Népszabadság, 1993. december (51. évfolyam, 280-305. szám)

1993-12-09 / 287. szám

26 népszabadság Karácsonyi ajándékötletek­­ gyerekeknek Gyerekek, közeleg a karácsony! Ha számba veszitek a megajándék annyi, az összesen... hát, szóval annyi ajándék vásárlására akkor hozandók népes táborát, beleértve a fel- és lemenő rokonságot, ha­ sem lenne elegendő az összespórolt pénz, ha őseitek megelőlegez­­zátokat, osztálytársakat, a gyors fejszámolás eredménye rögvest nék a teljes jövő évi zsebpénzt. Azért fel a fejjel, néhány jó ötlet és egy kis fejfájás! Könnyen kiderülhet ugyanis, hogy az annyiszor egy kis kézügyesség segíthet! Leporellós-kifestőkönyv Gondoltatok már arra, hogy mi­vel tudnátok meglepni kará­csonykor kisebb testvéreiteket, s vajon mire is futja még a ma­radék zsebpénzből? Bizonyára örömet szerezné­tek egy kifestőkönyvvel, amely­et nagyon olcsón, magatok is elő tudtok állítani. A feladat egyszerű, nem kell hozzá más, mint egy-két ív dekorációs kar­ton, fonal vagy zsinór a lapok összefűzéséhez, s egy kis kéz­ügyesség a rajzoláshoz vagy a másoláshoz. A kartont vágjátok fel annyi egyforma darabra, ahány olda­las kifestőt akartok készíteni. Ajánlatos pontos mérések után hozzákezdeni a karton felvag­­dosásához! A lapszéltől egy cm-re, egy­mástól egyenlő távolságra, pa­pírlyukasztóval készítsetek lyu­kakat, s a lapokat leporellósze­­rűen fűzzétek össze a fonallal, vagy a zsinórral. Rajzoljatok a lapokra kontúr­figurákat, ehhez adnak ötletet rajzaink, de forrásmunkául fel­használhattok bármilyen kedves mesefigurát vagy mesekönyvet. A másoláshoz használjatok pauszpapírt és indigót, végül fe­kete filctollal rajzoljátok át. Dekorációs karton helyett rajzlapból is készíthettek kifes­tőkönyvet, de csak akkor lesz jó tartása, ha duplán összeragasz­tott lapokat fűztök össze. S végül, ha még futja zseb­pénzetekből, toldjátok meg az ajándékot egy csomag színes ce­ruzával vagy festékkészlettel. E. V. 4 A győri székhelyű GLOBAL T.H. Befektetési és Kereskedelmi Részvénytársaság élelmiszerbolt-hálózat működtetésével foglalkozik. A következő karrierlehetőséget ajánlja GYŐRBEN: GAZDASÁGI IGAZGATÓ A gazdasági igazgató a vezérigazgató felé tartozik beszámolással, és a vállalat teljes számviteli és pénzügyi tevékenységéért felelős. Ennek alapján körülbelül 60 ember munkáját irányítja. A pályázat feltételei: * Magyarnyelv- és angol nyelv-tudás * A magyar számviteli rendszer mélyreható ismerete * Szervezőkészség * Modern pénzügyi irányítás ismerete * Többéves vezetői tapasztalat * Számítógépes ismeret * Tervezési tapasztalat. (Külföldi állampolgárságú szakemberek jelentkezését is várjuk, amennyiben i­s hosszabb magyarországi tartózkodást terveznek.) A M Price Waterhouse Amennyiben érdekli a lehetőség, kérjük, küldje angol nyelvű, fényképes szakmai önéletrajzát­­ az alábbi címre: \ % Price Waterhouse, Humán Erőforrás Szaktanácsadás 1075 Budapest, Rumbach Center, Rumbach Sebestyén u. 21. Ref. No.: GT/01_________________1 ITTHON 1993. december 9., csütörtök ! Kalendart: a nemzet napszámolói Emlékeztet, figyelmeztet, be­osztja életünket. A naptárról