Népszabadság, 1999. július (57. évfolyam, 151-177. szám)
1999-07-26 / 172. szám
Tévés reggeli Immár féléves távlatból is megállapítható, hogy a Magyar Televízióból a múlt év végén „elbocsátott” Nap-kelte a „legnagyobb kistelevízió”, a kereskedelmi TV 3 kebelében is megőrizte nézőinek többségét. A megszokásaihoz hűnek mutatkozó és a reggelente még mindig inkább a politikai tájékoztatást igénylő nézőközönség már 18 hete folyamatosan továbbra is a legrégibb hazai reggeli adást, a Nap-keltét választja, ahol erre lehetősége van. Országosan csupán 41 százalékos elérhetősége ellenére ez a kábelen és AM- mikro hálózaton terjesztett műsor a teljes lakosság körében is már ötödik hete megelőzi a TV 2 közönségarányát, és időnként az RTL Klub reggeli köszöntőjénél is nézettebbnek bizonyul. Átlagban egyre inkább megközelíti az összességében legnézettebb Szabadság tér című MTV-műsort, sőt egyes napokon ennek nézettségét is meghaladja. Igaz, a TV 3 adása elsősorban a nagyvárosokban hozzáférhető, Budapesten ez az arány 80 százalékos. Abban a körben, ahol mind az öt reggeli tévéműsor hozzáférhető, már március 16. óta folyamatosan a Nap-kelte vezet, átlag 29-30 százalékos közönségrészesedéssel, amelyet nagyjából tízszázalékos lemaradással követ csak a Szabadság tér. E közönség körében az RTL Klub adása a 15. héttől stabilan átvette a vezetést a TV 2 Jó reggelt, Magyarország! című műsorától, amelyet immár kétszeres arányú részesedéssel előz meg. A Nap-kelte jövője azonban bizonytalanná vált, miután március végén bejelentették a TV 3 és a TV 2 külföldi tulajdonosainak, a CME és az SBS nemzetközi médiavállalatoknak a fúzióját. Az egyesülésről, azaz a CME beolvasztásáról a végleges közgyűlési döntés még nem született meg, de várhatóan az év végéig megtörténik. Ez esetben a TV 3 a tervek szerint fiataloknak szóló tematikus csatornává alakul át vagy megszűnik, így a Nap-keltének újabb tévécsatornát kell keresnie. Ennek érdekében a hírek szerint már több tévéállomással - köztük az MTV-vel is - folynak a háttértárgyalások, s információink szerint egyes tévéadókkal előszerződések is születtek a Nap-kelte folytatásáról. Sz. L. NÉPSZABADSÁG MÉDIAPIAC 1999. JÚLIUS 26., HÉTFŐ 13 Előnyben az olcsó reklámadaptációk „Az ügynökségek között kevesebb a különbség, mint azt ők maguk elhitetik. A legtöbb ki tudja mutatni, hogy ez vagy az a kampányuk növelte egy bizonyos megbízó eladásait. A legtöbb ügynökségnél hozzáértő médiaosztály és kutatási osztály működik. Hála az inflációnak, majdnem mindegyik számlázási összege nőtt. Hát akkor mi a különbség köztük?” (Ogilvy a reklámról) tavaly 140 milliárd forint volt a magyar reklámpiac forgalma, amelynek kétharmadát a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségébe (MaRS) tartozó huszonnyolc ügynökség bonyolította le. A helyi iparűzési adóalap szerint összeállított rangsort hagyományosan a McCann-Erickson vezeti. A másfél milliárd forintos árbevételre szert tevő ügynökséget egymilliárddal követi a Young & Rubicam, majd kilencszázmillióval a Lowe/GGK. A multinacionális cégek leányvállalatai után a tizenharmadik helyen található a legnagyobb bevételű magyar tulajdonú ügynökség, az Akció, amely 1997-ben még a nyolcadik volt. A megkérdezett ügyvezetők szerint nagy átrendeződés idén sem várható a reklámpiacon, és az összforgalom sem növekszik számottevően. Bár sokat várnak az új 1800-as mobiltelefon-társaság piacra lépésétől, amely becslések szerint évi félmiliárd forintot költ majd reklámra. A közepes és kis cégek helyét azonban már egyetlen nagyobb ügyfelük elvesztése is megváltoztathatja. Túl nagy jelentőséget nem tulajdonítanak a toplistának a kisebb ügynökségek vezetői, szerintük nem ez mutatja ugyanis egy cég tevékenységének minőségét. A rangsor leginkább azért fontos, mert a multik ügyvezetőinek „jelenteniük kell” helyezési számukat főnökeiknek, és akadnak ügyfelek, akik csak a „top ten”, azaz az első tízből választanak új ügynökséget. A multinacionális cégek ügyfélköre hagyományosan az anyavállalataikkal szerződésben álló multikhoz kötődik. A piacvezető cég forgalmának hatvan százalékát adja a nemzetközi ügyfélkör, a többi itthon elnyert kül- és belföldi cégektől származik. Papp Zsuzsa, a 12. helyen álló, közepes nagyságú Publicis ügyvezető igazgatója úgy gondolja, amennyiben a hazai megbízók aránya nem éri el a „network-ügyfelek” szintjét (náluk ez tavaly még 70-30 százalék volt a multik javára), akkor a cég kiszolgáltatottá válhat az anyavállalatával szerződésben állóknak. A legtöbb pénzt tévéreklámokra költik a cégek, bár ezek részaránya évről évre csökken. Sőt nehezen mutathatók ki a valóban kifizetett összegek, mert a tévétársaságok a nagy ügyfeleknek árengedményeket adnak. Akad olyan kis tévé, ahol a tarifa húszadéért is reklámidőhöz juthat egy sokat költő ügyfél, így az árengedményekkel kalkulált árakon számítva valójában a televíziókban kevesebb pénzt költenek el reklámra, mint a sajtóban. Sokan úgy gondolják, az embereknek egyre inkább elegük van a tévés reklámdömpingből. Egy cégvezető szerint a televíziók „reklámtemetőként” működnek. Mások szerint ez túlzó kijelentés, mert egy márka ismertségét még mindig a televízión keresztül lehet a leghatékonyabban növelni. Sefcsik Yvette, az Akció ügyvezető stratégiai igazgatója úgy véli, akadnak célcsoportok, amelyek szinte kizárólag a televízión keresztül érhetők el. - Nem kell komolyan venni, hogy az embereknek elegük van a tévéreklámokból - magyarázza Merényi Éva, a Lowe/GGK ügyvezető igazgatója, aki szerint nem várható el, hogy a nézők tudatos reklámfogyasztók legyenek. Bárhogy nyilatkozzanak is, vásárlásaikat befolyásolhatják ezek a hirdetések. Serényi János, a McCann-Erickson ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy a reklámtortából várhatóan egyre nagyobb lesz a sajtó részesedése. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy növekszik a helyi médiában elhelyezett hirdetések hatékonysága. Simonyi Gábor, a DDB Budapest ügyvezető igazgatója azt hangsúlyozta: kizárólag a termék és a célkitűzés határozza meg, hogy milyen médiamixet állítanak össze egy-egy kampányukhoz. Nagyon sikertelen kampányt is eredményezhet, ha pusztán a trendekre figyelnek oda a büdzsé összeállítói. A reklámtortában egyelőre nem mutatható ki az interneten elköltött pénz, holott egyre többen hirdetik ott is magukat. Leginkább persze az informatikai üzletben érdekeltek. Merényi Éva szerint az otthonról internetezők számának növekedése határozza majd meg a netes reklámok gyarapodását. Fontos kiegészítő médium lehet a világháló, különösen az olyan márkáknál, amelyeknél sok információ szükséges a döntéshez, ezek a számítógép előtt ülve, kényelmesen áttanulmányozhatók. Manapság még leginkább csak honlapokat terveztetnek ügyfeleiknek az ügynökségek. De az ügyvezetők szerint igen erőteljes növekedés várható az internetes reklámok piacán. Évente megduplázódhat majd az itt elköltött pénz, sőt várhatóan divathullám lesz mindent a világhálón is reklámozni. Akár olyan termékeket is, amelyeknél ezek hatástalanok maradnak. Valamennyi megkérdezett reklámügynökség vezetője alapvetőnek tartja, hogy kutatásokat végeztessen tevékenységükről. A kampányok kezdete előtt a megcélzott fogyasztók szokásaira, igényeire kíváncsiak, majd a kampány közben és után a márka ismertségének növekedésére, a munkájuk hatékonyságára. Minden reklámszakember egybehangzóan állítja, hogy már a múlté az a megállapítás, hogy kidobott pénz a reklámra költött pénz fele, csak azt nem tudni, melyik fele. A kutatások segítségével könnyen kimutatható ugyanis, mire költöttek feleslegesen. Simonyi Gábor szerint az ügyfeleket gyakran nem könnyű meggyőzni arról, hogy marketingköltségeikből áldozzanak a kutatásra is. Holott az ügynökség ezek eredményének ismeretében bizonyíthatná, hogy jól dolgozott, ezért a megrendelő máskor is nála költse el pénzét. A legjobb visszajelzés természetesen az, hogy jobban fogy a reklámozott termék. 