Népszabadság, 1998. május (56. évfolyam, 102-126. szám)

1998-05-20 / 117. szám

NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. MÁJUS 20., SZERDA 17 Alsó középkategóriás választás Az Alfától a Volkswagenig: a kompakt személyautók többsége kétmillió forintnál kezdődik A magyarországi személyautó-eladá­­sok felét alsó középkategóriás sze­mélyautók teszik ki. Ez 1997-ben harmincezer, az idén várhatóan már ötvenezer darabot jelent. A magya­rázat a piacnövekedés mellett a ve­vők igényeinek és anyagi lehetőségei­nek változása: egyre többen cserélik kisautóikat nagyobbra. Nyugat- Európában az eladások 28 százalékát teszik ki kompakt autók, hiszen ott a felső-középosztályú modellek is kere­settek. MUNKATÁRSAINKTÓL A magyar piacon a legtöbb un, B- osztályos, vagyis kompakt ára 2 millió forint fölött kezdődik, és ezért a pénzért egy kevésbé felszerelt autót kap a vá­sárló. Mint mindenben, természetesen itt is igen nagyok a különbségek, bizo­nyos modellek alapárért is gazdagon felszereltek, másokba alig valamit sze­relt a gyár. Az Alfa Romeo a háromajtós 145-ös és az ötajtós 146-ossal jelent meg a ma­gyar piacon. A legkisebb változatban négyhengeres, 1,4 literes, 76 lóerős tel­jesítményű motor hajtja az első kereke­ket. Valamennyiben alapfelszerelés többek között az állítható magasságú, szervós kormány, a nyitásgátló és a hővédő üvegezés. X-modell A Citroen „X” autója, a Xsara 2 mil­lió 130 ezer forintért vásárolható meg. Az alapárért egyben dönthető hátsó ülést, passzív indításgátlót, színezett üveget, állítható magasságú kormányt és hengerenkénti befecskendezésű mo­tort kap a vevő. Az autó cascója havon­ta mintegy 8 ezer forint, ez azonban függ a tulajdonos lakhelyétől, életkorá­tól, és „előéletétől” is. A 30 százalék induló részlet befizetése után, 60 havi törlesztéssel a modellért minden hó­napban 48 ezer forintot fizet a tulajdo­nos. A Fiat három autót kínál a 2 és 3 mil­lió között gondolkodóknak. A háromaj­tós Bravó alig valamivel kétmillió fö­lött van, alapfelszereltségéhez hozzá­tartozik a rádiósmagnó, az állítható ma­gasságú vezetőülés és kormány, a zöld, hővédő üveg, a három hátsó fejtámla, a passzív indításgátló, az utastérből nyit­ható tank és csomagtartó, a harmadik féklámpa, az övfeszítő, a színre fújt lökhárító. Az autó havi részlete 40 ezer forint. Ötajtós testvére, a Brava 150 ezer fo­rinttal kerül többe, felszereltsége pedig megegyezik a Bravóéval, havi tör­lesztőrészlete 43 ezer forint. A Marea csaknem 3 millió forintért kínálja ugyanezt a felszereltséget, cascója azonban több mint a másik két Fiat-mo­­dellé, lényegesen drágább viszont a tör­lesztés: 60 ezer forint. Mindhárom autót felszerelték az úgynevezett FPS tűzvédelmi rendszerrel, amely nagyobb ütés vagy ütközés érzékelése után auto­matikusan elzárja a benzin útját, így há­rítva el az esetleges tűz- vagy robba­násveszélyt. A Ford Escort alapváltozata szintén közel kétmillió forint, a 60 lóerős ko­csit a gyárban indításgátlóval, magnó­val, osztva dönthető hátsó ülésekkel, gyermekzárral és színezett üvegekkel látták el. Az autó városban 8, ország­úton 6 liter körül fogyaszt, a nem túl magas biztosítási díj mellett 44 ezer fo­rintba kerül minden hónapban. A Honda legolcsóbb modellje az 1,4- es Civic, ez is csaknem 3 millió forint­ba kerül, ezért a pénzért azonban köz­ponti zárral, szervokormánnyal, elekt­romos