Népszabadság, 1994. július (52. évfolyam, 152-177. szám)

1994-07-21 / 169. szám

10 NÉPSZABADSÁG Hányatott sorsú alapok Gazdaságpolitika nélkül nincs foglalkoztatáspolitika A foglalkoztatási alap létjogo­sultságát senki sem vitatta vagy merte vitatni azóta, mióta ná­lunk is megjelent a munkanél­küliség és elkülönítettek egy külön alapot, az állásukat vesz­tettek támogatására. Kezdet­ben ez az alap egyaránt forrása volt mind a munkanélküli- (ak­kor még) segélynek, mind az úgynevezett aktív foglalkozta­tási eszközöknek, az átképzés­nek, az újrakezdési kölcsönnek, a közhasznú foglalkoztatásnak. Ugyanakkor a gyakorlatban mindvégig tapasztalható volt bizonyos kétlelkűség: valóban célravezetőek-e a foglalkozta­tást segítő eszközök, nem abla­kon kidobott pénz-e, amit ezek­re költenek? Először a foglal­koztatási törvény megalkotása­kor vetődött fel, hogy miért kell külön forrásból finanszírozni a munkanélküli-járadékot és a foglalkoztatáspolitikai eszkö­zöket. A kérdést a foglalkozta­tási törvény megválaszolta az­zal, hogy elkülönítette a bizto­sítási elven működő munkanél­küli-járadékos rendszert és gyakorlatilag állami feladat­ként határozta meg az állásukat vesztettek segítését abban, hogy visszatérjenek a munka­erőpiacra. Ugyanakkor a költ­ségvetési törvény megalkotása­kor évről évre a privatizációból befolyó pénzeket szánták az ak­tív foglalkoztatáspolitika fede­zetére. A kétlelkűséget mutatja az is, hogy évről évre emelkedik ugyan a foglalkoztatási eszkö­zökre szánt pénz, növekedési üteme azonban rendre elmarad nemcsak a munkanélküliség növekedésétől (ami az elmúlt három évben szolidan számolva megnyolcszorozódott), hanem az inflációtól is. Az idén össze­sen 21,4 milliárd forinttal gaz­dálkodhat az FA, amelyből 13,4 milliárd forint a privatizációs bevételekből remélt pénz, 7,9 milliárd forintot - a munka­adók és munkavállalók döntése alapján - átcsoportosítanak a szolidaritási alapból, és három­­milliárd, amelyet tavaly nem költöttek el, ám ennek jó részét már szerződéssel lekötötték az év végén. A foglalkoztatási alap hasz­nát megkérdőjelezők igazát lát­szott alátámasztani az első években az, hogy a megyei munkaügyi tanácsok valójában nem válogathattak azok között a pályázatok között, amelyek­nek „jó szívvel” megítélhető lett volna a pénz. A sokak által szorgalmazott közmunkákkal korántsem éltek olyan mérték­ben az­ önkormányzatok, mint arra lehetőségük lett volna. Ezen „fölbuzdulva” a kormány három éve tett is egy - végül el­vetélt - kísérletet arra, hogy a szolidaritási alap hiányát az aktív foglalkoztatáspolitikára szánt pénzzel pótolja ki. Az idők és a szemlélet változását mutatja viszont az, hogy az idén a foglalkoztatási alapba került át a munkanélküliek szolidari­tási alapjában megmaradt pénz egy része, az a bizonyos 7,9 mil­liárd forint. Azon, hogy ez kedvező válto­zás-e, persze el lehet meditálni. Hiszen itt megint a két alap összekeveredéséről van szó: az egyik - elvben - biztosítási ala­pon működik, a másik pedig az államnak polgárai iránti köte­lezettségét fedi le. A biztosítási elv lényege, hogy a mai megta­karítás adja a holnapi kiadások fedezetét. Tehát ha ismét jönne egy munkanélküliségi hullám (ez egyelőre nem kizárt), akkor nem kell ismét emelni a járulé­kokat, vagy ha stabilizálódik a jelenlegi szint, biztossá válik az