Népszabadság, 1995. április (53. évfolyam, 77-100. szám)

1995-04-01 / 77. szám

1995. április 1., szombat KÜLKAPCSOLATOK - ÁLLÁSPONT_ NÉPSZABADSÁG 3 HTMH: egzisztenciateremtési programok A határon túli magyarság nem számíthat arra, hogy Magyar­­ország képes más államok polgárai számára egzisztenciát terem­teni. Ehelyett olyan környezetet kell kialakítani, amely biztosítja a szomszédos országokban élő magyarok gazdasági felemelkedé­sét - mondta Lábody László címzetes államtitkár, a határon túli magyarok egzisztenciateremtéséről első ízben szervezett buda­pesti konferencia pénteki zárónapján. A tanácskozáson hazai és ha­táron túli magyar politikusok, gazdasági szakemberek, vala­mint az illetékes minisztériu­mok és szervezetek képviselői vitatták meg a régió gazdasági együttműködésének lehetősé­geit. A HTMH elnöke a konfe­rencia tegnapi záró sajtótájé­koztatóján elmondta: olyan együttműködési formákat kell találni, amelyek egy-egy határ menti régió általános gazdasági felemelkedését szolgálják. Hangsúlyozta: nem lehet az adott térség magyarságát előnyben részesíteni, az etnikai hovatartozástól függetlenül kell biztosítani a segítségnyúj­tást. Lábody ugyanakkor egy olyan gazdasági felemelkedési programról beszélt, amely első­sorban azért alapozná az együttműködést a határ menti vidékekre, mert ott él a legtöbb magyar kisebbségi. A HTMH elnöke érdeklődé­sünkre megerősítette, hogy a határon túli magyarok gazda­sági támogatásának feladatával megalakított Új Kézfogás Köz­­alapítvány szabályzata is ki­mondja: egy-egy program meg­valósítását nem befolyásolhat­ják etnikai szempontok. Németh Attila, a HTMH gaz­daságfejlesztési főosztályának vezetője lapunknak elmondta: a kormány közreműködésével, 200 millió forintos alaptőkével létrehozott alapítvány feladata, hogy a határ menti régiók gaz­dasági felemelkedését és a ma­gyar kisebbség egzisztenciate­remtését egyaránt biztosítsa. Tabajdi Csaba, a Miniszterel­nöki Hivatal politikai államtit­kára a Kárpát-medencében le­hetséges együttműködésről la­punknak kifejtette: Magyaror­szágnak azokra a legális gazda­sági formákra kell összpontosí­tania a figyelmét, amelyek nem érintik a feketegazdaságot. Pél­daként a Budapest Bank (BB) próbálkozását említette, amely­nek lényege, hogy a pénzintézet Páterbank néven fiókintézetet létesítene Romániában. A konferencián egyebek mel­lett elhangzott: a térségbeli or­szágok gazdasági együttműkö­dése elképzelhetetlen a megfe­lelő nemzetközi jogi keretek biztosítása nélkül. A felszólalók alapkövetelményként említet­ték a gazdasági jellegű infor­mációk hozzáférhetőségét is. Kopátsy Sándor közgazdász szerint Magyarország gazdasá­gilag egyelőre inkább a szom­szédos államokkal tudna integ­rálódni, semmint az Európai Unióval. Szorgalmazta a kelet- és közép-európai térségek kö­zötti életszínvonalbeli különb­ségek felszámolását. Szabó József Különmegállapodás a schengeniekkel? Brüsszel terjessze ki a schengeni megállapodás érvényét az EU- val határos kelet-közép-európai államokra. A lépésre - amely az integráció szempontjából új perspektívákat nyitna meg a vi­segrádi országok előtt - még a ’96-os maastrichti felülvizsgála­ti konferencia előtt sor kerülhet­ne -javasolta a Pető Iván pártel­nök vezetésével Bonnban tartóz­kodó SZDSZ-delegáció a Klaus Kinkel német külügyminiszter­rel folytatott megbeszélés során. A szabaddemokrata delegá­ció - amelynek tagja volt még Szent-Iványi István külügyi ál­lamtitkár és Eörsi Mátyás, az Országgyűlés külügyi bizottsá­gának elnöke­­ az FDP és a né­met liberális párthoz közel álló Friedrich Naumann Alapítvány meghívására tárgyalt vezető német politikusokkal. Pető szerint a schengeni meg­állapodás kétségkívül fontos az EU belbiztonsága szempontjá­ból, ám a szigorú határellenőr­zés öt évvel a berlini fal leomlá­sa után újabb falak felhúzását jelentené, destabilizáló hatást fejtve ki a kelet-közép-európai régió lakossága körében.