Népszabadság, 1996. szeptember (54. évfolyam, 204-228. szám)

1996-09-25 / 224. szám

10 NÉPSZABADSÁG. Rendőrautó lett az egymilliomodik Az idén 86 éves Ferdinand Ferry Porsche saját bevallása szerint egy „nagyon egyszerű, ugyanakkor rendkívüli élveze­tet nyújtó” gépkocsit akart megalkotni. A majd fél évszá­zaddal ezelőtt született tervből időközben valóságos legenda lett: a Porsche név a sportautó­rajongókat a világ minden pontján lázba hozza. A stuttgart-zuffenhauseni gyár futószalagjáról a közel­múltban gördült le az egymilliomodik Porsche. A ju­bileumi 911-es modellt stíluso­san Baden-Württemberg tarto­mány közlekedési rendőrsége kapta ajándékba:­ a zöld-fehér színekben pompázó járőrkocsi­val szemben a gyorshajtók nem sok eséllyel veszik fel a ver­senyt. Az első Porsche-sportautót 1948-ban az ausztriai Gmünd­­ben gyártották. A vállalat a rá­következő évben költözött át Stuttgartba, ahol 1950-ben kezdődött meg a sorozatgyár­tás. A 356-os számot viselő ős­­modell jelentős részben a Volkswagen „Bogár”-ra ala­pult, amelyet még Ferry Por­sche apja, a cégalapító idősebb Ferdinand Porsche tervezett a harmincas években. A kézzel összeszerelt 356-os motorja 35 lóerővel bírt, végsebessége pe­dig 135 km/h volt. A cég máig is legsikeresebb modellje a Porsche 911-es, eb­ből az elmúlt három évtizedben mintegy 419 ezer darab készült. Idén ősszel kerül piacra az új kétüléses Boxster. A mintegy 77 ezer márkába kerülő sportautó­ra eddig több mint 12 ezer meg­rendelés érkezett. A cég adatai szerint a 130 ezer márkáért kapható Carrera változattal sem lesznek eladási gondok. A Boxster adatai lenyűgözőek: a 205 lóerős motor 6,9 másodperc alatt gyorsítja fel az autót szá­zas tempóra. Hasonló gyorsa­sággal nyílik ki, illetve zárul be az elektromos meghajtású tető, amelynek e műveletek végre­hajtásához mindössze 12 sze­­kundumra van szüksége. A Porsche egyébként tovább­ra is a farmotoros megoldás mellett tör lándzsát. Wendelin Wiedeking igazgató tudja jól, hogy az autógyár legnagyobb bukása az orrmotoros 924-es volt. A 43 éves­ Wiedeking irá­nyítása alatt a korábban súlyos pénzügyi-eladási problémákkal küszködő cég látványos fejlő­désnek indult, s az éves nyere­ség megközelíti a 20 millió már­kát. S míg a német autóipar egyre nagyobb mértékben tele­píti külföldre gyártókapacitá­sát, addig a Porsche kitart a stuttgarti üzem mellett. Az NSZK-beli termelés ugyanis legalább olyan fontos márka­­védjegy, mint a sokat csodált sportkocsik leginkább körfű­részre emlékeztető, jellegzetes motorhangja. D. A. A Porsche 911-es típuscsaládban a kabriótól az üvegtetős kupéig minden megtalálható Az országos optikai üzlethálózatot működtető OPTIREX Kft. felvesz azonnali belépéssel, belkereskedelmi üzlethálózat működtetésében gyakorlott ÁRUFORGALMI ELŐADÓT a társaság budapesti központjába. Alapfeltétel: középszintű angolnyelv-tudás. Jelentkezés a 252-0779-es telefonszámon. V5H EJ Éri­y/Áfl 3 YALÁ 31 FtLzlíVÁH A Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat értékesítésre meghirdeti a Hotel Kalocsa Kft.-ben 56,3%-os tulajdoni hányadot megtestesítő 37 400 000 Ft névértékű üzletrészét. A kft. székhelye: , Kalocsa, Szentháromság tér 4. 