alap gazdálkodása, akkor akár megint át lehet gondolni az ed­dig folyamatosan szigorított jo­gosultságok rendszerét. A foglalkoztatási alap tehát elnyerte „legitimitását”. Ez azonban korántsem válasz arra a kérdésre, hogy az aktív eszkö­zökre elköltött pénz valóban elérheti-e célját egy recessziós gazdaságban. Ehhez érdemes megnézni, hogy miként alakult a különböző foglalkoztatási eszközök igénybevétele az el­múlt években. Az átképzés ará­nya folyamatosan emelkedett, ma - országos átlagban - a kia­dások negyedét teszi ki. A mun­kahelyteremtő támogatások mellett egyébként ez az egyik legtöbbet vitatott eszköz. So­kak értelmetlen parkoltatásnak tekintik, mások szerint ez az egyetlen hatékony támogatás. Tény az, hogy - a meglehetősen esetleges felmérések szerint - az átképzetteknek mintegy har­mada el tud helyezkedni, míg a huzamosabban munka nélkül lévőknek - akik nem próbáltak meg váltani - gyakorlatilag semmi esélye. Évekig a „legked­veltebb” lehetőségek közé tar­tozott a rövidített munkaidő, ami - elvben - ahhoz kíván se­gítséget nyújtani, hogy az átme­neti nehézségekkel küszködő vállalkozók a válságos időszak­ban is tudják foglalkoztatni az embereket. Sajnos időközben többnyire kiderült, hogy a krí­zis nem átmeneti volt. A köz­hasznú foglalkoztatás mind ez idáig nem vette át az uralmat a foglalkoztatási eszközök kö­zött, holott kiterjesztését szá­mos könnyítéssel és jogsza­bállyal próbálták serkenteni. Valódi megoldást azonban a munkanélkülinek ez a forma nem is adhat, csak átmeneti könnyebbséget vagy elfoglalt­ságot. Megyénként - az adott régió gazdasági helyzetétől, a pénzek fölött döntő munkaügyi tanácsok mentalitásától füg­gően - is változik, hogy hol, me­lyik eszközt részesítik előny­ben. Budapesten például az el­múlt években egyáltalán nem költöttek munkahelyteremtő beruházásokra, míg átképzé­sekre az országos átlag sokszo­rosát adták ki. S ezzel jutottunk el az alap felhasználásának valódi prob­lémájához. Az aktív foglalkoz­tatáspolitikai eszközök az egyéb gazdaságpolitikai eszkö­zökkel összehangolva működ­hetnek hatékonyan. Sem az An­tall-, sem a Boross-kormánynak nem volt olyan gazdaságpoliti­kája, amelyre az aktív foglal­koztatáspolitikát építeni lehe­tett volna. Ilyen gazdaságpoliti­ka hiányában pedig az egyes akciók eredményessége sem ítélhető meg. Az efféle eszközök csak abban az esetben vezetnek eredményre, ha a vállalkozás­­élénkítés, beruházásösztönzés, a regionális fejlesztés és az inf­rastrukturális beruházások át­fogó és összehangolt rendszere alapozza meg a keresletet a munkaerőpiac megnövekedett kínálatára. S talán ez a legnagyobb ta­nulsága az elmúlt időszak törté­néseinek. A foglalkoztatáspoli­tika csak abban az esetben ké­pes valóságos segítséget nyújta­ni a munkanélküliség enyhítésé­hez, ha a gazdaságpolitika egyéb eszközei és akciói megte­remtik ehhez az alapot, és ha fo­lyamatosan összehangolják eze­ket az akciókat. Ha nem külö­nülnek el a célok, az eszközök és az akciók a főhatóságok, intéz­mények szerint. Ha a regionális különbségeket érdemben tekin­tetbe tudják venni és az egyes térségek egyedi sajátosságaihoz illeszkedő módszereket és eljá­rásokat tudnak alkalmazni. Hámor Szilvia PIAC -­GAZDASÁG 1994. július 21., csütörtök A FOGLALKOZTATÁSI CÉLÚ ALAPOK KIADÁSAINAK MEGOSZLÁSA 1989-1993 Forrás: Munkaügyi