Népszabadság, 1996. szeptember (54. évfolyam, 204-228. szám)

1996-09-03 / 205. szám

1996. szeptember 3., kedd PIAC - GAZDASÁG A casco konszolidációján dolgozik a HB A német tulajdonos magyar bankot venne Teljesen a német Allianz Holding tulajdonába került a Hungária Biztosító Rt., amely az idén 49 milliárd forintos díjbevételt tervez és jelenleg a cascobiztosítás reformján, valamint az életbiztosítá­si piac kiszélesítésén munkálkodik. A következő évtizedben pedig a pénzpiac egyik központjává kíván válni, elsősorban más pénz­intézetek, bankok megvásárlásával. A rövid és hosszú távú ter­vekről Patai Mihály, a társaság fél éve kinevezett elnök-vezér­igazgatója nyilatkozott lapunknak. - Ön februárban úgy került a biz­tosító élére, hogy korábban nem fog­lalkozott ezzel a területtel. Mi tör­tént az elmúlt fél évben, mennyire mozog otthonosan ebben a világ­ban? - Beletanultam a biztosítás­ba, de most is azt vallom, hogy az a jó vezető, aki jó szakértők­kel veszi körül magát. Jól érzem magam, néhány szervezeti át­alakításon kívül nem változtat­tam a kollektíván. Három új he­lyettesem van, akik egy-egy te­rületért felelősek, úgy érzem, bármelyikük alkalmas lenne a helyettesítésemre. A személyi kérdéseken túl fontos, hogy az idén elkészült a biztosító tevékenységét megha­tározó három évre szóló straté­gia, amelyet a tulajdonos jóvá­hagyott. A következő három év feladata, hogy a vagyonbiztosí­tásban vezető pozíciónk meg­tartása mellett, a tavalyi 3,4 százalékról öt százalék fölé nö­veljük részesedésünket a klasszikus életbiztosítási pia­con. Áprilisban alakítottuk meg nyugdíjpénztárunkat, amely­nek csaknem négyezer tagja van. Reményeim szerint a Hun­gáriával kapcsolatban álló vál­lalatok bekapcsolódásával az év végére 15 ezer tagja lesz. Hosszú távon pedig az a cél, hogy a szociálpolitikai reform után várhatóan megalakuló fél tucat nagy, tőkeerős országos nyugdíjpénztár között a Hun­gáriáé is ott legyen.­­ A hírek szerint a HB azt fontol­gatja, hogy Budapesten kivonul a cascopiacról, de legalábbis jelentő­sen szigorítja a jelenlegi szabályo­kat. Igaz ez?­­ A kérdés második felére igen a válaszom, arról azonban szó sincs, hogy feladnánk a cas­cót. Erre már csak azért sem gondolhatunk, mert az alig több mint 300 ezer szerződésből a Hungáriánál 256 ezer van. Az viszont tény, hogy változtatni kell a szabályokon, mivel a HB- nál a casco az egyetlen „áru”, amely veszteséget termel, még­hozzá nem is keveset. Tavaly mintegy kétmilliárd forint cas­­cokárt fizettünk ki autólopás miatt, amelynek nyilvánvaló, hogy jelentős része fiktív lopás volt. Ezt a cég tovább nem vise­li el, ezért az idén megkezdjük az átalakítást, úgy, hogy a jövő­ben az új autók biztosítására fektetjük a hangsúlyt, a másod­lagos piacon szigorú ellenőrzési rendszert vezetünk be, emeljük a tarifákat, továbbá felülvizs­gáljuk - és ha kell, felmondjuk - egyes javítóműhelyekkel kötött szerződéseinket. - A nagyobb díj és az ellenőrzési rendszerrel járó sok procedúra miatt vélhetően kevesebben kötnek majd szerződést a céggel. Erre felkészül­tek? - A számításaink szerint több tízezerrel csökkenhet a casco biztosításaink száma, de szükség van a veszteségek fel­számolására, tehát ezt vállal­juk. Remélem, megvalósulnak a terveink, és legkésőbb 1998-ra nyereséges lesz az ágazat. - Átmenetileg „kitiltják” az or­szágból a Príma Austria Biztosítót. Mi a véleménye erről? - A