Népszabadság, 1998. december (56. évfolyam, 281-305. szám)
1998-12-09 / 288. szám
16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. DECEMBER 9., SZERDA Spanyol név, magyar ár Több hónapos késéssel Magyarországra is megérkezett a legújabb Daewoo. A Matiz másfél millió forintnál alacsonyabb ára nagyobb versenyre ösztönözheti a márkákat az egyébként is szűkös kiskategóriában. Az év végi premier a modell dél-koreai és nyugat-európai sikerével magyarázható, vagyis a Matiz forgalmazását előbb kezdték meg a hagyományos és keményvalutás országokban. A késés, valamint az elmúlt hónapok forintleértékelései ellenére is kedvező árat ért el a magyarországi vezérképviselet a dél-koreai anyacégnél. Az április óta Németországban közel tizenötezer márkáért forgalmazott alapmodellt itthon másfél milliónál kevesebb forintért kínálja a Daewoo. A nyugati exportmodelleknél alacsonyabb felszereltség hátrányát kevésbé, a kedvezőbb árat valószínűleg jobban díjazzák majd a magyar vásárlók. Szinte vetélytárs nélküli kategóriában indul a spanyolos nevű, dél-koreai Matiz, a magyar piacon legalábbis, hiszen árban csak a Suzuki Swifthez, stílusban a Fiat Seicentóhoz és a Renault Twingóhoz mérhető. Az Árnyalat, vagyis a Matiz bemutatásával kapcsolatban Beleznay Zsolt, a cég tájékoztatási igazgatója lapunknak elmondta, hogy az autó leginkább formájával akar hódítani, tehát egyik fő értéke a dizájn. Tehát nem a Suzuki-, hanem inkább a Ford Ka- és a Renault Tringo-stílus híveit szeretné meghódítani. Ezt igazolják az előzetes felmérések és a hölgyek által tett „Jaj, de cuki” megjegyzések is. Mint ismeretes, a háztartások többségében nők választanak autót, márpedig a Matiz egyértelműen divatmodell. Az előzetes felmérésekre építve, megfelelő ütemű szállítás esetén már az idén decemberben ezer darab, 1999-ben pedig ötezer Matiz eladását tervezi a Daewoo a magyar piacon. A keresletnél kisebb termelés, valamint a nyugati sikerek miatt előfordulhat, hogy néhány hétig hiánycikk lesz a „kicsike”. Az elfogadott formatervtől a gyártásig mindössze huszonkilenc hónap telt el. A modellismertető szerint a modell kialakításában a világ számos országából érkezett tervezők és mérnökök vettek részt. „Nem véletlen tehát, hogy a Matiz olasz stílussal, angol technikai megoldásokkal, német technológiával, japán ergonómiával, amerikai környezetbarát szemlélettel, és nem utolsósorban a globális ötletek iránti koreai nyitottsággal dicsekedhet.” Az öt milliméter híján 3,5 méter hosszú kocsi ötajtós karosszériáját a divatos ívelt vonalak jellemzik. A magas építés és a nagy méretű ajtók kényelmes be- és kiszállást, valamint pakolást eredményeztek. A nagy üvegfelületek jó kilátást és vezethetőséget, a színezett üveg kellemes szűrt és napsütésnél is elviselhető klímát biztosít. Nyáron légkondicionáló berendezés segíti az utastér hűtését. Az ötfokozatú kézi kapcsolású váltójához automata kuplung is rendelhető. Ezzel könnyebben vezethető a kétpedálos Matiz. Az S jelzésű alapváltozathoz többek között blokkolásgátló fékrendszer, vezető- és utasoldali légzsák, szervokormány, klímaberendezés, elektromos ablakemelők és központi zár is rendelhető. A kocsi orrában, keresztben elhelyezett háromhengeres, 