Népszabadság, 2000. február (58. évfolyam, 26-50. szám)

2000-02-09 / 33. szám

28 NÉPSZABADSÁG DIPLOMA 2000. FEBRUÁR 9., SZERDA Oktatási Forródrót Szolgálat Tel.:0000-555-110 A Telewestel vonalán - egyidejűleg 240 vonalon - hívható normál tarifával! • Felvételi előkészítőkről • középiskolákról • menedzsertréningekről • szakmát adó képzésekről • nyelvtanfolyamokról • pedagógus-továbbképzésekről tájékoztatjuk 12 000 képzés adatbázisából. FELHÍVÁS A SHAKESPEARE SZÍNMŰVÉSZETI Pályaválasztó AKADÉMIA fiatalok­ nappali tagozata FELVÉTELT HIRDET a 2000 szeptemberében induló színész, musical, filmszínész évfolyamára nappali tagozaton, érettségizett fiatalok részére * A képzés hároméves Tanulóink pályán való elhelyezését segítjük. A felvételi időpontja: 2000. március 17. Jelentkezési adatlapot, részletesebb felvilágosítást a 06 (1) 385-1923-as telefonszámon kaphat. Meghívó A Stúdium Generale diákszervezet 30 éves fennállásának alkalmából jubileumi bált rendez, 2000. március 11-én a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem főépületében. Az esetleges címváltozások okozta nehézségek elkerülése érdekében kérjük a régi tagokat, hogy részvételi szándékukat február 15-ig jelezzék a 218-6855/6046-os telefonszámon, ahol üzenetrögzítő fogadja a hívásokat, illetve az SG30@freemail.hu e-mail címen. Minden volt SG-tagot szeretettel várunk! Studium Generale Ausztrál Oktatási Szeminárium Évről évre egyre többen érdeklődnek Ausztrália és az ottani ta­nulási lehetőségek iránt. A harmincöt ausztrál egyetemet és százhúsznál is több nyelviskolát képviselő budapesti Ausztrál Oktatási Központ (ACE) vezetője, Kertész Mária szerint a ma­gyar diákok figyelme nem véletlenül fordult a kontinensnyi or­szág felé. Ausztrália nemcsak kultúrája, az európai ember számára egzo­tikus természeti környezete és az ott élők kedvessége miatt von­zó, hanem azért is, mert egyetemein, nyelviskoláiban jóval ol­csóbban lehet tanulni, mint például Nagy-Britannia vagy az Egyesült Államok hasonló intézményeiben. Ráadásul az ország oktatási rendszere a világszerte elismert angol hagyományokra épül, és az Ausztráliában megszerzett diploma nemzetközileg elfogadott. Az 1992-ben az IDP Education Australia által alapított, 1997-től ausztrál-magyar vegyesvállalatként működő Ausztrál Oktatási Központon keresztül néhány hetes vagy akár egyéves kurzu­sokra, illetve MBA- és posztgraduális képzésekre is lehet jelent­kezni. A bőséges kínálatból a Szent István körút 11 .-ben találha­tó központban ingyenes tanácsadás keretében segítenek kivá­lasztani a leginkább testhez álló programot. Az Ausztrália iránt érdeklődőket március 4-én a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem aulájába várják, ahol délelőtt tíz és délután öt óra kö­zött Ausztrál Oktatási Szemináriumot rendeznek, amelyen ausztrál felsőoktatási intézmények és nyelviskolák képviselői mutatják be program­jaikat. Arc Australian Centre for Education ACE Vihar utáni csönd a Károlin Karácsony előtt, a vizsgaidőszak kez­detén felbolydult a Károli Gáspár Re­formátus Egyetem élete: Tenke Sán­dor rektor felmentette tisztéből a böl­csészkar diákok körében kedvelt dé­kánját, a politikusi múltja miatt köz­ismert Kulin Ferencet. A hallgatók aláírásgyűjtésbe kezdtek, ami nem járt ugyan