ablakemelővel, tükörállítóval és fényszóróval, mechanikusan állítható magasságú ülésekkel, indításgátlóval, klímával, 4 rögzített dísztárcsával, me­­tálfénnyel, színezett üvegekkel és rá­dió-előkészítéssel látták el az autót. A japán kocsi fogyasztása a tesztadatok szerint városban sem több 6,5 liternél, az alacsonyabb fogyasztást a viszony­lag magas, 60 ezer forintos havi díj „el­lensúlyozza”. A Hyundai két alsó középkategóriás autót ajánl. Az Accent kétmillió alatt, a Lantra két és fél fölött kapható. Mind­kettőnél dupla légzsákot, teljes pótke­reket, állítható magasságú kormányt és biztonsági övet jelent az alapár, me­lyért havonta 36 ezer forintot kell fizet­ni. A Lantrába ezeken kívül szervokor­mányt, magnót is szereltek, a tör­lesztőrészlet is magasabb: csaknem 50 ezer forint. A Kia Sephia szintén kétmillió alatt kapható, a kocsi árában a belülről állít­ható fényszórók, a szervokormány, a klíma és színezett üvegek vannak ben­ne, nem túl magas a havonta fizetendő részlet sem: 39 ezer forint. Családi kör A 323 Mazda csaknem 3 millióba ke­rül, a központi zárért, a szervokor­mányért, a klímáért, a harmadik fék­lámpáért, a színezett üvegekért már nem kell felárat fizetni. Városban hét, országúton hat liter körül fogyaszt. A költségek is átlagosak, havonta min­dennel együtt legalább 65 ezer forint. A Mitsubishi Colt relatív magas árá­ért szervokormányt, baloldali légzsá­kot, indításgátlót, állítható magasságú kormányt, belülről nyitható tanksapkát és csomagtartót kap a vevő. A formás kocsi biztosítása megfelel a kategóriá­ban megszokottnak, fogyasztása az át­lagnál kisebb, városban is alig haladja meg a hat litert. A Nissan kompaktja az Almera, amelynek 1,4 literes, négyhengeres benzinmotorja 87 lóerős teljesítményű. Az ötajtós Fitt változathoz többek kö­zött dönthető kormány, indítás­­gátló és központi zár jár. Az Opel jelenleg két Astrát kínál, a régi modell olcsóbb, ám szerényebb felszereltsége indításgátlót, rádiósmag­nót és hátsó fejtámlákat jelent. Az új Astra félmillióval kerül többe, ezért a modernebb formán kívül dupla légzsá­kot, szervokormányt, központi zárat, színezett üveget kap a vásárló. Az ol­csóbb modell havonta 56, a B változat 73 ezer forinttal terheli meg a pénztár­cát. A Peugeot 306 alapára a vezetőoldali légzsákot, a szervokormányt, az elekt­romos ablakemelőt, a központi zárat, a színezett üvegeket, az állítható magas­ságú kormányt és a színezett üvegeket tartalmazza. Havonta csaknem 50 ezer forintot kell fizetnie annak, aki ezt a kocsit hatvanhavi részletre, 30 százalék befizetése után viszi haza. A Renault Megane alapfelszereltsége viszonylag szerény, a legolcsóbb mo­dellhez az indításgátló, a szervokor­mány és a színezett üvegek tartoznak. Havi törlesztőrészlete 43 ezer forint, biztosítása pedig megfelel a kategóriá­ban megszokottnak. A 214-es Rovert vezetőoldali lég­zsákkal, indításgátlóval, állítható ma­gasságú kormánnyal, dönthető hátsó ülésekkel, harmadik féklámpával, szí­nezett üvegekkel látta el a gyár. Az alapmodell listaára 2 millió 778 ezer forint, ha pedig részletre veszi a vevő, havonta több mint 50 ezer forint. A Seat két modellje az Ibiza és a Cordoba, a két kocsi listaára között mintegy 300 ezer forint különbség van. A szerényebb felszereltségű Ibiza ára osztva dönthető hátsó üléseket, belülről állítható tükröt és fényszórót, a Cor­­dobáé ezeken