatizációja. Az ÁVÜ a napokban pályázatot hirdetett a maradék öt, még jórészt állami tulajdonban lévő gyár egyben történő eladására. Vajon miért választotta a gyárak együttes privatizálását az ÁVÜ? Rákos Péter, az ÁVÜ illetékese szerint a külön értékesítés során megmaradt volna a kisebb gyárak kiszolgáltatottsága. Ez növelte volna a csődesélyt, s a gyár így is, úgy is beolvadt volna egy nagyobb cégbe. Az ÁVÜ döntését egyébként az is befolyásolta, hogy az „ötös fogat” egybeni privatizációja során megnő a termelői tulajdonlás lehetőségének esélye. Rákos Péter a pályázatról elmondta, hogy az 25,1 százalékot tartalékol a termelői tulajdon számára, ennek megszerzésében kárpótlási jegy, előlegutalvány, E-hitel felhasználását is lehetővé teszik. Eddig négy érdeklődő - belföldi és külföldi egyaránt van közöttük - vásárolta meg a pályázati feltételeket tartalmazó egységcsomagot. A pályázatoknak szeptember 27-ig kell beérkezniük, a kiértékelésre várhatóan október végén kerül sor. Fábián Károly egyetért a hazai tulajdonlás támogatásával, s a monopóliumok kialakulásának megelőzésére tett intézkedésekkel. (Nem pályázhatnak azok, akiknek a magyar cukoriparban már van közvetlen vagy közvetett érdekeltségük vagy egy ilyen céggel érdekeltségi viszonyban állnak.) Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az ágazatba nagyon sok pénzt kell befektetni a fejlesztésbe és a forgóalapok feltöltésére. A terméktanács elnökének véleménye azonban eltér az egybeni értékesítés lehetőségeit illetően. Úgy véli így sokkal nehezebb lesz eladni a gyárakat. H. Gy. Sztrájkfelhők Ferihegy fölött ► FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A műszakiak többségét tömörítő szakszervezet ügyvivője, Hegedűs Tibor értelmetlennek nevezte, hogy az egyhetes tárgyalást követően rövidebb időtartamú figyelmeztető munkabeszüntetést tartsanak, erre éppen az egy hét adott volna módot - vélte. A Malév Rt. szóvivője elmondta, a szerződések be nem tartása miatt a karbantartó vállalat ellen vizsgálat folyik. Előfordult az is, hogy a cég miatt késtek a járatok. Elképzelhetőnek tartotta, hogy más karbantartó céggel kötnek a jövőben szerződést, noha az Aeroplexszel hosszú távú munkakapcsolatot kívánnak fenntartani. Elmondta azt is, az esetleges sztrájk nem bénítaná meg a légi forgalmat, ezt az garantálná, hogy erre az időre Magyarországra külföldről hoznának karbantartókat. Ezenkívül a Malév vezetői tárgyaltak különböző légi forgalmi társaságokkal arról, hogy a Malév utasait esetleg azok juttatnák célba. Ezzel csökkenthetők lehetnek azok a veszteségek, amelyeket az idegenforgalmi csúcs idején a sztrájk okozna. K. L. J. DIURNUS rejr Falusi tudósítás Nem tudom már sehogyan sem kifürkészni, miért épp a „tekercselő” sarkán rakják ki a gyászjelentéseket a faluban; még nem akadtam emberre, aki megmagyarázta volna. Egyházi hagyomány? Itt volt valamikor a ravatalozó? Tanácsi hagyomány? Mindegy, fő, hogy mindenki tudja, a halott hírének ott a helye. Közel a zöldséges (ez is meghökkentő, persze, hogy falun is üzlet ma zöldséget árulni), a bevásárló asszonyok mindig megállnak a hirdetősarkon is, hadd lám, kitől búcsúzunk el örökre. Az ember utána beülhet egy fröccsre vagy fagylaltra az Arany Kulcsba, előbb-utóbb valamelyik szomszédos asztalnál elhangzik a spontán nekrológ is. Mindig akad valaki, aki