sikerrel, mégis úgy látszik: e héten nyugodt körülmények között kezdődik a második félév a Károlin. Derült égből villámcsapásként élték meg a Károli bölcsészhallgatói Kulin dékán menesztésének a hírét. A népsze­rű, diákokkal szívesen elbeszélgető ta­nár elmozdítása ellen írt tiltakozó leve­let tíz nap alatt 450 aláírás gyűlt össze, ami szép teljesítmény vizsgaidőszak­ban. (A karon 932 hallgató tanul). - A hallgatói önkormányzat irodáján meg­fordulók 99 százaléka aláírta tiltakozó levélre - állítják a hallgatói önkormány­zat vezetői. A sok aláírás azt látszik iga­zolni, amit a kar hallgatói és oktatói tud­ni vélnek: Kulin menesztését nem vélet­lenül időzítették a vizsgaidőszak első napjára, szorgalmi időben még nagyobb lett volna az ügy visszhangja. Magukat megnevezni nem kívánó, mert a követ­kezményektől félő oktatók és diákok is szinte biztosak abban, hogy a dékán el­küldése mögött a református egyház áll. Annak MIÉP-közeli vonulata kívánja befolyását jelentősen megnövelni a böl­csészkaron. Politikai háttér nélkül Ennek egyik jele egyesek szerint az is, hogy a dékán menesztésekor keletke­zett vezetési űrt az erősen jobbos irányt képviselő Raffay Ernőre bízták, aki rek­torhelyettesként vezényelte az átmene­tet. A Kulin helyére kinevezett Bagdy Emőke nem vádolható semmiféle politi­kai kötődéssel, ám a bölcsészkar több oktatója szerint a pszichológus-profesz­­szor asszony pozícióba juttatása éppen a jobbos nyomulást szimatolók gyanakvá­sát altatja el. A korábban a Haynal Imre Egészségtudományi Egyetemen tan­székvezető Bagdy valószínűleg kifogás­talan működése eltereli a figyelmet az egyetemről, és rövid idő múlva jöhet majd a MIÉP-vezetőség. Egy személyét inkognitóban tartó oktató szerint Kulin­­ra csak azért volt szükség a bölcsészkar élén, hogy az akkreditációs eljárás ide­jén szalonképes személy vezesse. Bagdy Emőke hosszú távra tervezi a Karolin a pályafutását, ám ő is tudja: a hat éve működő bölcsészkarnak ő már a negyedik vezetője. Mindenfajta politikai hátteret kizárt­nak tart az egyetem főtitkára, Rozgonyi Anikó. Szerinte a dolog ennél egysze­rűbb: Kulin alatt több szak akkreditá­­cióját elutasította a Magyar Akkreditá­ciós Bizottság. A nagyobb baj, hogy pénzügyileg nehéz helyzetbe hozta a kart, ennek terhét sokáig nyögi meg az intézmény. Negyvenmillió forintnyi számlatartozást nemrég kiegyenlítettek ugyan - a fenntartó Duna-melléki Refor­mátus Egyházkerület a zsebébe nyúlt de havonta 10-15 millióval növekvő adósságot görgetnek maguk előtt. Kulin menesztését is a gazdálkodási szabályok megsértésével indokolta a rektor: a dékán a működési költségek­ből fizetett felújítási munkákat, emiatt harmincmillió forinttal lépte túl költ­ségvetési keretét. A hallgatói önkor­mányzat vezetői viszont úgy látják: a Magyar Akkreditációs Bizottság alapo­san vizsgálódott a karon ősszel egy hé­tig, és igen kedvező véleménnyel távoz­tak, ami nagymértékben felgyorsította az akkreditáció már évek óta húzódó fo­lyamatát, és mindez a Kulin finanszí­rozta beruházásoknak köszönhető. A dékán a Népszabadságnak még decem­berben elismerte a pénzügyi szabályta­lanságok elkövetését, de most nem kí­vánt lapunknak nyilatkozni, kerülni akarja annak látszatát, hogy menesztése miatt a sajtóhoz fordul. A hallgatói önkormányzat vezetői vi­szont fontosnak tartják megjegyezni: Kulin csakis az egyetem érdekében tett mindent, neki köszönhető, hogy az akkreditációs eljárás többévi huzavona után végre kizökkent a holtpontról.