Népszabadság, 1996. augusztus (54. évfolyam, 179-203. szám)
1996-08-24 / 197. szám
1996. augusztus 24., szombat PIAC GAZDASÁG RÖVIDEN MNB: csökkentett alapkamat A Magyar Nemzeti Bank szeptember 1-jétől 1 százalékkal csökkenti a jegybanki alapkamatot, így az a jelenlegi 25,5 százalékról 24,5 százalékra mérséklődik. Ugyancsak egy százalékkal, 25,5 százalékra mérséklődik az egy évnél hosszabb lejáratú refinanszírozási hitelek kamata, valamint a devizabetét fedezete mellett nyújtott projektfinanszírozó hitel kamata. A Start és Japán hitel refinanszírozása esetében a kamatláb 19,125 százalékról 18,375 százalékra mérséklődik. Évi 24 százalékról 23,1 százalékra mérsékli az MNB a 0-90 napos lejáratú váltók viszontleszámítolása esetén alkalmazott rediszkontláb mértékét. Fél százalékkal, 14 százalékra csökken a forintforrások után képzett tartalékra fizetett kamatláb. A devizaforrások utáni forinttartalék kamatlába 21 helyett 19,5 százalék. (MTI) Javuló mérleg Júniusban a folyó fizetési mérlegben 196 millió dolláros hiány alakult ki. Az év első hat hónapjában az összesített deficit 934 millió dollárt ért el. Az MNB jelentése szerint az első fél évben az előző év azonos időszakához képest a mérlegben 1,1 milliárd dollárral csökkent a hiány. Június végén a jegybanki tartalék 9,8 milliárd dollár volt. Tovább csökkent a kormány és az MNB bruttó, valamint nettó adóssága. Június végén a bruttó adósság 19,9 milliárd dollár, a nettó adósság pedig 9,5 milliárd dollár volt. A nemzetgazdaság bruttó adóssága a fél év végén 27,6 milliárd dollárt ért el, a nettó adósság pedig 14,3 milliárd dollár volt. A magánszektor nettó adósságának aránya a tavaly decemberi 31 százalékról 33 százalékra növekedett. (MTI) HATÁRIDŐS PIACOK Határidő új Előre Nyitott elszámolóár közül áll. A számvevők befejezték az államháztartás ellenőrzését Kifogásolják a közpénzek elszámolását Az államháztartás gazdálkodásában tavaly sem történt áttörés, a kormány nem tud hitelesen elszámolni a közpénzekkel - mondta kérdésünkre Nyikos László, az Állami Számvevőszék alelnöke. Az ÁSZ a jövő héten nyújtja be a parlamentnek a tavalyi zárszámadást értékelő jelentését. Nyikos László alelnök elmondta, hogy az államháztartás egészét nem tudták ellenőrizni, mivel még nem kapták meg a tbalapok zárszámadásáról szóló törvényjavaslatot. Csonka a kép azért is, mert nem készítette el időre az ÁPV Rt. a tavalyi gazdálkodás beszámolóját. Az állam gazdálkodói vagyona ugyan nem része az államháztartásnak, a tavalyi nagy értékű privatizáció bevételeinek és kiadásainak pontos elszámolása fontos támpont lehetne a parlamenti értékeléskor. Felemás a számvevők értékelése az elkülönített állami alapok tavalyi gazdálkodásáról is: a bevételek-kiadások szerepelnek a PM-összesítésben, de a kötelező auditálás tapasztalatait és a vagyonmozgásokat bemutató jelentés hiányzik. Nyikos szerint a költségvetés gazdálkodásában vannak pozitív elemek is: a legjelentősebb a kincstár felállítása, de ennek hatásai csak idén lesznek kimutathatók. A számvevők - tavalyi jelentésükhöz hasonlóan - ismét arra a következtetésre jutottak, hogy a közpénzekkel még mindig nem jól gazdálkodnak, a kormány tavaly sem tudott hitelesen elszámolni a közvagyonnal. Az okok a költségvetés tervezésére, a közszféra információs rendszerének hiányosságaira vezethetők vissza. Átfogóbb „lazaságot”, a számviteli-államháztartási törvények megsértését-kikerülését is regisztráltak az ellenőrök. Kérdésünkre, hogy milyen hiányosságokat találtak, az alelnök elmondta: vita várható a kormányzati kezességvállalások ügyében, mivel több szám van forgalomban. A parlament