Népszabadság, 1996. január (54. évfolyam, 1-26. szám)
1996-01-16 / 13. szám
1996. január 16., kedd PIAC - GAZDASÁG Kórházi közbeszerzés bonyodalmakkal A zöldségesnek is pályáznia kell? ► FOLYTATÁS A 21. OLDALRÓL Az egészségügyi bizottság elnöke, Gerő Gábor azt is elmondta, hogy a fővárosban egyelőre négy-öt kórház közösen próbál szerződést kötni cégekkel arra, hogy a továbbiakban intézzék a kórházi beszerzéseket, szükség esetén tendereztessenek. Erre azért van szükség, mert a pályáztatás miatt csaknem öt hónap átfutási idő után jutnának megrendeléseikhez az intézmények. Számtalan olyan kérdés tisztázatlan, amely alapvetően befolyásolja egy egészségügyi intézmény működését - mondta győri tudósítónknak Benkő József, a Petz Aladár Kórház gazdasági igazgatója. A törvény értelmében a 10 millió forintot meghaladó eszközök, anyagok beszerzését pályáztatni kell. Igen ám, de hol? Jelenleg ugyanis két, egymással pereskedő közbeszerzési értesítő létezik. Ennél is nagyobb gond az a követelmény, hogy pályáztatni csak azt lehet, amire fedezet van. A kórházaknak azonban fogalmuk sincs arról, mekkora lesz az az összeg, amelyet szaknyelven dologi automatizmusnak neveznek, s milyen mértékű gyógyszeráremelés várható. Pedig ennek hiányában szinte lehetetlen tervezni. Nem egyértelmű - mondta a győri gazdasági igazgató -, hogy önálló gyógyszerek vagy gyógyszercsoportok beszerzését kell-e pályáztatni. Nyilvánvaló, hogy egy nagyobb kórház esetében például az antibiotikumok ára meghaladja a 10 milliót, ám ha ezt lebontják az egyes tablettákra, kapszulákra, akkor az összegük külön már nem éri el a törvény értékhatárát. Akkora forgótőkéje egyik kórháznak sincs, hogy mindenfajta gyógyszerből jelentősebb készleteket tartson. Ha például influenzajárvány van, soron kívül szerzik be az orvosságok szükséges többletmennyiségét. Ez meghaladhatja akár a 10 milliót is, akkor viszont pályáztatni kell. Csakhogy, mire egy ilyen pályázat hivatalosan lebonyolódik, vége a járványnak. Ugyanez a gond az életmentő gyógyszerek beszerzésénél. E nemritkán nagy értékű és minden esetben valamely beteg gyógyításához kötődő szerek megvásárlására csupán néhány órája van a kórháznak. A győri kórháznak még érvényesek a hosszú távú szerződései; a gazdasági igazgató reméli, hogy lejártukig tisztázódnak a ma még bizonytalan végrehajtási eljárások. A gyöngyösi kórház életét megbéníthatja a közbeszerzési törvény kapcsán tavaly decemberben elfogadott helyi önkormányzati rendelet - mondta egri tudósítónknak dr. Lukács- Tóth Gyula, a Bugát Pál Kórház orvos igazgatója. A gyöngyösi önkormányzat ugyanis úgy döntött, hogy árubeszerzéskor nem a törvényben előírt 10 millió, hanem már 1 millió forint, építési beruházás, műszaki terv készítése, szolgáltatás megrendelése esetén pedig a közbeszerzési törvényben meghatározott értékhatár ötven százaléka, azaz 10 millió forint felett kell pályáztatni a jelentkezőket. Lukács-Tóth szerint akár két hónapra is megbénulhat emiatt a kórház működése, hiszen harminc-negyven árubeszerzési tételük értéke haladja meg az éves egymillió forintot. Olyan kis ügyekben is, mint például az intézmény zöldségekkel való ellátása, úgyszintén be kell tartani az előírásokat. Szeged önkormányzati kórházának még nincs ez évre szóló költségvetése - válaszolta tudósítónknak dr. Baráth Lajos, a kórház gazdasági igazgatója. Az intézmény egyelőre nem állította össze azokat az igényeket, amelyek kielégítésének eszközei a közbeszerzési törvény hatálya alá esnek. Fejes László, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója szerint a közbeszerzési törvény miatt még a nagy kórházaknak sem kell változtatniuk eddigi beszerzési gyakorlatukon, minden