Népszabadság, 1993. december (51. évfolyam, 280-305. szám)
1993-12-09 / 287. szám
26 népszabadság Karácsonyi ajándékötletek gyerekeknek Gyerekek, közeleg a karácsony! Ha számba veszitek a megajándék annyi, az összesen... hát, szóval annyi ajándék vásárlására akkor hozandók népes táborát, beleértve a fel- és lemenő rokonságot, ha sem lenne elegendő az összespórolt pénz, ha őseitek megelőlegezzátokat, osztálytársakat, a gyors fejszámolás eredménye rögvest nék a teljes jövő évi zsebpénzt. Azért fel a fejjel, néhány jó ötlet és egy kis fejfájás! Könnyen kiderülhet ugyanis, hogy az annyiszor egy kis kézügyesség segíthet! Leporellós-kifestőkönyv Gondoltatok már arra, hogy mivel tudnátok meglepni karácsonykor kisebb testvéreiteket, s vajon mire is futja még a maradék zsebpénzből? Bizonyára örömet szereznétek egy kifestőkönyvvel, amelyet nagyon olcsón, magatok is elő tudtok állítani. A feladat egyszerű, nem kell hozzá más, mint egy-két ív dekorációs karton, fonal vagy zsinór a lapok összefűzéséhez, s egy kis kézügyesség a rajzoláshoz vagy a másoláshoz. A kartont vágjátok fel annyi egyforma darabra, ahány oldalas kifestőt akartok készíteni. Ajánlatos pontos mérések után hozzákezdeni a karton felvagdosásához! A lapszéltől egy cm-re, egymástól egyenlő távolságra, papírlyukasztóval készítsetek lyukakat, s a lapokat leporellószerűen fűzzétek össze a fonallal, vagy a zsinórral. Rajzoljatok a lapokra kontúrfigurákat, ehhez adnak ötletet rajzaink, de forrásmunkául felhasználhattok bármilyen kedves mesefigurát vagy mesekönyvet. A másoláshoz használjatok pauszpapírt és indigót, végül fekete filctollal rajzoljátok át. Dekorációs karton helyett rajzlapból is készíthettek kifestőkönyvet, de csak akkor lesz jó tartása, ha duplán összeragasztott lapokat fűztök össze. S végül, ha még futja zsebpénzetekből, toldjátok meg az ajándékot egy csomag színes ceruzával vagy festékkészlettel. E. V. 4 A győri székhelyű GLOBAL T.H. Befektetési és Kereskedelmi Részvénytársaság élelmiszerbolt-hálózat működtetésével foglalkozik. A következő karrierlehetőséget ajánlja GYŐRBEN: GAZDASÁGI IGAZGATÓ A gazdasági igazgató a vezérigazgató felé tartozik beszámolással, és a vállalat teljes számviteli és pénzügyi tevékenységéért felelős. Ennek alapján körülbelül 60 ember munkáját irányítja. A pályázat feltételei: * Magyarnyelv- és angol nyelv-tudás * A magyar számviteli rendszer mélyreható ismerete * Szervezőkészség * Modern pénzügyi irányítás ismerete * Többéves vezetői tapasztalat * Számítógépes ismeret * Tervezési tapasztalat. (Külföldi állampolgárságú szakemberek jelentkezését is várjuk, amennyiben is hosszabb magyarországi tartózkodást terveznek.) A M Price Waterhouse Amennyiben érdekli a lehetőség, kérjük, küldje angol nyelvű, fényképes szakmai önéletrajzát az alábbi címre: \ % Price Waterhouse, Humán Erőforrás Szaktanácsadás 1075 Budapest, Rumbach Center, Rumbach Sebestyén u. 21. Ref. No.: GT/01_________________1 ITTHON 1993. december 9., csütörtök ! Kalendart: a nemzet napszámolói Emlékeztet, figyelmeztet, beosztja életünket. A naptárról van szó, természetesen, amely mindig ott van íróasztalunkon, ott lapul zsebünkben és ott lóg a falon, konyhában vagy reprezentatív irodában egyaránt. A naptárról, amelyet az elmúló évvel együtt átadunk a feleslegessé vált holmik kiürítésre váró kosarának. Hány száz és hány ezer tonna megy minden évben a többé fel nem használható papírhulladékba elmúlt napjaink kalendárium tanúiból? A Kalendart naptárkiadó TopTimer naptárcsaládja véglegesen szakított ezzel a természet rovására történő emberi pazarlással. Az egyre nagyobb üzleti forgalom jóval több mint 300 tonna papír felhasználását igényli. A cég kiszámította, hogy ehhez 1800 köbméter fa kell, ami mintegy 450 legalább tízéves nyárfa - valóságos erdő - kivágását tenné szükségessé. A cég, természetvédő üzletpolitikájának megfelelően már 1993-ban átállt a recycling, azaz újrafelhasználható papírok használatára, s képletesen szólva, naptárai az elmúlt év napjaiból születnek újjá. A céget egy ambiciózus fiatal tervezőgrafikus, Mezei Vladimír alapította, akinek személyében a művész és az üzletember szerencsésen ötvöződött. 