Népszabadság, 1996. augusztus (54. évfolyam, 179-203. szám)

1996-08-24 / 197. szám

1996. augusztus 24., szombat PIAC­­ GAZDASÁG ­ RÖVIDEN MNB: csökkentett alapkamat A Magyar Nemzeti Bank szep­tember 1-jétől 1 százalékkal csökkenti a jegybanki alapka­matot, így az a jelenlegi 25,5 szá­zalékról 24,5 százalékra mérsék­lődik. Ugyancsak egy százalék­kal, 25,5 százalékra mérséklődik az egy évnél hosszabb lejáratú refinanszírozási hitelek kamata, valamint a devizabetét fedezete mellett nyújtott projektfinanszí­rozó hitel kamata. A Start és Ja­pán hitel refinanszírozása eseté­ben a kamatláb 19,125 százalék­ról 18,375 százalékra mérséklő­dik. Évi 24 százalékról 23,1 szá­zalékra mérsékli az MNB a 0-90 napos lejáratú váltók viszontle­­számítolása esetén alkalmazott rediszkontláb mértékét. Fél szá­zalékkal, 14 százalékra csökken a forintforrások után képzett tartalékra fizetett kamatláb. A devizaforrások utáni forinttarta­lék kamatlába 21 helyett 19,5 százalék. (MTI) Javuló mérleg Júniusban a folyó fizetési mér­legben 196 millió dolláros hiány alakult ki. Az év első hat hónap­jában az összesített deficit 934 millió dollárt ért el. Az MNB je­lentése szerint az első fél évben az előző év azonos időszakához képest a mérlegben 1,1 milliárd dollárral csökkent a hiány. Júni­us végén a jegybanki tartalék 9,8 milliárd dollár volt. Tovább csökkent a kormány és az MNB bruttó, valamint nettó adóssága. Június végén a bruttó adósság 19,9 milliárd dollár, a nettó adósság pedig 9,5 milliárd dollár volt. A nemzetgazdaság bruttó adóssága a fél év végén 27,6 mil­liárd dollárt ért el, a nettó adós­ság pedig 14,3 milliárd dollár volt. A magánszektor nettó adósságának aránya a tavaly de­cemberi 31 százalékról 33 száza­lékra növekedett. (MTI) HATÁRIDŐS PIACOK Határidő új Előre Nyitott elszámolóár közül áll. A számvevők befejezték az államháztartás ellenőrzését Kifogásolják a közpénzek elszámolását Az államháztartás gazdálkodá­sában tavaly sem történt áttörés, a kormány nem tud hitelesen el­számolni a közpénzekkel - mondta kérdésünkre Nyikos László, az Állami Számvevőszék alelnöke. Az ÁSZ a jövő héten nyújtja be a parlamentnek a ta­valyi zárszámadást értékelő je­lentését. Nyikos László alelnök el­mondta, hogy az államháztartás egészét nem tudták ellenőrizni, mivel még nem kapták meg a tb­­alapok zárszámadásáról szóló törvényjavaslatot. Csonka a kép azért is, mert nem készítette el időre az ÁPV Rt. a tavalyi gaz­dálkodás beszámolóját. Az ál­lam gazdálkodói vagyona ugyan nem része az államháztartásnak, a tavalyi nagy értékű privatizá­ció bevételeinek és kiadásainak pontos elszámolása fontos tám­pont lehetne a parlamenti érté­keléskor. Felemás a számvevők értékelése az elkülönített állami alapok tavalyi gazdálkodásáról is: a bevételek-kiadások szere­pelnek a PM-összesítésben, de a kötelező auditálás tapasztalatait és a vagyonmozgásokat bemuta­tó jelentés hiányzik. Nyikos szerint a költségvetés gazdálkodásában vannak pozi­tív elemek is: a legjelentősebb a kincstár felállítása, de ennek ha­tásai csak idén lesznek kimutat­hatók. A