van szó, termé­szetesen, amely mindig ott van íróasztalunkon, ott lapul zse­bünkben és ott lóg a falon, konyhában vagy reprezentatív irodában egyaránt. A naptár­ról, amelyet az elmúló évvel együtt átadunk a feleslegessé vált holmik kiürítésre váró ko­sarának. Hány száz és hány ezer tonna megy minden évben a többé fel nem használható pa­pírhulladékba elmúlt napjaink kalendárium tanúiból? A Kalendart naptárkiadó TopTimer naptárcsaládja vég­legesen szakított ezzel a ter­mészet rovására történő embe­ri pazarlással. Az egyre na­gyobb üzleti forgalom jóval több mint 300 tonna papír fel­­használását igényli. A cég ki­számította, hogy ehhez 1800 köbméter fa kell, ami mintegy 450 legalább tízéves nyárfa - valóságos erdő - kivágását tenné szükségessé. A cég, ter­mészetvédő üzletpolitikájának megfelelően már 1993-ban átállt a recycling, azaz újrafel­használható papírok haszná­latára, s képletesen szólva, naptárai az elmúlt év napjai­ból születnek újjá. A céget egy ambiciózus fiatal tervezőgrafikus, Mezei Vladi­mír alapította, akinek szemé­lyében a művész és az üzletem­ber szerencsésen ötvöződött. 1989-ben, a magánvállalkozá­sok nagy fellendülésének évé­ben alapított vállalat még hat­milliós árbevétellel kezdett. Ma már, alig fél évtized után, elér­ték a 200 milliós évi forgalmat. Mezei úr tág horizontú üzlet­ember. A Kalendart cég a ma­gyar naptárpiac legjelentősebb szállítója, de kaput nyitott ma­gának számos külföldi piacra is. Exportál Csehországba, Szlovákiába, Ukrajnába és Oroszországba, s naptárai ott vannak Ausztriában, Németor­szágban, s régi, hagyományo­san jó kapcsolatai vannak ang­liai cégekkel. - Én magam évente három­négy külföldi kiállításon veszek részt, s ez rendkívül jó tapasz­talatokkal szolgál számunkra az új irányzatok felismeréséhez - mondja Mezei úr. A leglénye­gesebb ezek közül a környezet­védelem, a környezetbarát anyagok használata. Ma már külföldön eladhatat­lan olyan termék, amely klórt tartalmaz, vagy nem elbomló tulajdonságú műanyag, vagy túlnyomórészt cellulózbázisú. - Művészi, grafikai szem­pontból mi jellemzi a Kalendart termékeket? - Húsz éve foglalkozom gra­fikai tervezéssel, és az így ki­alakított stílust ültettem át a TopTimer termékcsalád jellem­zőire. Olyan kereskedelmi, rek­lámcélú naptárak sorozatát hoztuk létre, amely a különbö­ző rendeltetési céloknak megfe­lelő, de azonos arculatú tárgya­kat mutat. Ez azt jelenti, hogy, az asztali vagy falinaptárak, zsebnaptárak telefonregiszte­rek közös, harmonikus arcula­tot adnak, ahol azonos a betűtí­pus, az anyag, a nyomtatás, sőt, az információs rész is, és felis­merhető a Kalendart-stílus, amely szerény, de elegáns.