egyes termékre külön vonatkozik ugyanis a tízmillió forint összegű tendereztetési értékhatár. Csak néhány nagy értékű műszer, eszköz vásárlását kell megelőznie a tenderkiírásnak. A főigazgató úgy gondolja, az új gazdálkodásról megfelelő tájékoztatást kaptak az intézmények vezetői, akik igénybe vehetik tendereztetést végző vállalkozások munkáját is. Arra a kérdésre, hogy az OEP- nek nincs-e szándékában központi tendereztetést végezni, Fejes azt mondta: a jogszabály felhatalmazta a tb-önkormányzatot, és vizsgálják is, hogy milyen egészségügyi termékeket és milyen eljárással lenne célszerű bevonni a központosított beszerzés körébe. Ez akkor lenne előnyös, ha a nagyobb tételű vásárlással alacsonyabb áron jutnának hozzá az intézményekben használt termékekhez. Mindezt cáfolni látszik Gerő Gábor fővárosi bizottsági elnök információja. Szerinte az eddig lebonyolódott pályázatokra nem a kórházak korábbi szállítói jelentkeztek, s e cégek a korábbi áraknál magasabb összeget kértek. Korszerű műszerek nélkül a baleseti sérültek esélye is csökken RÉDEI FERENC FELVÉTELE PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC 1996. JANUÁR 15. BUDAPESTI RÉSZVÉNYÁRFOLYAMOK Névsrl. Árt. nh Nyitó- Záró- Átlagsz. ért. (Ft) ár ár ár AgrimB-----AgrimN-----Alpok-----Bluszt 31 6008 3 950 3 950 3 950 Hway-----Meinl-- ---Csop3 1 395 350 1 560 895 890 894 Danub 54 44 296 740 32 963 1 300 1 345 1 344 Domus5 305 000 550 540 560 555 Dhold----- Egis 67 39 719 520 11 200 3 465 3 580 3 546 Fotex 25 6 897 280 73 460 95 95 94 Főnix-----Garent-----Global2 264 600 189 1 400 1 400 1 400 Glóbus9 789 810 792 1 000 1 000 997 Grabo8 2 916 030 1 350 2 150 2 180 2 160 Gsmn9 862 680 3 081 280 280 280 Hajdút-----Humán8 3 261 300 3 795 860 880 859 Hung-----IBUSZ-----IEB 34 12 995 900 1 075 12 250 12 050 12 089 Konzum2 3 875 200 10 200 380 376 380 Martfű-----Mal 74 95 489 640 69 316 1 360 1 385 1 378 Noil-----Novotr-----OTP 43 12 524 840 11 503 1 080 1 100 1 089 Pgaz8 2 098 990 478 4 370 4 400 4 391 Pharma----Pick5 9 275 950 1 546 6 000 6 000 6 000 Pflax1 40 500 90 450 450 450 Pplast 11 11 238 260 5 227 2150 2153 2150 Pralto4 742 400 1 280 580 580 580 Richt 38 13 597 240 4 438 3 000 3 095 3 064 ScoopS-----ScoopT-----Scoop 1.-----Sopron3 422 400 176 2 400 2 400 2 400 Styl-----Zalakerámia2 115 320 31 3 720 3 720 3 720 Zwack2 213 200 82 2 600 2 600 2 600 Kárp.jegy 132 100 542 12 282 165 170 171 BUX: 1717,05 (+21,52) AZ MNB VALUTAÁRFOLYAMAI Pénznem Árfolyamok Vételi Közép Eladási GBP 214,71 216,83 218,95 AUD 103,34 104,36 105,38 BEF (100) 468,15 472,72 477,29 DKK 24,87 25,11 25,35 FIM 31,77 32,08 32,39 FRF 28,06 28,33 28,60 GRD (100) 58,59 59,16 59,73 NLG 85,81 86,65 87,49 IRP 222,20 224,36 226,52 JPY (100) 131,73 133,07 134,41 CAD 101,84 102,84 103,84 KWD 464,35 468,82 473,29 DEM 96,11 97,05 97,99 NDK 21,91 22,12 22,33 ITL (1000) 88,49 89,32 90,15 ATS 13,67 13,80 13,93 PTE (100) 92,62 93,52 94,42 ESP (100) 114,50 115,58 116,66 CHF 119,31 120,48 121,65 LE 21,13 21,32 21,51 USD 138,93 140,27 141,61 ECU 178,12 179,85 181,58 AZ MNB DEVIZAÁRFOLYAMAI Devizanem Árfolyam Devizanem Árfolyam GBP 217,19 DEM 97,20 AUD 104,53 NDK 22,15 REF (100) 472,64 ITL (1000) 89,33 DKK 25,13 ATS 13,82 FIM 32,13 PTE (100) 93,82 FRF 28,38 ESP (100) 115,55 NLG 86,80 CHF 120,64 IRP 224,81 LK 21,33 JPY (100) 133,40 USD 140,42 CAD 103,00 ECU 179,77 EWD 468,85 HATÁRIDŐS PIACOK Határidő Új Előző elszámolóár Nyitott Kötésáll. BÉT 30.d.k. Február 93,70 93,75 512 Március 93,83 93,90 362 Április 93,94 93,95 200 Június 94,13 94,05 369 Szeptember 94,21 94,21 388 December 94,35 94,30 110 BUX Március 1775,00 1760,00 410 Június 1880,00 1855,00 270 Szeptember 1980,00 1935,00 210 December 2087,50 