Népszabadság, 1997. október (55. évfolyam, 229-254. szám)

1997-10-21 / 246. szám

1997. október 21., kedd Kitüntetések Az oktatás és a kultúra kima­gasló képviselőinek adott át ok­tóber 23. alkalmából a köztár­sasági elnök által adományo­zott állami kitüntetéseket hét­főn Magyar Bálint művelődési és közoktatási miniszter. A Magyar Köztársaság elnö­ke­­ a miniszterelnök előter­jesztésére október 23-a alkal­mából magas színvonalú mun­kája elismeréseként­­ a Magyar Köztársasági Arany Érdemke­resztet adományozta: Bencze Péternének, a Pénzügymi­nisztérium közigazgatási tanács­adójának; Bokor Rolandnak, a Ma­gyar Állami Operaház menedzseré­nek; Cziáky Lászlónak, az encsi Di­ákotthon igazgatójának; dr. Kühn Jánosnak, a szegedi Tömörkény Gimnázium, Művészeti Szakközép­­iskola és Kollégium igazgatójának; dr. Mohácsy Károly nyugalmazott tanárnak; Pécsi Gézának, a pécsi 500. számú Szakmunkásképző Inté­zet nyugalmazott tanárának; Takács Tibor írónak, költőnek; Thiry Imré­­nének, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gim­názium nyugalmazott tanárának; Zala Istvánnénak, az őcsényi Általá­nos Iskola igazgatójának. A Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkeresztet adományozta: Baracskay Évának, a budapesti XV. kerületi Micimackó Napközi­otthonos Óvoda vezetőjének; dr. Bánk Endrének, a budapesti XVII. kerületi Balassi Bálint Gimnázium nyugalmazott tanárának; Dobó Jó­­zsefnének, a sátoraljaújhelyi Kos­suth Lajos Gimnázium és Szakközép­­iskola tanárának; Durkó Irmának, a budapesti XX. kerületi Benedek Elek Általános Iskola gyógypedagó­gusának; Erényi Antalnak, a pécsi Pollack Mihály Építőipari Szakkö­zépiskola nyugalmazott tanárának; Faházi Lászlónak, a Budapest Báb­színház tárvezetőjének; Géczi De­­zsőnének, az újpesti Bay Zoltán Elektronikai, Gépészeti Szakközé­piskola igazgatóhelyettesének; Herczegh Máriának, a budapesti III. kerületi Állami Zeneiskola tanárá­nak, tanszakvezetőnek, szaktanács­­adónak; Huszár Gábornak, a Weiner Leó Állami Zeneiskola és Zenemű­vészeti Szakközépiskola trombita­művész tanárának; Kasztner Sán­­dornénak, a pásztói Óvoda, Általá­nos Iskola és Diákotthon igazgatójá­nak; Kovács Istvánnénak, a Buda­pest XV. kerületi önkormányzat Szent Korona Útjai Általános Iskola igazgatóhelyettesének; Kovács Jó­zsefnek, a Budapest Bábszínház mű­helyvezetőjének; Kováts Krisztiná­nak, a gyöngyösi Állami Zeneiskola tanszakvezető fuvolatanárának; Mohácsi Regős Ferenc festőművész­nek; Molnár László nagybőgőmű­vésznek; Oláh Jenő prímásnak, kon­certmesternek; Pete György kriti­kusnak, szerkesztőnek; Rózsa Endre Bertalannak, a mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium igaz­gatójának; Szenczi Sándornénak, a szegvári Általános Iskola tanárá­nak; Tornyosiné Nagy Évának, a Fő­városi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadójának; Vagyóczki Im­rének, a csepeli Kossuth Lajos Mű­szaki Szakközépiskola igazgatóhe­lyettesének; Wéber István karnagy­nak. A Magyar Köztársasági Bronz Érdemkeresztet adomá­nyozta: Bőthe Gézánénak, a solymári Hu­nyadi Mátyás Általános Iskola és Zeneiskola tanítójának; Garai Ró­­bertnének, a budapesti I. kerületi Lisznyai utcai Általános Iskola ta­nárának; Gáli Vilmosnénak, a bajai Ének-Zenei Általános Iskola tanító­jának; Gémes Pálnénak, szegvári Központi Óvoda vezetőjének; Kirsch Tibornak, az emődi II. Rákóczi Fe­renc Általános Iskola és Szakiskola tanítójának; Lázár Péternek, a nyír­teleki 1. számú Általános Iskola ta­nítójának; Linczényiné Szűcs Ildi­kónak, az Irányi Dániel Általános Iskola igazgatóhelyettesének; Lő­rinc Katalin táncművésznek, tánc­tanárnak; Örkényi Miklósnénak, a Pécs Megyei Jogú Város Polgármes­teri Hivatala főtanácsosának; Pa­­kuts Tamásnénak, a pécsi Jurisics Utcai Általános Iskola igazgatójá­nak; Pál Ferencnének, a bátonytere­­nyei I. számú Óvoda Igazgatóság tag­óvoda vezetőjének; dr. Straub Bol­dizsárnak, a nagykanizsai