Népszabadság, 1998. május (56. évfolyam, 102-126. szám)
1998-05-20 / 117. szám
NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. MÁJUS 20., SZERDA 17 Alsó középkategóriás választás Az Alfától a Volkswagenig: a kompakt személyautók többsége kétmillió forintnál kezdődik A magyarországi személyautó-eladások felét alsó középkategóriás személyautók teszik ki. Ez 1997-ben harmincezer, az idén várhatóan már ötvenezer darabot jelent. A magyarázat a piacnövekedés mellett a vevők igényeinek és anyagi lehetőségeinek változása: egyre többen cserélik kisautóikat nagyobbra. Nyugat- Európában az eladások 28 százalékát teszik ki kompakt autók, hiszen ott a felső-középosztályú modellek is keresettek. MUNKATÁRSAINKTÓL A magyar piacon a legtöbb un, B- osztályos, vagyis kompakt ára 2 millió forint fölött kezdődik, és ezért a pénzért egy kevésbé felszerelt autót kap a vásárló. Mint mindenben, természetesen itt is igen nagyok a különbségek, bizonyos modellek alapárért is gazdagon felszereltek, másokba alig valamit szerelt a gyár. Az Alfa Romeo a háromajtós 145-ös és az ötajtós 146-ossal jelent meg a magyar piacon. A legkisebb változatban négyhengeres, 1,4 literes, 76 lóerős teljesítményű motor hajtja az első kerekeket. Valamennyiben alapfelszerelés többek között az állítható magasságú, szervós kormány, a nyitásgátló és a hővédő üvegezés. X-modell A Citroen „X” autója, a Xsara 2 millió 130 ezer forintért vásárolható meg. Az alapárért egyben dönthető hátsó ülést, passzív indításgátlót, színezett üveget, állítható magasságú kormányt és hengerenkénti befecskendezésű motort kap a vevő. Az autó cascója havonta mintegy 8 ezer forint, ez azonban függ a tulajdonos lakhelyétől, életkorától, és „előéletétől” is. A 30 százalék induló részlet befizetése után, 60 havi törlesztéssel a modellért minden hónapban 48 ezer forintot fizet a tulajdonos. A Fiat három autót kínál a 2 és 3 millió között gondolkodóknak. A háromajtós Bravó alig valamivel kétmillió fölött van, alapfelszereltségéhez hozzátartozik a rádiósmagnó, az állítható magasságú vezetőülés és kormány, a zöld, hővédő üveg, a három hátsó fejtámla, a passzív indításgátló, az utastérből nyitható tank és csomagtartó, a harmadik féklámpa, az övfeszítő, a színre fújt lökhárító. Az autó havi részlete 40 ezer forint. Ötajtós testvére, a Brava 150 ezer forinttal kerül többe, felszereltsége pedig megegyezik a Bravóéval, havi törlesztőrészlete 43 ezer forint. A Marea csaknem 3 millió forintért kínálja ugyanezt a felszereltséget, cascója azonban több mint a másik két Fiat-modellé, lényegesen drágább viszont a törlesztés: 60 ezer forint. Mindhárom autót felszerelték az úgynevezett FPS tűzvédelmi rendszerrel, amely nagyobb ütés vagy ütközés érzékelése után automatikusan elzárja a benzin útját, így hárítva el az esetleges tűz- vagy robbanásveszélyt. A Ford Escort alapváltozata szintén közel kétmillió forint, a 60 lóerős kocsit a gyárban indításgátlóval, magnóval, osztva dönthető hátsó ülésekkel, gyermekzárral és színezett üvegekkel látták el. Az autó városban 8, országúton 6 liter körül fogyaszt, a nem túl magas biztosítási díj mellett 44 ezer forintba kerül minden hónapban. A Honda legolcsóbb modellje az 1,4- es Civic, ez is csaknem 3 millió forintba kerül, ezért a pénzért azonban központi zárral, szervokormánnyal, elektromos