a kormánynak eredetileg 29 milliárd forint erejéig adott felhatalmazást, ami év közben 36 milliárdra nőtt. A kormány tavaly több mint 40 milliárd forint értékű garanciát nyújtott - derül ki a határozatokból. Nyikos László szerint óriásira - több mint 500 milliárd forintra - duzzadtak az államháztartás köztartozásokból eredő kinnlevőségek. Az adótartozások 250 milliárdra rúgnak, hasonló nagyságrendű a két tb-alap kinnlevősége, a vámtartozások pedig húsz százalékkal növekedtek. Ezek évek óta halmozódó tételek, amelyeket a büntetőkamatok tovább növelnek. Az adósok között sok olyan egykori nagyvállalat szerepel, amelyik azóta már megszűnt vagy éppen felszámolják. Ennek a tételnek a görgetése felesleges, a helyzetet rendezni kellene - mondja az Állami Számvevőszék alelnöke. Bossányi Katalin MVSZ: szakképzett könyvelő nélkül MUNKATÁRSUNKTÓL A Magyarok Világszövetsége (MVSZ) 1993 és 1995 között 580 millió forint állami támogatást kapott, ennek felhasználását, a társadalmi szervezet gazdálkodását ellenőrizte az ÁSZ. Az MVSZ bevételeinek 88 százaléka állami juttatás. Összes bevételük 47 százalékát emésztették fel az elmúlt három évben a működési költségek, és 257 millió forint értékben hozták létre a Pax Pannóniás Vagyonkezelő Kft.-t, amelyik - egyebek között - ingatlanügyletekkel foglalkozott. A számvevők sérelmezik, hogy az MVSZ nem tartotta be a számviteli törvény előírásait. Jogellenesen jártak el a külföldi kiküldetések elszámolásánál, a gépkocsik használatánál is, a gazdálkodást nem a takarékosság és a célszerűség jellemezte. Az ÁSZ azt is jelezte: a hiányosságok arra vezethetők vissza, hogy az MVSZ- nek nem volt szakképzett könyvelője. Tavaly az MVSZ vezetése új belső szabályozó rendszert alakított ki, nyilvántartását és könyvelését is megkísérelte rendbe tenni. Az ÁSZ javasolja, hogy alkalmazzanak saját könyvelőt a jövőben. PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC 1996. AUGUSZTUS 23. BÉT 3 h.d.k. Szeptember 94,60 94,60 616 Október 94,75 94,65 30 November 94,80 0,00 December 94,85 94,78 1 889 '97. március 95,00 95,00 746 '97. június 95,10 95,10 60 BUX Szeptember 3402,50 3440,50 2 206 December 3576,50 3648,00 1 954 '97. március 3699,50 3771,00 946 '97. június 3800,00 3888,00 428 '97. december 4010,00 4050,00 17 '98. június 4255,50 4310,00 15 DEM Szeptember 103,27 103,27 142 Október 105,10 105,104 November 0,00 0,00-December 108,50 108,50 569 '97. március 112,80 113,30 120 '97. június 117,40 117,40-USD Szeptember 153,30 153,30 160 Október 155,60 155,60-November 157,50 157,50-December 159,38 159,38 634 '97. március 166,00 165,00 251 '97. június 172,28 172,12 200 ECU Szeptember 194,75 194,75 393 Október 197,50 197,50 -November 200,55 200,55-December 202,52 202,52 735 '97. március 211,12 211,12 449 '97. június 220,38 220,21 372 BÁT DEM Szeptember 103,01 103,18’ 82 621 December 108,10 108,30 33 325 '97. március 112,58 112,81 10 973 '97. június 117,75 117,75 4 680 '97. szeptember 123,50 123,50 2 000 USDzeptember 153,25 153,00 66 094 Október 155,05 155,05 300 December 160,00 159,70 37 080 '97. március 165,61 165,50 36 838 '97 .június 171,95 171,95 12 941 '97. szeptember 177,50 177,50 400 ECU Szeptember 194,00 194,35 106 423 December 202,80 202,90 70 005 '97. március 211,50 211,50 88 328 '97. június 219,28 219,28 30 395 '97. szeptember 228,00 228,30 4 251 GBP Szeptember 237,10 237,00 800 Október 239,90 239,90 2 000 December 247,00 247,00 700 '97. március 257,20 257,20 200 '97. június 267,50 267,50 540 JPY Szeptember 142,00 142,00 28 060 Október 144,60 144,60 3 200 November 146,70 146,70 3 000 December 149,95 150,05 19 275 '97. március 