Népszabadság, 1994. július (52. évfolyam, 152-177. szám)

1994-07-28 / 175. szám

1994. július 28., csütörtök Ünneplés két éven át Századik születésnapját ünnepli a BBC Proms Nehéz helyzetben van John Drummond, a BBC promenád­koncertjeinek igazgatója. Ha­sonlóképpen ahhoz a vitához, amely arról folyik, 2000-ben vagy 2001-ben kell-e megünne­pelni az új évezred kezdetét, nem egyértelmű, mikor százéves a „sétáló”, állóhelyes koncertek rendezvénysorozata. Henry Wo­­od, a neves karmester 1894-ben vetette fel és 1895-ben realizálta az ötletet, ám mivel a programot évről évre sorszáma szerint hir­detik meg, az 1994-es kétségkí­vül a századik. Drummond, az ismert zenei szervező és rendező végül kompromisszumos megol­dást választott: az ünneplés két éven át tart. 1994-ben az első száz évre tekintenek vissza, 1995-ben pedig előre fognak nézni, bel- és külföldi kompo­nistáktól rendelnek új szerzemé­nyeket. Bár a százéves programsoro­zat máig megőrizte számos ere­deti vonását (a régi és az új, a megszokott és a szokatlan egy­más mellé helyezését, valamint fiatal művészek részvételének fontosságát), Sir Henry Wood aligha ismerné fel egykori szel­lemi gyermekét. Kezdetben pél­dául a koncertek számos rövid darabból, ma már legfeljebb rá­adásként előadott szerzemé­nyekből álltak. Jó példa erre a jubileumi koncertsorozat máso­dik estjének programja, amely tizenhét (!) kompozíciót tartal­mazott. A korai promenádkon­certek soha nem vonzották Lon­don legelőkelőbb társaságát, hi­szen a nyári hónapokat a legtöb­ben külföldön töltötték. Érde­kes, hogy II. Erzsébet királynő is most először látogatott el a Promsra, mégpedig a brit zene­szerzők előtt tisztelgő koncertre. Az árak mindig is kifejezetten alacsonyak voltak (ezt a tradí­ciót szerencsére máig sikerült megőrizni: a teljes szezonra ér­vényes bérlet vásárlói egy-egy estéért nem fizetnek többet, mint két egyzónás metrójegy árát). Kezdetben engedélyezett volt az evés, az ivás, sőt a do­hányzás is, a zene élvezetét még­is leginkább a keménykalapos nézők zavarták meg. Henry Wood következetesen végrehajtotta eredeti elképzelé­sét, és fokozatosan vezette nehe­zebb, színvonalasabb utakra kö­zönségét. Lassan kialakult a hét­fői Beethoven- és pénteki Wag­­ner-estek hagyománya. 1900-ra már valamennyi Beethoven­­szimfónia szerepelt az éves prog­ramban, bár a IX. örömóda téte­lét egészen 1928-ig „kifelejtet­ték”. Wood a modern zeneszer­zőket sem száműzte a műsorból, igen korán szerepeltek Rimszkij- Korszakov, Richard Strauss, Stravinsky művei. A Proms eredeti helyszíne az Oxford Circushoz és a BBC szék­házához közeli Queen’s Hall volt, és egészen 1927-ig a Proms saját zenekara játszott itt. A program mecénásának halála után azon­ban megrendült a veszteséges koncertek anyagi háttere, és a BBC vette át a szervezést. 