­­ Javaslatunk elfogadása nem befolyásolná negatív mó­don a magyar-román és a ma­gyar-ukrán kapcsolatokat - mondta Eörsi, aki szerint a kis­­határforgalmat kétoldalú meg­állapodásokkal lehetne szabá­lyozni. Szent-Iványi hozzátette: Magyarország a svájci példát követve szeretne különmegálla­­podást kötni a Schengen­­csoporttal. Az államtitkár sze­rint erre elsősorban azért volna szükség, mert Schengen közös vízumpolitikát ír elő. Budapest ugyanakkor nem kíván változ­tatni azon a gyakorlaton, hogy a hazánkkal szomszédos álla­mok polgárai vízum nélkül utazhatnak Magyarországra. Hazánk euroatlanti integrá­ciójával kapcsolatban Pető azt hangsúlyozta: az EU- és a NATO-csatlakozás egyformán fontos. A bonni tárgyalópartne­rek többsége úgy vélte, míg az uniós tagság az ezredfordulóra megvalósulhat, a NATO keleti kiterjesztése során figyelemmel kell lenni Oroszország biztonsági érzékenységére. Az SZDSZ el­nöke végül leszögezte: Magyaror­szág német megítélése jelentősen javult az utóbbi időben. Pető sze­rint ezt elsősorban a magyar­szlovák alapszerződés, illetve a budapesti kormány által a közel­múltban elfogadott és jelentős gazdasági megszorításokat is tartalmazó intézkedéscsomag megszületése magyarázza. Dési András Zsidó múzeum: megvan minden kincs BUKARESTI TUDÓSÍTÓNKTÓL Romániában megtalálták a bu­dapesti zsidó múzeumból 1993 decemberében ellopott műkin­csek utolsó 32 hiányzó nagy ér­tékű darabját. Calin Mateescu rendőr ezre­des bejelentette: előkerültek a budapesti múzeumból elrabolt kincsek mintegy 200 millió dol­lárt érő utolsó darabjai is. A felbecsülhetetlen értékű mű­kincsek legnagyobb részét ta­valy májusban a Bukarest kör­nyéki Dascalu faluban találták meg az egyik tettes lakásán, egy nagy értékű darab pedig ugyancsak tavaly egy szatmári műkincskereskedőnél került elő. Hogy a mostani utolsó té­telt hol, mikor és kinél találták meg, azt a rendőrségi dandár­parancsnok nem közölte. La­punk kérdésére válaszolva az ezredes annyit árult el, hogy a most előkerült kincseket is a ta­valy felgöngyölített banda tag­jainál találták meg. Időközben ugyanis a rablótársaság újabb tetteseire és bűntársaira derült fény. Göncz Árpád az Al-Ain oázisban Göncz Árpád köztársasági el­nök és kísérete, valamint a dele­gációval tartó üzletemberek pénteken elhagyták az Egye­sült Arab Emírségek fővárosát, Abu-Dzabit, és az Al-Ain oázis­ba utaztak - jelentette az MTI. A köztársasági elnök a pénte­ki pihenőnap után szombaton Dubajba látogat, amely a térség kereskedelmi központjának számít; a magyar export 78 szá­zaléka is ide irányul. □ Anatolij Szobcsak szentpéter­vári polgármester meghívta a Néva-parti városba Göncz Ár­pádot. A látogatásra a magyar államfő május 9-i, győzelem na­pi moszkvai útja alkalmával, vagy egy későbbi, egyeztetett időpontban kerülhetne sor. Biztonság a XXI. században MTI-JELENTÉS A XXI. század európai biztonsá­gi modelljének kidolgozásáról tartott vitát pénteken Prágában az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) vezető tisztségviselői­nek tanácsa, ülésének második, befejező napján. A tanács csütörtökön a soros elnök, Magyarország külügymi­niszterének beszámolóját vitatta meg a legfontosabb európai konfliktusokról, valamint az EBESZ rendezésükben vállalt szerepéről. Kovács László ismer­tette az új európai biztonsági modellel kapcsolatos magyar ál­láspontot, miszerint „annak a meglévő szervezetekre kell épül­nie, ugyanakkor biztosítania kell, hogy tevékenységük össze­kapcsolódjon”. A