Népszabadság, 1999. december (57. évfolyam, 280-305. szám)

1999-12-22 / 298. szám

Korrigál a BÉT, szigorít a Fed Bár a Budapesti Értéktőzsde indexe a keddi nyitást követően kisebb visszaesést mutatott, napközben 8534 pontig tornáz­ta fel magát, amely közel 80 pontos erő­södést jelent az előző napi záróértékhez képest. A nap végére azonban - a New York-i tőzsde indexének gyengülésével összhangban - csökkenés vette kezdetét, s végül 8409,77 ponton zárta a napot, amely 0,55 százalékos, azaz 46,88 pontos esést takar. A blue-chipek közül egyedül az OTP Bank tartotta korábbi formáját. A bank­papír napközben a 15 ezer forintos határt A FÉNI DÖNTÉSEI AZ IRÁNYADÓ KAMATOK MÉRTÉKÉRŐL . 1998 Forrás: CNN FN 1999 NÉPSZABADSÁG-grafika is átlépte, 14 510 forintos záróértéke - amely ismét történelmi rekordot jelent - 1,1 százalékos emelkedést jelent. A nap érdekessége, hogy a kereskedés során a Mol árfolyama a TVK ára alá esett, s mint ahogy egyesek cinikusan megje­gyezték: talán most a TVK kezdi el vásá­rolni a Mol részvényeit. A nemzetközi piacokon bekövetkezett visszafogottság az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed nyíltpiaci bizottságá­nak tegnapi ülésével függ össze. A tenge­rentúli kamatok döntéshozó szerve késő este hozza meg döntését. A várakozások szerint a rövid lejáratú irányadó kamato­kat a mostani 5,5 százalékos szinten hagyja, míg a legutóbbi, novemberi ka­matemelés után közzétett „semleges” monetáris kilátásokat „szigorító” irányba módosítják. A nyugati elemzők zöme azonban biztosra veszi, hogy februárban már szigorít a monetáris politikán a Fed, s a kamatemelés mellett dönt. A várakozá­sok szerint ennek mértéke 25 bázispontos lesz - ezt az elemzők szerint a piac már beárazta -, ám egyes vélemények szerint 50 bázispontos emelés is elképzelhető. F.B. Piac - Gazdaság NÉPSZABADSÁG 1999. DECEMBER 22., SZERDA Kamatot csökkent az MNB Továbbra is erőteljes a tőkebeáramlás A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a je­lenlegi évi 15 százalékról 14,5 százalék­ra csökkenti december 22-én alapka­matát, s emellett mérsékli a keretkiegé­szítő repo éves kamatát, valamint a de­vizaforrások után képzett tartalékra fi­zetett kamatokat is - közölte a jegy­bank kedden. HÍRÖSSZEFOGLALÓNK A tegnapi döntés kiegészíti a jegybank december 17-én hozott döntését, amely szerint az irányadónak számító kéthetes - az MNB-nél elhelyezett - futamidejű be­tét kamata a jelenlegi évi 14,5 százalékról évi 14,25 százalékra mérséklődik - felel­te kérdésünkre Sándor György, az MNB ügyvezető igazgatója. A jegybank lépésének hátterében a kedvező makrogazdasági folyamatok áll­nak, így az infláció és a költségvetés helyzetének alakulása, amelyhez kapcso­lódik az a tény, hogy a fizetési mérleg már nem jelent rizikót - tette hozzá az ügyvezető igazgató. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy továbbra is erőteljes tő­kebeáramlás tapasztalható, szemben az egy évvel ezelőtti tőkekivitellel. Termé­szetesen a jegybank csak a piaci folyama­tok figyelembevételével hozhatott ilyen kamatcsökkentő lépést. Ezzel kapcsolat­ban a szakember rámutatott arra, hogy a forint már jó ideje a kijelölt árfolyamsáv erős széle közelében ragadt meg, azaz a befektetők bíznak a forintban. Az irány­adónak számító betéti kamatláb egyéb­ként az év elején, január 8-án, még 16,75 százalékon állt, s az MNB két nappal ké­sőbb vitte le azt évi 16 százalékra. A jegybanki alapkamat nincs közvet­lenül hatással a banki kamatokra és az inflációra, változása mégis jelzésértékű - hangsúlyozta Hegedűs Miklós, a GKI Gazdaságkutató Rt. igazgatója. Mint mondta, ez a lépés azt jelzi, hogy a kor­mányzat és a jegybank az infláció mér­séklődésére számít. Szerinte ugyanezt erősítik a kormány jövő