jól ismerte az elholtat, vagy ha nem is, azért van véleménye róla. A holtakról egyébként is könnyebb véleményt mondani, mint az élőkről: nem pofáznak vissza. Véleményünk különben is mindig könnyen fogalmazható meg arról, akit-amit nem ismerünk alaposan. , Van, aki csak évtizedekkel ezelőtt volt valahol együtt a megboldogulttal, katonaságnál, közmunkán, gátszabályozásnál, s akkorról mesél valami jóízűt, csattanósat. Van, aki csak a halál módjához szól hozzá, más hangot és más pletykát érdemel az öngyilkos, mást a közlekedési halott, mást, aki vénen, végelgyengülésben ment el, s mást a negyvenhat éves, akinek hiába mondta a doktor tíz éven át, hogy adjon már le a százhúsz kilójából. Másképp temetik a kocsmában a borisszát, a pálinkaivót, s másképp a pecheset. A magányos, öreg orvos, aki rákbetegként néhány éve oly tapintatos gondossággal készítette elő öngyilkosságát - a halálhírre érkező hozzátartozókat kész vacsorával, behűtött italokkal várta a konyha halálában is boldogan elmosolyodott volna, ha hallja, milyen szép, hálás szavakkal temették őt a kocsmában. Ott, ahol csak a spontán kegyelet szertartása uralkodik, nem a temetői protokoll. A legjobb mondatot ma hallottam a kocsmában: „Hej, ha csak félig olyan rosszak lennénk életünkben, mint ami jót mondanak rólunk halálunkban...” Egy falusi laptudósító legalább annyi eseménnyel találkozik, mint a párizsi vagy a londoni. HAZAI KÖRKÉP NÉPSZABADSÁG 5 Bécsből jön a börze boomja Börzei szakértők úgy látják, hogy egyértelműen a bécsi tőzsde boomja áll a Fotexrészvények árának múlt heti hirtelen budapesti áremelkedése mögött. A bécsi tőzsdei árfolyamok viharos emelkedése kihat az osztrák főváros telefonkereskedelmében forgalmazott magyar értékpapírokra, ezen keresztül a BÉT árfolyamaira is. MUNKATÁRSUNKTÓL A bécsi áremelkedés nyomán szakértők szerint feltehetőleg ismét nagyban megindult az úgynevezett arbitrázstevékenység, vagyis az a fajta spekuláció, amely a két piac közötti árfolyamkülönbséget használja ki. Ez aztán a budapesti részvényárfolyamokat is fölfelé húzza. Emellett sokan úgy tartják, hogy a Fotex a legreprezentatívabb magyar részvény. A cég eredményei eddig sem tartoztak a rosszak közé, s most sem változtak. Ha egy nyugati befektetési alap úgy dönt, hogy magyar papírokkal színezi portfolióját, elsősorban Fotex vételére ad megbízást. Mindez azonban egyben azt is jelenti, hogy az áremelkedés okát nem a cég belső adottságaiban, hanem a piaci feltételek változásában kell keresni. Éppen ezért a szakértők a Fotexénél megalapozottabbnak tartják a Skála-Cooprészvények árának nem sokkal korábban bekövetkezett felívelését. Ezt ugyanis annak tulajdonítják, hogy egy külföldi nagybefektető élt azzal a jogával, hogy kötvényeit részvényekre változtassa, s ezzel tulajdonrészesedést szerzett az áruházláncban. A tőzsde brókerei bíznak abban, hogy az áremelkedések, amelyek együtt jártak a részvényforgalom növekedésével is, a hosszú idő óta tartó nyomott periódus végét jelzik. Mindez nagymértékben függ azonban attól - figyelmeztetnek -, hogy tartósnak bizonyul-e a bécsi tőzsdeboom. Tőkeemelés a Tungsramnál Ma tartja rendkívüli közgyűlését a Tungsram Rt., ahol bejelentik, hogy a General Electric (GE) 17 milliárd forinttal emeli a társaság alaptőkéjét. Lapunk értesülése szerint az összeg egy részét a hitelek törlesztésére, illetve a veszteségek fedezésére, jelentős hányadát pedig fejlesztésekre fordítják. Mint emlékezetes, a GE márciusban 47,7 millió forintra szállította le a Tungsram alaptőkéjét, majd májusban megvásárolta a kisebbségi tulajdonostól, a Magyar Hitel Bank Rt.