Népszabadság, 1996. május (54. évfolyam, 102-126. szám)
1996-05-20 / 117. szám
14 népszabadság KULTÚRA I televízió ■■■ 1 91 Film mindenről, ami másképpen van Újranézhettük a televízióban Antonioni Nagyítását. Nézhettük a klasszikus példázatot arról, hogy csak nézünk, de nem látunk, láthattunk látványos igazolást arról, hogy semmi sem igazolható, különösképpen nem látvány által látványosan. Kinézhetjük a szemünket a híres parkbéli jelenetnél: videóra vehetjük, kockánként megállíthatjuk a fotómasina által megörökített gyilkost mi, nézők, sosem fogjuk meglátni. Akár meg is könnyebbülhetünk: amit nem láttunk, az nincs, maga Fényképész sem látta, csak a masinája, a képek pedig eltűntek, a hulla is eltűnt, a valóság tehát a film végére megint az, ami a film elején is volt, vagyis a látszat, egy pantomimvilág látszata. És ez a látszatvalóság mindjárt kétféle: szörnyű, ha menhelyen éjszakázunk, idilli, ha parkban sétálunk szerelmesünkkel. Ügyeljünk hát, hogy sose a menhelyiek, de mindig a parkban sétálók közé tartozzunk. Ez az egyik szabály. A másik, hogy ott a parkban, ha éppen fényképezni támad kedvünk, bizonyos határt elérve, ne nagyítsuk túl az amúgy tetszetős felvételeket. Antonioni mindezt a hatvanas évek közepéről üzeni. Eltelt harminc év, és azóta is egyfolytában sorjáznak azok, akik érteni vélik a világot. Akik dörgő hangon a képek megfejtését hirdetik. Rögtön a Nagyítás évtizedében párizsi diáklázadók pekingi kulturális forradalmárok, Che Guevara és Pol-Pot. Újfasiszták, fundamentalisták, Vörös Brigádok, Fekete Szeptember. Népvezérek és diktátorok. Saját házunk tájáról a néhai szocializmusnak utolsó pillanatban sem cinikus propagandistái. A rendszerváltás utánról a kortárs világ- és nemzetmegváltók. És nemcsak a politikusok. Az Antonioni-féle üzenetet próbálják cáfolni a televíziós személyiségek, akik belenéznek a kamerába, és csengő hangon, jól megformált mondatokban állításokat tesznek. Mindegy hogy miről, nemzetközi helyzetről vagy időjárásról. Őt tagadják a tréfás vetélkedők specialistái, akik levakarhatatlan mosolyukkal hirdetik, hogy a show mögött nincs titok, nincs parkbeli holttest, sőt icipici bunda vagy a szponzorokkal való rosszízű huzakodás sincsen, olyan a világ, amilyennek látszik: jókedvű önként jelentkezők játéka. Vagy a médiareklám, amely, bármiről legyen is szó, derűsen cáfolja, hogy a hirdetett áru szép színes fotográfiáját addig kellene nagyítani, amíg a sötét háttérben kirajzolódnak a revolveres gyilkos körvonalai. A reklám azt mondja: nincs ilyen gyilkos. A televízió, amint éppen a Nagyítást sugározza: ez nem akármilyen pillanat. Mint amikor a bűvész megszólal: „Csak a kezemet figyeljék!” Másfél órányi kép, amely mindenkit meg kell hogy győzzön: a képekkel vigyázni kell! Ez volt vasárnap. Hétfőtől tehát vigyázunk. Hirsch Tibor jegyezhető a Kamatozó Kincstárjegy 1997/V. Az igen népszerű Kamatozó Kincstárjegy jegyzési idejét meghosszabbítottuk: a havonta kibocsátott állampapír két héten keresztül kapható, hogy még könnyebben hozzáférhető legyen. Miért kedveli nagyon sok ember ezt a befektetési