1 A kft. jegyzett tőkéje: 66 400 000 Ft. A vételi ajánlatok benyújtásának határideje: 1996. október 28. (hétfő) de: 10.00 óra. A részletes feltételeket tartalmazó versenytárgyalási dokumentáció 5000 Ft + áfa ellenében a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzati Hivatal vagyongazdálkodási osztályán átvehető. Cím: Kecskemét, Deák F. tér 3. V. em. 502. szoba. Telefon: (76) 481-761, fax: (76) 480-500. 61931 JP f TESCO \ A TESCO.: F­agy-Britannia első számú áruházlánca hamarosan új hipermarketet nyit Budapesten. Az esemény helyszíne Közép-Európa legnagyobb bevásárló- és szabadidőközpontja, a Pólus Center lesz a XV. kerület zöldövezetében. A következő pozíciókra keressük munkatársainkat: NON-FOOD MANAGER aki a ruházati, játék, szórakoztató elektronikai és iparcikk osztályok munkájának irányításáért felel FRESH-FOOD MANAGER aki a hús, baromfi, csemege, tejtermék és zöldség-gyümölcs osztályok, valamint a pékség munkáját irányítja NIGHT MANAGER aki az áruház éjszakai működéséért felel (feladata az áruátvétel és árufeltöltés, az üzemfenntartási munkák és a pékség éjszakai üzemeltetésének irányítása) Elvárásaink mindhárom munkakörben: • tárgyalási szintű angolnyelv-tudás • hasonló munkakörben eltöltött 2-3 éves gyakorlat • felsőfokú kereskedelmi vagy élelmiszer-ipari végzettség • határozottság, önállóság, kezdeményezőkészség, kiváló kommunikációs készség, barátságos, készséges hozzáállás OSZTÁLYVEZETŐK RUHÁZAT ÉS HELYETTESEK SZÓRAKOZTATÓ ELEKTRONIKA HÚS ÉS BAROMFI CSEMEGE TEJTERMÉK ZÖLDSÉG-GYÜ­MÖLCS SZÁRAZÁRU/ osztályokra fizetés 80.000-130.000 Ft/hó Elvárásaink • hasonló munkakörben szerzett, legalább 1-2 éves tapasztalat • áruismeret és vezetői készség • angolnyelv-tudás előny VEVŐSZOLGÁLATI OSZTÁLYVEZETŐ Feladata a pénztárosok és vevőszolgálati munkatársak munkájának megszervezése és felügyelete. Elvárásaink • barátságos, kedves egyéniség, kiváló kommunikációs készség, vevőcentrikus hozzáállás • jó problémamegoldó- és szervezőkészség • vezetői gyakorlat Ha hirdetésünk felkeltette érdeklődését, kérjük, küldje el önéletrajzát a pozíció megjelölésével október 1-jéig az alábbi címre: TESCO/Globál Felvételi Központ, 1152 Budapest, Szentmihályi út 131. Tel.: 417-1988, 417-1989 (szombaton isi ) ) AUTÓTECHNIKA 1996. szeptember 25., szerda Hat évtized francia dízel A francia öngyulladásos moto­rok sikere nem véletlen, hiszen az ottani üzemanyagárak min­dig is kedveztek a dízeleknek. Ez ösztönzőleg hatott a fejlesz­tésre és a gyártásra is. A Peugeot 1936-ban épített először dízelt személyautóba. Az akkori 1,8 literes, négyhen­geres, 40 lóerős teljesítményét alaposan túlszárnyalják a mai­ak. Az izmosodás fontosabb ál­lomásai egyben világpremierek is: a francia cég elsőként jelent­kezett 1968-ban sorozatgyártá­sú könnyűfémblokkal, 1979- ben turbóval, 1989-ben - a Cit­roennel közös - hengerenként háromszelepes motorral. A fejlesztéseknek köszönhe­tően a hatvan évvel ezelőtti negyven lóerő több mint kétsze­resére nőtt: a megfelelő hen­gerűrtartalmú mai Peugeot 92 lóerős teljesítményű. A teljesítménynövelés mellett napjainkban fontosabb az ala­csony fogyasztás és a káros­­anyag-kibocsátás. Az indítás előtti hosszú izzí­­tás, a