­­ A naptárnak vannak-e nemzeti sajátosságai, amelye­ket figyelembe kell venni? - Vannak. Minden országban kialakult szokások léteznek, hogy milyen tipográfiát várnak el a naptártól, és milyen infor­mációs tartalma legyen. Érde­kes, hogy a magyarok igénylik a legtöbb információt. Például se német, se angol nyelvterületen nem kérik a névnapok feltünte­tését. Ez talán azt is jelzi, hogy a hazai elektronikus információ még nem elég bőséges, s a köz­hasznú címeket, telefonszámo­kat a legegyszerűbben a naptár tájékoztató részében megtalál­ni. A külföldi vevő ezzel szem­ben azt tartja célszerűnek, ha minél több rész van fenntartva jegyzetei számára. Szeretném hozzátenni, hogy a mi naptá­raink túlnyomó részben mun­­k­anaptárak, és ízlésformálásra inkább designe-jukkal töreked­nek. Hozzá kell tennem, azon túl, hogy szint választhat, emb­lémázzuk a naptárt, a belső in­formációs anyagot igényei sze­rint készítjük el, s a naptárhoz illő cégreklámot tudunk elhe­lyezni benne. A cég image-éhez illően mi általában az eleganci­ára törekszünk és nem tömeg­termékekre, arra, hogy kiadvá­nyaink egy konszolidált ízlést tükrözzenek. Persze, ennek ára van, mert így a piacnak csak egy bizonyos részét szerezhet­jük meg. Ám ha üzleti filozó­fiánk a tartósság és elegancia összekapcsolása, akkor igen jó anyagokat kell alkalmaznunk, hogy termékeink az év végére éppen olyan elfogadható álla­potban legyenek, mint az év kezdetén. Erre már csak azért is vigyázni kell, mert az eladott termék a továbbiakban a vásár­ló cég üzleti igényességét is rep­rezentálja vevői előtt.­­ A designe-igényesség álta­lában az ajándéktárgyak kiegé­szítő darabjaira is ki szokott terjedni. Ilyenekkel foglalkozik a cég? - Igen. Üzleti forgalmunk 70 százalékát ugyan a naptárak adják, de 30 százalék egyéb reklámajándék-gyártás és el­adásból tevődik össze. Ebben az évben a Fő utcában megnyi­tottuk az első menedzserboltot. Egy olyan üzletet, ahol a magá­ra adó vállalkozó beszerezheti a kézitáskától az irattartó töm­big és a kalkulátorig azokat a személyes eszközöket, ame­lyekkel megjelenik partnerei előtt és amelyekkel dolgozik, s amelyek - legyenek azok töltő­tollak, öngyújtók vagy előjegy­zési naptárak - igényességét reprezentálják. Nálunk egyéb­ként az egyetlen tárgyat vásár­ló vevő is éppen olyan figyel­met kap, mint az ezres szériát megrendelő. R. Szepessy Ilona Lánc a mamának Igazi meglepetést akartok sze­rezni a mamának vagy a barát­nőtöknek? Ezzel az olcsó, saját kezűleg megvalósítható, ugyan­akkor frappáns ötlettel bizto­san sikerülni fog! A mutatós, színes nyakbavaló szinte min­den cucchoz viselhető, s biztos, hogy nem fog az utcán „vissza­köszönni”, már csak „tartalma” miatt is egyedi, utánozhatatlan darab lesz. Vegyetek egy, vagy két 50-55 cm hosszúságú, 6-8 mm átmérő­jű , átlátszó műanyag csövet (műanyagboltokban méterben kapható), valamint két darab virág formájú láncbefejező ta­karót, kampós fémrészt és egy csavaros kapcsot (a Röltex kije­lölt boltjaiban kapható). A mű­anyagcsövet töltsétek meg min­denféle csecsebecsével, ami a kincsesládáitokban fellelhető: elszakadt lánc gyöngyszemei­vel, színes golyókkal, kása­gyönggyel, strasszal, csillogó kőzettel, színes apróságokkal. A csavaros kapocshoz csatlakoz­tassátok a kis fémrészt, majd a takarólemezen keresztüldugva fogóval gömbölyítsétek el a vé­gét. A műanyagcső végeire pil­lanatragasztóval rögzítsétek a stilizált virágszirom-takarót. Ugyanilyen módon készíthet­tek különböző hosszúságú mű­anyag csövekből karkötőt, sőt övét is. Mester Éva lao I itthon KARÁCSONY

Next