Népszabadság, 1996. november (54. évfolyam, 255-280. szám)
1996-11-14 / 266. szám
1996. november 14., csütörtök_ PIACGAZDASÁG ■ VILÁG VEVŐ Rossz orosz adómorál A kormány keményebb fellépése ellenére továbbra is igen rossz az orosz cégek adófizetési morálja, a vállalatoknak csak 16 százaléka tesz eleget rendszeresen fizetési kötelezettségének - közölte Jegor Sztrojev, a parlament föderációs tanácsának elnöke. Sztrojev 132 billió rubelben adta meg a befizetetlen adók október 1-jei állapot szerinti összegét, míg Alekszandr Livsic pénzügyminiszter nemrég csak fele ekkora elmaradt bevételről beszélt. (MTI) Magyar innovációs díjak Brüsszelben A magyar feltalálók tíz arany-, tíz ezüst- és négy bronzérmet nyertek a kedden zárult, Eureka nevet viselő brüsszeli innovációs kiállításon. Az idén huszonhét magyar találmányt állítottak ki további negyven ország 750 feltalálójának 1200 újítása mellett. (MTI) Dél-afrikai intelem a lengyel agráriumnak Óva intette az Európai Unió agrárpolitikájától Lengyelországot a Dél-afrikai Köztársaság mezőgazdasági minisztere. Derek Hanekom varsói látogatását megkezdve jónak nevezte a lengyel mezőgazdaságot, és arra figyelmeztette a varsói vezetőket, hogy nem lehet rendelettel egy csapásra olyan agrárszektort létrehozni, mint amilyen az EU-ban létezik. (dpa) Mentőkötél az Agroprombanknak Az orosz kormány pénzügyi és hitelpolitikai bizottsága azt javasolta a kabinetnek, hogy az Agroprombank megmentésére írjon ki tendert. Ezen kizárólag csak kereskedelmi bankok indulhatnak. (Prime-TASZSZ). PÉNZ- ES TŐKEPIAC 1996. NOVEMBER 13. BUDAPESTI RÉSZVÉNYÁRFOLYAMOK Üzl. sz. Árfolyamért. (Ft) Db Nyitóár Záróár Átlagár Utolsó 52 hét . Maximum Minimum AgrimB_ ---21 000 10 000 AgrimN-----23 500 8 500 Arpok-----6 000 3 550 BChem 26 21536 130 6393 3 350 3 380 3 369 3 4205 Bfusz-----7 500 3 050 Cofinec 36 116668 540 28389 4 300 4 040 4110 7 365 3 595 Hway • ----- ' 1 700 500 Meinl— — — — — -12 650 7 000 Csop2 585 550 485 1 210 1 200 1 207 1 220 790 Danub 64 52394 205 15788 3 250 3 350 3319 3 560 1 160 Domus7 185 390 523 350 360 354 585 280 Dhold-----9 000 5 500 Egis 134 164635 995 19332 8 490 8 500 8 516 11 100 2 965 Eravis1 33 6008 4 200 4 200 4 200 7 300 3 850 Fotex 23 5237 616 54021 98 96 97 215 78 Főnix----795 150 Garent - ■----2 340 1 600 Global----2 000 1 200 Glóbus1 12 000 12 1 000 1 000 1 000 1 420 775 Grabo8 40952 800 8448 4 850 4 850 4 848 5 095 1 760 Gsun_ -----595 150 Hajdút2 109 900 100 1 100 1 000 1 099 2 500 1 100 Horizon1 104 000 400 260 260 260 260 154 Humán 12 3585 550 1309 2 750 2 685 2 739 2 950 695 Hung-----.1 500 300 IBUSZ1 72 000 100 720 720 720 1 100 730 IEB5 5387 000 141 38 400 38 200 38 206 40 000 9 600 Konzum1 20 511 129 159 159 159 440 135 Martfű-----2 290 1 750 Mól 141 97532 360 60572 1 605 1 620 1 610 2 000 1 030 Noil-----20 000 15 300 Novotr-----1 410 900 OTP 83 63138 670 23091 2 680 2 735 2 734 2 910 830 Pgaz3 26587 570 4122 6 450 6 460 6 450 6 800 3 850 Pick 25 51688 300 7076 7 200 7 400 7 305 7 530 5 000 Pflax2 234 000 520 450 450 450 600 300 Pplast2 2130 000 426 5 000 5 000 5000 5 200 1 650 Pvalto 16 6708 100 11020 580 610 609 640 570 Richt 88 102257 100 12352 8 250 8 260 8 279 11 180 2 060 ScoopS----1 900 1 350 ScoopT-.