Cserháti Sándor Mezőgazdasági és Gépészeti Szakközépiskola tanárának; Szo­­tákné Tóth Mártának, a miskolci Bársony János Általános Iskola ta­nárának; Varró Sándornénak, a sze­gedi Tarjánvárosi II. számú Óvodai Körzet óvodavezetőjének; Vojáki Nagy Istvánnénak, a budapesti IV. kerületi Ének-Zene, Testnevelés Ta­gozatos Általános Iskola és Házi­asszonyképző Szakiskola igazgató­­helyettesének. A kitüntetettek egy csoportja teknős Miklós felvétele KULTÚRA Ha nem tudja fogni a TV3-at, legyen kábeltévé-előfizető, vagy költözzön el! Vadonatúj TV3. Jó, hogy látom, m­­em s kapjam hogy visszaszerezze kedvenc kanapéját NÉPSZABADSÁG \\ Úgy és ürügy Milyen jól megférnek most egy­mással, egymás mellett Debussy és De Falla. Bezzeg annak ide­jén, amikor a Debussy-rajongó spanyol fölkereste a mestert, és a világot keblére ölelni akaró indulattal azt mondta: „Mester! Én rajongok a francia zené­ért!”, Debussy csak megemelte ernyedt szempilláit, és azt felel­te: „Én meg nem.” Idővel rende­ződnek a dolgok. Tényleg elég nagy a kísértés, hogy a Fesztiválzenekar Kocsis Zoltán által vezényelt koncert­jét csak ürügyként használjam, nem is fogom teljesen legyőzni a késztetést, bár eszemben sincs, és persze nem is tudnék igazsá­got osztani. Nyilván ritkulni fognak a jövőben az ilyen ese­mények, de a dolgok idővel el­rendeződnek. Koncert volt, kor­rekt, hallgatható, ha a hangulat nem is vetette szét a Zeneaka­démiát. Hát nézzük, mit vesz­tettünk ebben az évben. Valami rózsaszín kis illúziót, hogy itt van egy pont, sziget az ország­ban, ahol minden rendben van, nincs gyűlölség, féltékenység, hatalmi játszma, csak a művé­szet lánglelkű szolgálata, egy­ség, egymás kölcsönös tisztele­te, magasztos célok, meg ilye­nek. Jó, nem így van. Elveszítet­tünk az illúziónk mellett egy­két markáns személyiséget a ze­nekarból, az oboista Dienes Gá­bort vagy az ütőhangszeres Rácz Zoltánt nem látni már a koncerteken, de a zenekar mára már intézményesült, több, mint tagjainak együttese. Félreértés ne legyen, a Fesztiválzenekar ettől még nem vált sólyomarcú, pénzéhes kapitalisták gyüleke­zetévé, én is észrevettem azt a finom mosolyt, ami a Debussy Rapszódia-szaxofonszólóját játszó Kiss Gy. László arcán je­lent meg, amikor az első hege­dűs Major Tamás szépen oldott meg egy nehéz részt. A zenekar nagykorú lett, befutott, nemzet­közileg jegyzett, A kategóriás társulat. Mit nyertünk még? Lehet, hogy nem jól ismerem a hazai zenekarok történetét, de amennyire meg tudom­ ítélni, ilyen helyzet még nem volt az országban. Valóságos verseny van ma a három vezető szimfo­nikus zenekar között, kicsi lett a Zeneakadémia, állandó telt házak vannak a koncerteken, szélesedik a repertoár. Egysze­rűen érdekes dolog ma zenekari hangversenyre menni Budapes­ten. Mást látni itt, és mást látni ott - bár a kép, amit fölvázolok, szükségszerűen általánosít. A Vásáry vezényelte rádiózeneka­ri koncerteken látni, micsoda hitele lehet még mindig egy karmesternek, és ez a hitelesség hogyan ad szárnyakat nemcsak a zenekarnak, de a közönségnek is. A Fesztiválzenekar stabilitá­sát már a zenélés színvonala is biztosítja, jók a muzsikusok, összehangoltak, a társulat friss, de nem éretlen, jelentős szólis­tákat és karmestereket tudnak meghívni, a gépezet mozgásban van. Az Állami Hangversenyzene­kart először föl kell építeni, ar­culatot kell neki teremteni, sze­mélyi változásokat kell végre­hajtani. Van buktató bőven, hogy talán kevéssé sportsze­rűen, a zeneigazgató mostani - tehát egy másik zenekarral le­zajlott - koncertjét hozzam pél­dának: ez a hangverseny a szó jó értelmében nem volt eladva a közönségnek. Nem Kocsis sokat bírált karmesteri mozdulat­készleteiről van szó, egyrészt ő is egyre oldottabb, másrészt a közönség is kezdi megszokni, hogy a karmester Kocsist hall­gatni kell, és nem nézni. De Ko­csis Zoltán, mint komoly muzsi­kus, feltételezi, hogy a közönség komoly emberekből