­­ Feladata főleg a kar egészének akkre­­ditációja volt, csak másodsorban az egyes szakoké — állítja a hallgatói ön­­kormányzat egyik vezetője. Igaz, a ja­pán és a holland szakot elutasította a MAB, de ezek akkreditációja azért megy nehezen, mert hazánkban kevés felkészült szakembert találni e tudomá­nyok oktatására. Pénzügyi problémák Rozgonyi Anikó nem lepődik meg a Kulin-párti kiálláson: a dékán igen jó benyomást keltett magáról, rokonszen­ves egyéniség. A jó légkör fenntartása érdekében nem mondott el mindent, pél­dául az angol szak akkreditációjának el­utasítását sem. (A hallgatói önkormány­zat szerint ez nem igaz, mindenki tudott róla). - De a népszerűséget a bölcsész­kar oktatói közt is megteremtette a dé­kán, méghozzá igen bőségesen osztoga­tott anyagiakkal. Heti két-nyolc óráért 120-140 ezer forintos fizetéseket szorí­tott ki a költségvetésből Kulin - mondja a főtitkár. Ráadásul határozatlan időre vagy 2002-ig szóló szerződéseket köt 1968-ban végzett az Eötvös Loránd Tu­dományegyetem magyar-orosz szakán. 1970-től az ELTE bölcsészkarának fel­világosodás- és reformkori magyar iro­dalomtörténet tanszékén adjunktus. 1990-98 között országgyűlési képvise­lő (MDF, később MDNP). 1999-től a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsésztudományi Karának megbízott dékánja. tett. Már tavaly áprilisban könyvvizsgá­lói jelentés figyelmeztetett a karon folyó gazdálkodás visszásságaira, a rektor en­nek ellenére még bizalmat szavazott Kulinnak. Ám az újabb könyvvizsgálat után - amelyről a jelentés december 16- án készült el - Tenke Sándor kénytelen volt gyorsan cselekedni. A dékán beletörődött A hallgatói önkormányzat aláírások­kal megtámogatott tiltakozása eljutott a kari tanács január 19-i ülésére. A hallga­tók legfőbb kérését, Kulin azonnali visz­­szahelyezését azonban Bölcskei Gusz­táv zsinati elnök szerint azért nem tár­gyalták, mert maga Kulin sem kérte. Nem támogatták a volt dékán tanszékve­zetői kinevezését sem, holott leváltása­kor úgy volt, e pozíciót tölti majd be. A viharos vizsgaidőszak után a félév­kezdés már nyugodtnak ígérkezik. A mai hallgatói fórumon a diákönkor­mányzat vezetői arra figyelmeztetik di­áktársaikat: egyetlen kötelességük a ta­nulás. Várható persze, hogy lesznek még Kulin-párti felszólalások, ám visz­­szahelyezése érdemben már nem kerül­het szóba. Rozgonyi Anikótól pedig megtudtuk: az intézmény jelentős fej­lesztési beruházások előtt áll, egyelőre az egyház a fő finanszírozó, hosszabb távon azonban remélik a kormány be­kapcsolódását is. Rudas Péter KULIN FERENC Oxfordi oklevél Budapesten A kilencvenes évek közepétől a főisko­lát, egyetemet választók szempontjai, ha lassan is, átalakulóban vannak. Egyre inkább az az igény vezérli a fia­talokat, hogy elismert, pénzre váltható diplomára tegyenek szert. Ilyen okle­velet elsősorban az üzleti, közgazdasá­gi képzést nyújtó felsőfokú intézmé­nyek adnak, de ezek közül is elsősor­ban a neves, külföldi intézmények által „validált” (akkreditált) főiskolák, egyetemek. Pénzzel, kitartással immár Budapesten is lehet