számvevők - tavalyi je­lentésükhöz hasonlóan - ismét arra a következtetésre jutottak, hogy a közpénzekkel még min­dig nem jól gazdálkodnak, a kormány tavaly sem tudott hite­lesen elszámolni a közvagyon­nal. Az okok a költségvetés ter­vezésére, a közszféra informáci­ós rendszerének hiányosságaira vezethetők vissza. Átfogóbb „la­zaságot”, a számviteli-állam­háztartási törvények megsérté­­sét-kikerülését is regisztráltak az ellenőrök. Kérdésünkre, hogy milyen hi­ányosságokat találtak, az alel­nök elmondta: vita várható a kormányzati kezességvállalások ügyében, mivel több szám van forgalomban. A parlament a kormánynak eredetileg 29 milli­árd forint erejéig adott felhatal­mazást, ami év közben 36 milli­­árdra nőtt. A kormány tavaly több mint 40 milliárd forint ér­tékű garanciát nyújtott - derül ki a határozatokból. Nyikos László szerint óriásira - több mint 500 milliárd forintra - duz­zadtak az államháztartás köz­tartozásokból eredő kinnlevősé­gek. Az adótartozások 250 milli­­árdra rúgnak, hasonló nagyság­­rendű a két tb-alap kinnlevősé­ge, a vámtartozások pedig húsz százalékkal növekedtek. Ezek évek óta halmozódó tételek, amelyeket a büntetőkamatok to­vább növelnek. Az adósok kö­zött sok olyan egykori nagyvál­lalat szerepel, amelyik azóta már megszűnt vagy éppen fel­számolják. Ennek a tételnek a görgetése felesleges, a helyzetet rendezni kellene - mondja az Ál­lami Számvevőszék alelnöke. Bossányi Katalin MVSZ: szakképzett könyvelő nélkül MUNKATÁRSUNKTÓL A Magyarok Világszövetsége (MVSZ) 1993 és 1995 között 580 millió forint állami támogatást kapott, ennek felhasználását, a társadalmi szervezet gazdálko­dását ellenőrizte az ÁSZ. Az MVSZ bevételeinek 88 százalé­ka állami juttatás. Összes bevé­telük 47 százalékát emésztették fel az elmúlt három évben a mű­ködési költségek, és 257 millió forint értékben hozták létre a Pax Pannóniás Vagyonkezelő Kft.-t, amelyik - egyebek kö­zött - ingatlanügyletekkel fog­lalkozott. A számvevők sérel­mezik, hogy az MVSZ nem tar­totta be a számviteli törvény előírásait. Jogellenesen jártak el a külföldi kiküldetések elszá­molásánál, a gépkocsik haszná­latánál is, a gazdálkodást nem a takarékosság és a célszerűség jellemezte. Az ÁSZ azt is jelez­te: a hiányosságok arra vezet­hetők vissza, hogy az MVSZ- nek nem volt szakképzett köny­velője. Tavaly az MVSZ vezeté­se új belső szabályozó rendszert alakított ki, nyilvántartását és könyvelését is megkísérelte rendbe tenni. Az ÁSZ javasolja, hogy alkalmazzanak saját könyvelőt a jövőben. PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC 1996. AUGUSZTUS 23. BÉT 3 h.d.k. Szeptember 94,60 94,60 616 Október 94,75 94,65 30 November 94,80 0,00­ December 94,85 94,78 1 889 '97. március 95,00 95,00 746 '97. június 95,10 95,10 60 BUX Szeptember 3402,50 3440,50 2 206 December 3576,50 3648,00 1 954 '97. március 3699,50 3771,00 946 '97. június 3800,00 3888,00 428 '97. december 4010,00 4050,00 17 '98. június 4255,50 4310,00 15 DEM Szeptember 103,27 103,27 142 Október 105,10 105,104 November 0,00 0,00-December 108,50 108,50 569 '97. március 112,80 113,30 120 '97. június 117,40 117,40-USD Szeptember 153,30 153,30 160 Október 155,60 155,60-November 157,50 157,50-December 159,38 159,38 634 '97. március 166,00 165,00 251 '97. június 172,28 172,12 200 ECU Szeptember 194,75 194,75 393 Október 197,50 197,50­­ -November 200,55 200,55-December 202,52 202,52 735 '97. március 211,12 211,12 449 '97. június 220,38 220,21 372 BÁT DEM Szeptember 103,01 103,18’ 82 621 December 108,10 108,30 33 325 '97. március 112,58 112,81 10 973 '97. június 117,75 117,75 4 680 '97. szeptember 123,50 123,50 2 000 USD­zeptember 153,25 153,00 66 094 Október 155,05 155,05 300 December 160,00 159,70 37 080 '97. március 165,61 165,50 36 838 '97 .június 171,95 171,95 12 941 '97. szeptember 177,50 177,50 400 ECU Szeptember 194,00 194,35 106 423 December 202,80 202,90 70 005 '97. március 211,50 211,50 88 328 '97. június 219,28 219,28 30 395 '97. szeptember 228,00 228,30 4 251 GBP Szeptember 237,10 237,00 800 Október 239,90 239,90 2 000 December 247,00 247,00 700 '97. március 257,20 257,20 200 '97. június 267,50 267,50 540 JPY Szeptember 142,00 142,00 28 060 Október 144,60 144,60 3 200 November 146,70 146,70 3 000 December 149,95 150,05 19 275 '97. március 158,20 158,30 53 336 '97. június 166,50 166,50 310 '97 szeptember 172,60 172,60 5 501 ITL Szeptember 100,80 100,80 65 103 November 103,90 103,90 4 200 December 104,80 104,80 38 823 '97. március 108,00 108,00 69 570 CHF Szeptember 127,36 127,36 11 900 Október 129,80 129,80­ December 133,22 133,22 17 700 '97. március 139,80 139,80 15 340 '97. június 146,60 146,60 5 500 Kamat Szeptember 22,05 22,05 380 December 21,14 21,14 80 BUDAPESTI RÉSZVÉNYÁRFOLYAMOK Név Üzl. sz. Árf­. ért. (Ft) Db Nyitó­ár Záró­ Átlag­ár ár AgrimB­-----AgrimN­-----Arpok1 38 4008 4 800 4 800 4 800 BChem 65 69 453 720 24 432 2 850 2 845 2 843 Bfusz­-----Cofinec9 2 490 800 410 6 190 6 000 6 075 Hway­-----Meinl . -­— ---Csop1 115 000 100 1 150 1 150 1 150 Danub 112 88 795 145 32 526 2 650 2 720 2 730 Domus­-----Dhold­-----Egis 33 102 742 790 10 955 9 125 9 400 9 379 Eravis1 40 000 10 4 000 4 0004 000 Fotex 27 4 453 254 37 406 120 118 119 Főnix­----- Garent­-----Global­-- ---Globus2­­ 317 900 300 1 050 1 060 1 060 Grabo 10 3 639 625 1 015 3 525 3 605 3 586 Gsmn5 426 760 2 056 210 210 208 Hajdút­-----Horizont 5 913 885 32 085 185 185 184 Humán7 640 765 340 1 875 1 880 1 885 Hung­-----IBUSZ­— --— — IEB 16 22 920 750 66534 00034 500 34 467 Konzum­-----Martfű­-----Mal 128 288 077 005 184 004 1 670 1 595 1 566 Noil­-----Novotr­-----OTP 116 162 801 285 62 099 2 635 2 6302 622 Pgaz 7228 622 025 45 951 5 000 4 9754 975 Pick5 3 579 975 555 6 450 6 4506 450 Pflax1 9 000 25 360 360 360 Pplast6 13 738 610 3 020 4 500 4 5504 549 Prasto3 408 000 680 600 600 600 Richt 38 84 879 450 10811 7 825 7 855 7 851 ScoopS­-----ScoopT­-----Sopron7 471 600 205 2 300 2 305 2 300 Styl­-----TVK 182 735 653 475 544 175 1 350 1 330 1 352 Zalakerámia­-----Zwack­-----Kárp.jegy 63 41 868 692 104 000 395 400 403 BUX: 3357,09 (-13,14) AZ MNB VALUTAÁRFOLYAMAI Pénznem­­­Vételi