döntés a pénzügyminisz­ter felelőssége, nem szeretném kommentálni. Azt azonban el kell mondanom, hogy nagyra becsülöm és támogatom a biz­tosításfelügyelet elnökének, Asztalos Lászlónak a lépéseit, hogy elutasította a Príma enge­délykérelmét, illetve hogy a leg­főbb ügyészhez fordul azért, hogy a Príma engedély nélküli biztosításait terjesztő Panco Kft. ügyét kivizsgálják. - Egyes információk szerint az Allianz érdeklődik a Kereskedelmi és Hitelbank iránt. Igaz ez? - Az Allianz érdekelt abban, hogy Magyarországon megha­tározó pénzügyi központtá vál­jon. Valóban felmerült a Keres­kedelmi és Hitelbank privatizá­ciójába való bekapcsolódás. A pénzügyi központ kifejlesztése azonban hosszú távú, legalább 2005-ig tartó folyamat. Ha­zánkban sajátos a bankok és a biztosítók helyzete. A biztosí­tók mindegyikénél megtörtént a konszolidáció, és a társaságok már képesek a továbblépésre, ezzel szemben a bankszektor erősen meg van tépázva, és még nincs túl a konszolidáción. A biztosítók tulajdonosai, mint a Hungária esetében az Allianz, ezt a lépéselőnyt próbálja ki­használni. Tény azonban, hogy nem szeretnénk elkapkodni a vásárlást. Ha a bank esetében kedvezőek a privatizációs felté­telek, úgy vélhetően ringbe szállunk, ha nem, akkor nem. M. Rimay Andrea A pénzügyi központ kifejleszté­se 2005-ig fog tartani NÉPSZABADSÁG 13 Civil módon szervezik a turizmust Egyetlen panzió önmagában semmire sem megy Fogjatok össze, hogy városai­tok, községeitek több turistát fogadhassanak! - biztatja az ál­lam a kisvállalkozókat, akikben még nem munkál elég civil ku­rázsi ahhoz, hogy ezt a maguk hasznára, maguktól megtegyék. A kilencvenes évek elején, amikor a turizmus nonprofit szervezeteit is nyereségérde­keltté akarták tenni, akarva­­akaratlan szétverték a megyei idegenforgalmi hivatalokat, ugyanakkor az úgynevezett táj­egységi intézőbizottságok lehe­tőségei is szűkültek. Ennek kö­vetkeztében ma szinte sehol sincs az országban helyi gazdá­ja a turizmusnak. Senki sem te­kinti feladatának, hogy az egy­kori állami szervezetek helyére lépve, feltárja egy-egy régió még ismeretlen turisztikai érté­keit, propagálja, értékesítse őket, de még azt sem vállalja magára senki, hogy a mégis odatévedő vendégeket tájékoz­tassa a látnivalókról. Még ak­kor sem, ha a turisták jelenléte fellendíti a panziók, a szobaki­adók, a boltok, az éttermek, a szórakozóhelyek, az autójaví­tók, a benzinkutasok, a fogor­vosok, a pénzváltók és mások forgalmát. Osztrák gyakorlat Gödöllő környékén Az ország turizmusának per­sze van gazdája az illetékes mi­nisztériumban, és meg is erősí­tette a maga részvénytársasá­gát, a Magyar Turisztikai Szol­gálat Rt.-t (MTSZ), amely az or­szág egészét népszerűsítő kiad­ványait külföldi képviseletei útján is terjeszti, és amely a hozzá tartozó Tourinform elektronikus adatbázisával a már ide érkezetteket tájékoz­tatja. De ez nem elég.­­Ausztriában nem tíz és száz, hanem 1760 hivatásos házigaz­da, szaknyelven szólva kistér­ségi turisztikai marketingszer­vezet működik. Az osztrákok már rég felismerték, hogy aki turistákat akar kiszolgálni, an­nak a vendégeket informálnia is kell, másként nem jutnak el a külföldiek oda, ahol a szolgál­tatók - a péktől a csónakköl­csönzőig, a képeslapárustól a síoktatóig - belőlük akarnak megélni.