ablakemelővel, tükörállítóval és fényszóróval, mechanikusan állítható magasságú ülésekkel, indításgátlóval, klímával, 4 rögzített dísztárcsával, metálfénnyel, színezett üvegekkel és rádió-előkészítéssel látták el az autót. A japán kocsi fogyasztása a tesztadatok szerint városban sem több 6,5 liternél, az alacsonyabb fogyasztást a viszonylag magas, 60 ezer forintos havi díj „ellensúlyozza”. A Hyundai két alsó középkategóriás autót ajánl. Az Accent kétmillió alatt, a Lantra két és fél fölött kapható. Mindkettőnél dupla légzsákot, teljes pótkereket, állítható magasságú kormányt és biztonsági övet jelent az alapár, melyért havonta 36 ezer forintot kell fizetni. A Lantrába ezeken kívül szervokormányt, magnót is szereltek, a törlesztőrészlet is magasabb: csaknem 50 ezer forint. A Kia Sephia szintén kétmillió alatt kapható, a kocsi árában a belülről állítható fényszórók, a szervokormány, a klíma és színezett üvegek vannak benne, nem túl magas a havonta fizetendő részlet sem: 39 ezer forint. Családi kör A 323 Mazda csaknem 3 millióba kerül, a központi zárért, a szervokormányért, a klímáért, a harmadik féklámpáért, a színezett üvegekért már nem kell felárat fizetni. Városban hét, országúton hat liter körül fogyaszt. A költségek is átlagosak, havonta mindennel együtt legalább 65 ezer forint. A Mitsubishi Colt relatív magas áráért szervokormányt, baloldali légzsákot, indításgátlót, állítható magasságú kormányt, belülről nyitható tanksapkát és csomagtartót kap a vevő. A formás kocsi biztosítása megfelel a kategóriában megszokottnak, fogyasztása az átlagnál kisebb, városban is alig haladja meg a hat litert. A Nissan kompaktja az Almera, amelynek 1,4 literes, négyhengeres benzinmotorja 87 lóerős teljesítményű. Az ötajtós Fitt változathoz többek között dönthető kormány, indításgátló és központi zár jár. Az Opel jelenleg két Astrát kínál, a régi modell olcsóbb, ám szerényebb felszereltsége indításgátlót, rádiósmagnót és hátsó fejtámlákat jelent. Az új Astra félmillióval kerül többe, ezért a modernebb formán kívül dupla légzsákot, szervokormányt, központi zárat, színezett üveget kap a vásárló. Az olcsóbb modell havonta 56, a B változat 73 ezer forinttal terheli meg a pénztárcát. A Peugeot 306 alapára a vezetőoldali légzsákot, a szervokormányt, az elektromos ablakemelőt, a központi zárat, a színezett üvegeket, az állítható magasságú kormányt és a színezett üvegeket tartalmazza. Havonta csaknem 50 ezer forintot kell fizetnie annak, aki ezt a kocsit hatvanhavi részletre, 30 százalék befizetése után viszi haza. A Renault Megane alapfelszereltsége viszonylag szerény, a legolcsóbb modellhez az indításgátló, a szervokormány és a színezett üvegek tartoznak. Havi törlesztőrészlete 43 ezer forint, biztosítása pedig megfelel a kategóriában megszokottnak. A 214-es Rovert vezetőoldali légzsákkal, indításgátlóval, állítható magasságú kormánnyal, dönthető hátsó ülésekkel, harmadik féklámpával, színezett üvegekkel látta el a gyár. Az alapmodell listaára 2 millió 778 ezer forint, ha pedig részletre veszi a vevő, havonta több mint 50 ezer forint. A Seat két modellje az Ibiza és a Cordoba, a két kocsi listaára között mintegy 300 ezer forint különbség van. A szerényebb felszereltségű Ibiza ára osztva dönthető hátsó üléseket, belülről állítható tükröt és fényszórót, a Cordobáé ezeken kívül színezett