kívül színezett üveget, szervokormányt, fordulatszámmérőt is tartalmaz. Nincs nagy különbség a két törlesztőrészlet között sem, a kisebb autóért 40, a másikért 46 ezer forintot kell fizetni havonta. A Skoda Octavia listaára 2 millió 600 ezer forint, az 1,6-os motorral fel­szerelt autóhoz szervokormány, immo­­bilizer, belülről állítható tükrök járnak. Cascója alacsonyabb a kategóriában jellemzőnél: havonta 7 ezer forint. Ha­vi törlesztőrészlete 56 ezer forint. Japánok és németek A Suzuki Baleno valamivel két és fél millió forint fölött van, az induló befi­zetés után öt éven át 53 ezer forintba kerül havonta, ez az ár jól felszerelt autót takar, szériafelszerelés az elektro­mos ablakemelő, a központi zár, az indításgátló, a harmadik féklámpa, az állítható magasságú kormány, az ülés és a biztonsági öv. Valamivel több mint 2,3 millió fo­rintba kerül a Toyota Corolla alapválto­zata. A magas biztosítású autó alapáron vezetőoldali légzsákot, szervokor­mányt, harmadik féklámpát, indítás­gátlót, hárompontos biztonsági övet és színezett üveget tartalmaz. Havonta 46 ezer forintos törlesztőrészlet mellett vi­szonylag magas biztosítási díjakra szá­míthat a tulajdonos. A Volkswagen Golf legújabb modell­je, a Golf IV. a legdrágább a kategóriá­ban. Listaára 3 millió forint fölött van, ezért többek között szervokormányt, két légzsákot, blokkolásgátló fékrend­szert, központi zárat, hővédő üveget, állítható magasságú vezetőülést, kor­mányt, osztva dönthető hátsó ülést, indításgátlót és immár normál pótkere­ket kap a vevő. Az alsó középkategória költségei alapfelszereltségű modelleknél, A/0 kötelezővel, minimum cascóval, 20, il­letve 30 százalék befizetése után, hat­vanhavi részletre. Klasszikusok a serpenyőben BOROS JENŐ FELVÉTELE AZ ALSÓ KÖZÉPKATEGÓRIÁS MODELLEK ÁRAI ÉS KÖLTSÉGEI Típus Alapár Induló részlet* Havi törlesztés Casco Kötelező (havi) Alfa Romeo 145 TS 2 600 OOO 520 OOO 61 944 10 500 1911 Citroen Xsara 2 130 OOO 426 OOO 48 750 8000 1911 Fiat Brava 2 045 OOO 613 OOO* 40 000 7000 1911 Fiat Bravó 2 195 000 660 000* 43 000 7000 1911 Fiat Marea 2 950 000 885 000* 60 000 8000 1911 Ford Escort 1949 OOO 489 800 44 577 7800 1275 Honda Civic 2 880 OOO 864 OOO* 60 OOO 9300 1360 Hyundai Accent 1 975 OOO 592 500* 36 535 8000 1911 Hyundai Lantra 2 675 OOO 795 OOO* 49 700 ÍOOOO 3423 Kla Sephia 1 999 OOO 599 700* 39 086 6000 3083 Mazda 323 2 990 000 859 500* 60 329 8000 3083 Mitsubishi Colt 2 449 000 734 700* 49 680 10 000 1911 Nissan Almera 2 210 000 442 OOO 52 653 8000 1911 Opel Astra Classic 1 975 OOO 395 OOO** 56 430 7000 1911 Opel Astra B (új) 2 575 OOO 515 980** 73 713 7000 1911 Peugeot 306 2 350 OOO 705 OOO* 46 287 11 753 1911 Renault Megane 2 199 OOO 656 OOO* 43 000 7000 1911 Rover 214 2 778 OOO 833 550* 56 404 9841 1911 Seat Cordoba 2 255 000 679 000* 46 400 10 000 1911 Seat Ibiza 1 970 000 594 000* 40 600 8000 1911 Skoda Octavia 2 600 OOO 780 OOO* 56 000 7000 3083 Suzuki Baleno 2 596 OOO 778 800* 53 262 ÍOOOO 3080 Toyota Corolla 2 375 OOO 712 500* 46 350 11 350 1911 Volkswagen Golf 3 283 OOO 984 900* 56 000 12 000 2916 * 30 százalékos indulórészlettel, 60 havi futamidővel. A nem jelölt autók induló befizetése 20 százalék. **20 százalék induló befizetés, 48 havi részlet. A Kerékvilágot szerkeszti: Boros Jenő Termékmenedzser: Zsemba Mária V­V Hajtson egyet a Toyota kishaszongépjárművek közül! ...