évre vonatkozó ármegállapodásai is, amelyek azt ígérik, hogy januárban a szokásosnál jóval mérsékeltebb lesz az év eleji infláció. Ennek ellenére sem tartja reálisnak a 2000-re vonatkozó 6-7 százalékos kor­mányzati éves inflációs prognózist, en­nél valószínűbb a 9 százalék körüli ér­ték. A JEGYBANKI ALAPKAMAT VÁLTOZÁSA ÉS AZ INFLÁCIÓ (százalékban) Magyarok Európáért A „Top 100”, vagyis a vezető magyar vállalatok képviselői találkoztak tegnap Göncz Árpád köztársasági elnökkel. A rendezvényen átadták a Magyarok Euró­páért elnevezésű olyat, amelyet az EU-csatlakozásért legtöbbet tett régióknak ítél­nek oda. Gárdi Balázs felvételén az egyik kitüntetett térség képviselője, Dióssy László, Veszprém polgármestere (balról) a köztársasági elnöktől veszi át a díjat Hat százalékkal drágul az áram Folytatás az 1. oldalról Napjainkban folynak a tárgyalások a kormányzat és a Mal Rt. között arról, hogy mikortól és milyen ütemben térje­nek át az úgynevezett import alapú gáz­árszabályozásra, vagyis a belföldi kiter­melésű­ gáz árát is az importárakhoz iga­zítsák. Ez a mai világpiaci árak mellett mintegy 10 százalékos emelkedéssel jár­na, ezért a kormányzat szeretné elodáz­ni, s a Mél is hajlik a kompromisszumra. Az olajárak azonban egy­előre semmi jelét nem mutat­ják a csökkenésnek. Ezekben a napokban 26 dollár körül van az olaj hordónkénti ára. Kü­lönlegesen magas rekordot döntenek az üzemanyagárak. A magyar piac számára meg­határozónak tekintett mediter­rán kikötői árak túlléptek min­den korábbi határt - olyannyi­ra, hogy a gázolaj ára megha­ladta a benzinekét. A gázolaj 270 dollárba kerül tonnánként, a benzin pedig 250-260 dolláros áron mozog, amely a korábbi 220-230 dolláros csú­csokat is messze meghaladja. Szakértők nem is számítanak egyelőre gyors csök­kenésre, amiből nyilvánvalóan követke­zik, hogy a napokban ismét elképzelhe­tő, hogy emelkedni fognak az árak a ku­taknál. Miközben a világpiaci árak emelkedé­se egyelőre kiszámíthatatlan, az adók már ismertek. 2000. január elsejétől maga­sabb lesz az áfa és a jövedéki adó is. A 95-ös ólmozatlan benzin áfatartalma 1,50 forinttal, a jövedéki adója 6,10 forinttal, vagyis együtt 7,60-nal emelkedik. A gáz­olaj áfatartalma 1,30 forinttal, jövedéki adója pedig 5,20 forinttal kerül majd töb­be, vagyis együttesen 6,50 forinttal drá­gul csak ezért a gázolaj ára, vagyis a dízel is túl fogja lépni a kétszáz forintos határt. Egyes szakértők szerint Magyarország­nak is érdemes lenne követni azt a gyakorlatot, amit néhány országban - éppen a kiugróan magas olajárak miatt — érvé­nyesítettek. Ezek az országok a jövedéki adó emelését elha­lasztották, mert úgy látták, a forgalmi adó növekedése ép­pen eléggé megsegíti a költség­­vetést, a jövedéki adó emelése viszont éppen az infláció csök­kentése ellen hat. Peredi Ágnes AZ ÜZEMANYAGOK ADÓTARTALMÁNAK VÁLTOZÁSA, FT 95-ös benzin Gázolaj 1999.dec. 21.2000.01.01. 1999. dec. 21. 2000.01.01. 1fá 41,40 42,90 39 40,30 Jövedéki adó 86,90 93 75 80,20 Készletezési díj 3,50 3,50 3,70 3,70 Termelés és keresk. fedezete 75,10 ?* 77,20 ?* 206,90 ?* 194,90 ?* ^világpiaci ártól függő Forrás: saját gyűjtés A tévénézés jövőre sem kerül többe MUNKATÁRSUNKTÓL Csaknem 2,7 millió bejelentett televízió­tulajdonost tart nyilván hazánkban a Ma­gyar Posta Rt. A társaság adatai szerint közülük mintegy 700 ezren kaptak men­tességet a televízió-üzembentartási díj fi­zetése alól - tájékoztatta lapunkat Szarka Imre, a Magyar Posta Rt. igazgatója. Mint elmondta: a fizetésre kötelezett, hozzávetőleg kétmillió készüléktulajdo­nos többsége, 93-94 százaléka rendszere­sen kifizeti a kéthavonta beszedett, havi 640 forintos üzemben tartási díjat. A pos­ta csupán azoktól tudja beszedni az üzemben tartási díjat, akik bejelentették