lomha járás és a hangos üzemmód már a múlté. A díze­lek azonnal indulnak, zaj­szint­jük 5000-es percenkénti fordu­­latszámon is megfelelő. ■ A legújabb fejlesztések ered­ménye az XVDll BTE 2088 köbcentis, négyhengeres, tizen­két szelepes, 110 lóerős turbó, amely legnagyobb - 250 new­tonméteres - nyomatékot 2000- es percenkénti fordulatnál tel­jesíti. Érdekessége az elektroni­kus szabályozás, a kipufogógáz visszavezetése és az alacsony - 74 decibeles - zajszint. Minden hengerhez két szívó- és egy kipufogószelep tartozik. A blokk öntöttvas, a főtengely kovácsolt acél, dugattyúiban hűtést szolgáló gyűrűs olajjára­tot alakítottak ki. A Garett T2- es turbó töltőnyomása 0,8 bar. A gázpedál nincs mechanikus kapcsolatban a Lucas DC III-es befecskendezőszivattyúval, ha­nem egy fokozatszabályozót mozgat, amely mikroszámító­géppel közli a vezető szándékát. Ez határozza meg a ter­helés, hőmérséklet stb. fi­gyelembevételével a ténylegesen befecskende­zett üzemanyagadagot. A kipufogógáz katali­zátoros utánkezelés után jut a szabadba, de egy ré­szét elektronikus vezér­lésű szelepen át visszave­zetik a motorba. Ez csök­kenti az égéshőmérsékle­tet és ezáltal a nitrogén­­oxidok mennyiségét. Ha a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a be­fecskendezés megszűnik. A szabályozás akkor is állandó értéken tartja az alapjáratot, ha például beindul a légkondicioná­ló kompresszora. A fordulatszám-hatá­­rolás is finomabb lett: a szabályozó már 4300-tól foko­zatosan csökkenti, majd 4800- nál teljesen megszünteti az üzemanyag-adagolást, védve a motort a túlpörgetés veszélyei­től. Bizonyos körülmények kö­zött, például előzéskor, extraa­dagot kap a hajtómű: ez átme­netileg 20 százalékkal megnö­velheti a nyomatékot. Hengerenként két szívó- és egy kipufogószelep van a 110 lóerős teljesítményű 806-os turbódízel Peugeot-ban Pályázati felhívás­ Budakalász Nagyközség Önkormányzata egyfordulós pályázatot hirdet az alább felsorolt önkormányzati tulajdonú, beépítetlen ingatlanok értékesítésére: - Budakalász, Luppa-sziget, 2649 hrsz. 306 m2 belterületi üdülőtelek Irányár: 1 000 000 Ft - Budakalász, Luppa-sziget, 2651 hrsz. 306 m­ belterületi üdülőtelek Irányár: 1 000 000 Ft A pályázat benyújtásának határideje: 1996. október 7. he­­ti óra A pályázatokat zárt borítékban, a polgármesteri hivatal címére 2011 Budakalász, Petőfi tér 1. sz. kell be­nyújtani. A pályázatot konkrét vételi összeg megjelölésével kell benyújtani. A kiíró a pályázat eredményéről 1996. október 10-ig fog dönteni. További információ beszerezhető: Polgármesteri Hivatal, 2011 Budakalász, Petőfi tér 1. sz. Telefon: 06 (26) 320-266 z Harcsa Lajos polgármesternél, E ^_____műszaki csoportnál._______ ELADÓ vagy BÉRBE adó, hosszú vagy rövid távra, ipari szolgáltató tevékenységre engedéllyel rendelkező telek, Pécs belterületén főútvonal mellett, 5.000 m2, bekerített, térvilágítással és térbetonnal burkolt. Érdeklődni: 06(20) 440-018 NÉPSZABADSÁG Telefonos hirdetésfelvétel: 2­69-71-00 hétfőtől péntekig 8-20 óráig, szombat-vasárnap 9-17 óráig, utána üzenetrögzítő. //a Apróhirdetéseit hétköznap 17 óráig telefonon feladja, lapunkban a másnap primul­­nízszabadság megjelenik. .

Next