folyamok Közép­­­Eladási GBP 237,70 240,08 242,46 AUD 121,22 122,42 123,62 BUF (100) 499,01 504,02 509,03 DKK 26,60 26,87 27,14 FIM 33,83 34,17 34,51 FRF 30,14 30,44 30,74 GRD (100) 64,41 65,06 65,71 NLG 91,65 92,57 93,49 IRP 246,69 249,16 251,63 JPY (100) 141,46 142,87 144,28 CAD 111,90 113,01 114,12 KWD 511,11 516,21 521,31 DEM 102,64 103,67 104,70 NDK 23,75 23,99 24,23 ITL (1000) 100,86 101,87 102,88 ATS 14,58 14,73 14,88 PTE (100) 100,04 101,04 102,04 ESP (100) 121,69 122,90 124,11 CHF 126,82 128,08 129,34 LE 23,17 23,40 23,63 USD 153,23 154,76 156,29 ECU 193,91 195,85 197,79 AZ MNB DEVIZAÁRFOLYAMAI Devizanem Árfolyam Devizanem Árfolyam GBP 240,48 DEM 103,89 AUD 122,28 NDK 24,02 BEF (100) 104,63 ITL (1000) 102,02 DKK 26,89 ATS 14,77 FIM 34,27 PTE (100) 101,31 FRF 30,47 ESP (100) 123,02 NLG 92,68 CHF 128,23 IRP 249,72 LK 23,44 JPY (100) 142,81 USD 154,82 CAD 113,00 ECU 195,82 EWD 516,76 NÉPSZABADSÁG 9 Változhat a munkanélküliek ellátása Jövőre önkormányzat irányítja a Munkaerő-piaci Alapot Az Érdekegyeztető Tanács elfogadta a foglal­koztatási törvény módosításának azt a részét, amelyik a Munkaerő-piaci Alap önkormányzati jellegű irányítását tartalmazza - döntöttek a tegnapi plenáris ülésen. A partnerek nem támo­gatták a munkanélküliek ellátásának módosítá­sáról szóló fejezetet, de hozzájárultak ahhoz, hogy a tervezetet a kormány benyújtsa a parla­mentnek és az ÉT-ben később születő megálla­podásokat módosító javaslatként csatolja. • A­­munkaügyi, alapokból lét­rehozott, csaknem százmilliárd forinttal gazdálkodó Munka­erő-piaci Alap jövőre önkor­mányzati jellegű irányítás alá kerül. Az erről szóló törvényter­vezetet a kormánynak még eb­ben a hónapban az Országgyű­lés elé kell terjeszteni - emlé­keztetett a tegnapi tanácskozá­son Héthy Lajos, a munkaügyi tárca politikai államtitkára (képünkön). Kiemelte: annak ellenére, hogy egyes körökben vitatott az önkormányzatok lét­­jogosultsága, fontos ezen intéz­mények fenntartása. Ha vannak is hibák, nem az önkormányza­tiságot kell megkérdőjelezni, hanem a hiányosságokat kell felszámolni. Hozzátette: reméli, hogy a munkáltatók, a munka­­vállalók és a kormány képvise­lőiből álló testület megfelel majd feladatának. A tervezettel a partnerek is egyetértettek. Nem támogatták a munkálta­­tók és munkavállalók a foglal­koztatási törvény módosításá­nak azon részét, amelyik a munkanélküliek ellátásának változását tartalmazza. A mun­kanélküliek jelenleg három hó­napig korábbi átlagkeresetük 75 százalékát, majd kilenc hó­napig 60 százalékát kapják. Az ellátás legkisebb összege 8600 forint, a legmagasabb az első szakaszban 18 ezer, a második szakaszban pedig 15 ezer forint. A tervek szerint a jövő évtől egységesen a korábbi átlagkere­set 65 százaléka lenne a jára­dék. A legkisebb ellátás az öregséginyugdíj-minimum len­ne, a legmagasabb pedig ennek kétszerese. A partnerek kérték a kormányt, hogy mivel a terve­zet nem tartalmaz számításokat a pluszkiadásokról, egy későbbi időpontban térjenek vissza a té­mára. A testület megállapodott abban, hogy - a Munkaerő-pia­ci