­ Nálunk a polgári öntevékeny­séget - amely nélkül a turizmus egésze gyenge lábakon áll -, az MTSZ próbálja életre kelteni. Arra ösztönzi a szolgáltatókat - mindazokat, akiknek hasznára válik a vendégfogadás fellendí­tése -, hogy ismerjék fel közös érdekeiket. Tekinthetik példának akár a Gödöllői Turisztikai Egyesüle­tet, amelybe Gödöllő városa, egyeteme, művelődési háza, múzeuma és 14 környékbeli te­lepülés önkormányzatai, szol­gáltatói, egyéni vállalkozói lép­tek be. A 156 tagú egyesület a vállalkozóktól évi ötezer, az ön­­kormányzatoktól lakosonként évi öt forint tagdíjat szed. Az eddig összejött másfél millióból nyitottak Tourinform-irodát, kiadtak egy, a térség turisztikai értékeit bemutató színes füze­tet, és hamarosan meg fognak jelenni a nagyobb nemzetközi turisztikai vásárokon.­­ Egy panzió vagy egy lovas­telep önmagában semmire sem megy, nem elég erős ahhoz, hogy hirdesse magát, hogy felfi­gyeljenek rá, hogy vendégeket szerezzen - hangoztatja Erdei János, az MTSZ vezérigazgató­ja. Elmondta, hogy 34 kistérségi turisztikai marketing szervező­­iroda már megalakult, és az év végéig legalább még egyszer ennyi nyílik. Az MTSZ üzletet ajánl Persze Erdei sem gondolja, hogy a puszta szó önmagában csodát tesz. Az MTSZ üzletet ajánl azoknak, akik engednek a biztatásnak. Használhatják a Tourinform nevét, speciális adatait, és másfél milliós támo­gatást is kaphat az a turisztikai egyesület vagy közhasznú tár­saság, amelyik vállalja, hogy legalább öt éven át szakképzett alkalmazottakkal működteti az információs irodát, és rendsze­resen bővíti a Tourinform adat­­gyűjteményét helyi informá­ciókkal. Az irodának lehetnek folyamatos bevételei a szállás­közvetítésből és az értékesítés­ből, de működési költségeire - helyiségbérlet, telefon- és fax­díj, munkabér stb. - a beszedett tagdíj a fedezet. A kistérségi turisztikai mar­ketingszervezetekkel párhuza­mosan az MTSZ életre szeretné hívni a középszintű regionális marketingszervezeteket is. A példa erre szintén Ausztria, ahol a tartományok kínálták a kereteket. Nálunk a megyék er­re kevéssé alkalmasak, mert ha Stájerország vagy Voralberg neve él is európai köztudatban, Heves megyéé nyilván nem. Három pillérre kell támaszkodni A középszintű regionális marketingszervezeteket Erdei szerint tájegységenként - Buda­pest, Balaton, Alföld, Dunaka­nyar, Nyugat-Magyarország stb. - érdemes létrehozni. Hoz­záteszi, hogy a budapesti már megalakult, Somogy, Veszprém és Zala közgyűlése pedig jóvá­hagyta, hogy létrehozzák a Ba­laton Marketing Közhasznú Társaságot. Az MTSZ számítása szerint négy-öt évig eltart, amíg a kor­szerű szervezeti séma kialakul, és a magyar turizmus is három lábra áll: az országos mellett a kistérségi és a regionális szerve­zetek töltik be a házigazda sze­repét. G. Zs. Isi AZ ÖNE| 5 őlö BANK Az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt. a gépkocsi nyeremény-takarékbetétkönyvek 141. sorsolását 1996. augusztus 30-án Budapesten tartotta meg. A sorsoláson azok a 10 000 és 5000 forintos betétkönyvek vettek részt, amelyeket 1996. április 30-ig váltottak és 1996. július 31-én még forgalomban voltak. A10 000 forintos betétkönyvekre 26, az 5000 forintos betét­könyvekre 54, összesen tehát 80 gépkocsit sorsoltak ki. A sorsolás 13 gépkocsitípusból történt. A gyorslista közvetlenül a húzás után készült, az esetleges számhibákért felelősséget nem vállalunk. A hivatalos nyereményjegyzéket az érdeklődők 1996. szep­tember 6-tól bármely takarékpénztári fiókban megtekinthetik. 