---666 725 1 375 Sopron 38 26705 370 11454 2150 2 400 2 332 3 050 2 000 Styl-----1 770 750 TVK 75 35946 325 26898 1 330 1 335 1 336 1 420 1 320 Zalakerámia7 10275 000 1500 6 850 6 850 6 850 7100 2 900 Zwack6 1224 500 490 2 500 2 495 2 499 3 900 2 250 Kárp. jegy 110 53622 953 87667 600 620 612 697 142 0 HATÁRIDŐS PIACOK0 Határidő Új Előző elszámolóár Nyitott kötéséi!. Határidő Új Előző elszámolóár Nyitott kötésáll. BÁT DEM November 103,80 103,80 1 500 '97. február 147,73 0,00_ December 105,49 105,40 19 621 '97. március 149,70 149,00 54 476 •97. február 108,38 108,30 1 700 '97. június 157,40 156,70 4 498 '97. március 110,00 110,50 31 665 '97 szept. 164,15 163,70 48 431 '97. június 114,30 114,57 25 792 '97. december 171,00 171,00 410 97. szept. 118,70 118,70 23 170 itl November 103,50 103,50 7 370 USD November 156,20 155,50 3 800 December 104,50 104,50 38 870 December 158,20 157,45 38171 ’97. március 108,20 108,20 69170 ’97. június 111,90 111,90 1 000 97. március 164,20 163,70 46 010 '97. szept. 115,70 115,70 40 130 November 126,70 124,14 9 800 December 124,50 124,50 17 830 '97. január 127,80 129,90 200 ‘97. február 131,00 132,45 200 '97. március 131,80 132,10 17610 ’97. június 217,70 217,70 30 798 '97. június 137,70 137,70 13 125 '97. szeDt. 225.45 225.45 7 751 ’97. szept 143,30 144,10 10190 GBP November 257.00 257.00 11 500 3HBUB December 22,60 22,60 45 December 259,94 259,94 6 350 '97. március 21,45 21,50 960 ’97. február 268,50 0,00 '97. június 20,50 20,50 414 •97. március 269,10 268,51 9 202 '97. szeptember 19,50 19,50 80 '97. június 281,00 281,00 960 '97. december 18,60 18,60 10 JPY November 139,70 139,70 3 030 '98. március 18,80 18,801 December 141,70 141,70 25 140 Kamat90 December 21,00 21,02 80 AZ MNB VALUTA- ES DEVIZAARFOLYAMAI BÉT 3h.d.k. December 94,85 94,83 1 944 December 105,15 105,15 436 •97. január 94,88 94,88 351 '97. január 106.50 106,50-'97. február 0,00 0,00 '97. március 110,10 110,10 124 •97. március 95,20 95,20 886 '97. június 114,80 114,50 1 030 97. június 95,20 95,20 204 '97, szept. 119,35 119,20 557 '97. szept. 95,25 95,25 60 '97. december 121,80 121,80— 12h.dk. December 0,00 0,00 - USD November 155,50 155,50 100 '97. március 0,00 0,00 December 158,00 157,30 638 '97. június 0,00 0,00 '97. január 160,00 159,20 747 '97. szept. 0,00 0,00 97. március 164,70 164,70 386 '97. december 0,00 0,00 '97. június 171,50 171,50 581 '98. június 0,00 0,00 '97. szept. 177,65 177,65 30 1HBUB November 22,70 22,90 490 ECU November 199,33 199.33 187 December 22,60 22,60 December 201,30 201,30 857 •97. január 22,40 22,40 10 '97. január 203,71 204,30 1 391 •97. március 21,60 21,60 30 97. március 210,00 210,00 712 '97. június 20,30 20,30 20 '97. június 218,45 218,45 665 3HBUB November 22,80 22,80 10 '97. szept. 226,50 226,50— December 22,55 22,55 10 BUX December 3715,50 3696,50 4 584 '97. január 22,20 22,20 10 97. március 3922,50 3891,50 4 139 '97. március 21,40 21,40 34 97. június 4115,00 4100,50 1 304 '97. június 20,40 20.40 23 '97. szept. 4320,50 4280,50 140 '97. szept. 