Népszabadság, 1994. május (52. évfolyam, 101-125. szám)

1994-05-04 / 103. szám

A NÉPSZABADSÁG. Itália: „diétás” fasizmus Az olasz újfasiszták igazi úri­emberek. A Nemzeti Szövetség politiku­sai riadnak a zsirinovszkijok bárdolatlanságától, elítélik - bár érthetőnek tartják - a bőrfejűek randalírozásait, s nem kocsmák faasztalainál, hanem népszerű belvárosi bárokban és tévéstú­diókban vitáznak a fasizmus ál­lítólagos „értékeiről”, melyeket „megőrzendőnek” mondanak. „Mussolini halálával véget ért egy történelmi korszak, s a továbbiakban értelmetlen a fa­­sizmus-antifasizmus mentén megosztani az országot. Legyen megbékélés” - érvelnek. A nosztalgiázást a Duce síremlé­kénél meghagyják a szenilis öreguraknak és a történelmi kapaszkodókat kereső bőrdzse­­kis suhancoknak. Gianfranco Finiről, a Nemze­ti Szövetség vezéréről senki sem asszociál a köpcös, kopasz, ked­venc erkélyén öntelten forgoló­dó Mussolinira. Az újfasiszták vezére elérte, hogy róla senki­nek se jussanak eszébe a kivéte­les törvények, a terrorakciók és a zsidódeportálások. Ő a megtestesült elegancia, a nők bálványa. Magas, vékony, elegáns öltönyöket hord. Fekete ingben, egyenruhában még senki sem látta, nem lengeti a karját, s még a legélesebb televíziós vi­tákban sem emelte fel a hangját soha. Egyik politikai ellenfele szerint, ha egyszer mégiscsak bot kerülne a kezébe, először bizto­san megkérdezné áldozatától: „Uram, megengedi, hogy meg­lincseljem?” Választékos modo­rában, közérthetően és meggyő­zően mondta el azt is, hogy to­vábbra is Mussolinit tartja az év­század legnagyobb olasz állam­férfijának. Hogy Isztria és Dal­mácia történelmileg olasz terü­let. Hogy, ha a történelem megis­métlődne, ismét a barikád másik oldalán, a partizánok ellen har­colnának. Hogy a bevándorlók­kal szemben szigorú törvényeket kell hozni, s hogy a jobboldal győzelmét hozó választások után érdemes lenne felülvizsgálni, va­jon a baloldali polgármesterek­nek ilyen politikai közegben van-e még létjogosultságuk. Fini nem hirdeti meg ismét a „Marcia su Roma”-t, mert Róma az övék. Az újfasiszta Nemzeti Szövetség - melytől jobbra már senki sincs az olasz politikai pa­lettán - ma a legnépszerűbb párt az olasz főváros választókerüle­teiben. Az idén először szavazó olasz állampolgárok, vagyis a 18-20 éves korosztály döntő többsége számára a politikusok népszerűségi listáján Gianfran­co Fini áll az első helyen. Szá­mukra a háború túl távol, a hét­köznapi gondok pedig túl közel vannak ahhoz, hogy „történe­lemben gondolkodva” ítéljenek. A fotogén úriember a tévéképer­nyőkről így nyerte meg Mussoli­ni ötven éve elvesztett csatáját. Olaszországban megszületett a „diétás” fasizmus. A demok­rácia vitáinak tömegében a té­vénézők milliói elveszítették védekező reflexeiket. Az érté­kek teljes zűrzavarában az ösz­tönök eltompultak, s a szélsősé­geket kitaszító demokratikus folyamatban a fasizmus és az antifasizmus egy szintre került. Fél évszázad távlatából mind erőtlenebbeké váltak a múlt ta­nulságaira hivatkozó, a fasiz­mus újjáéledésétől óvó érvek. A háború után kormányzati hegemóniát szerzett keresztény­­demokrata mozgalom botrányos és látványos összeomlása végér­vényesen kikezdte az 1948-as, antifasiszta alapokra épült al­kotmányt is. Az első Olasz Köz­társaság