1930- ra Sir Henry saját együttesét a BBC szimfonikus zenekara vál­totta fel, és egészen máig a kö­zszolgálati rádió zenekarai és kórusai dominálják a koncerte­ket. 1966-ig külföldi zenekar be sem tehette a lábát a Promsra, azóta azonban rendszeres vendé­gek a világ legkiemelkedőbb együttesei. A 2700 nézőt befoga­dó Queen’s Hall egészen 1940-ig volt házigazdája a koncerteknek, a BBC közelsége azonban a né­met légi támadások idején olyan veszélyessé tette a helyszínt, hogy szeptemberben halasztha­tatlanná vált a költözés. A Queen’s Hall mindössze nyolc hónapig élte túl a távozást, 1941 májusában egy bombatámadás során porig égett, és azóta sem építették újjá. 1940-ben az egyetlen megfele­lő méretű hangversenyterem a kensingtoni Royal Albert Hall volt, amely sem szépségben, sem eleganciában nem múlta felül a korábbi helyszínt, ám kapacitá­sa több mint kétszer akkora volt: 6500 nézőt fogadott be. Hosszú ideig hírhedt volt viszont akusz­tikájáról: annyira visszhangzott, hogy rossz nyelvek szerint ez volt az egyetlen hely London­ban, ahol egy brit zeneszerző kétszer hallhatta előadásban a művét. 1968-ban a termet felújí­tották, és a tetőre felerősített „repülő csészealjak” jelentősen javították a hangminőséget. Aki jegyet vált az Albert Hall zsöllyéjébe, páholyába vagy az erkélyre, még jóval az előadó­­művészek megérkezése előtt megértheti, mitől különleges a Proms. A terem közepén találha­tó aréna zsúfolásig megtelik fia­tal zenekedvelőkkel, akik teljes csöndben, a zenehallgatásban intenzíven elmélyülve állják vé­gig a koncerteket, a külföldi vendég zenészek legnagyobb csodálatára. Vagy bérletet vásá­rolnak, vagy órákat állnak sorba előadás előtt, mert állóhelyeket nem lehet előre foglalni. Az aré­nán kívül, alulról nem is látha­tóan, az erkély hátsó soraiban is sok az állóhely. A hangverseny­életet is sújtó gazdasági re­cesszió ellenére a Proms jegyei átlagosan 80 százalékban elkel­nek. A hatezres közönségen kí­vül egyébként a BBC televízió és rádió jóvoltából egy-egy szezon­ban világszerte mintegy 90 mil­lióan részesei a Proms élményé­nek. A Proms első száz évének leg­népszerűbb zeneszerzője Wag­ner volt, akinek műveit csaknem négyezerötszázszor játszották, őt követi Beethoven és Mozart. A Tannhäuser-nyitány egyben a legtöbbet előadott művek lista­vezetője is. Második helyen Ber­lioz Rákóczi-indulója áll. A múlt felelevenítésének je­gyében a július 16-tól szeptem­ber 10-ig tartó monumentális századik szezonban megemlé­keznek a Proms történetének legkiemelkedőbb egyéniségeiről, Sir Henry Wood alapító karmes­tertől kezdve, Sir John Barbirol­­lin át egészen Pierre Boulezig, aki a hetvenes években volt a BBC szimfonikus zenekarának vezetője. Felcsendül hatvannyolc szám az elmúlt kilencvenkilenc szezon ősbemutatói közül, és itt lesz Kurtág György A megvála­szolt megválaszolatlan kérdés cí­mű kompozíciójának brit premi­erje is. Sokan fellépnek a Proms korábbi neves közreműködői kö­zül, például a „törzsgárdatag” Ida Haendel, aki idén a hatvan­kettedik koncertjét adja, vagy az idén hetvenéves Sir Neville Mar­­riner, aki már 1942-ben Sir Henry Wood vezényletével is ját­szott a Promson. Ismét lesz Wag­ner-, Beethoven-, Csajkovszkij- és Brahms-est, és a hagyomá­nyoknak megfelelően teljes ope­rák előadására is sor kerül. Az idén felújított világhírű Glynde­­bourne-i Fesztivál Opera Don Giovanni- és Anyegin-produk­­ciója valóságos csemegének ígér­kezik, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy Glyndebourne for­malitásai és árszínvonala elri­asztják a szélesebb tömegeket. Idén is számos híres zenekar lép fel, például a Berlini Filharmoni­kusok vagy a Clevelandi Zene­kar. Érdekes lehet az Európai Közösség Ifjúsági Zenekarának koncertje is, amelyet a legtöbb zenésznél háromszor-négyszer