158,20 158,30 53 336 '97. június 166,50 166,50 310 '97 szeptember 172,60 172,60 5 501 ITL Szeptember 100,80 100,80 65 103 November 103,90 103,90 4 200 December 104,80 104,80 38 823 '97. március 108,00 108,00 69 570 CHF Szeptember 127,36 127,36 11 900 Október 129,80 129,80 December 133,22 133,22 17 700 '97. március 139,80 139,80 15 340 '97. június 146,60 146,60 5 500 Kamat Szeptember 22,05 22,05 380 December 21,14 21,14 80 BUDAPESTI RÉSZVÉNYÁRFOLYAMOK Név Üzl. sz. Árf. ért. (Ft) Db Nyitóár Záró Átlagár ár AgrimB-----AgrimN-----Arpok1 38 4008 4 800 4 800 4 800 BChem 65 69 453 720 24 432 2 850 2 845 2 843 Bfusz-----Cofinec9 2 490 800 410 6 190 6 000 6 075 Hway-----Meinl . -— ---Csop1 115 000 100 1 150 1 150 1 150 Danub 112 88 795 145 32 526 2 650 2 720 2 730 Domus-----Dhold-----Egis 33 102 742 790 10 955 9 125 9 400 9 379 Eravis1 40 000 10 4 000 4 0004 000 Fotex 27 4 453 254 37 406 120 118 119 Főnix----- Garent-----Global-- ---Globus2 317 900 300 1 050 1 060 1 060 Grabo 10 3 639 625 1 015 3 525 3 605 3 586 Gsmn5 426 760 2 056 210 210 208 Hajdút-----Horizont 5 913 885 32 085 185 185 184 Humán7 640 765 340 1 875 1 880 1 885 Hung-----IBUSZ— --— — IEB 16 22 920 750 66534 00034 500 34 467 Konzum-----Martfű-----Mal 128 288 077 005 184 004 1 670 1 595 1 566 Noil-----Novotr-----OTP 116 162 801 285 62 099 2 635 2 6302 622 Pgaz 7228 622 025 45 951 5 000 4 9754 975 Pick5 3 579 975 555 6 450 6 4506 450 Pflax1 9 000 25 360 360 360 Pplast6 13 738 610 3 020 4 500 4 5504 549 Prasto3 408 000 680 600 600 600 Richt 38 84 879 450 10811 7 825 7 855 7 851 ScoopS-----ScoopT-----Sopron7 471 600 205 2 300 2 305 2 300 Styl-----TVK 182 735 653 475 544 175 1 350 1 330 1 352 Zalakerámia-----Zwack-----Kárp.jegy 63 41 868 692 104 000 395 400 403 BUX: 3357,09 (-13,14) AZ MNB VALUTAÁRFOLYAMAI PénznemVételi folyamok KözépEladási GBP 237,70 240,08 242,46 AUD 121,22 122,42 123,62 BUF (100) 499,01 504,02 509,03 DKK 26,60 26,87 27,14 FIM 33,83 34,17 34,51 FRF 30,14 30,44 30,74 GRD (100) 64,41 65,06 65,71 NLG 91,65 92,57 93,49 IRP 246,69 249,16 251,63 JPY (100) 141,46 142,87 144,28 CAD 111,90 113,01 114,12 KWD 511,11 516,21 521,31 DEM 102,64 103,67 104,70 NDK 23,75 23,99 24,23 ITL (1000) 100,86 101,87 102,88 ATS 14,58 14,73 14,88 PTE (100) 100,04 101,04 102,04 ESP (100) 121,69 122,90 124,11 CHF 126,82 128,08 129,34 LE 23,17 23,40 23,63 USD 153,23 154,76 156,29 ECU 193,91 195,85 197,79 AZ MNB DEVIZAÁRFOLYAMAI Devizanem Árfolyam Devizanem Árfolyam GBP 240,48 DEM 103,89 AUD 122,28 NDK 24,02 BEF (100) 104,63 ITL (1000) 102,02 DKK 26,89 ATS 14,77 FIM 34,27 PTE (100) 101,31 FRF 30,47 ESP (100) 123,02 NLG 92,68 CHF 128,23 IRP 249,72 LK 23,44 JPY (100) 142,81 USD 154,82 CAD 113,00 ECU 195,82 EWD 516,76 NÉPSZABADSÁG 9 Változhat a munkanélküliek ellátása Jövőre önkormányzat irányítja a Munkaerő-piaci Alapot Az Érdekegyeztető Tanács elfogadta a foglalkoztatási törvény módosításának azt a részét, amelyik a Munkaerő-piaci Alap önkormányzati jellegű irányítását tartalmazza - döntöttek a tegnapi plenáris ülésen. A partnerek nem támogatták a munkanélküliek ellátásának módosításáról szóló fejezetet, de hozzájárultak ahhoz, hogy a tervezetet a kormány benyújtsa a parlamentnek és az ÉT-ben később születő megállapodásokat módosító javaslatként csatolja. • Amunkaügyi, alapokból létrehozott, csaknem százmilliárd forinttal gazdálkodó Munkaerő-piaci Alap jövőre önkormányzati jellegű irányítás alá kerül. Az erről szóló törvénytervezetet a kormánynak még ebben a hónapban az Országgyűlés elé kell terjeszteni - emlékeztetett a tegnapi tanácskozáson Héthy Lajos, a munkaügyi tárca politikai államtitkára (képünkön). Kiemelte: annak ellenére, hogy egyes körökben vitatott az önkormányzatok létjogosultsága, fontos ezen intézmények fenntartása. Ha vannak is hibák, nem az önkormányzatiságot kell megkérdőjelezni, hanem a hiányosságokat kell felszámolni. Hozzátette: reméli, hogy a munkáltatók, a munkavállalók és a kormány képviselőiből álló testület megfelel majd feladatának. A tervezettel a partnerek is egyetértettek. Nem támogatták a munkáltatók és munkavállalók a foglalkoztatási törvény módosításának azon részét, amelyik a munkanélküliek ellátásának változását tartalmazza. A munkanélküliek jelenleg három hónapig korábbi átlagkeresetük 75 százalékát, majd kilenc hónapig 60 százalékát kapják. Az ellátás legkisebb összege 8600 forint, a legmagasabb az első szakaszban 18 ezer, a második szakaszban pedig 15 ezer forint. A tervek szerint a jövő évtől egységesen a korábbi átlagkereset 65 százaléka lenne a járadék. A legkisebb ellátás az öregséginyugdíj-minimum lenne, a legmagasabb pedig ennek kétszerese. A partnerek kérték a kormányt, hogy mivel a tervezet nem tartalmaz számításokat a pluszkiadásokról, egy későbbi időpontban térjenek vissza a témára. A testület megállapodott abban, hogy - a Munkaerő-piaci Alapra vonatkozó fejezet miatt - a kormány a jövő héten megtárgyalja, majd a parlament elé terjeszti a törvénytervezetet, de a szeptember 13-ai ÉT-ülésen elfogadott javaslatokat a kormány módosító javaslatként a tervezethez csatolja. M. Rimay Andrea Alaposan fölélőtt a hadügyi tárca Gondokat okoz a létszámleépítés és a kiszélesedő járulékalap A Pénzügyminisztériumban folyik a tárcákkal az alkudozás a jövő évi támogatás összegéről. Információink szerint a minisztériumok rendre magasabb ágazati támogatásra tartanak igényt, mint amilyet a költségvetési irányelvekben meghatároztak számukra. A legnagyobb többletigénnyel a Honvédelmi Minisztérium jelentkezett: a haderőreformra hivatkozva a tervezett 65 milliárd forintnak több mint duplájára tartana igényt. A jövő évi költségvetés összeállításánál értesüléseink szerint a legnagyobb vitába a honvédelmi, a közoktatási, a népjóléti, a közlekedési, a külügyi tárcával, valamint a Magyar Tudományos Akadémiával bonyolódott a PM. A költségvetési irányelvek elfogadása után az 1997-es büdzsé összeállításánál jelenleg a fejezetek (a tárcák és az olyan intézmények, mint az Alkotmánybíróság, a köztársasági elnök és a miniszterelnök hivatala, Országgyűlés) rendelkezésére álló összegek meghatározása folyik. Az irányelvek szerint a központi támogatások mindössze hat százalékkal emelkedhetnének jövőre, a dologi kiadásokat pedig egyenesen csökkenteni kell, mégpedig húsz százalékkal. A minisztériumok és intézmények szakértői jelenleg a PM-es illetékesekkel tárgyalnak. Azokról a kérdésekről, amelyekről nem sikerül megállapodni, a közigazgatási államtitkári értekezlet, a gazdasági kabinet és végső egyeztető fórumként a kormányülés dönt majd. A tárgyalások folyamán információink szerint a Honvédelmi Minisztérium jelentette be a legnagyobb többletigényét, az irányelvekben előirányzott 65 milliárd forintnak több mint a dupláját célozták meg, a haderőreformra hivatkozva. A művelődésügyiek a közoktatási reform végrehajtására, a Népjóléti Minisztérium szakemberei pedig az egészségügyi és a nyugdíjreform küszöbön álló feladataira hivatkozva kérnek többet. Az Akadémiánál a PM létszám,leépítést lát indokoltnak, a PM- ben, az intézmény szerint, viszont erre nincs mód. A közlekedési tárca beruházásokra kér több pénzt. A tárca a közúti igazgatóságokat már korábban kiszervezte az állami keretek alól, közkereseti társaságokká