-től a még annak tulajdonában lévő 24,4 százalékot kitevő részvénypakettjét. A GE - több más multinacionális céghez hasonlóan -, a teljes tulajdonlásra törekszik, ezért felvásárolta az OTP Bank Rt. és a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. 0,1 százalékos részvénypakettjeit. De még így is csak 99,6 százalék van a birtokában. További 0,2 százalékos részesedése van az Állami Vagyonügynökségnek, és hasonló arányban tulajdonos a háború előtti amerikai társtulajdonos jogutódja, a Standard Electric Corporation. Ha ezeket a részvényeket is sikerül megvásárolnia, a General Electric a Tungsram 100 százalékos tulajdonosává válik. P. Á. G. Túltaktikázott gyárvásárlás Kié lesz a Salgótarjáni Ötvözetgyár? Két esztendeje árulják a Salgótarjáni Ötvözetgyárat. A felszámolás alatt álló üzemnek több vevőjelöltje is van, ám érvényes szerződést eddig egyikükkel sem sikerült kötni. A vásárlók ugyanis „túltaktikázzák” az ügyletet, és egymás kijátszásával igyekeznek a többieknél előnyösebb helyzetbe kerülni. Gombos István felszámolóbiztos jobbnak látta, ha hívatja a rendészeket: túl sok „erős fiú” szivárgott be ugyanis a terembe, ahol a diplomatatáskákban több tízmillió forint lapult. Most kellett ugyanis letenni a kauciót, a vételi szándék komolyságát igazoló összeget. Elvileg mindhárom résztvevő pénzzel érkezett, ugyanis az egy héttel korábbi tárgyaláson hárman maradtak versenyben: egy kft., egy orosz-magyar vegyes vállalat és egy betéti társaság. Csakhogy a bt. képviselője a sorsdöntő eseményről hiányzott. A kft. küldötte javasolta, zárják ki a versenytárgyalásból a távollévőt - ez meg is történt. A felszámolóbiztosnak csak később jutott tudomására, hogy a kft.-sek abban egyeztek meg a bt.-sekkel, hogy azok nem vesznek részt az árvitán, ahol a kft.-sek képviselik az érdekeiket. Miután így sikerült egy riválist távol tartani, megkezdődhettek az érdemi tárgyalások, amelyre az orosz-magyar vegyes vállalat képviselője tömött táskával érkezett, ellenben a kft.-sek poggyászában egy árva fillér sem volt. Állítólag - „négyszemközt” megegyezett a kft. és az orosz-magyar cég abban, hogy közösen vásárolják meg az ötvözetgyárat. Csakhogy az orosz-magyar vegyes vállalat egyedüli vevőként helyezte letétbe a kauciót. A hoppon maradt kft.-sek elégtételért bírósághoz fordultak. Érvényteleníttetni kívánják az orosz-magyar vállalat vételi jogát. Közben pedig az érdekelt vegyes vállalat tudomására hozták, hogy lényegesen olcsóbban is hozzájuthattak volna a szerzeményhez, így még az is elképzelhető, hogy a vevőjelölt visszalép a 160 millió forintért kialkudott üzlettől. Igaz, ha ezt megteszi, akkor elveszíti a kauciót. A bíróság a kft. keresetét elutasította. A döntés nem jogerős. A. A. Az IBUSZ a hét végére többet tud A Forma-1 -en meghibásodott a beléptetőrendszer A Forma-1 hét végi mérlegét az IBUSZ Rt. csak néhány nap elteltével tudja megvonni - tájékoztatta lapunkat Enyedi Nagy Mihály, az IBUSZ Forma-1 igazgatóságának vezetője. Megtudtuk, hogy nemcsak a jegyeladás adatait kell összesíteni, hanem a