Népszabadság, 1998. december (56. évfolyam, 281-305. szám)

1998-12-09 / 288. szám

16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. DECEMBER 9., SZERDA Spanyol név, magyar ár Több hónapos késéssel Magyarországra is megérkezett a legújabb Daewoo. A Matiz másfél millió forintnál alacsonyabb ára nagyobb versenyre ösztönözheti a márkákat az egyébként is szűkös kiskategóriában. Az év végi premier a modell dél-koreai és nyugat-európai sikerével magyarázható, vagyis a Matiz forgalma­zását előbb kezdték meg a hagyományos és keményvalutás országokban. A késés, valamint az elmúlt hónapok forintleértékelései ellenére is kedvező árat ért el a magyarországi vezérképvise­let a dél-koreai anyacégnél. Az április óta Németországban közel tizenötezer már­káért forgalmazott alapmodellt itthon másfél milliónál kevesebb forintért kínál­ja a Daewoo. A nyugati exportmodellek­­nél alacsonyabb felszereltség hátrányát kevésbé, a kedvezőbb árat valószínűleg jobban díjazzák majd a magyar vásárlók. Szinte vetélytárs nélküli kategóriában indul a spanyolos nevű, dél-koreai Matiz, a magyar piacon legalábbis, hiszen árban csak a Suzuki Swifthez, stílusban a Fiat Seicentóhoz és a Renault Twingóhoz mérhető. Az Árnyalat, vagyis a Matiz be­mutatásával kapcsolatban Beleznay Zsolt, a cég tájékoztatási igazgatója lapunknak elmondta, hogy az autó leginkább formá­jával akar hódítani, tehát egyik fő értéke a dizájn. Tehát nem a Suzuki-, hanem in­kább a Ford Ka- és a Renault Tringo-stí­­lus híveit szeretné meghódítani. Ezt iga­zolják az előzetes felmérések és a höl­gyek által tett „Jaj, de cuki” megjegyzé­sek is. Mint ismeretes, a háztartások többségében nők választanak autót, már­pedig a Matiz egyértelműen divatmodell. Az előzetes felmérésekre építve, meg­felelő ütemű szállítás esetén már az idén decemberben ezer darab, 1999-ben pedig ötezer Matiz eladását tervezi a Daewoo a magyar piacon. A keresletnél kisebb ter­melés, valamint a nyugati sikerek miatt előfordulhat, hogy néhány hétig hiány­cikk lesz a „kicsike”. Az elfogadott formatervtől a gyártásig mindössze huszonkilenc hónap telt el. A modellismertető szerint a modell kialakí­tásában a világ számos országából érke­zett tervezők és mérnökök vettek részt. „Nem véletlen tehát, hogy a Matiz olasz stílussal, angol technikai megoldásokkal, német technológiával, japán ergonómiá­val, amerikai környezetbarát szemlélet­tel, és nem utolsósorban a globális ötle­tek iránti koreai nyitottsággal dicseked­het.” Az öt milliméter híján 3,5 méter hosszú kocsi ötajtós karosszériáját a di­vatos ívelt vonalak jellemzik. A magas építés és a nagy méretű ajtók kényelmes be- és kiszállást, valamint pakolást ered­ményeztek. A nagy üvegfelületek jó ki­látást és vezethetőséget, a színezett üveg kellemes szűrt és napsütésnél is elvisel­hető klímát biztosít. Nyáron légkondi­cionáló berendezés segíti az utastér hűté­sét. Az ötfokozatú kézi kapcsolású váltó­jához automata kuplung is rendelhető. Ezzel könnyebben vezethető a kétpedá­­los Matiz. Az S jelzésű alapváltozathoz többek között blokkolásgátló fékrendszer, veze­tő- és utasoldali légzsák, szervokormány, klímaberendezés, elektromos ablakeme­lők és központi zár is rendelhető. A kocsi orrában, keresztben elhelye­zett háromhengeres, 