796 köbcentis, hengerenként kétszelepes, 51 lóerős teljesítményű benzinmotor a kormányzott első kerekeket hajtja. A jármű menetkész tömege 776 kg, ami városi közlekedésnél is alacsony üzemanyag-fogyasztás jelent. A Matiz országúton 5,2 liter, vegyes üzemmódban 6,4 liter ólommentes benzint fogyaszt száz kilométerenként. B.J. A HÉT ÚJDONSÁGA Modells (E Ft) SE (E Ft) Daewoo Matiz 1453 1559 Rendelhető tartozékok Automata kuplung-275 ABS-185 Vezetőoldali légzsák 70 70 Utasoldali légzsák 65 65 Szervokormány 85 85 Légkondicionáló 185 185 Napfénytető 165 Motoros ablakemelő (elöl) 35 35 Központi zár 35 35 Riasztórendszer 25 25 Rádiómagnó 25 25 Tetősín 35 35 Metálfényezés 25 25 A Daewoo Matiz töréstesztje Négyküllős, légzsákos kormány Rövidebb várólisták A legtöbb autómárkánál elégedettek az idei eredményekkel, ám az eladások év végi felfutását hiába várják. 1996-ban a kamatmentes részlet megszűnésének bejelentése, 1997-ben a tartós bérlet megszüntetésének (rém)híre növelte a novemberi és decemberi vásárlási kedvet. Személyautókból és kishaszonjárművekből is bőséges választékkal készültek az év végi hajrára a márkakereskedők, így szinte minden modell azonnal hazavihető. Akadnak olyan típusok is, amelyekre az év végétől függetlenül hosszú a várakozási idő. A magyarországi csúcstartó a Peugeot 206-os, amelynek nagy sikerére a gyár sem számított, így ezért a modellért az egész kontinensen sorba állnak a vevők. A hazai kereskedők már csak 1999 őszére vesznek fel rendeléseket, bár a szerencsésebbek egy terven felüli januári szállítmányból még elcsíphetnek néhányat. Megéri, mert a jövő őszi árakat ma még senki sem tudja megmondani, azt azonban sejteni lehet, hogy nem lefelé mennek... A Peugeot-nál a többi típusból az októberi csúcs után általában egy-két héten belül tudnak a raktárkészletből autót adni. Ha valaki teljesen egyedi igények szerinti rendelést ad, három hónapot kell várnia. A Citroennél az 1400 köbcentis Xsarából és a Jumper haszonjárműből mutatkozik hiány. A többi modell - az XM kivételével - raktáron van. A Renault-nál is bármely típus megkapható raktárról - tudtuk meg Horváth Lászlótól, a Renault Baumgartner cégvezetőjétől. A Mégane 4 és 5 ajtós, a Scenic 1,4- es és 1,6-os változataiból, valamint a Lagúnából és a Lagúna kombiból bőséges a választék. Hazai Suzukiból szinte minden igényt azonnal ki tudnak elégíteni, ha valaki mégis egyedi rendeléshez ragaszkodna, akkor egymásfél hónapot kell várnia. Vitara és Wagon korlátlanul áll rendelkezésre. A Suzuki többi modelljénél már nem ilyen rózsás a helyzet. A Jimmy első szállítmányát elkapkodták, így a Grand Vitarához hasonlóan 3-5 hónapot kell várni az új terepjáróra. A szentgotthárdi gyártású Astra Classic 1,4-esből szűkös a készlet. Nyers Tünde értékesítési vezető szerint az Opel tudja tartani a tempót az új Astra sikerével, s elegendő mennyiségű autó van raktáraikban Corsából, Vectrából és Omegából is. A cég egyedi rendelés és dízel Astra esetében két hónap türelmet kér vásárlóitól. A Porsche Hungária márkái nem küszködnek átlag feletti szállítási határidőkkel, sem készlethiánnyal. Mén Imre, a Skoda márkaigazgatója szerint a Feliciából minden igényt ki tudnak elégíteni. A száz lóerős