19.88 19,88 6 '97. december 4470,00 4431,00 290 DEM November 103,79 103,52 300 '98. június 4748.00 4711,00 438 Pénznem VAL Vételi UTA Árfolyamok Közép Eladási DEVI Devizanem ZA Árfolyam GBP 259,89 262,27 264,65 GBP 262,90 AUD 124,32 125,52 126,72 AUD 125,40 BEF (100) 507,66 512,67 517,68 BEF (100) 512,86 DKK 27,24 27,51 27,78 DKK 27,53 FIM 34,69 35,03 35,37 FIM 35,07 FRF 30,95 31,25 31,55 FRF 31,26 GRD (100) 66,19 66,84 67,49 NLG 94,22 NLG 93,30 94,22 95,14 IRP 263,54 IRP 260,47 262,94 265,41 JPY (100) 142,87 JPY (100) 141,25 142,66 144,07 CAD 119,30 CAD 118,31 119,42 120,53 KWD 532,60 KWD 527.91 533,01 538,11 DEM 105,65 DEM 104,61 105,64 106,67 NŐK 25,18 NŐK 24,94 25,18 25,42 ITL (1000) 104,91 ITL (1000) 103,89 104,90 105,91 ATS 15,02 ATS 14,87 15,02 15,17 PTE (100) 104,42 PTE (100) 103,33 104,33 105,33 ESP (100) 125,47 ESP (100) 124,25 125.46 126,67 CHF 125,34 CHF 124.40 125,66 126,92 SK 23,97 SK 23,72 23,95 24,18 USD 159,14 USD 157,68 159,21 160,74 ECU 202,33 ECU 200,34 202,28 204,22 BUX: 3572,75 (+49,54) CESI: 1359,27 (-20,22) NX10: 2385,22 (+27,56) 1H BUBOR: 23,00% 3H BUBOR: 22,95% Forrás: BAT, BET, MTI Az adatok tájékoztató jellegűek Az szja egy százaléka a civil társadalmat erősíti ✓ Három és fél milliárd forint 40-50 ezer szervezetnek - Új törvény a végrehajtásra Személyi jövedelemadónk egy százalékát jövőre annak a társadalmi szervezetnek adhatjuk, amely szerintünk a legérdemesebb rá. Becslések szerint ez 3,5-4 milliárd forint többlettámogatást jelent a választott egyházaknak, alapítványoknak, kulturális és szociális intézményeknek, karitatív szervezeteknek. A végrehajtást és a kedvezményezettek körét szabályozó törvénytervezetet csütörtökön tárgyalja a kormány, és sürgősséggel a parlament elé terjeszti. Az egyszázalékos adóadományozás ötlete Fodor Gábor SZDSZ-es képviselőtől származik. A Népszabadság kérdésére Fodor Gábor elmondta: 1995 nyarán a művelődési tárca 12 pontban foglalta össze a kultúra és az oktatás finanszírozásának reformtörekvéseit. Ezek között szerepelt az egyszázalékos adóönrendelkezés is. Az elgondolás a kormányprogramra támaszkodott: ez a dokumentum az egyházak és a kulturális intézmények támogatását képzelte el ily módon, s a szaktárca ezt bővítette ki a társadalmi szervezetekkel. Még Fodor minisztersége idején építették be az adótörvényekbe, azzal, hogy 1997-től lép érvénybe a széles körű adományozás. A kormánynak tehát több mint egy év állt a rendelkezésére, hogy az elgondolás technikai megoldásait kidolgozza és törvénybe iktassa. Fodor szerint az adótörvények mostani vitája során derült csak ki, hogy a kormány - a Pénzügyminisztérium nyomására - megingott és további egy évvel el kívánta halasztani a bevezetést. A képviselő úgy látja, ennek nem csupán anyagi okai voltak, hanem inkább az, hogy időközben felerősödtek a viták az adományozandók köréről. A politikai és szakmai vélemények egyaránt megoszlottak. Voltak, akik nagyon le akarták szűkíteni - például a költségvetésből finanszírozott nemzeti intézményekre - a támogatandók körét, mások viszont azt szorgalmazták, hogy minden társadalmi szervezetre terjedjen ki. A kormány elbizonytalanodását látva azután az SZDSZ kezdeményezésére a két kormánypárt képviselői kompromisszumos megoldás mellett döntöttek. Ennek az a lényege, hogy jövőre minden olyan kulturális, szociális, gyógyító feladatot ellátó, illetve a kisebbségek támogatásával foglalkozó egyesületnek és alapítványnak fel lehet ajánlani az szja egy százalékát, amely már legalább három éve működik és nincs köztartozása. Támogathatók