796 köbcentis, hen­gerenként kétszelepes, 51 lóerős teljesít­ményű benzinmotor a kormányzott első kerekeket hajtja. A jármű menetkész tö­mege 776 kg, ami városi közlekedésnél is alacsony üzemanyag-fogyasztás jelent. A Matiz országúton 5,2 liter, vegyes üzem­módban 6,4 liter ólommentes benzint fo­gyaszt száz kilométerenként. B.J. A HÉT ÚJDONSÁGA Modells (E Ft) SE (E Ft) Daewoo Matiz 1453 1559 Rendelhető tartozékok Automata kuplung-275 ABS-185 Vezetőoldali légzsák 70 70 Utasoldali légzsák 65 65 Szervokormány 85 85 Légkondicionáló 185 185 Napfénytető 165 Motoros ablakemelő (elöl) 35 35 Központi zár 35 35 Riasztórendszer 25 25 Rádiómagnó 25 25 Tetősín 35 35 Metálfényezés 25 25 A Daewoo Matiz töréstesztje Négyküllős, légzsákos kormány Rövidebb várólisták A legtöbb autómárkánál elége­dettek az idei eredményekkel, ám az eladások év végi felfutá­sát hiába várják. 1996-ban a ka­matmentes részlet megszűnésé­nek bejelentése, 1997-ben a tar­tós bérlet megszüntetésének (rém)híre növelte a novemberi és decemberi vásárlási kedvet. Személyautókból és kishaszon­­j­árművekből is bőséges választék­kal készültek az év végi hajrára a márkakereskedők, így szinte min­den modell azonnal hazavihető. Akadnak olyan típusok is, ame­lyekre az év végétől függetlenül hosszú a várakozási idő. A magyarországi csúcstartó a Peugeot 206-os, amelynek nagy sikerére a gyár sem számított, így ezért a modellért az egész konti­nensen sorba állnak a vevők. A hazai kereskedők már csak 1999 őszére vesznek fel rendeléseket, bár a szerencsésebbek egy terven felüli januári szállítmányból még elcsíphetnek néhányat. Megéri, mert a jövő őszi árakat ma még senki sem tudja megmondani, azt azonban sejteni lehet, hogy nem lefelé mennek... A Peugeot-nál a többi típusból az októberi csúcs után általában egy-két héten belül tudnak a raktárkészletből autót adni. Ha valaki teljesen egyedi igények szerinti rendelést ad, há­rom hónapot kell várnia. A Citroennél az 1400 köbcen­tis Xsarából és a Jumper haszon­járműből mutatkozik hiány. A többi modell - az XM kivételével - raktáron van. A Renault-nál is bármely típus megkapható raktárról - tudtuk meg Horváth Lászlótól, a Renault Baumgartner cégvezetőjétől. A Mégane 4 és 5 ajtós, a Scenic 1,4- es és 1,6-os változataiból, vala­mint a Lagúnából és a Lagúna kombiból bőséges a választék. Hazai Suzukiból szinte minden igényt azonnal ki tudnak elégíte­ni, ha valaki mégis egyedi rende­léshez ragaszkodna, akkor egy­másfél hónapot kell várnia. Vitara és Wagon­ korlátlanul áll rendelkezésre. A Suzuki többi modelljénél már nem ilyen rózsás a helyzet. A Jimmy első szállít­mányát elkapkodták, így a Grand Vitarához hasonlóan 3-5 hónapot kell várni az új terepjáróra. A szentgotthárdi gyártású Astra Classic 1,4-esből szűkös a kész­let. Nyers Tünde értékesítési veze­tő szerint az Opel tudja tartani a tempót az új Astra sikerével, s ele­gendő mennyiségű autó van rak­táraikban Corsából, Vectrából és Omegából is. A cég egyedi rende­lés és dízel Astra esetében két hó­nap türelmet kér vásárlóitól. A Porsche Hungária márkái nem küszködnek átlag feletti szál­lítási határidőkkel, sem készlet­hiánnyal. Mén Imre, a Skoda már­kaigazgatója szerint a Feliciából minden igényt ki tudnak elégíteni. A száz lóerős