idősebb, nyolcvanadik születés­napját ünneplő Carlo Maria Giu­­lini vezényel. London, 1994. július R. Hahn Veronika KULTÚRA FORGÓAJTÓ______________________________________________ A­z idegen, aki belénk költözött Láng Zsolt: A Pálcikaember Ez a Pálcikaember nagy ravasz. Kitalált magának egy „képzelet szülte pálcikaembert”, aki, mintha valós személy volna, történeteket mesél. Tette pedig a Pálcikaember mindezt azért, mert ahányszor csak felmerült benne a kényszer, hogy önma­gáról valljon, rögtön úrrá lett rajta az unalom: „így nevezte gátlásos félelmét, s inkább hall­gatott”. Ez a bújócska végül­ jó meg­oldásnak bizonyul. A képzelet el is távolítja a személyest, de meg is őrzi. A fantázia, az álom vidékein felbukkanó másik élet olyan, mintha csak ki lenne ta­lálva. Az a bizonyos idegen, aki belénk költözött, „távollétünk­ben a fogkefénket használja, ágyunkba fekszik, kenyerünk­ből szól és belelapoz köny­veinkbe”, megleshetetlen ugyan, de miközben őt keres­sük, úgy csinálhatunk, mintha nem is magunkkal foglalkoz­nánk: „fojtogatva a megszokha­tatlan idegen illattól, ugyan­akkor megbabonázva is, ülünk asztalunknál, késő éjszaka, há­tunk mögött a falon árnyék tor­nyosul, és megpróbáljuk leg­alább azt kideríteni, milyen le­het ő”. „Milyen lehet a bennünk rej­tőzködő másik, aki álmainkat hagyja maga után?” - hangzik el a kérdés az Álom című rövid tör­ténet végén. Először is mindent jól megfigyel. Rendkívüli módon érdeklik az emberi kapcsolatok apró, finom árnyalatai, így hát ezeket különösen jól megfigyeli. Aztán felépít magának egy távo­li világot, mintha nem is ott élne, ahol él, de azért különös nevű fi­guráit pontosan el lehet képzel­ni, lakjunk akár a képzelet ha­tárain innen vagy határain túl. Aztán ez a bennünk lévő másik nem rohan sehová, nem hajtja magát, csak az életének él: rá tud csodálkozni egy „sebesült növényre” éppúgy, mint egy fur­csa kis fekete magra, amelyet a fiókjában talált vagy egy megle­pő érzésre, ami hol a gyomrában, hol a torkában jelentkezik. Szörnyeket képzel a felnőttek alá, amelyek fejjel lefelé állnak, mint a kártyákon. Álmaiban (igen, az álmainkat maga után hagyó lény álmaiban!) a fákon lepényhalak csüngenek, az au­tók helyén hatalmas disznófejek rohangásznak. És így tovább, hosszan sorolhatnánk a fantá­ziának azt a ritka gazdag vilá­gát, amely ebben a vékonyka könyvben elénk tárul. Ez a könyv Láng Zsolt, Ma­rosvásárhelyen élő író harma­dik kötete. A viszonylag fiata­labb erdélyi írók közül - eddigi munkái alapján - minden bi­zonnyal legtehetségesebb szer­ző korábbi könyvei is foglalkoz­tak már az alakmás kérdésével, ezek a mostani egyperces me­sék, vagy ha tetszik, tantörténe­tek pedig a Pálcikaember figu­rájának segítségével, még erő­sebben erre összpontosítanak. Furcsa, hogy az önismeret problémáira valaki ma a mese műfajában is keresi a választ. A mese finom álomvilága néha ki­csit túl légiessé, kimódolttá te­szi az elbeszélést. Máskor vi­szont szinte egy japán példázat költői magasába emelkedik a szöveg. A köznapinak tűnő ese­tek egy-egy finom jelző, néhány meghökkenő cselekményfordu­lat révén titokzatossá válnak. „Sohasem tudhatjuk, valójában kik vagyunk, vonta le a tanulsá­got a Pálcikaember. És aminek lennie kell, az is oly bizonyta­lan” - olvasható a Mese című írás végén. Ebben