pontos nézőszámét is. A jegyeladásról annyit tudni, hogy az IBUSZ belföldi, valamint angliai, ausztriai, németországi, franciaországi és szlovéniai irodáiban, valamint Finnországban árusította a jegyeket. Egyelőre a hivatalos nézőszám összesítésének az az akadálya, hogy a Hungaroring kapuin elhelyezett beléptetőrendszer vonalkód-azonosítóinak központi számítógépe az időszakos áramkimaradás miatt nem működött hibátlanul. Míg az adatokat fel nem dolgozzák, addig a sajtó becslésével kell az IBUSZ-nak megelégednie, s ez hozzávetőlegesen hatvan-hetvenezer nézőről szól. Cz. P. Neményi Béla ismét halaszt Lapunk értesülései szerint egyelőre nem született meg az a hitelmegállapodás, amely lehetővé tenné, hogy a Neményi Rt. visszafizesse a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványtól (MVFA) felvett 250 millió forintos kölcsönt. Neményi Béla, a Neményi Rt. tulajdonosa érdeklődésünkre elmondta: a hitelmegállapodás alapjául szolgáló terveknek még ebben a hónapban el kell készülniük, bár az eredetileg kitűzött augusztus 15-i határidőt kénytelenek voltak módosítani. A halasztást többek között a hét végi Forma-1-es futammal kapcsolatos teendőivel indokolta. Megítélése szerint azonban szeptemberben aláírhatják az új megállapodást, amely lehetőséget teremt a tetemes tartozás visszafizetésére, a cég működőképességének fenntartása mellett. Az egyre húzódó tárgyalásokkal kapcsolatban megkerestük az MVFA-t is. Illetékeseik azonban nem tartották szükségesnek, hogy nyilatkozzanak a Neményi Rt. ügyéről. K. Sz. A. Nagy a füst a tajvani Ikarusok körül ► FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az Ikarus műszaki igazgatója, Mádi Jenő elmondta, hogy a buszok valamennyi európai előírásnak megfelelnek, s teljesítik a tenderben megfogalmazott, valamint a kiírásakor érvényes tajvani szabványok szerinti követelményeket is. Sőt a július 1-jétől szigorúbbá vált új tajvani szabályoknak is megfelelnek, ezt független kutatóintézetek vizsgálatai is alátámasztották. A műszaki igazgató szerint csak egyetlen paraméter, a buszok egyébként az európai szabványnak megfelelő nitrogénoxid-kibocsátása magasabb néhány százalékkal az új helyi előírásoknál, de ez nem szerepelt a szállítási feltételek között. Dr. Rupert Lászlótól, a Közlekedéstudományi Intézet igazgatóhelyettesétől megtudtuk, hogy az intézet a motorok minősítésekor egyes vizsgálatok elvégzését eleve nem vállalta, mert nem rendelkezett megfelelő műszerekkel. A botrány kirobbanása után hamar kiderült, hogy az importőr - egyébként igen ügyetlenül - hamisított jegyzőkönyveket nyújtott be a nevükben. Ezek fejléces papírjaik és más jegyzőkönyveiken szereplő pecsétjeik felhasználásával, különböző dokumentumok összemontírozásával készültek. Egyes vélemények szerint az ügy felfújása mögött egy a pályázaton vesztes cseh exportőr cég áll, amely - tudván, hogy Közép-Európában sehol sem képesek a szilárdrészecske-kibocsátás vizsgálatára már a tender egy korábbi szakaszában firtatta, hogy hol tesztelték a magyar buszokat. Feltehetően ettől ijedt meg az Ikarusok importőre, s ez ösztönözte arra, hogy „kozmetikázza” a jegyzőkönyveket. Az Ikarus műszaki igazgatója szerint azonban az azóta külföldön elvégzett vizsgálatok megállapították, hogy a buszok szilárdrészecske-kibocsátása mégsem haladja meg az előírt mértéket. L. G.