formát? Mert az egyéves futamidejű értékpapír évi 24%-os kamatot nyújt. Ez kiemelkedően magas erre az időszakra. C5. Mert a Kamatozó Kincstárjegy biztonságát az állam garantálja. ... Mert tőzsdei forgalmazásra kerül, sőt a futamidő alatt az OTP Bank Rt. és az MHB Rt. kijelölt fiókjaiban napi áron adható és vehető. Es Mert a futamidő alatt vissza is váltható. (Figyelem: ebben az esetben csak a névértéket fizetik ki a befektetőknek.) E Mert - mint az alábbi listából kiderül sok forgalmazónál vásárolható. A Kamatozó Kincstárjegy legújabb sorozata (1997/V.) 1996. május 20 - 31-ig jegyezhető. Kibocsátási árfolyam: 1996. május 20-24. között 99,5%, 1996. május 28 - 31. között 100%. A kamatozás kezdő időpontja: 1996. június 5. Évi kamata 24%. AZ ÁLLAM ELSŐDLEGES FORGALMAZÓI: OTP Bróker Rt. 1051 Bp., Mérleg u. 4. • OTP Bank Rt. kijelölt fiókjai • Magyar Hitel Bank Rt. kijelölt fiókjai • MHB Talentum Rt. 1024 Bp., Szilágyi E. fasor 11/B • ÁB-Monéta Kft. 1051 Bp., Arany János u. 19. • ABN-AMRO Hoare-Govett (Hungary) Rt. 1054 Bp., Bajcsy-Zsilinszky út 12. • Bank-Austria Girocredit Befektetési Rt. 1075 Bp., Madách Imre u. 13-15. • Creditanstalt Értékpapír Rt. 1051 Bp., Nagysándor J. u. 10. • Daiwa-MKB (Magyarország) Befektetési és Értékpapírforgalmi Rt. 1088 Bp., Rákóczi út 1-3. • Inter-Európa Bank Rt. kijelölt fiókjai • Inter-Európa Befektetési Kft. 1054 Bp., Szabadság tér 15. • Investbank Befektetési Rt. 1053 Bp., Képíró u. 9. • MKB Értékpapír Rt. 1051 Bp., Szt. István tér 11/B • MKB Rt. kijelölt fiókjai • New York Bróker Budapest Kft. 1088 Bp., Rákóczi út 1-3. • Postabank Értékpapír Rt. 1052 Bp., Bécsi u. 5. • Takarék Bróker Kft. 1055 Bp., Fálk Miksa u. 3. • WestLB Investment Rt. (Magyarország) 1075 Bp., Madách Imre út 13-14. AZ ELSŐDLEGES FORGALMAZÓKKAL SZERZŐDÉST KÖTŐ EGYÉB ÉRTÉKESÍTŐHELYEK: ÁÉB Értékpapírforgalmazási és Befektetési Rt. 1051 Bp., Harmincad u. 3. • CO-NEXUS Értékház Rt. 1013 Bp., Roham u. 1. • Cooptourist Rt. kijelölt irodái • Corvin Bróker Értékpapírforgalmazási és Befektetési Kft. 1054 Bp., Hold u. 25. • City Bróker Kft. 1024 Bp., Ady Endre u. 19. • ÉGSZI-Börze Kft. 1054 Bp., Akadémia u. 1. • Pakett Bróker Értékpapírforgalmazási és Befektetési Rt. 1052 Bp., Semmelweis u. 2. • Procent Hungária Értékpapír Befektetési Rt. 1056 Bp., Belgrád rkp. 26. VALAMINT: MNB Értékpapírpénztára 1051 Bp., Szabadság tér 8. • MNB megyei igazgatóságai A TÖBBSZÖRÖS BIZTONSÁG Is 1996. május 20., hétfő „Végül kiderül, hogy hű” Orbán Ottó hatvanéves A születésnapokat - a magáét s a „kollegákét” - oly gyakran, fanyar kedvvel megverselő költőt, íme, elérte egy szép, kerekded Alkalom, az ő legihletőbb Múzsája, akit mint elhasznált cédát a művészet máskülönben ma semmire sem becsül. Nem úgy Orbán Ottó! Az alkalmi vers, az üdvözlet és a gyászbeszéd, glossza, levél, vitairat, cimborákként vele élő régvolt elődök és kortársak citátumainak napi rózsafüzére, hommage-ok, víg paródiák és komor pastiche-ok, játék, móka, zokogás napi hírek hallatán - mind az ő költői lételeme. A legutóbbi esztendőkben az úgynevezett közélet ricsara elől könyvekbe menekített