Népszabadság, 1994. augusztus (52. évfolyam, 178-203. szám)

1994-08-18 / 193. szám

1994. augusztus 18., csütörtök KULTÚRA A Filharmónia nem önmagának muzsikál A nemzeti intézmény gondjairól beszél az igazgató A Nemzeti Filharmónia az elmúlt évek csökkenő álla­mi támogatása ellenére is fejlődni akar és­­ ezzel együtt anyagi stabilitásra törekszik. Ezt hangsúlyoz­za a hangversenyrendezés­sel foglalkozó intézmény jelenlegi igazgatója, dr. Tóthpál József, aki „civil­ben” a filozófiai tudomány kandidátusa, és korábban a Kulturális Minisztérium osztályvezetőjeként, majd 1980-tól a Kórusok Orszá­gos Tanácsának főtitkára­ként dolgozott. De előbb néhány szót a múltról. A kormány 1952- ben alapította a Nemzeti Filharmóniát (korábbi ne­vén: az Országos Filharmó­niát), amelynek jogelődje 1948-tól a Múzsa, majd a Muzsika elnevezésű válla­lat volt. A hazai hangver­senyrendezésnek hosszú a története, hiszen az első ilyen szervezetet még Erkel Fe­renc hozta létre Budapesti Fil­harmóniai Társaságként 1853- ban. A Nemzeti Filharmónia ma egyik legfontosabb feladatának - a felnőttek számára rendezett koncertek mellett - az ifjúsági hangversenyek szervezését tart­ja. Ennek sorozatai, a Muzsika világa, a Mesélő muzsika és a Zene titkai, régóta vonzzák a fiatalokat. Tóthpál József szerint a klasszikus zenei sorozatok, bér­letek mellett talán a legfonto­sabb a Korunk zenéje fesztivál, amely immár huszonegyedik évébe lépett, s amely a magyar és a külföldi kortárs zene gyöngyszemeit mutatja be. Szí­vesen ajánlja a koncertlátoga­tók figyelmébe az októberben sorra kerülő Budapesti Zenei Heteket, amelynek a Filharmó­nia a fővárossal együttműkö­désben társrendezője, valamint a Fiatal Művészek Fórumát és a Budapesti Régi Zene Fórumát a tavaszi időszakban. Az igazgató szerint: „Ezek a sorozatok mu­tatják leginkább, mifélék a cél­jaink, hogyan gondolkodunk a zene értékeiről. Törődnünk kell - gondoskodó hittel - a fiatal művészek támogatásával, hiszen korunkban az ifjabb generá­cióknak nem könnyű megtalál­niuk saját kifejezési formáikat.” Az 1995-ös Bartók-emlékévre külön programmal készül a Fil­harmónia. A Nemzeti Filharmónia szer­vezetileg három részre osztható: a Magyar Állami Hangverseny­­zenekarra, a Magyar Állami Énekkarra és a hangverseny­­rendezők csoportjára. Jelenleg mintegy 300 művész, hangver­senyrendező és adminisztratív munkatárs tartozik a Filharmó­niához, 1989 óta több mint ötö­dével csökkent a létszám. A ze­nekar tagjainak létszáma 118, az énekkaré 84. A két művésze­ti együtteshez további művésze­ti vezetők, szerkesztők, rende­zők és adminisztratív munka­társak kapcsolódnak. A zenekar főzeneigazgatója Kobayashi Ken-Ichiro, zeneigazgatója Lu­kács Ervin, az énekkar igazga­tója Antal Mátyás. A Magyar Állami Hangver­senyzenekar létszámát tekintve a legnagyobb hazai zenekar, őt a Rádiózenekar és a Fesztivál­­zenekar követi. Hozzá kell ten­nünk, hogy az ÁHZ hangverse­nyeinek száma meghaladja az évi ötvenet, s ez nem tartalmaz­za a külföldi turnék hangverse­nyeinek számát. „Ugyancsak fontos megemlíteni, hogy a Fil­harmónia jelenleg is meghatá­rozó szerepet játszik a hazai művészek foglalkoztatásában, miközben a művészek fellépési díjának tisztességes szinten tar­tása mind