áll, és szel­lemi erőfeszítést követel tőlük. A muzsika fontosabb számára, mint önmaga elfogadtatása. Egy nehéz és ritkán hallott mű­vekből álló első rész után Ra­veltől a Daphnis és Chloé, majdnem egyórányi balettzene. Emlékszem, amikor A fából fa­ragott királyfi volt a zenekar műsorán, elektromos táblára vetítették ki, hogy a zenének bi­zonyos pontjainál mi történik a színpadon. Lehet, hogy a meg­oldás nem zeneközpontú, de legalább zene körüli, a közön­ség mégis figyel és kapcsolat­ban marad a zenével, nem pedig a műsorfüzetet olvasgatja, és a támogatók névsorát tanulja meg kívülről. Ott ülök a nézőté­ren, látom, hogy csakugyan ez történik, meg néhányan röhög­nek a szélgépen vagy a kóristák hujjogásán. Kocsist követni fel­adat, amit a közönségnek még meg kell tanulnia. Lehet, hogy egy-két évad el­teltével majd gúnyosan moso­lyog az ember önmaga naivitá­sán és elveszett illúzióin, de most úgy látom, soha nem volt ilyen esély a magyarországi ze­nekari kultúra fölemelkedésére. Nagyon kérek mindenkit, aki az ügyben muzsikusként, szerve­zőként vagy hivatalnokként te­het valamit, legyenek óvatosak. Fáy Miklós ■televízió Hír­ derű A kereskedelmi televízió keres­kedő: kínál természetesen min­denféle kapós médiaportékát, viszont van egy boltja, aminek ugyebár, hangulata van. Főmar­ketinges aligha mondhat mást, legyen szó szatócsboltról, bicik­likölcsönzőről, avagy televízió­ról: hangulatnak lennie kell. Ke­reskedelmi televízióban pedig jó hangulatnak kell lennie, mert a néző itt mindenekelőtt jóféle es­ti-délutáni közérzetet szeretne vásárolni. Az a baj, hogy utána viszont rögtön mindenféle más érdekes­séget is. És az itteni főmarketin­ges nagyon jól tudja, mi is ma a kurrens érdekesség. Például a vér. Friss vér, azon melegében mutatva, nemcsak másnap, nemcsak arról a felvételről, amit már minden más csatorna hír­műsora agyonkoptatott. A véren kívül ott van még a bűn és bűn­­hődés, magán- és közbotrány. Ott van még a szívfacsaró nyo­mor, az arcpirító gazdagság. Ezek kapósak. Ne legyünk igazságtalanok, kínálnak mást is. Olyat, aminek a néző életéhez köze van, és ezért nézi. Az persze nem árt, ha a né­zelődés végén a kezét ökölbe szorítja, az asztalra csap, vagy akkorát sóhajt a megkönnyeb­büléstől, amekkorát akkor ká­romkodna, ha az ellenkezőjét látta volna. Ezek volnának az eladhatósági szempontok. Menne is ez, ha nem kellene közben hangulatra, jó közérzet­re is vigyázni. De kell. Az új ke­reskedelmi TV 2 berkeiben ki­gondolták: ha törik, ha szakad, műsorvezetői arcról mosoly nem hervadhat le. Nem is her­vad, és meg kell hagyni, van­nak, akiknek jól áll. Ők olyan­kor egy egész milliárdos vállal­kozás nevében mosolyognak szépen, ártatlanságot sugároz­nak, mintha nem bántaná őket senki, mintha nem gyilkos napi médiaversenyre szorítva ülné­nek le a hírolvasó asztalhoz, ha­nem csak úgy, nézőbarát jóked­vükből. A Tények műsorvezető páro­sának talán tényleg jókedve van. Ha az van, akkor nem a mosolyt kell újragerjeszteniük egy-egy véresebb hír végén, hanem for­dítva, a maximumról kell lejjebb venni az alap­derűszintet, ami­kor egy pillanattal korábban még a fekete hullazsák látszott a tömegszerencsétlenség helyszí­nén. A mosolyt naponta és hí­renként kell kalibrálni. Nem lehet könnyű, és ki tudja, nem fogy-e el majd akár a jó­kedv, akár a jókedvet kordában tartó önfegyelem. Aki utazott már repülőn, miközben dolgos utaskísérők gondoskodtak ké­nyelméről, az tudja, milyen, amikor a stewardess biztonsági bemutatót tart. Mintha viccet mesélne. A poén a légi katasztrófa, ami nem velünk történik meg. Ha­nem másokkal. Mi a jól fűtött kabinból elképzeljük, beleélni magunkat tilos. De ez már a ste­­wardess-műsorvezető felelőssé­ge, aki tiszte szerint fölmutatja, azután kikacagja a biztonsági övét, a mentőmellényt, az oxi­génmaszkot. íme, egy kereskedelmi televí­zió hírműsora. Tények, ténye­zők, hangulat. Hirsch Tibor

Next