1998 a megtorpanás éve volt a reklámszakmában - állítja Papp Zsuzsa -, mert megállt az a folyamat, hogy egyre több nálunk készült, a helyi piacra fókuszáló reklámmal adjanak el világmárkákat is. A multik a márkák egységes arculata, valamint a költségmegtakarítás végett inkább az olcsóbb adaptációkat részesítik előnyben. Szerencsére az a korszak már elmúlt, amikor kizárólag külföldi reklámok fordításaival találkozhattunk, és egyre gyakoribbak és jobb minőségűek a magyar cégek kampányai is. Ma már hazai reklámszakemberek vezetik a multinacionális ügynökségek többségét. Merényi Éva károsnak tartaná, ha a globalizáció következményeként nem szólhatnának a magyar fogyasztókhoz a saját gondolkodásunk, kultúránk szokásai szerint. Nehezen lehetne elképzelni, mondjuk egy globalizált Soproni Ászok-kampányt. Sós B. Péter A REKLÁMPIAC ALAKULÁSA Médiarészesedés összesen: 93,4 Mrd Ft Médiarészesedés összesen: 109,1 Mrd Ft Médiarészesedés összesen: 29,8 Mrd Ft Forrás: EXPEND, AGB NÉPSZABADSÁG-grafika A Rádió Bridge-től a Buci Maciig Eladó a két legnagyobb magyar sajtóvállalkozás Alaposan átrendezheti a sajtópiacot a két legnagyobb, még hazai kézben lévő lapcsoport tervezett eladása. A Vico-csoport és a Postabank-sajtóholding több mint kéttucatnyi lapja a piac egynegyedét reprezentálja. Kérdéses azonban, hogy a két vállalkozás lapjai egy-egy önálló egységként, vagy kisebb csoportokra osztva, esetleg egyenként kelnek-e majd el. A Postabank új vezetősége már tavaly augusztusban deklarálta, hogy mielőbb túl kíván adni a tetemes ráfizetést okozó portfolión. A veszteség mértékét a Postabank, az ÁPV Rt. és a kezdetben tulajdonosutódnak kijelölt MFB illetékesei is évi egymilliárd, illetve havi százmillió forintban határozták meg, bár egyes postabanki források szerint a havi ráfizetés összege májusban már a felére apadt. Eközben azonban a csomag is veszített az - egyes becslések által hárommilliárdnyinak tekintett - értékéből, hiszen a bank megszüntette a Kurírt, a Magyar Narancsot és a Pesti Riportot, s már új gazdára talált a Nemzeti Sportban és a Tallózóban birtokolt részesedése. A privatizáció során elkülönítetten kezelik a bank közvetlen érdekeltségében maradt vagyonelemeket, így a Magyar Nemzet, a Szabad Föld, a Szikra Lapnyomda és a Rádió Bridge részvénycsomagját. Ez utóbbiról már intenzív tárgyalások folynak, sőt egyes hírek szerint a vevőt is kijelölték. A holland VNU kiadóval folyó per miatt jelenleg forgalomképtelen a Világgazdaság. A Postabank rossz hiteleket kezelő (work-out) cége által értékesítendő portfolió piaci értékét jelenleg még a pénzintézet vezérigazgatóhelyettese, Urbán László is nullára értékeli, noha az szakértői becslések szerint mai állapotában is a lappiaci forgalom mintegy tíz százalékát képviseli. Az állami banknak emellett még különböző lapok kiadásában van - esetenként áttételeken keresztül - tulajdonrésze. Ezek többségének tulajdoni helyzete jogi szempontból még tisztázatlan. Ilyen a jelentős nyereséget termelő Szabad Föld és Világgazdaság is. A többi lap részint szerény nyereséget tud felmutatni, mint az Autó- Motor és a 168 Óra, nullszaldó körüli a Régi Elité és a Pesti Műsor, míg a maradék - köztük a Ludas Matyi, a Magyar Konyha és a Pesti Vicc - veszteséges. A lapértékesítés kezdetének időpontját változatlanul homály fedi, noha korábban legkésőbbi határidőként az elmúlt év végét, illetve ez év júniusát jelölték meg a bank vezetői. Bárhogyan alakul a két sajtóvállalkozás sorsa, az