kimúlása a háború után kialakult értékrend, morál és gondolkodásmód végét jelenti, s ma még nehéz megmondani: az olasz történelem és demokrácia hagyományaiból és értékeiből mi minden válik majd a gyökeres megújulást zászlajára tűző lom­­bard lovagok, Berlusconi-hívők és Mussolini-örökösök áldozatá­vá. Az azonban sokatmondó, hogy a győzelem mámora után az újfasiszták mély hallgatásba me­rültek. Nem vesznek részt a Liga és Berlusconi huzakodásaiban, nem követelnek maguknak mi­nisztériumokat, még interjúkat sem szívesen adnak. Számukra ugyanis most létkérdés, hogy a háttérben maradjanak. A látszólag természetellenes magatartás a valóságban meg­fontolt, tudatos és a maguk szempontjából rendkívül bölcs döntés eredménye. Szoktatni akarják Olaszországot, Európát és a világot a gondolathoz: hol­naptól újfasiszta miniszterekkel parolázhatnak. Az igazi csatára készülődnek csendben. A tét Európa. A kontinens trójai erőd­jébe Finiéknek kell beleerőltet­niük az újfasiszta mozgalmak falovát. Az olasz „diétás”, fasisz­ták szerezhetik meg a kulcsot az ajtóhoz, melyen át Le Pen fran­cia és Schönhuber német „fiai” beléphetnek Európa kapuján. Finiék ezért hagynak rá mindent Berlusconira. Számukra - leg­alábbis egyelőre - a jelenlét is elég, hogy megkíséreljék legiti­málni a kontinens valamennyi újfasiszta mozgalmát. Ez az oka, hogy Itália a háború vége óta még soha nem volt olyan elszige­telt Európában, mint most. A vá­lasztásokon győztes jobboldal le­gitimitását ugyan senki sem kér­dőjelezi meg, Európa azonban egyelőre nem fogadja el, hogy a leendő olasz kormányban neofa­siszta miniszterek is helyet kap­janak. Németországban, Fran­ciaországban, Nagy-Britanniá­­ban és Spanyolországban is so­kan tartanak a harmincas évek­ben történtek megismétlődé­sétől. Ezért támogatják sokan a francia szocialisták vezérének, Michel Rocard-nak, illetve a volt kulturális miniszternek, Jack Langnak a javaslatát, akik a le­endő olasz kormány bojkottjára szólították fel az európai kormá­nyokat és szervezeteket. Az anti­fasizmus Európa számára mind a mai napig lét- és viselkedési forma a türelmetlenséggel, a des­­potizmussal, a kész tényekkel, a hétköznapi fasizmusokkal és mindenekelőtt a háborúval szemben. Az antifasizmus létjo­gosultságát tagadni ezért a kon­tinens számára egyet jelentene a demokrácia megtagadásával. Fini követőit óvatosságra inti az a félmillió ember is, aki - a szakadó esővel dacolva - április 25-én, a felszabadulás évfordu­lóján, az antifasizmus győzelmé­nek ünnepén felvonult Milánó­ban. Olaszország terei ezen a na­pon még soha nem láttak ekkora tömegeket: 49 év óta először volt jelen minden generáció, és kép­viseltette magát minden olasz tartomány. Itália lassan kezd felébredni a kábulatból. A válto­zást nem a baloldaltól várók tö­megei is eszmélték: a győztesek - nemcsak a Nemzeti Szövetség - nyíltan megkezdték a Mussolini­éra és a fasizmus átértékelését. Konfrontáció vagy megbékélés vár-e Olaszországra a következő öt évben? Milyen lesz majd a má­sodik Olasz Köztársaság demok­ráciája, melynek megszületése körül újfasiszták bábáskodnak? A kérdések azért helyénvalóak, mert a jelek szerint az olasz jobboldal a mostani választási győzelmet nem a demokráciák­ban természetes hatalmi körfor­gás egyik állomásaként, hanem olyan rendszerváltásként fogja fel, mely új elvi alapokra helyezi a második köztársaságot, s sza­kít a háború után kialakult poli­tikai alapelvekkel. Róma, 1994. május Nagy Csaba VILAGTUKOR. 