10 000 forint összegű betétkönyvek 5000 forint összegű betétkönyvek Betétkönyv sorozata és száma A kisorsolt gépkocsi gyártmánya és típusa Betétkönyv sorozata és száma A kisorsolt gépkocsi gyártmánya és típusa Betétkönyv sorozata és száma A kisorsolt gépkocsi gyártmánya és típusa 02 0139090 VWPolo 1.05 5A 01 0558012 Opel Corsa City 5A 14 0884226 VW Polo 1.05 3A 02 0176055 Opel Astra 1.41 5A 01 0706171 Seat Ibisa 1.4 5A 15 0804431 Opel Corsa City 5A 04 0178338 Opel Astra Caravan 02 0771638 Opel Astra Caravan 15 0805893 Opel Corsa City 3A 04 0183000 Seat Ibiza 1.4 3A 02 0847854 VWPolo 1.4 3A 15 0814957 Seat Ibiza 1.4 5 A 05 0111318 VW Polo 1.05 5A 03 0706659 Opel Corsa City 5A 16 0664492 Opel Corsa City 5A 06 0073401 Opel Corsa City 5A 03 0842832 Seat Cordoba 1.4 17 0597594 Seat Cordoba 1.4 07 0123251 Opel Astra 1.6 5A 04 0912846 04 0980014 VWPolo 1.4 3A VWPolo 1.05 3A 18 0544388 Opel Astra Caravan 08 0171739 VW Polo 1.05 3A 04 1046503 Opel Corsa City 3A 18 0732544 Opel Corsa City 5A 10 0067493 VWPolo 1.4 3A 04 1048447 Opel Astra 1.4i 5A 19 0710123 Opel Corsa City 3A 12 0062748 VW Polo 1.4 3 A 05 0716072 Opel Astra 1.6 5A 20 0527159 Seat Ibiza 1.4 5A 12 0177669 VW Polo 1.4 3 A 06 0788024 Opel Corsa City 5A 20 1063706 Seat Ibiza 1.4 3A 13 0040308 Opel Corsa City 3A 06 0789074 VW Polo 1.4 3A 20 1800539 VW Polo 1.05 3A 14 0101650 VW Polo 1.4 3A 07 0698106 Opel Corsa City 5A 20 2209209 Opel Corsa City 3A 15 0130676 Opel Corsa City 5A 07 0802592 Opel Corsa City 5A 20 2482843 Opel Corsa City 5A 17 0006414 Opel Corsa City 3A 08 0596948 VW Polo 1.05 5A 20 2981462 Opel Corsa City 5A 19 0035004 Opel Astra 1.4i 5 A 08 0638061 Opel Astra 1.4i 5A 20 3234006 VW Polo 1.05 5A 21 0086470 Seat Ibiza 1.4 3A 08 0934714 Opel Corsa City 5A 20 3371527 VWPolo 1.4 3 A 21 0267215 VW Polo 1.05 3A 09 0606423 Opel Astra 1.6 5A 20 3431529 Seat Ibiza 1.4 5A 21 0348938 VW Polo 1.4 3A 10 0539868 Opel Corsa City 5A 20 3433487 Opel Astra 1.6 5A 21 0385857 22 0210435 Opel Vectra 1.6 4A Opel Corsa City 5A 10 0728045 110634388 12 0684833 VW Polo 1.05 3A Opel Vectra 1.6 4A Seat Ibiza 1.4 3A 20 3447080 20 3451136 VW Polo 1.05 5A Opel Corsa City 5A 22 0304760 Opel Corsa City 3A 12 0740328 Opel Corca City 5A 20 3461419 VWPolo 1.4 3A Opel ^3orsa City 5A 22 0332025 Opel Corsa City 5A 12 1007045 Opel Astra 1.6 5A 20 3519812 22 0414051 VW Polo 1.05 3A 12 1010046 Opel Astra Caravan 20 3525654 Opel Corsa City 5A 22 8022102 Seat Cordoba 1.4 13 0709201 Opel Astra 1.4i 5A 20 3551570 Opel Astra 1.4i 5 A 22 8026538 Opel Corsa City 3A 14 0613755 Seat Cordoba 1.4 20 3724793 Seat Cordoba 1.4 Az alábbi jegyzék azon gépkocsinyeremény-betétkönyvek számait tartalmaza, amelyeket 1996. május 31-én kisorsoltak, a tulajdonosok azonban a nyereményigényt 1996. augusztus 30- ig nem jelentették be. 02/0146724 03/0115765 04/0128640 04/0162525 05/0135054 06/0072050 09/0048251 10/0075311 12/0215301 12/0256031 14/0133478 15/0098762 21/0037125 21/0074363 22/0032203 22/0265874 22/0298673 22/0428290 01/0749723 01/0862174 02/0721770 02/0871821 04/1073950 04/1110133 05/0534854 06/0741414 08/0658597 09/0631779 11/0592574 12/0923631 14/0750723 14/0910074 14/0937554 15/0811127 16/0668560 17/0602098 17/0704567 18/0617629 19/0705981 20/0942379 20/1222191 20/1266322 20/1648913 20/2588462 20/2646723 20/2833640 20/2838342 20/2992460 20/3022264 20/3214201 20/3461799 20/3532609 20/3731694 20/3735902 59818 KJ

Next