több problémát je­lent. Sokszor arcpirítóan ala­csony fellépési díjat fizetünk, különösen a fiatal művészek­nek” - mondja az igazgató. Az 1994/95-ös évad előrelát­hatólag kevesebb koncertet hoz majd, mint az előző évek. A költségvetési elvonások ellenére 1993-ban 1482 hangversenyt rendezett a Filharmónia az or­szágban, ebből mintegy 340-et Budapesten; a hangversenyek kétharmada az ifjúság számára szerveződött. Az ÁHZ 1993-ban 52-szer szerepelt Magyar­­országon, 24 alkalommal vidé­ken. Ami a Filharmónia gazdasági hátterét illeti, a mérleg 1993- ban 440 millió forint körül zárt, amelyből az állami költségveté­si támogatás a póttámogatással együtt 310 millió körül volt, a többit egyéb módon - jegybevé­telek, szponzori támogatás stb. - kellett előteremteni. Az idei állami támogatás tovább csök­kent, 271 millió forintra, ami az állandó kiadások fedezetére sem elegendő. Miközben a hangversenyrendezés költségei - beleértve a dologi kiadásokat, a teremdíjakat, a szállítási-fu­varozási költségeket és a kívá­natos fellépési díjakat is­­ jelen­tősen emelkedtek, az állami tá­mogatás nominális és reálérték­ben is csökkent. Ugyanakkor mind nehezebb szponzori támo­gatásokat szerezni, hiszen az adójogszabályok ezt a tendenciát nem segítik. A pénzügyi gondok ter­mészetesen érintik a hang­verseny-látogatókat is, mivel magasabb jegyárak­kal kell számolniuk. Jelen­tősebb jegyáremelésre azonban nem gondolhat­nak, hiszen az elmúlt idő­szakban mintegy húsz szá­zalékkal csökkent a hang­verseny-látogatók száma. Felvetődik az a kérdés, miként fogadhatnak majd a jövőben is jelentősebb külföldi zenekarokat, ha figyelembe vesszük, hogy például 1993-ban a Suis­­se Romande Zenekar pro­dukciója Martha Arge­­rich-csel közel nyolcmil­lió forintba került, holott ezt a hangversenyt svájci bankok is támogatták. A rendszerváltást köve­tően - a privatizáció nyo­mán is - lényegesen emel­kedtek a hangversenytermek bérleti díjai: a Budapest Kong­resszusi Központ bérleti díja például egy estére 330 ezer fo­rint, egy-egy vidéki színház 150-160 ezer forintot kér estén­ként. Ezt a Filharmónia nem tudja megfizetni, mivel a bevé­telek ezt nem fedezik. „Világo­san ki kell jelentenünk: a hang­versenyeket a Filharmónia nem önmagának, hanem a helyi la­kosoknak rendezi. Akkor mi­lyen alapon követelik a helyi színházak az említett összege­ket? Kinek adják a kedvez­ményt? A Filharmóniának? Ez teljesen a rendszerváltás előtti szemlélet megnyilvánulása. A központi ellátó szervezet 1989 után megszűnt, ezt a helyi ön­­kormányzatoknak is meg kell érteniük! ” - érvel az igazgató. A szponzori támogatások 1993-ban megközelítették a 20 millió forintot, de sajnos a ked­vezőtlen adótörvények itt is ne­gatívan hatnak. Városszerte nagy a találgatás, hogy az új kulturális miniszter vajon mit tesz majd a művészeti támogatások mostani összegei­vel. Sokan meg vannak győződ­ve arról, hogy csökkenés követ­kezik be, míg mások, miniszté­riumi bennfentesek és az ágazat szorgos figyelői úgy hiszik, hogy a jelenlegi szinten fa­gyasztja be az összegeket. A Nemzeti Filharmónia igazgató­ja nem remél ugyan sokkal több pénzt, de a befagyasztásban sem hisz. „A kultúrára fordított pénzek jegelése bizonyos érte­lemben a művészet