közalapítványok és egyházak is, valamint országos közgyűjtemények és kulturális intézmények: a törvény húsz nagy intézményt jelöl meg, köztük az Operházat, az Iparművészeti Múzeumot, a Nemzeti Galériát, a Nemzeti Színházat, az Országos Levéltárat. Jövőre - becslések szerint - 3,5-4 milliárd forint közötti személyi jövedelemadó jut majd el a különböző civil szervezetekhez. Ez nem csökkenti, hanem kiegészíti az állami támogatást, bár idővel kijelölheti az állam visszavonulásának területeit is. Kérdésünkre, hogy nem tart-e a lobbyzás felerősödésétől, Fodor azt mondta: természetes, hogy verseny alakul ki az érintett szervezetek között a polgárok adójának egy százalékáért. Ez feltehetően arra fogja késztetni őket, hogy minél meggyőzőbb információt adjanak tevékenységükről. Fodor szerint az adó-önrendelkezés a civil társadalom megerősödéséhez vezethet, de igazán akkor teljesedhet ki, ha ez a lehetőség kiegészül egy jó nonprofittörvénnyel is, amely az adományozottak gazdálkodási-vállalkozási mozgásterét jelöli ki. Bossányi Katalin Kérdésünkre a Pénzügyminisztériumban elmondták, hogy idén 480 milliárd forint személyijövedelemadó-bevétellel számolnak, ennek egy százalékát lehet majd a társadalmi szervezetek támogatására fordítani. Mivel a vállalkozók által fizetett szja ezt az összeget csökkenti, a becslések szerint 3,5-4 milliárd forint jut majd közcélú adományozásra. Ennyivel kevesebb lesz a büdzsé bevétele, de emiatt nem mérséklik a társadalmi szervezetek központi támogatását. Idén címzett támogatásra 650 millió forintot fordítottak, a működési költségekhez pedig 400 millió forinttal járultak hozzá, ez utóbbit a parlament osztotta el. A PM-ben kedd estére készült el az egyszázalékos adóadományozás technikai végrehajtását és a kedvezményezettek körét szabályozó törvénytervezet, amit a kormány csütörtökön tárgyal és sürgősséggel a parlament elé terjeszt. A törvény-előkészítők számára a legnagyobb dilemmát az okozta, hogy miként lehet a pénzátutalás és ellenőrzés, a személyiségi jogok és az adatvédelem követelményeinek egyaránt eleget tenni. Az adatvédelmi biztos ragaszkodott ahhoz, hogy az APEH-hez befutó átutalások ne legyenek összesíthetők, megőrizzék az adományozók anonimitását. Bonyolítja a szabályozást, hogy a kedvezmény köre akár 40-50 ezer civil szervezetet is érinthet. A tervek szerint az önadózók az adóbevallási íven tüntethetik fel azt a társadalmi szervezetet, amelynek adójuk egy százalékát szánják. Akiknek csak egy helyről származik jövedelmük, azok munkaadójukat bízhatják meg az átutalással, zárt borítékban megjelölve az adományozott nevét. Az egyszázalékos adomány nem bontható többfelé. Információink szerint az APEH se technikailag, se anyagilag nincs felkészülve erre az akcióra, s becslésük szerint 400 millió forinttal növekedhetnek költségei. Honoráriumok: széles a kivételek köre Keddi ülésén szavazott az Országgyűlés a jövő évi társadalombiztosítási szabályokról. Ezek szerint jövőre a felhasználási szerződések alapján fizetett honoráriumok után csak nyugdíjjárulékot kell fizetni, és viszonylag széles a kivételek köre. A megbízási szerződések honoráriumát viszont a teljes tb-járulék terhelné. Egyáltalán nem kell járulékot fizetni a felhasználási szerződések alapján fizetett