Népszabadság, 1994. szeptember (52. évfolyam, 204-229. szám)

1994-09-22 / 222. szám

32 népszabadság Mercedes Benz, aki „A”-t mond A Mercedes őszi szenzációja a széria­­gyártásra megérett „A” modell. Az egyé­ni karosszéria a váro­si autó és a minibusz jól sikerült keveréke nemcsak fazonjával, de technikájával is a jövő évezredet idézi. A jellegzetes Mer­­cedes-hűtőrács mö­gött az első meglepe­tés: az orr-részben is van csomagtartó a motor felett. Termé­szetesen hátul is van helye a kofferoknak sőt teljes méretű a pótkerék is. Az „A” modellhez tervezett elektromo­torok az első tengely mögött, a szendvics szerkezetű alvázban találhatók csakúgy, mint a közel négyzetméteres fémdobozba zárt lapos akkumulátor. Az AEG és a Mercedes közös fejlesztésű nátri­­um-nikkelklorid aksija a Zebra nevet viseli és egyszeri feltöltés­sel 120 km-re elegendő. Az intel­ligens elektronikus rendszer fé­kezéskor, vagy lejtőn áramter­melőként működik azaz „eteti a Zebrát”, ezt a fedélzeti számító­gép is jelzi a műszerfalon. A kis­ Merci biztonsága meg­egyezik a „C” és az „E” osztá­lyú modellekkel: szériafelszere­lés a két légzsák, körkörös utas­térvédelmet jelent a magas szendvics alvázkeret - ütközés­kor ez alá bukik a hajtómű. Az „A” Merci megépítésekor a legkorszerűbb újrahasznosít­ható alumínium-, magnézium­ötvözeteket és műanyagokat al­kalmazták. A villany-Merci túl van a nyúzópróbákon és három éven belül megkezdődik a soro­zatgyártása a németországi Rattstattban. A tervezett éves szériaszám kétszázezer, a vár­ható ár 25 ezer márka. Igaz ezért a pénzért nemcsak egy ötajtós Mercedest, de Kalifor­niába érvényes forgalmi enge­délyt is kap a vevő. Ez nem ke­vés, hiszen 1998-tól a napfényes államban csak abszolút nulla emissziójú járműveket lehet üzembe helyezni. Ilyen alacsony kipufogószinttel a hagyomá­nyos motorok nem versenyez­hetnek. A technika fejlődésén túl, valószínűleg az ilyen drákói törvények adják a legnagyobb lökést a villanyautók gyártásá­hoz. B. J. ITTHON A hónap legfrisebb mo­dellje az ötajtós Honda Ci­vic. A csapotthátú autó új ruháját a japánok kifeje­zetten európaira szabták, és a gyártását is az angliai Swindonban végzik, évi 150 ezres szériában. A hét­­százmillió fontos beruhá­zás a kétszáz európai be­szállítón kívül 2500 hely­bélinek ad munkát. A négyhengeres moto­rok mindegyike 16 szele­pes, a legkisebb 1,4-es 90 lóerős, az 1600-as 113 ló­erős. Az alapmodell végse­bessége 172 km/óra, az 1,6-os kétszázra képes. Új Honda Civic: nemcsak egy ajtóval több itthon AUTÓPIAC MITSUBISHI GALANT hihetetlen kedvezménnyel, korlátozott számban megrendelhető. A különleges alkalomra használt, legfeljebb 1000 km-t futott, gazdag felszereltségű autók december 15-től vehetők át, - a listaárnál 10 százalékkal olcsóbban, - a megrendeléstől december 15-ig további, napi 1000 Ft árengedménnyel. A teljes - kedvezményes - vételár befizetése esetén a Contrex átvállalja az időközben esetleg bekövetkező forintleértékelés kockázatát. • Három év, vagy 100 ezer kilométerig érvényes garancia.* Három évig, vagy 100 ezer kilométerig cseregarancia.* Nyolc év átrozsdásodás elleni garancia. Ez a rendkívüli akció csak a Conn­ett Mitsubishi autószalonjában! Bp. I. Alkotás utca 20-24. Telefon: 155-0402 Fax: 156-3485 Ne várjon holnapig! Minden nap 1000 Ft-jába kerül! 1994. szeptember 22., csütörtök Citroen Jumper: hármasugrás A Citroen, a Peugeot és a Fiat közös franciaországi gyárában készül a 3,5 tonnás új haszon­­gépjármű. A Citroennél Jum­per, a Peugeot-nál Boxer, az olasz márkánál pedig Ducato néven futó modellek lényegében teljesen azonosak, csupán a külcsínben térnek el kissé egy­mástól. A szokatlan formájú model­lek közül a Citroen változata a Jumper névre keresztelt. Az 1905 köbcentiméteres, turbódí­zel motor 92 lóerős (67,5 kW), az erőforrás elöl keresztben he­lyezkedik el. Végsebessége a gyári adatlapok szerint 136 ki­lométer óránként. A 9,2 literes fogyasztása mellett a 80 literes üzemanyagtartályt sem kell túl gyakran töltögetni. A zárt ko­csiszekrény három személy szállítására alkalmas, saját tö­mege 1665, megengedett legna­gyobb tömege pedig 3135 kilog­ramm. Kialakításánál, a hatal­mas, oldalra nyíló hátsó és az oldalsó tolóajtó, valamint az alacsony raktér tanúsága sze­rint a konstruktőrök a célszerű­ségre törekedtek. A Jumper utaskabinja is tar­togat néhány meglepetést. A legmeglepőbb, hogy az öt foko­zatú sebességváltó karja a mű­szerfalon kapott helyet. Kap­csolása pontos, ám erőt igényel. A műszerfalon a személygépko­csikhoz hasonlóan megtalálható a digitális óra, vagy a külső-bel­ső levegőt keringető kapcsolója. K. Sz. A. Peugeot 306-os: belül is tágasabb A legifjabb francia oroszlán, a Peugeot 306-os megszületése óta félmillió példányban készült el a franciaországi Poissyban, az angliai Aytonban és a spanyol­­országi Villaverdében. A csa­potthátú három- és ötajtós, vala­mint a kabriolet után most elké­szült a lépcsőshátú 306-os csalá­di limuzin, mely 24 centivel hosszabb lett és a csomagtere 463 literesre nőtt. A motorvá­laszték háromféle benzinesből és két dízelből áll: a legkisebb 70, a legerősebb 123 lóerős.

Next