befagyasz­tását jelentené. A művészet nem lehet egyszerűen pénzügyi kér­dés, s senkinek nem áll érdeké­ben, hogy az alkotó szellemet befagyassza. A gazdaság sem növekedhet, ha nem segíti a kultúra. Ezt a szellemet pedig, meg kell őriznünk. Az államnak el kell döntenie, milyen intéz­ményeket támogat, és ezen be­lül melyeket különösen. ” Ami a Filharmóniát illeti, az igazgató azt reméli, hogy részben állami forrásból - az elmúlt két­­három évben elvont közel 40 mil­lió forint visszaszerzésével -, részben új gazdasági, érdekeltsé­gi ösztönzésekkel sikerül az in­tézményt pénzügyileg is stabili­zálni. De külföldi modellek mű­ködését is célszerűnek tartaná tanulmányozni és követni. Ausztriában például a kiemelt nemzeti kulturális intézmények - a politikai változásoktól és a konjunktúráktól, dekonjunktú­ráktól függetlenül - gazdasági biztonságot élveznek, miközben egyéb forrásokból is növelni tud­ják bevételeiket. A kft. és más formációk nálunk is segíthetik az intézmény tevékenységét. Minden nehézség ellenére az igazgató optimista, amikor a hazai zenei élet jövőjéről beszél: „Meg kell szűnnie annak a meg­osztottságnak, ami a zenei élet­ben kialakult. Egyetlen célunk lehet: a zenei értékek sokfélesé­gében gondolkodva, a legjobb és legszebb műveket prezentálni a hangverseny-látogató közön­ségnek. S ebben a folyamatban Budapest és vidék zeneművé­szeinek összefogása elengedhe­tetlen. A zenei szépségek sokfé­leségében minden ember megta­lálhatja a maga örömét.” Christian Heppinstall CARLO PITTORE GRAFIKÁJA Rendelje meg újságunkat telefonon! 168-88-44 NÉPSZABADSÁG Magyarország legkedveltebb napilapja. A Népszabadság egy hónapos előfizetési díja 430 Ft, ha újságárusnál vásárolja, 603 Ft-ot fizet. Előfizetve tehát havonta 7 példányt ingyen kap. e © & OT S I NÉPSZABADSÁG Performance-ok, gyerekek és kutyák a szigeten Performance? Halott műfaj. Húsz éve, akkor igen... Lakásokban. A lányok is szebbek voltak - mondja K., amikor említem neki, hogy csütörtöktől a Hajógyári-szigeten, az Eurowoodstock cirku­szi sátrában performance-fesztivál kezdődik. Hazai és nemzetkö­zi résztvevők, kutyák, gyerekek, kamionnyi díszlet és pőre papír­lapok egy héten át. Buli és perforáció. Ki-ki felmérheti, valóban él-e ez a sajátos önkifejezési forma, vagy csak életjelenségeket mutat? - A performance? Számunkra azt jelenti, hogy a képzőművé­szeti tevékenységünket ki tud­juk szélesíteni társművészeti elemekkel - kezdi a fesztivál egyik szervezője, fe Lugossy László, leginkább mint ex-Bi­­zottság-tag, némelyeknek egy­szerűen Laca, s így az első leme­zükről elhíresült Mit játssz La­ca? kérdés címzettje, de főként képzőművész. A relikviák, anyagok, amelyekkel dolgoz­nak, olyan szimbólumok lehet­nek, amelyek a festészetben használhatatlanok, s egyben a közönség előtt önmagukat is használják. A történés elkép­­zeltsége, begyakorlatlansága az előadó számára is meglepetése­ket okozhat. - A performance mint a kép­zőművészeten belüli műfaj, nem eladható. Galériákba, mú­zeumokba nem kerülhet, ezért eredendően a progresszív mű­fajokhoz tartozik - veszi át a szót Szirtes János képzőmű­vész, ezen belül performer és szintén fesztiválszervező. A műfaj az őskori rituálékból eredeztethető, a művészetek ta­golatlan