a szövegben a hattyú, mivel nem ért az órához, ame­lyet a tó fenekén talált, vissza­felé húzza fel, így hát rút kiska­csává változik, majd később a kiskacsa Pálcikaemberré. A­ Pálcikaember viszont már ér­­­­tett az órák fölhúzásához, így a­­ történet. Kérdés mármost, de ez már a recenzens kérdése, mivé változik az idő múlásával a Pál­cikaember? A választ érdeklő­déssel várom mindazoktól, akik elolvassák ezt a kedves és érde­kes, üdítő nyári olvasmánynak való könyvet. Tessék csak bát­ran belekezdeni. A Pálcikaem­ber élete tényleg éppen Neked szól, kedves olvasó, hiszen a mottója így hangzik: „Tizen­éves felnőtteknek és érett korú kamaszoknak”. (Polis-Krite­­rion, 1994.) Károlyi Csaba NÉPSZABADSÁG televízió Orbán lelke Rokonszenves fiatal tanár órát tart, a magyar irodalom demok­ratikus vonásairól beszél. Kollé­gája hallgatózik. Másik, idősebb kollégája meglesi a hallgatózót. Azután a kisváros kocsmájában többször hosszan beszélgetnek. A rendőrfőnököt tussal üdvözli a zenekar, az értelmiségieket szemlátomást megvetik itt a vi­lág végén. A két magyartanár sokat sétál az erdőben is, ahol kő jelzi az országhatárt. Búsan beszélgetnek szomorú sorsuk­ról. Amikor miniszteriális vendég érkezik, mindketten audienciá­ra jelentkeznek, mindketten át­helyezésüket kérik. A fiatalabb nagyobb, kulturáltabb helyre vágyik, az idősebb még kisebb városkába, a szülőhelyére sze­retne visszatérni. Az előbbit ter­mészetesen elutasítják, az utób­bit pártolják. Közben az is kide­rül, hogy a hallgatózó kolléga lett az új igazgató. A fiatalabb tanár ellopja az öregebb revol­verét, de mielőtt végezne magá­val, ellátogat a közeli nagyvá­rosba, hogy elbúcsúzzon szerel­métől, a színésznőtől. De ott is, a színházban is kicsinyesek az emberek, reménytelen nagy sze­relme pedig ledér nőszemélynek mutatkozik. Ez a világ még az öngyilkosságra sem érdemes. Ez Havas Péter tévéfilmjének a története. Csaknem minden szava Juhász Gyula Orbán lelke című önéletrajzi ihletésű kisre­gényéből való. A költő 1924-ben ugyanis visszaemlékezett arra az időre, amikor Nagyváradról 1911-ben Szakolcára került ta­nítani. Az itt töltött hatszáz napját monografikusan feldol­gozó Szalatnai Rezső szerint ugyan csupa boldogság volt ak­kor ott az élet, szerető diákok, jó tanártársak és kiváló igazgató társaságában, a regény mégis csupa fájdalom, keserűség, bú­bánat. Kicsit bonyolultabban ugyan, mint a televíziós válto­zatban. Nem annyira egyértel­mű az alaphelyzet, nem biztos, hogy kizárólag a vidéki sötét­ségről, elmaradottságról, kultu­­rálatlanságról van szó. A kisre­gény értelmezhető a hiperérzé­­keny lélek és a normális embe­rek ütközeteként is. S főképp egy ember morális küzdelme­ként, lázadás és elfogadás vála­sztójaként. A képernyőre alkalmazó per­sze bizonyára nem szándékosan torzított, nem akart mást mon­dani, mint a költő. Csak drama­tizálni szeretett volna. Juhász Gyula műve ugyanis mélyen drámaiatlan. A lélekállapot vál­tozásai szinte öntörvényűen mennek végbe, nem követik az eseményeket, hanem éppen for­dítva. A dramatizáló megcseréli a sorrendeket, logikus összefüg­géseket támaszt, félmondatokat megjelenít, drámai jeleneteket konstruál. S ezzel önkéntelenül is egyszerűsít. Akaratlanul is se­matizál. Belemossa a művet a vidéki elmaradottságot pana­szoló szabványba. Ezt