üveget, szervokormányt, fordulatszámmérőt is tartalmaz. Nincs nagy különbség a két törlesztőrészlet között sem, a kisebb autóért 40, a másikért 46 ezer forintot kell fizetni havonta. A Skoda Octavia listaára 2 millió 600 ezer forint, az 1,6-os motorral felszerelt autóhoz szervokormány, immobilizer, belülről állítható tükrök járnak. Cascója alacsonyabb a kategóriában jellemzőnél: havonta 7 ezer forint. Havi törlesztőrészlete 56 ezer forint. Japánok és németek A Suzuki Baleno valamivel két és fél millió forint fölött van, az induló befizetés után öt éven át 53 ezer forintba kerül havonta, ez az ár jól felszerelt autót takar, szériafelszerelés az elektromos ablakemelő, a központi zár, az indításgátló, a harmadik féklámpa, az állítható magasságú kormány, az ülés és a biztonsági öv. Valamivel több mint 2,3 millió forintba kerül a Toyota Corolla alapváltozata. A magas biztosítású autó alapáron vezetőoldali légzsákot, szervokormányt, harmadik féklámpát, indításgátlót, hárompontos biztonsági övet és színezett üveget tartalmaz. Havonta 46 ezer forintos törlesztőrészlet mellett viszonylag magas biztosítási díjakra számíthat a tulajdonos. A Volkswagen Golf legújabb modellje, a Golf IV. a legdrágább a kategóriában. Listaára 3 millió forint fölött van, ezért többek között szervokormányt, két légzsákot, blokkolásgátló fékrendszert, központi zárat, hővédő üveget, állítható magasságú vezetőülést, kormányt, osztva dönthető hátsó ülést, indításgátlót és immár normál pótkereket kap a vevő. Az alsó középkategória költségei alapfelszereltségű modelleknél, A/0 kötelezővel, minimum cascóval, 20, illetve 30 százalék befizetése után, hatvanhavi részletre. Klasszikusok a serpenyőben BOROS JENŐ FELVÉTELE AZ ALSÓ KÖZÉPKATEGÓRIÁS MODELLEK ÁRAI ÉS KÖLTSÉGEI Típus Alapár Induló részlet* Havi törlesztés Casco Kötelező (havi) Alfa Romeo 145 TS 2 600 OOO 520 OOO 61 944 10 500 1911 Citroen Xsara 2 130 OOO 426 OOO 48 750 8000 1911 Fiat Brava 2 045 OOO 613 OOO* 40 000 7000 1911 Fiat Bravó 2 195 000 660 000* 43 000 7000 1911 Fiat Marea 2 950 000 885 000* 60 000 8000 1911 Ford Escort 1949 OOO 489 800 44 577 7800 1275 Honda Civic 2 880 OOO 864 OOO* 60 OOO 9300 1360 Hyundai Accent 1 975 OOO 592 500* 36 535 8000 1911 Hyundai Lantra 2 675 OOO 795 OOO* 49 700 ÍOOOO 3423 Kla Sephia 1 999 OOO 599 700* 39 086 6000 3083 Mazda 323 2 990 000 859 500* 60 329 8000 3083 Mitsubishi Colt 2 449 000 734 700* 49 680 10 000 1911 Nissan Almera 2 210 000 442 OOO 52 653 8000 1911 Opel Astra Classic 1 975 OOO 395 OOO** 56 430 7000 1911 Opel Astra B (új) 2 575 OOO 515 980** 73 713 7000 1911 Peugeot 306 2 350 OOO 705 OOO* 46 287 11 753 1911 Renault Megane 2 199 OOO 656 OOO* 43 000 7000 1911 Rover 214 2 778 OOO 833 550* 56 404 9841 1911 Seat Cordoba 2 255 000 679 000* 46 400 10 000 1911 Seat Ibiza 1 970 000 594 000* 40 600 8000 1911 Skoda Octavia 2 600 OOO 780 OOO* 56 000 7000 3083 Suzuki Baleno 2 596 OOO 778 800* 53 262 ÍOOOO 3080 Toyota Corolla 2 375 OOO 712 500* 46 350 11 350 1911 Volkswagen Golf 3 283 OOO 984 900* 56 000 12 000 2916 * 30 százalékos indulórészlettel, 60 havi futamidővel. A nem jelölt autók induló befizetése 20 százalék. **20 százalék induló befizetés, 48 havi részlet. A Kerékvilágot szerkeszti: Boros Jenő Termékmenedzser: Zsemba Mária VV Hajtson egyet a Toyota kishaszongépjárművek közül! ...