1989-ben, a magánvállalkozások nagy fellendülésének évében alapított vállalat még hatmilliós árbevétellel kezdett. Ma már, alig fél évtized után, elérték a 200 milliós évi forgalmat. Mezei úr tág horizontú üzletember. A Kalendart cég a magyar naptárpiac legjelentősebb szállítója, de kaput nyitott magának számos külföldi piacra is. Exportál Csehországba, Szlovákiába, Ukrajnába és Oroszországba, s naptárai ott vannak Ausztriában, Németországban, s régi, hagyományosan jó kapcsolatai vannak angliai cégekkel. - Én magam évente háromnégy külföldi kiállításon veszek részt, s ez rendkívül jó tapasztalatokkal szolgál számunkra az új irányzatok felismeréséhez - mondja Mezei úr. A leglényegesebb ezek közül a környezetvédelem, a környezetbarát anyagok használata. Ma már külföldön eladhatatlan olyan termék, amely klórt tartalmaz, vagy nem elbomló tulajdonságú műanyag, vagy túlnyomórészt cellulózbázisú. - Művészi, grafikai szempontból mi jellemzi a Kalendart termékeket? - Húsz éve foglalkozom grafikai tervezéssel, és az így kialakított stílust ültettem át a TopTimer termékcsalád jellemzőire. Olyan kereskedelmi, reklámcélú naptárak sorozatát hoztuk létre, amely a különböző rendeltetési céloknak megfelelő, de azonos arculatú tárgyakat mutat. Ez azt jelenti, hogy, az asztali vagy falinaptárak, zsebnaptárak telefonregiszterek közös, harmonikus arculatot adnak, ahol azonos a betűtípus, az anyag, a nyomtatás, sőt, az információs rész is, és felismerhető a Kalendart-stílus, amely szerény, de elegáns. A naptárnak vannak-e nemzeti sajátosságai, amelyeket figyelembe kell venni? - Vannak. Minden országban kialakult szokások léteznek, hogy milyen tipográfiát várnak el a naptártól, és milyen információs tartalma legyen. Érdekes, hogy a magyarok igénylik a legtöbb információt. Például se német, se angol nyelvterületen nem kérik a névnapok feltüntetését. Ez talán azt is jelzi, hogy a hazai elektronikus információ még nem elég bőséges, s a közhasznú címeket, telefonszámokat a legegyszerűbben a naptár tájékoztató részében megtalálni. A külföldi vevő ezzel szemben azt tartja célszerűnek, ha minél több rész van fenntartva jegyzetei számára. Szeretném hozzátenni, hogy a mi naptáraink túlnyomó részben munkanaptárak, és ízlésformálásra inkább designe-jukkal törekednek. Hozzá kell tennem, azon túl, hogy szint választhat, emblémázzuk a naptárt, a belső információs anyagot igényei szerint készítjük el, s a naptárhoz illő cégreklámot tudunk elhelyezni benne. A cég image-éhez illően mi általában az eleganciára törekszünk és nem tömegtermékekre, arra, hogy kiadványaink egy konszolidált ízlést tükrözzenek. Persze, ennek ára van, mert így a piacnak csak egy bizonyos részét szerezhetjük meg. Ám ha üzleti filozófiánk a tartósság és elegancia összekapcsolása, akkor igen jó anyagokat kell alkalmaznunk, hogy termékeink az év végére éppen olyan elfogadható állapotban legyenek, mint az év kezdetén. Erre már csak azért is vigyázni kell, mert az eladott termék a továbbiakban a vásárló cég üzleti igényességét is reprezentálja vevői előtt. A designe-igényesség általában az ajándéktárgyak kiegészítő darabjaira is ki szokott terjedni. Ilyenekkel foglalkozik a cég? - Igen. Üzleti forgalmunk 70 százalékát ugyan a naptárak adják, de 30 százalék egyéb reklámajándék-gyártás és eladásból tevődik össze. Ebben az évben a Fő utcában megnyitottuk az első menedzserboltot. Egy olyan üzletet, ahol a magára adó vállalkozó beszerezheti a kézitáskától az irattartó tömbig és a kalkulátorig azokat a személyes eszközöket, amelyekkel megjelenik partnerei előtt és amelyekkel dolgozik, s amelyek - legyenek azok töltőtollak, öngyújtók vagy előjegyzési naptárak - igényességét reprezentálják. Nálunk egyébként az egyetlen tárgyat vásárló vevő is éppen olyan figyelmet kap, mint az ezres szériát megrendelő. R. Szepessy Ilona Lánc a mamának Igazi meglepetést akartok szerezni a mamának vagy a barátnőtöknek? Ezzel az olcsó, saját kezűleg megvalósítható, ugyanakkor frappáns ötlettel biztosan sikerülni fog! A mutatós, színes nyakbavaló szinte minden cucchoz viselhető, s biztos, hogy nem fog az utcán „visszaköszönni”, már csak „tartalma” miatt is egyedi, utánozhatatlan darab lesz. Vegyetek egy, vagy két 50-55 cm hosszúságú, 6-8 mm átmérőjű , átlátszó műanyag csövet (műanyagboltokban méterben kapható), valamint két darab virág formájú láncbefejező takarót, kampós fémrészt és egy csavaros kapcsot (a Röltex kijelölt boltjaiban kapható). A műanyagcsövet töltsétek meg mindenféle csecsebecsével, ami a kincsesládáitokban fellelhető: elszakadt lánc gyöngyszemeivel, színes golyókkal, kásagyönggyel, strasszal, csillogó kőzettel, színes apróságokkal. A csavaros kapocshoz csatlakoztassátok a kis fémrészt, majd a takarólemezen keresztüldugva fogóval gömbölyítsétek el a végét. A műanyagcső végeire pillanatragasztóval rögzítsétek a stilizált virágszirom-takarót. Ugyanilyen módon készíthettek különböző hosszúságú műanyag csövekből karkötőt, sőt övét is. Mester Éva lao I itthon KARÁCSONY