és megtapasztalja majd, miért a Toyota értékesítette a legtöbb járművet ebben a kategóriában az elmúlt években Magyarországon. Három kü­lönböző jármű, mely néhány vonásában mégis hasonló... Maximális megbízhatóság, hosszú élettartam, gazdaságos üzemeltetés. Csak néhány a legközismertebb Toyota minőségek közül A három típus megannyi változata szinte minden felhasználói igény kielégítésére képes, mindenki megtalálhatja a munkájának, életmódjának, szükségleteinek legmegfelelőbb modellváltozatot! A HIACE Magyarországon mentőautóként már bizonyított, az átlagosnál jóval keményebb igénybevételnek kitett járművek már kilométerek százezreit teljesítették, rutinkarbantartással, komolyabb javítások nélkül! A HIACE most ajándék központizérral már nettó 2 700 000,- forinttól kapható. A HIUIX három funkciót egyesít. Egy teherautó és terepjáró kapacitásait, egy személyautó kényelmét kínálja egyben A 90 lóerős turbódízelmotor, akár egy tonna feletti rakomány, majd két tonna súlyú utánfutó mozgatására teszi alkalmassá az öszkerékhajtású Hiluxot, mely nagy szabadmagasságának, különlegesen masszív szerkezetének köszönhetően a legszélsőségesebb terepviszonyok között is megállja a helyét. A Hilux indulóára 2 790 000­­­Ft+Áfa. A DYNA egyértelműen többet tud, mint ami egy kisteherautótól elvárható. EURO 2 minősítésű motorok, 1­5 tonna teherbírású, számos felépítményváltozat. A duplakabinnal szerelt változatban akár hat személy is kényelmesen elfér! Egy igazán jól sikerült teherautó, már nettó 1 930 000.- forintért­ Hajtson egyet Ön is a Toyota kishaszongépjárművek közül, melyek bármelyike meggyőzi majd Önt arról, népszerűségük nem alaptalan! 150 TOYOTA Bízhat a jelben •KOCSIS ÉS TÁRSA KFT BAJA, TEL 06-79-321-810 • NÁFRÁDI KFT BÉKÉSCSABA TEL 06-66-324-564 • MAYER TOYOTA BUDAKESZI, TEL 06-23-451 961 • EMIL FREY MAGYARORSZÁG KFT BUDAPEST TEL: 363-5883 • M3 AUTÓKERESKEDELMI KFT BUDAPEST TEL 252 2713 • SAKURA KR BUDAPEST TEL 250-3916 • SAKURA LINE KFT BUDAPEST TEL.: 2030-766 • TOYOTA PEST BUDAPEST TEL 260-1811 • ÚJHELYI AUTÓ KFT DEBRECEN-JÓZSA TEL 06-52-387-655 • TOYOTA-EGER EGER, TEL. 06-36-426-400 • AUSOHAUS KOPF KFT ÉRD. TEL 06-23-369-444 • TWIN MÁRKAKERESKEDÉS GYŐR TEL: 06-96-325-600 • REÁLSZISZTÉMA AUTÓKERESKEDELMI KFT HALÁSZTELEK TEL. 06-20-459-588 • TOYOTA HÓDMEZŐVÁSÁRHELY HÓDMEZŐVÁSÁRHELY TEL.: 06-62-341-628 • HERING AUTÓHÁZ KFT JÁSZBERÉNY. TEL 06-57-415-038 • KOTO AUTÓHÁZ KFT KAPOSVÁR. TEL 06-82-411-456 • TOYOTA KARCAG KARCAG. TEL: 06-59-312-588 • TROMF KFT KECSKEMÉT. TEL 06-76-320-627 • M+F AUTÓ KFT KISKŐRÖS. TEL 06-78-311 106 • NIPPON MOTORS KFT MISKOLC. TEL 06-46-313-258 • KOVÁCS AUTÓHÁZ MONOR. TEL: 06-29-413-381 • NAKATO KFT NAGYKANIZSA. TEL 06-93-310-180 • JUKO KFT NYIRPADONY. TEL :-42-480-040 • TROSKA AUTÓHÁZ KFT PÉCS TEL: 06-72-325-553 • KAKUK JÓZSEF MAGYAR-OSZTRÁK KFT SALGÓTARJÁN TEL 06-32-430-646 TEL: 06-79-321-810 • TOYOTA-FUN MÁRKAKERESKEDÉS SOPRON. TEL: 06-99-320-660 • MOLNÁR AUTÓHÁZ KFT SZEGED TEL 06-62-311-062 • SZEVDED KFT SZEKSZÁRD, TEL 06-74-415-933 • AUTÓSZOLG SZENTENDRE TEL 06-26-312 921 • ANGYALFI KFT SZÉKESFEHÉRVÁR TEL 06-22-316-062 • AUTÓFÓKUSZ KFT SZOMBATHELY TEL 06-94 317 451 • AUTÓ GÖBCLÖS KFT TATABÁNYA­ TEL 06 34 337-536 • VÁCZI AUTÓCENTRUM VÁC TEL 06-27-305-030 • AUTÓHÁZ VESZPRÉM KFT VESZPRÉM TEL 06-88-427-088 • AUTÓFÓKUSZ 2 ZALA KIT ZALAEGERSZEG TEL: 06-92-316-672

Next