és megtapasztalja majd, miért a Toyota értékesítette a legtöbb járművet ebben a kategóriában az elmúlt években Magyarországon. Három különböző jármű, mely néhány vonásában mégis hasonló... Maximális megbízhatóság, hosszú élettartam, gazdaságos üzemeltetés. Csak néhány a legközismertebb Toyota minőségek közül A három típus megannyi változata szinte minden felhasználói igény kielégítésére képes, mindenki megtalálhatja a munkájának, életmódjának, szükségleteinek legmegfelelőbb modellváltozatot! A HIACE Magyarországon mentőautóként már bizonyított, az átlagosnál jóval keményebb igénybevételnek kitett járművek már kilométerek százezreit teljesítették, rutinkarbantartással, komolyabb javítások nélkül! A HIACE most ajándék központizérral már nettó 2 700 000,- forinttól kapható. A HIUIX három funkciót egyesít. Egy teherautó és terepjáró kapacitásait, egy személyautó kényelmét kínálja egyben A 90 lóerős turbódízelmotor, akár egy tonna feletti rakomány, majd két tonna súlyú utánfutó mozgatására teszi alkalmassá az öszkerékhajtású Hiluxot, mely nagy szabadmagasságának, különlegesen masszív szerkezetének köszönhetően a legszélsőségesebb terepviszonyok között is megállja a helyét. A Hilux indulóára 2 790 000Ft+Áfa. A DYNA egyértelműen többet tud, mint ami egy kisteherautótól elvárható. EURO 2 minősítésű motorok, 15 tonna teherbírású, számos felépítményváltozat. A duplakabinnal szerelt változatban akár hat személy is kényelmesen elfér! Egy igazán jól sikerült teherautó, már nettó 1 930 000.- forintért Hajtson egyet Ön is a Toyota kishaszongépjárművek közül, melyek bármelyike meggyőzi majd Önt arról, népszerűségük nem alaptalan! 150 TOYOTA Bízhat a jelben •KOCSIS ÉS TÁRSA KFT BAJA, TEL 06-79-321-810 • NÁFRÁDI KFT BÉKÉSCSABA TEL 06-66-324-564 • MAYER TOYOTA BUDAKESZI, TEL 06-23-451 961 • EMIL FREY MAGYARORSZÁG KFT BUDAPEST TEL: 363-5883 • M3 AUTÓKERESKEDELMI KFT BUDAPEST TEL 252 2713 • SAKURA KR BUDAPEST TEL 250-3916 • SAKURA LINE KFT BUDAPEST TEL.: 2030-766 • TOYOTA PEST BUDAPEST TEL 260-1811 • ÚJHELYI AUTÓ KFT DEBRECEN-JÓZSA TEL 06-52-387-655 • TOYOTA-EGER EGER, TEL. 06-36-426-400 • AUSOHAUS KOPF KFT ÉRD. TEL 06-23-369-444 • TWIN MÁRKAKERESKEDÉS GYŐR TEL: 06-96-325-600 • REÁLSZISZTÉMA AUTÓKERESKEDELMI KFT HALÁSZTELEK TEL. 06-20-459-588 • TOYOTA HÓDMEZŐVÁSÁRHELY HÓDMEZŐVÁSÁRHELY TEL.: 06-62-341-628 • HERING AUTÓHÁZ KFT JÁSZBERÉNY. TEL 06-57-415-038 • KOTO AUTÓHÁZ KFT KAPOSVÁR. TEL 06-82-411-456 • TOYOTA KARCAG KARCAG. TEL: 06-59-312-588 • TROMF KFT KECSKEMÉT. TEL 06-76-320-627 • M+F AUTÓ KFT KISKŐRÖS. TEL 06-78-311 106 • NIPPON MOTORS KFT MISKOLC. TEL 06-46-313-258 • KOVÁCS AUTÓHÁZ MONOR. TEL: 06-29-413-381 • NAKATO KFT NAGYKANIZSA. TEL 06-93-310-180 • JUKO KFT NYIRPADONY. TEL :-42-480-040 • TROSKA AUTÓHÁZ KFT PÉCS TEL: 06-72-325-553 • KAKUK JÓZSEF MAGYAR-OSZTRÁK KFT SALGÓTARJÁN TEL 06-32-430-646 TEL: 06-79-321-810 • TOYOTA-FUN MÁRKAKERESKEDÉS SOPRON. TEL: 06-99-320-660 • MOLNÁR AUTÓHÁZ KFT SZEGED TEL 06-62-311-062 • SZEVDED KFT SZEKSZÁRD, TEL 06-74-415-933 • AUTÓSZOLG SZENTENDRE TEL 06-26-312 921 • ANGYALFI KFT SZÉKESFEHÉRVÁR TEL 06-22-316-062 • AUTÓFÓKUSZ KFT SZOMBATHELY TEL 06-94 317 451 • AUTÓ GÖBCLÖS KFT TATABÁNYA TEL 06 34 337-536 • VÁCZI AUTÓCENTRUM VÁC TEL 06-27-305-030 • AUTÓHÁZ VESZPRÉM KFT VESZPRÉM TEL 06-88-427-088 • AUTÓFÓKUSZ 2 ZALA KIT ZALAEGERSZEG TEL: 06-92-316-672