2040,00 112 DEM Január 95,18 95,18— Február 97,45 97,45 Március 99,20 99,607 Június 104,30 104,30 150 Szeptember 109,30 109,30 42 December 115,00 117,001 USD Január 136,90 136,90— Február 139,53 139,53 93 Március 140,80 140,80 493 Június 147,80 147,67 899 Szeptember 156,35 156,35 154 December 161,90 161,903 ECU Január 177,05 177,05 Február 179,00 179,61 169 Március 182,00 182,40 903 Június 190,30 190,30 1460 Szeptember 200,30 202,96 270 December 208,50 211,821 BÁT DEM Január 95,05 95,05 25 070 Február 97,15 97,25 18 867 Március 98,90 98,90 38 581 Április 100,50 100,80 200 Június 103,80 104,25 68 972 Szeptember 109,40 109,90 71 567 December 114,50 115,00 50 USD Január 137,60 136,50 19 380 Február 139,60 139,60 18 825 Március 142,10 141,70 23 558 Április 143,70 143,60 17 250 Június 148,40 148,40 32 228 Szeptember 155,20 155,34 41 851 December 163,20 163,20 677 ECU Január 176,40 176,40 1 405 Február 179,60 179,60 29 405 Március 182,00 182,50 10 275 Április 185,00 185,00 31 620 Június 190,00 190,90 23 661 Szeptember 201,00 201,00 28 005 December 209,30 210,00 4 375 JPY Január 130,36 130,36 14 000 Február 133,90 133,90 2 230 Március 136,40 136,40 26 074 Április 139,00 139,25 4 200 Június 144,70 145,00 1 589 Szeptember 153,00 154,00 4 197 December 161,50 162,00 820 Kamat Március 27,01 27,01 710 Június 27,00 27,00 650 NÉPSZABADSÁG 13 A későbbi béremelés enyhíti a hiányt Tb-remény: az intézmények túlélik az első negyedévet Súlyos gondot okoz a kórházak és rendelőintézetek többségében, hogy - elfogadott idei költségvetés híján - januártól mindössze öt százalékkal emelte meg havi működési apanázsukat az egészségbiztosító. Fejes Lászlóval, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) főigazgatójával arról is beszélgettünk, hogy a bankok konszolidációját követi-e az egészségügyi konszolidáció. Fejes László számításai szerint ha a következő három hónapban csak az eddig bejelentett áremeléseket kell ellensúlyozni, az idei tb-költségvetés elfogadásáig elegendő lesz a tavalyinál öt százalékkal több apanázs a kórházak működésére. A kiadások 60 százaléka bér A biztosító reméli, hogy nem kerülnek olyan helyzetbe az intézmények, hogy fizetésképtelenség miatt a beszállítók nem adnak több árut, szolgáltatást. Annak ellenére, hogy kilencmilliárd forintra becsülik az egészségügyi intézmények adósságállományát, jelenleg egy kórház sem jelentett csődöt. Ha ez mégis bekövetkezne, csakúgy, mint korábban a Szolnok megyei és a zalaegerszegi kórház esetében -, egyedileg bírálnák el a helyzetet. Az említett két intézmény különféle pénzügyi támogatást kapott. A közelmúltban döntött a parlament a Zala megyei kórház szanálásáról, s úgy tűnik, hogy az intézményben rendeződik a szívsebészeti beruházás miatt kialakult feszültség. Megtudtuk, hogy az intézmények költségvetéséből átlagosan 3 százalékot költenek az élelmiszerekre, a szállítási költségek, a telefonkiadások sem meghatározóak. Legtöbbet, átlagosan 60 százalékot a bérkiadások visznek el. (A fejlett egészségüggyel rendelkező országokban ez 80 százalék.) Az Egészségügyben Dolgozók Demokratikus Szakszervezete és a kormányzat megállapodása szerint csak áprilistól - tehát már a végleges tb-költségvetés elfogadása után - lesz béremelés az ágazatban. Fejes szerint ez is garantálhatja, hogy az intézmények dologi kiadásaira az első negyedévben elég lesz a pénz. Sokan bírálják, hogy az OEP nem az elvégzett beavatkozások tényleges költségeiért járó díjat utalja át a kórházaknak, hanem az úgynevezett homogén betegségcsoport (HBCS) és egyfajta pontrendszer szerint fizet az intézményeknek. Ezt az intézmény saját belátása szerint használja föl. Tehát a kórházban végzett különféle