Alapra vonatkozó fejezet mi­att - a kormány a jövő héten megtárgyalja, majd a parla­ment elé terjeszti a törvényter­vezetet, de a szeptember 13-ai ÉT-ülésen elfogadott javaslato­kat a kormány módosító javas­latként a tervezethez csatolja. M. Rimay Andrea Alaposan fölélőtt a hadügyi tárca Gondokat okoz a létszámleépítés és a kiszélesedő járulékalap A Pénzügyminisztériumban folyik a tárcákkal az alkudozás a jö­vő évi támogatás összegéről. Információink szerint a minisztériu­mok rendre magasabb ágazati támogatásra tartanak igényt, mint amilyet a költségvetési irányelvekben meghatároztak számukra. A legnagyobb többletigénnyel a Honvédelmi Minisztérium jelent­kezett: a haderőreformra hivatkozva a tervezett 65 milliárd fo­rintnak több mint duplájára tartana igényt. A jövő évi költségvetés össze­állításánál értesüléseink szerint a legnagyobb vitába a honvédel­mi, a közoktatási, a népjóléti, a közlekedési, a külügyi tárcával, valamint a Magyar Tudományos Akadémiával bonyolódott a PM. A költségvetési irányelvek elfo­gadása után az 1997-es büdzsé összeállításánál jelenleg a feje­zetek (a tárcák és az olyan intéz­mények, mint az Alkotmánybí­róság, a köztársasági elnök és a miniszterelnök hivatala, Or­szággyűlés) rendelkezésére álló összegek meghatározása folyik. Az irányelvek szerint a központi támogatások mindössze hat szá­zalékkal emelkedhetnének jövő­re, a dologi kiadásokat pedig egyenesen csökkenteni kell, mégpedig húsz százalékkal. A minisztériumok és intézmények szakértői jelenleg a PM-es illeté­kesekkel tárgyalnak. Azokról a kérdésekről, amelyekről nem si­kerül megállapodni, a közigaz­gatási államtitkári értekezlet, a gazdasági kabinet és végső egyeztető fórumként a kor­mányülés dönt majd. A tárgyalások folyamán in­formációink szerint a Honvédel­mi Minisztérium jelentette be a legnagyobb többletigényét, az irányelvekben előirányzott 65 milliárd forintnak több mint a dupláját célozták meg, a had­erőreformra hivatkozva. A mű­velődésügyiek a közoktatási re­form végrehajtására, a Népjólé­ti Minisztérium szakemberei pe­dig az egészségügyi és a nyug­díjreform küszöbön álló felada­taira hivatkozva kérnek többet. Az Akadémiánál a PM létszám­­,­leépítést lát indokoltnak, a PM- ben, az intézmény szerint, vi­szont erre nincs mód. A közleke­dési tárca beruházásokra kér több pénzt. A tárca a közúti igazgatóságokat már korábban kiszervezte az állami keretek alól, közkereseti társaságokká alakítva azokat. Most az elő­irányzat szerint az igazgatósá­goknál létszámleépítésre lenne szükség, ám a KHVM szerint er­re nincs mód, mert ez a szerve­zetek működőképességét veszé­lyeztetné. A külügynél - hason­lóan a korábbi évekhez - gondo­kat okoz a forintleértékelésből eredő veszteségek ellensúlyozá­sa, mert kiadásaik nem kis része devizában keletkezik. Minden tárca esetében probléma, hogy a jövőre tervezett szabályok sze­rint olyan kifizetések (megbízá­si díj, honorárium) után is kelle­ne tb-járulékot fizetni, amilye­nek után az idén nem. A Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna TV ugyan jövőre