egységéből, a művé­szeti ágakra és stílusokra sza­kadás előttiségből. Akadnak művészek, akik - mondjuk - az ősi állapot vágya miatt a kifeje­zésben nem kötelezik el magu­kat egy-egy technika vagy mű­faj mellett. A hatvanas-hetvenes években speciálisan fejlődött a magyar­­országi avantgárd. A magyar performance-nak történelme van. Legyen elég itt Erdély Miklóst, Hajas Tibort, Szentjó­­bi Tamást, Najmányi Lászlót, El Kazovszkijt, Szirtes Jánost, a Bizottság zenekart és a szent­endrei művészcsoportot említe­ni. Egy szubkultúrán belül ab­ban az időben ezek az esemé­nyek tömegeket mozgattak meg, s a szabadság, a lázadás kifejezésformái voltak. Szirtes emlékei szerint az első nagy performance-on a Trabant, a Bizottság, az Európa Kiadó énekelte a Ho, ho, ho Ho Si Minh című számot. A Diáksziget-Eurowoodstock szervezői a zenei, színházi, filmprogramokon túl nyitni akartak a kortárs művészetek felé is, ezért kérték fel Szirtest és fe Lugossyt, akik nemzetközi fesztiválokon megismert per­­formereket hívtak az Egyesült Államokból, Kanadából, Mexi­kóból, Lengyelországból és Né­metországból. A hét során a program átte­kintést ad a műfajon belüli ha­zai jellegzetességekről, vala­mint mindennap bemutatkozik egy-egy nemzetközi performer sztár. A fesztiválon belüli fesztivál hatása kiszámíthatatlan. Nem sejthető, hogy a sziget színpad­jai és kocsmái között vándorló fiatalok betévednek-e a cirku­szi sátorba. A készülődésből, az anyag és technikai igényből megállapíthatatlan, mi várható: akad, aki többtonnányi felsze­relést hoz kamionján, s lesz, aki egy nejlonszatyorral érkezik, egyikük több tucat gyereket, másikuk egy németjuhász-ku­­tyafalkát kíván megmozgatni. Lehet, tömegek tolonganak majd, s talán a lányok is szépek lesznek. Sós B. Péter fe Lugossy László-Szirtes János: Új emlő (Temesvár, 1993) Jászi Oszkár és a szlovákok Fontos dokumentumot közölt nemrég a Náradna Obroda című pozsonyi napilap: idősebb Ján Cajáknak, a vajdasági szlovák irodalom klasszikusának ha­gyatékából közölnek leveleket. (Talán idetartozik, hogy az „if­jabb” Ján Caják egyszer felke­resett a Népszabadság szer­kesztőségében. Már hetvenedik évén is túljárt, kitűnő és a né­pek békés együttélésének szel­lemében fogant történelmi re­gényeket írt, s hibátlanul tudott magyarul, mivel a háború ide­jén - a második világháborúról van szó - Budapesten egy de­mokratikus szellemű, a Tiso­­rendszerrel szemben álló szlo­vák újságot jelentetett meg, amelyet Horthyék azért engedé­lyeztek, hogy Pozsonyban is megjelenhessen magyar újság, meg különben is Tiso nem szűnt meg állandóan feljelenteni a kormányzót Hitlernél. Az ifjabb Caják ezen a látogatáson is édes­apját emlegette, aki a szlo­vák-magyar megértésért küz­dött a Monarchia nem könnyű körülményei közepette.) Ez a levélcsokor is erre a tevékeny­ségére emlékeztet, s ezért talán érdemes felhívni a magyar olva­só figyelmét az említett publi­kációra. Különösen arra az 1911. áp­rilis 30-án, „Pest”-en kelt le­vélre, amelyet dr. Milán Hodza írt az idősebb Cajáknak. Ám előbb azt is el kell mondanom, hogy Hodza az első világháború előtt a budapesti parlament szlovák képviselője volt, s itt egy szlovák újságot is kiadott. Különben újságírói pályafutá­sát magyar nyelven kezdte, Sopronban diákként a Gyorsíró Lapokat szerkesztette. 