Minisztérium 1989 1990 Százalék 1991 1992 1993 Munkahelyteremtés támogatása 55,1 26,5 15,3 20,1 10,3 Átképzési támogatás és költségtérítés 14,6 16,1 14,5 21,0 22,5 Közhasznú foglalkoztatás 15, 1 7,8 7.2 12,4 18,7 újrakezdési kölcsön kamatátvállalása, kockázati alapja 6,9 38.8 41.3 16,2 6,9 Átképzési központok és tananyagok­ra 0.7 2,7 Kritikus körzetek többletjuttatásai 81 5,5 0.9 1,2 _ A munkanélküliek vállalkozóvá válásának elősegítése 0.3 1,9 2,1 A munkabér és járulékainak részleges átvállalása 0,2 2.4 7,3 Alapítványok 0,6 8.1 10,2 Részmunkaidős foglalkoztatás támogatása 1.8 3.2 0,4 Korengedményes nyugdíjazás 0,4 1.9 ... 5,0 _ 5.7 5,1 Gyakornoki foglalkoztatás 0,0 ... 0,2 0.0 0,0 Polgári szolgálat .0,0 _ 0,1 0,1 Egyéb kiadások 5,3 1­5 . 0,4 __Világbanki programok 0.1 2,0 _ 9,8 Foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére elkülönített 5,7 __29 Aktív eszközök 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 Munkanélküli-segély, -járadék 47 1__ 92.0 92.8 90.3 Előnyugdíj ___ 3,3 Munkaerő-piaci központok fejlesztése 52.9 9.3 8,0 6,2 6,4 Passzív eszközök (1991 -től Szolidaritási Alap) 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Aktív eszközök aránya, % 70,8 63,3 25,7 15,8 16,5 A FOGLALKOZTATÁSI CÉLÚ ALAPOK KIADÁSAINAK ALAKULÁSA 1989­ 1993 1989 1990 Millió Ft 1991 1992 1993 Munkahelyteremtés támogatása 832 1309 1182 2624 1681 Átképzési támogatás és költségtérítés 221 796 117 2752 3676 Közhasznú foglalkoztatás 236 387 557 1617 3056 Újrakezdési kölcsön kamatának átvállalása, kockázati alapja 104 1918 3187 2123 1119 Átképzési központok és tananyagoké 114 34 207 Kritikus körzetek többletjuttatásai 401 424 119 194 A munkanélküliek vállalkozóvá válásának elősegítése 249 56a_ ___13 315 _ 1187 Alapítványok 50 1054 1670 Részmunkaidős foglalkoztatás támogatása 138 416 73 Korengedményes nyugdíjazás6 96 386 744 830 ----Polqá°rl szolgálatikoztat68---------------------------------------------------— _______1_ 1 _____17 5 2 1__ 12 Egyéb kiadások— — ____4­8______64__ 68 Foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére elkülönített ■___ __265__ 742 1600__ 630 Aktív eszközök 1510 4943 7720 13086 16305 Munkanélküli-segély­-járadék 293 2697 20548 646­71 74643 Előnyugdíj 735 2758 Munkaerő-piaci központok fejlesztése 329 267­1_1790 4309 5300 Passzív eszközök (1991-től Szolidaritási Alap) 622 2864 22338 69715 82701 Foglalkoztatási célú alapok együtt: 2132 7807 30058 82801 99006 Új büdzsét készít az egészségbiztosító Nyáron kevesebb a beteg A tb-alap idei bevételei a tervezettnél ugyan kedvezőbben alakul­nak, de a kiadások még nagyobb mértékben meghaladják a terv­belieket. Ezért pótköltségvetésre kényszerül az egészségbiztosító. Ezzel együtt kiegyenlítési programot kell készíteni a teljesít­ményfinanszírozás bevezetése miatt a fekvőbeteg-intézetekben kialakult helyzet megnyugtató megoldására. Az egészségbiztosító idei költségvetésének várható alakulásáról és a jövő évi költség­­vetési elképzelésekről is beszélgettünk Fejes Lászlóval, az Orszá­gos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) főigazgatójával. - Milyen különbség várható az egészségbiztosító költségvetésében tervezett, valamint a tényleges bevé­telek és kiadások között az idén? - Az első negyedévben jelen­tős bérkiáramlás volt, ennek következtében 8-11 milliárd