viszont nagyon szépen, kulturáltan teszi. Czabarka György gyönyörűen fotografál­­ja a felvidéki erdőt, a kárpáti tájat, s benne a kisvárosi méla­bút. Gálffi László és Némethy Ferenc mértéktartóan, ízlése­sen szenved, okos bánattal el­mélkednek, törékeny lélekkel vágyódnak valamilyen másfaj­ta létbe. Haumann Péter precí­zen karikírozza a kultuszmi­niszteri osztálytanácsost, Ma­ros Gábor jó a vidéki tenorista szerepében. Zappe László Némethy Ferenc és Gálffi László Kibekkelünk néhány évet Benkő László a Nonstop rádióról és a zenei piacról Szép nyári délelőtthöz illően ál­mos a körforgalom. Buszok, furgonok és lovas kocsik ara­­szolgatnak, ahogy a táblák mu­tatják: körbe-körbe. Hátizsá­kos, diákforma lányok és fiúk ülnek egy kupacban a járdán. Mindennapos látvány ez Mis­kolcon, a Tiszai pályaudvar előtti téren. Az omegás Benkő László ellenben nem mindenna­pos látvány. Mint kiderült, két­hetente látogat Miskolcra. - Mi járatban Miskolcon? - Van itt egy regionális ke­reskedelmi rádió, úgy hívják, hogy Nonstop. Jó néhány hoz­zám hasonló régi motorost, meg persze fiatalabbakat is felkér­tek a „szakmából”, hogy rend­szeresen vezessünk műsorokat. - Kiknek szólt a meghívás? - Például Som Lajos, Zalat­­nay Cini, Délhúsa Dzsoni, a Pa- Dö-Dő­ s lányok, Németh Őszi... Most ennyien jutnak eszembe. Visszatérve a rádióra, nagyon szívesen csinálom ezt a munkát. Több okból is. Hallatlanul jó tudniillik, hogy az ember kisza­kad, ha úgy tetszik, kitör a saját kényszerköreiből. Azután ez olyan környék, ahol gyakorlati­lag semmilyen más kereskedel­mi adó sem fogható, mármint a magyar oldalról. Ráadásul itt mindig voltak zenekarok. Lerá­gott csont, de ma is az Edda a leghíresebb a vidékről indult együttesek közül. Miután a Ju­­ventus rádióban is érdekelt va­gyok zenei szempontból, nekem kifejezetten jó, hogy ebből a térségből is első kézből tudok híreket, demofelvételeket vinni az ország másik oldalára. Le­het, úgy tűnik, ez a vesszőpari­pám, mégis és megint elmon­dom, hogy a magyar produkció­kat csak akkor lehet megőrizni, ha rendszeresen hírt adunk ró­luk, ha a legtehetségesebb fia­talok rendszeresen szereplési lehetőséghez és a lehető legszé­lesebb nyilvánossághoz jutnak. A külföldi lemezcégek hazai megjelenése ugyanis azt jelen­tette, hogy elfoglalták a magyar piacot. Véleményem szerint kell pár év, és ezt a néhány eszten­dőt nekünk ki kell „bekkel­­nünk”, hogy a közönség érdek­lődése újra a hazai előadók felé forduljon. Pontosabban beáll­jon egy olyan egyensúly, amely­ben mind a határon túli, mind az itthon készült produkciók­nak megvan a maguk helye a magyar lemezpiacon. Na most, ebben a „kibekkelésben” van óriási jelentősége a kereskedel­mi és ezen belül is a regionális kereskedelmi adóknak. - Milyen gyakran szerepel a Nonstop hullámhosszán? - Általában kéthetente jö­vök. - Mindig vonaton? - Hát persze. Nekem pont ez a két óra nyugalom hiányzott. Mert ha felülök az InterCityre, akkor nem hívhatnak többé a telefonhoz és végre bepótolha­tom az egész heti újságolvasási lemaradásomat. - Szeptemberben Omega-kon­­cert. - Az utolsó előtti stádiumban vagyunk. A zenei alapok már majdnem véglegesek, a szöve­geken most végezzük az utolsó simításokat, más szóval minden a legnagyobb rendben. Faragó József RÉDEI FERENC FELVÉTELE

Next