motorral szerelt Octaviákból a legkisebb a készlet, és a kombi keresletével is nehéz lépést tartani. Az egyedi rendelé­seket két hónap alatt tudják telje­síteni. A Ford tíz nap alatt szállítja raktáron lévő autóit a Ka, a Fies­ta, az Escort és a Mondeo típu­sokból. Ha valaki nem tud a rak­tárkészletből választani, nyolc hét múlva juthat megrendelt ko­csijához. A Ford slágermodellje a Focus, amelyből az első bevezető szállítmányokat már elkapkod­ták, s körülbelül februárra érik csak utol magukat. A Pumára a cégeknek oly fon­tos német piacon is két hónapot, itthon ennek kétszeresét kell vá­rólistán tölteni. Ugyancsak négy hónap az Explorer terepjáró szál­lítási határideje. Sztanó Tamás értékesítő szerint a Fordnál érzé­kelnek év végi növekedést az el­adásokban. A japán márkákról általában elmondható, hogy legtöbb típu­sukból raktárról árusítanak. A tá­vol-keletiekre egyébként sem jel­lemző az egyedi rendelés, mert az ügyfeleket elriasztják a 3-5 hóna­pos átfutási idők. A Nissan valamennyi modell­jéből azonnal szállításképes, aki raktárkészletből választ, két nap alatt autóhoz juthat. Viszonyla­gos hiány csak a Micránál és a Navarránál tapasztalható. A Toyotánál a Corolla Harmony és a Hyace készlete apadt le job­ban az átlagosnál, de például Corolla Harmonyra rendelést már januárra felvesznek. A luxuskate­góriába tartozó Lexusokat leszá­mítva 5-6 héten belül teljesítik a vásárlók igényeit. A Lexust egyébként csak egyedi gyártásren­deléssel szállítják 4-5 hónap határ­idővel. A Honda Civicből és CRV sza­badidő-autóból nagy a választék - mondta Horváth László értéke­sítő. Az új Accordot idén már csak ezüst színben lehet kapni, de januárban bővül a készlet. A felső kategóriába tartozó Legen­­det jövő márciusban veheti át, aki ma megrendeli. A Daewoo kifutó modelljéből, a Ticóból bőséges a készlet. Bélte­­ki Árpád értékesítőtől megtudtuk, hogy a Matiz kivételével vala­mennyi típus van raktárkészleten. Idén nem kell attól tartani, hogy már csak kifosztott szalonokat ta­lál a vásárló. Amennyiben a vevő igényei találkoznak az eladó rak­tárkészletével, bármelyik márka autója a karácsonyfa alá kerülhet. H. J. M. A Kerékvilágot szerkeszti: Boros Jenő Termékmenedzser: Zsemba Mária www.ford.hu Ha most kérdezi meg a legközelebbi Ford márkakereskedőt az árakról és lehetőségekről, megérintheti a Mondeo-érzés. A Ford mérnökei a szerviztapasztalatok elemzése után azt javasolták, hogy a szokásos egyéves garanciát toldják meg még három évvel. Akció a Fordnál: a Ford Mondeo egyedülálló módon 4 éves garanciával, 4 ajándék téli gumival kapható! Élje át gép és ember összhangját, válassza a Mondeót! Ha gyakorlati­asabb pénzügyi megfontolásai vannak, és okosan akar dönteni, akkor még inkább érdemes! A Mondeo-érzés: érzelem és értelem. Az elegan- ^ Érzelem és értelem ciát látja azon- '“- nal, a kényelmet . pedig érzi rögtön, ha ^ e° mos4 év gata'^ Amit csak átélni lehet, az a vezetési .....—-—.-----------------——r~ ' dinamika. Jó érzés uralkodni egy erős és okos gép felett. Ahogy a Mondeo az útra tapad és kanyarodik, ahogy a Mondeo gyorsul és biztosan megáll, még szélsőséges körülmények között is. Aki Mondeóval jár, élvezi az autóját és élvezi az utat. U S I «2» IS Í ^3 Ford Vonal: 06 40/20-00-24

Next