honoráriumok alapján, ha művészi vagy tudományos munkákról van szó. A törvény szövege szerint nem kell tehát járulékot fizetni az irodalmi, tudományos, kulturális és ismeretterjesztő művek, műfordítások után, az irodalmi művek, színművek, zenés színművek, táncjátékok vagy némajátékok, szöveges vagy szöveg nélküli zeneművek után. Nem terhelné a felhasználó szerződés alapján járó szerzői díjakat járulék a rádió- vagy televíziós játékok és filmalkotások esetében, valamint ha a képzőművészeti alkotásról, annak tervéről vagy restaurálásáról, iparművészeti alkotásról vagy annak restaurálásáról van szó. Járulékmentes lenne ebben a körben a fotóművészeti alkotás, továbbá a nyilvános ismeretterjesztő, kulturális vagy tudományos előadás, ha a szerzői díj kifizetője ilyen tevékenységet végző egyesület, közalapítvány, közhasznú társaság vagy költségvetési szerv, intézmény. A járulékmentességnek feltétele az előadásokért fizető egyesületeknél vagy közalapítványoknál, hogy a szervezet fő tevékenysége a szerzői jogi védelem alá tartozó művek és előadások felhasználása legyen. Mivel a honoráriumfizetők köre jelentős kedvezményeket kapott, átalakulnak a tehernövekedést ellentételező intézkedések is. A honoráriumok, szerzői díjak tb-járulékának kompenzálására eredetileg 4,5 milliárd forintot akartak elkülöníteni. Ez most 800 millió forintra csökkenne. Annak a részletes szabályait, hogy a kompenzációhoz hogyan lehet hozzájutni, még ki kell dolgozni. • Cz. I. Multik: szakszervezeti ellentétek MTI-JELENTÉS Jelentős nézeteltérések alakulhatnak ki a Magyarországon, illetve a Nyugat-Európában működő multinacionális cégek szakszervezeti tisztségviselői között. Ennek oka, hogy Nyugat-Európában több üzemet be kell zárni, mert a termelést Magyarországra vagy más keletközép-európai országba helyezte át az anyavállalat. A nézeteltérések elkerülése végett szükséges, hogy a multinacionális cégek európai szintű üzemi tanácsainak munkájában a keleteurópai szakszervezeti tisztségviselők is részt vegyenek. Ezt állapították meg a multinacionális üzemek szakszervezeti tisztségviselőinek szerdai klubülésén. Csurgó Sándor, a klub vezetője elmondta: egyelőre rendezetlen, hogy a multinacionális vállalatok magyarországi üzemei miként képviseltethetik magukat az európai szintű üzemi tanácsokban. Az Európai Unió országaiban egységes a szabályozás, ám ez nem terjed ki a közösségen kívülre. A magyarországi szakszervezeteknek kell kiharcolniuk, hogy megjelenhessenek az európai szintű testületekben. Ez több szakterületen már sikerült. Átmeneti megoldásként az is megfelelő, ha megfigyelői státust kaphatnak a hazai szakszervezeti funkcionáriusok. Hosszabb távon azonban mindenképpen el kell érniük, hogy teljes jogú résztvevők lehessenek. A Mól feltételekhez köti a tranzitvezetéket Az észak-déli tranzitgázvezeték építésének joga a Mólé, de a Gazprom és a Mól közötti megállapodás szerint megfelelő feltételek esetén a jogot a Mól beviszi a Panrusgázba, egyelőre azonban ezek a feltételek nem állnak fenn, jelentette ki Magyari Dániel, a Mól Rt. vezérigazgatóhelyettese, reagálva a Panrusgáz vezérigazgatójának, Mihail Rahimkulovnak lapunkban megjelent tegnapi nyilatkozatára. Feltételnek tekinti a Mól az olasz piac garantált átvételi szándékát, és hogy az