beszélgetésnek ma ő a legfontosabb orátora. Az ő lapjain nem széledhet szét a társaság: megszólítva Weöres, Pilinszky, Nagy László, és újra meg újra József Attila, Horatius és Kukorelly Endre, Holmi és Kortárs, a Carmina Burana és a sem bődülve kisajátítani, sem gyanakvóan elleltározni nem hagyott magyar népdal. Termékenysége hatalom, virtuális birodalmat teremt, amelyet mind lázasabb igyekezettel népesít be. Egyedül tartja elevenen a hiányát, kevesellt, tisztelt szerepeket. A megszólítottak helyet (s) beszél, s épp ebben a bátor személyiség-szétoldásban, szétmaszkosodásban figyelhetjük huzamosan ismerősként ugyanazt a lenyűgöző egyéniséget, aki a költészet legősibb funkcióját, a kiéneklő-érzéki közbeszédet képes ötvözni az intellektuális (ön)iróniával. Groteszk, modernizmus utáni munkadalok a versei, amelyek - Orbán Ottó jellemző kifejezésével élve - a szakma, a dalnoki szakma véres felelősségét annak kisipari praxisán és röhejes hiábavalóságán át érzékeltetik napra nap. A jól informált tudatlanság korában, joggal vélheti, amúgy sem a lírának, hanem a szakmai jártasságnak lehet valami presztízse kifelé, s megtartó ereje befelé, az elmúlás, a testi hanyatlás ellenében. Tudja, hogy közmegegyezés szerint „a vers bohóság, a felnőtt férfi műfaja az esszé, mely egy pártprogram körvonalait sejteti”, de mert a vers nem írásba - túlzás nélkül - belepusztulna, kigázolásként alkalmazza a próteuszi versbeszédet, föltalálja a maga retorikus szappanoperáját, szent bohózatát, teljes elhülyülésének ellenében. Micsoda pompás kötetek a kilencvenes években: Egyik oldaláról a másikra fordul, él, A keljföljancsi jegyese, Útkereszteződés Minneapolisban, Kocsmában méláz a vén kalóz. És még: toplistámon két éve (divatosabban: száznegyedik hete!) az első helyen Orbán különleges könyve, A költészet hatalma, „a világköltészettel folytatott, hosszú és szenvedélyes viszony e titkos naplója”, amelynek sokszólamú ars poétikájában mintha nem is írná, hanem szuggerálná a verset, mondja, mint Illyés az Egy mondatot, „mondja , s az angyal lázad, / se tábor, se irányzat...” És még: a Cédula a romokon, melynek lapjain „a felnőtt férfi műfajában” is fesztelenül beszél, akárha itt ülne egy fotelben, s két szójáték között megajándékoz éleslátásával. 1973-as kötete, az Emberáldozat óta látjuk, hogy költő született, hogy az árva csodafiú a csavargásaiból megtérve ismeri „a pontos és halálos közép-európai mértéket”. De nélkülözhetetlenné mostanában vált Orbán Ottó, aki szövegszerűen, textúrájában, váltott hangnemeinek módosulásaiban képviselni, hitelesíteni képes a remélt igazságot: „a kultúra bölcsebb, mint védői és művelői”. Megjósolta, hogy így lesz, több mint húsz éve már egy - mit tesz isten - születésnapi költeményben, Harminckilencedik évére írott versében. Ő „a hírhedt, főfoglalkozású hűtlen, / akiről végül kiderül, hogy hű”. Reményi József Tamás A felelet ígérete Várkonyi Nándor (1896-1975) Mahler Ede, E. Kiss, J. Jeans, Juhász Vilmos, J. Pirenne, Wininger, Swedenborg, Ficino, Mirandola, Nettesheim, Paracelsus, Böhme, Reuchlin, Hysmans, E. T. A. Hoffmann, Comenius... Irodalom, szerkesztés, oktatás