1994. május 4., szerda A spanyol példa, spanyol szemmel Barcelonai beszélgetés Joan B. Culla professzorral Joan B. Culla a Barcelonai Egyetemen a jelenlegi spanyol és kata­lán történelem tanszékének professzora. Szűkebb kutatási terüle­te a francóizmus vége és a demokratikus átmenet időszaka. Társszerzője egy nyolckötetes történelmi sorozat e korszakot tár­gyaló kötetének. Tudósítónk Barcelonában beszélgetett vele. - Magyarországon a rendszervál­tás kezdete óta emlegetik a Mon­­cloa-paktumot, mint követendő pél­dát. Spanyol történészként miben látja e paktum jelentőségét?­­ A Moncloa-paktum az 1977-es, hosszú idő óta első szabad választások után, 1978- ban született. A választásokat a rendszerváltást vezénylő UCD nyerte, mellette az ellenzéki szocialisták váltak a leg­erősebb parlamenti párttá. A kommunista párt messze a vá­rakozáson alul szerepelt, mind­össze húsz képviselői helyet szerzett, a régi rezsim nosztal­gikusait tömörítő Alianza Po­­pularnak (AP) pedig talán ha tíz parlamenti mandátum ju­tott. Ebben a helyzetben a jobbközépen álló UCD és a bal­közép szocialisták arra a kö­vetkeztetésre jutottak, hogy az átmeneti, alkotmányozó idő­szakban a társadalom egésze számára az lesz a legjobb, ha legalább ők ketten igyekeznek maximális egyetértésre jutni. A KP és az AP annyira gyenge volt a parlamentben, hogy ha nem akart a perifériára szorul­ni, csatlakoznia kellett. A szo­cialisták és a kommunisták alá­írásának jelentősége azonban túllép a szűken vett politikai szférán. Mivel e két párt irányí­totta a két nagy szakszervezeti szövetséget, az UGT-t és a Munkásbizottságokat, néhány évre garantálni tudták, hogy nem lesznek nagy sztrájkok, nem éleződnek ki a társadalmi konfliktusok. S ez nem volt le­becsülendő tényező abban az időben, amikor a fegyveres erők még gyanakodva és ugrás­ra készen figyelték a baloldal minden , megnyilvánulását. Képletesen szólva azt mond­hatjuk, hogy a Moncloa-pak­tum olajozta meg az átmeneti időszak fogaskerekeit, megaka­dályozva, hogy megakadjanak vagy eltörjenek.­­ A spanyolokról - talán az iro­dalomnak köszönhetően - olyan kép alakult ki, hogy szenvedélyesek, bosszúállóak. A diktatúra bukása után mégsem került sor tisztogatá­sokra, számonkérésekre. - A tipikus spanyolról való­ban az a hiedelem alakult ki, hogy akár egy nő, akár egy esz­me kedvéért képes kést rántani. A polgárháború történései csak megerősítették ezt a sztereotí­piát. De ne felejtsük el, hogy a harmincas évek Spanyolorszá­ga alapvetően más, mint a het­­venen éveké. Hatalmas volt a változás gazdaságilag, társa­dalmilag, kulturálisan, s nem utolsósorban az emberek fejé­ben. Ez egyebek között annak is köszönhető, hogy a francóiz­mus alatt a külföldön munkát vállaló spanyolok, majd a tö­meges turizmus révén az ország példátlanul nyitottá vált a kül­föld felé. Spanyolországban nem a „Téli Palota elleni ro­ham” döntötte meg a Franco­­rendszert: névadója ágyban halt meg és az általa kijelölt utód állt az ország élére. A vál­tozás ezután nem forradalmi, hanem lassú evolúció útján ment