például oxfordi diplomát szerezni. Az International Business School (IBS) 1991-ben jött létre, azóta a főiskola angol és magyar akkreditációra tett szert. - Hazánkban és Kelet-Közép-Európá­­ban 1989-ben elkezdődött a gazdasági rendszerváltás, amelyhez akkor senki sem értett - kezdi a Dunaholding- és fő­iskola-alapító Tamás István. - Engem na­gyon érdekeltek ezek a változások, ezért azt gondoltam, ha létre tudok hozni egy olyan vállalkozást, ahol a kollégáimmal megtanulom, hogy mi a gazdasági rend­szerváltás, miben áll a privatizáció, ak­kor segíteni tudok az átalakulás folyama­tában másoknak is. Ilyen meggondolás­ból, tanácsadói cégként alakult meg a Dunaholding. Kis idő múlva, 1991-ben a Dunahol­ding Rt. finanszírozni kezdett egy apró oktatási vállalkozást, az IBS-t, amelynek egyik alapító tagja Tamás István. - Akkor egyfajta ösztönösség működött bennem, és nem tudatosság - mondja a főigazgató. - Van egy mondás: ha nem megy jól a gazdaság, iskolát kell építeni. Hiszek ab­ban, hogy a képzésre áldozni kell. A gaz­dasági változásnak, megújhodásnak az az alapja, hogy a fiatal generáció megtanul­ja mit és hogyan kell csinálni. A főiskola kezdetben az oxfordi Brooks Universityvel kötött franchise­­szerződés alapján működött, átvette az angol egyetem metodikáját és tananya­gát. Idővel az intézmény megkapta az angol validálást. 1995-től az iskolában magyar nyelven is képezik a hallgatókat. 1997-ben a Nemzetközi Üzleti Főiskola elnyerte a magyar akkreditációt is. Ta­más István szerint ma egészen más típu­sú oktatásra van szükség, mint amilyen Magyarországon folyik. Egyre kevésbé igaz, hogy mindenkinek mindent meg kell tanítani/tanulni. A hatalmas mennyi­ségű lexikális ismeretet adó képzés eb­ben a formában szükségtelen. — Ma amit meg tudunk tanítani tizenkét év alatt az érettségire, azt egy fiatal tizenöt perc alatt összegyűjti a világhálóról - érvel. Sokkal fontosabb, a tanulás módszeré­nek elsajátítása, hogy később aktualizál­hatók legyenek az ismeretek. Az IBS-en a készségfejlesztés az egyik alaptantárgy. Kommunikációs önismereti tréningen vesznek részt a diákok, megis­merik önmagukat és képességeiket, illet­ve megtanulják a csoportban való együtt­működést. Az oktatás személyre szabott, kis csoportokban angolul zajlik. - Hall­gatóink tudásszintje átlagos - mondja a főigazgató. Lehet, hogy furcsa, de én erre büszke vagyok. Az IBS nem valamelyik szakterületen van a topon, hanem az üz­letemberré váláshoz ad egy ismeretet, amit nagyon erős szakmai rutinnal egészít ki. A főigazgató állítása szerint két dolgot tesz a főiskolán: megengedi munkatársa­inak, hogy jó iskolát építsenek, a diákok­nak azt, hogy tanuljanak. - Az én felada­tom megteremteni a körülményeket, fel­tételeket a jó munkához. Ezért iskolánk­nak nemcsak könyvtára, számítógépter­me van, hanem fitness-szalonja, pubja és színháza is. Amikor azt mondom, hogy kell az önismereti tréning, akkor hiszem, hogy kell a sportolási lehetőség, kell a kultúra, mert attól lesz teljes az ember élete. Ettől lesz képes arra egy fiatal, hogy elviselje azt a csapást, ami üzletem­berként vár rá. Mindig fel kell állnia, eh­hez pedig az kell, hogy egész ember le­gyen - mondja Tamás István. Agyagási Edit Lazítás vizsga után a pubban GOLDSTEIN JUDIT FELVÉTELE

Next