új vezeték kapacitása megfeleljen ennek. Szó van arról is, hogy a rendszer lehetővé tenné a szlovén, horvát és boszniai piac bekapcsolását. A Mal csak a tranzitdíj ellenértékének megfelelő mennyiségű gáz átvételét tartja indokoltnak, ami legfeljebb egymilliárd köbmétert tenne ki. Nem tekintik reálisnak azt a vélekedést, hogy a Panrusgáz olcsóbban tudná adni a gázt a nyugati régióban, mert ezen a vezetéken szállítanák. A Mal ugyanis a nyugati térséget nem a keleti, hanem az új osztrák-magyar HAG-vezetéken keresztül kívánja ellátni gázzal, így még a fuvardíj megtakarítása sem merül fel. Ugyanakkor a földgáz nagykereskedelmi ára, amelyet államilag állapítanak meg, jelenleg mintegy 20 dollárral drágább az importárnál. Magyari Dániel a napokban aláírt hosszú távú gázszerződést méltatva elmondta, hogy az az importigények 85 százalékának kielégítését biztosítja. Tizenöt százaléknyit nyugati forrásokból kívánnak fedezni. Új előny, hogy a keletről és a nyugatról érkező orosz gáz ára azonos, és kedvezőbb a nyugat-európai, valamint a környező országokban érvényes áraknál. A Molt az osztrákmagyar vezeték átadása hozta jobb alkupozícióba. A most elfogadott árelv erősen tompítja a világpiaci áringadozásokat. Negyedévenként kerül sor módosításra, és háromévente vizsgálják felül az ármeghatározás módját. A szerződés húszéves időtartama alatt kétszer van mód rendkívüli okból is az árrendszer revíziójára. A mennyiség szempontjából rugalmas a szerződés, az igényekhez igazodva 10 százalékkal többet vagy kevesebbet vásárolhat a magyar fél. A prognózisok szerint 2010-re a hazai földgáztermelés 1,5-2 milliárd köbméterre csökken, a fogyasztás 15-16,5 milliárdra nő, így az import s ezen belül az orosz gázbehozatal jelentősége növekedni fog. A források körének bővítése érdekében a Mal már megállapodott a Ruhrgaszal, folyamatban van a tárgyalás a Gas de France-szal mintegy 300 millió köbméter szállításáról, valamint az OMV-vel és más nyugati cégekkel is. Peredi Ágnes NÉPSZABADSAG ! \ Lezárul az egri földlicit TUDÓSÍTÓNKTÓL Várhatóan néhány héten belül új kárpótlási földalapokat jelölnek ki az immár öt éve húzódó egri árveréshez. A hajdani Eger- Mátravidéki Borgazdasági Kombinát területére kiírt földárverések ugyanis rendre meghiúsultak: a jogosultak kevésnek találták a kárpótlásra kijelölt földalapot. Dr. Misik Sándor, a borászati kutatóintézet igazgatója tudósítónknak elmondta: a napokban megegyezés született a Heves Megyei Kárrendezési Hivatal, a volt borgazdasági kombinát felszámolója és az Egervin Rt. jelenlegi vezetője között arról, hogy ötezer aranykorona értékű terület teljes egészében a kárpótoltak rendelkezésére állhat a volt borkombináti területeken. A kutatóintézet 2700 aranykoronás földje helyett a felszámoló elfogadja az ÁPV Rt. által annak idején csereként felkínált gyöngyös-domoszlói ültetvényeket. ° W 5CHOCD INTERNATIONAL SCHÜCO. MINDIG JOBB EGY ÖTLETTEL Kép: WDR Landesstudio Düsseldorf. Építészek: Parade & Partner. Schüco alumínium rendszerek üvegtetők, függönyfalak és ablakok - részben golyóálló - kivitelezéséhez Ötlet a környezetünkért: napenergia hasznosítás Schüco függönyfalakkal. IKÖNIG^n.C\PU H-1052 BUDAPEST, ARANYKÉZ U. 6. VI. 58. TELEFON: 0036 1 / 266 2529 __________FAX: 0036 1 / 266 3138__________