végbe. Ha 1975 és 1978 között megnézzük a kormány vagy a fegyveres erők vezetésé­nek összetételét, kiderül, hogy csupán apróbb változások kö­vetkeztek be. Maga Adolfo Su­­árez például a francóista egy­­párt, a Falange főtitkárából lett a demokrácia miniszterel­nöke. 1982-től, a szocialisták hatalomra kerülése után lecse­rélték ugyan a rendőrség és a csendőrség vezetőit, de a mai napig vannak e testületek köte­lékében olyan magas beosztású emberek, akik már a diktatúrá­ban is felelős posztot töltöttek be. A demokratikus ellenzék­nek 1976-1977-ben be kellett látnia, hogy ilyen körülmények között nem diktálhat. A politi­kai erők a legjobbnak látták, ha fátylat borítanak a múltra, s ha nem is felejtik el, de mindenesetre nem használják fel politikai fegyverként.­­ Azért például Manuel Fragá­nak, az AP akkori vezérének a saj­tóban vagy a parlamenti vitákban csak a szemére hányták, hogy kötő­dött a diktatúrához. .­­ De ettől még politikai ve­zető maradhatott, csak éppen ellenzékben. A „kollektív am­nézia” persze azzal is járt, hogy Santiago Carrillo ellen sem használták fel mindazt, amit a kommunista párt a polgárhá­ború során tett. Az addig rend­ben is van, hogy nem kerestek személyi felelősöket, senkire sem mutogattak ujjal. Egyéb­ként is, ha az effajta vizsgála­tokat a végsőkig vinnénk, kide­rülne, hogy a múlt rendszer a lakosság igen jelentős részét érintette. Felipe González pél­dául a fiatalok ezreihez hason­lóan az ötvenes-hatvanas évek­ben tagja volt a rendszer ifjúsá­gi szervezetének. Egyszerűen azért, mert a szegényebb csalá­dok gyermekei számára ez volt az egyetlen mód arra, hogy nyaranta két hetet jó levegőn táborozhassanak. Ha elkezd­tünk volna vájkálni a levéltá­rakban, mint például a volt NDK-sok tették, azt hiszem, az emberek feléről kiderült volna, hogy valami köze volt a dikta­túrához. Bárki, aki a negyven év alatt közalkalmazott volt - mindegy, hogy egyetemi oktató vagy hivatalnok -, csak úgy foglalhatta el állását, ha esküt tett a Nemzeti Mozgalom elvei­re, azaz a rezsim ideológiájára. - A felejtés viszont veszélyes. - A fiatal generációknak már nincs személyes tapaszta­latuk a francóizmusról, s ha nem beszélünk a múltról, a vé­gén még azt hiszik, hogy volt ugyan valami öreg tábornok, aki sokat dirigált, de végül is különösebb bajt nem okozott, szüleik meg akkor vettek elő­ször autót vagy televíziót. Pe­dig ez egy olyan diktatúra volt, amely az utolsó pillanatáig hű volt önmagához, az utolsó pil­lanatig végeztette ki politikai ellenfeleit. A történelmet elfe­lejteni mindig hiba volt, mint ahogy a franciák is hibáztak azzal, hogy megpróbálták elfe­lejteni a Vichy-rendszert, a kollaboránsokat. - És az áldozatok? - A rezsim áldozatainak kár­pótlását, habár megkésve és nem is mindig túl nagy lelkese­déssel, már a Suárez-kormány megkezdte. Persze, tulajdon­képpen a spanyolok többsége kárvallottnak érezhette magát, de jóvátétel csak a mérhető veszteségek esetében volt le­hetséges. A közalkalmazottak vagy a fegyveres testületek tag­jai, akiket a Franco-időszak­­ban politikai okokból bocsátot­tak el, a nyolcvanas évek elején megkapták a nekik járó nyug­díjat. Utóbb a szocialista kor­mány a volt politikai foglyok­nak anyagi kártérítést adott a börtönben töltött évek függvé­nyében. - Tudomásom