1911- ben azonban már nem volt kép­viselő, az akkori magyar kor­mány kiszorította a parlament padsoraiból, s nemzetének jo­gait két helyen igyekezett érvé­nyesíteni. Egyrészt kapcsolatot tartott Jászi Oszkár körével, másrészt pedig a trónörökös, Ferenc Ferdinánd tanácsadói­nál támogatta a kettős monar­chia hármas, azaz szlávokkal kibővítendő monarchiává tör­ténő változtatását, különös te­kintettel arra, hogy a Habs­­burg-birodalom lakosságának többsége szláv volt. A levél arról szól, hogy mivel a magyar kormány 1910-ben betiltotta a nemzetiségek politi­kai gyűléseit, a szlovákok egyik tervezett tanácskozására az idősebb Caják Jászi Oszkárt kí­vánta meghívni, hiszen a gyű­lést ebben az esetben feltétlenül engedélyeznék. Hodza támo­gatja a gondolatot, s egyszer­smind tanácsokat ad az írónak: több polgárt hívjanak meg a gyűlésre, mert Jászinak az az érzése, hogy a szlovák értelmi­ség 99 százaléka pap, s ezt meg kell cáfolni, végül pedig felhívja Caják figyelmét Jászinak A nemzeti államok kialakulása és a nemzetiségi kérdés című könyvére. (Ez is érdekes, hiszen ez a könyv a Társadalomtudo­mányi Könyvtárban, melyet a Huszadik Század szerkesztett, a hivatalos adatok szerint 1912- ben látott napvilágot, Hodza vi­szont már 1911 tavaszán tud ró­la.) Jászi, természetesen, segített a szlovákoknak. Később azon­ban a Károlyi-kormány nemze­tiségi minisztereként keserűen kellett tapasztalnia, hogy a po­litikában keveset számítanak a régi érdemek. A nemzetiségek­kel való kiegyezési kísérletei 1918-ban sorra-rendre kudar­cot vallottak. Igaz, Hodzával si­került a magyar-csehszlovák határkérdésben a jelenlegi ha­tárvonalnál jóval kedvezőbb, az etnikai határvonalhoz közelítő megállapodást kötnie, mivel a szlovák politikus ekkor már Prága első budapesti követe volt, de Benes dezavuálta diplo­matáját, és ragaszkodott a teljes Csallóközhöz. Mint ismeretes, Benes mohóságát Masaryk el­nök nemcsak veszélyesnek tar­totta, hanem igyekezett volna korrigálni is, tárgyalási készsé­ge azonban nem utolsósorban Horthyék százszázalékos reví­zióra való makacs törekvésén megbukott. Jászi aztán emigráns lett, egy ideig még Prágában is. Milán Hodza pedig többszörös prágai miniszter, 1935 és 1938 között miniszterelnök. Jászi ekkor már az Egyesült Államokban él, idemenekül Hodza is a mün­cheni döntés után. Nem kétsé­ges, hogy Jászi művei is hatot­tak rá, amikor a háború alatt kiadta A föderáció Közép- Európában című könyvét. Ez a könyv jelentős mértékben a londoni csehszlovák emigráció és személyesen Benes elnök na­cionalista tervei ellen irányult. Ezért is méltatta megjelenése idején elismerően az Illyés szerkesztette Magyar Csillag­ban Borsody István. Csehszlo­vákiában viszont soha senki nem méltatta. Egyébként Ho­dza könyvének amerikai meg­jelenésével egyidejűleg a Ma­gyarországi Szociáldemokrata Párt Budapesten ismét felele­venítette Kossuth dunai konfö­derációs tervét. Tragikus a tör­ténet, nemdebár? Kossuth, Jászi és Hodza emigrációban haltak meg. A konföderáció gondolata pe­dig mindmáig álomnak is me­rész. Valóban mindig meg kell is­mételni a múlt tévedéseit? Pedig milyen sok idő telt el 1911 óta. E. Fehér Pál

Next