fo­rintos járulékbevételi többletre számíthatunk. Ezzel szemben 17-22 milliárd forint a tb több­letkiadása. Számításaink sze­rint a gyógyszerekre és gyógyá­szati segédeszközökre 6-8 mil­­liárddal, táppénzkifizetésre ugyancsak ennyivel kell többet fordítani. Emellett 3-4 mil­­liárddal több lehet a korhatár alatti rokkantnyugdíjak kifize­tésére tervezett pénz is. Úgy tű­nik tehát, ha nem történik in­tézkedés, 8-10 milliárd forint lesz az egészségbiztosítási alap hiánya, ezért pótköltségvetést kell készíteni. - Mi az oka a tervezettnél jelen­tősen nagyobb gyógyszer- és táp­­pénzkiadásnak? - A táppénznél a többletki­adás két okra vezethető vissza. Az egyik, hogy bizonyos beteg­ségcsoportokban két évre kiter­jesztették a táppénz időtarta­mát, a másik pedig az, hogy az Alkotmánybíróság döntése sze­rint a jutalom jellegű kifizetések is beletartoznak a táppénz ki­számításának alapjába. Tehát nem arról van szó, hogy többen vannak betegállományban, mint tavaly voltak, hanem arról, hogy magasabb táppénzt kap­nak a betegállományban lévők. A gyógyszerkiadások drasztikus emelkedésének egyrészt a janu­ári gyógyszeráremelés, másrészt az importgyógyszerek árát je­lentősen növelő folyamatos fo­rintleértékelés az oka.­­ A hírek szerint több mint húsz kórház finanszírozási gondok miatt a csőd szélén áll. Kapnak-e segítsé­get az OEP-től? - A gyógyító-megelőző fel­adatokra 164,4 milliárdot for­díthatunk az idén. A törvény nem teszi lehetővé a költségve­tésben előirányzott összeg túl­lépését. A teljesítmények sze­rint történő finanszírozásnál a teljesítménynövekedést a lehe­tőségek határáig folyamatosan korrigálnunk kell, ez az úgyne­vezett korrekciós tényező. Bo­nyolítja a helyzetet, hogy a tényleges teljesítmény és a tb­­től átutalt ellátmány ideje eltér egymástól. Ezért különösen az egészségügyben érvényesülő szezonhatás feszültséget okoz az intézményekben. Nyáron ke­vesebb a beteg, kisebb a kórhá­zak költsége is. Az ütemezhető műtéteket ugyanis az orvosok és a betegek is szívesen időzítik a nyár elejére, ami jelentős költ­ségnövekedéssel járt ebben a szezonban is. Júliustól azonban beáll a teljesítmény-felfutásnak megfelelő finanszírozási szint. A teljesítményfinanszírozás be­vezetésének következtében az intézmények egy része jól járt, hiszen 20-25 százalékkal növel­ték saját súlyszámértékeiket, így többet kapnak, mint azok, amelyek az 1992-es teljesítmé­nyeiket sem érték el.­­ Nem valószínű, hogy a most ne­héz helyzetbe került kórházak sokat törődnek a jó körülmények között lévőkkel.­­ Az intézmények a saját súlyszámaikat a korábban adott támogatási színvonal és az 1992-ben nyújtott teljesítmé­nyük alapján számították ki, ezután kapják ellátmányukat a tb-től. Az így kialakított esetdíj nagysága rendkívüli mértékben eltérhet.­­ Az alacsony saját díjjal dolgozó intézetek a betegek ellátása érdeké­ben sürgetik a kiegyenlítést.