szerint viszont a több ezer kivégzett családja nem kapott jóvátételt. - Volt azonban kísérlet arra, hogy a legismertebb áldozatok perújrafelvételét kérjék, azzal, hogy a katonai bíróság a véde­lemhez való jog semmibevétele miatt nyilvánítsa szabálytalan­nak a pert, és semmisítse meg az ítéletet. Ezt először az egyik katalán párt próbálta meg a katalán autonóm kormányzat elnökének, Lluis Companysnak az esetében. (Companys a pol­gárháború után Franciaország­ba menekült, de a Gestapo ki­adta Francónak, aki 1940-ben ki­végeztette - a szerk.) A leg­felső bíróság katonai kollégiu­ma most úgy döntött, hogy az abban az időben hatályban lévő törvények értelmében a fran­cóista bíróság jogtechnikai szempontból szabályosan járt el. Politikai és morális érvekre alapozva viszont nem lehet per­újrafelvételt kérni. Ugyanígy döntöttek a bírák Julián Gri­­mau kommunista vezető ügyé­ben is, akit a hatvanas évek ele­jén ítéltek halálra.­­ Sokak szerint a tavalyi válasz­tásokat a gazdasági válság és a kor­mányzással járó „erkölcsi kopás” ellenére azért nyerhették meg ne­gyedszer is a szocialisták, mert Feli­pe González felidézte a jobboldali veszély rémképét.­­ Ez meglehetősen összetett probléma. Való igaz, hogy a Franco-rendszer hét főtisztvi­selője által 1977-ben alapított AP és az utóbb belőle kinőtt Néppárt (PP) között óriási a különbség. A PP különösen az utóbbi években, az, új­­pártel­nök, Aznar vezetése alatt sokat tett a múlt feledtetésére. A párt országos vezetéséből például eltávolította a régről ismert ar­cokat. Teljes szakításról persze nincs szó, parlamenti képvise­lőik egyike például az a Rodol­­fo Martin Villa, aki 1962 óta töltött be politikai funkciókat Franco mellett. Őt és társait azonban inkább elrejtik, s az új generációk képviselőit, a szak­embereket, mérnököket, köz­gazdászokat állítják előtérbe. Mind a mai napig élnek viszont a PP-ben bizonyos örökölt ref­lexek, amelyek azonnal előtűn­nek, ha kicsit megkaparjuk a felszínt. Arról nem is szólva, hogy nem tagadhatja meg telje­sen a gyökereit, mert akkor el­veszítené szavazóinak jó részét. Spanyolországban akad né­hány millió jobboldali szavazó, így van ez Franciaországban is, csakhogy van egy alapvető kü­lönbség. A francia jobboldal De Gaulle, a spanyol pedig Franco örökösének vallja magát. S hiá­ba volt mindkettő tábornok, micsoda különbség! Emiatt is mondhatta a júniusi választá­sok előtt - persze, erősen túloz­va - Felipe González: vigyázat, ha ezek jutnak hatalomra, visszajön a múlt. - És tényleg visszajönne? - Talán frivolnak tűnhet, de én a magam részéről szívesen kipróbálnám, mi lenne, ha a PP alakítana kormányt. Lássuk, kiket neveznek ki, mit tesznek a kultúrában, az oktatásban. Úgy gondolom, hogy ha egy párt hatalomra kerül, ez a tény önmagában rákényszeríti arra, hogy realista legyen. Meggyő­ződésem, hogy a PP nem nyúlna a társadalombiztosításhoz, a nyugdíjakhoz, nem korlátozná a szabadságjogokat, nem vezet­né be a cenzúrát. De ma még sokan vannak azok, főleg vidék­e­ken, akik - habár sokszor ele­gük van a szocialisták kor­mányzásából - megrémülnek a gondolattól, hogy visszatérhet a múlt, s vele mindazok: a föl­desúr, a plébános, a csendőrpa­rancsnok, akik évtizedeken, sőt évszázadokon át csaknem feu­dális