beavatkozásoknak nincs külön díjuk. Különösen a magasabb technikát alkalmazó szakmák művelői gondolják úgy: a HBCS helyett jobb lenne az úgynevezett fee for service, azaz az elvégzett beavatkozás tényleges költségét megtérítő egyedi díjazás. Ez pontosan mérné a ráfordításokat. Pontrendszer vagy munkadíj? Fejes Lászlónak az a véleménye, hogy bármilyen is a biztosítók finanszírozása, pénzügyi egyensúlyuk megőrzése végett csak az adott évi költségvetést használhatják föl a gyógyításra. (Nálunk ebben az évben várhatóan a tavalyi 190 milliárd forintnál 25 milliárddal több jut a kórházak és rendelők működésére.) Ez magyarázza, hogy például a cseh biztosító - noha náluk a fee for service alapján finanszírozzák az egészségügyet - 1992 óta nem emelte a beavatkozásokért járó díjait. Az ár tehát ott sem követi a tényleges költségeket. A főigazgató az amerikai nagy biztosítók példáját is megemlítette, amelyek az előre elfogadott gyógyítási szakmai protokollok alapján fizetnek a kórházaknak. S ha az orvos indokolatlanul eltér az alkalmazott gyógyszeres terápiától, a biztosító nem állja a számlát, így előfordul, hogy a nagy biztosítók a kórházakban kifüggesztett tarifák 30-40 százalékát fizetik csak a biztosított betegek után. Lesz-e egészségügyi konszolidáció? Megkérdeztük azt is Fejes Lászlótól, hogy a bankok példájára sor kerül-e a 9 milliárdos adósságot görgető egészségügy konszolidációjára. Megtudtuk, hogy a már elfogadott állami költségvetés, valamint az Országgyűlés elé terjesztett idei társadalombiztosítási költségvetési javaslat sem tartalmaz szabályt vagy pénzügyi előirányzatot e célra. A Népjóléti Minisztérium azonban tervezi az egészségügy konszolidációját. A főigazgató úgy gondolja, hogy ennek forrása lehetne a tervezettnél nagyobb privatizációs bevételek egy része. Az eddigi adósságfelmérések a kórházak önbevallására épültek, ezért szerinte nem biztos, hogy objektívek. Ezért a konszolidációs program megkezdése előtt azonos szempontok alapján, külső szakértői cég bevonásával meg kell vizsgálni, hogy milyen okok következménye a kórházak eladósodása. Az intézmények tulajdonosai ennek megfelelőn mérlegelik majd, hogy a konszolidációs programot milyen vezetőkkel kívánják megvalósítani. A felmérés elősegítheti a fölösleges kórházi kapacitások leépítését és azt, hogy a lakosság igényeinek megfelelően alakítsák át a hazai egészségügyi rendszert Nógrádi Tóth Erzsébet KINCSEM KÖTVÉNY Névre szóló, fix kamatozású, folyamatos kibocsátású értékpapír. Az eladott kötvények kamata a futamidő alatt nem változik Új kibocsátású kötvényeknél a kibocsátó fenntartja magának a kamatváltoztatás jogát. KINCS, AMI VAN & CIB I. SOROZAT-------------------------3 hónapos futamidő - kamat: évi 27,5% II. SOROZAT------------------------6 hónapos futamidő - kamat: évi 28,5% III. SOROZAT----------------------12 hónapos futamidő - kamat: évi 30% FORGALMAZÓK: CIB HUNGÁRIA BANK RT.: 1027 BUDAPEST, MEDVE U. 4-14 TEL 212-5785 BELVÁROSI FIÓK ÉS LAKOSSÁGI KÖZPONT: 1052 BUDAPEST. VÁCI U 16B TEL 118-8990 • 9022 GYŐR. CZUCZOR GERGELY U 26 TEL (96) 313-856 • 4400 NYÍREGYHÁZA. SZARVAS U 7 TEL (42) 422-000 • 7621 PÉCS RÁKÓCZI U 46 TEL.: (72) 311-688• 6720 SZEGED. KISS MENYHÉRT U 1 TEL (62) 313-222 • 4025 DEBRECEN. HATVAN U 15 TEL (52) 442-201 • 8000 SZÉKESFEHÉRVÁR TÁNCSICS MIHÁLY U. 5. TEL (22)333-567 • 6800 HÓDMEZŐVÁSÁRHELY, DEÁK FERENC U. 15. TEL.: (62) 346-911 • 5600 BÉKÉSCSABA, WLASSICH SÉTÁNY 7 TEL (66) 454-293 NEW YORK BRÓKER BUDAPEST KFT. 1088 BUDAPEST. RÁKÓCZI UT 1-3. TEL 266-5160 CITY BRÓKER KFT. 1024 BUDAPEST. ADY ENDRE U. 19. TEL 212-2798 VALAMINT AZ IBUSZ UTAZÁSI IRODÁK KFT. KIJELÖLT FIÓKJAI ÉS A COOPTOURIST FIÓKJAI ORSZÁGSZERTE.