készüléküket. Azt viszont, hogy valójá­ban hol működik televízió, a társaság munkatársai nem ellenőrizhetik. Azzal kapcsolatban, hogy hány televíziótulaj­donos nem fizet be nem jelentett készülé­ke után, Szarka Imre nem kívánt találga­tásokba bocsátkozni. Úgy vélte, a folya­matosan kilencven százalék feletti fizeté­si hajlandóság mellett a bejelentési köte­lezettség elmulasztásáért járó több tízezer forintos szabálysértési bírság elegendő a kiskapukat keresők elrettentésére. Hozzátette: a Magyar Posta az elmúlt három évben pályázati úton nyerte el a megbízást a díjak beszedésére. Az, hogy az ORTT 2000-ben is a társaságra bízza-e ezt, újabb pályázaton dől majd el. Röviden nőtt a kiskereskedelem forgalma A kiskereskedelmi forgalom folyó áron 19 százalékkal, összehasonlító áron 8,7 százalékkal volt magasabb az idén októ­berben, mint egy évvel korábban - derül ki a KSH legfrissebb jelentéséből. A kis­kereskedelmi forgalom októberi értéke 397 milliárd forint volt, s ezzel az ez évi tízhavi érték elérte a 3411 milliárd forin­tot. (MTI) Glóriából Union A Glória Swiss Life Biztosító Rt. napok­ban megtartott felügyelőbizottsági ülé­sén a cég nevét Union Biztosító Rt.-re változtatták. Mint ismert, a korábbi tu­lajdonos, a Swiss Life kiszállt a cégből azzal, hogy többségi tulajdonrészét el­adta az addig kisebbségben levő cégtár­sának. (M. R. A.) Magyar nyelvű WAP-szolgáltatás Magyar nyelvű, úgynevezett WAP-szol­­gáltatást mutatott be tegnapi sajtótájé­koztatóján a Westel 900 Rt. A mobiltele­fonok és az internettechnológiák össze­kapcsolásával létrejött szolgáltatás lehe­tővé teszi, hogy a felhasználók mobilte­lefonon elérjék az internetet. A tájékoz­tatón elhangzott: a Westel 900 az idén eddigi történetének várhatóan a legsike­resebb évét zárja. December közepén a cég előfizetőinek száma meghaladta a 800 ezret. (Munkatársunktól) Továbbra is veszteséges a vasúti személyszállítás MUNKATÁRSUNKTÓL Jövő év elejétől megkezdődhet a vasút átfogó reformja - jelentette be Takácsy Gyula, a MÁV Rt. elnöke a vasúttársa­ság tegnap tartott sajtótájékoztatóján. Kiemelte: a reform célja, hogy az állami tulajdonban maradó vasúti pályákon idővel magántulajdonú vasúttársaságok szerelvényei közlekedjenek - vagyis megteremtődjön a verseny feltétele. Ez elengedhetetlen feltétele az áru- és sze­mélyszállításból egyaránt egyre inkább kiszoruló vasút fennmaradásának. A sajtótájékoztatón felszólaló Kukely Márton vezérigazgató elmondta: idén 156,5 millió utast és 44 millió tonna árut szállított a MÁV. A bevételek el­érik a 180,4 milliárd forintot, teteme­sebbek azonban a kiadások, így a társa­ság 15,5 milliárd forint veszteséggel számol, a tervezettnél 600 millió forint­tal többel. Ebben jelentős szerepet ját­szik, hogy a személyszállítás változat­lanul veszteséges - hangzott el a tájé­koztatón. Jövőre az áruszállításban ja­vulhatnak az eredmények, a személy­­szállításban viszont kevesebb utasra számít a vasúttársaság, melynek vesz­tesége - az adósságterhek és az amorti­zációs költségek változó elszámolása miatt - jövőre a duplájára emelkedik, elérheti a 30 milliárd forintot. A bértárgyalásokhoz kapcsolódva a vezérigazgató kijelentette: üzleti tervük jövőre 8,5 százaléknál magasabb bérfej­lesztési ajánlat megtételére nem ad lehe­tőséget, ugyanakkor érdekeltek a mind­két fél számára kielégítő megoldásban, ezért keresik azokat az alternatívákat, amelyek megállapodáshoz vezethetnek a szakszervezetekkel. Karácsonyi duplaszám! Mit várhatunk az előttünk álló évszázadtól? A Business Week MGYELO ^ pillanatfelvételei ' 1 az emberiség jövőjéről, a mesterséges intelligenciától a génmanipulációig. 2 ^1 * És a magyar ráadás: » Mi vár ránk? - ahogyanS­ZAZADRA Nyírő András látja. www.figyelo.hu

Next