elnyomásban tartották őket. Barcelona, 1994. május Lempert Márta UNICEF-riadó: mi lesz a gyermekekkel? A betegségek a háborúknál nagyobb gyilkosok A világ gyermekeit sújtó alul­tápláltságot és betegségeket egy évtizeden belül is lehetne küz­deni. Ám e feladatnak nem tu­lajdonítanak jelentőséget, mi­vel az áldozatok a Föld legsze­gényebb és legkevésbé befolyá­sos embereinek fiai és lányai - olvasható egyebek közt a világ gyermekeinek helyzetéről szóló idei UNICEF-jelentésben. Napjainkban a fejlődő orszá­gokban a házaspárok fele él a családtervezés valamely formá­jával. Öt terhesség közül leg­alább egy nem kívánt. Becslések szerint a fejlődő világban 120 millió nő nem akar több gyerme­ket, mégsem folyamodik a fo­gamzásgátláshoz. Húsz éve nem növekedett a családtervezés te­rén nyújtott nemzetközi segít­ség, s évente három-ötmilliárd dollárra, a jelenlegi ráfordítás duplájára lenne szükség ahhoz, hogy minden házaspár éljen a fogamzásgátlás lehetőségével. Ahol rossz a gyermekek egészségi állapota, és magas a halálozási arányuk, a szülőknek általában a ténylegesen kívánt­nál több gyermekük van, mivel így biztosítják be magukat a jö­vőre - írja a jelentés, hozzátéve: ha sikerülne csökkenteni a gyermekhalandóságot, ez­­nagy mértékben segítené a népesség­­növekedés lassítását. A gazda­ságilag elmaradt országokban a munkát egyszerűsítő technoló­giák hiánya is kívánatossá teszi a sok gyermeket a családban, hogy minél több legyen a segít­ség a földeken és a ház körül. A gyermekegészségügy fej­lesztésén túl a népszaporulat csökkentésének hatásos eszköze a lányok oktatása is. A tanult nőnek több lehetősége van, s na­gyobb a valószínűsége annak, hogy megbeszéli a partnerével, hány gyermeket akar és mikor. Az UNICEF, az ENSZ gyer­mekalapja jelentésében na­gyobb nemzetközi összefogást sürget, és a következő fő célo­kat jelöli meg: a legfontosabb gyermekbetegségek leküzdése, a gyermekhalandóság harmad­dal való csökkentése, alapfokú oktatás biztosítása minden gyermek számára, családterve­zési ismeretek nyújtása azok­nak, akik ezt igénylik. Habár néhány gyakori beteg­ség évente még mindig nyolc­millió öt éven aluli gyermekkel végez (jóval többel, mint a világ háborúi vagy az éhínségek), az utóbbi időkben jelentős haladás tapasztalható e téren. A kanya­rónak például a nyolcvanas évek elején még évente két és fél millió gyermek esett áldozatául, ma egymillió. Sok millió gyer­mek növekedése nem megfelelő, százezrek jönnek világra agyi károsodással jódhiány miatt. Az utóbbi öt évben 24 fejlődő or­szágban megkezdték a só jódo­­zását, további 33 országban most készül hasonló program. Az UNICEF becslései szerint a fejlődő országok kiadásainak tíz százalékát - és a nemzetközi fejlesztési segélyeknek is csu­pán tíz százalékát - fordítják alapvető szükségletekre, meg­felelő táplálkozásra, egészséges ivóvízre, alapvető egészségügyi ellátásra, alapfokú oktatásra és családtervezésre. Ezen arány­nak mindkét esetben húsz szá­zalékra kellene emelkednie. Ha nem veszünk tudomást a sze­génységről, tovább nőnek a tár­sadalmi különbségek, s velük a politikai bizonytalanság és a környezet károsodása. Ennek következményei egyetlen orszá­got sem kímélnek meg - mutat rá a jelentés. Pócs Balázs Ez legyen a sorsuk? REUTERS-FOTÓ

Next