­­ Ez természetes. Azonban többségük az abszolút kiegyen­lítésre törekszik, nem veszi fi­gyelembe a feladatok jellegéből adódó reális különbséget. A tb­­önkormányzat vezetői és az OEP munkatársai elemzést ké­szítettek. A kiegyenlítési prog­ramhoz ugyanis szükség van a jelenlegi kihasználtsági viszo­nyok pontos ismeretére és a ko­rábbi finanszírozás igazságta­lan ellentmondásainak a figye­lembevételére is. Ezt követően pár év alatt a szükséges mérté­kig elvégezhető a kiegyenlítés. Megítélésem szerint nem helyes, hogy a városi, megyei, kórházi, egyetemi és intézeti hierarchiát helyezik a kiegyenlítési prog­ram előterébe. Az a vélemé­nyem, hogy nem intézetektől függően, hanem a szakmai mun­ka alapján és az ebből fakadó tényleges kiadásszükséglet sze­rint lehet értékkategóriákat lét­rehozni. Lehet a városi kórház­ban is olyan felkészültség, amit el kell ismerni, és nincs olyan egyetem, amely minden szakág­ban specialitást hozna. A szak­mai felkészültségükből adódó specialitást viszont valamennyi intézménynél el kell ismerni. Ezt követően lehet intézmény­­csoportonként, illetve intézmé­nyenként megfogalmazni azt a programot, amely alapján a kie­gyenlítést és a középtávú fej­lesztés politikai céljait is meg tudjuk fogalmazni. - Ezzel a munkával megkezdőd­het a nivelláció és a szakmapolitikai fejlesztés összekapcsolása? - Azt hiszem, hogy igen. Az intézeti saját értékkorrekciók eredményeként vagy tovább dif­ferenciálódnak, vagy kiegyenlí­tődnek a pénzügyi viszonyok. - Mi a véleménye a területi kü­lönbségekről? - Az a véleményem, hogy el­maradt a gyógyítási szükségle­tek és a kórházi kapacitások összehangolása. Az ellentmon­dások feloldása kemény politi­kai döntést igényel. Mia olyan döntés születik, hogy az egész­ségügyi intézmények strukturá­lis átalakítását a finanszírozás eszközeivel is elő kell segíteni, akkor erre programot lehet ké­szíteni. Ez esetben, mondjuk két év alatt ténylegesen át lehet ren­dezni a támogatás rendszerét, a finanszírozási paramétereket. Az előnyök és a hátrányok, a kockázatok elemzése a szakér­tők, a mérlegelés és a döntés pe­dig a politikusok dolga. - Az eddigi fejlesztések tb-finan­­szírozásáról ki döntött? - A szocialista döntési me­chanizmus során egy-egy új fej­lesztés kapcsán senki sem vál­lalta szívesen azt a felelősséget, hogy nem működteti a már megépített részlegeket, a meg­vásárolt új eszközöket. Új hely­zetet jelentett az államháztar­tási törvény, majd az 1994-es tb-költségvetés. Eszerint egy­­egy fejlesztés, beruházás előtt előzetes befogadási nyilatkoza­tot kell kérni a működtetést álló biztosítótól. Az OEP a jövőben csak akkor ad ki befogadási nyilatkozatot, ha elkészül a kö­zéptávú egészségügyi fejlesztési és egészségbiztosítási program. - Ön szerint a meglévő egészség­­ügyi kapacitás, a százezer kórházi ágy nem túlzott-e hazánkban? - Vannak olyan szakmák és területek, amelyeken a mai pénzforrásokhoz képest túlzott­nak mondhatók a beruházások. Miután a technológia fejlődik, egyre több betegséget lehet sike­resen gyógyítani, a folyamat azt igényelné, hogy az OEP valami­lyen követési ütemben ezeket is befogadja a támogatás rendsze­rébe. Ennek azonban pénzügyi és szakmai korlátai is is vannak. Ma úgy néz ki, hogy a működte­tés pénzügyi feltételei olyan sze­gényesek, hogy nem tudjuk az országban egyszerre bevezetni a legmagasabb technológiát. Be­ruházási korlát gyakorlatilag nincs, hiszen ha a tb megfelelően képes finanszírozni az új tech­nológiát, a befektető vállalkozók megjelennek. Szükség van azonban a progresszió elvének tudatos alkalmazására. - Készül a jövő évi költségvetés. Mire számíthat az egészségbiztosító 1995-ben? - A jövő évi gazdasági folya­matok nagymértékben függe­nek az új kormány intézkedé­seitől. Számítások szerint az