leválik a költségvetésről, de továbbra is kapnának köz­ponti támogatást. Esetükben is kemény tárgyalások folynak, 11 milliárdos igényük ugyanis je­lentősen meghaladja a részükre összesen tervezett négymilliárd forintos keretösszeget. Cz. I. „Gázos” ÁÉB Az Általános Értékforgalmi Bank Rt. (ÁÉB) alaptőkéjét az új tulajdonos, a Gazprombank szeptember 15-éig 4,5 milliárd forintra emeli. Az Orosz Nemze­ti Takarékbank (ONT) a követ­kező tőkemelésben vehet majd részt - mondta az ÁÉB most be­mutatkozó elnöke, Megdet Ra­­himkulov a tegnapi tájékozta­tón. A Gazprom azonban - hangsúlyozta - megtartja meg­határozó részesedését az ÁÉB- ben, és a kisebb tulajdonosok közé is csak olyan társaságokat enged, amelyekben a Gazprom­­nak jelentős a befolyása. Megdet Rahimkulov beszámolt a Gaz­prom magyarországi gázszállí­tással kapcsolatos terveiről is. Az ÁÉB - hangzott el - a Gazprom magyarországi terve­zett gázszolgáltatásaihoz kap­csolódó pénzforgalmat végzi majd. Az orosz társaság nagy­szabású fejlesztési terveinek fi­nanszírozására azonban olyan konzorcium megalakítását ter­vezik, amelyben helyet kapna az Országos Takarékpénztár és a Magyar Külkereskedelmi Bank is. B. V. J. I HÁTTÉR Gyorsan privatizálható az MHB? A Magyar Hitel Bank Rt. priva­tizációjáról hozott csütörtöki kormánydöntés aligha lepte meg a pénzügyi szakértőket. A pénzintézet iránt ugyanis - a hí­resztelések szerint - több kül­földi szakmai befektető is ér­deklődött. Lehetséges vevőként emlegetnek két osztrák nagy­bankot, a Creditanstaltot és a Bank Austriát, valamint egy holland pénzintézetet is. Kérdés azonban, hogy a kormány mi­lyen további kötelezettségeket (garanciát) vállal a bank eladá­sa érdekében. Az Európai Unió brüsszeli bi­zottsága és az MHB a bank át­alakításának és privatizációjá­nak támogatásáról még június­ban írt alá 2,2 millió ECU-s ke­retszerződést. A pénzintézet privatizációs tanácsadójaként - tíz külföldi befektetési banki jelentkező közül - a Barclays de Zoete Weddet (BZW) választot­ták ki. Amennyiben hitelt adha­tunk az MHB kelendőségével kapcsolatos híreknek, akkor a privatizációs tanácsadó - a Bank of Ireland és a Crown Agenst segítségével - elsősor­ban a pénzintézet vonzerejét növelni hivatott átalakítási ja­vaslatokban jeleskedhet. Az MHB már most sem az, ami régen volt. Az egykor leg­nagyobb magyar pénzintézet - tervszerű intézkedések követ­keztében - mára alapos karcsú­sításon esett át. Az idei tervek­ben a bank alapvető célja a hi­telezési tevékenység bővítésén és a forrásellátottság javításán kívül az államkötvények állo­mányának további leépítése. A külföldi szakértők ezeken alap­vetően aligha változtatnak majd. Elképzelhető viszont, hogy módosulhat az MHB lakossági üzletágának fejlesztésére vonat­kozó, Népbank 2000 munkané­ven közismertté vált - többek ál­tal vitatott - leendő konstrukció. Ennek lényege: a lakosságot kü­lön pénzintézet szolgálná ki, el­sősorban automaták bekapcso­lásával, nem bankfiókban. B. V. J. A Volkswagen Csoport nyári, nyerő képlete: J r°k°*»°ka* sorsolunk ki, összesen 122 db-ot.

Next