alakítva azokat. Most az előirányzat szerint az igazgatóságoknál létszámleépítésre lenne szükség, ám a KHVM szerint erre nincs mód, mert ez a szervezetek működőképességét veszélyeztetné. A külügynél - hasonlóan a korábbi évekhez - gondokat okoz a forintleértékelésből eredő veszteségek ellensúlyozása, mert kiadásaik nem kis része devizában keletkezik. Minden tárca esetében probléma, hogy a jövőre tervezett szabályok szerint olyan kifizetések (megbízási díj, honorárium) után is kellene tb-járulékot fizetni, amilyenek után az idén nem. A Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna TV ugyan jövőre leválik a költségvetésről, de továbbra is kapnának központi támogatást. Esetükben is kemény tárgyalások folynak, 11 milliárdos igényük ugyanis jelentősen meghaladja a részükre összesen tervezett négymilliárd forintos keretösszeget. Cz. I. „Gázos” ÁÉB Az Általános Értékforgalmi Bank Rt. (ÁÉB) alaptőkéjét az új tulajdonos, a Gazprombank szeptember 15-éig 4,5 milliárd forintra emeli. Az Orosz Nemzeti Takarékbank (ONT) a következő tőkemelésben vehet majd részt - mondta az ÁÉB most bemutatkozó elnöke, Megdet Rahimkulov a tegnapi tájékoztatón. A Gazprom azonban - hangsúlyozta - megtartja meghatározó részesedését az ÁÉB- ben, és a kisebb tulajdonosok közé is csak olyan társaságokat enged, amelyekben a Gazpromnak jelentős a befolyása. Megdet Rahimkulov beszámolt a Gazprom magyarországi gázszállítással kapcsolatos terveiről is. Az ÁÉB - hangzott el - a Gazprom magyarországi tervezett gázszolgáltatásaihoz kapcsolódó pénzforgalmat végzi majd. Az orosz társaság nagyszabású fejlesztési terveinek finanszírozására azonban olyan konzorcium megalakítását tervezik, amelyben helyet kapna az Országos Takarékpénztár és a Magyar Külkereskedelmi Bank is. B. V. J. I HÁTTÉR Gyorsan privatizálható az MHB? A Magyar Hitel Bank Rt. privatizációjáról hozott csütörtöki kormánydöntés aligha lepte meg a pénzügyi szakértőket. A pénzintézet iránt ugyanis - a híresztelések szerint - több külföldi szakmai befektető is érdeklődött. Lehetséges vevőként emlegetnek két osztrák nagybankot, a Creditanstaltot és a Bank Austriát, valamint egy holland pénzintézetet is. Kérdés azonban, hogy a kormány milyen további kötelezettségeket (garanciát) vállal a bank eladása érdekében. Az Európai Unió brüsszeli bizottsága és az MHB a bank átalakításának és privatizációjának támogatásáról még júniusban írt alá 2,2 millió ECU-s keretszerződést. A pénzintézet privatizációs tanácsadójaként - tíz külföldi befektetési banki jelentkező közül - a Barclays de Zoete Weddet (BZW) választották ki. Amennyiben hitelt adhatunk az MHB kelendőségével kapcsolatos híreknek, akkor a privatizációs tanácsadó - a Bank of Ireland és a Crown Agenst segítségével - elsősorban a pénzintézet vonzerejét növelni hivatott átalakítási javaslatokban jeleskedhet. Az MHB már most sem az, ami régen volt. Az egykor legnagyobb magyar pénzintézet - tervszerű intézkedések következtében - mára alapos karcsúsításon esett át. Az idei tervekben a bank alapvető célja a hitelezési tevékenység bővítésén és a forrásellátottság javításán kívül az államkötvények állományának további leépítése. A külföldi szakértők ezeken alapvetően aligha változtatnak majd. Elképzelhető viszont, hogy módosulhat az MHB lakossági üzletágának fejlesztésére vonatkozó, Népbank 2000 munkanéven közismertté vált - többek által vitatott - leendő konstrukció. Ennek lényege: a lakosságot külön pénzintézet szolgálná ki, elsősorban automaták bekapcsolásával, nem bankfiókban. B. V. J. A Volkswagen Csoport nyári, nyerő képlete: J r°k°*»°ka* sorsolunk ki, összesen 122 db-ot.