külügyminiszter újságírók­nak nyilatkozva elmondta, hogy a prágai ülés idején diplomaták­kal folytatott beszélgetéseiben sok elismerő véleményt hallott a magyar-szlovák alapszerződés aláírásáról. A magyar-román alapszerződésről hamarosan folytatódó tárgyalásai kapcsán kifejtette: nem tűnik kedvező jelnek, hogy a román szenátus most fogadta el azt az európai normákkal teljesen ellenkező törvényt, amely megtiltja más nemzetek szimbólumainak és himnuszának használatát. - Úgy gondolom - mondta végül -, hogy Bukarestre nem kis nem­zetközi nyomás nehezedik majd, hogy ez a szenátusi döntés végül ne emelkedjen törvényerőre. Vita az EU intézményi reformjáról Az Európai Uniónak hatalmas a felelőssége az európai új demok­ráciák iránt: szolidaritást kell vállalnia velük, és vezetnie kell őket az unió felé - olvasható ab­ban a közös nyilatkozatban, amelyet az Európa Parlament néppárti csoportja, az Európai Néppárt, valamint az európai kereszténydemokrata és keresz­tényszocialista pártokat tömörí­tő Európai Demokratikus Unió pénteken Brüsszelben véget ért tanácskozásáról adtak ki. A konferencián az EU-intézmé­­nyek küszöbön álló reformjáról, illetve az unió kilátásba helye­zett bővítéséről folytattak vitát. Magyar részről többek közt Für Lajos, Szabó Iván és Csóti György (MDF), illetve Giczy György és Surján László (KDNP) vettek részt. A határon túli magyarságból a romániai RMDSZ és a szlovákiai Magyar Kereszténydemokrata Mozga­lom is képviseltette magát. A tanácskozás résztvevői ál­lást foglaltak az EU további ki­bővítésének szükségessége mel­lett, egyaránt utalva Máltára és Ciprusra, illetve a kelet-közép­­európai térség államaira. A legkomolyabb átalakítási kísérlet A The Economist elemzése a Horn-kormány intézkedéscsomagjáról MUNKATÁRSUNKTÓL Kelet-Közép-Európa vala­mennyi állama - Oroszország és Ukrajna kivételével - tavaly egységesen első ízben mutatott pozitív növekedési ütemet - kö­zölte a Bécsi Nemzetközi Gaz­dasági Összehasonlítások Inté­zete (WIIW) által szervezett sze­mináriumon Peter Havlik igaz­gatóhelyettes. Az előrejelzések szerint idén és jövőre is folytató­dik ez a trend, így a térségből el­sőként 1996-ban Lengyelország érheti el a piacgazdaságra való áttérést megelőző 1989-es év GDP szintjét. A magánszektor részesedése országonként még jelentősen eltér, a GDP 30-60 százalékát adja. A növekedési irányzat stabilizálódása ellenére az infláció a legtöbb helyen vál­tozatlanul magas. Tavaly a leg­alacsonyabb Csehországban volt 10 százalékkal, a legmagasabb pedig Horvátországban 97,6 százalékkal. (Oroszországban 300, Ukrajnában 700 százalék felett.) A munkanélküliség átla­gosan 13 százalék körüli. Az Il Mondo olasz gazdasági hetilap a visegrádi négyek hely­zetét elemezve - jelentette tudó­sítónk - az itáliai tünethez ha­sonlítja Magyarországot is, amennyiben, ha a politikai bi­zonytalanság - Békési lemondá­sa - párosul a kedvezőtlen mak­rogazdasági adatokkal, akkor a külföldi tőke elriad a befekteté­sektől. S ennek bizonyításaként említi, hogy a Crédit Suisse elállt a Budapest Bank megvéte­létől. Az üzleti körök elbizony­talanodását váltotta ki az is, hogy a reformfolyamat lelassult. A meglehetősen bizonytalan start után a magyar kormány a jelek szerint magához tért, s jól­lehet eleinte sokat piszmogott a reformokkal, most olyan prog­rammal állt elő, amely fenekes­tül felforgatta a magyar belpo­litikát - írja viszont elemzésé­ben a The Economist. A brit hetiap cikke szerint az elhatározott lépések a rendszer­­változtatás óta a legkomolyabb átalakítási kísérletet jelentik, s céljuk a túlméretezett jóléti ál­lam, valamint a burjánzó „ad­minisztrációs vízfej áramvona­­lasítása”. A lap szerint Bokros Lajos