bizonyosra vehető, hogy mindkét lapcsoport kikerül a magyarnak tekintett tulajdonosi körből, s értékesítésük a hazai lappiacon további koncentrációhoz vezet. A Vico-birodalom eladására azonban a Setara alapítvány már kiírta a zártkörű pályázatot, amelyet az év végéig le is kíván bonyolítani, a CA-IB brókerház segítségével. A Grunner und Jahr (Bertelsmann), az Axel Springer, a Marquard, a Ringier és a VNU külföldi lapkiadók, valamint a hazai filmforgalmazói piacot vezető amerikai Intercom számára felajánlott 14 lap sajtópiaci összrészesedése 13-15 százalék körüli. A lapcsoportot mára már megszabadították vitás ügyeitől és tartozásaitól, s egyetlen vállalkozásba (az Egyesült Kiadói Holding Kft.be) vonták össze. Tulajdonjogának egyelőre mégis csak a 94 százaléka értékesíthető, az egyik igazgató hatszázaléknyi részesedése ugyanis még per alatt áll. A lapegyüttes idén először elkészült (az 1998-as évet összegző) konszolidált mérlege összességében 800 milliós nyereséget mutat, s a kiadványok közül egyedül a Népszava veszteséges. A második legnagyobb magyarországi lapcsoport hitelesített példányszámadatai nem állnak rendelkezésre, mivel a jelentősebb kiadók közül egyedül ez nem vetette még alá magát a terjesztés ellenőrzésének, de becslések szerint a teljességgel saját tulajdonú lapok (Népszava, Nők Lapja, Vasárnapi Hírek, Színes RTV, Családi Lap, Átrium, Otthon, Prestige) összes eladott példányszáma egy-másfél millió körül lehet. Az ugyancsak Vico-érdekeltségű Tina, Buci Maci és a Bravó-lapok a Bauer Verlag többségi tulajdonában állnak, s a német kiadó visszavásárlási opcióval rendelkezik az átadott kiadói jogokat illetően. A sajtócsoportot az alapítvány egyben kívánja értékesíteni, de egyes vélemények szerint a lapok jelentősen eltérő profiljai miatt ez nem biztos, hogy sikerül. A kiadói jogokkal egy időben értékesítik a holding nyomdáját és ingatlanait is, bár ez utóbbit feltételezhetően nem a csomag részeként. Bárhogyan alakul is majd a két sajtóvállalkozás sorsa, az bizonyosra vehető, hogy mindkét lapcsoport kikerül a magyarnak tekintett tulajdonosi körből, s értékesítésük a hazai lappiacon további koncentrációhoz vezet. Amenynyiben a Postabank vagy a Vicolapok valamelyik, jelenleg is komoly szerepet betöltő nemzetközi sajtóvállalkozáshoz kerülnek, akkor az a magyar piacon igen erős pozícióba kerülhet. Szűcs László-Varsányi Gyula 1999. július 20.-augusztus 10. Horgas Eszter (fuvola), Vigh Andrea (hárfa), Gulyás Dénes (tenor) Amadinda Ütőegyüttes, Auer Quartet, Bartók Quartet, Mandel Quartet Balatonföldvár, Siófok, Balatonkenese, Balatonalmádi, Balatonfüred, Tihany, Révfülöp, Vigántpetend, Kapolcs... Gyakobi Koncert Kft Népszabadság-Forrás akció: Aki a Népszabadságban megjelenő Forrás Balaton Fesztivál bármely hirdetését bemutatja, 20% kedvezménnyel vásárolhatja meg hangversenyjegyét. Gulyás Dénes és Vigh Andrea hangversenyei július 27-től augusztus 1-jéig Vigh Andrea Aki három különböző dátumú hirdetést összegyűjt, 50% kedvezménnyel vásárolhatja meg hangversenyjegyét, valamint Horgas Eszter és Gulyás Dénes Vigh Andreával készült CD-felvételét. Gulyás Dénes 1999. július 27., 20 óra - Vörösberény (Balatonalmádi) katolikus templom 1999. július 29., 20 óra - Siófok evangélikus templom 1999. július 30., 20 óra - Balatonkenese református templom 1999. július 31., 20 óra - Révfülöp evangélikus templom 1999. augusztus 1., 19.30 óra - Balatonfüred Hotel Árkád Díszterem A jegyek megvásárolhatók a hangversenyek helyszínén és a Tourinform irodáiban. A fesztivál további támogatói: Magyar Külkereskedelmi Bank Rt., TIGRES Vállalkozásfejlesztési Rt., Janus étterem (Siófok), Fogas étterem (Siófok), Sándor étterem (Siófok), Kolostor étterem (Balatonalmádi). NÉPSZABADSÁG Magyarország legkedveltebb napilapja ULIA Magyar Villamos Művek Rt