motorral szerelt Octaviákból a legkisebb a készlet, és a kombi keresletével is nehéz lépést tartani. Az egyedi rendeléseket két hónap alatt tudják teljesíteni. A Ford tíz nap alatt szállítja raktáron lévő autóit a Ka, a Fiesta, az Escort és a Mondeo típusokból. Ha valaki nem tud a raktárkészletből választani, nyolc hét múlva juthat megrendelt kocsijához. A Ford slágermodellje a Focus, amelyből az első bevezető szállítmányokat már elkapkodták, s körülbelül februárra érik csak utol magukat. A Pumára a cégeknek oly fontos német piacon is két hónapot, itthon ennek kétszeresét kell várólistán tölteni. Ugyancsak négy hónap az Explorer terepjáró szállítási határideje. Sztanó Tamás értékesítő szerint a Fordnál érzékelnek év végi növekedést az eladásokban. A japán márkákról általában elmondható, hogy legtöbb típusukból raktárról árusítanak. A távol-keletiekre egyébként sem jellemző az egyedi rendelés, mert az ügyfeleket elriasztják a 3-5 hónapos átfutási idők. A Nissan valamennyi modelljéből azonnal szállításképes, aki raktárkészletből választ, két nap alatt autóhoz juthat. Viszonylagos hiány csak a Micránál és a Navarránál tapasztalható. A Toyotánál a Corolla Harmony és a Hyace készlete apadt le jobban az átlagosnál, de például Corolla Harmonyra rendelést már januárra felvesznek. A luxuskategóriába tartozó Lexusokat leszámítva 5-6 héten belül teljesítik a vásárlók igényeit. A Lexust egyébként csak egyedi gyártásrendeléssel szállítják 4-5 hónap határidővel. A Honda Civicből és CRV szabadidő-autóból nagy a választék - mondta Horváth László értékesítő. Az új Accordot idén már csak ezüst színben lehet kapni, de januárban bővül a készlet. A felső kategóriába tartozó Legendet jövő márciusban veheti át, aki ma megrendeli. A Daewoo kifutó modelljéből, a Ticóból bőséges a készlet. Bélteki Árpád értékesítőtől megtudtuk, hogy a Matiz kivételével valamennyi típus van raktárkészleten. Idén nem kell attól tartani, hogy már csak kifosztott szalonokat talál a vásárló. Amennyiben a vevő igényei találkoznak az eladó raktárkészletével, bármelyik márka autója a karácsonyfa alá kerülhet. H. J. M. A Kerékvilágot szerkeszti: Boros Jenő Termékmenedzser: Zsemba Mária www.ford.hu Ha most kérdezi meg a legközelebbi Ford márkakereskedőt az árakról és lehetőségekről, megérintheti a Mondeo-érzés. A Ford mérnökei a szerviztapasztalatok elemzése után azt javasolták, hogy a szokásos egyéves garanciát toldják meg még három évvel. Akció a Fordnál: a Ford Mondeo egyedülálló módon 4 éves garanciával, 4 ajándék téli gumival kapható! Élje át gép és ember összhangját, válassza a Mondeót! Ha gyakorlatiasabb pénzügyi megfontolásai vannak, és okosan akar dönteni, akkor még inkább érdemes! A Mondeo-érzés: érzelem és értelem. Az elegan- ^ Érzelem és értelem ciát látja azon- '“- nal, a kényelmet . pedig érzi rögtön, ha ^ e° mos4 év gata'^ Amit csak átélni lehet, az a vezetési .....—-—.-----------------——r~ ' dinamika. Jó érzés uralkodni egy erős és okos gép felett. Ahogy a Mondeo az útra tapad és kanyarodik, ahogy a Mondeo gyorsul és biztosan megáll, még szélsőséges körülmények között is. Aki Mondeóval jár, élvezi az autóját és élvezi az utat. U S I «2» IS Í ^3 Ford Vonal: 06 40/20-00-24