és Surányi György győzte meg Horn Gyula miniszterelnö­köt afelől, hogy - egyebek mel­lett - az alanyi jogon járó gyer­mekgondozási segély és az in­gyenes felsőoktatás intézményét át kell adni a múltnak. Horn szerencséje, hogy a kö­vetkező választások csak három év múlva esedékesek - írja a lap, hozzátéve: a magyarok igen dü­hösek a megszorító intézkedések miatt. A lakosság a jóléti rend­szert, melyből a családok majd mindegyike közvetlen hasznot húzott, a nemzeti örökség részé­nek tekintette. Ám még a mor­­golódók is elfogadják, hogy az ország kemény terápiára szorul. Ha ez valóban elhozza a tartós és erőteljes növekedést, a válasz­tók akár még arra is hajlandók lehetnek, hogy 1998-ban meg­tartsák jelenlegi kormányukat. Visszhang nélkül? Tüntettek a minap a pedagó­gusok. Nincs benne semmi meglepő: március 12. óta, amióta a kormány közzétette a szociális ellátást erőteljesen korlátozó szándékait, tüntetések sorozatára lehetett számí­tani. Várható volt, hogy az utcán is tiltakoznak mindazok, akiknek érdekeit sértik a tervezett intézkedések. Nem lett volna hát semmi különös abban, ha a csütörtö­ki demonstráción sokkal többen jelennek meg. Ha jelenté­keny létszám nyomatékosítja az ellenvetéseket, a követelé­seket, a petíciók, a szónokok érveit. A résztvevők csekély száma azonban megkérdőjelezi a kivonulás értelmét. Azt, hogy értesüljön a kormány, s persze a társadalom, a közvé­lemény is, hogy egy érdekcsoport, s vele egy vélemény, egy álláspont, egy gondolkodási irány milyen erőt tud felmu­tatni, milyen ellenállást tud kifejteni. Néhány száz, esetleg egy-kétezer fő persze lehet nagyon szép szám, ha valami­lyen szűkebb szakmai, egyesületi vagy vallási csoport hív­ja utcára híveit. Itt azonban alapvető nemzeti érdekekről volt szó. Alapkérdésekről szóltak a beszédek, olykor drá­mai hangon. Ehhez képest csekélynek érzem a részvételt, így ez a csütörtöki menetelés inkább csak összezavarta az érdek- és erőviszonyokról alkotott képünket. Mert hiába tudjuk, mit akarnak azok, akik ott voltak, nem tudhatjuk, miként vélekednek, akik nem mentek el. A távollétével tün­tető túlnyomó többség. Vajon tényleg mást akarnak, mint a kivonulók? Talán egyetértenek a kormánnyal, vagy csak re­ménytelennek, s ezért feleslegesnek találnak minden mozgo­lódást? Talán még bizakodnak az egyezkedésekben, vagy már rég felhagytak minden reménnyel? Csak a szervezés volt erőtlen, vagy a demonstrációra hívó szakszervezetnek nincs kellő hitele? Más talán nagyobb tömeget mozgósíthatott vol­na, vagy senki szavára nem indultak volna föl többen az ok­tatásügy védelmében? Esetleg ismét maga a politikai, egyál­talán a közéleti cselekvés vált értéktelenné az emberek sze­mében? Egy biztos: a politikai szférában hatalmas a felzúdulás a kormány terveivel szemben. De hogy mit gondolnak az érintettek, a választók, nem tudható. Ez pillanatnyilag még jól is jöhet a kormánynak. Idővel azonban roppant ké­nyelmetlenné válhat így, visszhang nélkül kormányozni. Zappe László Fekete partizánok Mielőtt bárki komoly nyo­mozásba kezdene, közlöm: én is benne vagyok a fekete­­gazdaságban. Többnyire nem kérek és nem kapok számlát, kínai piacon vettem papucsot, kontárral csináltattam bútort, termelőtől vettem bort. Nem adózom, nem adóznak. Ráadá­sul furfangos legális adóspóroló módszereket alkalmazok. A feketegazdaság ugyanis mi mind vagyunk. Azok, akik élnek, ahogy lehet, az olcsóbb és gyorsabb megoldásokat vá­lasztják. Feketegazdasági tett a fűtőolajjal való autózás és szívességi munka, amikor valaki ingyen kezeli barátnője fo­gait, aki viszont angol nyelvre fordítja tudományos levelezé­sét. A Népszabadságban jelent meg néhány hete egy könyv­­ismertetés, amelyből