el­következendő évben 17 száza­lékkal növekedhet a járulékbe­vétel, ennek alapján 50 milliárd forinttal több lehet az egészség­­biztosítási alap bevétele. Ez azonban nem fedezi a gyorsan növekvő kiadásokat. Ezért szükség lesz a gyógyszer-támo­gatási és a táppénzrendszer megváltoztatására, valamint a gyógyító-megelőző ellátások fi­nanszírozásának és a biztosítot­tak valóságos igényeinek az ed­diginél jobb harmonizálására. Nógrádi Tóth Erzsébet Médiabirodalom az új kultúrának Hattagú médiabirodalom fel­építéséhez keres­­ befektetőket Sebeők János, az ismert író, aki Encyklopedia 2000 címmel a jövő évezred kultúráját és civi­lizációját megalapozó négyezer oldalas mű megírására készül. A leendő médiabirodalom fel­adata az ezredfordulóig meg­írandó Encyklopedia 2000-ben összefoglalt szellemiség piaci bevezetése, terjesztése és felfut­tatása lesz, szigorúan piaci esz­közökkel. Az író az induláshoz összesen 105 millió forintos be­fektetést kíván összeszedni. Eh­hez a valódi kockázati tőke megmozdítására számít, noha - mint mondja - amit kínál, az bomba üzlet. Semmire sincs ugyanis nagyobb igény és fize­tőképes kereslet a második évezred végén, mint az identi­tásnak, s az Encyklopedia 2000 ezt kulcsra készen szállítja majd. A spirituális javak piaca most a jósok, az okkultisták, a parapszichológusok, a vallások kezében van, s ebből a piacból jelentős részt szakíthat ki az új kulturális szintézis, amely ki­terjed az élet valamennyi terü­letére, s egyaránt fogyasztható tudományként, filozófiaként, vallásként stb. - igény szerint. A kockázat nem elhanyagolha­tó, siker esetén azonban a ho­zam csak ahhoz hasonlítható, mintha például valaki Moha­med tevékenységét finanszíroz­ta volna. A leendő hattagú médiacso­port alapját az Egg Edition Kft. képezné, amely amellett, hogy az Encyklopedia 2000 eredeti szövegének kiadására és újraki­adására, a szerző által írt köz­érthető változatok megjelente­tésére szakosodna, az egész mé­diabirodalom szellemi és koor­dinációs központját is képezné. Az Egg Television Kft. birtokol­ná az összes képi jogot, s napi 24 órás tévéadásban - multikul­turális, spirituális CNN-ként­­ vallási, szellemi, természettu­dományos témákkal foglalkoz­na, híreket közölne, szertartá­sokat, népeket, gondolatkörö­ket mutatna be. Az alapmű alapján készült szoftvereket és játékprogramokat forgalmazna a számítógépes jogok kizáróla­gos birtokosaként az Egg Com­puter Kft. Az Encyklopedia 2000 dömpingváltozatának, va­lamint a multimédiás (CD-ROM) változat kiadásait gondozná az Egg Print Kft., a művészeti és tárgyi jogoknak pedig az Egg Art Kft. lenne a gazdája. Az Encyklopedia 2000 által megalapozott új diszciplí­na kutatásával és az eredmé­nyek terjesztésével az Egg Uni­­versity Kft. foglalkozna. Az író nemrégiben kezdte meg kampányát, hogy megsze­rezze a szükséges összeget a le­endő birodalom felépítéséhez. A szponzorokat az ügynek meg­nyert - egyelőre néhány - mene­dzser keresi. Ők egyben az Encyklopedia 2000 társaságnak is tagjai, s a megszerzett pénz­ből jutalékot kapnak. Egy is­mert lapkiadó szakmai támoga­tást ígért, egy ismertetőpros­pektus költségeit egy kft. vál­lalta magára. A Szív TV - szin­tén jutalékért - négy videoklip készítését ígérte meg. Néhány sikertelen kísérlet után most több nagy céggel folynak a tár­gyalások... L. G.

Next