a pécsi egyetemen, fordítás, szépírói és tudományos művek, társadalom- és természettudomány, történelem, régészet és mitológia: „... nem válogat Várkonyi, illetve hogy mennyire a saját hipotézise szerint válogat. Egyformán hagyatkozik elsőrendű és megbízható tudósokra (...) és levitézlett megszállottakra (...) és ebből a hatalmas, heterogén anyagból mint valami szellemi lyukkártyarendszerből pontosan kiszúrja az őt érdeklő és igazoló lapokat, hozzátéve természetesen a klasszikus csoport ugyanezen szempontok szerint feldolgozott »lyukkártyáit«” - írja a Szíriát oszlopai utószavában Vekerdi László. Várkonyi Nándor gondolkodásmódjának és írásainak meglehetősen tág mozgásterük van a konkrétumok és a tények, valamint az elképzelhető és a lehetséges közti területeken. Irodalomról szóló és kultúrtörténeti írásai, könyvei is mind ezt tanúsítják; elég csak egy pillantást vetnünk a meghivatkozott szerzők és művek sorára, valamint fordításainak és önálló köteteinek listájára. A magyar irodalom igen kis szegmentumától (mint például a Magyar katonaköltők a nagy rálátást követelő Az elveszett paradicsomig vagy Az Ötödik emberig a kultúrtörténet szinte minden területén otthonosan mozog; a kor szellemének megfelelően elsősorban a szellemtudomány foglalkoztatja. Szerb Antal szerint a szellemtudomány magja a lényeglátás, amely azt a közös vonást fedezi fel, amely egy bizonyos kor jelenségeit összefogja, magába zárja, és amely a mindenkori jelen befogadását jelenti. Az itt és most kizárólagossága ugyanakkor szinte minden esetben a tévedés lehetőségét hordozza. A szellem egységét tényként kezelte; a már megjelent, a megjelenés előtt álló vagy mindeddig csupán kéziratban fellelhető írásai természetesen nem képviselnek, nem képviselhetnek semmilyen „királyi utat”, de mindenféleképpen egy átfogó elme még ma is gondolatokat ébresztő megnyilatkozásai. Úgy tűnik, hogy ő maga minden papírra vetett szavában biztos, ugyanakkor sok lehetőséget függőben hagyóan határozott, s valószínűleg épp emiatt sokunkból előhívja az eredendően meglévő, természetes kételkedést. „Annyit sejthetünk, hogy nem voltak merőben új tanok, új felfedezetlen tudományok, ismeretlen mítoszok, hanem rejtett volt a tudományok dokumentálása, egzakt vagy exotérikus anyagoknak ezoterikus értelmezése...” - írja Az elveszett paradicsom egyik fejezetében. Megítélés kérdése, hogy Várkonyi Nándor - aki tegnap lett volna százéves gondolataiból, felhalmozott tudásanyagából ki, mit, és hogyan fogad vagy nem fogad el - esetleg ad vagy nem ad tovább. Medve A. Zoltán Ízelítő az áprilisi számból Lászlóffy Aladár, Zalán Tibor, Karácsonyi Zsolt, Gombos Szilárd, Lövétei Lázár László és Bogdán László bevezetőjével Fernando Pessoa versei, Esterházy Péter jegyzetei, Szilágyi Júlia naplórészlete, György Attila, Szakács István Péter novellája, Györffy Kálmán regényrészlete, Kereskényi Sándor esszéje. István Mihály Kereskényi Sándorról, Selyem Zsuzsa Martos Gáborról, Veress Dániel az emlékírások többértékűségéről. Székely János, a szerkesztő és levelezése.