megtudhattuk: Peruban a folyamatos államcsőd állapotában azért van lakásépítés, azért van helyi közlekedés, talán még iskola is, mert az emberek mellőzik a hivatalos, intézményes csatornákat. A peruiak igyekeznek nem adózni, igyekeznek megkerülni a bürokráciát, nem akarnak korrupciós és adósarcokat fizetni, s lám az ország működik. Tehát, amikor az államgazdasági szálakból azt halljuk, hogy az ország bajainak oka a feketegazdaság, gon­dolkozzunk el a perui példán. (Nagy baj, hogy a mostani kampányban a fekete-, vagy szürkegazdaság elleni fellépés­ről szinte ugyanazok és ugyanakkor szólnak, akik mostaná­ban a szervezett bűnözés jelenségét emlegetik. Félek, hogy ízetlen kapcsolódás készül, hogy ezt a két dolgot valakik, va­lahol összekeverik. Ezt vissza kell utasítani, mert a lakosság jelentős részét kriminalizálják így.­ Az állami szocializmus idején második gazdaságnak ne­vezeték a nem hivatalos szektort. Most láthatjuk, amint a gazdaságpolitika a piacgazdaság árnyékgazdaságát állítja elő. A járulékok újabb tervezett emelése, társadalombizto­sítási költségek növelése majd válaszlépésekre kényszeríti az embereket, akik magukat nem csupán adóalanyokként tudják elképzelni. Ha megijesztik az embereket, akkor er­re pánikreakciókkal válaszolnak: kiveszik a pénzt a taka­rékból. A feketegazdaságban forgatott pénz is a magyar bankokban van. Egyébként szakemberek szerint az adóel­kerülés költségei is a költségvetést terhelik. Az országban hosszú évtizedek alatt kialakultak a gazda­sági partizán-hadviselés módszerei és az állam nagy fiskális hadserege képtelen legyőzni a szabadcsapatokat, amelyek tagjainak egyetlen céljuk van: védeni akarják életszínvona­lukat, nem akarnak másnap kevesebbet adni gyerekeiknek. Be kellene látni, hogy a hagyományos módon folytatott há­borúban a feketegazdaság, azaz a racionálisan gondolkozó polgár, legyőzhetetlen. Kompromisszumot kellene ajánlani nekünk, kölcsönös engedményeket. Máskülönben a harc folytatódik és csak robbantgatják a hidakat. Miklós Gábor Rókák és disznók múltban - a sertéspestistől a baromfikoleráig - állatbeteg­ségek garmadával ismerkedhetett az ország. Ráadásul a mi­nap tartottak nemzetközi szimpóziumot a rókaveszettség megakadályozásának európai együttműködési esélyeiről. A hetek óta hallgatag állatorvosi kar, miután megúszták az abonyi sertésügyet, előrukkolt egy ötlettel. Szükségük lenne háromszázmillió forintra, s ha a határőrizet is segít, képesek megoldani, hogy pestises vaddisznók ne ballag­hassanak kedvük szerint keresztül-kasul az országhatá­ron. Egyesek szerint nem kisebb a tét, mint az éppen az új­ra növekedésnek induló magyar állattartás jövője. A vaddisznó önmagában is sok gondot okoz, feltúrja, összetapodja a friss vetést, autókat tör össze. Még ennél is nagyobb a baj, ha a disznó beteg. Az orvvadász, ha ilyet se­gít át a másvilágra, nem az állat betegségére gyanakszik. Saját leleményét dicséri, amikor a potyahúsból készült vaddisznókolbászt kínálja. S ettől kezdve a virológusok tudják, hányféleképpen juthat a kór a nemes jószágokba. Utána kezdődik a rémült állatvágás, a klórmészszórás, a nagy hallgatás, avagy a szófukar magyarázkodás. Nehogy bárki is azt higgye, ez magyar sajátosság. Német­országban tavaly egymilliónál több disznót vágtak le ha­sonló okok miatt. Csakhogy Magyarország helyzete jócs­kán különbözik az EU-államokétól. A mindenkori európai raktárkészletek nagyságától is függ, hogy mennyi­re szigorúak az importőrök. Ha sok a hús, nagy a szigor és jön az országos zárlat, ha kevés, akkor elnézőbbek és meg­elégszenek regionális karanténnal, így hát a határvédelem, bármilyen hasznos is lehet, ön­magában aligha segít a gondjainkon. Czauner Péter

Next